✅ علی بن حسین مسعودی
💠 علی بن حسین مسعودی (۲۶۰-۳۴۶ ه.ق) متکلم، مورخ، جغرافیدان و دانشمند بزرگ اسلامی در قرون سوم و چهارم هجری قمری بوده است که نسباش به عبدالله بن مسعود، صحابی بزرگ رسول خدا (ص) میرسد.
🔸 مسعودی در نزدیکی بغداد به دنیا آمد. او بخشی از تحصیلات خود را در بغداد و بقیه عمرش را در سفر به شهرها و کشورهای مختلف سپری کرد و بیش از ۲۵ سال در سفر بوده و به خاطر همین شخصیت جهانی دارد. وی همچون طبری و یعقوبی جزو مورخان تاریخ جهان نویسی به شمار میرود.
🔹 کتاب او «مروج الذهب و معادن الجواهر» نشان میدهد که مسعودی علاوه بر تاریخنویسی، جغرافیدان، زمینشناس و طبیعیدان نیز بوده است و در صفحات این کتاب مشاهدات علمی قابل توجهی به چشم میخورد.
🔸 مسعودی در اواخر عمر خود کتاب «التنبیه و الاشراف» را تالیف کرد که خلاصه ای از فلسفه طبیعی است و تجزیه و تحلیلهای وی را دربارهی مشاهدات او درباره طبیعت و تاریخ نشان میدهد. او علاوه بر بهرهگیری از علوم مختلف مانند لغت، ادبیات، فقه، تاریخ، جغرافیا و فلسفه به زبانهای فارسی، هندی، یونانی، رومی و سریانی آشنا بوده است.
📝متن کامل : B2n.ir/e96238
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علوم انسانیِ اسلامی از توهمورزی تا واقعیت
💠 نشست علمی «علوم انسانیِ اسلامی از توهمورزی تا واقعیت» با مشارکت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار میشود.
🔸 در این نشست دکتر علیرضا شجاعی زند دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و دکتر رضا غلامی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در باب نظریه علوم انسانیِ اسلامی که دکتر غلامی در سالهای گذشته مطرح کرده اند با یکدیگر گفتگوی انتقادی خواهند داشت و دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر محمدتقی موحد ابطحی خواهد بود.
🔹 این نشست، یکشنبه ۱۹ شهریور ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در محل تالار ابونصرمحمد فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) بهصورت حضوری و مجازی برپا خواهد شد.
🔸 علاقهمندان میتوانند برای حضور در این نشست تخصصی به آدرس پاسداران، خیابان مؤمننژاد (گلستان یکم)، پلاک ۱۲۴، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) مراجعه نمایند.
🖥 همچنین این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکایروم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 تمدن و فرهنگ اسلامی در دوره اوج عظمت خویش، وضع تمدن انسانی را در یک دوره طولانی از تحول آن، عرضه میدارد. اما سرگذشت پیدایش این فرهنگ و عظمت کمال آن، چیزیست مثل اعجاز و از این حیث میتوان از معجزه اسلامی هم مثل آن چیزی که معجزه یونانی خوانده میشود سخن گفت.
🔸 در بین مسلمین، سبب عمدهی آنچه معجزهی اسلامی خوانده میشود بیشک ذوق معرفتجویی و حس کنجکاوی بود که تشویق و توصیهی قرآن و پیغمبر آنرا در مسلمین برمیانگیخت.
📚برگرفته از کتاب «کارنامه اسلام» نوشته دکتر عبدالحسین زرینکوب
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 طراحی، ساخت و پرتاب موفق موشک ماهوارهبر قائم 100 توسط مهندسان ایرانی
🔸 آزمایش پرتاب ماهوارهبر قائم 100 با موتور سوخت جامد مرحله اول رافع در آبان 1401 با موفقیت انجام شد. این ماهوارهبر پیشتر در دیماه 1400 آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بود.
