eitaa logo
پاورقی
494 دنبال‌کننده
228 عکس
49 ویدیو
31 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 من هرگز دوستان واقعی ام، زندگی شگفت انگیزم، خانواده محبوبم را با موهای سفید کمتر یا شکمی صاف تر عوض نمی کنم. با بالا رفتن سنم، شفقتم بیشترشد و کمتر از خودم انتقاد کردم. من خودم را به خاطر خوردن کلوچه های اضافی، مرتب نکردن تختم یا خریدن چیز احمقانه ای که به آن نیاز نداشتم سرزنش نمی کنم. من حق بی نظمی و اسراف دارم. بسیاری از دوستان عزیز را دیده ام که قبل از اینکه متوجه آزادی بزرگ پیری شوند خیلی زود این دنیا را ترک می کنند.... خوش شانس بودم که آنقدر عمر کردم که موهای سفید و خنده های جوانی برای همیشه روی صورتم ماند. خیلی ها هرگز نخندیدند، خیلی ها قبل از اینکه موهایشان خاکستری شود مردند. با بالا رفتن سن، مثبت اندیشی برای شما آسان تر می شود. شما کمتر به اینکه دیگران در مورد شما چه فکری میکنند، اهمیت می دهید. من دیگر به خودم شک ندارم. من حق اشتباه را به دست آورده ام. وقتی از من می پرسند که آیا پیر بودن را دوست دارم، پاسخ می دهم: من شخصی که شده ام را دوست دارم...... @pavaragi
ابتذال اطلاعات در سایت‌های اینترنتی یا خود متخصص‌پنداری عوام؟ در جمعی دوستانه، صحبت از عناب شد. به‌قاعده‌ی جستجویی که سابقا از عالیجناب گوگل داشتم، اظهار نظر کرده و گفتم برای غلظت خون مضر است. دوستی گفت اتفاقا باعث رقیق شدن خون می‌شود! سراغ گوشی رفتم و این عبارت را در صفحه گوگل تایپ کردم: «عناب و غلظت خون» این نتیجه از یکی از سایت‌های طب سنتی به‌دست آمد: عناب یکی از میوه‌هایی است که درمان موثری برای غلظت خون است. استفاده از دمنوش عناب به میزان دو فنجان در وعده‌ی صبح و عصر غلظت خون را پایین می‌آورد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. برای تهیه آن باید ۸ تا ۱۰ عدد عناب را داخل یک لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد در جستجویی دیگر درخواستم را از گوگل اینگونه ذکر کردم: «مضرات عناب برای غلظت خون»، و اما نتیجه: مصرف عناب باعث می شود که مقدار ویتامین K در بدن به طور محسوسی افزایش یابد و زیاد شدن این ویتامین می‌تواند باعث افزایش غلظت خون و مشکلاتی مثل خواب آلودگی و بی‌حالی شود. در نتیجه افرادی که دارای غلظت خون بالا هستند بهتر است از مصرف بیش از اندازه عناب خودداری کنند. دو سایت با دو تجویز متفاوت درباره اثر عناب بر غلظت خون! در شرایطی که هریک از سایت‌ها و کانال‌ها از منظری به پدیده‌ها نگاه می‌کنند و ما نیز در آن موضوع دانش و تخصص لازم نداریم، بهتر است لب فروبندیم و دکتری نکنیم. نه تجویز کنیم و نه به تجویز نامتخصصان عمل کنیم‌. مسائل‌ پزشکی و هر مسئله دیگر را با اهلش درمیان بگذاریم. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1368/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز سه‌شنبه 15 خرداد 1403 فرصت دارند فرایند ثبت‌نام در این جشنواره را تکمیل نمایند. همچنین، اساتید حوزه‌های علمیه [بدون شرط سنی] و منوط به داشتن کد استادی در حوزه‌های علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، می‌توانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند. آثار ارسالی می‌بایست در یکی گروه‌های علمی دوازده‌گانه جشنواره شامل: ▫️ تفسیر و علوم قرآنی ▫️ علوم حدیث و درایه ▫️ کلام ▫️ اخلاق و تربیت ▫️ فقه و حقوق اسلامی ▫️ فلسفه و منطق ▫️ اصول فقه ▫️ تاریخ اسلام ▫️ ادبیات و زبان‌شناسی ▫️ سیاسی و اجتماعی ▫️ اقتصاد و مدیریت ▫️ علوم تربیتی و روان‌شناسی باشد. همچنین آثار ارسالی طلاب جوان می‌بایست در یکی از قالب‌های «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایان‌نامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد. [تحقیق پایانی و پایان‌نامه در بخش اساتید پذیرفته نمی‌شود.] «نقش حوزه‌های علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دین‌داری جامعه» و «پژوهش و تبلیغ ؛ ابزارها و شیوه‌ها» به عنوان موضوعات بخش ویژه جشنواره شانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهره‌مند خواهند شد. 🌐 لینک ثبت‌نام در جشنواره 🔰 فایل راهنمای ثبت‌نام ‌ @jhelli_ir @pavaragi
🔻من یک وقت‌هایی نوشتنم نمی‌آید، چه کار کنم؟ زندگی شما به عنوان داستان‌نویس به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی که در آن می‌نویسید، و بخشی که در آن نمی‌نویسید. در هر کار تولیدی، اعم از تولید داستان یا تولید ماکارونی، دو مرحله وجود دارد: پیش‌تولید و تولید. در مرحلۀ پیش‌تولید شما خود را برای تولید آماده می‌کنید. من اگر بخواهم درختی را قطع کنم، بخش اعظمی از وقتم به تیز کردن تبر خواهد گذشت. وقتی دارم تبر را تیز می‌کنم، اگر بپرسم «من الان درخت قطع نمی‌کنم، چیکار کنم؟» چطوری به نظر می‌رسد؟! من یک هیزم‌شکنم که وظیفه‌ام قطع درخت و خرد کردنش به قطعات مساوی است، و یک زمان زیادی را صرف تیز کردن تبر می‌کنم. و اگر بپرسید چرا درخت قطع نمی‌کنم، پاسخ ساده است! چون تبر تیز می‌کنم! چرا من داستان نمی‌نویسم؟ چون الان در پیش‌تولید داستانی هستم که یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، ده سال بعد قرار است بنویسم. دارم قصه‌های اطرافم را در ذهنم جمع می‌کنم، دارم با دید دراماتیک به آدم‌ها و ماجراهایشان نگاه می‌کنم تا درنهایت بنویسم‌شان ...     🔺برشی از کارگاه «جستار شخصی» استاد رامبد خانلری مدرسه اسلامی هنر @pavaragi
📝📝📝چرا بی‌عدالتی عظیم‌ترین شر بشری است؟ 🔻🔻🔻یادداشتی از کالین مک‌گین با ترجمه جواد حیدری 📌نوشتار پیش رو چه می‌گوید؟ 🖊در این جستار کوتاه کالین مک‌گین سه دلیل اقامه می‌کند که چرا بی‌عدالتی عظیم‌ترین شر بشری است. 🖊دلیل اول. بی‌عدالتی باعث می‌شود در انسان‌ها بدترین واکنش‌های روانی برانگیخته شود؛ واکنش‌هایی مثل خشم نسبت به مقصر، عصبانیت اخلاقی، تنفر، احساس بیهودگی، میل به انتقام، یأس، سرخوردگی، و دلمردگی. 🖊دلیل دوم. تقریباً غیرممکن است با فردی که در حق شما ظلم کرده است رفتار عادلانه داشته باشید. مثلاً اگر کسی اموالی را از شما به سرقت برده باشد، شما تمایلی ندارید که اموال او را به سرقت ببرید. اما شما احساس می‌کنید که بی‌عدالتی در عوض بی‌عدالتی قابل توجیه است. 🖊دلیل سوم. تمایل به عمومیت بخشیدن به بی‌عدالتی است. اگر شخصی قربانی بی‌عدالتی شده باشد، به‌ویژه اگر بی‌عدالتی تکراری و سیستماتیک و بدون احساس پشیمانی باشد، در این‌صورت شخص قربانی بی‌عدالتی مستعد آن است که عدالت را به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی رفتار کنار بگذارد و با خودش بگوید که با من ناعادلانه رفتار شده است، پس چرا باید با دیگران عادلانه رفتار کنم؟ و این به چرخه‌ی بی‌عدالتی دامن می‌زند. 🔸متن کامل این نوشتار را در لینک زیر بخوانید mashghenow.com/?p=6052 🔸نشانی «پاورقی»: @pavaragi
برای ملاحظه متن کامل مصاحبه به فایل ویژه‌نامه مراجعه کنید.👇 @pavaragi
مجلات علمی حوزه 8 22 اسفند 1402 نهایی.pdf
10.63M
ویژه‌نامه هشتمین جشنواره نشریات واحدهای آموزشی @pavaragi
احمد بن فاتک گوید: به حلاج گفتم :«مرا وصیّتی کن.» گفت: «به نفْسِ خود پرداز که اگر تو آن را مشغول نکنی، آن تو را مشغول خواهد کرد.» اخبار حلاج به تصحیح لویی ماسینیون و پل کراوس ترجمهٔ حمید طبیبیان @pavaragi
آلن دوباتن در کتاب شغل مورد علاقه می‌نویسد توماس گری شاعر انگلیسی( ۱۷۱۶_۱۷۷۱) در گذار به قبرستان روستایی کوچک و در حالی که به سنگ‌قبرهای کارگران مزرعه چشم دوخته بود، غمگنانه به استعدادهایی می‌اندیشید که فرصت بروز نیافتند. از خود می‌پرسید: اینان که بوده‌اند و اگر اوضاع جهان بهتر می‌بود می‌توانستند چه شوند: شاید در این گوشه‌ی خاموش آرمیده است دلی، که روزی آبستن بارقه‌ای الوهی بوده است؛ دستانی، که برای به اهتزاز درآوردن پرچم امپراتوری، خلق شده بود، یا برانگیخته شده بود تا بربط خوش الحان را به‌وجد آورد چه بسیار گلها که شکفتند تا نادیده از شرم سرخ روی گردند، و لطافت خویش را در طوفان بیابان به باد بسپارند. مرثیه ای سروده در صحن کلیسای روستاکنار @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.🌀 🔺اسم هتنا رو شنیدی؟😉 این روزا بازار سرود و نماهنگ های انقلابی خیلیی گرمه ولی یه گروه جهادی رسانه ای چند وقتیه که خیلی سر و صدا کردن..🔥🌪 ســرود هاشون خیلی پرمحتوا و غرورآفرین و حـــماسیه و با هـــــر سرودشون انگار یه بیانیهٔ سیاسی مذهبی میدن بیرون😎👇 https://eitaa.com/Hatnaa اینا واقعا فقط سرود نمیخونن❗️همین الان عضو شو و خودت قضاوت کن☝️☝️ .⭕️
آخرین روزهای اســــفند اسـت؛       از سرِ شاخِ این برهنه چنار    مرغکی با ترنمی بیدار   می‌زند نغمه،     نیســت معلومم،       آخرین شِکوِه از زمستان است؛                یا نخستین ترانه‌های بهار؟! "محمدرضا شفیعی‌کدکنی" @pavaragi
فریاد زد چكاوک: -نوروز می‌رسد تاک ِ برهنه گفت: گر جان به مژده‌ تو فشانم روا بُوَد اما هنوز، سرمای بهمنی، نشكسته‌ست وین برف دیرپای انگار تا ابد بر فرقِ كاج پیرِ خانه، نشسته‌ست. آن كاروان شادی و گل از كدام راه در این هوای سرد توان سوز می‌رسد؟ بید كهن به رقص درآمد كه: غم مدار تا من به یاد دارم، نوروز ِ دل‌فروز نوروز جاودانی نوروز مردمی در وقت خود شكفته و پیروز می رسد! هر جای این جهان كه ز ایران نشانه‌ای‌ست در پیشواز نوروز از شور و شادمانی از پرچم و چراغ از سبزه و بنفشه، گل آذین و تابناک جان پاک، خانه پاک دل پاک، عشق پاک چشمی به راه باشد مشتاق و بی‌قرار كاین پنج روز زندگی‌آموز می‌رسد. دیروز را به خاطره بسپار و بازگرد وآن را عزیزدار، كه امروز می‌رسد. @pavaragi
معیار خود ارزشمندی: ایده لوح سفید جان لاک درتقابل با عشق جنس مخالف! جیمز میل، فیلسوف اسکاتلندی، ایده جان لاک را مبنی برآن که ذهن کودک درهنگام تولد مانند لوح سفید وصفحه ای نانوشته است که پس از تولد تجارب آن را می سازند، تایید کرد. به منظور آزمایش این ایده وی یکی از سخت‌ترین و جدی‌ترین روش‌های آموزش خصوصی را درقبال پسر خود،جان استوارت- که او نیز فیلسوف برجسته‌ای است- اعمال کرد. جان کوچک هر روز به مدت ۵ ساعت زبان یونانی، لاتین، جبر، هندسه، منطق، تاریخ و اقتصاد را می‌آموخت. بدین ترتیب جان استوارت در۳ سالگی، عقاید افلاطون را به زبان اصلی یونانی می‌خواند. در۱۱ سالگی نخستین مقاله پژوهشی خود را نوشت. در۱۲ سالگی درحد استاندارد برنامه‌های دانشگاه مهارت کسب کرد. او در۱۸ سالگی خود را ماشینی منطقی توصیف کرد و در۲۱ سالگی دچار افسردگی بسیار شدید شد. او درباره بیماری روانی‌اش نوشت: " در وضعی کسالت آور و عصبی بودم...شالوده زندگی‌ام به تمامی فرو ریخت... دیگر چیزی نداشتم که به خاطر آن زندگی کنم." درهمین زمان، وی گرفتار عشق زنی باهوش، زیبا و فرهیخته با نام هریت تیلور شد که تاثیری ژرف در وی و آثارش برجای گذاشت. به مدد عشق هریت، که از بهترین منتقدین و مشوقین جان استوارت بود، وی توانست بر بیماری سخت خویش غلبه نماید و به احساس خود ارزشمندی دست یابد... ********* نظريه لوح پاک يا لوح نانوشته جان لاک انگليسي، معروف است. رفتار گرايان نيز چنين معتقدند. واتسون در اين زمينه مي‌گويد: اگر کودکي را به من بدهيد، مي‌توانم از او کشيش يا جنايتکار بسازم (تربيت و شخصيت انساني؛ تأليف مجتبي هاشمي، ج 1، ص 3) @pavaragi
بسم الله الرحمن الرحیم درباره شب‌های قدر(۱) قَدْر کلمه‌ای عربی به معنای اندازه، تقدیر و سرنوشت است. دربارهٔ اینکه چرا این شب را «شب قدر» نامیده‌اند، چند احتمال ذکر شده است: از نظر عده‌ای همچون علامه طباطبایی، چون مقدرات انسان‌ها و اندازه و تقدیر رویدادهای یک سال، در این شب تعیین می‌شود، آن را شب قدر می‌نامند. امام خمینی درباره دلیل نام‌گذاری شب قدر سه احتمال را مطرح کرده است؛ نخست اینکه چون صاحب شرف و منزلت است و قرآنِ صاحبِ قدر توسط ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر و برای امت صاحبِ قدر نازل شد، آن را لیلة القدر گویند. دوم، چون در این شب تقدیر امور و ارزاق مردم انجام می‌گیرد، شب قدر نامیده شده است و سوم، به دلیل حضور تعداد زیاد ملائکه، زمین تنگ شود؛ به همین دلیل آن را قدر گویند. امام خمینی وجه دوم را ارجح دانسته و گفته است شاید «لیلة القدر» برای آن صاحب «قدر» شده است که شب وصال‏‎ ‎‏نبیّ خاتم و شب وصول عاشق حقیقی به محبوب خود است. دربیان امام خمینی احتمال اول به یک نکته مهمی اشاره دارد، اینکه قران شریف توسط ملک شریف بر پیامبر شریف برای امت شریف نازل شده است. برای من سؤالی طرح می‌شود: آیا می‌توانیم معنای امت را توسعه بدهیم و بگوییم بر انسان صاحب قدر نازل شده است؟ به عبارتی انسان بما هو انسان صاحب قدر و منزلت باشد؟ این عبارت وقتی بهتر فهم می‌شود که گفته می‌شود: انسان اشرف مخلوقات است. در شعر باباطاهر است که: بود قدر تو افزون از ملائک، تو قدر خود نمی دانی چه حاصل؟ آیا قدر هر انسانی از ملک والاتر است؟ بگمانم مهمترین شرط شریف بودن، قرار داشتن در مسیر عبودیت است. در آیه شریفه ی:"و لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیرا ممن خلقناه تفضیلا" 70 /اسراء به برتری انسان بر بسیاری از مخلوقات تاکید شده است نه همه ی آنها سال‌های نخستین طلبگی این عبارت از مرحوم محمد تقی جعفری را مطالعه می کردم که هیچ دلیلی برای اشرف مخلوقات بودن انسان نداریم. شریف بودن انسان که البته در آیه شریفه ونفخت فیه من روحی؛ آن زمان که خداوند از روح خویش می دمد ) جای خود محفوظ است. چون اضافه شدن حرف یاء به روح از باب منزلت و شرافت روح نسبت به جسم است که خداوند آن را به خود نسبت می‌دهد، اما این به معنی شریف بودن همه انسانها بر همه موجودات از جمله فرشتگان نیست. هرگز نمی توان پذیرفت انسان غرق در شهوات، بر فرشته مرسل شرافت داشته باشد. انسان زمانی شریف می‌شود که محرم سرالله شود. خوب پس شب قدر را چه کنیم؟ شب قدر برای منزلت یافتن انسان خلق شده است. اگر انسان آفریده شده است و با گوهر اختیار امکان شرافت پیدا می کند، پس شب قدر فرصتی برای شریف شدن است. اگر به بعضی ها می گوییم بی شرف، یعنی بی مقدار، یعنی پست. این پستی و بی مقداری به خاطر چه چیز بدست می آید؟ به خاطر بی اخلاقی. بی اخلاقی چیست؟ همه آن چیزهایی که شریعت آن را ناپسند شمرده است. دروغ، تهمت، غیبت، نمامی، دوبهم زنی، بدخلقی و...اینها بی‌اخلاقی است. بی اخلاقی یعنی اینکه قدرت کنترل بر خویش را نداشته باشی، یعنی زبانت مهار نشده باشد، یعنی در نشر خبر و تحلیل در فضای مجازی تقوا نداشته باشی. در فقه با یک عنوانی به نام تجری مواجه هستیم. تجری یعنی جرأت بر خدا کردن. یعنی پررویی و وقاحت. تجری در مواقعی است که شخصی با تصور اینکه فلان کار گناه است آن را انجام می دهد، اما در واقع آن کار گناه نیست. مثل اینکه فکر می کند امروز آخر روز ماه مبارک رمضان است و در ملاء عام روزه خواری می کند، اما بعد روشن می شود که روز عید فطر بود. یا لیوانی را به هوای اینکه شراب است سر می کشد، درحالی که آب میوه بود. در این دو مثال شخص با کارش در مقابل خدا بی اخلاقی کرده، وقیحانه عمل کرده. اما اگر کسی بداند که روزه خواری حرام است و در عین حال حرمت روزه دارها و رمضان را نگه ندارد، می گویند این انسان بی‌مقدار است، پست است. یکی از ابزار پر قدر شدن رمضان و شب قدر است . یعنی شب قدر هم برای افراد باقدر و منزلت است و هم برای شریف و پرقدر شدن. بنابراین اگر خداوند روح را بر ما ارزانی داشت به دلیل شرافتش و اگر جنبه روحانی ما ترجمان معنویت ما می تواند باشد و اگر معنویت مان می تواند در شب تاریک و ظلمانی نجاتمان دهد، این معنویت از طریق شب قدر که مقدرات امور یک سال در آن شب نگاشته می شود، بدست می‌آید. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi ادامه👇
درباره شب قدر (۲) در روایتی از امام علی(ع) است که: قیمه کل امرء ما یحسنه، یعنی قدر و اندازه هرکس به مقدار چیزی است که دوستش دارد. یکی ممکنه تمام توانش را صرف کند برای اینکه مرز و سامان زمین کشاورزی اش را با دزدی از زمین همسایه بزرگتر کند، این می شود همه چیزش، بها و ارزش چنین شخصی همینه. دیگری ممکن است هم و غمّش اموالی باشد که جمع کرده است. قدرش به اندازه اموالش است. اما یکی ممکن است به آن عظمت معنوی اش که انسان را از فرشته سرشته می کند بیاندیشد، این شخص قیمتش می شود قیمت فرشته، با شب قدر، انسان قیمتی می شود. وقتی قیمتی شد خریدار پیدا می کند. والا در بازار روزهای بی مقدار دنیوی قیمتش حقیر است و بی مقدار. مثل اینکه یک قطعه طلای بدلی بی مقدار را در یک طلا فروشی با عظمت قرار داده باشند. اصلا دیده نمی شود. از شب قدر به نام‌های «لیلةالعظمه» و «لیلةالشرف» نیز یاد شده است. یعنی شبی بزرگ و شبی شریف. تلاقی شب قدر با شب ضربت خوردن امام علی (ع) شاید توجه و تلنگری است بر این نکته که چگونه یکی از پرقدرترین و عظیم ترین و شریف ترین انسانها می تواند به دست بی مقدارترینشان به شهادت رسد! این موضوع هشداری است برای انسانی که خود را پر مقدار میداند اما گوهر انسانی خویش را پایمال هوای نفس می کند. نکته دیگر مخفی بودن شب قدر است. شب قدر مخفی است، شایداین نیز موهبت و فرصتی برای ابراز نیاز و درخواست حاجات باشد. شب قدر یکی از سه شب نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، اما ممکن است خداوند بهره هرسه شب را نصیب کند. یعنی اگر کسی سه شب احیا گرفت( هرچند شب قدر یک شب باشد)، ثواب سه شب قدر را نصیبش کند. روایتی درباره تعیین شب قدر آمده است: مقدّرات سال در شب نوزدهم تقدیر می‏ شود؛ «قُسِمَ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ كُتِبَ فِیهَا الاجَالُ وَ خَرَجَ فِیهَا صِكَاكُ الْحَاجِّ»( مستدرك‏ الوسائل، ج ۷، ص ۴۷۰، باب تعیین لیلة القدر)؛ در شب نوزدهم ارزاق، درآمدها و روزی افراد و همچنین مدت حیات و زندگی آنان تا سال آینده تعیین می‌شود. علاوه بر آن در شب نوزدهم مشخص می‌شود كه چه كسانی در آن سال به حج می‏ روند. سپس در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم مقدر شده، بر آن ابرام و تأكید می ‏شود. این به این معناست كه در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم تعیین و مقدر شده، قابل تغییر است، آنچه كه از شب نوزدهم تا شب بیست و یكم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یكم ثبت شده و در شب و بیست و سوم قطعی، نهایی و امضاء می ‏شود. براساس این روایت هر سه شب از شبهای قدر به شمار می‌آیند. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi ادامه👇
درباره شب قدر(۳) مرحوم علامه مصباح یزدی با ذکر پرسشی درباره شب قدر، می‌فرمایند: «اینكه شب قدر بهتر از هزار شب است، به چه معناست؟ در كتاب فروع كافی روایاتی برای برتری شب قدر، بر سایر شبهای سال و بلكه بر هزار ماه، كه بیش از هشتاد سال عمر می‌شود، وجود دارد. عبادتی كه در شب قدر انجام می‏گیرد از عبادت هزار ماه برتر است. كسی كه موفق شود در شب قدر، دو ركعت نماز بخواند مثل آن است كه در هزار ماه هر شب دو ركعت نماز بخواند. این امتیاز توفیقی است كه خدای متعال به پیغمبر اسلام و به مسلمان‌ها عنایت فرموده است تا مردم، تشویق شده و این شب را به عبادت بپردازند و از مزایا و بركات آن استفاده كنند. آن شبِ قدری که گویند اهلِ خلوت امشب است. یا رب این تأثیرِ دولت در کدامین کوکب است. پرسشی كه مطرح می‌شود آن است كه شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا برتری بخشیده است؟ در قرآن به بعضی از ویژگی‌های شب قدر اشاره شده است. علاوه بر آن برای فهم این ویژگی‌ها به قریحه و ذوق نیاز است. قرآن درباره ویژگی شب قدر می‌فرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»؛ در شب قدر ملائكه به همراه روح نازل می‏شوند. برخی از مفسرین گفته‌اند «روح»؛ همان «روح الامین»، جبرئیل است و ذكر جبرئیل بعد از ملائكه، ذكر خاص بعد از عام است؛ یعنی فرشتگان و به ویژه جبرئیل نازل می‌شوند. اما روایاتی وجود دارد كه می‌گوید:«الروح... خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ»( بحارالأنوار، ج ۱۸، ص ۲۶۵، باب ۲)، یا «أَعْظَمُ مِنَ الْمَلَائِكَة» (بحارالأنوار، ج ۲۵، ص ۴۲، باب ۲)؛ برای تایید آن نیز می‌گویند در قرآن كه آمده «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛حرف «واو»؛ پیش از «الروح»؛ دلالت بر مباینت دارد. به این معنا كه روح موجودی برتر و اشرف از همه ملائكه به شمار می‌رود. اما همه فرشتگان در شب قدر برای چه نازل می‏شوند؟ شكی نیست كه در شب قدر همه ملائكه و فرشتگان نازل می‌شوند. از «الف و لام»؛ در «الملائكه»؛ استغراق فهمیده می‌شود به معنی همه فرشتگان. دسته‏ای از ملائكه، در قرآن به نام «عالین»، نامیده شده ‏اند. وقتی شیطان بر آدم سجده نكرد، به او گفتند: «أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِینَ»؛ آیا تو از روی استكبار سجده نكردی یا اینكه از فرشتگان عالین بودی، كه مأمور به سجده نبودند؟ در روایتی نقل شده است كه «عالین»؛ دسته‌ای از ملائكه مقرّب و ممتاز و عالی‌رتبه‏ای هستند كه جز مقام ربوبی، به هیچ چیز دیگری توجّه ندارند. این فرشتگان به اینكه انسان خلق و به او مقام داده شده، توجهی نداشتند و تنها به مقام ربوبی توجه داشته و او را عبادت می‌كردند. از همین رو از سجده به آدم، مستثنا شده بودند. به نظر می‌رسد كه در شب قدر فرشتگان عالین نازل نمی‌شوند و فرشتگانی كه مأموریت‌؛ اجرایی دارند، به همراه روح، كه گویا فرمانده ملائكه و بزرگ‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید، در شب قدر نازل می ‏شوند. بعضی از علمای اهل سنت بر این باورند كه نزول ملائكه و روح تنها یك مرتبه و آن هم برای نزول قرآن بر پیغمبر اتفاق افتاده و دیگر تمام شده است. این دسته از علمای اهل سنت می‌گویند: اگر عبادت شب‏های قدر چند برابر ثواب دارد و بهتر از هزار ماه است، به خاطر آن است كه یادبود و یادآور شب عظیم نزول قرآن است. همچنان كه میلاد پیغمبر اكرم(ص) در روز معین و یك‌بار اتفاق افتاده و هر سال برای آن عید مولود گرفته می‌شود، برای یادبود شب‏های قدر نیز، به این شب برتری و شرافت داده شده است. این نظر برخی از علمای اهل سنت است. اگرچه بیشتر علمای اهل تسنن این نظر را قبول ندارند. در اینجا این سؤال مطرح می ‏شود اكنون كه دیگر نزول قرآنی وجود ندارد كه ملائكه بر پیغمبر نازل شوند، پس در شب قدر ملائكه برای چه كاری و بر چه كسی نازل می‏شوند؟ در اصول كافی در باب حجت، روایتی از امام معصوم(ع) آمده است كه خطاب به شخصی فرمودند: «برای اثبات ولایت ما برای مخالفین، با سوره قدر احتجاج كنید. چرا كه یكی از دلایل لزوم امام بعد از پیغمبر اكرم(ص) این سوره است.»؛ این شخص با تعجب می‏ گوید در این سوره از امامت و ولایت سخنی گفته نشده است. پس چگونه می‌توان از این سوره برای اثبات مسئله امامت احتجاج نمود؟ حضرت فرمودند: از مخالفان بپرسید در شب قدر ملائكه بر چه كسی نازل می‏شوند؟ آیا تاكنون كسی ادعا كرده است كه در شب قدر، ملائكه بر او نازل شده باشند؟ هیچ كس نمی‌تواند ادعا كند كه نزول ملائكه را در شب قدر درك كرده است. تاكنون نیز كسی در این باره مدعی نشده است. قرآن نیز می‌گوید «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛ فرشتگان با روح در شب قدر نازل می ‏شوند. بنابراین حتماً باید پس از پیغمبر(ص) كسی وجود داشته باشد تا ملائكه بر او نازل شوند. او كسی جز حجت خدا و امام زمان(عج) نخواهد بود.» ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
⚫️ چه سعادتی از این بالاتر که در روز شهادت امیرالمومنین و با زبان روزه و در جلسه ای برای ضربه زدن به رژیم کودک کُش صهیونسیتی به دست شقی ترین افراد به شهادت برسی.... انّا ان شاء الله بکم لاحقون البته بازتکرار می کنیم که اینها نتائج عدم گرفتن است... @pavaragi
دعای جوشن کبیر مضامین بلندی دارد. یک از آنها که توجهم را جلب کرده فراز ۳۵ این دعا است. دوباره بخوانیدش! یَا مَنْ هُوَ فِی عَهْدِهِ وَفِیٌّ یَا مَنْ هُوَ فِی وَفَائِهِ قَوِیٌّ یَا مَنْ هُوَ فِی قُوَّتِهِ عَلِیٌّ یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ قَرِیبٌ یَا مَنْ هُوَ فِی قُرْبِهِ لَطِیفٌ یَا مَنْ هُوَ فِی لُطْفِهِ شَرِیفٌ یَا مَنْ هُوَ فِی شَرَفِهِ عَزِیزٌ یَا مَنْ هُوَ فِی عِزِّهِ عَظِیمٌ یَا مَنْ هُوَ فِی عَظَمَتِهِ مَجِیدٌ یَا مَنْ هُوَ فِی مَجْدِهِ حَمِیدٌ. ای آن‏که در پیمانش وفادار است،‌ ای آن‏که در وفاداری‏اش پایدار است،‌ ای آن‏که در پایداری‏‌اش والاست،‌ ای آن‏ که در والایی‏‌اش نزدیک است،‌ ای آن‏که در نزدیکی‌‏اش با نرمی است،‌ ای آن‏که در نرمی‌‏اش شریف است،‌ ای آن‏که در شرفش با عزّت است،‌ ای آن‏که در عزّتش بزرگ است،‌ ای آن‏که در بزرگی‌‏اش شکوهمند است،‌ ای آن‏که در شکوهش‏ ستوده است. التماس دعا @pavaragi
زندگی سراسر زیبا است.docx
27K
شروع هرکاری برایم شورانگیز بود؛ فصل نشای شالی به مزرعه می‌رفتیم. پرسه زدن در آب‌‌وگل(آن‌هم در زمینی که تازه شخم زده شده بود تا نشای شالی راحت‌تر شود)، به مساحت یکی دو هزار متر مربع برای خودش یک بازی هیجان‌انگیز در عالم کودکی به‌شمار می‌رفت، گاهی نیز در آب و گل واژگون می‌شدم. تمام تن و بدن و سروصورتم با گل استتار می‌شد. در لابلای انبوهی از گل‌ولای یک‌جفت چشم دیده می‌شد. راضی بودم. مدتی که می‌گذشت، همان کارهایی که شروعی زیبا داشت، دیگر برایم جاذبه نداشت! بیدار شدن برای رفتن به مزرعه سخت بود، مثل تجربه بیدارشدن در تاریکی صبح و راهی مدرسه شدن در روزهای سرد زمستان، آن‌هم در اضطراب موقعیتی که از فرط خستگی بازیِ کودکانه تکلیف شبت را ننوشته باشی! هرکار دیگر نیز وقتی از جنبه‌ی تفریحی‌اش خارج می‌شود، کسل‌کننده است. روزهای اول مدرسه همه چیز نو و تازه بود، دیدن رفقای قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، کتاب جدید، معلم جدید، گاهی مدرسه‌ و کلاس و میز و نیمکت جدید. همه خوب بودند، چون جنبه سرگرمی‌ داشتند! اما همینکه قضیه جدی می‌شد، ملال می‌شدند! یادداشت «زندگی سراسر زیباست!» را بخوانید. ✍ محمد صدرا مازنی @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
  بی گل روی تو           ذرات جهان در خوابند   رخ برافروز و         جهان را به سر کار بیار          @pavaragi
دعا برای رزمندگان اسلام: اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِكَ ، أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِكَ لِيَكُونَ دِينُكَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُكَ الْأَقْوَى وَ حَظُّكَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْيُسْرَ ، وَ هَيِّىْ لَهُ الْأَمْرَ ، وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ ، وَ تَخَيَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ ، وَ اسْتَقْوِ لَهُ ، الظَّهْرَ ، وَ أَسْبِغْ عَلَيْهِ فِي النَّفَقَةِ ، وَ مَتِّعْهُ بِالنَّشَاطِ ، وَ أَطْفِ عَنْهُ حَرَارَةَ الشَّوْقِ ، وَ أَجِرْهُ مِنْ غَمِّ الْوَحْشَةِ... الهی هر رزمنده از اهل آیین تو که با آنان نبرد کند و هر مجاهد از پیروان سنّت تو که با آنان جهاد نماید، تا دین تو برتری یابد و حزب تو نیرومندتر شود و بهره دوستانت افزون گردد، پس آسانی نصیبش کن و کار را بر او سهل فرما و وی را به رستگاری رسان و همنشینان او را نیکو برگزین و پشت وی را قوی کن و درآمدش را فراوان نما و او را از نشاط و خرّمی کامیاب ساز... بخشی از دعای ۲۷ صحیفه سجادیه @pavaragi
خدا قوت پهلوان، خسته نباشی دلاور @pavaragi
صل الله علیک یا ابا عبدالله الحسین.ع. فراخوان نگارش مقاله با موضوع پیراهن معظم سیدالشهدا فصل نامه پژوهش نامه معارف حسینی به عنوان تنها نشریه تخصصی امام حسین.ع. در نظر دارد که یکی از شماره های سال ۱۴۰۳ را به موضوع پیراهن سیدالشهدا اختصاص دهد و این شماره در تیراژ گسترده منتشر و در اختیار نخبگان جهان اسلام قرار خواهد گرفت. لذا از نویسندگان و پژوهشگران علاقه مند به پژوهش در قلمرو اباعبدالله.ع. درخواست می شود که مقالات خود را بر اساس ساختار فصلنامه معارف حسینی تا پایان خرداد۱۴۰۳ به سایت نشریه یا از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۱۳۷۰۱۲۳۵ شورای سردبیری مجله معارف حسینی ارسال نمایند.مقالات منتخب ضمن چاپ از هدایایی ارزشمند برخوردار خواهند شد. مواردی از موضوعات سیر تاریخی پیراهن سیداشهدا پیراهن سیدالشهدا در عرش الهی پیراهن سیدالشهدا به عنوان نماد تشییع پیراهن سیدالشهدا نماد تبیین معارف شیعی پیراهن سیدالشهدا سند مظلومیت اباعبدالله پیراهن سیدالشهدا پرچم قیام امام عصر.عج الله. پیراهن سیدالشهدا در روایات معصومین.ع. پیراهن سیدالشهدا در اشعار شاعران پیراهن سیدالشهدا از دیدگاه عرفا پیراهن سیدالشهدا از دیدگاه حکیمان الهی پیراهن سیدالشهدا در ادبیات داستانی و رمان پیراهن سیدالشهدا در ادبیات جهان راهکارهای معرفی پیراهن سیدالشهدا به جهانیان آثار و کتب منتشر شده پیرامون پیراهن سیدالشهدا و هر موضوعی دیگر مرتبط با پیراهن سیدالشهدا http://maarefehosseini.ir/
راهنما.pdf
971.9K
♻️ راهنمای ارائه موضوع پایان نامه و پیشنهاد استاد از طریق سامانه پیشخوان ▪️با توجه به امکان ارائه موضوع پایان نامه و پیشنهاد استاد از طریق سامانه پیشخوان طبق فایل راهنما اقدام نمایید. ▪️در صورت وجود اشکال و هرگونه سؤال می‌توانید درخواست خود را از طریق سامانه پیشخوان ارتباطی به آموزش ارسال نمایید. 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
موج هنرمندان بی‌هنر دوستی می‌گفت: همه ما هنرمندیم. گفتم هنر تو چیست؟ گفت: هنر من بی‌هنری است! هنوز این عبارتش را هضم نکرده بودم که ادامه داد: مثلا من می‌توانم از بین یک کامیون هندوانه، نرسیده‌اش را سوا کنم، بازش که می‌کنم مثل برف سفید است! تحمل این مطایبه فلسفی سنگین‌تر بود! محمدصدرا مازنی @pavaragi