به نظرتون درسته تو این شرایط به فکر استیضاح روحانی باشیم؟🤔🤔
در اینکه روحانی اشتباهات و اشکالات زیادی داره شکی نیست، ولی اینکه الان دقیقا در چند ماه آخر دولت بخوایم ایشونو استیضاح کنن نتیجه اش جز این میشه که کشور چند ماه کلا معطل میمونه؟در اون شرایط میشه امنیت رو تامین کرد؟ اونم در این چند ماهی که با توجه به گرونی های موجود و... دشمن منتظره کوچک ترین جرقه ای هستند برای اعمال اهدافشون، مشابه آبان پارسال و دی 96😞
آقا دقیقا در سخنرانی اخیرشون فرمودن به دولت که 365 روز زمان داره، و تکرار کردن یکسال 3 تا 100 روز به علاوه 65 روزه و زمان کمی برای کار کردن نیست....
اگر مصلحت بود با توجه به شرایط کنونی استیضاح روحانی در دستور کار قرار بگیره، آقا اینطور میفرمودن؟
و در آخرین سخنرانیشون روی بحث امنیت اینقدر تاکید داشتن همین هفته گذشته.
بعد بیایم باز این مسئله رو پیگیر باشیم؟
🔰 سال آخر دولت از جهات مختلف مهم است
👈 یکسال یعنی سهتا #صد_روز به اضافهی شصت و پنج روز
🔻 رهبر انقلاب: از امروز سال آخر دولت شروع میشود؛ سال آخر از جهات مختلفی مهم است.
یک اهمیت سال آخر دولت این است که آخرین فرصت شما برای کار کردن برای ملت، کشور، خدا و اسلام است. اینجور نباید تصور کرد که یکسال چیزی نیست، نه یکسال خیلی زمان است. یکسال سهتا صد روز به اضافهی یک شصت و پنج روز است، یعنی بنابراین زمان کمی برای کار نیست. ۹۹/۶/۲
⭕️ همین اصلاح طلبانی که خواستار برکناری روحانی هستند فردای برکناری خواهند کفت:
در نظامی که به رای مردم احترام گذاشته نشود ما انتخابات را تحریم میکنیم!
در انتها با گرفتن امتیاز تایید صلاحیت یک بدتر از روحانی ، خواهند گفت این انتخابات با کودتای نظامی ها مشکوک است!
🎇سه شنبه ها درمحضرقرآن
🎇برنامه ایمان آورده ها👇
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ مائده/۹۴
اى کسانى که ایمان آورده اید! خداوند شما را با شکارهایى که (در حال احرام به شما نزدیک مى شوند، به طورى که) دستها و نیزه هایتان به آن مى رسد،
می آزماید. تا مشخص کند چه کسى با ایمان به غیب از خدا مى ترسد. و هر کس بعد از آن تجاوز کند، مجازات دردناکى خواهد داشت.
✍این آیه ودوآیه بعد ناظر به یکى از احکام عمره و حج یعنى مسأله شکار حیوانات صحرائى و دریائى در حال احرام مى باشد.
⬅️ نخست، اشاره به جریانى که مسلمانان در سال حدیبیه با آن رو به رو بودند، کرده،
⬅️ مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! خداوند شما را با چیزى از شکار مى آزماید، شکارهائى که به قدرى به شما نزدیک مى شوند که حتى با نیزه و دست مى توانید آنها را شکار کنید
👈از تعبیر آیه، چنین استفاده مى شود که: مى خواسته به عنوان یک پیش بینى مردم را از جریانى که در پیش داشتند آگاه سازد.
👈و نیز معلوم مى شود وجود این همه شکار، در دسترس مردم آنجا یک امر بى سابقه بوده است، و این یک نوع آزمایش الهى براى مسلمانان محسوب مى شده.
⬅️ آنگاه به عنوان تأکید مى فرماید: این جریان براى آن بوده است تا خدا بداند چه افرادى از او با ایمان به غیب مى ترسندو از دیگران شناخته شوند
.
👈منظور از تعبیر به لِیَعْلَمَ (تا خدا بداند) و امثال آن، این نیست که خداوند چیزى را نمى دانسته، و مى خواهد به وسیله آزمایش و امتحان و امثال آن بداند،
⬅️بلکه منظور این است که: مى خواهیم به واقعیت علمى خود، جامه عمل و تحقق خارجى بپوشانیم; زیرا نیت هاى درونى و آمادگى هاى اشخاص به تنهائى براى تکامل و پاداش و کیفر کافى نیست، بلکه باید به صورت افعال خارجى پیاده شوند تا این آثار را داشته باشد،
⬅️و در پایان آیه کسانى که با این حکم الهى مخالفت ورزند را، تهدید به عذاب دردناک کرده، مى فرماید: و هر کس بعد از آن تجاوز کند مجازات دردناکى خواهد داشت.