🔹 قائم 100 اولین ماهوارهبر سه مرحلهای سوخت جامد ساخت کشور است که قادر است با سه مرحله سوخت جامد ماهوارههای با وزن 80 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
🔸 با عبور از این مرحله در آیندهای نزدیک ماهواره ناهید یک که یک ماهوارهای مخابراتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران و از کلاس میکرو با قابلیت ارسال و دریافت داده و صوت در باند ku و کنترل سه محوره و برخی دیگر از مکانیزمهای فضایی است، با بهرهبرداری از ماهوارهبر قائم 100 در مدار قرار خواهد گرفت.
📝متن خبر: B2n.ir/g98044
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب تعقیب و آزار و هنر نوشتن؛ برگرفته از مقالات لئو اشتراوس درباره نسبت فلسفه و سیاست
💠 کتاب «تعقیب و آزار و هنر نوشتن» نوشته لئو اشتراوس بهتازگی با ترجمه یاشار جیرانی و شروین مقیمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال 1988 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده است.
🔸 لئو اشتراوس نظریهپرداز یهودی آلمانیآمریکایی است که پس از مهاجرت به آمریکا در دانشگاه شیکاگو مشغول به تدریس در حوزه فلسفه سیاسی شد. وی در آثار مکتوب خود هم بیشتر به فلاسفه یونان باستان چون ارسطو و افلاطون پرداخت.
🔹 یکی از موضوعات مورد علاقه او ارتباط فلسفه و سیاست بود که موضوع اصلی کتاب «تعقیب و آزار هنر نوشتن» هم همین است. او در اینکتاب با نوشتن شرح بر اندیشههای ابنمیمون، یهودا هلوی و اسپینوزا در پی اینمساله است.
🔸کتاب پیشرو ۵ فصل یا مقاله دارد که عناوینشان به ترتیب عبارتند از : «مقدمه»، «تعقیب و آزار و هنر نوشتن»، «خصیصه نوشتاری راهنمای سرگشتگان»، «قانون عقل در کتاب الخزری» و «چگونه رساله الهیاتیسیاسی اسپینوزا را مطالعه کنیم؟»
📜 معرفی کتاب: B2n.ir/n61691
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_سیاسی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی»
💠 طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» به کوشش حجتالاسلام محمد فخر روحانی پژوهشگر مرکز مطالعات عالی علم و فلسفه (معنا) در حال انجام است و در صدد است علاوه بر معرفی طبیعیات قدیم، ذهن مخاطب را با پارادایم حاکم بر طبیعیات آشنا کند و به تدریج آن را به سمت دغدغه های طبیعیات مشاء سوق دهد.
🔸 طبیعیات مشائی به عنوان بخشی از نظام حکمت نظری مشاء، در بردارنده مباحثی کلیدی در رابطه با بخش جسمانی هستی است، که از یک سو با بهرگیری از مبانی فلسفی انسجام قویمی با الهیات مشاء داشته و از سوی دیگر به مثابه پیش فرض مقدمه اثبات برخی آراء فلسفی واقع شده است.
🔹 یکی از ویژگیهای این اثر خصلت تطبیقی آن با فیزیک مدرن است. این ویژگی گاه اساسا با طرح بحث مبتنی بر انگاره های فیزیکی انجام می گیرد و گاه در قالب باکس های حاشیه متن مخاطب را به موارد مشابه در فیزیک رهنمون می کند.
📝معرفی طرح: B2n.ir/f14645
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#طرح_پژوهشی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دوره بدایة الحکمه
💠 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات « دوره بدایة الحکمه » با تدریس استاد علی امینینژاد را با هدف آشنایی شرکت کنندگان با مباحث و ساختار کلان فلسفه اسلامی و نیز آشنایی با مسائل و سیر تاریخی حکت اسلامی و در راستای حمایت از تشکیل گروههای مباحثاتی برگزار میکند.
