#طهارت_و_نجاست
✳ #روش_تطهیر_فرش_یا_موکت نجس
1️⃣ چنانچه با ادرار، نجس شده باشد
⬅️ الف) تطهیر با آب کُر:
بعداز برطرف شدن عین نجاست،
👈 طبق نظر همه مراجع:
یک مرتبه تطهیر کافی است بطوری که آب کُر، همه محل(نقطه نجس) را فرابگیرد.
🔒سوال:
آیا خارج کردن غُساله(آبهای اضافی باقیمانده داخل فرش یا موکت) لازم است؟
🔑پاسخ:
۱.آیت الله سیستانی:
لازم نیست.(به صِرف اینکه آب کُر بر محلِ نجس ریخته شود و آنرا فرابگیرد کافی است)
۲.آیت الله مکارم و مقام معظم رهبری:
صِرف ریختن آب، کافی نیست بلکه
بعد از اینکه آب کُر، محل نجس را فراگرفت، غُساله آن خارج شود،
یا اینکه در حین شستن، آب از آن خارج شود و آب جدید جایگزین شود مثلا با دست یا وسیله ای، روی فرش بکشید و فشار دهید که آب، جابجا شود.(خروج غُساله یا حرکت دادن آب در محل)
🧊 نکته:
۱.اینکه گفته شد قبل از تطهیر،
باید عین نجاست برطرف شود
درباره برطرف کردن بول:
👈 یا عین بول(خیسی آن) با وسیله ای مثل پارچه گرفته شود،
👈 یا اینکه بول، خودبخود خشک شود،
👈 یا اینکه هنگام تطهیر با آب کُر، به قدری آب استفاده شود که آن مقدار بول، در آب کُر ،مستهلک شود.
۲.برای خارج کردن غُساله و آب اضافی از فرش و موکت،
اگر از پارچه استفاده شود اشکال ندارد یعنی با یک یا دو قطعه پارچه ، روی قسمتی که آب، ریخته شده بکشیم که خیسی و آبهای اضافه گرفته شود
✅ البته اینکه بیان شد، خروج غُساله لازم است به این معنی نیست که محل مذکور کاملا خشک شود بلکه عُرفی است بنابراین وجود مقداری رطوبت، بگونه ای که وقتی مثلا پارچه جدید روی آن محل بکشیم پارچه، خیس نشود اشکال ندارد و کفایت می کند)
▪️البته در صورت فوق(تطهیر با آب کُر) این غُساله و پارچه هایی که آبهای اضافی با آن جمع شده، پاک است.
🔒سوال:
آیا لازم است که در هنگام تطهیر، مثلا طشت یا ظرفی زیر قسمت نجس قرار دهیم که آب از پشتِ فرش یا موکت، خارج شود؟
🔑پاسخ:
اگر یقین دارید که نجاست (مثلا بول به قدری زیاد بوده که) به قسمت پشت فرش هم رسیده است، باید به مقداری آب(کُر یا قلیل) روی قسمت نجس بریزید که آب از طرف پشت فرش هم خارج شود؛
👈 ولی اگر شک دارید که نجاست به قسمت زیر (پُشت) فرش یا موکت رسیده یا نه،
تطهیر همان قسمت ظاهر و روی فرش یا موکت، کافی است.⤵️
👈 مخصوصا که اگر فرش یا موکت، به زمین چسبیده باشد و یا اینکه مثلا بعلت سنگینی فرش، امکان قراردادن چیزی در زیر آن نباشد: درحال حاضر، تطهیر ظاهر و روی فرش که مورد ابتلاء و استفاده است، کافی می باشد؛
و همانگونه که قبلا بیان شد در اینگونه موارد، غُساله و آبهای اضافی را میتوان با پارچه ضخیم روی آن قسمت فرش بکشیم و جمع کنیم.
________________________
ب) با آب قلیل
روش تطهیر فرش یا موکت که به ادرار نجس شده با استفاده از آب قلیل:
بعد از رفع عین نجاست،
⬅️ مقام معظم رهبری:
باید دو مرتبه تطهیر شود
👈 یعنی: در مرتبه اول، آب قلیل ریخته شود بگونه ای که محل و نقطه نجس را فرابگیرد
سپس باید غساله آن خارج شود
مثلا با پارچه با توضیحی که در بالا👆 بیان شد
البته این غُساله، نجس می باشد.
👈 مجددا آب قلیل ریخته شود و غُساله آن گرفته شود
⬅️ آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم:
👈 یک مرتبه تطهیر کافی است.
ولی غُساله آن باید خارج شود.
________________________
2️⃣ اگر فرش یا موکت با نجاست غیرادرار (خون یا مدفوع یا...) نجس شده باشد:
👈 ابتدا عین نجاست برطرف شود
👈 سپس طبق نظر همه مراجع:
✅ یک مرتبه تطهیر کافی است(چه با آب کُر تطهیر شود چه با آب قلیل)
🔸️البته چنانچه با آب قلیل، تطهیر شود طبق نظر همه مراجع، خروج غُساله ی آن لازم است،
و این غُساله، نجس می باشد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#طهارت_و_نجاست
✳ #روش_تطهیر_لباس_نجس
1️⃣ اگر لباس با ادرار نجس شده باشد:
🔸️بعداز برطرف شدن عین نجاست
۱.مقام معظم رهبری:
👈 با آب کُر: یک مرتبه
👈 با آب قلیل: دومرتبه(و در هرمرتبه، باید غُساله آن گرفته شود)
۲.آیت الله سیستانی:
اگر بدن یا لباس با بول نجس شود،
👈 با آب قلیل: دو مرتبه(در هرمرتبه باید غُساله آن خارج شود)
👈 با آب کُر: احتیاط واجب دو مرتبه
۳.آیت الله مکارم:
مطلقا یک مرتبه تطهیر کافی است:
چه با آب کُر چه با آب قلیل
چه با بول نجس شده چه غیربول.
2️⃣ اگر لباس با غیرادرار(خون، منی، مدفوع، ...) نجس شده باشد:
🔸️ بعداز برطرف کردن عین نجاست
👈 مطلقا یک مرتبه تطهیر کافی است؛ چه با آب کُر چه با آب قلیل.
▪️البته در تطهیر با آب قلیل،
طبق نظر همه مراجع، باید غُساله آن خارج شود.
https://eitaa.com/peykeahkam
#طهارت_و_نجاست
#تطهیر_لباس_یا_بدن_چرب
✳ روش تطهیر بدن یا لباس نجس در صورتی که، چرب باشد:
🧊سه حالت دارد:
1️⃣ بدن یا لباس، نجس بوده و سپس چرب شده باشد:
مثلا بدن به ادرار، نجس شده بوده و سپس با چربیِ پاک (که جِرم دارد) مانند کِرِم یا روغن، چرب شود:
👈 در اینصورت باید قبل از تطهیر ابتداء، چربی آن برطرف شود.
2️⃣ بدن یا لباس قبلا چرب بوده و سپس نجس شده است:
👈 در اینصورت تطهیر ظاهر آن کافی است و برطرف کردن چربی، لازم نیست.
3️⃣ اگر بدن یا لباس با چربیِ نجس (مثلا روغن نجس) چرب شده باشد:
👈 جهت تطهیر باید چربی کاملا برطرف شود.
________________________
❎ مساله:
همه مراجع:
🔸️گوشت و دُنبه ای که نجس شده است(مثلا با بول)
👈 با آب کشیدن، پاک میشود؛
و در اینگونه موارد، چربی، مانع تطهیر و مانع رسیدن آب محسوب نمیشود.
_________________________
🔒سوال:
جهت درمان، دارویی مصرف کرده ام که مدفوعم چرب است، روش تطهیر مخرج مدفوع، چگونه است؟
🔑پاسخ:
◀️ اگر بدن بواسطه مدفوعِ چرب، نجس شود:
جهت تطهیر، باید چربی محلّ، کاملا برطرف شود؛
◀️ ولی اگر محلّ خروج مدفوع، قبلا چرب بوده مثلا شیافِ چرب استفاده کرده و سپس مدفوع، خارج شود (مدفوعی که چرب نیست):
👈 در اینصورت تطهیر ظاهر بدن (مخرج)، کافی است و رفع چربی آن، لازم نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#طهارت_و_نجاست
✳ #روش_تطهیر_مخرج_بول(مردان و زنان)
بعداز رفع عین نجاست:
۱.تطهیر با آب کُر:
یک مرتبه کافی است.
(طبق نظرهمه مراجع)
۲.تطهیر با آب قلیل:
الف) یک مرتبه کافی است.
آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم
ب) احتیاط واجب دومرتبه.
مقام معظم رهبری
_________________________
🔒سوال:
اگر بعداز خارج شدن از دستشویی شک کنم که مخرج بول یا غائط را تطهیر کرده ام یا نه،
وظیفه ام چیست؟
با اینکه من همیشه عادت دارم بعداز بول یا غائط، فورا خودم را تطهیر کنم،
آیا در اینصورت میتوانم بنا بر طهارت بگذارم؟
🔑پاسخ:
طبق نظر مشهور مراجع:
اگر کسی شک کند که مخرج بول یا غائط را تطهیر کرده یا نه،
👈 باید خود را تطهیر کند اگرچه همیشه بعداز بول یا غائط، فورا خودش را تطهیر میکرده.
❌ البته اگر شخص وسواسی باشد نباید اعتناء کند و باید بنا بر طهارت بگذارد.
_________________________
🔒سوال:
یک دستم شکسته و آنرا گچ گرفته ام
با یک دست، تطهیر مخرج بول و غائط را چگونه انجام بدهم؟
ضمنا با یک دست نمیتوانم استبراء کنم.
🔑پاسخ:
تطهیر مخرج بول و غائط،
با یک دست هم ممکن است انجام شود به اینصورت که:
۱.مخرج غائط لازم نیست حتما با آب تطهیر شود بلکه میتوان از دستمال یا پارچه ای که پاک و خشک است استفاده کرد، بگونه ای که نجاست کاملا برطرف شود.
۲.میتواند عین نجاست را با دستمال یا پارچه یا... برطرف کند و سپس یک مرتبه آب بریزد(کُر یا قلیل).
۳.مخرج بول، فقط با آب، قابل تطهیر است و البته با یک دست هم انجام آن ممکن است.
۴.استبراء کردن از بول برای مردان، مستحب است، ولازم(واجب) نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#طهارت_و_نجاست
✳ #تعداد_واسطه_انتقال_نجاست
🔸️طبق نظر آیات عظام:
مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم:
👈 شیء نجس(متنجّس)،
فقط تا دو واسطه، باعث انتقال نجاست میشود نه بیشتر؛
بنابراین:
متنجّس سوم(واسطه سوم)، اگرچه نجس است ولی نجس کننده چیز دیگری نیست.
▪️مثال:
لباسی نجس است(واسطه اول)
اگر من دست خیس به لباس نجس بگذارم، دستم نجس میشود.(دست من واسطه دوم است)
سپس دستم را که خشک شده ولی تطهیر نکرده ام به دستگیره در که خیس است بگذارم،
دستگیره در نجس میشود( واسطه سوم)
👈 اگر شخص دیگری، دست خیس به این دستگیره بگذارد،
دستش نجس نمیشود.
✅ نکته مهم:
همانطوری که در مثال فوق بیان شد،
شرط تعدّد واسطه، این است که
رطوبت واسطه قبلی خشک شود و با رطوبت جدید، به شیء دیگری برخورد کند،
بنابراین اگر رطوبت(خیسی) واسطه قبلی، خشک نشده باشد و باهمان رطوبت، با شیء دیگری برخورد کند به شماره واسطه ها اضافه نمیشود.
پس در مثال فوق:
اگر دست من که با لباس نجس برخورد کرده و خیس است را به چند شیء بگذارم و همه آن اشیاء از دست من خیس شوند، این اشیاء، همه ،واسطه دوم محسوب میشوند.
___________________________
🔴 استفتاء:
مدتی قبل، بچه ام روی سرامیک وسط اتاق، بول کرده بود ولی فراموش کردم تطهیر کنم.
شوهرم که از این نجاست اطلاع نداشته با تیِ خیس به تمام سرامیکهای کف سالن کشیده است
اکنون وظیفه چیست؟
⁉️اولا: آیا هرجایی که تی خیس کشیده شده، نجس است؟
⁉️ثانیا: اگر با پای خیس روی این سرامیکها راه بروم و سپس روی فرش پای خیس بگذارم آیا فرش نجس میشود؟
🔑پاسخ مقام معظم رهبری:
اولا: در فرض مذکور هرجایی که یقین دارید تیِ خیس کشیده شده است
نجس میباشد.
ثانیا: در فرض سوال، اگر با پای خیس روی سرامیکهای سالن راه بروید کف پا نجس میشود ولی این پای خیس که واسطه سوم است موجب نجاست فرش یا جای دیگری نمیشود.
_________________________
🔒سوال:
علت اینکه متنجّس سوم، سبب سرایت نجاست نمیشود چیست؟
🔑پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:
برای اینکه عموماتی در مساله متنجس نداریم و روایات خاصّه، بیشتر از دو واسطه را شامل نمیشود
https://eitaa.com/peykeahkam
#طهارت_و_نجاست
✳ یک نکته کاربردی⁉️
🔒سوال:
در منزل ۶ صندلی داریم که یقین دارم یکی از این مبل و صندلیها نجس شده است،
ولی چون این صندلیها شبیه به هم هستند نمیدانم کدامیک نجس شده است؛
اولا: آیا باید همه این صندلیها را تطهیر کنم؟
ثانیا: اگر با بدن یا لباس خیس، روی یکی از این صندلیها بنشینم آیا بدنم نجس میشود؟
🔑پاسخ:
اولا: در فرض فوق که اجمالا یقین دارید یکی از آنها نجس است
باید احتیاط کنید و برای یقین به طهارت، لازم است که همه آنها تطهیر شوند.
(چون شبهه محصوره است)
ثانیا: در فرض سوال که بدن خیس شما با یکی از صندلیها برخورد داشته، بدن یا لباس شما نجس نمیشود.
🔸️ فقهای عظام فرموده اند:
ملاقی با بعضی از اطراف شبهه محصوره، نجس نمیباشد؛
👈 یعنی: اگر دست خیس به چند عدد از این صندلیها، نه همه آنها(مثلا به دو یا سه تا ازاینها) بگذارید دست، نجس نمیشود.
چون یقین ندارید همین صندلی که دست خیس گذاشته اید، همان صندلیِ نجس باشد، و در مواقع شک، اصل بر طهارت است.
_______________________
🔒یک سوال درباره تطهیر با ماشین لباسشویی:
چند لباس نجس جهت تطهیر،داخل لباسشویی اتوماتیک ریخته بودم
پس از اینکه لباسها در چند مرحله شسته شد و از ماشین خارج کردم دیدم که عین نجاست از یک لباس، برطرف نشده است،
آیا شستن همین یک لباس کافی است یا باید تمام لباسهای داخل لباسشویی، تطهیر شوند؟
🔑پاسخ:
باید همه این لباسها مجددا شسته شوند.
(معمولا در مرحله آخر شستشو،
اتصالِ آب کُر،قطع میشود و لباسها با آب قلیل، آبکشی میشوند)
https://eitaa.com/peykeahkam
عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه همراهان گرامی کانال پیک احکام.
در صورت تمایل
با معرفی این کانال به طلاب محترم و ارسال لینک دعوت برای علاقمندان به احکام شرعی،
قطعا از ثواب تعلیم و تعلّم احکام دین بهره مند می شوید.
https://eitaa.com/peykeahkam
🔸️ضمن عرض سلام و احترام خدمت همه همراهان گرامی؛
👈 یادآوری می شود که:
جهت سهولت دسترسی به مطالب کانال پیک احکام،
فهرستی از احکام شرعی بارگزاری شده در این کانال، بصورت پیام سنجاق شده در بالای صفحه، قابل مشاهده می باشد؛
همچنین می توانید از قسمت سه نقطه سمت راست بالای صفحه، کلمه مورد نظر خود را در قسمت جستجو، وارد کنید.
https://eitaa.com/peykeahkam
#طهارت_و_نجاست
#تطهیر_حبوبات_نجس
#تطهیر_چوب_نجس
🔒سوال:
اگر چوب، نجس شد آیا قابل تطهیر می باشد یا خیر؟
این مطلب بین بعضی از مردم، رایج شده که:
همانگونه که حبوبات نجس، قابل تطهیر نیست چوب نجس، هم قابل تطهیر نیست؛
آیا این مطلب صحیح است؟
🔑پاسخ:
1️⃣ درباره حبوبات (برنج، گندم،نخود، لوبیا و..) که نجس شده است،
سه حالت دارد:
اولا: می دانیم فقط ظاهرش نجس شده و نجاست به باطن آنها نرسیده است.
ثانیا: شک داریم نجاست به باطن آنها رسیده یا نه.
ثالثا: یقین داریم نجاست به باطن حبوبات هم رسیده است.
▪️مثال:
مقداری برنج در ظرفی خیساندیم،
در همان دقایق اول، فضله موش در برنجها مشاهده کردیم یا اینکه در همان لحظات اولیه، قطره خون داخل ظرف برنجها افتاد:
در اینصورت که یقین داریم هنوز نجاست(آب نجس) به باطن برنجها نرسیده و فقط ظاهر برنجها نجس است، بلافاصله آب برنج را خالی میکنیم و یک مرتبه که آب کُر به همه برنجها برسد قطعا پاک میشود.
همچنین در مثال فوق:
اگر شک کنیم که آب نجس به باطن برنجها رسیده یا نه(مثلا چند دقیقه بعد، متوجه وجود نجاست در آب برنج میشویم)، تطهیر ظاهر برنجها کفایت میکند.
ولی اگر یقین کنیم که نجاست به باطن حبوبات هم رسیده:
مثلا بعداز دو سه ساعت خیساندن برنج در ظرف، یقین کنیم که این آب از ابتداء ،نجس بوده است،
در اینصورت:
👈 طبق نظر مرحوم امام خمینی و مقام معظم رهبری، این برنج یا حبوبات که نجاست به باطن آنها رسیده است، قابل تطهیر نیست و خوردن یا خوراندن آن برای مسلمان بالغ، جایز نیست.
👈 البته همین برنجها در فرض فوق،
طبق نظر برخی مراجع مانند آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم، با رعایت شرایطی، قابل تطهیر و خوردن میباشد.
2️⃣ اما راجع به چوب نجس
اولا: اگر فقط ظاهرش نجس شده باشد یا شک داریم نجاست به باطن چوب رسیده یانه:
👈 با یک مرتبه آبکشی، قابل تطهیر است.
مثلا صندلی چوبی یا کف منزل که پارکت چوبی است، با ادرار یا خون یا ... نجس شود:
بلافاصله عین نجاست را با پارچه یا دستمالی برطرف میکنیم و یک مرتبه آب کُر روی آن قسمت بریزیم پاک میشود.
ثانیا: اگر یقین داشته باشیم که نجاست به باطن آن هم رسیده باشد مثلا چوب، چند ساعت یا چند روز، با آب نجس در اتصال بوده است
در اینصورت هم طبق نظر مراجع معظم،
✅ ظاهرِ چوب که مورد ابتلاء و استفاده ما می باشد(لباس یا بدن خیس ما به آن اصابت میکند) قابل تطهیر است،
به اینصورت که یک مرتبه آب کُر روی آن بریزیم پاک میشود و
👈 نجس ماندن باطن چوب که فعلا مورد ابتلاء و استفاده ما نیست، هیچ اشکالی ندارد.
(البته روی چوب اگر رنگ شده باشد معمولا نجاست به باطن آن نمی رسد.)
https://eitaa.com/peykeahkam
#نماز_جماعت
مساله #عدول_از_جماعت_به_فرادی
قبلا بیان شد.
مساله دیگری که زیاد سوال میشود درباره #اقتدا در حال رکوع امام است.
✳ اقتدا در حال رکوع
▪️اگر زمانی که امام جماعت در رکوع است کسی بخواهد اقتدا کند،
چند حالت ممکن است پیش آید:
1️⃣ به رکوع امام برسد:
یعنی وقتی تکبیره الاحرام را گفت و به رکوع رسید امام هنوز سر از رکوع برنداشته باشد(چه ذکر امام تمام شده باشد چه امام هنوز در حال گفتن ذکر باشد)
👈 در اینصورت نمازش به جماعت صحیح است و یک رکعت حساب میشود. (نظر همه مراجع)
2️⃣ اگر تکبیره الاحرام را بگوید ولی پیش از آنکه به مقدار رکوع خم شود
امام سر از رکوع بردارد،
یعنی ماموم در حال خم شدن برای رفتن به رکوع است ولی هنوز به حدّ رکوع نرسیده، متوجه میشود که امام از رکوع سربرداشت،
🔸️در اینصورت:
👈 نمازگزار نباید به رکوع برود بلکه باید به حال قیام برگردد یعنی صاف بایستد و ...⤵️
الف) طبق نظر آیت الله سیستانی:
میتواند نمازش را بصورت فرادی بخواند،(یعنی شروع به خواندن حمد و سوره رکعت اوّل خود کند و ...)
و یا میتواند برای رسیدن به رکعت بعدی، نماز را قطع کند(بشکند)
👈 مبنای آیت الله سیستانی این است که شکستن نماز واجب بخاطر درک جماعت، جایز میباشد.
ب) طبق نظر آیت الله مکارم و مقام معظم رهبری:
👈 نیّت فرادی کند و نمازش را بصورت فرادی تا آخر بخواند.⤵️
✅ البته برای درک جماعت، میتواند نیت نمازش را به نافله یا قضای نافله(مثلا قضای نافله شب) عدول بدهد
و دو رکعتی تمام کند؛
و اگر با تمام کردن نماز مستحبی هم نمیتواند خود را به جماعت برساند میتواند نماز نافله را رها کند(بشکند) و به جماعت برسد.
3️⃣ اگر تکبیره الاحرام را بگوید و به رکوع برود ولی اصلا به رکوع امام نرسد،
یعنی همزمان که شخص به رکوع میرسد امام از رکوع بلند شود:
(حالت الاکُلنگی)
الف) طبق نظر مرحوم امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
👈 نمازش بصورت فرادی صحیح است،
یعنی این رکوع را، رکوع رکعت اول خود حساب کند و ادامه نمازش را بصورت فرادی بخواند.
🔸️البته مقام معظم رهبری فرموده:
این شخص میتواند برای درک جماعت، نیت خود را به نماز مستحبی تبدیل کند.(همانگونه که در حالت دوم بیان شد)
ب) آیت الله سیستانی:
در صورتی که یقین داشته به رکوع امام می رسد ولی نرسید:
👈 نمازش فرادی میشود؛
ولی میتواند برای درک جماعت، نمازش را بشکند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#نماز_جماعت
✳ وجوب تبعیّت از امام جماعت
دو حالت دارد :
▪️تبعیت در اقوال و اذکار
▪️تبعیت در افعال(مانند رکوع و سجده)
1️⃣ تبعیّت در اقوال و اذکار نماز:
الف) تبعیّت در گفتن تکبیره الاحرام:
👈 واجب است که ماموم، تکبیره الاحرام را بعداز اتمام تکبیرِ امام بگوید،
🔴 اگر قبل از اینکه امام، تکبیره الاحرام بگوید ماموم تکبیر را گفت:
👈 اگر عمدی باشد(یعنی با اینکه میداند امام، هنوز تکبیر نگفته، ماموم تکبیر بگوید):
در اینصورت باید نمازش را تا آخر بصورت فرادی بخواند.
👈 اگر سهوا باشد:
یعنی به گمان اینکه امام، تکبیره الاحرام گفته ،تکبیر بگوید ولی بفهمد اشتباه کرده و قبل از امام، تکبیر گفته،
(مثلا گاهی،شخص مکبّر در جماعت اشتباه میکند و نمازگزار هم اشباها زودتر از امام تکبیر میگوید) ⤵️
✅ در اینصورت نمازگزار میتواند نمازش را بصورت فرادی بخواند،
یا اینکه میتواند برای رسیدن به رکعت بعدی جماعت، نیت را به نافله عدول بدهد.(همانند آنچه قبلا در بحث اقتدا در رکوع گفته شد)
🔒سوال:
آیا ماموم میتواند تکبیره الاحرام را همزمان با امام جماعت بگوید؟
یعنی قبل از اینکه تکبیره الاحرام امام به پایان برسد(امام هنوز، راء اکبر را نگفته) ماموم شروع به گفتن الله اکبر کند.
🔑پاسخ:
👈 مقام معظم رهبری:
بنابراحتیاط واجب نباید بگوید بلکه صبر کند که تکبیر امام تمام شود و سپس ماموم، تکبیر بگوید.
👈 آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم:
اشکال ندارد؛ ولی به شرطی که تکبیر ماموم ، زودتر از تکبیر امام به پایان نرسد.
بنابراین اگر طوری باشد که امام هنوز راء اکبر را نگفته ولی ماموم، تکبیر را بصورت کامل گفته باشد؛ دراینصورت اشکال دارد.
ب) تبعیت در اذکار دیگر نماز
مثل تسبیحات اربعه. ذکر تشهّد یا سلام:
👈 تبعیت از امام، واجب نیست
ولی:
اگر صدای امام جماعت را میشنود،
مستحب است پیش از امام نگوید.
🔒سوال:
آیا گفتن سلام آخر نماز ، زودتر از امام جماعت، اشکال دارد؟
🔑پاسخ:
اشکال ندارد ولی بهتر است که
بعداز امام، سلام بدهد.
2️⃣ تبعیّت در افعال نماز (رکوع.سجده)
در ادامه، خواهد آمد...
https://eitaa.com/peykeahkam
#نماز_جماعت
ادامه بحث تبعیت:
2️⃣ تبعیّت در افعال نماز مانند رکوع و سجده: واجب است،
یعنی:
👈 ماموم باید افعال نماز را با امام
یا کمی بعد از امام (دیرتر) انجام دهد.
👈 ماموم نباید افعال نماز را جلوتر از امام(قبل از امام) بجا آورد.
⬅️ اگر ماموم، افعال نماز مانند رکوع یا سجده را قبل از امام بجا آورد:
الف) اگر سهوا باشد:
اشکال ندارد
👈 ولی باید برگردد و با امام،همراهی کند
بنابراین:
اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برگردد
👈 و زیادی رکوع(رکن) در این مورد، نماز را باطل نمی کند؛
🔴 ولکن چنانچه به رکوع برگردد ولی پیش از آنکه به رکوع برسد امام سراز رکوع بردارد(الاکلنگی شود)
نماز این شخص باطل است.
همچنین در سجده:
اگر ماموم سهوا زودتر از امام سر از سجده بردارد باید دوباره به سجده برگردد،
🔸️البته در مواردی که ماموم زودتر از امام سر از رکوع یا سجده برداشته و می داند که اگر برگردد به رکوع یا سجده امام نمی رسد:
👈 دراینصورت، برگشتن لازم نیست.
❌ ب) اگر عمدی باشد:
یعنی با اینکه میداند امام هنوز به رکوع نرفته، به رکوع برود،
یا میداند امام هنوز از رکوع بلند نشده، این شخص از رکوع سربردارد⤵️:
مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم:
👈 نمازش فرادی میشود و باید بقیه نمازش را بصورت فرادی بخواند.⤵️
🧊 نکته مهم:
🔸️ بطور کلّی، ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی دیرتر از امام بجا آورد و اگر عمدا از امام جماعت جلو بیفتد، 👈 حتی اگر در یک رکوع (یک رکن) باشد، نمازش فرادی می شود.
✅ نکته:
لزوم و وجوب تبعیّت ماموم از امام جماعت در افعال نماز، حکم وضعی است نه حکم تکلیفی؛
یعنی اگر ماموم، عمدا تبعیّت نکرد حرام نیست(حکم تکلیفی و عذاب و عقاب ندارد) بلکه از جهت وضعی، نمازش فرادی میشود (باعث بطلان جماعتش میشود.)⤵️
👈 البته اگر به وظیفه فرادی عمل کند نمازش صحیح است،
ولی اگر به وظیفه فرادی عمل نکند مثلا در رکعت اول، عمدا زودتر از امام به رکوع رفته و در ادامه نماز که باید فرادی بخواند در رکعت دوم قرائت را نخوانده باشد:
اگر عمدا باشد یا جاهل مقصّر باشد نمازش باطل است و باید دوباره بخواند.
❎ نکته:
درباره اینکه مراجع فرموده اند:
ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی دیرتر از امام انجام دهد
این نکته را باید دقت کرد که:
👈 اگر دیرتر انجام دادن افعال نماز به گونه ای باشد که عرفا صدق تبعیت نکند یعنی خیلی از امام، عقب بیفتد و فعل نماز را مدت زیادی بعد از امام انجام دهد:
در اینصورت هم نمازش فرادی میشود.
مثلا ماموم قنوت نمازش را به قدری طول دهد که امام از رکوع بلندشده و به سجده رفته باشد،
یا اینکه امام به سجده دوم رفته و ماموم هنوز در رکوع باشد
در این موارد، نماز شخص فرادی میشود.
https://eitaa.com/peykeahkam
#نماز_جماعت
✳ وجوب تبعیت از امام جماعت
🧊 چند مساله کاربردی
درباره وجوب تبعیّت
1️⃣ در صورتی که ماموم، یک رکعت از امام جماعت، عقب باشد،
مثلا امام در رکعت سوم و مشغول تسبیحات اربعه باشد ولی ماموم در رکعت دوم باشد که باید حمد و سوره بخواند،
👈 اگر ماموم وقت برای خواندن سوره نداشته باشد یعنی بداند که اگر بعداز حمد، سوره بخواند به رکوع امام نمی رسد:
⬅️ نباید سوره بخواند بلکه باید بعد از اتمام حمد، خود را به رکوع امام برساند.
👈 بنابراین در فرض فوق اگر سوره را بخواند و به رکوع امام نرسد نمازش فرادی میشود.
🔒سوال:
در فرض فوق که ماموم یک رکعت از امام جماعت عقب است و باید حداقل حمد را بخواند، اگر فرصت برای خواندن حمد را هم نداشته باشد و در بین خواندن حمد، امام به رکوع برود
وظیفه ماموم چیست؟
🔑پاسخ:
👈 مقام معظم رهبری:
حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده ها خود را به امام جماعت برساند.
👈 آیت الله سیستانی:
اتمام حمد، لازم نیست، یعنی
در اینصورت میتواند ادامه حمد را رها کند و خود را به رکوع امام برساند.
2️⃣ اگر ماموم در بین خواندن تسبیحات اربعه باشد که امام به رکوع برود (مثلا فقط دو مرتبه گفته )
وظیفه ماموم چیست؟
(بعضی به اشتباه گمان می کنند که اگر دومرتبه از تسبیحات اربعه را گفته باشد باید حتما مرتبه سوم را هم بگوید حتی در فرض فوق!!)
🔑پاسخ:
باید رها کند(نیازی به خواندن مرتبه سوم نیست) و باید خود را به رکوع امام برساند.
🔸️تذکر:
طبق نظر مشهور مراجع معظم تقلید خواندن یک مرتبه تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم کافی است.
❌ بعضی از مردم بعلت ندانستن مساله، دراینگونه موارد بجای اینکه یک مرتبه تسبیحات اربعه را با دقت و تلفظ صحیح بخواند، سه مرتبه با عجله و فوری میخواند که در نتیجه، تلفظ صحیح هیچکدام از آنها رعایت نمی شود.
3️⃣ سوال: اگر ماموم در سجده آخر، مشغول ذکر و دعای طولانی باشد و امام در حال خواندن تشهد و سلام باشد
حکم نماز ماموم چیست؟
🔑پاسخ:
در صورتی که فاصله زیادی شود جماعتش اشکال پیدا می کند.
4️⃣ سوال: کسی که جاهل به این مساله بوده که: تبعیّت از امام جماعت، واجب است،(و رکوع یا سجده هایش، را جلوتر از امام انجام می داده) آیا حکم عدم تبعیت عمدی را دارد؟
🔑پاسخ:
اگر جاهل مقصّر بوده، مانند کسی است که عمدا تبعیت نکرده است.
▪️جاهل مقصّر:
کسی که احتمال خطا و اشتباه در کارش را میدهد ولی در یادگیری مساله، سهل انگاری کند.
مثلا در فرض فوق، احتمال میدهد که تبعیت نکردن از امام جماعت، اشکال داشته باشد و امکان یادگیری مسائل نماز جماعت و پرسیدن از عالم، برایش آسان باشد ولی عمدا پیگیری نکند.
🔴 همه مراجع معظم تقلید در اول رساله خود در بحث تقلید،
این مطلب را ذکر کرده اند که:
👈 بر مکلف، واجب شرعی و لازم است که احکام و مسائل مورد نیاز خود را احتمال می دهد با یادنگرفتن آنها، عمل واجبی را ترک کند یا حرامی را انجام دهد، یاد بگیرد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#نماز_جماعت
✳ وجوب تبعیت از امام جماعت
ادامه مسائل و نکات تبعیت
⁉️⁉️دو نکته مهم و کاربردی
لطفا با صبر و حوصله و دقت...
5️⃣ بعضی افراد به علت مشکل نفس تنگی یا رفلاکس معده یا مشکل جسمی(مثلا کمردرد یا سردرد یا...) نمی توانند مدت زیاد در رکوع یا سجده باشند و فقط به اندازه ذکر واجب(سه مرتبه سبحان الله) میتوانند در حالت رکوع و سجده بمانند بنابراین در نماز جماعتی که امام جماعت، رکوع و سجده های خود را طول می دهد اینگونه افراد برای تبعیّت از امام جماعت (همراه با امام سر از رکوع و سجده بردارند) توانایی ندارند،
👈 آیا این اشخاص بخاطر عذری که دارند جایز است زودتر از امام جماعت سر از رکوع یا سجده بردارند؟⁉️
🔑پاسخ:
تبعیت از امام جماعت واجب است یعنی باید افعال نماز مثل رکوع و سجده را همراه با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد و جایز نیست که عمدا جلوتر از امام سر از رکوع و سجده بردارد؛
بنابراین حتی در فرض فوق اگر عمدا زودتر از امام جماعت سربردارد نمازش فرادی می شود.⤵️
✅ راه حلّ جهت شرکت این افراد در نماز جماعت:
در اینصورت، نمازگزار میتواند دیرتر از امام جماعت به رکوع یا سجده برود که بتواند همراه با امام سر بردارد.
_________________________
6️⃣ نکته مهم: بعضی از اشخاص، شرعا نمی توانند نمازشان را با جماعت بخوانند و باید بصورت فرادی بخوانند ولی متاسفانه به دلیل سهل انگاری، این حکم را رعایت نمی کنند.⤵️
🔸️مثال اول:
👈 نشستن کامل بین دو سجده، قطعا واجب است.
❌ بعضی افراد به علت کهولت سن یا مشکل جسمی، برای نشستن کامل بین دو سجده نیاز به زمان بیشتری نسبت به اشخاص سالم دارند بنابراین 👈 اگر نمازش را فرادی بخواند حتما می تواند بین دو سجده کاملا بنشیند ولی اگر در نماز جماعت شرکت کند بخاطر اینکه میخواهد از امام تبعیت کند و با امام به سجده دوم برود و از امام جماعت، عقب نیفتد، نشستن کامل بین دو سجده را انجام نمی دهد بلکه سرش را مقداری از مُهر(محل سجده) بلند کرده و مجدّدا به سجده دوم می روند!!
▪️درحالیکه از جهت شرعی، ترک واجب کرده است و این شخص باید بگونه ای نمازش را بخواند که بتواند واجبات نماز را تا حدّ امکان انجام دهد.
پس اگر نشستن بین دو سجده، عمدا انجام نشود، نماز باطل است.
🔸️مثال دوم:
بعضی افرادی که معذورند و مشکل جسمی دارند اگر بصورت فرادی نماز بخوانند 👈 می توانند واجبات نماز مانند قیام یا سجده معمولی (قراردادن هفت عضو روی زمین) را انجام دهند ولی اگر در نماز جماعت شرکت کنند بخاطر تبعیت از امام، مجبور میشوند روی صندلی بنشینند چون قرائت امام جماعت طول میکشد و قدرت ایستادن طولانی ندارند یا مثلا مجبور میشوند سجده را روی میز انجام دهند چون اگر بخواهد روی زمین سجده کند نمیتواند تبعیت کند و از امام جماعت، خیلی عقب می افتد،
🔴 چنین افرادی در فرض فوق،
مجاز به شرکت در نماز جماعت نیستند و باید بصورت فرادی نماز بخوانند که بتوانند واجبات نماز را تا حدّ امکان بجا آورند.
https://eitaa.com/peykeahkam