eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.4هزار دنبال‌کننده
442 عکس
54 ویدیو
5 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بدیع‌الزمان جزری 💠 پدر علم رباتیک جهان _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ کتاب «برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی» 💠 این کتاب اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ترخان عضو گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و توسط سازمان انتشارات همین پژوهشگاه چاپ رسیده است. 🔸 نویسنده در این کتاب در سه بخش و ۱۵ فصل موضوعات مختلفی را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد. «مبانی کلامی»، «موضوع و روش علم»، «مبانی معرفت‌شناختی»، «معرفت وحیانی و نقلی»، «امکان فهم پیام خداوند از متون دینی»، «مبانی خداشناسی»، «احسن بودن نظام جهان»، «خلقت انسان بر سرشت دوبعدی»، «اراده و اختیارمندی انسان»، «ضرورت نبوت»، «چیستی و خاستگاه دین» و «موضوع علوم انسانی از حیث سنخ اثرپذیری» از جمله سرفصل‌هایی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. 🔹 در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که برآیند و برونداد گزاره‌های عقیدتی در مولفه‌ها و عناصر درونی علوم انسانی چیست. بر اساس این قول که عناصر علوم، ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند و برآیند همه این ارتباطات، اعطای ویژگی‌هایی به علم است که می‌تواند مرز یک علم از علم دیگر باشد، طیف وسیعی از گزاره‌های کلامی می‌توانند در ماهیت علوم انسانی تأثیرگذار باشند، اگرچه تأثیر برخی ملموس‌تر و بیشتر از برخی دیگر است...» 📚 معرفی کتاب : B2n.ir/h98683 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ واقع‌گروی در معرفت‌های اخلاقی بر پایه نظریه اعتباریات 💠 پیش‌همایش، همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» با سخنرانی علمی استاد محمد تاجیک با عنوان «واقع‌گروی در معرفت‌های اخلاقی بر پایه نظریه اعتباریات» توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🔸 زمان این نشست یکشنبه 15 بهمن‌ماه 1402 ساعت 15:30 و محل برگزاری آن شعبه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در قم می‌باشد. همچنین علاقه‌مندان جهت شرکت در این همایش به صورت مجازی به لینک زیر می‌توانند مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 🔹 شایان ذکر است که خود همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌روی آن» در تاریخ 14 و 15 اسفندماه 1402 برگزار خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscien
✅ مقاله «نقش اعتبار در فرایند صدور کنش ازمنظر علامه طباطبایی» 💠 این مقاله به قلم دکتر جواد طالبی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در شماره ۳۲ نشریه صدرا به چاپ رسیده است. در مقدمه این مقاله می‌خوانیم: 🔸 موجودات وابسته به اراده و آگاهی انسان، فعل، کنش یا عمل ارادی انسان نامیده می‌شوند. از آنجا که عمومیت احکام فلسفی شامل همۀ موجودات است؛ بنابراین، لازم است کنش انسانی از لحاظ فلسفی تحلیل و تبیین شود. 🔹 در جهان اسلام علامه طباطبایی در پرتو نظریۀ اعتباریات، نگاه ویژه‌ای به انسان و کنش انسانی دارد. گرچه در قرائت مشهور، نظریۀ اعتباریات نظریه‌ای معرفت شناختی تلقی می‌شود، این نظریه از ابعاد هستی شناختی کنش انسانی نیز پرده برمی‌دارد؛ چنانچه علامه در ابتدای رسالة فی الاعتباریات جایگاه این نظریه را علم‌النفس فلسفی می‌داند. 🔸 از منظر علامه طباطبایی، «اعتبار» نقش ویژه‌ای در فرایند صدور کنش ایفا می‌کند. نوشتۀ حاضر بر آن است تا از منظر ایشان لزوم اعتبار در کنش، حقیقت و منشاء آن را بررسی کند. 