بسم الله الرحمن الرحیم
🔴مصاحبه با جناب آقای دکتر هادی وکیلی در خصوص همایش «معنویتهای نوظهور؛ شاخصهها و نقدها».
🔵جناب آقای دکتر وکیلی ابتدا در پاسخ به سوال اهداف همایش بیان داشتند؛
همانطور که مستحضرید این همایش به عنوان نخستین همایش ملّی در باب معنویتها برگزار خواهد شد. هدف اصلی از برگزاری چنین همایشی، آشنا کردن جامعه و پژوهشگران این حوزه با آخرین دستاوردهای پژوهشی و علمی و نظری و عملی در باب جنبشهاست. از دیگر اهداف این همایش میتوان تجمیع قوای پژوهشگران، آشنایی پژوهشگران با یکدیگر، آشنایی با فعالیتهای پژوهشی و فعالیتهای فرهنگی ترویجی و تبلیغی است که پژوهشگران این عرصه در کشور تاکنون داشتهاند.
از عنوان این همایش بر میآید که دارای دو جنبة توصیفی و تنقیدی است. از سویی شاخصههای معنویتها توضیح داده خواهد شد یعنی که معنویتها با چه تاریخی ظهور کردند، چه ویژگیهایی دارند، چه گونهها و طبقهبندی از آنها میشود ارائه کرد و مجموعه ویژگیها و خصلتهایی که بعنوان شاخصههای این معنویتها میشود برشمرد. و از طرفی نقد این معنویتها و آسیبهای که ایجاد میکنند و نقادی که در مقام نظر و عمل وارد است را در این همایش مورد هدف قرار دادهایم.
🔵در باب ضرورت برگزاری همایش توضیح دادند؛
همانطور که روشن است، بیش از دو دهه است که در باب جنبشهای دینی نوظهور و اکنون با عنوان معنویتهای نوظهور در جامعه ما بحث و سخن به میان آمده یکی از دلایل عمدهایی که ضرورت برگزاری چنین همایش رو توجیه میکند، آسیبهایی است که هویت ملّی و دینی تمام اقشار به ویژه زنان و فرزندان این کشور را تهدید میکند. در تمام دنیا هم عمده آسیبها به ویژه متوجه این دو قشر خاص و شکننده است. این آسیبها که هم به لحاظ نظری در ناحیه عقایدها و باورها و اعتقادات بر معنویتهای نوظهور وارد است و هم در مقام عمل به نحوه ترویج آنها، عضوگیری، سازمانسازی و تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه ایجاد می کنند و باعث تخریبهای فرهنگ های اصیل و تهدید ادیان رسمی حاکم میشوند، در واقع ضرورتهایی است که باعث میشود که برگزاری چنین همایشی مهم جلوه کند و ضرورت این امر را میرساند.
🔵جناب دکتر در مورد محورهای همایش بیان کردند؛
همانطور که در لابه لای عرایضم عرض کردم، چندتا از مهم ترین محورهای این همایش عبارتند از:
گونه شناسی معنویت های نوظهور است، این معنویت های متعدد و متنوع هستند. شناخت و طبقه بندی آنها و گونههای مختلف آنها میتواند در کار شناخت آنها و مواجهه با آنها کمک کند.
مورد دیگر آسیب شناسی شیوههایی است که ما بعنوان مواجهه با معنویتها پیش گرفتهایم. در مواجهه با این نوع معنویتها هم افراد به تنهایی و هم سازمانهایی که در کشور فعال هستند، خب شیوههایی را برای مواجهه اتخاذ کردهاند؛ آسیبشناسی این شیوهها و بیان نقاط قوت و نقاط ضعف آنها از جمله محورهای این همایش است. همینطور نقش زنان در معنویتهای نوظهور هم به لحاظ رهبری برخی از این معنویتها و هم به لحاظ آسیبهایی که متوجه زنان شده و تغییراتی که در واقع مفاهیم زنانه مانند فمینیست و امثال ذلک میتواند در مورد این نوع معنویتها خودش را طرح بکند از جمله محورهای این همایش محسوب میشود.
ارائه سخنرانی فلسفی با عنوان " رابطه انسان شناسی ملا صدرا با جاودانگی٫ با مروری به الهیات اسلامی" در دانشگا ه پالرمو توسط آقای دکتر ابراهیم علیپور مدیر پژوهشکده فلسفه و کلام
در اابتدای جلسه دکتر علی پور اظهار داشت ؛
برای فهم بهتر انديشه ملاصدرا ، توجه به مبانی فلسفه حکمت متعالیه ضروری است
وی با مروری بر مبانی حکمت متعالیه ،اذعان داشت:
۱- میان انسان شناسی و فرجام شناسی ملا صدرا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ( میان مبدا و معاد ارتباط وجود دارد)
۲- انسان شناسی ملاصدرا متفاوت از انسان شناسی ابن سینا و سایر فلاسفه است ( وی نفس را جسمانی الحدوث و روحانیة البقا می داند و بر اساس آن ساختار و لوازم انسانشناسى وی متفاوت می باشد.)
وی با مروری بر نظریات رقیب تفاوت ها را تحلیل و نتایج آنرا در فرجام شناسى تبیین کردند
۳- ملاصدرا معتقد است حقیقت وجودی نفس انسان به مثابه عالم هستی است. به عبارت دیگر نفس انسان تفسیر حقیقت هستی ، یا آیینه هستی است . از این رو تمام مراتب عالم هستی را در خود دارد. همان طور که در لسان شرع ، فلسفه و عرفان حقیقت انسا ن جرم صغیری دانسته شده که "فیها انطو ی عالم الاکبر " به هنین دلیل فلاسفه اسلامی همان طور که مراتب عالم را به مادی ، مثالى و عقلانی تقیسم می کنند، مر اتب انسان را نيز به مادی ، مثالى و عقلانی تقسیم می نمایند
ملا صدرا در انسان شناسی خود بر اساس مبانی ومقدمات فوق قائل است که حقیقت وجودی انسان از بدو تولد و شکل گیری تا جاودانگی و معاد یک حقیقت واحد ذو مراتب است، که به حرکت جوهری اشددادی همواره رو به استکمال و طی مراتب کمالی است، که غایت آن انسان متعالی می باشد. می توان انسان متعالی را ثمره حکمت متعالیه ملاصدرا دانست. چنین انسانی در بدو تولد جسمانیه الحدوث می باشد، که به واسطه فضایل عقلانی و اخلاقی ( حکمت نظری و عملی) راه استکمال را پیموده و از ماده به تجرد مثالی می رسد. طی طریق گمالات در سایه عقل و وحی ؛ نظر و عمل وی را در مرحله عالی و متعالی مراحل کمال به تجرد عقلانی می رساند
به گفته دکتر علی پور عوامل پیش گفته موجب تسهیل و تکمیل فرایند استکمال از طریق اتصال به عقل فعال می باشد
وی با استناد به شعر حافظ اذعان داشت :
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید
دیگران هم بکنند انچه مسیحا می کرد
وی در پایان با اشاره به دلایل جاودانگی انسان ارتباط میان ادوار عمر انسان و جاودانگی را در فلسفه ملاصدرا تبیین کردند
یاد اوری می شود سخنرانی همزمان به زبان ایتالیایی ترجمه می شد و بسیار مورد استقبال اساتید و دانشجویان قرار گرفت به طوری که پرسش و پاسخ و گفتگو های تکمیلی زمان جلسه را از صبح تا ظهر به خود اختصاص داد .
ایشان در پاسخ به پرسش حضار به تفصیل به رابطه شریعت و فلسفه در حکمت متعالیه ،نسبت میان حکمت نظری و عملی در اندیشه صدرا، منابع اندشه صدر المتاالهین،تفاوت انسان شناسی ملا صدرا با ابن سینا و نو صدرائیان ، رابطه عرفان و فلسفه ، این عربی و ملاصدرا و نگاه وی به متکلمان پرداختند.
شرکت اقایان؛ دکتر علی پور و حجت الاسلام و المسلمین ثنایی و دکتر حسینی در جلسه رونمایی از ترجمه کتاب “قلم الوجود’ ، نامه های خواجه نصیرالدین طوسی به صدر الدین قونوی، ویرایش شده توسط پاتریزیا اسپالینو ، ایوانا پانزکا
در شهر پالرمو ایتالیا
سخنرانان: پروفسور آموس برتولوچی، استاد فلسفه اسلامی و میشل کامتا ، مدیر گروه فرهنگ و جامعه دانشگاه پالرمو
برگزاری جشنواره فلسفه های پالرمو سال 2019 با موضوع "شهر فلسفه ها” در اکتبر
برگزار کنندگان این جشنواره گروهی از دوستداران بشریت،عقلانیت و اندیشه بشری ه.ستند که می خواهند نقش خود را برای مقابله با ساده گرایی حاکم بر ذهن و در نتیجه گسترش فضیلت و سعادت و عزت انسان انجام دهند.
آنها از طریق جشنواره “ شهر فلسفه ها”، در شهر پالرمو می خواهند ، شهری که چالش های سیاسی و اجتماعی با اهمیت تاریخی زیادی را دارد ، شهری که در رده سوم ایتالیا از لحاظ حضور توریست قرار دارد ، شهری که در تلاش است تا خود را از کلیشه ها و نامهای اصلی مافیا رهایی دهد.
شهری که علی رغم اینکه در گذشته صحنه وقایع وحشتناک مرتبط با قتل عام ها بوده است ، اما با همکاری مدارس و انجمن ها کار روزانه اشاعه فرهنگ قانونی بودن را و انسانی زیستن را انجام می دهد.
دست اندرکاران این جشنواره معتقدند که نه تنها از طریق بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم ، بلکه از طریق رشد فرهنگی و خردورزانه شهروندان می توان با این چالش ها روبرو شد.
از نظر آنها فرصت های توسعه شهر و بنابراین فرصت های ایجاد درآمد برای اپراتورهای اقتصادی و برای سرمایه گذاران نباید از بین برود ، اما ارزیابی از رشد شهر بدون فکر کردن در مورد فرصت های فرهنگی و عقلانی از ارزش های شهروندان غیرممکن است..
یاد آوری می گردد ، این فستیوال یک ماه در شهر پالرمو با همکاری و حمایت شهر داری ادامه خواهد داشت
هدایت شده از پژوهشکده فلسفه و کلام
شرکت گروه اعزامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یکی از جلسات جشنواره فلسفی شهر پالرمو ایتالیا با موضوع معرفی صدر الدین قونوی و خواجه نصیر الدین طوسی و رونمایی از برخی آثار
دیدار و گفتگوی آقایان دکتر علی پور و دکتر ثنایی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همراه دکتر حسینی از مرکز اسلامی امام علی سوئیس با پورفسور کامپانینی اسلام شناس معروف ایتالیائی در میلان
این جلسه با محوریت گسترش همکاری های پژوهشی در فلسفه و الهیات اسلامی و توجه به روز آمد سازی آنها و ترویج گفتگو میان اندیشمندان ایران و ایتالیا شکل گرفت و مذاکرات نتیجه بخشی صورت پذیرفت