May 11
فیلودرام برگزار میکند
(سلسله جلسات خوانشِ نمایشی)
فیلودرام محلی است برای گفتوگو و اندیشیدن، جایی که فلسفه و درام همافق میشوند.
جلسهی اول: نمایشنامهی «مرگ در میزند»، اثر وودی آلن.
کارگردان: سیدصدرالدین فردوسی
نقشخوانان: احمد اسدیان، صادق آتشزر
زمان: چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ساعت ۱۸
مکان: مدرسهی اسلامی هنر، طبقهی شش، سالن جلسات
برای حضورِ آنلاین در این جلسه، به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://lms.itaihe.ac.ir/course/view.php?id=315
فیلودرام برگزار کرد...
جلسهی اول: نمایشنامهی «مرگ در میزند»، اثر وودی آلن.
کارگردان: سیدصدرالدین فردوسی
نقشخوانان: احمد اسدیان، صادق آتشزر
در زمان: چهارشنبه، ۲۶ خرداد، ساعت ۱۸
در مکان: مدرسهی اسلامی هنر، طبقهی شش، سالن جلسات برگزار گردید...
برای دیدن کل جلسه خوانش به علاوه تحلیل پایانی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
https://lms.itaihe.ac.ir/course/view.php?id=315
https://www.instagram.com/p/CQOcUfJDFYr/?utm_medium=copy_link
👆برای اطلاع رسانی از فعالیت های گروه می توانید به آدرس اینستاگرام فیلودرام هم سر بزنید...👆
گزارشی از جلسهی اول فیلودرام
(خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «مرگ در میزند»، اثر وودی آلن)
چند سالی میشود که نسبتِ فلسفه و درام از جمله دلمشغولیهای اصلیام شده. پس از خواندن کتاب «تئاتر ایدهها»، اثر مارتین پوشنر بود که انگیزهام برای برگزاری خوانشِ نمایشنامههای فلسفی دوچندان شد.
در طول تاریخ، فیلسوفان؛ تئاتر را بانیِ تنزّل مفاهیم فلسفی دانستهاند. نیز از سوی دیگر، اهالی نمایش، با تعریف صحنهی اجرا به کُنش، وظیفهی فلسفه را به صرف تبیین ایدهها تقلیل دادهاند. در این میان، متفکرانی سر برآوردند که در پی آشتی میانِ فلسفه و درام بودند.
در جلسهی اول، پس از بیان این مقدمات، خوانش نمایشنامهی تکپردهای «مرگ در میزند» توسط دوستانم (صادق آتش زر و احمد اسدیان) انجام شد و در انتها با حضّار به گفتوگو پرداختیم.
در گفتگویمان به این مسئله اشاره شد که آلن، چگونه در آثارش به نقد فلسفهی سیستماتیک میپردازد و زندگی را از هرگونه جدّیت تهی میکند؛ و چگونه ایدههای آسمانی را در زمین جستوجو کرده و شخصیتهای شوالیه و مرگ را در «مُهرِ هفتم»، از برگمان ستانده و در دنیای کمیکِ خود با ظاهری متفاوت بازسازی کرده است.
و در آخر، از همکاریِ مدرسهی اسلامی هنر، و همچنین از کسانی که بهصورت آنلاین این جلسه را دنبال کردند، بهخصوص دکتر حسین سرانجام، که با پیشنهاداتی ارزنده، مرا یاری کردهاند تشکر میکنم.
سید صدرالدین فردوسی
#وودی_آلن #مرگ_در_می_زند #خوانش_نمایشی
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی دوم: نمایشنامهی «خانهروشنی» اثرِ غلامحسین ساعدی
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر سیدرضی موسوی گیلانی، دربارهی نسبتِ اگزیستانسیالیسمِ فرانسوی و آثار نمایشیِ غلامحسین ساعدی به گفتوگو مینشینیم.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: صادق آتشزر، احمد اسدیان، محمد مومیوند
مشاورِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: سهشنبه، ۸ تیرِ ۱۴۰۰، ساعتِ ۱۸
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، طبقهی شش، سالنِ جلسات (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «خانهروشنی» اثرِ غلامحسین ساعدی
فیلم کامل این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید:
https://www.instagram.com/tv/CQtVs7alGY4/?utm_medium=share_sheet
b2n.ir/j53122
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #غلامحسین_ساعدی #مدرسه_اسلامی_هنر
به نام خدا
گزارش جلسهی دوم فیلودرام (خوانش نمایشیِ خانه روشنی اثر غلامحسین ساعدی)
یکی از کارهایی که در فیلودرام علاقهمندیم که به آن بپردازیم پرسش از ریشههاست، ریشههایی که تغییرهایی بنیادین ایجاد میکنند. بر این اساس، پرسشی که در این جلسه مطرح کردیم از نسبت اگزیستانسیالیسمِ فرانسوی و آثار نمایشی ساعدی بود.
در این نشست، ابتدا نسبت ادبیات و فرهنگ ایرانی، با فلسفهی روشنگری تبیین شد. اینکه ایرانیان در مواجه با تمدن جدید از بین سه روشنگریِ فرانسوی، آلمانی و انگلیسی، نوعِ فرانسوی آن بیشترین تأثیر را بر آنان گذاشت و روشنگری فرانسوی با انقلابِ کبیرش، الهامبخش تحولات اجتماعی عظیمی در ایران شد.
اما محل بحث ما قرنِ بیستم است که از تاریکترین قرون بشری به حساب میآید. جنگهای جهانی چالشهای فلسفیِ سترگی را مطرح کرد که یکی از جریانات جدی در فرانسه اگزیستانسیالیسم نامیده شد.
از این سو غلامحسین ساعدی که یکی از نمایشنامهنویسانِ نامدار تاریخ معاصر ایران است، در دهه چهل به اوج شهرت رسید. معمولاً او را با «عزاداران بَیل» و فیلمنامهی «گاو» میشناسند، اما نمایشنامههای او نظیر «چوب به دستهای ورزیل»، «ماهعسل»، «آی با کلاه و آی بیکلا»، «پرواربندان» و… تأثیر زیادی بر فضای اجتماعی سیاسی ایران گذاشتند تا حدی که پس از انتشار برخی از آنها، ضربالمثلهای سیاسی با الهام از آثار او در میان مردم رواج مییافت. بدین جهت سمبلیسمی بسیار نیرومند در برخی از آثار او موجود است که در آن زمان باعث مصونیت او از محدودیتهای سیاسی میشد.
نمایشنامهی «خانهروشنی» یکی از این آثار است که در این جلسه با کارگردانی احمد اسدیان و بازی صادق آتش زر، محمد مومیوند و احمد اسدیان خوانده شد. پس از خوانش، دکتر سید رضی موسوی گیلانی به معرفی فیلسوفان اگزیستانسیالیست نظیر سارتر، کامو، مارسل و... پرداختند و از چگونگی شکلگیری مفاهیمی نظیر مرگ، انتخاب، تفرّد و شکل گرفتن اگزیستانسِ آدمی از منظر این فیلسوفان گفتند. از جمله ویژگیهای این متفکران، خلق آثار نمایشیای است که ایدههای فلسفی را به نحو انضمامی در عینیّت زندگی مطرح کردند. همین مسئله روی نویسندگان و روشنفکرانی که یا در فرانسه تحصیل کرده بودند یا زبان فرانسه میدانستند، تأثیر شگرفی گذاشت.
ساعدی که خود روانپزشک بود و با تفکرات جدید نیز آشنا بود به خوبی برای کاهش رنج انسانِ شهری که دچار گسستِ فرهنگی شده، دست به قلم برده و از دردهای وجودی او پرده برمیدارد. یأس و ناامیدی، خودکشی و مرگاندیشی از جمله مفاهیمی است که در آثارش به خصوص «خانهروشنی» دیده میشود.
تیمسارِ در حال احتضارِ نمایشنامهی «خانهروشنی»، به توصیهی دکتر اراده میکند که به دوران اوج فرماندهی برگردد، اما در آخر مرگ او را در کام میکشد. به قول کامو، انسان شور و شوقی بیهوده است. هرچند تیمسار در حال احتضار کنایهی سیاسی نیز در درون خود دارد، اما بیهودگیِ تلاش انسان از جمله نکات قابل توجه متفکران جریان اگزیستانسیالیستِ الحادی است که در «خانهروشنی» قابل رهگیری است.
در پایان از دکتر سید رضی موسوی که با همراهیشان در این جلسه و همچنین پژوهشگرانی که با پرسش و حضورشان بر غنای این جلسه افزودند تشکر میکنم.
سید صدرالدین فردوسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جلسهی دوم فیلودرام، با حضور دکتر رضی موسوی، از نسبت اگزیستانسیالیسمِ فرانسوی و آثار نمایشیِ ساعدی پرسش کردیم و پیرامون موقعیتی گفتوگو کردیم که یک نویسنده ایدههای انتزاعی را در دل جامعه جستوجو میکند. نمایشنامهی «خانهروشنی» بهانهای شد که درباره مرگ، معنای زندگی و مفاهیم وجودی در ادبیات نمایشی معاصر ایران بیاندیشیم.
در جلسهی آینده به سراغ اریک ایمانوئل اشمیت، نمایشنامهنویس و فیلسوف فرانسوی خواهیم رفت.
فیلودرام، اندیشیدن پیرامون رابطهی فلسفه و درام را فراهم میکند.
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی سوم: نمایشنامهی «خیانت اینشتین» اثرِ اریک ایمانوئل اشمیت
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر مهدی حمیدی پارسا، دربارهی نسبتِ پرسشهای فلسفی و آثار نمایشی با محوریت نمایشنامهی اشمیت به گفتوگو مینشینیم.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: علیرضا نائینی، آرش دارابی، احمد اسدیان
مشاورِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
با حضورِ دکتر مهدی حمیدی پارسا
زمان: چهارشنبه، ۱۳ مرداد۱۴۰۰، ساعتِ ۱۸
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، طبقهی شش، سالنِ جلسات (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «خیانت اینشتین» اثرِ اریک ایمانوئل اشمیت
فیلم کامل این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CSKBHe8nRdP/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #خیانت_اینشتین #اریک_ایمانوئل_اشمیت #مدرسه_اسلامی_هنر
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی چهارم: نمایشنامهی «الحسین شهیداً» اثرِ عبدالرحمن شرقاوی (نمایشنامهنویس و متفکر مصری)
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: سجاد ترابیان، فرزانه زکی، عارفه سادات موسوی، صادق آتش زر، محمد مومیوند، احمد اسدیان
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: چهارشنبه، 31 شهریور 1400، ساعتِ 17
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، سینما آیه (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو philodrama@
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «الحسین شهیداً» اثرِ عبدالرحمن شرقاوی
فیلم کامل (مقدمه کارشناسی و خوانش نمایشی) این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CUIJwDSsFr-/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #الحسین_شهیدا #عبدالرحمن_شرقاوی #مدرسه_اسلامی_هنر
به نام خدا
گزارش جلسهی چهارم فیلودرام
(خوانشِ نمایشی «الحسین شهیداً» اثر عبدالرحمان شرقاوی)
در ابتدای این جلسه، از اهمیّت شناخت ادبیات نمایشیِ عرب گفتیم، اینکه در نحوهی مواجههی نویسندگان جهان اسلام با ادبیات مدرن و نویسندگان ایرانی اشتراکاتی وجود دارد. طبیعیست که شناخت پازلهای مختلف، به بررسی چالشهای ادبیات نمایشی معاصر ما کمک خواهد کرد.
در ادامه به معرفی شرقاوی و زندگانی او پرداختیم: او در خانوادهای سنیمذهب به دنیا آمد، اما عشق به حسین را از مادر آموخت. شرقاوی، فارغالتحصیل رشتهی حقوق بود، با این حال ترجیح داد به جای پذیرش سمتهای رسمی، زندگیاش را در راه دانش، ادب و هنر بگذراند. اوج شهرت او در دههی چهل میلادی بود. شرقاوی بیش از ۲۰ کتاب شعر و نمایشنامهی منظوم دارد. او در سال ۱۹۴۷ نشان درجهی یک ادب و هنر مصر را دریافت میکند.
تفاوت تراژدی و قصهی عاشورا از نکات مهمی بود که در جلسه مطرح شد. آیا قصهی عاشورا تراژدی است؟ باید گفت که در تراژدی «هامارتیا» یا «خطای قهرمان»، منجر به افول او میشود، اما در قصهی عاشورا، قهرمان بهخاطر انتخابی که میکند، نوعی صعود را تجربه میکند. بر این اساس، داستان عاشورا از منظر ادبیاتِ دراماتیک، تراژدی محسوب نمیشود.
در ادامهی جلسه، نقشخوانان بخشهایی از نمایشنامهی «الحسین شهیداً» را به زیبایی اجرا کردند. از همهی آنان متشکرم. همچنین از مدیریت آموزش آزاد و سینما آیه که امکان برگزاری جلسه را در فضایی بهتر فراهم کردند سپاسگزارم.
جلسهی آینده بهزودی برگزار خواهد شد...
با فیلودرام همراه باشید!
سید صدرالدین فردوسی
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی پنجم: نمایشنامهی «آنتیگونه» اثرِ سوفوکل
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر محمدحسین سرانجام، دربارهی «ظهور دیالکتیک در تراژدی؛ خوانشِ هگل از آنتیگونه» به گفتوگو مینشینیم.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: مرتضی ايجادی، صادق آتشزر، اميد قرايی، نرگس حسينیمقدم، فاطمه رمضانزاده، احمد اسديان.
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: شنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۰، ساعتِ ۱۶
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، سینما آیه (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو philodrama@
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزرِ جلسه پنجم (آنتیگونه) ؛ همراه با بخشی از تمرین گروهِ فیلودرام...
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «آنتیگونه» اثرِ سوفوکل
فیلم کامل (مقدمه، خوانش نمایشی و کارشناسی) این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CV8AM-0s32x/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #آنتیگونه #سوفوکل #مدرسه_اسلامی_هنر
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی ششم: نمایشنامهی «جنایت در کلیسا» اثرِ تی. اس. الیوت
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: حسین نیکروش ماسوله، فاطمه لیالی، سیدصادق آتشزر، احمد اسدیان.
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی.
زمان: سهشنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۸.
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، طبقه ششم، اتاق جلسات.
(حضور برای عموم آزاد است)
پس از اجرای نمایشنامه، با همراهی انجمن ادبی «عصر سهشنبه» به بحث و بررسی این اثر خواهیم پرداخت.
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو
@philodrama
به نام خدا
گزارش جلسهی ششم فیلودرام
(خوانشِ نمایشی «جنایت در کلیسا» اثر تی. اس. الیوت)
در ابتدای این جلسه به اهمیت الیوت در ادبیات معاصر اشاره شد. گفته شد که اثر او با نام «سرزمین هرز»، از برترین شعرهای قرن بیستم محسوب میشود و اینکه او در سال ۱۹۴۷ جایزهی نوبل گرفته و هفت نمایشنامه در کارنامهی خود دارد. الیوت، انسانیتِ تنها را کافی نمیداند و مذهب را پاسخی برای چالشهای فکری معاصر معرفی میکند. از آنجایی که الیوت دکترای فلسفه از هاروارد دارد، میتوان دلمشغولیهای او را در سه قلمرو فلسفه، هنر و مذهب جستوجو کرد.
در ادامهی جلسه، بخش اول نمایشنامهی «جنایت در کلیسا» توسط اینجانب، بهطور خلاصه بیان شد و بخش دوم و پایانی آن توسط نقشخوانان، به زیبایی اجرا شد. پس از خوانش نمایشیِ اثر، به همراهی دوستان گروه ادبی «عصر سهشنبه» و برخی از دانشجویان به گفتوگو پیرامون اثر پرداختیم و پرسشهایی پیرامونِ متن نمایشنامه مطرح کردیم: اینکه نویسندهای مانند الیوت چگونه به متون کهن و مقدس متصل میشود. چگونه از لابلای قرون تاریکی، روشنایی را برای انسان امروز بازنمایی میکند. در ادامهی بحث، سید حسین خلیلی از پژوهشگرانِ هنر به این بحث ورود کرد و نکات جالبی را در باب متون بنیادین تبیین کرد. اینکه در سنّت ما کسانی نظیر مولانا، با مثنوی معنوی خود به متنی بنیادین مانند قرآن متصل شدند و همچنین در دورهی معاصر هنرمندانی نظیر قاسم هاشمینژاد چگونه با نگاهی ژرف به واکاوی متون کهن پرداخته و با تراشیدنِ هستهی سخت زبان به ذهن انسان معاصری ورود کردند که از زیستجهانِ گذشتگان فاصله گرفته است.
در پایان، از همهی دانشجویان، پژوهشگران و اساتیدی که با دلگرمیها، گروهِ فیلودرام را برای ادامهی راه تشویق میکنند تشکر میکنم.
با فیلودرام همراه باشید؛ جلسهی آینده با کمی فاصله برگزار خواهد شد.
سید صدرالدین فردوسی
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی هفتم: نمایشنامهی «دکتر فاستوس» اثرِ کریستوفر مارلو
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر علی رازی زاده، پیرامون «نقش اپیکوریسم در شکلگیری افسانۀ دکتر فاستوس» به گفتوگو مینشینیم.
.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: حسین نیک روش ماسوله، علیرضا امامی نیا، احمد اسدیان، محمد امین وفاجو، امیر محمد ابهری، نرگس اسماعیلی، فاطمه هادیان، فائزه هادیان، عارفه انصاری
با صدای: فاطمه عیوضی
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
.
زمان: چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۴
مکان: خیابان هنرستان، مدرسه اسلامی هنر، سینما آیه.
حضور برای عموم آزاد است.
شناسه فیلودرام در شبکههای اجتماعی:
@philodrama
به نام خدا
گزارش جلسهی سوم فیلودرام
(خوانش نمایشیِ خیانت اینشتین اثر اریک ایمانوئل اشمیت)
در این جلسه، ابتدا از قابلیّت درام جهت طرح پرسشهای فلسفی گفتیم و اینکه با وجود نگارشِ نمایشنامههای فلسفی در طول تاریخ، اما هنوز کسانی هستند که قائل به امتناع ظرفیت درام برای طرح اینگونه مباحث هستند.
همچنین فرازهای مهمی از زندگی ایمانوئل اشمیت، نمایشنامهنویس و فیلسوف فرانسوی بیان شد. او در خانوادهای خداناباور تربیت شد اما پس از تحصیل فلسفه، «ندانمگِرا» شد. وی در جریان حادثهای که در صحرایی به نام «هوگار» برای او اتفاق افتاد اعلام کرد نیرویی فوق بشری وجود دارد که او را هدایت میکند.
او میگوید: «در سال ۱۹۶۰ جسمم متولد شد اما در صحرای «هوگار» بود که روح و قلبم به دنیا آمد.» او در این صحرا بدون آب و غذا گم شده بود، جایی که سیصد کیلومتر با نزدیکترین آبادی فاصله داشت.
سپس به دلیل طولانی بودن نمایشنامه، نیمهی ابتدایی خیانت اینیشتین توسط اینجانب بهطور خلاصه بیان شد و بعد از آن نقشخوانانِ فیلودرام، خوانش نمایشیِ نیمهی دوم نمایشنامه را به زیبایی انجام دادند.
در ادامه، کارشناس محترم، جناب دکتر مهدی حمیدی پارسا به بحث فلسفهی درام و درام فلسفی پرداختند و بر این نکته تأکید کردند که درام قابلیّت طرح پرسشهای فلسفی را دارد. به گفتهی ایشان، از منظرهای مختلفی نظیر فلسفهی اخلاق و فلسفهی علم میتوان به خیانت انیشتین پرداخت.
از جمله پرسشهایی که در این نمایشنامه مطرح شده است این است که آیا انسانها خودخواه هستند یا دیگرخواه؟ نسبتشان با دیگری چگونه است؟ یا اینکه صلح تا کجا رواست؟ از چه جایی باید دست به خشونت زد؟
اشمیت با طرح دیالکتیکی بین نقش ولگرد و اینیشتین به اختلافات مکاتب فلسفی پیرامون اخلاق، صلح، جنگ و غیره میپردازد.
در پایان، از دکتر مهدی حمیدی پارسا بابت همراهیشان در این جلسه و همچنین از پژوهشگرانی که با پرسش و حضورشان بر غنای این جلسه افزودند تشکر میکنم.
با فیلودرام همراه باشید، جلسهی آینده بهزودی برگزار خواهد شد.
سید صدرالدین فردوسی