🔸حکم استفاده از اسپری تنفسی در حال روزه
برخی از افراد تصور میکنند استنشاق گاز موجود در اسپریهای تنفسی و رسیدن آن به حلق، روزه را باطل میکند و در حال روزه، نباید از آن استفاده کرد، در صورتی که مراجع، با وجود شرایطی، استفاده از این دارو را مبطل روزه نمی دانند.
🔹نظر مراجع:
💠 حضرت امام (ره)، آیت الله خامنهای، آیت الله مکارم: با توجه به اینکه بر داروی یادشده، خوردن و آشامیدن صدق نمیکند، روزه را باطل نمیکند.
💠 آیت الله سیستانی: اگر دارو فقط وارد ریه شود، روزه باطل نمیشود، اما اگر موادی از آن، وارد معده میشود، روزه را باطل میکند.
💠 آیت الله بهجت: در صورتی که گاز موجود در دارو رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.
طولانی شدن احیاء
برخی از دستاندرکاران برگزاری مراسمات شب های قدر، تصور می کنند برنامه احیاء و قرآن به سر گرفتن، حتما باید تا نزدیک اذان صبح ادامه پیدا کند!
بعضی از ذاکرین نیز در بین هر کدام از فرازهای مراسم احیاء، چنان شروع به روضه خوانی و ذکر مصیبت می کنند که مستمع خدا خدا می کند هر چه زودتر احیاء به پایان برسد!
در حالی که در هیچ یک از اعمال شب های قدر، الزامی برای طولانی شدن اعمال تا نزدیک اذان صبح و در نتیجه مراعات نکردن حال اشخاص، قید نشده است.١
١. کتاب مفاتیح الجنان
📚 وظیفه حائض و نفساء و جنب در شب های قدر
❓سوال: اشخاصی که عذر شرعی دارند در شب های قدر چه اعمالی را می توانند انجام بدهند و باید از چه کارهایی دوری نمایند؟
✅ جواب:
انجام اعمال شب قدر مانند غسل، خواندن دعا، زیارات و انجام سجده برای جنب و حائض اشکالی ندارد اما چند کار را نباید انجام دهند:
1️⃣-نماز(چه مستحب و چه واجب).
2️⃣- توقف درمساجد و مصلاهایی که حکم مسجد دارند (بجز حیاطی که جزء مسجد نباشد)؛ اما توقف در حسینیه ها اشکالی ندارد.
3️⃣- دست زدن به خط قرآن یا اسامی مقدسه ای که در ادعیه وجود دارد.
4️⃣- خواندن آیاتی که سجده واجب دارند. اما خواندن آیات دیگر از این سوره ها و سوره های دیگر اشکالی ندارد، هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد.
🏷 پینوشت:
برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#احکام
#احکام_بانوان
#احکام_آداب_و_مستحبات
#شب_قدر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جمال ولی، جلی صلوات🖤
به نکو یاورِ نبی صلوات🖤
به گل بی مثالِ کعبه عشق🖤
که بود مرتضی علی صلوات🖤
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ 🖤
وَّآلِ مُحَمَّدٍوَّعَجِّلْ فرجهم🖤
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: زن باردارى که نتوانسته روزه بگیرد، تکلیفش چیست؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیت الله خامنهاى: زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
آیت الله سیستانی: اگر در ماه نزدیک زائیدن( ماه هشتم و نهم) باشد، افزون بر قضاى روزهها، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد؛ خواه روزه براى جنین ضرر داشته باشد، یا براى خودش.
اما اگر اگر در ماه های دور ( ماه اول تا آخر هفتم)، باشد، اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست، گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد.