🔸 این دوره به صورت حضوری و برای طلاب برادر ساکن شهر مقدس قم برگزار خواهد شد و طلاب خواهر و طلابی که ساکن شهر قم نیستند صرفا می توانند به صورت مجازی در درس شرکت کنند، و نه در دوره.
🔹 حضور منظم در کلاسهای درس، پیگیری جدی فعالیتهای کلاس، شرکت در برنامهها و نشستهای علمی و همچنین استماع ۷ جلسه ابتدایی درس بدایة الحکمه استاد امینی نژاد تا حداکثر ۱۵ مهرماه از جمله شرایط شرکت در این دوره است.
🔸 این دوره از روز دوشنبه 3 مهرماه ۱۴۰۲ و از ساعت 10:15 تا 11:00 در مدرسه امام کاظم (ع) برگزار میگردد.
🔹 علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام در این دوره حداکثر تا تاریخ تا ۳۱ شهریورماه به وبگاه زیر مراجعه فرمایند:
🌐 LMS.Nafahat-Elearn.ir
🗞 همچنین اطلاعرسانیهای مربوط به درس این دوره در کانال دروس استاد امینینژاد در پیامرسان ایتا به نشانی ذیل انجام خواهد شد:
https://eitaa.com/dorous_ostad_amininejad
☎️ جهت ارتباط و دریافت پاسخ پرسشهای خود نسبت به این دوره میتوانید با آیدی زیر در پیامرسان ایتا تماس برقرار کنید:
@mohammad_bakhtiar
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب نظریه کنش جان سرل
💠 کتاب نظریه کنش جان سرل اثر حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی است که به همت انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال جاری به چاپ رسیده است.
🔸 جان سرل از بزرگترین و سرشناسترین فیلسوفان تحلیلی معاصر است که با پشت سر نهادن دو دورۀ فکری فلسفۀ ذهن و فلسفۀ زبان، وارد قلمرو فلسفۀ اجتماع شده و در پژوهشهای فلسفی خویش نظر به مبانى علوم اجتماعی دارد تا مسیری برای شکلگیری علوم اجتماعی بگشاید.
🔹 این پژوهش پس از تبیین مواجهۀ نقادانۀ سرل با نظریۀ کلاسیک تبیین علّی، مبانی وی در نظریۀ کنش را در کسوت مسائلی چون حیث التفاتی، گسست در کنش ارادی، واقعیتهای اعتباری و نفس تبیین کرده است.
🔸 کانون این پژوهش تصویر نظریۀ کنش سرل در قامت مسائلی چون انواع دلیل کنش، تصمیمگیری عقلانی، عقل نظری و عملی و مسلۀ مرکزی دلیل غیرتمایلی است. واپسین مرحلۀ این پژوهش بر رخنههای نظریۀ سرل روشنایی افکنده و کوشیده است برپایۀ فلسفۀ اسلامی راهی به حل مسئلۀ بگشاید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ابوالقاسم مسلمه بن احمد المجریطی
💠 ابوالقاسم مسلمة المجریطی دانشمند، شیمیدان، ریاضیدان و منجم مسلمان در سال ۳۳۸ هجری قمری در شهر مادرید اسپانیا (المجریط آندلس) به دنیا آمد. او یکی از نخستین کسانی است که راه تحقیق علمی و مخصوصا باب ریاضیات و کیمیا را به بخش غربی جهان اسلام گشوده است.
🔸 او از مادرید به قرطبه «کوردووا» رفت و در آنجا مدرسهای بنا کرد که در شکل دادن به آموزش کلی علوم اهمیت به سزایی داشت و پیشرفت چشمگیر دانش در آندلس و غرب جهان اسلام ناشی از تبادل اطلاعات علمی دانشآموختگان این مرکز با یکدیگر بود که منجر به ایجاد شبکه بههم پیوستهای از ارتباطهای علمی شد. چهرههایی چون ابن خلدون مورخ و الزهراوی پزشک از شاگردان همین مدرسه بودند.