📝متن کامل: https://b2n.ir/z42811 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «فلسفه تحليلى و علم اصول؛ مباحث مقايسه‌‏اى» 💠 این نوشتار، متن اصلاح شدۀ سخنرانی آیت الله صادق آملی لاریجانی در سومین نشست علمی فلسفۀ تحلیلی و علم اصول می‌باشد که با همکاری پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در مدرسه ولیعصر (عج) برگزار گردید و مقالۀ مربوط به آن در شماه 2 و 3 فصلنامۀ پژوهش های اصولی به چاپ رسید. 🔸 موضوع بحث در این مقاله، همان‌طور که از نامش پیداست، یافتن مباحث مشترک یا قابل مقایسه میان فلسفه تحلیلی و علم اصول است. فلسفۀ تحلیلی اکنون یکی از رایج ترین شیوه‌های فلسفی در غرب است که طرفداران بسیاری دارد. نویسنده این مقاله تصور می‌کند مسائل متعددی که با شیوه فلسفه تحلیلی مورد بحث قرار گرفته‌اند، قرابت بسیاری با مسائل مطرح شده در علم اصول دارند و لذا طرح مسائل به صورت تطبیقی مفید و پرثمر است. 🔹 در این مقاله نگارنده ابتدا اجمالا به تعریف فلسفه تحلیلی و علم اصول می‌پردازد تا مقصود از آن‌ها روشن شود و در پایان به ارتباط این دو و یافتن مسائل مشترک بین آن‌ها می‌پردازد. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/k48859 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تاثیر دیدگاه های فارابی بر طبقه بندی علوم در اروپای سده های میانه 💠 این مقاله به قلم دکتر یونس کرامتی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) نگاشته شده و در شماره 17 نشریه کتاب ماه فلسفه به چاپ رسید. 🔸 بررسی همه جانبه تاثیر دیدگاه فارابی بر طبقه بندب علوم، به ویژه تاثیر احصاء العلوم وی، کاری است بس دشوار و مفصل. در این نوشتار ابتدا به نخستین آثاری که در دورۀ اسلامی در این باره نوشته شده، اشار می‌شود و سپس تاثیر دیدگاه‌های وی بر سنت لاتینی و عبری طبقه بندی علوم بررسی می شود. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/w12258 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «رویارویی با نظریه تکامل داروین در عصر قاجار؛ شیخ محمدرضا اصفهانی و تکامل انسان» 💠 این مقاله توسط دکتر امیرمحمد گمینی (پژوهشگر تاریخ علم و استاد دانشگاه تهران) به رشته تحریر درآمده و در شماره دوم از دوره 12 دوفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ علم به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 نظریه تکامل، در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، از طریق متون درجه دوم و معمولاً ماده گرایانه به عرب زبانان معرفی شد. این صورت از نظریه تکامل در واقع التقاطی بود از نظریه های داروین و دیگر تکامل گرایان آن عصر. 🔹 محمدرضا اصفهانی با اصل نظریه تکامل مخالف نبود و آن را از حواشی ماده گرایانه اش تمییز می داد، ولی تکامل انسان را نه تنها خلاف آموزه های دینی، بلکه از نظر علمی نیز نادرست می دانست. وی بر اساس خلاصه ای از ترجمه عربی فصل اول تبار انسان داروین، کتاب لودویگ بوخنر و مقالاتی که در جراید علمی عربی آن زمان وجود داشت، تلاش کرد که به فهم دقیق تری از نظریه تکامل، نسبت به همتایان مسیحی عرب خود، دست یابد. 🔸 از آنجا که در آن عصر هنوز بعضی از زیست شناسان و حتی تکامل گرایان غربی نیز با نظریه تکامل انسان مخالف بودند، وی با دسترسی به آرای ایشان و افزودن آرای خود، به شکلی از نقد «علمیِ» این نظریه دست یافت که در آن زمان در سرزمین های اسلامی بی نظیر بود. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/d77237 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی نشستی علمی با عنوان «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» برگزار می‎کند: 🔸 سخنران این نشست استاد عبد الرسول عبودیت (استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)) و میزبان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) می‌باشند. 🔹 همچنین زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه 18 بهمن ماه ساعت 19 خواهد بود و علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به کانال زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Imam_Ali_11 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💠 پنجمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوت جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
201220_2105.mp3
23.37M
🎙 پنجمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ سخنران: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا
✅ نقد و معرفی کتاب « مجموعة من رسائل هندسیه » 💠 نقد و معرفی کتاب « مجموعة من رسائل هندسیه » به قلم دکتر رضا کوهکن (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) نگاشته شده و در شماره 17 فصلنامه علمی پژوهشی آینه تابستان به چاپ رسیده است. 🔸 ابوسعید سجزی، ریاضیدان و منجم برجستۀ سیستانی قرن چهارم هجری، از جمله دانشمندان برجسته‌ای است که در حوزه‌های مختلف هندسه، نجوم و تنجیم دارای آثار متعدد و نظریات مطرح و جدیدی در عصر خود بوده است. 🔹 وی در هندسه دارای مقامی رفیع و ابتکارات فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به توسیع جبر هندسی به سه بعد و چهار بعد اشاره کرد. مجموعة من رسائل هندسیه از آثار السجری است که دکتر کوهکن به نقد و معرفی آن پرداخته است. 📝 فایل PDF معرفی کتاب: B2n.ir/u46902 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولت‌ها از منظر فقه 💠 سی‌امین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع «تعریف، چارچوب و حدود روابط با دولت‌ها از منظر فقه» به همت موسسه دین و تمدن برگزار می‌گردد. 🔸این نشست علمی با حضور و ارائه حجت‌الاسلام سید محمد سیدی فرد، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این جلسه روز دوشنبه 23 بهمن ماه و محل برگزاری آن موسسه دین و تمدن می‌باشد. 🔸 جهت هماهنگی حضور در این نشست می‌توانید به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام ارسال نمایید: 🆔 @DinTamadon _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب «نیاز به علم مقدس» 💠 این کتاب اثر دکتر سید حسین نصر، فیلسوف سنت‌گرای ایرانی و استاد علوم اسلامی در دانشگاه جرج واشینگتن آمریکا است که توسط دکتر حسن میانداری، عضو هيئت علمي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ایران ترجمه شده و به همت انتشارات کتاب طه به چاپ رسیده است. 🔸 علم جدید بر پایه عقلانیت خودبنیاد بشری شکل گرفت و به حکم ماهیت تجربی اش تنها به چیزهایی بها می دهد که قابل مشاهده، توصیف و اندازه گیری باشند. و به دنبال یافتن توصیفی از جهان صرفا بر اساس محسوسات و دیگری استفاده از دانش به دست آمده در جهت اعمال حاکمیت و دخل و تصرف هر چه بیش تر در طبیعت و جهان است. 🔹 سنت گرایان با برافراشتن پرچم علم قدسی یا sacred science در پی آنند که به این علم پرستی یا علم زدگی (scientism) مدرن اعتراض کنند. به دیده ی آن‌ها گزیده راه برون شد از این وضعیت، دست آویزی به علمی است که درست در اعماق وجود انسان و نیز در قلب تمام ادیان درست آیین و اصیل نهفته است. 🔸در این کتاب که مجموعه ای از مقالات نویسنده است، دکتر نصر از دریچه تفاوت بین دو نوع عقلانیت به دو ثمره ی متفاوت یعنی علم جدید و علم سنتی می پردازد. عقل جزئی به عنوان ابزار علم جدید به معرفتی کاملاً پویا و متغیر و نامقدس دست می یابد، در حالیکه علم سنتی با دست آویزی به مابعدالطبیعه تغییرناپذیر، مقدس است و به موجودات همچون آیه و نشانه ی خداوند می‌نگرد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/philoscience-804 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «ماهیت فیزیکی افلاک؛ بررسی مفهوم فلک در آثار هیئت» 💠 این مقاله به قلم دکتر حنیف قلندری (عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران) نگاشته شده و در شماره اول از دوره نهم دوفصلنامه علمی-پژوهشی تاریخ علم به چاپ رسیده ست. چکیدۀ این مقاله بدین شرح است: 🔸 تبیین فیزیکی گردش سیارات در آسمان و توضیح آنکه افلاک در کجای آسمان قرار دارند از پرسش های اصلی نجوم پیشینیان است. از جمله آثاری که در آنها تلاش می شد تا به این پرسش پاسخ داده شود آثار هیئت دوران اسلامی است. نظر نویسندگان این آثار در این باره ریشه در دو نظریه دارد: نظریه ارسطو درباره «عنصر پنجم» و نظریه «منشورات» بطلمیوس. این عنصر مبدأ حرکت مستدیر است و بنا بر خاصیت عناصر حرکت آن همواره یکنواخت است. 