گر چه جمله اخیر از آیه قبل، اجمالاً دلالت بر تحریم صید در حال احرام دارد، ولى در آیه بعد با صراحت و قاطعیت بیشتر و به طور عموم فرمان تحریم صید را در حال احرام صادر کرده،
نکاتی ازتفسیرنمونه ذیل آیه
🌅🌅🌅
🎇🎇🕊
🎇
🌸سه شنبه ها
درمحضرنهج البلاغه
حکمت ۱۸۳
🌅قال علی علیه السلام
مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً
امام(عليه السلام) فرمود: هيچ گاه دو دعوت متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دوضلالت و گمراهى است
🌅ساير امامان اهل بيت(عليهم السلام) نيز همين معنا را در سخنان نورانى اشان دنبال كرده و با صراحت گفته اند👇
👈 هميشه حق يكى است و آنچه در نقطه مقابل آن باشد باطل است و همه با هم بايد بكوشند و حق را پيدا كنند
👈آرى اگر كسى تلاش و كوشش كافى براى رسيدن به حق چه در اصول دين و چه در فروع دين انجام دهد و راه خطا را بپيمايد در نزد خدا معذور خواهد بود.
👈نه اين كه آنچه را به آن رسيده حق و عين واقعيت است، بلكه به مقتضاى (لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا) بيش از اين توان نداشته و تكليفى متوجه او نيست وگرنه ،نه حق باطل مى شود و نه باطل حق.
🌅قرآن مجيد با صراحت مى فرمايد: «(أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلاَفاً كَثِيراً);
آيا درباره قرآن نمى انديشيد اگر از سوى غير خدا بود اختلاف فراوانى در آن مى يافتيد».
👈اصولاً نبودن اختلاف در كتابى كه حدود بيست و سه سال از سوى خدا در مورد حوادث تلخ و شيرين و سخت و آسان نازل شده يكى از دلايل اعجاز قرآن است.
در جاى ديگر بعد از بيان احكام ده گانه معروف مى فرمايد:
(وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِى مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)
اين راه مستقيم من است از آن پيروى كنيد و از راه هاى پراكنده (و انحرافى) پيروى نكنيد كه شما را از راه او دور مى سازد; اين چيزى است كه خداوند شما را به آن سفارش مى كند، تا پرهيزگارى پيشه كنيد».
👈در اين آيه راه خدا يكى معرفى شده و راه هاى منحرف و بيگانه از خدا متعدد و پراكنده، زيرا صراط مستقيم به صورت مفرد و طرق انحرافى به شكل جمع آورده شده است.
نکاتی ازکتاب پیام امام/ آیه الله ناصرمکارم شیرازی
🎇🎇🎇
ما مصیبت زده ایم...
✍ از آیت الله بهجت(ره) پرسیدند: مقصود از «مصیبت در دین» ذکر شده در برخی ادعیه چیست؟ جواب دادند: «همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم؛ یعنی فقدان امام زمان»
چقدر سنگین است این حرف اگر بفهمیم. ما کجا و مصیبت زدگی کجا؟ مصیبت زده تعریف دارد؛ علامت و نشانه دارد. مصیبت زده یعنی مادرِ داغ فرزند دیده؛ یعنی کسی که در سیل یا زلزله تمام سرمایه یک عمرش را از دست داده...، مصیبت زده، غم زده است. اشک چشمش خشک نمیشود؛ آرام و قرار ندارد.
🔆 ما مدعیان انتظار امام زمان، کدام یک از این حالات را در غم فراق امام تجربه کرده ایم؟ پس یا خیال میکنیم یار امام و منتظر حضرتیم یا شیطان چنان سرگرممان کرده که راه را گم کرده و به بی راهه زده ایم. گفتم شیطان؛ راستی مگر منتظر امام زمان دنباله روی شیطان میشود؟!
🍁🍂🍁
🌅🌅
🌅
🤲امواج بلا را با دعا از خود دفع کنید...
🌅 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: دَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ
وَ ادْفَعُوا أَبْوَابَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ
وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاةِ فَإِنَّهُ مَا یُصَادُ مَا تَصِیدُ مِنَ الطَّیْرِ إِلَّا بِتَضْیِیعِهِمُ التَّسْبِیحَ
👈بیماران خود را با صدقه دادن مداوا کنید، درهای بلا را با دعا کردن ببندید، و اموالتان را با دادن زکات حفظ کنید.
که هیچ پرنده ای شکار نمی شود مگر با ضایع کردن تسبیح!
🌅🌅🌅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷دو روند اصلی در جامعه اسلامی از زبان شهید همت
روحش شاد
ماجرای شهادت بسیجی آمربهمعروف
🔹بسیجی ۳۹ ساله، محمد محمدی، دو روز پیش ساعت ۱۹ در درگیری با اراذل و اوباش تهرانپارس با چاقو به شهادت رسید.
🔹بر اساس اظهارات شاهدان حادثه، چند اراذل هنگام پارک خودرو و خرید نان با خودرو خانمی برخورد کردند که پس از اعتراض آن خانم و ورود نانوا، درگیری آغاز شد.
🔹این اراذل با الفاظ رکیک و با صدای بلند به آن خانم فحاشی و ایجاد رعب و وحشت در محله کردند.
🔹در همین هنگام شهید محمدی وارد صحنه شده و از اراذل درخواست میکند به درگیری خاتمه دهند.
🔹اما آنها که در ابتدا دو سه نفر بودند به فحاشی ادامه دادند و با این بسیجی نیز درگیر شده و سایر دوستان خود را نیز مطلع کردند.
🔹در جریان این درگیری، یکی از اراذل با چاقو به پهلوی محمد محمدی ضربه وارد میکند که به دلیل عمق زیاد این ضربه و پاره شدن ریه و قلب، این بسیجی به شهادت میرسد.
روحش شاد
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان چرا «دولت بیسر»؟! نوشت:
۱- دولت بیسر (HEADLESS GOVERMENT)
نام پروژهای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنشآفرینی و ایجاد ناامنی و بیثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زدهاند. بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس دولت در کشور هدف است.
با این تفسیر که وقتی رئیس یک دولت کناره میگیرد و یا کنار گذاشته میشود، زمینه لازم برای تنشآفرینی و برهمزدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم میشود.
در این حالت انتخاب رئیس دولت جدید به آسانی ممکن نیست و معمولاً با اختلافنظرها و برخورد سلیقهها همراه خواهد بود و این دقیقاً همان بیثباتی ایدهآل و شرایط مطلوبی است که دشمن برای تنشآفرینی و ایجاد ناامنی به آن نیاز دارد.
از امیر مؤمنان حضرت علی علیهالسلام است که خطر دولت بیامیر (همان دولت بیسر در فرهنگ امروز) را گوشزد کرده و میفرمایند «إِنَّهُ لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ از داشتن امیر (رئیسدولت) چارهای نیست، خواه نیکوکار و خواه بدکار باشد».
این کلام حضرت امام (ره) را هم ببینید: «به نظر من اینطور مىرسد که نقشه این است که در داخل، این ضربه را به ما بزنند که ما اغتشاش در خودمان پیدا کنیم. یک انتظامى در کار نباشد. اختلافات باشد و یک هرجومرجى باشد»
و حالا در این گفته «مایکل لدین»، کارشناس برجسته و بلندآوازه اندیشکده آمریکن اینترپرایز دقت کنید. میگوید «ما خواهان ثبات در ایران، عراق، سوریه، لبنان نیستیم؛ سؤال اصلی نه لزوم یا عدم لزوم بیثباتی در این کشورها است، بلکه چگونگی ایجاد بیثباتی مورد نظر است»!
سخن درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت و خوب یا بد بودن رئیس یک دولت در میان نیست، بلکه سخن درباره خطر دولتبیسر و پهلو دادن به دشمن برای ایجاد بیثباتی و ناامنی است و به قول حضرت امیر علیهالسلام دولت باید سر داشته باشد، چه نیکوکار باشد و چه نباشد.
۲- طرح آمریکایی دولت بیسر در لبنان به اجرا درآمد و سعدحریری نخستوزیر لبنان که خود از عوامل وابسته به دشمن و با تهیهکنندگان طرح همراه بود، در اقدامی غیرمنتظره استعفا داد و این در حالی بود که با توطئه از قبل طراحی شده آمریکا و متحدانش، ارزش پول لبنان (لیر) به شدت کاهش یافته و معیشت مردم این کشور را با سختی فراوان روبهرو کرده بود. استعفای حریری اما، نه فقط بهبود شرایط را به دنبال نداشت بلکه کشور لبنان میرفت تا با فاجعه منجر به فروپاشی و بلعیدهشدن از سوی آمریکا روبهرو شود.
درایت مثالزدنی سید حسن نصرالله رهبر حزبالله لبنان، مانند همیشه به کار گرفته شد و توطئه دشمن ناکام ماند. سعد حریری که در همراهی با توطئه آمریکا و متحدانش استعفا داده بود تا طرح دولت بیسر به نتیجه برسد امروزه در پی شکست و ناکامی آن توطئه برای پست نخستوزیری لبنان اعلام آمادگی کرده است! شاید- و به احتمال قوی-با این انگیزه که در توطئه دیگری به کار گرفته شود.
۳- متاسفانه گام اول، طرح دولت بیسر بهدنبال یک غفلت ناخواسته در کشور عراق هم به اجرا در آمد و عادل عبدالمهدی، نخستوزیر مؤمن و متعهد دولت عراق مجبور به استعفا شد.
شاید برخی از نیروهای مؤمن ولی بیش از اندازه خوشباور عراق تصور نمیکردند که با استعفای عادل عبدالمهدی به ناکجاآباد طرح دولت بیسر وارد شدهاند و برخلاف انتظارشان نتیجه ورود به این وادی تحمل برخی از بیثباتیها، ناامنیها و حتی تلاشهای سؤالبرانگیز جریانات غربگرا -و بعضاً وابسته به غرب- برای عبور از ارزشهایی باشند که خون پاک و مطهر فرزندان مؤمن و انقلابی عراق پای آن ریخته شده است. اگرچه خوشبختانه با درایت مرجعیت و هوشیاری مردم غیور عراق این توطئه رو به افول گذاشته است.
۴- طرح توطئهآمیز «دولت بیسر» علیه جمهوری اسلامی ایران هم کلید خورد و به صحنه آمد و به یقین میتوان گفت که ایران اسلامی اصلیترین هدف آن بوده است چرا که ایران خاستگاه، اردوگاه و پشتیبان نهضت مقاومت در سراسر منطقه و جهان است. بنابراین به آسانی میتوان نتیجه گرفت توطئه یاد شده، قبل از همه روی ایران اسلامی که خاستگاه و اردوگاه اصلی مقاومت است هدفگذاری شده و به صحنه آمده باشد.
اما چگونه؟ بخوانید!
از چند ماه قبل یعنی دقیقاً همزمان با کلید خوردن طرح مورد اشاره از سوی دشمنان بیرونی، برخی از مدعیان اصلاحات -تاکید میشود که نه همه آنها- و غربزدگان داخلی که تا آن هنگام با همه توان و تمامقد از دولت آقای روحانی حمایت میکردند و کمترین انتقادی به ایشان و دولتشان را برنتافته وعلیه منتقدان یقه چاک میدادند، بهناگاه ودر یک چرخش یکصد و هشتاد درجهای دولت آقای روحانی را ناکارآمد و ناموفق درتامین خواستههای مردم معرفی کرده و خواستار استعفای ایشان شدند!.
موج دعوت رئیسجمهور به استعفا👇
در قالب مصاحبه و مقاله و گزارش صفحات اصلی بسیاری از سایتها، کانالها و روزنامههای زنجیرهای و مدعی اصلاحات را به خود اختصاص دادند و کار به آنجا کشید که آقای واعظی رئیس دفتر آقای روحانی صدا به اعتراض بلند کرده و خطاب به مدعیان اصلاحات گفت: «اگر الان اصلاحطلبان منتقد شدند که البته همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان هست که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمیکنند مراعات حال رفقا و همفکران خود را بکنند»!
در همان حال، رسانههای فارسیزبان بیگانه که همواره با طیف یاد شده همراه و همسو بودهاند -بخوانید طیف یاد شده با آنها همسو بودهاند- نیز تغییر جهت داده و به جای دفاع از دولت، سازاستعفای رئیسجمهور را کوک کرده و در آن دمیدند.
۵- تکلیف رسانههای تابلودار دشمن که معلوم است و کمترین تردیدی در میان نیست که اصرار آنها بر استعفای آقایروحانی برای برطرف شدن مشکلات پیشروی نیست چرا که خود عامل بسیاری از مشکلات هستند و نه فقط رفع آن بلکه ادامه و سختتر و بیشتر شدن مشکلات را دنبال میکنند.
و در سوی دیگر ماجرا، اکثریت قریب به اتفاق آن عده از مدعیان اصلاحات که در شیپور استعفای رئیسجمهور میدمند، کسانی هستند که در کارنامه سیاه خود ننگ وطنفروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ را دارند. ضمن آنکه تغییر جهت یکصدوهشتاد درجهای آنها از حمایت روحانی به درخواست استعفای ایشان به تنهایی برای اثبات عدم صداقت آنان کافی است و...
۶- و اما، با تاکید بر اینکه دولت آقای روحانی را در بسیاری از موارد ناکارآمد میدانیم، سؤال این است که چرا طیفهای یادشده داخلی و دشمنان بیرونی در استعفای روحانی همصدا شدهاند؟! کدام انسان کمعقلی میتواند باور کند که آنها با انگیزه خیر و صلاح و در پی رفع مشکلات به میدان آمده و استعفای آقای روحانی را فریاد میزنند؟! و آیا میتوان کمترین تردیدی داشت که آنچه طیف مورد اشاره داخلی و دشمنان قسمخورده بیرونی را در نقطه استعفای رئیسجمهور گردهم آورده است همان طرح آمریکایی «دولت بیسر» است؟!
۷- اکنون و بالاخره سخنی برادرانه با طیف امیدآفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده و یا لااقل احتمال نمیدهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای استیضاح رئیسجمهور آب ریختن ناخواسته به آسیاب توطئه «دولت بیسر» دشمن باشد؟!
تردیدی نیست که ناکارآمدی برخی از دولتمردان و بیتوجهی دولت به مشکلات پیشروی مردم انگیزه شما در استیضاح رئیسجمهور است. اما، آیا برای پیشگیری از این نتیجه تلخ که خدای ناخواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ریخته شود نیز فکری کردهاید؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍رهبرانقلاب: امروز دشمن قادر نیست حادثهای مثل صلح امام حسن را تحمیل کند؛ اگر خیلی فشار بیاورد، حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد.
23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سخنرانی آتشین حجت الاسلام احتشام در نقد رویکرد #حسن_روحانی در استفاده ابزاری و تفسیر تحریف آمیز از #صلح_امام_حسن(ع)
🔹در دفتر مقام معظم رهبری در قم
🔻از روی #ترس به #صلح_امام_حسن(ع) توسل می کنند...
🔻اگر از صلح امام حسن(ع) می گوئید، از #خیانت_یاران هم بگوئید...
🔍 #شبهه: 🕵♂
گرگ اگر هوس گوشت کند
پوست شکار برایش مهم نیست.
حجاب باید باطنی باشد نه ظاهری
از نسل آلودهی من گذشت؛
به فرزندان خود خوب دیدن را بیاموزید.
✅ پاسخ :
1⃣ برخی ممکن است ندانند ولی برخی با مقاصد روشن چنین میگویند.همانطور که انسان عاقل، با کت و شلوار یا دامن داخل استخر نمیرود، یک عاقل نیز با مایو وسط خیابان راه نمیرود، آنهم با این توجیه که "ظاهر مهم نیست،باطن مهم است!"
2⃣ چطور میشود که"ظاهر"در عدم رعایت شئونات برایشان مهم است اما در رعایتش مهم نیست؟اگر ظاهر مهم نیست،پس چراساعتها به آن میرسند تا به مجلسی روند و یاحتی برای خرید سبزی وسیبزمینی به ترهبار روند؟ اما وقتی بحث از رعایت شئونات میشود،"ظاهر"مهم نیست و باطن مهم است؟! یک آقاپسر شلوار فاقکوتاه میپوشد و تا دو نفر را میبیند، از پشت تا زمین خم میشود و یک دختر خانم استرچی میپوشد که یک میکرون هم با پوست بدنش فاصله ندارد، بعد میگویند: «ظاهر مهم نیست، باطن مهم است»! خب این همین باطنش است که بیرون ریخته شده. اگر واقعاً برایش مهم نیست، خب رعایتکند.
3⃣ ظاهر و باطن انسان، جدا و بیارتباط و بدون تأثیر بر یک دیگر نیستند؛ بهعنوان مثال اگر کسب علم و معرفت، امری باطنی باشند، ورودیها با همین چشم و گوش ظاهری است، و اگر خیرخواهی باطنی باشد، در همین رفتار"ظاهری" ظهور و بروز دارد؛ و اگر خواب و خوراک و استراحت بدن و... ظاهری باشد، در روح و روان تأثیر مستقیم دارد.رابطهی "ظاهر و باطن"، رابطه روح و جسم است. هیچکس نمیگوید: مهم نیست که این آقا یا خانم، استخوانهایش شکسته، یا دست و پایش ورم کرده، یا چشمش کم سو شده...، همین که هنوز روح دارد و زنده است کافیست. چنانکه کسی نمیگوید: مهم نیست که این فرد مُرده است، مهم این است که سنّش جوان است، ظاهرش زیباست و اندامش سالم است.
4⃣ کجا ظاهر مهم نیست؟
آنجایی که ظاهر را اصل و هدف و همه چیز بگیرند و باطن را رها کنند، یا ظاهر را برای ریا و فریب مردم بیارایند، یا آنجا که فقط بصورت ظاهری توجه شود و تمام همّوغمّ صورت ظاهری هرچیزی باشد. در واقع میگویند: "ظواهر نه فریبت بدهند و نه تو با ظواهر دیگران را بفریب"
«از زندگى دنيا، ظاهرى را میشناسند، حال آنكه از آخرت غافلند» (الرّوم/۷
5⃣ در اسلام، اصل روح و ساختار باطنی انسان است اما تمامی احکام اسلام با همین اعضای ظاهری عمل میشود؛ چرا که ورودی به باطن، از ظاهر است و ظهور باطن نیز در ظاهر است.
نماز، طهارت، روزه، حج، حجاب، جهاد، تعاملاتتجاری و... همه صورت ظاهری دارند، حتی رعایت ادب و حفظ فرهنگ اصیل نیز با اعمال ظاهری محقق میگردد؛ چرا که همین رفتارهای ظاهری، باطن را میسازند، و همین باطنهاست که در رفتارهای ظاهری بروز پیدا میکند. منتهی تأکید شده که "فقط ظاهر نباشد"، وگرنه جسم بیجان است، بلکه نیّت را برای خدا خالص کنید که حکم روح برای این اعمال ظاهری را دارد. و همچنین تأکید شده فقط باطن نباشد، که آن وقت گمان و وهمی بیش نیست.
«و كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته كردهاند، آنان اهل بهشتند، و در آن جاودان خواهند ماند» (البقره/۸۲)
6⃣ در غیر اسلام نیز تمامی آداب، رسوم و فرهنگها در ظاهر پدیدار گردیده و با همین رفتارهای ظاهری شکل گرفته و نهادینه میشوند. خواه خوب باشند یا بد، مثبت باشند یا منفی، مفید باشند یا مضر.حتی ظهورِ و کنترلِ نظم در هر عرصهای، از رفتارهای اجتماعی گرفته تا اقتصادی و سیاسی، در همین "ظاهر" نمایش گذاشته میشود، و البته اثر باطنی دارد و نهادینه میشود. مردم در ممالک گوناگون، به ظاهر قوانین را رعایت میکنند، هم مالیات میدهند و هم نظم ترافیکی دارند و هم لباس فرم، هم آداب و رسوم و...، اما ممکن است در باطن قبول نداشته باشند.
7⃣ دو مثال روشن در نیت(باطن) و عمل(ظاهر):
۱)فرض کنید عدهای راوسط بیابان ببرند و به آنها در نهایت چند تا چادر و یک چاه آب بدهند، و بگویند:قصد داشتیم در اینجا شهر بزرگ و زیبایی بارعایت تمامی اصول شهرسازی بسازیم، اماچون ظاهر مهم نیست وهمان قصد باطنی ما کافیست،نساختیم و شما همینجا زندگی کنید!
۲)فرض کنید یک نفر وسط مجلس عزا، بلند شود و برقصد! بعد به معترضین گفته شود که ظاهر مهم نیست، باطن مهم است و او نیز در باطن متأثرِ از این مصیبت میباشد، پس مانع رقصیدن او وسط مجلس عزا نشوید، دموکرات باشید، هرکس دلش خواست گریه کند و هرکس دلش خواست برقصد. مهم باطن است.مردم خواهند گفت: یا دروغ میگوید و میخواهد نظم این جمع را برهم زند و اهانت کند یا دیوانه است.
• پس ظاهر نیز چون باطن، از درجه اهمیت ویژه خود برخوردار میباشد و تأثیرگذار در باطن است، چنانکه باطن نیز در ظاهر پدیدار میشود.