🔹 او همچنین رسائل اخوان الصفا که دایرة المعارفی با صبغه فیثاغورسی بود و در همان اوایل در مشرق زمین رواج یافته بود را در آندلس نیز رایج کرد. بعضی نیز نگارش رساله آخر آن که خلاصه محتویات پنجاه و دو رساله کتاب است را به او نسبت داده اند.
🔸 با آنکه او تالیفاتی در نجوم و ریاضیات دارد و شرحی نیز بر زیج خوارزمی نوشته، آثار مهم او درباره کیمیا بوده است. رتبه الحکیم و غایة الحکیم دو اثر بسیار معروف کیمیای اسلامی است که به او نسبت داده شده است. کتاب غایة الحکیم تحت عنوان پیکاتریکس (Picatrix) به زبان لاتین ترجمه شده و یکی از تکیهگاه های ادبیات کیمیای مغرب زمین بوده است.
📝متن کامل : B2n.ir/u62206
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @
✅ یادداشت «روش شناسی آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی»
💠 این یادداشت به قلم حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضاغلامی نگاشته شده و در شماره چهل و چهارم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و محتوای آن برگرفته از ســخنرانی نویســنده در نشســت تخصصی آینده پژوهی علوم انســانی در هفتمین کنگره بین المللی علوم انســانی اسلامی است که مورخ 1401/12/14در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شده است.
🔸 نویسنده در این یادداشت به موضوع روش شناسی در آینده پژوهی علمی میپردازد و با بررسی و شرح روشهای مختلف درباره آینده پژوهی ، ترکیبی از روندپژوهی و سناریو نویسی را برای این یادداشت انتخاب میکند.
🔹 در ادامه با اتخاذ شاخص های روند پژوهی به شرح و بسط هریک از شاخصها و زیرشاخههای آنها میپردازد و در آخر سناریوهای عمده و آینده محتمل برای علوم انسانی اسلامی را شرح میدهد و در پایان توصیههایی برای رسیدن به حالت ایده آل ارائه مینماید.
📝متن کامل یادداشت: B2n.ir/h76229
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
❇️ آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ثبتنام مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی
💠 مدرسه حکمةالرضا (مدرسه حکمت و عرفان اسلامی امام رضا(ع) ) مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی را تحت اشراف استاد معظم سید یدالله یزدانپناه برگزار میکند.
🔸 این دوره به صورت حضوری و ویژه برادران در شهر تهران برگزار خواهد شد و علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام در این دوره حداکثر تا تاریخ تا ۳۱ شهریورماه به آدرس زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/cXlRqk3
🗞 همچنین جهت مشاهده دفترچه راهنما و آشنایی با شرایط ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://eitaa.com/hekmatorreza/9
📞 جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت پاسخ پرسشهای خود به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید :
🆔 @admin_hekmatorreza
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
❇️ برگزاری پیشنشستِ بینالمللی همایشِ «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن»
💠 پیشنشستِ بینالمللی همایشِ «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشروی آن»، با اهتمامِ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در روز یکشنبه 26 شهریورماه 1402، در دو پنلِ صبح و بعدازظهر و با سخنرانی جمعی از برجستهترین اساتیدِ داخلی و خارجی برگزار میگردد.
🔸 سخنران افتتاحیه: دکتر عسکر دیرباز
🔹 سخنرانان داخلی (پنل صبح):
✅ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
✅ دکتر حسن عبدی
✅ دکتر مهدی عبداللهی
🔸 سخنرانان خارجی (پنل بعد از ظهر):
✅Dimitri Gutas
✅Peter Adamson
✅Tommaso Alpina
🖥 علاقهمندان جهت شرکت در این پیش نشست به صورت مجازی میتوانند به آدرس زیر مراجعه نمایند:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/real
📜 لازم به ذکر است خود همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشرو» در تاریخ 15 و 16 بهمنماه 1402 توسط مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری و حمایت دانشگاهها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، برگزار خواهد شد و علاقه مندان میتوانند جهت ارسال آثار به این همایش ملی، چکیده مقالات خود را حداکثر تا تاریخ 1402/06/31 در وبگاه https://er.irip.ac.ir ثبت نمایند.
📝 متن خبر و اطلاعات بیشتر درباره همایش :
B2n.ir/p68447
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 فلسفی شدن کلام، از جهاتی موجب ارتقای آن میشود. بر پایه نظامهای مختلف فلسفی میتوان کلام فلسفی عرضه کرد. محقق طوسی از تلفیقی از دستگاههای مشایی و اشراقی برای این کار بهره برد.
🔸 اما میتوان کلام فلسفی کاملا مبتنی بر حکمت اشراقی سهروردی یا حکمت یمانی میرداماد تاسیس کرد. در این زمینه ظرفیتهای حکمت متعالیه صدرایی بسیار است.
🔹 امروز میتوان بر پایه حکمت متعالیه، کلامی فاخر عرضه کرد و از تواناییهای این حکمت برای تبیین و تثبیت آموزههای دینی در بخش معارف، به ویژه آموزههای ناب و پیچیده توحیدی و ولایی بهرههای فراوان برد.
📚برگرفته از کتاب «مختصات حکمت متعالیه» نوشته استاد سید یدالله یزدان پناه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ عدم بحث تفصیلی غرب در فلسفه علوم انسانی، آنها را دچار مغالطات کرد
💠 حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح یزدی : ما در میان مبانی علوم یک دسته مبانی داریم که مشترک بین همه علوم هست، آنها را میشود یکجا بحث کرد یا در بین یک دسته خاصی از علوم مجموعهای از رشتههای علوم هستند که مبانی مشترکی دارند آنها را جدا بحث میکنند. [که] مبانی معرفت شناسی مشترک آنها را در «فلسفه علم» بحث میکنند.
🔸 ما فلسفههای مضاف را مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی میدانیم نه خود اسلامی سازی اگر کسی ادعا بکند که صرفاً فلسفههای مضاف کافی هستند و اگر کسی فلسفههای مضاف را حل کرد اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و تمام شده این اشکال وارد بود که نه چنین چیزی نیست و مثلاً بخش نقلی آن هنوز مانده که بخش عمده کار هست، درحالیکه ما چنین ادعایی نداریم ما حتی خود حل مسائل فلسفههای مضاف را هم بخشی از اسلامیسازی نمیدانیم.
🔹 چون غربیها آگاهانه و تفصیلی [فلسفههای مضاف را] بحث نکردند، دچار خیلی از خبطها و مغالطات شدند که حالا ما باید بنشینیم یکی یکی آن اشتباهات را در بیاوریم و نقد بکنیم و به جای آن حرف صحیح بنشانیم. بنابراین اگر بخواهیم یک روند منطقی را طی بکنیم و از اساس شالوده یک بنا را بسازیم تا بعد بتوانیم یک کاخی روی این بنا کنیم که در مقابل زلزلههای فکری و اندیشهای هم تاب مقاومت داشته باشد باید از همین فلسفههای مضاف شروع کنیم.
📝متن کامل : B2n.ir/y22875
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#اسلامی_سازی_علوم
#مصاحبه
❇️ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی از نظر آیتالله محمدحسین ملکزاده
🔹 جلسه اول: تاریخچه طبقه بندی علوم بین دانشمندان اسلامی و غربی
🔸 جلسه دوم : توضیح و تبیین طبقه بندی علوم و معارف، طبق دیدگاه مختار
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#طبقه_بندی_علوم
#درسگفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی از نظر آیتالله محمدحسین ملکزاده 🔹 جلسه اول: تاریخچه طبقه بندی
جلسه اول.mp3
16.66M
🎙 جلسه اول: تاریخچه طبقه بندی علوم بین دانشمندان اسلامی و غربی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 علم و پرسشهای بزرگ بشری؛ دکتر مهدی گلشنی
💠 در این 30-40 سال اخیر یه عدهای از دانشمندان تراز اول میگویند همه سوالات انسانی را علوم تجربی و فیزیک و اینها جواب نمیدهد.
