پله پله تا ملاقات خدا
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۶) ايّاكَ نَعْبُد ريشه لغت «عبادت» در زبان عربى وقتى
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۷)
شركها و توحيدها:
در قرآن مجيد مصاديق گوناگونى براى شرك آمده است كه ما به بعضى از آنها اشاره مى كنيم و ضمناً معنى توحيد عملى قرآن اجمالًا روشن مى گردد.
۱. ارَايْتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ
آيا ديدى آن كس را كه هواى نفس خودش را معبود خويش قرار داده است.
در اين آيه انسان شهوت پرست، مشرك شمرده شده است.
پس، از آنجا كه مى گوييم «ايّاكَ نَعْبُد»ُ و معبوديت غير خدا را نفى مى كنيم، مدعى اين مطلب شده ايم كه:
خدايا!
ما به فرمان تو هستيم؛
نه به فرمان ميلها و هواها و هوسها و شهوتهاى خودمان.
2. اتَّخَذوا احْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ ارْباباً مِنْ دونِ اللَّهِ
در حالى كه يهوديان و مسيحيان را مذمت مى فرمايد مى گويد آنان بدون آنكه مستندى از امر خدا داشته باشند حِبرهاى خودشان (حبر عالِم يهود را گويند) و راهب هاى خودشان را خداى خويش قرار داده اند و پرستش مى كنند.
مى دانيم يهوديان و مسيحيان علما و مقدسين خود را به آن شكل كه بت پرستها بتها را عبادت مى كردند عبادت نمى كردند، يعنى آنها را مثلًا سجده نمى كردند بلكه همين قدر بود كه در مقابل آنان «متعبد» بودند، يعنى بدون آنكه از طرف خداوند اجازه داشته باشند مطيع و تسليم آنها بودند و در حقيقت مطيع ميلها و هواهاى نفسانى آنها بودند؛ هرچه آنان به ميل و هواى خود مى گفتند اينها مى پذيرفتند.
خداوند در آنجا مى فرمايد اطاعت، از حقوق خاصه پروردگار است و از هركس كه او دستور دهد مى شود اطاعت كرد. حبرها و راهب ها را كه خدا دستور نداده؛ چرا اطاعت مىكنيد؟!
پس آنجا كه مى گوييم «ايّاكَ نَعْبُدُ» يعنى:
خدايا:
هيچ گروهى را به نام روحانى و به نام قدّيس و به نام ديگر عبادت نمى كنيم، كوركورانه اطاعت نمىكنيم؛
هركس را تو فرمان داده اى، اطاعت كنيم، اطاعت مى كنيم
و هركس را كه تو فرمان نداده اى اطاعت نمى كنيم.
اگر رسول خدا را اطاعت مى كنيم از آن جهت است كه تو صريحاً فرمان او را واجب كرده اى.
اگر ائمه اطهار را به عنوان اولى الامر اطاعت مى كنيم چون تو فرمان داده اى.
اگر فرمان مجتهدان جامع الشرايط يعنى علماى متقى عادل آگاه را اطاعت مى كنيم به حكم اين است كه پيغمبر و ائمه اطهار كه فرمانشان را تو واجب الطاعه كرده اى به ما اينچنين دستور داده اند.
#حکم_شرعی
#مراجعه_زنان_به_دندان_پزشک_مرد:
سوال:
الف) حکم معاینه دندان زن توسط دندان پزشک مرد چیست؟ و آیا جواز معالجه دندان زن توسط دندان پزشک مرد، متوقف بر نبود دندان پزشک زن میباشد؟ ب) در صورت حرمت مراجعه زن به دندان پزشک مرد، حق الزحمه دریافتی چه حکمی دارد؟
جواب:
آیة الله خامنه ای: اگر معالجه مستلزم لمس و نظر حرام باشد با امکان رجوع به پزشک مماثل رجوع به غيرمماثل جايز نيست
آیت الله سیستانی. الف) در صورت ضرورت معالجه يا اگر پزشک مرد بهتر باشد مانعی ندارد ب) حلال است.
آیت الله مکارم الف) اين گونه امور فقط در صورت ضرورت جايز است و معيار ضرورت تشخيص عرف عام و صالح است ب) حق الزحمه او اشکال ندارد ولی عمل او گاه توأم با بعضی خلاف شرع است
پی نوشت:
-استفتائات آیت الله مکارم، ج1، ص 229، با استفاده از س 806
-استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (سلام الله علیها)http://www.pasokhbesoalat.ir/
🌟امام علی علیه السلام 🌟
ای مردم خودتان ادب کردن خویش را برعهده گیرید
ونفس را از عادتهای هلاکت بار بازگردانید📛
⏪قسمتی از حکمت359 #نهج_البلاغه
🕊 #یاد_شهدا
آقا مصطفی ماهی یکبار بچه های مدرسهی جبل عامل رو جمع میکرد؛ میرفتند زباله های شهر رو جمع آوری میکردند.
مصطفی میگفت: با اینکار هم شهر تمیز میشه و هم غرور بچه ها میریزه...
📚یادگاران ١، کتاب شهید چمران، ص ٢٢
🗓 ٣١ خرداد، سالروز شهادت شهیدِ عارفِ دانشمند، دکتر مصطفی چمران.
#شهدا_عند_ربهم_یرزقونند #شهادت_مرگ_تاجرانه #شهید_چمران #رهروان_راه_امام_حسین_علیهالسّلام
🔷🔸💠🔸🔷