آیت الله مکارم: اگر روزه براى جنین ضرر داشته است، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و اگر براى خودش ضرر داشته، پرداخت کفّاره واجب نیست و در هر حال روزهها را باید قضا کند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٩۵۴، پرسش و پاسخ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات سایت آیت الله مکارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به علۍ بگو دلتنگم💔😔
حرمم داره دیر میشه..؛🥀😢
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
سلام بر علی💚
سلام بر لیله القدر✨
سلام بر روزهای☀️
آكنده از عطر فرشتهها
سلام بر ✋
ماه تقدير و سرنوشت🌙
سلام بر شما دوستان عزیز⚘🍃⚘
☀💚 #روزتـون_عـلـــوی💚
*┄┅═﷽═┅*
امامصادق(؏)✨
°زمانـےکهمومنــمرتکب
° گناهـےمـے شود،
° خداوندتاهفتــساعتــبهاو⏳
° مهلتمـےدهد؛
° اگردࢪاینزمانتوبه
° کندبرایشنوشتهنخواهدشد...✋🏼
#چهخدایمهربونیداࢪیم🙃♥🌱
✨﷽✨
#تـــرک_نمــاز
✍پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:
هرگاه کسی نماز صبح را نخواند، فرشته ای از آسمان او را صدا میکند: «ای زیانکار»
و هرگاه نماز ظهرش را نخواند، فرشته ای به او میگوید: «ای خیانتکار»
و هرگاه شخص نماز عصر خود را نخواند، گوید: «ای بی دین»
و اگر نماز مغرب خود را نخواند، گوید: «ای کافر»
و اگر شخص نماز عشاء را ترک کند، گوید: «وای برتو که در تو هیچ خیر و منفعتی نیست.»
🔥 در جهنم یک وادی است که از شدت عذاب آن، جهنمیان هر روز هفتاد مرتبه از آن مینالند و در وادی، خانه ای از آتش و در آن خانه چاهی قرار دارد که در آن چاه تابوتی است و در آن تابوت ماری است که هزار سر دارد و در هر سری هزار دهان و در هر دهان هزار نیش است و این جایگاه کسانی است که نماز نمیخوانند و شراب مینوشند
📚وسائل الشیعه،ج۳ ص۳۱
📚 جا گرفتن در مسجد
❓سؤال: کسی که در صف نماز جماعت، سجاده میگذارد و مثلاً برای وضو گرفتن میرود، آیا حق او نسبت به آن مکان، تا شروع نماز است یا تا وقتی که امام جماعت به رکوع میرود؟
✅ جواب:
🔹 حق او تا زمان شروع نماز جماعت، باقی است.
🏷 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احکام
#احکام_مسجد
💢حکم نماز و روزه دانشجو💢
طبق نظر مقام معظم رهبری حکم نماز و روزه دانشجو اینگونه است:
✅اگر ده روز یا بیشتر در محل تحصیل میماند نمازش تمام است و میتواند روزه هم بگیرد.
✅اگر کمتر از ده روز میماند و در رفت وآمد هست در دو صورت کثیرالسفر میشود. اول اینکه: مدت سه ماه هر روز به جز روزهای تعطیل در سفرباشد. دوم اینکه: مدت هشت ماه هر #هفته حداقل یک روز در سفر باشد.
👈پس اگر دانشجوی بورسیه باشد و کثیرالسفر باشد،، سفر اول تمام است و میتواند روزه بگیرد.
👈 اگر دانشجوی بورسیه نباشد و طبق یکی از ملاک های بالا سفر کند بنابراحتیاط واجب نمازش را باید به صورت جمع (هم شکسته و هم تمام) بخواند و روزه بگیرد و قضا کند.البته چون رهبری در این مورد احتیاط واجب دارند مکلف میت واند با توجه به شرائطی که دارد به مرجع اعلم بعدی رجوع کند.
⁉️معیار در شغل بودن سفر
❇️ مسأله ۴۸۱ از رساله نماز و روزه:
معیار در شغل بودن سفر، عرف است و اگر در موردی صدق عرفی عنوان حرفه و شغل نسبت به سفر مشکوک باشد، نماز قصر و روزه باطل است.
#احکام_روزه
#احکام_نماز
#شغل_بودن_سفر
🔍 منبع : leader.ir
⁉️استمرار نیت روزه
🔶 س : اگر شخصی روزۀ واجب را نیت کند و سپس از نیت خود برگردد و بگوید روزه نمی گیرم، حکم روزه او چیست؟
✅ ج: در روزۀ واجب معین؛ مانند روزۀ ماه رمضان، واجب است نیت از طلوع فجر تا مغرب، استمرار داشته باشد؛ بنابراین اگر بین روز از نیت روزه برگردد و قصد ادامۀ روزه نداشته باشد، روزهاش باطل میشود و قصد دوباره برای ادامۀ روزه فایده ای ندارد؛ البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند. ولی اگر بین روز مردد شود که روزه را ادامه دهد یا نه و یا تصمیم بگیرد یکی از مبطلات روزه را انجام دهد ولی آن را انجام ندهد، بنابر احتیاط واجب باید روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را بگیرد.
#احکام_روزه
#نیت_روزه_ماه_رمضان
🔍 منبع : leader.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🔹اَللّـٰهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ اِلىٰ مَرْضٰاتِکَ دَلیلاً، وَلاٰ تَجْعَلْ لِلشَّیْطٰانِ فیهِ عَلَىَّ سَبیلاً،
🔸خدایا در این ماه راهنمایى براى رسیدنم به خشنودیت قرار ده، و راهى براى تسلّط شیطان بر من قرار مده،
🔹وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لى مَنْزِلاً وَمَقیلاً، یٰا قٰاضِىَ حَوٰآئِـجِ الطّٰالِبینَ.
🔸و بهشت را منزل و محل بازگشتم قرار ده اى برآورنده حاجت هاى طلب کنندگان.
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
Joze 21-Aghaie Tahdir_1395-8-18-9-44.mp3
33.02M
🔻جزء بیست و یکم قرآن کریم
🔸به روش تندخوانی (تحدیر)
🔹با صدای استاد #معتز_آقايی
⌚️ ۳۴دقیقه
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
🌴 برداشتن پول کنار گذاشته شده
اگر پولی را به عنوان صدقه کنار گذاشته ایم آیا می شود آن را برداریم یا عوض کنیم؟
اگر آن پول را در صندوق خاصی مثل صندوق کمیته یا موسسات خیریه انداخته اید همین که پول را بیندازید داخلش دیگه نمی شود آن را برداشت کرد یا تعویض کرد ولی اگر قلک شخصی است یا فقط کنار گذاشته ولی هنوز داخل صندوق نگذاشته (مثلا تو داشتبورد گذاشته) اینجا برداشتن اشکال ندارد.
داشتن آدمهای خـوب ثروت🕊🖤
و دیـدن آنها لـذت است🕊🖤
یک عصر قـشنگـــــ🕊🖤
یک دل خـــوش 🕊🖤
یک لب خنـدان🕊🖤
یک تـن سـالم🕊🖤
تـقدیم شما و🕊🖤
لحظه هاتــون🕊🖤
عصرچهارشنبه 🕊🖤
بـخیر و خـوشی🕊🖤
#کانال_رسمی_عجایب_جهان👇
💟🇯🇴🇮🇳👇
cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
فتوای آیات عظام (خامنه ای، سیستانی و مکارم): صرفِ چشیدن غذا برای احساس طعم آن یا به جهت جویدن غذا برای بچه، روزه را باطل نمی کند، مگر اینکه پس از چشیدن، ذرات باقی مانده ی غذا را عمداً فرو ببرد.
⚠️ توجه: اگر بدون قصد و بی اختیار غذایی را که می خواسته بچشد، وارد حلق شود، روزه اش باطل نیست و قضا هم ندارد؛ به شرطی که از اول یقین نداشته باشد که با چشیدن غذا آن را فرو خواهد داد اما اگر یقین داشته باشد و فرو دهد، هم قضا و هم کفاره بر او واجب می شود.
📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٨٣٠ و ٨٨٢، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد دو، مسئله ۶۵، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسئله ١٣۴٢
🔆 اهمیت #نماز_اول_وقت در بیان آیت الله مجتهدی_تهرانی :
#نماز_اول_وقت خیلی موثر است.
آنهایی که هر چه میکنند، کار و بارشان جور نمیشود، به خاطر این است که #نماز_اول_وقت نمیخوانند.
شما جوان ها را موعظه میکنم که اگر میخواهید دنیا و آخرت داشته باشید، #نماز_اول_وقت را ترک نکنید.
روایت دارد اگر کسی #نماز مغرب و عشاء را آنقدر دیر بخواند که آسمان پر از ستاره شود، #ملعون است.
و همینطور روایت دارد در مورد کسی که #نماز صبحش را آنقدر دیر بخواند که ستاره ای در آسمان نباشد، او هم ملعون است.
تا اذان را گفتند، #نماز را شروع کنید.
" #نماز_اول_وقت را ترک نکنید."
🌳تیمم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ اگر پاک باشند، صحیح است.
🍃تیمم بر سنگ گچ و سنگ آهک و سنگ مرمر و سایر سنگها صحیح است ولی تیمم بر جواهر مانند عقیق و فیروزه باطل است.
🍃تیمّم به دیوار گِلی صحیح است و همچنین است تیمّم به زمین و خاک نمناک و تیمم به گِل سفت شده نیز صحیح است. بنابراین گِلی که تیمم به آن با وجود زمین و خاک خشک صحیح نیست، گِلی است که تَر باشد."
#تیمم
♻️ سوال:
آیا می شود خانه ای 🏠 را که از صاحبخانه اجاره کرده ایم به شخص دیگری به مبلغی بیشتر💰 اجاره بدهیم و سود ببریم؟
🔴 پاسخ:
✍🏼 آیت الله خامنه ای:
✅ جواب این مساله با شرائطی مجاز است:
1➖ این کار در صورتی جایز است که موجر، شرطی مغایر آن نکرده باشد و قرینهای هم در میان نباشد که بفهماند حق چنین کاری برای مستأجر وجود ندارد.
2➖ اگر مورد اجاره خانه یا دکان است در اجاره دادن مجدد، نمیتوان مقدار اجرت را بیشتر تعیین کرد، ✌🏻مگر در دو صورت:
🔹الف) کاری روی آن انجام دهد؛ مثلاً خانه را نقاشی کند.(یا مثلا کابینت بیشتری برای آن بخرد.)
🔹ب) اجرت معامله دوم از جنس دیگری غیر از جنس اجرت اجاره معامله اول تعیین شود. مثال اگر خانه ای در مقابل یک میلیون تومان، یک ساله اجاره شود.
مستأجر میتواند آن را به مدت یک سال به دیگری در مقابل یک تن برنج اجاره دهد (با اینکه یک تن برنج مثلا ۳ میلیون تومان ارزش دارد.
✍🏻آیت اله سیستانی:
اگر خانه یا دکان یا هر چیز دیگری را اجاره کند، و صاحب ملک با او شرط کند که فقط خود او از آنها استفاده نماید، مستأجر نمیتواند آن را به دیگری جهت استفاده از آنها اجاره دهد، مگر آن که اجاره دادن او طوری باشد که استفاده مخصوص خودش باشد، مثلا زنی منزل، یا اتاقی را اجاره میکند و بعداً ازدواج کرده واتاق یا منزل را جهت سکونت خودش به شوهرش اجاره میدهد، واگر مالک شرط نکند، مستاجر می تواند آن را به دیگری اجاره دهد البته در تحویل دادن ملک به مستأجر دوّم باید ـ بنا بر احتیاط ـ از مالک اجازه بگیرد ولی اگر بخواهد کرایه را بیشتر از آن چه خود میپردازد قرار دهد هرچند از جنس دیگر باشد، در صورتی که خانه، یا دکان، یا کشتی باشد باید در آن کاری مانند تعمیر یا سفیدکاری وامثال آن انجام داده باشد، یا برای نگه داری آن خسارتی متحمل شود.
🔺اگر غیر از خانه و دکان و کشتی، چیز دیگر مثلاً زمین را اجاره کند و مالک با او شرط نکند که فقط خودش از آن استفاده نماید، اگر بیشتر از مقداری که با آن اجاره کرده است اجاره دهد، صحت اجاره محل اشکال ‼️‼️ است.
✍🏻 آیت اله مکارم:
كسى كه خانه يا مغازه يا اطاقى را اجاره كرده و حق دارد به ديگرى واگذار كند نمى تواند به زيادتر از آن مبلغ اجاره دهد مگر اين كه كارى (مانند تعمير و سفيد كردن يا گذاردن قفسه و فرش) در آن انجام داده باشد تا مقدار اضافى در برابر آن قرار گيرد.
📥 سوال:
غیبت را تعریف کنید.؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمینی:
اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
✍ آیت الله خامنه ای:
غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
✍ آیت الله بهجت:
هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
✍ آیت الله مکارم:
غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
✍ آیت الله سیستانی:
غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.