🔹 اما به نظر چنین نمی رسد و اجرام آسمانی در دوره های مختلف حرکات متفاوتی دارند، از این رو برای توضیح بساطت آن باید وجود عامل های محرک متعدد را پذیرفت و این موجد نظریه افلاک است. بطلمیوس نیز در توجیه نظامی که برای جهان آورده در الاقتصاص در باره محل افلاک و چگونگی گردش آنها سخن گفته است. 🔸 پرداختن دانشمندان مسلمان به این موضوعات در کتاب های هیئت نشانی از ادامه تلاش برای توضیح این موضوعات است. در این مقاله تلاش شده است با بررسی آرای ارسطو و بطلمیوس و فیلسوفان و منجمان مسلمان پاسخ های موجود درباره فلک، چیستی آن و چگونگی حرکت سیارات در آن، بررسی شود. 📝 فایل PDFمقاله: B2n.ir/q50281 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ علمی که نمی‌خواست بی‌طرف باشد؛ اشاره‌ای به رابطـۀ اخلاق و طب قدیم 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 82 مجله سوره اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 یکی از اصول علم‌ورزی در دوران حاضر، بی‌طرفی علمی است و یکی از مصادیق بارز ‌بی‌طرفی علمی، جلوگیری از ورود انگاره‌های متافیزیکی، دینی و ارزش‌های اخلاقی در علم است. این اصل برآمده از این ضرورت است که اعتبار علمی با دخالت این انگاره‌ها و ارزش‌ها، جای خود را به گرایشات دینی و اخلاقی و جغرافیایی خواهد داد. 🔹 طب قدیم یکی از نمونه‌هایی است که میان اعتبار علمی و کارآمدی عملی از یک‌ سو و بی طرف نبودن از سوی دیگر هیچ تعارضی نمی‌دیده‌ است. [و] نتیجۀ عدم تفکیک حوزۀ اعتقاد، ارزش و علم، خود را در حاکمیت اخلاق در علم ورزی و طبابت نشان می‌دهد. 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/f93724 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ حرکت تألیفی جوهر و نقد نظریۀ نسبیت انیشتین 💠 این مقاله اثر استاد علی عابدی شاهرودی است که در شماره 54 فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر به چاپ رسیده است. 🔸 اصل حرکت جوهری نظریه فلسفی بنیان برانداز و حتمی ای بوده است که در عین این که مخالفت های بسیاری برانگیخته است، سرانجام، در جمع فیلسوفان مسلمان - و به ویژه شیعی - دو سه سده اخیر عموماً مقبول افتاده است. 🔹 نظریه نسبیت انیشتین نیز نظریه علمی بنیان برافکن و مهمی بوده است که باز، به رغم مخالفت های فراوانی که در میان فیزیک دانان پدید آورده است، بالاخره در عالَم فیزیک ریاضی تثبیت شده است. 🔸 استاد عابدی شاهرودی طی این مقاله‌ای کوتاه، طرحی به نظر بلندپروازانه درانداخته است؛ یعنی هم به تعمیم حرکت جوهری صدرایی دست یازیده و هم این صورت تعمیم یافته را دست مایه نقد نسبیت انیشتین ساخته است. 📝 فایل متنی مقاله : B2n.ir/k07718 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ روش ژرف‌کاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش دوّم) 💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائه استاد سیدعلی سیدی‌فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) به همت معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، آذر ماه ۱۴۰۲، در تالار شریعتی دانشکدۀ علوم اجتماعی، برگزار شد. در این سلسله‌سخنرانی‌های علمی و در ادامۀ بحث مطرح شد: 🔸 پس از بحث از مقولاتی نظیر دانش اجتماعی، کنش اجتماعی (هستی کنش و فرایند صدور آن)، تبیین و توصیف نوبت بحث از واقعیت اجتماعی است. در بحث از هستی‌ اجتماعی است. بحث هستی‌شناسی اجتماعی بحثی است در حوزۀ فلسفۀ علم اجتماعی. 🔹 دو پرسش اساسی در هستی‌شناسی اجتماعی عبارت‌اند از اینکه: اولاً آیا واقعیت اجتماعی (امر اجتماعی) قابل فروکاست به مجموعۀ افراد، ذهنیت‌ها و روابط میان آن‌ها هست یا نه. ثانیاً طبیعت و ماهیت امر اجتماعی چیست؟ از چه سنخی است؟ در اینجا دو موضع وجود دارد: فردگرایی هستی‌شناختی که معتقد است امر اجتماعی قابل تقلیل به افراد، ذهنیت‌ها و روابط میان آن‌هاست و کل‌گرایی هستی‌شناختی که معتقد است امر اجتماعی چیزی ورای افراد و روابط میان آن‌هاست. 🔸 یک خطای تاریخی مشهور این است که اندیشمندان متعلق به سنّت تعلیمی تمدن اسلامی در رابطه با این مسأله غالباً طرفدار کُل‌گرایی بوده‌اند؛ این سخن نادرست است. آن‌ها غالباً یا طرفدار فردگرایی بوده‌اند، یا هرچند متعرض این مسأله نشده‌اند، امّا لازمۀ دستگاه نظری آن‌ها ... 📝 متن گزارش (قسمت دوم): B2n.ir/philoscience-811 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ابن سینا به تنهایی الگوی تمدن‌ساز است 💠 این مطلب برگرفته از مصاحبه‌ با دکتر جعفر آقایانی چاوشی عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پیرامون کتاب «پژوهش‌هایی درباره آثار علمی و فلسفی ابن‌سینا» می‌باشد که ایشان به موارد زیر اشاره کردند: 🔸ویژگی اصلی ابن‌سینا، احاطه داشتن بر بسیاری از دانش‌های زمانش بود. علت انتخاب عنوان این کتاب تنها دانش ابن‌سینا نبود بلکه نقشی بود که این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی ایفا کرده بود. او به تنهایی یک الگوی تمدن‌ساز است! 🔹 ما ایرانیان چنانکه باید و شاید، بزرگان علمی و فلسفی خود را عموماً و ابن‌سینا را خصوصاً نشناخته‌ایم و همین عدم شناخت موجب گردیده تا نتوانیم متاع ارزشمند خود را در بازار جهانی عرضه کنیم؛ درحالی‌که غربیان، در این زمینه به‌شدت از ما پیشی گرفته‌اند. 🔸 استاد من در فرانسه می‌گفت: «... ابن‌سینا فیلسوف بزرگ ایرانی هم که غربِ قرون وسطایی، وام‌دار دانش و فلسفه اوست متعلق به همین مذهب انقلابی شیعه است. او هم به دلیل وابستگی به همین مذهب انقلابی بود که در زمانش با حاکمان قدرت در افتاد و آواره شهر و دیار گردید.» 🔹 و ادامه داد: «به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن‌سینا به زبان لاتینی بوده، نه تنها در علم و فلسفه بلکه در شیوه زندگی نیز از سلف ایرانی‌اش تأثیر پذیرفته است، بنیان فلسفی دکارت که در جمله «من می‌اندیشم، پس هستم» خلاصه می‌شود، متأثر از یک اثر فلسفی ابن‌سینا درباره انسان معلق است.» 📝 متن کامل مصاحبه : B2n.ir/philoscience-812 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ The Methodology of Islamic Human Sciences with an Emphasis on Ayatullah Misbah’s Doctrine 💠 Written by Dr. Ali Mesbah and published in the journal of Philosophy and Humanities (Iranian Institute of Philosophy) 🔸 Abstract: 🔹 Ayatullah Mesbah takes “the human sciences” to denote “a set of sciences dealing with understanding the human being, and describing, explaining, and interpreting individual and social phenomena (as human incidents), and directing human actions and reactions.” For a discipline to be “Islamic”, he requires it to meet such conditions as: complying with the foundational principles of Islamic thought, including ontological, theological, epistemological, methodological, axiological, and teleological principles. On the basis of the above-mentioned definitions, it is apparent that the subject matters of the human sciences are human actions and reactions, and their objectives are: description, explanation, interpretation, and direction. Taking into consideration the variety of the subject matters of these sciences, and the diversity of their goals, it is fully logical to anticipate a considerable multiplicity in their methods as well. In this paper, I will base my discussion on the ... 📝 Full text: B2n.ir/x50434 ‎_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی، دومین نشستی علمی با عنوان «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار می‎کند: 🔸 سخنران این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی (رئیس بیناد بین المللی اسراء و استاد درس خارج حوزه علمیه قم) و میزبان حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی صحرایی (مدیر سطح چهار مؤسسه آموزش عالی اسراء) می‌باشند. 🔹 همچنین زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 19 خواهد بود و علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به کانال زیر مراجعه فرمایند: 🆔 @Imam_Ali_11 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دومین دوره فصلی تخصصی آموزش حکمت 💠 مدرسه‌ علمیه تخصصی علوم‌ عقلی عباسقلی‌خان مشهد، دومین دورۀ فصلی تخصصی آموزش حکمت را با عنوان «مدرسه رمضانیه حکمت اسلامی» برگزار می‌کند. 🔸 این دوره از 26 اسفند 1402 لغایت 6 فروردین 1403 در مدرسه علمیه عباسقلی‌خان در جوار حرم مطهر رضوی به مدت 7 شب راس ساعت 22 برگزار خواهد شد. 🔹 مهلت ثبت‌نام در این دوره تا سوم اسفندماه و تاریخ آزمون دوره پیش‌نیاز (مجازی) 4 اسفندماه می‌باشد. 🔸 جهت بهره‌مندی از محتوای دوره پیش‌نیاز مجازی به صفحه آپارات مدرسه‌علمیه تخصصی علوم‌عقلی عباسقلی‌خان مشهدمقدس به نشانی زیر مراجعه نمایید: 🌐 B2n.ir/Mfth 🔹 علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام در دوره و دریافت مجوز شرکت در آزمون پیش‌نیاز می‌توانند با آیدی زیر در ارتباط باشند: 🆔 @magk110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی ٦» 💠 ششمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی.mp3
19.14M
🎙 ششمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا
گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی 💠 با بیان استاد حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا: ▫️موسس جامعه شناسی کسی است که در پایه‌گذاری تعریف رایج ساینس هم نقش داشته و علم را به معنای مدرن خودش به کار برد او همان کُنت است، که تحت تاثیر کانت عقل را از مدار شناخت واقع حذف کرده و شهود حسی را مدار مواجهه با واقع قرار داده بود. ▫️معرفت و humanities که مابه غلط علوم انسانی ترجمه کرده ایم از دیدگاه کنت از سنخ علم نیست اما ابژه و موضوع برای علم است. موضوع جامعه شناسی هم می‌تواند هریک از اموری باشد که درقلمرو حیات اجتماعی انسان قردارد باشد واز جمله علم یا دین نیز از جهت بروز و ظهور اجتماعی خود میتواند موضوع و ابژه جامعه شناسی باشد. وقتی دین آبژه علم اجتماعی قرار میگیرد گاهی جامعه شناس خودش تعلقی به دین ندارد و فقط دارد آن را بررسی علمی می‌کند. و گاهی یک متدین در یک محفل علمی راجع به دین و دینداری جامعه خودش بحث می کند. دراین حال ابژه یعنی دینداری یک جامعه و سوژه یعنی فاعل شناسا یکی می‌شوند. یعنی جامعه شناس فرهنگ و دینداری خودرا موضوع شناخت خود قرار می‌دهد. ▫️جامعه شناسی دین هنگامی که توسط یک دیندار فرا گرفته میشود و یا به کار برده میشود سوژه و ابژه دو امر جدای از هم نیستند و درا ین حال جامعه شناسی دین اگر از بنیاد های فرهنگی و فلسفی سکولار و غیر دینی برخوردار باشدهویت دینی دینی جامعه شناس را دگرگون کرده و هویت جدیدی را در او ایجاد می‌کند. زیرا آگاهی قبلی او را نسبت به حقیقت دین تغییر می‌دهد. آنچه گفته شد مربوط به تاثیر سوژه و ابژه در قلمرو فردی است گاهی یک فرهنگ یا جامعه دینی را داریم که نهادها و سازمانهایی را دارد که یکی از آنها نهاد علم است و نهاد علم ممکن است با مرجعیت بخشیدن به یگ علمی دیگر که در جهانی دیگر شکل گرفته، اقتصاد و سیاست ، فرهنگ ودین جامعه خودش را متناسب با علم متناظر با آن فرهنگ متحول می‌کند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience