eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
73 ویدیو
4 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانالهای دیگرما👇 @sticker_sazan @Amoozesh_Quran_Karim گروه ختم👇 https://eitaa.com/joinchat/30999011Cd623322f08
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 نعمتها را از خدا بدانيد و به آن مغرور نشويد. «بِنِعْمَةِ رَبِّكَ» 🍃 بازگو كردن نعمت يك نوع شكرگزارى است. «فَحَدِّثْ» 🍃 نعمت‌ها را محصولِ علم و تخصص و زرنگى خود ندانيد، بلكه لطف او بدانيد. «بِنِعْمَةِ رَبِّكَ‌ ...» 🍃 ياد نعمت‌ها انسان را از يأس و خودباختگى نجات داده و مقاومت او را در برابر حوادث زياد مى‌كند. «بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» 🍃 اگر بيمارى و فقر و سختى براى انسان رخ دهد، ياد ساير نعمت‌ها براى او مرهمى است. «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» 🍃 نعمت‌هاى الهى بايد در مسير رشد و تربيت انسان باشد نه غفلت او. «بِنِعْمَةِ رَبِّكَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ مفاد عهدی که با خدا بسته ایم: شیطان را عبادت و پرستش و اطاعت نكنیم و تنها خداوند متعال را پرستش و عبادت کنیم. منظور از «عبادت كردن و پرستیدن شیطان»، اطاعت و پیروی از وسوسه های اوست. (أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یَا بَنى ءَادَمَ أَن لَّا تَعْبُدُواْ الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَكمُ‏ْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ* وَ أَنِ اعْبُدُونىِ هَاذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیم)(60_61 ، یس) _ اعضای بدن، از شاهدان روز قیامت هستند. هر عضوى به عمل مخصوص به خود شهادت مى‏دهد و نام دست و پا در آیه شریفه از باب ذكر نمونه است و گرنه چشم و گوش و زبان و هر عضو دیگر نیز به كارهایى كه به وسیله آنها انجام شده،شهادت مى‏دهند. (الْیَوْمَ نخَْتِمُ عَلىَ أَفْوَاهِهِمْ وَ تُكلَِّمُنَا أَیْدِیهِم وَ تَشهَْدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كاَنُواْ یَكْسِبُون).َ(65- یس) _ در فرهنگ قرآن مومن زنده است و کافر مرده؛ مومن حق را می بیند و می شنود و در قلب و اندیشه او اثر کرده و در عمل او ظاهر می شود اما کافر و کسی که منکر دین است چون مرده است؛ کر است و کور است و قلب و اندیشه اش هیچ تاثیری از قرآن و کلام حق نمی پذیرد. (لِّیُنذِرَ مَن كاَنَ حَیًّا وَ یحَِقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِینَ).(70- یس) _ گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه ‏اش عذاب شدید الهى است. (إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ).(26- ص) _ دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است: یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود؛ چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت. اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست. دیگر اینکه اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود آنگاه کسی که در این دنیا بد بود و بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب بود و خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست. برای اینکه این دو اشکال جدی پیش نیاید عقل حکم می کند که باید پس از این عالم عالمی باشد که هم هدف این دنیا در آن محقق شود و هم تفاوت بین متقی و فاجر روشن شود.(27 و 28 ؛ ص) _ سه درس آموزنده و مهمی که در گفتگوی خدا و شیطان نهفته است: 1. پاسخ ابلیس اشاره‏ اى است به اینكه از نظر ابلیس اوامر الهى به خودی خود لازم الاجرا نیستند؛ بلکه فرامین الهی وقتى لازم الاطاعة هستند كه حق باشند و چون امرش به سجده كردن، حق نبود پس اطاعتش هم واجب نبود. برگشت این حرف به این است كه ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته و این همان اصل و ریشه‏ اى است كه تمامى گناهان و عصیان ها از آن سرچشمه مى‏گیرد؛ چون معصیت وقتى سرمى ‏زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند. 2. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد استکبار او بود. استکباری که با اظهار نظر و استدلال در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. اگر استدلال ابلیس را تحلیل کنیم سر از كفر عجیبى در مى‏آورد. او با این سخن خود در حقیقت به خدا گفت که برخی از دستورات تو اساس و پایه درستی ندارد (انکار حکمت الهی) و نیز برخی از دستورات تو کاملا نادرست است. معاذالله جاهلانه است (انکار علم الهی) و من بهتر از تو می فهمم. 3. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود، در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن؛ ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.(75 تا 78؛ ص) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
_ منکرین قیامت، وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد. سرچشمه بدبختى این گروه دو چیز بوده است انكار اصل توحید و عدم ایمان به آخرت. (وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُون) َ(45- زمر) _ یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اینست که به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمت‏هاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مى‏خواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى ‏دهد و مى‏گوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مى‏كند و نمى‏داند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مى‏كنند. دو نکته: 1. انسان هم دارای طبیعت است و هم دارای فطرت. طبع و طبیعت او ریشه در جنبه مادی و خاکی او دارد، ولی فطرت او متعلق به عالم بالا و آن جنبه ملکوتی اوست. بنابراین هر چه که برای انسان طبیعی و مربوط به طبیعت او می شود اگر تحت مدیریت وحی و فطرت در نیاید عامل سقوط و هلاکت انسان می شود. یکی از این طبیعی ها همین حالت است که در آیه به آن اشاره شد. 2. انسان باید تمام داشته های خود را نعمت الهی دانسته و شکرگزار او باشد و نیز بداند که داده های خدا جنبه آزمون و امتحان هم دارد که اگر با مصرف درست آنها در مواردی که رضای الهی در آن است شکر آن را بجا آورد علاوه بر حل مشکل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد کرده است و اگر به محض دریافت نعمت، دهنده آن را فراموش کرد و در مسیر کفر و ناسپاسی قدم گذاشت؛ همان نعمت تبدیل به نقمت شده و جهنم او را شعله ور می کند.(49- زمر) _ امیدبخش‏ ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران.(53 تا 55 - زمر) خداوند متعال راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى‏ گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دو نکته مهم: 1. با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند. 2. با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمى‏بخشد، اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى‏بخشد.» فهمیده می شود که بخشش در آیه مورد بحث در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه کرد وعده خدا در حقش عملی شده و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود؛ حتی اگر شرک باشد؛ اما اگر توبه ای در کار نبود خدا ممکن است از برخی گناهان او در گذرد که بی تردید شرک جزء آنها نخواهد بود. _ بی تردید در روزی که حقیقت ظهور می کند کسانی که عمری به دین خدا احترام گذاشتند؛ احترام خواهند دید و آنان که تا توانستند دین خدا را مسخره کردند و از هیچ بی احترامی نسبت به آن دریغ نورزیدند، جز خفت و خواری چیزی نصیبشان نمی شود. (73- زمر) _ ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست.(40- غافر) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ که مرا شایسته آن دانستی که مسلمان زاده شوم، در حکومت اسلامی زندگی کنم و مرا توفیق آن ده که شیعه واقعی مرتضی علی (ع) زندگی کنم و دولت کریمانه امام زمان عج را ببینم و‌از یاران حضرتش باشم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که مرا به تدبیر بیکرانت به عیبهایم آگاه می سازی و‌توفیقم میدهی که در جهت اصلاح خویش بکوشم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که آنچه برای خیر و صلاحم لازم است، به من می رسانی، آنچه که در علم و حکمت تو برایم مضر است از من دور می سازی، خدایا شکرت که تدبیر خیر و صلاح مرا حکیمانه برعهده داری. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 💠  💠 🍃 🍃 🅾 ادغام صغیر و کبیر ⭕️ ادغام صغیر 👈 ادغامی است که در آن حرف مدغم ساکن باشد. مثل :قَدْ دَخَلُوا _ قُل لا _ مِنْ رَبِّكُمْ (در این سه مثال حرف مدغم (د) در (قَد) و (ل) در (قُل) و (ن) در (مِن) است)   💢 ادغام کبیر 👈 ادغامی است که در آن حرف مدغم متحرک است و اگر در حرف بعدی ادغام گردد، معلوم میشود که در آغاز مدغم، ساکن و سپس ادغام شده است. و چون ادغام در دو مرحله انجام میشود به آن ادغام کبیر گویند. مثل: مَکَّنِّی(در اصل مکننی بوده) _ لَا تَأْمَنَّا (در اصل لا تَأمَنُنا بوده) ❇️ تمامی موارد ادغام کبیر در کتابت قرآن رعایت شده یعنی بصورت ادغام شده نوشته اند. و قاری نباید اضافه بر آنچه در کتابت آمده ادغام کبیر انجام دهد. مثلا (قالَ لَهم یا اِنَّهُ هُوَ یا ...) را نمی توان ادغام نمود. @payam_quran
4_532577220309327709.mp3
103.9K
💠 «قَدْ دَخَلُوا» : «وَإِذَا جَاءُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَقَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَهُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ ۚ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوا يَكْتُمُونَ» و چون نزد شما مى‌آيند، مى‌گويند: «ايمان آورديم.» در حالى كه با كفر وارد شده و قطعاً با همان [كفر] بيرون رفته‌اند. و خدا به آنچه پنهان مى‌داشتند داناتر است. سوره المائدة / آیه ۶۱  @payam_quran
4_532580995585581509.mp3
206.4K
💠 «مِنْ رَبِّكُمْ» : «قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ ۖ أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ ۚ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» گفت: «راستى كه عذاب و خشمى [سخت‌] از پروردگارتان بر شما مقرر گرديده است. آيا در باره نامهايى كه خود و پدرانتان [براى بتها] نامگذارى كرده‌ايد، و خدا بر [حقانيت‌] آنها برهانى فرو نفرستاده با من مجادله مى‌كنيد؟ پس منتظر باشيد كه من [هم‌] با شما از منتظرانم.» سوره الأعراف / آیه ۷۱  @payam_quran
موارد بالا مثال برای ادغام صغیر در آیات می باشد👆
4_532576984086126658.mp3
72.7K
💠 «مَكَّنِّي» : «قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا» گفت: «آنچه پروردگارم به من در آن تمكّن داده، [از كمك مالى شما] بهتر است. مرا با نيرويى [انسانى‌] يارى كنيد [تا] ميان شما و آنها سدى استوار قرار دهم.» سوره الكهف / آیه ۹۵  @payam_quran
4_532576988381093903.mp3
70.5K
💠 «لَا تَأْمَنَّا» : «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ لَا تَأْمَنَّا عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» گفتند: «اى پدر، تو را چه شده است كه ما را بر يوسف امين نمى‌دانى در حالى كه ما خيرخواه او هستيم؟ سوره يوسف / آیه ۱۱ @payam_quran 
این دو مورد اخیر نیز مثال برای ادغام کبیر در آیات می باشد👆
🍃 شرط وفادارى خداوند به پيمان خود، پايدارى مؤمنان بر حفظ حدود الهى است. «وَ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ‌ ... التَّائِبُونَ‌ ...» 🍃 جهاد اكبر و خود سازى، لازمه‌ى جهاد اصغر در جبهه‌هاست. «يُقاتِلُونَ‌ ... التَّائِبُونَ‌ ...» 🍃 اسلام دينى جامع است، اشك را در كنار شمشير و عبادت را در كنارِ سياحت قرار داده است. «يُقاتِلُونَ‌ ... التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ‌ ... السَّائِحُونَ‌» 🍃 آنچه مطلوب است، ملكه شدن كمالات در انسان است. «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ‌ ...» 🍃 تقويت روحيه‌ى رزمندگان اسلام، با ذكر و ياد خدا و عبادت است، نه شراب و موسيقى و ... كه در جبهه‌ى دشمن است. «يُقاتِلُونَ‌، التَّائِبُونَ‌ الْعابِدُونَ، ...» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 تحرّك، تلاش، سياحت، هجرت و خودسازى، در راه كسب كمال و قرب‌الهى ارزش است. «السَّائِحُونَ» (مردان خدا، راكد و زمين‌گير نيستند) 🍃 سرباز ورزمنده‌ى اسلام بايد اهل نماز و عبادت باشد. «يُقاتِلُونَ‌، الرَّاكِعُونَ‌ السَّاجِدُونَ» 🍃 در مسير كمال، اوّل خودسازى است، بعد جامعه‌سازى. «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ‌ ... الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ‌ ...» 🍃 درگيرى با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منكرات داخلى غافل نسازد. «يُقاتِلُونَ، الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ‌ ...» 🍃 براى حفظ حدود الهى، بايد هم با دشمن خارجى جنگيد، هم با مفاسد داخلى مبارزه كرد. «يُقاتِلُونَ، النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ، الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟ علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است و دیگری قانون مکر و استدراج است.این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند. (وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ)(27- شوری) _ کسی که ظلمی در حق او شده، مى‏تواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود. ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست. البته باید توجه داشت که مجوز انجام عملی، آن را از بد و آزار دهنده بودن به خوب و گوارا بودن تبدیل نمی کند. کار بد، بد است. چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد؛ حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد؛ حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد. (جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ)(40- شوری) _ تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است. (یهََبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّكُورَ)(49- شوری) _ آیاتی که مستحب است هنگام سوار وسیله نقلیه شدن خوانده شود. و با خواندن این آیات هم شکر خدا را بجا آورد و هم به یاد قیامت افتاده و فراموش نکند که روزی سوار بر تابوت به آن دیار باقی خواهد شتافت. (لِتَسْتَوُاْ عَلىَ‏ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ* وَ إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ)(13و14- زخرف) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ برای حمایتت، زمانی که هیچ کس دستم را نگرفت، تو‌گرفتی. زمانی که هیچ کس صدایم نشنید، تو شنیدی، هرجا که زمین خوردم، چنگ زدن به ریسمان تو سرپایم کرد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که آمرزنده ای، مهربانی، بخشنده ای، تکیه گاهی. خدایا شکرت که لطف و فضل و کرمت را از هیچ‌یک از بندگانت دریغ نداری! 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 برای این دقایقی که مرا به شکرگزاریت فراخواندی، که اگر نظر تو‌ نبود، چون حیوانات روزی می خوردم و شاکر نبودم. برای خدایی ات هزاران مرتبه شکر! @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا