قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم .
این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید.
مجمع البیان 1/16
🍃🍃🍃
قرآن سفره ی میهمانی خداوندی
در این ضیافت همیشه خرسندی
ذلِكَ الْكِتـابُ لا رَيْـبَ فِيهِ هُـدىً
جـزو متقین باشی تو بهره مندی
ماه رمضان و قرآن ، فیـض تمـام
چه ضیافت باشکـوه و ارجمنـدی
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
@payyyam
〰〰〰〰🌸🍃
استاد قرائتی
سوره بقره ، آیه 2
ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ
آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است.
🍃🌸 نکته ها :
«لا رَيْبَ فِيهِ» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونهاى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمىگذارد واگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن وروحيّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مىفرمايد: «فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ» «1» آنان در شكّى كه خود ايجاد مىكنند، سردرگم هستند.
هدف قرآن، هدايت مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ آسمانها و زمين و گياهان و حيوانات و ... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.
قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هُدىً لِلنَّاسِ» همانند خورشيد بر همه مىتابد،
در قرآن به موضوعات طبيعى، كيهانى، تاريخى، فلسفى، سياسى و صنعتى اشاراتى شده، ولى هدف اصلى هدايت است.
آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است.
نکته ها
«لا رَيْبَ فِيهِ» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونهاى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمىگذارد واگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن وروحيّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مىفرمايد: «فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ»
آنان در شكّى كه خود ايجاد مىكنند، سردرگم هستند.
هدف قرآن، هدايت مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ آسمانها و زمين و گياهان و حيوانات و ... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.
قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هُدىً لِلنَّاسِ» «3» همانند خورشيد بر همه مىتابد،
در قرآن به موضوعات طبيعى، كيهانى، تاريخى، فلسفى، سياسى و صنعتى اشاراتى شده، ولى هدف اصلى هدايت است.
ولى تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشهى تميز عبور مىكند، نه از خشت وگِل. لذا فاسقان «1»، ظالمان «2»، كافران «3»، دلمردگان «4»، مسرفان و تكذيب كنندگان «5» از هدايت قرآن بهرهمند نمىشوند.
سؤال: اين آيه درباره قرآن ومطالب آن مىفرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ» هيچ شكّى در آن نيست. در حالى كه خود قرآن شكّ وترديد مخالفان را در اين باره بيان مىدارد: يك جا مىفرمايد:
«إِنَّنا لَفِي شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ مُرِيبٍ» ما درباره آنچه ما را به آن مىخوانى، در شكّ هستيم. و در مورد شكّ در وحى ونبوّت نيز مىخوانيم: «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي» دربارهى قيامت نيز آمده: «لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ» بنابراين چگونه مىفرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ» هيچ شكّى در قرآن ومحتواى آن نيست .
پاسخ: مراد از جمله «لا رَيْبَ فِيهِ» آن نيست كه كسى در آن شكّ نكرده و يا شكّ نمىكند، بلكه منظور آن است كه حقّانيت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آيه 66 سوره نمل مىفرمايد: «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ»
🍃🌸 پیام ها :
1- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلِكَ» در ادبيات عرب، «ذلِكَ» اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلِكَ» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نايافتنى قرآن حكايت مىكند.
«1».«لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ» توبه 80
«2».«لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» مائده51
«3».«لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» مائده67
«4».«لا يَهْدِي مَنْ هُوَ كاذِبٌ كَفَّارٌ» زمر 3
«5».«لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ» غافر 28
2- راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد.
جملهى «لا رَيْبَ فِيهِ» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است.
3- توانِ قرآن بر هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»
4- تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهرهمند مىشوند. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگيرى او بيشتر است.
🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰
@payyyam
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
دلنوشته شهید :
پروردگارا تو خود گواهي بر من چه ميگذرد.
تو خود اين معرفت را به من عنايت كردي كه آسانيهاي بعد از سختيها را در ظرف دوره فاني زندگي خود در دنيا نپندارم، بلكه براي رسيدن به موهبت بزرگ تو كه همانا «آرامش در سكينت قلبي» است، اين گونه تصور كنم كه دنياي فاني حادثه و ماجرايي است سخت و طاقتفرسا و ما انسانهاي ناتوان بايستي مهياي گذشتن و عبور كردن از اين ورطة هولناك باشيم .اينكه گاهي اوقات به صورت مقطعي پس از سختي، آساني ظاهر ميگردد، از يك طرف آزمايشي است كه خداوند از ما ميكند تا معلوم گردد مدعيان دين و آيين خدا چه كساناند. (... و لما يعلم الله الذين جاهدوا...) و از طرفي، لطف و مرحمت خداست بر اينكه در حركت در راهش نبريم...)
امير شهيد علی صياد شيرازي
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
امام خامنه ای حفظه الله تعالی :
#پیشرفت فوقالعاده ملت ایران بخاطر عمل به قرآن است.
️ امام این را به ما یاد داد و راهش ادامه دارد. ۹۸/۲/۱۶
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
آیت الله العظمی بهجت قدس سره :
🍃آیا هیچ می دانیم که قرآن، نظیر سایر مکتوبات نیست! گویی قرآن، موجودی ربوبیّ از عالم نور و روحانی است که در عالم اجسام و اعراض ظهور کرده است!
🍃توسل به قرآن و حمل و فهم و قرائت آن، برای نجات عموم مردم – چه رسد به خواصّ – مفید است!
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
حدیث روز :
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم .
این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید.
مجمع البیان 1/16
🍃🍃🍃
قرآن سفره ی میهمانی خداوندی
در این ضیافت همیشه خرسندی
ذلِكَ الْكِتـابُ لا رَيْـبَ فِيهِ هُـدىً
جـزو متقین باشی تو بهره مندی
ماه رمضان و قرآن ، فیـض تمـام
چه ضیافتِ باشکـوه و ارجمنـدی
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ
وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@payyyam
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝خود را قوي كنيد تا كمند دشمن پاره شود
#پیام_رسان_ولایت
sapp.ir/darmahzareostadborojerdi
1_63075331.mp3.mp3
7.52M
شب جمعه ماه رمضان
آیت الله مجتهدی «رض»
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#پیام_رسان_ولایت
@payyyam
⭐️علامه حسن زاده آملی
✅ #ماه_رمضان به سه قسمت تقسیم میشه
١-دهه اول رحمت
٢-دهه دوم مغفرت
٣-دهه سوم اجابت
پس دهه اول را دعا کنیم
رحمت خدا نصیب حال ما بشه
و کلمه طیبه را زیاد بخوانیم
لا اله الا الله
دهه دوم را استغفار بخوانیم
تا عفو شویم.
استغفرالله و اتوب الیه
دهه سوم برای طلب بهشت
و رهایی از جهنم دعا کنیم.
اللهم اجرنی من النار وادخلن الجنه
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
«من تولّى شيئا من امور المسلمين فولّى رجلا شيئا من أمورهم و هو يعلم مكان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنين»
كنز الفوائد و التعجب، ج2، ص: 283
هر كه متصدى يك كارى از مسلمانان باشد و مردى را بر يكى از كارهایشان بگمارد و بداند در جاىش مردى است كه از او عالم تر است، البته كه خيانت كرده بخدا و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و همه مؤمنان.
🍃🍃🍃
هر که در جامعه اسلامی متصدی کاراست
می داند که از او عالم و دانا تر هم هست
چه دلیلی دارد تا ابد تصاحب کند پستی را
به خدا و رسول و مومنان در خیانت است
یوسف گفت:قَالَ اجْعَلْنِى عَلَى خَزَآئِنِ الْأَرْضِ
مسئولیتمان سنگین ! شرایط حساس است
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
@payyyam
〰〰〰〰🌸🍃
استاد قرائتی
آیه 55 ، سوره یوسف
قَالَ اجْعَلْنِى عَلَى خَزَآئِنِ الْأَرْضِ إِنِّى حَفِیظٌ عَلِیمٌ
ترجمه:
(يوسف ) گفت : مرا بر خزانه هاي اين سرزمين (مصر) بگمار، زيرا كه من نگهباني دانا هستم .
🍃🌸 نكته ها:
سؤال : چرا يوسف پيشنهاد اعطاي مسئوليت براي خود را مطرح كرد? يا به تعبير ديگر; چرا يوسف طلب رياست كرد.?!
پاسخ : او از خواب پادشاه مصر، احساس خطر و ضرر براي مردم كرد و خود را براي جلوگيري از پيش آمدهاي ناگوار اقتصادي ، لايق مي دانست ، پس براي جلوگيري از ضرر، آمادگي خود را براي قبول چنين مسئوليتي اعلام كرد.
سؤال : چرا يوسف از خود تعريف و تمجيد كرد، مگر نه اين است كه قرآن مي فرمايد: خود را نستاييد
. (67) ? پاسخ : ستايش يوسف ، ذكر قابليت هاو توانايي هاي خود، براي انجام مسئوليت بود، كه مي توانست جلو آثار سوء قحطي و خشكسالي را بگيرد، نه به خاطر تفاخر و سوء استفاده .
سؤال : چرا با حكومت كافر همكاري كرد? مگر قرآن از آن نهي نكرده است .. (68) پاسخ : يوسف به حمايت از ظالم اين مسئوليت را نپذيرفت ، بلكه به منظور نجات مردم از فشار دوران قحط سالي ، به اين كار اقدام نمود. يوسف هرگز حتي يك كلمه تملّق هم نگفت . به تعبير تفسير في ظلال القرآن ، رجال سياسي ، معمولا به هنگام خطر مردم را رها كرده و فرار مي كنند، ولي يوسف بايد مردم را حفظ كند.
بگذريم از اينكه اگر نمي توان رژيم ظالمي را سرنگون كرد و تغيير داد بايد به مقداري كه امكان دارد، از انحراف و ظلم جلوگيري كرد و بخشي از امور را بدست گرفت و فعاليت نمود.
در تفسيرنمونه مي خوانيم : مراعات ((قانون اهم و مهم )) در عقل و شرع يك اصل است . شركت در نظام حكومتي شرك جائز نيست ولي نجات يك ملّتي از قحطي مهمتر است . به همين دليل ، به تعبير تفسير تبيان ، يوسف (ع) مسئوليت سياسي نپذيرفت ، تا مبادا كمك به ظالم شود، مسئوليت نظامي نپذيرفت ، تا مبادا خون به ناحقي ريخته شود. فقط مسئوليت اقتصادي آنهم براي نجات مردم را برعهده گرفت . و امام رضا (ع) فرمود: هنگامي كه ضرورت ايجاب كرد كه يوسف سرپرستي خزائن مصر را بپذيرد، خود پيشنهاد داد.. (69) علي بن يقطين نيز به سفارش امام كاظم (ع) در دستگاه خلافت بني عباس وزير بود. وجود اينگونه مردان خدا مي تواند پناهگاه مظلومان باشد. امام صادق (ع) فرمود: ((كفّاره عمل السلطان قضاء حوائج الاخوان )) كفاره ي كار حكومتي ، بر آورده كردن نيازمندي هاي برادران ديني است ..
(70) از امام رضا (ع) پرسيدند: شما چرا ولايتعهدي مأ مون را پذيرفته ايد.?!
در جواب فرمود: يوسف (ع) كه پيامبر بود در دستگاه مشرك رفت ، من كه وصي ّ پيامبرم ، در دستگاه شخصي كه اظهار مسلماني مي كند رفته ام ، بگذريم كه پذيرفتن من اجباري است ، در حالي كه يوسف (ع) با اختيار و به خاطر اهميت موضوع آن مسئوليت را پذيرفت
پادشاه باشنيدن اين سخنان ، چنان خود را در برابر عظمت معنوي يوسف كوچك و حقير يافت كه يكباره زبان به ذكر گشود و گفت : ((اشهد ان لااله الااللّه و انّك رسوله )) من هم ايمان آوردم ولي تو بايد حاكم باشي . ((فانّك لدينا مكين امين )).
در انتخاب و گزينش افراد، به معيارهاي قرآني توجه كنيم . علاوه بر (حفيظ و عليم ) معيارهاي ديگري نيز در قرآن ذكر شده است از آن جمله :.
ايمان . (افمن كان مومنا كمن كان فاسقا لايستوون ).
(74) سابقه . (والسابقون السابقون . اولئك المقربون ).
(75) هجرت . (والذين آمنوا و لم يهاجروا ما لكم من ولايتهم من شي ء).
(76) ) توان جسمي و علمي . (و زاده بسطه في العلم و الجسم ).
(77) اصالت خانوادگي . (ماكان ابوك امرءسوءو).
(78) ) جهاد و مبارزه . (فضل اللّه المجاهدين علي القاعدين اجرا عظيما)
🍃🌸 پيام ها:
1- هر جا لازم باشد، بايد داوطلب مسئوليت هاي حساس شد. (اجعلني ...)
2- به هنگام ضرورت ، بيان لياقت و شايستگي خود، منافاتي با توكل ّ و زهد و اخلاص ندارد. (اني حفيظ عليم )
3- از مجموعه دو وصفي كه پادشاه از يوسف (ع) بيان كرد; (مكين ، امين ) و دو صفتي كه خود يوسف براي خود بيان نمود; (حفيظ ، عليم ) اوصاف كارگزاران شايسته بدست مي آيد: قدرت ، امانت ، پاسداري و تخصص .
4- نبوّت از حكومت وسياست جدا نيست ، همچنان كه ديانت ، از سياست جدا نمي باشد. (اجعلني علي خزائن الارض )
5- تابعيّت منطقه اي اصل نيست . يوسف مصري نبود ولي در حكومت مصر مسئوليت گرفت . (ملّي گرايي ممنوع است )
6- در برنامه ريزي ونظارت بر مصرف بايد سهم نسل آينده حفظ و مراعات شود. (حفيظ عليم )
🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰
@payyyam
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
شهيد مسعود صالحی
«خدايا، بگذار در معرکه نبرد حق با باطل عاشقانه بتازم و طاغوت و شيطان را بر زمين بيندازم. بگذار پروانه وار به دور شمع وجودت بگردم و بسوزم تا قيد و بند را ببرم و آزادانه در معرکه حيات جولان دهم. بگذار، با شمشير بران شهادت سکوت تاريخ را بشکنم..... . بگذار از جاذبه مادي، خود را آزاد کنم.»
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
امام خامنه ای حفظه الله تعالی :
حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است.
یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه.
شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و #طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
آیت الله العظمی بهجت قدس سره :
با آدمهای امین مشورت کنید تا چنانچه زهر میخورید به شما بگویند.انسان نباید برای چهار تا شاهی حقوق، خود را بفروشد. خدایی که رزّاق است، حتی حیوانات را روزی میدهد.اگر خدا را نصرت نکردی، خداوند هم شما را یاری نخواهد کرد. اگر خدا را یاری نکردی و به کسی ظلم کردی، بعداً دیگری در حق تو ظلم میکند.عامل بودن با عالم بودن فرق دارد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
حدیث روز :
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
«من تولّى شيئا من امور المسلمين فولّى رجلا شيئا من أمورهم و هو يعلم مكان رجل هو أعلم منه فقد خان اللّه و رسوله و المؤمنين»
كنز الفوائد و التعجب، ج2، ص: 283
هر كه متصدى يك كارى از مسلمانان باشد و مردى را بر يكى از كارهایشان بگمارد و بداند در جاىش مردى است كه از او عالم تر است، البته كه خيانت كرده بخدا و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و همه مؤمنان.
🍃🍃🍃
هر که در جامعه اسلامی متصدی کاراست
می داند که از او عالم و داناتر هم هست
چه دلیلی دارد تا ابد تصاحب کند پستی را
به خدا و رسول و مومنان در خیانت است
یوسف گفت:قَالَ اجْعَلْنِى عَلَى خَزَآئِنِ الْأَرْضِ
مسئولیتمان سنگین ! شرایط حساس است
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ
وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@payyyam
دفاع ابدی از نظریهی نظام انقلابی :
انقلاب اسلامی همچون پدیدهای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بیعمل میشمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّهی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.
#ماه_رمضان
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#رمضان_خودسازی_جامعه_پردازی_تمدن_سازی
#پیام_رسان_ولایت
@payyyam