🔸 "موریس ویل کین" که برنده جایزه نوبل در رشته پزشکی هست، یک سخنرانی در 1986 داشت که میگوید من با متخصصان زیست شناسی مولکولی هم عقیده نیستم که کل حیات را میتوان به تنهایی و بر حسب زیست شناسی مولکولی توضیح داد. به نظر من این تفکر کودکانه، سادهاندیشانه است.
🔹 آرتور شالو یک برنده جایزه نوبل فیزیک هست به خاطر کشف لیزر [که] میگوید به نظر من وقتی با عجایب حیات و جهان روبه رو میشویم باید بپرسیم چرا و نه فقط چطور! (علم دنبال چطور است) تنها پاسخ های ممکن پاسخ های دینی هستند.
🔸 راجر پنروز کسی است که جایزه فیزیک را دو سه سال پیش برد و بالاترین جوایز ریاضی هم برده، میگوید نوعی غرور در فیزیکدانان وجود دارد که حاکی از آن است که دانش قوانین فیزیک همه چیز را درباره جهان به ما میگوید! اما آیا یک نظریه همه چیز شامل نظریهای درباره شعور میشود؟! آیا آن شامل یک نظریهای درباره اخلاق یا رفتار انسان یا زیباییها میشود؟
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علوم شناختی و فلسفه؛ شباهتها و تفاوتها
💠 سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای نوجهان که در باب آینده جهان، فرهنگ، علم و فناوری است با موضوع «علوم شناختی و فلسفه؛ شباهتها و تفاوتها» به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم برگزار خواهد شد.
🔸 این نشست روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ با سخنرانی پروفسور کریستسن اندروز، استاد گروه فلسفه دانشگاه یورک کانادا و دکتر علیرضا قائمینیا، دانشیار گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل تالار فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی،اجتماعی برگزار خواهد شد.
🔹 دبیری علمی این نشست بر عهدهی خانم دکتر لیلا خادم مخصوص حسینی، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه مگیمو روسیه میباشد.
🔸 این نشست به زبان انگلیسی و بدون مترجم خواهد بود و علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی میتوانند از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و یا از صفحه اسکایروم به نشانی b۲n.ir/iscs این نشست را دنبال کنند.
📝 متن کامل خبر : B2n.ir/n02038
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی
💠 کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» اثر حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا است که به همت مؤسسه بوستان کتاب و با همکاری مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب شامل 10 فصل است که به بخشی از عقبههای معرفتی علم مدرن اشاره کرده که اولاً، بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیاً، تأثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، و تطورات این عقبهها را در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است.
🔹 همچنین به موازات آن، عقبههای متناظر با آنها را در فرهنگ اسلامی و خصوصاً ایرانی دنبال کرده و ظرفیتهای منطقی آنها را برای تعامل و تدوین دانشها و نظریههای مورد نیاز جامعه اسلامی بحث و گفتوگو گذاشته است.
🔸مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند، این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و علم دینی.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/z58854
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دانشگاه تهران در جایگاه برترین مؤسسه ایرانی و 286 در جهان
💠 بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «رتبهبندی عملکرد مقالههای علمی دانشگاههای جهان» یا «رتبهبندی دانشگاه ملی تایوان»، دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و ۲۸۶ جهان ایستاده است. در سال گذشته دانشگاه تهران دومین دانشگاه ایرانی در این نظام رتبهبندی و رتبه جهانی آن ۳۶۹ بود.
🔸 گرایش این نظام رتبهبندی پژوهشی است و دانشگاههای بزرگتر دارای شانس بیشتری برای حضور در سیاهۀ پایانی این رتبهبندی هستند. «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار سیاهۀ پایانی ۱۰۰۰ مؤسسۀ برتر جهان از سه شاخص (بهرهوری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت سنجه (شمار مقالههای ۱۱ سال پیش، شمار مقالههای سال پیش، شمار استنادهای ۱۱ سال پیش، شمار استنادهای دو سال پیش، میانگین استنادهای ۱۱ سال پیش، شاخص «اچ» دو سال پیش، شمار مقالههای پراستناد ۱۰ سال پیش، و شمار مقالهها در نشریههای با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیش) بهرهبرداری میکند.
📝متن خبر: B2n.ir/m85784
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علامه محمدتقی مصباح یزدی
💠 علامه محمد تقی مصباح یزدى سال ۱۳۱۳ در یزد به دنیا آمد. وی شخصیتی فیلسوف، فقیه، استاد اخلاق، مفسر قرآن، متکلم و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و همچنین از شاگردان امام خمینی، آیتالله بروجردی، علامه طباطبائی، آیتالله سید ابوالقاسم خوئی و آیتالله محمدتقی بهجت بود.
🔸 ایشان در كنار دروس رسمى حوزه، برخى علوم روز مانند فیزیك، شیمى، فیزیولوژى و زبان فرانسه را آموخت. او دوره مقدمات و سطح حوزوی را در مدت چهار سال به پایان رساند و درسن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد.
🔹در زمینه منطق، معرفتشناسی، فلسفه اسلامی و نقد فلسفههای الحادی و مارکسیستی کتابهای بسیاری از ایشان منتشر شده است که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: شرح برهان شفا (۲ جلد)، شرح الهیات شفاء (۵ جلد)، شرح الاسفارالاربعه (۸ جلد)، شرح نهایة الحكمه (۲ جلد)، تعلیقةٌ علی نهایة الحكمه، آموزش فلسفه (۲ جلد)، هماندیشی معرفتشناسی، درباره پژوهش، ایدئولوژى تطبیقى، نقدى فشرده بر اصول ماركسیسم، پاسدارى از سنگرهاى ایدئولوژیك (۶ جلد)، و گفتمان روشنگر درباره اندیشههاى بنیادین.
🔸 ایشان همچنین در سال ۱۳۷۲ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی را با هدف تبیین و بهکارگیری معارف اسلامی در رشتههای مختلف علوم انسانی و تربیت پژوهشگر در معارف اسلامی و علوم انسانی، پایهگذاری کردند.
📝متن کامل : B2n.ir/f95600
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ تحلیل و نقد نظریه وجود رابط معلول در حکمت صدرایی، در فصلنامه معرفت فلسفی
💠 هشتادمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی معرفت فلسفی منتشر شد، عنوان و موضوعات مهمترین مقالات و گفتگوهای این شماره بدین شرح است :
🔸 تحلیل و نقد نظریه وجود رابط معلول در حکمت صدرایی (سید محمدجواد میرجعفری، غلامرضا فیاضی)
🔹بررسی رابطه وجود و ماهیت در اندیشه صدرایی معاصر با محوریت سه تفسیر «حدی، عینی و تصوری» از ماهیت (مختارعلی رضائی، محمدعلی محیطی اردکان)
🔸 بررسی و نقد نفسالامر از نگاه علامه طباطبائی (سینا علویتبار، حبیبالله دانش شهرکی)
🔹 بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان (فردین جمشیدیمهر)
🔸 بررسی انتقادی مؤلفه خودآیینی در نظریه معنویتگرای عقلانیت و معنویت (سید احمد غفاری قرهباغ، محمدجواد فرجنژاد)
🔹 نظریه لیبرالیستی «عدالت چون انصاف» جان رالز و نقد آن (حمید شهریاری)
🔸 واقعگرایی اخلاقی در نگرش صدرایی (علی شیروانی، مرضیه ورمزیار)
🔹 نقد و تحلیل رویکرد دنت درباره برهان معرفت (محسن بهلولی فسخودی)
📎 لینک دسترسی به سایت نشریه معرفت فلسفی :
🌐 marefatfalsafi.nashriyat.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی
💠 کتاب «نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی» اثر آیت الله سید جلال الدین آشتیانی است که توسط انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده و در سال 1378 به عنوان کتاب سال حوزه علمیه برگزیده شده است.
🔸 این کتاب همانطور که از نامش پیداست در نقد «تهافت الفلاسفه» غزالی است. «تهافت الفلاسفه» کتابی است در نقد و رد آراء فیلسوفانی از جمله ارسطو در فلسفه یونانی و ابن سینا و فارابی که غزالی شدیدا به آنها حمله کرده و نهایتا آنها را تکفیر میکند و پیروان و طرفداران آنها را در ردیف احمقها و مقلدان بیخرد قرار میدهد.
🔹 مرحوم آشتیانی در کتاب خود علاوه بر تبیین آراء حکیمان و دفاع از مبانی آنان، بیان میدارد که غزالی به جان و عمق فلسفه راه نیافته و خیالاتی را به هم بافته و با آنها ستیز کرده است. و اگر او نزد استادی زبردست فلسفه میخواند و اشعری گری خود را کنار مینهاد، به عمق فلسفه میرسید و آنگاه چنین اشتباهاتی از او رخ نمیداد که بهواسطه آنها حکیمان را مورد تکفیر قرار دهد.
🔸این کتاب علاوه بر نقد سخنان غزالی، به نقد و بررسی دیدگاههای دیگر اندیشمندان هم پرداخته است، از جمله: نقد فخررازی در بحث حدوث فیض، نقد نظریه علامه طباطبایی درباره صفت فعل بودن اراده حقتعالی، نقد بسیاری از نظریات علامه مجلسی در ذیل روایات «بحارالأنوار»، نقد مطالبی از رساله «ابواب الهدی» اثر آقا میرزا مهدی اصفهانی در مسئله تجرد نفس.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/g06542
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی از نظر آیتالله محمدحسین ملکزاده 🔹 جلسه اول: تاریخچه طبقه بندی
جلسه دوم.mp3
35.9M
🎙طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی با بیان آیتالله محمدحسین ملکزاده
💠 جلسه دوم : توضیح و تبیین طبقه بندی علوم و معارف، طبق دیدگاه مختار
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#طبقه_بندی_علوم
#درسگفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «تحلیل وجوب اعتباری از منظر علامه طباطبایی با رویکرد فلسفۀ کنش»
💠 این مقاله به قلم آقای دکتر جواد طالبی و دکتر مهدی منفرد نگاشته شده و در شماره ۲۳ فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی به چاپ رسیده است. در این مقاله به بررسی وجوب اعتباری در صدور کنش انسانی و کیفیت و اهمیت آن از منظر علامه طباطبایی پرداخته شده است.
🔸 در نگاه علامه طباطبایی، وجوب اعتباری نقش ویژهای در کنشهای انسانی ایفا میکند؛ بهگونهای که هیچ فعل و ترکی خالی از آن نیست. ازنظر ایشان، متعلق علمی که اراده بر آن متوقف است نمیتواند نسبتِ ضروریِ حقیقی باشد، بلکه نسبتی غیرضروری و غیرحقیقی است.
🔹 ایشان براساس اتحاد و سنخیت نسبت با طرفین و کیفیت آن، بر اعتباری بودن طرفین نسبت و کیفیت آن استدلال میکند. در نگاه ایشان، این کیفیت اعتباری همان وجوب اعتباری است. منشأ این وجوب، احساسات درونی برآمده از قواست که انسان در پرتو این احساسات، حد یا حکم ضرورت حقیقی را به دیگر اشیا میدهد و این وجوب را انشا میکند. وجوب اعتباری اولین اعتباری است که انسان پدید میآورد.
📝متن مقاله: B2n.ir/w27623
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علم_اجتماعی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience