فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی چهارم: نمایشنامهی «الحسین شهیداً» اثرِ عبدالرحمن شرقاوی (نمایشنامهنویس و متفکر مصری)
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: سجاد ترابیان، فرزانه زکی، عارفه سادات موسوی، صادق آتش زر، محمد مومیوند، احمد اسدیان
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: چهارشنبه، 31 شهریور 1400، ساعتِ 17
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، سینما آیه (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو philodrama@
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «الحسین شهیداً» اثرِ عبدالرحمن شرقاوی
فیلم کامل (مقدمه کارشناسی و خوانش نمایشی) این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CUIJwDSsFr-/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #الحسین_شهیدا #عبدالرحمن_شرقاوی #مدرسه_اسلامی_هنر
به نام خدا
گزارش جلسهی چهارم فیلودرام
(خوانشِ نمایشی «الحسین شهیداً» اثر عبدالرحمان شرقاوی)
در ابتدای این جلسه، از اهمیّت شناخت ادبیات نمایشیِ عرب گفتیم، اینکه در نحوهی مواجههی نویسندگان جهان اسلام با ادبیات مدرن و نویسندگان ایرانی اشتراکاتی وجود دارد. طبیعیست که شناخت پازلهای مختلف، به بررسی چالشهای ادبیات نمایشی معاصر ما کمک خواهد کرد.
در ادامه به معرفی شرقاوی و زندگانی او پرداختیم: او در خانوادهای سنیمذهب به دنیا آمد، اما عشق به حسین را از مادر آموخت. شرقاوی، فارغالتحصیل رشتهی حقوق بود، با این حال ترجیح داد به جای پذیرش سمتهای رسمی، زندگیاش را در راه دانش، ادب و هنر بگذراند. اوج شهرت او در دههی چهل میلادی بود. شرقاوی بیش از ۲۰ کتاب شعر و نمایشنامهی منظوم دارد. او در سال ۱۹۴۷ نشان درجهی یک ادب و هنر مصر را دریافت میکند.
تفاوت تراژدی و قصهی عاشورا از نکات مهمی بود که در جلسه مطرح شد. آیا قصهی عاشورا تراژدی است؟ باید گفت که در تراژدی «هامارتیا» یا «خطای قهرمان»، منجر به افول او میشود، اما در قصهی عاشورا، قهرمان بهخاطر انتخابی که میکند، نوعی صعود را تجربه میکند. بر این اساس، داستان عاشورا از منظر ادبیاتِ دراماتیک، تراژدی محسوب نمیشود.
در ادامهی جلسه، نقشخوانان بخشهایی از نمایشنامهی «الحسین شهیداً» را به زیبایی اجرا کردند. از همهی آنان متشکرم. همچنین از مدیریت آموزش آزاد و سینما آیه که امکان برگزاری جلسه را در فضایی بهتر فراهم کردند سپاسگزارم.
جلسهی آینده بهزودی برگزار خواهد شد...
با فیلودرام همراه باشید!
سید صدرالدین فردوسی
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی پنجم: نمایشنامهی «آنتیگونه» اثرِ سوفوکل
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر محمدحسین سرانجام، دربارهی «ظهور دیالکتیک در تراژدی؛ خوانشِ هگل از آنتیگونه» به گفتوگو مینشینیم.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: مرتضی ايجادی، صادق آتشزر، اميد قرايی، نرگس حسينیمقدم، فاطمه رمضانزاده، احمد اسديان.
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
زمان: شنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۰، ساعتِ ۱۶
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، سینما آیه (با حفظِ پروتکلهای بهداشتی)
برای حضورِ آنلاین در این جلسه به عنوان میهمان، به لینکِ زیر مراجعه فرمایید:
b2n.ir/j53122
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو philodrama@
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزرِ جلسه پنجم (آنتیگونه) ؛ همراه با بخشی از تمرین گروهِ فیلودرام...
خوانش نمایشیِ نمایشنامهی «آنتیگونه» اثرِ سوفوکل
فیلم کامل (مقدمه، خوانش نمایشی و کارشناسی) این جلسه را می توانید از دو لینک زیر تماشا کنید: (پس از کلیک کردن لینک اول، به عنوان میهمان وارد شوید)
b2n.ir/j53122
https://www.instagram.com/tv/CV8AM-0s32x/?utm_medium=copy_link
#نمایش #خوانش #نمایشنامه #نمایشنامه_خوانی #فیلودرام #آنتیگونه #سوفوکل #مدرسه_اسلامی_هنر
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی ششم: نمایشنامهی «جنایت در کلیسا» اثرِ تی. اس. الیوت
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: حسین نیکروش ماسوله، فاطمه لیالی، سیدصادق آتشزر، احمد اسدیان.
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی.
زمان: سهشنبه، ۱۴ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۸.
مکان: مدرسهی اسلامیِ هنر، طبقه ششم، اتاق جلسات.
(حضور برای عموم آزاد است)
پس از اجرای نمایشنامه، با همراهی انجمن ادبی «عصر سهشنبه» به بحث و بررسی این اثر خواهیم پرداخت.
آدرس اینستاگرام جهت تماشای لایو
@philodrama
به نام خدا
گزارش جلسهی ششم فیلودرام
(خوانشِ نمایشی «جنایت در کلیسا» اثر تی. اس. الیوت)
در ابتدای این جلسه به اهمیت الیوت در ادبیات معاصر اشاره شد. گفته شد که اثر او با نام «سرزمین هرز»، از برترین شعرهای قرن بیستم محسوب میشود و اینکه او در سال ۱۹۴۷ جایزهی نوبل گرفته و هفت نمایشنامه در کارنامهی خود دارد. الیوت، انسانیتِ تنها را کافی نمیداند و مذهب را پاسخی برای چالشهای فکری معاصر معرفی میکند. از آنجایی که الیوت دکترای فلسفه از هاروارد دارد، میتوان دلمشغولیهای او را در سه قلمرو فلسفه، هنر و مذهب جستوجو کرد.
در ادامهی جلسه، بخش اول نمایشنامهی «جنایت در کلیسا» توسط اینجانب، بهطور خلاصه بیان شد و بخش دوم و پایانی آن توسط نقشخوانان، به زیبایی اجرا شد. پس از خوانش نمایشیِ اثر، به همراهی دوستان گروه ادبی «عصر سهشنبه» و برخی از دانشجویان به گفتوگو پیرامون اثر پرداختیم و پرسشهایی پیرامونِ متن نمایشنامه مطرح کردیم: اینکه نویسندهای مانند الیوت چگونه به متون کهن و مقدس متصل میشود. چگونه از لابلای قرون تاریکی، روشنایی را برای انسان امروز بازنمایی میکند. در ادامهی بحث، سید حسین خلیلی از پژوهشگرانِ هنر به این بحث ورود کرد و نکات جالبی را در باب متون بنیادین تبیین کرد. اینکه در سنّت ما کسانی نظیر مولانا، با مثنوی معنوی خود به متنی بنیادین مانند قرآن متصل شدند و همچنین در دورهی معاصر هنرمندانی نظیر قاسم هاشمینژاد چگونه با نگاهی ژرف به واکاوی متون کهن پرداخته و با تراشیدنِ هستهی سخت زبان به ذهن انسان معاصری ورود کردند که از زیستجهانِ گذشتگان فاصله گرفته است.
در پایان، از همهی دانشجویان، پژوهشگران و اساتیدی که با دلگرمیها، گروهِ فیلودرام را برای ادامهی راه تشویق میکنند تشکر میکنم.
با فیلودرام همراه باشید؛ جلسهی آینده با کمی فاصله برگزار خواهد شد.
سید صدرالدین فردوسی
فیلودرام برگزار میکند
(سلسلهجلساتِ خوانشِ نمایشی)
جلسهی هفتم: نمایشنامهی «دکتر فاستوس» اثرِ کریستوفر مارلو
در این جلسهی فیلودرام، با همراهیِ دکتر علی رازی زاده، پیرامون «نقش اپیکوریسم در شکلگیری افسانۀ دکتر فاستوس» به گفتوگو مینشینیم.
.
کارگردان: احمد اسدیان
نقشخوانان: حسین نیک روش ماسوله، علیرضا امامی نیا، احمد اسدیان، محمد امین وفاجو، امیر محمد ابهری، نرگس اسماعیلی، فاطمه هادیان، فائزه هادیان، عارفه انصاری
با صدای: فاطمه عیوضی
مدیرِ پروژه: سیدصدرالدین فردوسی
.
زمان: چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۴
مکان: خیابان هنرستان، مدرسه اسلامی هنر، سینما آیه.
حضور برای عموم آزاد است.
شناسه فیلودرام در شبکههای اجتماعی:
@philodrama
به نام خدا
گزارش جلسهی سوم فیلودرام
(خوانش نمایشیِ خیانت اینشتین اثر اریک ایمانوئل اشمیت)
در این جلسه، ابتدا از قابلیّت درام جهت طرح پرسشهای فلسفی گفتیم و اینکه با وجود نگارشِ نمایشنامههای فلسفی در طول تاریخ، اما هنوز کسانی هستند که قائل به امتناع ظرفیت درام برای طرح اینگونه مباحث هستند.
همچنین فرازهای مهمی از زندگی ایمانوئل اشمیت، نمایشنامهنویس و فیلسوف فرانسوی بیان شد. او در خانوادهای خداناباور تربیت شد اما پس از تحصیل فلسفه، «ندانمگِرا» شد. وی در جریان حادثهای که در صحرایی به نام «هوگار» برای او اتفاق افتاد اعلام کرد نیرویی فوق بشری وجود دارد که او را هدایت میکند.
او میگوید: «در سال ۱۹۶۰ جسمم متولد شد اما در صحرای «هوگار» بود که روح و قلبم به دنیا آمد.» او در این صحرا بدون آب و غذا گم شده بود، جایی که سیصد کیلومتر با نزدیکترین آبادی فاصله داشت.
سپس به دلیل طولانی بودن نمایشنامه، نیمهی ابتدایی خیانت اینیشتین توسط اینجانب بهطور خلاصه بیان شد و بعد از آن نقشخوانانِ فیلودرام، خوانش نمایشیِ نیمهی دوم نمایشنامه را به زیبایی انجام دادند.
در ادامه، کارشناس محترم، جناب دکتر مهدی حمیدی پارسا به بحث فلسفهی درام و درام فلسفی پرداختند و بر این نکته تأکید کردند که درام قابلیّت طرح پرسشهای فلسفی را دارد. به گفتهی ایشان، از منظرهای مختلفی نظیر فلسفهی اخلاق و فلسفهی علم میتوان به خیانت انیشتین پرداخت.
از جمله پرسشهایی که در این نمایشنامه مطرح شده است این است که آیا انسانها خودخواه هستند یا دیگرخواه؟ نسبتشان با دیگری چگونه است؟ یا اینکه صلح تا کجا رواست؟ از چه جایی باید دست به خشونت زد؟
اشمیت با طرح دیالکتیکی بین نقش ولگرد و اینیشتین به اختلافات مکاتب فلسفی پیرامون اخلاق، صلح، جنگ و غیره میپردازد.
در پایان، از دکتر مهدی حمیدی پارسا بابت همراهیشان در این جلسه و همچنین از پژوهشگرانی که با پرسش و حضورشان بر غنای این جلسه افزودند تشکر میکنم.
با فیلودرام همراه باشید، جلسهی آینده بهزودی برگزار خواهد شد.
سید صدرالدین فردوسی