eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
67 ویدیو
148 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه پنل‌های همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت. 💠لینک ورود به همایش: 🌐http://dte.bz/soul
هم اکنون پخش مستقیم همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت در صفحه اینستا گرام پژوهشکده فلسفه و کلام https://www.instagram.com/Phil.theo.isca.ac.ir
✅✅✅✅ آیین افتتاحیه همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در تاریخ 12 اسفندماه 1399 برگزار شد. ✅✅✅✅ حجت الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله یزدان‌پناه، دبیر علمی همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در آیین افتتاحیه این همایش در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در سخنانی به سیر تطور تبیین‌های فلسفی و عرفانی از آموزۀ معاد جسمانی پرداختند. این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان مختصری از مبانی سه دستگاه فلسفی در تاریخ اندیشه اسلامی، یعنی فلسفه مشاء، فلسفه اشراق و حکمت متعالیه، به تأثیر این مبانی در تبیین آموزۀ معاد جسمانی پرداختند و گفتند ابن سینا بر معاد روحانی استدلال می‌کند ولی دستگاه فلسفی او توان اثبات معاد جسمانی را ندارد و خود بدان معترف است؛ شیخ اشراق با توجه به تأکید نصوص دینی بر جسمانی‌بودن معاد، تا حدودی توانست جسمانی‌بودن معاد را تبیین فلسفی کند ولی به طور کامل از عهدۀ تبیین آن بر نیامد تا اینکه ملاصدرا با جمع‌اوری 8 دسته نصوص دینی و با دسته‌بندی 4 مؤلفه توانست تبیین معقولی از معاد جسمانی در دستگاه فلسفی حکمت متعالیه دست یابد. ملاصدرا اولاً صور بهشتی را به صورت تقدّری و صوری تبیین کرد و گفت شکل‌مندی و اندازه‌داشتن صور بهشتی را اثبات فلسفی کرد؛ ثانیاً گفت این صور جوهری‌اند؛ یعنی ما در بهشت با حقایق جوهری در ارتباطیم؛ ثانیاً این حقایق صوری جوهری نه در دنیا، بلکه در نشئه آخرت هستند و آخرت ورای دنیاست؛ رابعاً از متون دینی بر می‌آید که بدن اخروی همین بدن دنیوی بعینه است. درواقع صدرا با یک تلاش اجتهادی فیلسوفانه در سطح عالی معارف دینی در فهم متون دینی گام برداشت و توانست در مرحله بعدی با تأثیرپذیری از عرفان، و مبتنی بر چندین اصل به اثبات معاد جسمانی بپردازد. ✅✅✅✅ البته از آنجا که ملاصدرا فصل اخیر انسان را جنبه الوهی او می‌دانند قائل‌اند در هر مرتبه وجودی که این فصل اخیر حاضر باشد، بر اساس اصل اتحاد عاقل و معقول یا عمل و عامل، هویت واحد انسانی و کمالات او محفوظ است و اینهمانی بدن دنیوی و اخروی حفظ می‌گردد؛ یعنی وقتی نفس عمل در جان ما می‌نشیند، هویت ما ساخته می‌شود و این هویت است که بهشت یا جهنم ما را می‌سازد. او معتقد است این هویت جوهری با قوه خیال محقق می‌گردد. ملاصدرا با ابزراهای فلسفی‌اش توانست حقایق نصوص دینی، عینیت و تقدر اعمال را حفظ کند؛ یعنی توانست اثبات فلسفی کند که باطن ما در روز قیامت ظاهر می‌شود و سیرت دنیایی ما به صورت ظاهر اخروی درآید و این نکته‌ای است که او از قرآن الهام گرفته است که می‌فرماید: «یوم تبلی السرائر»؛ بنابراین ملاصدرا به کمک نزدیک به 20 اصل فلسفی تلاش کرد معاد جسمانی را به اثبات فلسفی برساند و به نظر می‌رسد وی در این تلاش فلسفی کامیاب بوده است. این همایش تا 14 اسفندماه 1399 با ارائه مقالات پذیرفته‌شده و رونمایی از 15 اثر ذیل همایش ادامه می‌یابد.
✅✅✅✅ گزارش پنل «این‌همانی» همایش بین المللی «جاودانگی نفس دراسلام و مسیحیت» پنل این‌همانی در روز سه شنبه مورخ 12/12/1399 ساعت 11 تا 30/12 و 13 تا 14 به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جابر موسوی‌راد و دبیری آقای دکتر علی‌اکبر علیزاده در دانشگاه باقر العلوم (ع) تالار پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی برگزار شد. در این پنل سه مقاله ارائه شد: ✅✅✅✅ در مقالۀ اول یعنی «این همانی شخص دردنیا، عقبی و حشر از منظر توماس آکویناس» که به صورت مجازی ارائه شد، آقای دکتر ذوالفقار همتی استادیار دانشگاه تبریز اشاره کردند که آکویناس که از حکمای مسیحی است به تبع مسیحیان قائل است که معاد جسمانی بهترمی‌تواند به مشکلات و پرسش‌های معاد پاسخ دهد. وی به دلایل فلسفی و کلامی متوسل می‌شود. ازنظر او نفس کمال اول است و بدن نیست، بلکه فعلیت بدن است. خدا نفوس را از عدم به وجود آورده است و پدرو مادرشریک خدا هستند. وی معتقد است که نفس به تنهایی کافی نیست و ترکیب اینها شخص را به وجود می‌آورد. بنابراین مجموع نفس و بدن و ماده و صورت و اعراض در ایجاد انسان دخیل هستند. ویمرگ راشر تلقی می کند،اما علی رغم شر بودن، رستاخیز بعد از مرگ وجود دارد؛ لذا باید نفس و بدن هر دو در معاد وجود داشته باشند. آنگاه به دلایل آکویناس اشاره کردند و گفتند دیدگاه او دچار تناقضاتی است که به آنها پرداختند. در پایان بعد از نتیجه‌گیری به پرسش‌ها پاسخ دادند. ✅✅✅✅درمقالۀ دوم، یعنی «هویت بدن اخروی از منظر علامه طباطبایی (ره)» که به صورت مجازی ارائه شد، حجت الاسلام والمسلمین آقای صمد دهناد گفتند که در دیدگاه علامه اختلاف است برخی گفتند معاد جسمانی ملاصدرا را پذیرفته و برخی مانند آیت الله سبحانی گفتند که علامه معتقدند که دیدگاه ملاصدرا با قرآن هماهنگ نیست. اما نویسندۀ مقاله مبتنی بر این باور که علامه معاد را درقیامت مادی می‌داند، برای ادعای خود شواهد قرآنی ارائه دادند. در پایان بعد از نتیجه‌گیری به پرسش‌ها پاسخ دادند. ✅✅✅ در مقالۀ سوم، یعنی «‌بررسی و نقد ملاک این همانی عددی بدن فیزیکی از دیدگاه برخی اندیشمندان اسلامی و غربی» که به صورت حضوری ارائه شد، حجت الاسلام والمسلمین آقای سید محمد قاضوی درتوضیح این ملاک در نزد برخی فلاسفۀ اسلامی مانند سیدمرتضی و علامه حلی و برخی از فلاسفۀ غربی پرداخت و پس از بحث در بارۀ پیشینۀ تحقیق، ضرورت و اهمیت آن و نیز پرداختن به دیدگاه‌ها و تبیین آنها، به نقد و نقص‌های آنها اشاره کرد و مهم‌ترین نقص آنها را مادیگرایانه بودن آنها دانست. در پایان بعد از نتیجه‌گیری به پرسش‌ها پاسخ دادند.
✅✅✅✅ پنل دوم همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت با عنوان «نفس و تجسم اعمال از منظر عرفان» به ✅✅ ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان برگزار شد. در این پنل استاد دکتر گرجیان در مقاله خود با عنوان «نفس‌شناسی عرفانی در انديشه ابن عربی در کتاب الفتوحات المكیه با تأکید بر رابطه نفس و بدن» به ارائه بحث پرداختند و گفتند انسان به مثابه موجودي چند ساحتي همواره محور كاوش و پژوهش انديشمندان علوم مختلف قرار گرفته است. در اين ميان تبيين نظام فكري عرفاني پيرامون نفس انساني نيازمند به تلاش جدي و متمركزي است تا با غواصي در بحر ذخائر مطالب به جا مانده از عارفان به نظام¬سازي آن دست يافته، آن را ارائه نمود. مدعاي اين پژوهش اين است كه مباحثي چون يگانه¬انگاري نفس و بدن در مقابل دوگانه¬انگاري پيشينيان از فلاسفه حتي عرفاي زمان محيي¬الدين ابن¬عربي و تعلق ذاتي نفس و بدن در اكثر موارد و حدوث جسماني نفس و كينونت عقلي و مثالي و مادي نفس و وجه اختصاص نفس جزئي با بدن خاص و تجسم اعمال و مباني آن و چه بسا حركت جوهريه را ميتوان به نحوي از مباحث علم النفس عرفاني اصطياد نمود. ✅✅✅✅ در ادامه این پنل آقای دکتر ابوعلی عبدالقادر محمدی به ارائه مقاله خود با عنوان «مسئله¬ فنا از دیدگاه امام خمینی(ره) و مایستر اکهارت » پرداختند و گفتند: مبانی فنای نفس در دو قلمرو وجودشناسی و معرفت‌شناسی نفس بررسی می¬شود. وجود نفس مراتب سه¬گانه¬ ماده، مثال و عقل را همانند عالم کبیر به¬عنوان شؤنات نفس در خود دارد. در معرفت‌شناسی، نفس با قطع توجه از کثرات و تهی‌سازی معلومات تجربی حتا با قطع توجه از خود به شهود وحدت الهی می¬رسد. وجه اشتراک آرای امام خمینی و اکهارت را می¬توان در اصل فنا، وابستگی موجودات مظاهری به¬ حق¬ و سلوک عشقی عارف به¬سوی حق رصد نمود. به ¬باور امام خمینی، سفر با قدم عشق بعد از تجلی الوهیت (در مقام احدیت)، پس از فنا و دیگرگونی حال عارف، بعد از حصول انس و رفع وحشت است که نفس فنا را تجربه و تجلی الوهیت را شهود می¬کند. اکهارت با فرق‌نهادن میان «ذات نفس» و «فعالیت¬های آن» اتحاد اعلای عرفانی را با حق از طریق عشق و شناخت به¬عنوان فعالیت¬های معرفتی نفس می¬داند که ذات نفس بیرون از این اتحاد است. دیدگاه امام خمینی مبتنی بر آموزه¬های توحیدی است ¬که به ¬فنای واقعی و دگرگونی حال ¬عارف منجر می¬شود، اما فنای اکهارتی علی¬رغم فنای نفس سالک در مرتبۀ واحدی که فراتر از مرتبۀ الوهیت و فراتر از مرتبۀ وجود است رخ می¬دهد و گاهی با باور تثلیث خلط می¬شود. ✅✅✅✅✅ در ادامه این پنل آقای دکتر مهدی صفایی اصل به ارائه مقاله خود با عنوان «بررسی تجسم عمل در کتاب فتوحات مکیه» پرداختند و گفتند: تجسم اعمال یا همان رابطه تکوینی اعمال و اعتقادات انسان با لذات و آلام اخروی، از مهم‌ترین و پیچیده¬ترین مسائل معاد است. مقاله حاضر به دنبال تبیین تجسم عمل و بررسی مبانی وجودشناختی و انسان¬شناختی آن در کتاب فتوحات مکیه است. عمده¬ترین مبانی وجودشناختی عبارتند از: وحدت وجود، تجلی، تطابق عوالم هستی و تجدد امثال. در بین مبانی مذکور، وحدت وجود و تجلی، تاثیر غیرمستقیم در ایده تجسم اعمال داشته¬ و از سوی دیگر مبانی تجدد امثال و تطابق عوالم هستی، تاثیر مستقیم در شکل‌گیری این دیدگاه داشته¬اند. بر اساس این مبانی، چیزی در عالم هستی معدوم نشده و با توجه به ظهور و بطون تجلیات، مرگ عبارت است از انتقال عالم ظهور به عالم بطون؛ لذا اعمال انسان از بین نمی‌روند و در عوالم دیگر عینیت و ظهور خواهند یافت. در بخش مبانی انسان¬شناختی نیز ابتدا به بررسی ماهیت انسان و امکان شناخت او پرداخته شده و در ادامه قوای باطنی انسان تحلیل شده است. در بین قوای باطنی، قوه خیال، ظرفی برای تلطیف محسوسات یا تجسم معانی است و راه ادراک این معانی تجسم‌یافته در عالم مثال نیز قوه خیالی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است. تجرد برزخی قوه خیال نیز یکی از مقدمات اثبات تجسم اعمال است.
✅✅✅ همایش جاودانگی نفس با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم افتتاح شد. ✅✅ استاد واعظی در آیین افتتاحیه این همایش طی سخنانی با عنوان «جاودانگی انسان و عرصه زندگی» به ارائه بحث پرداختند و گفتند این همایش را با یادبود دو تن از استادان بنام استاد دکتر کامپانینی و استاد دکتر علی‌پور برگزار می‌کنیم. این دو استاد در برگزاری این همایش نقش اساسی داشته‌اند. وی با اشاره به دو رویکرد عمده در مطالعات انسانی با عنوان پارادایم عمل‌گرا (پراگماتیک) و مبناگرا گفتند بر مبنای مبناگرایی در عرصه معرفت‌شناسی، گزاره «انسان جاودانه است»، می‌تواند تأثیرگذاری‌های جدی بر تعیّن‌پذیری عرصه‌های زندگی سیاسی، اجتماعی و ... انسان بگذارد.؛ زیرا در حیات آدمی الزامات اجتماعی و ارزشی، منوط به جاودانگی انسان می‌باشد. تک‌گزارۀ «انسان جاودانه است» در پارادایم پراگماتیستی چندان الزامات ایجابی در پی ندارد ولی نظام مطلوب سیاسی، تربیتی و اجتماعی نیازمند تعین خاصی از جاودانگی نفس است و آن در سایۀ یک انسان‌شناسی ترکیبی (منظومه خاصی از نفس جاودانه)، حاصل می‌شود.
✅✅✅✅ گزارش پنل «باور به جاودانگی» در همایش بین المللی «جاودانگی نفس دراسلام و مسیحیت» پنل «باور به جاودانگی» در روز چهار‌شنبه مورخ 13/12/1399 ساعت 8 تا 11 به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا آل بویه و دبیری آقای دکتر ذوالفقار ناصری در دانشگاه باقر العلوم (ع) تالار شهید سلیمانی برگزار شد. در این مقاله چهار مقاله ارائه شدند که گزارشی از آنها را در ادامه می‌خوانیم: ✅✅✅ در آغاز آقای دکتر سواری در مقاله‌ای با عنوان «بررسی مسئله جاودانگی نفس در دین صابئین مندائی» به مسئله جاودانگی نفس انسان در آیین صابئین پرداختند و گفتند: این دین، یکی از کهن‌ترین ادیان توحیدی و تنها آیین عرفانی برجای‌مانده از دوران باستان¬ است که بازماندگان آن هم‌اکنون با گمنامی در خوزستان و جنوب عراق حضور دارند. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی می¬باشد که با بهره¬گیری از منابع دست اول مندائی همچون گنزا ربا (گنج بزرگ) و دراشا اد یهیی (تعالیم حضرت یحیی) انجام گرفته است. برای فهم دقیق مسئله جاودانگی نفس در این دین، ابتدا مختصراً دو مقوله هستی‌شناسی و انسان‌شناسی مندائی تحلیل و واکاوی شد. در این دین، انسان متشکل از دو بُعد مادی (جسم یا پغرا) و بُعد غیرمادی (شامل روها و نشمتا) است. نشمتا یا نفس، حقیقی‌ترین و شریف‌ترین بُعد انسان‌شناسی مندائی است که ذاتاً پاک و نفخه¬ای الهی که از جهان نور (آلما ادنهورا) در جسم خاکی (پغرا) آدمی دمیده و باعث استواری و حیات در او شده است. پس از مرگ، نشمتا از پغرای فناپذیر خود جدا شده و به سوی خالق خود در جهان نور می‌رود. اما قبل از رسیدن به مقصد باید مراحلی را طی کند؛ بدین صورت که ابتدا با عبور از مطراثی (طبقات هفت گانه) مورد محاسبه قرار می-گیرد و پس از تطهیر و زدودن آلودگی¬های احتمالی، به همزاد خود (دموثا) در جهان حقیقت (امشونی کشطا) می¬پیوندد و در نهایت با عبور از دریای فاصل (دریای کِشاش)، به مکان واقعی خود در جهان نور می¬رسد. تأکید برانجام برخی مناسک دینی با نام دینی مردگان، همچون دادن صدقه (زدقا)، انجام منسک مسقثا (ارتقا) و غذای آمرزش (لوفانی و دخرانی) عقیدة صابئین مندائی را به مسئله نامیرایی و جاودانگی نفس نشان می‌دهد. ✅✅ در ادامه آقای دکتر قدرت‌الله قربانی به ارائه مقاله خود با عنوان «رابطه جاودانگی و آخرت‌باوری با معنای زندگی انسان» پرداختند و گفتند: جست‌وجوی جاودانگی، یکی از ویژگی‌های ذاتی و اصیل انسان است. طلب کمالات مادی و معنوی دیگر نیز در راستای محقق ساختن میل نامیرایی انسان است. اما پدیده مرگ مهم‌ترین مانع تحقق میل جاودانگی انسان در این جهان است. زیرا با مرگ، امید انسان به نامیرایی در این جهان مادی برباد می‌رود. بنابراین اگر انسان تنها متعلق جاودانگی خود را این جهان مادی بداند، با پدیده مرگ، دچار یاس و ناامیدی شده و معنای زندگی خود را از دست می‌دهد. چنین انسانی تنها ممکن است احساس معنا داشته باشد، اما در حقیقت زندگی او معنایی ندارد. درپاسخ به این مشکل، مهم‌ترین راهکار، آموزه آخرت‌باوری است؛ یعنی باور به این‌که مرگ پایان زندگی انسان نیست، بلکه متعلق حقیقی جاودانگی آدمی در جهان دیگری محقق‌شدنی است، که عالم آخرت نامیده می‌شود. به کمک این آموزه، نه‌تنها حس جاودانگی انسان معنای اصیل خود را می‌یابد، بلکه او به مرگ، به‌عنوان مقدمه ضروری ورود به عالم جاویدان آخرت خوش‌آمد گفته و خود را برای زندگی سعادتمندانه در آن مهیا می‌سازد. پس، آموزه آخرت‌باوری، ضمن تضمین متعلق واقعی حس جاودانگی‌طلبی آدمی در جهان دیگر، زندگی دنیوی او را معنادار ساخته، هرگونه یأس و ناامیدی را از او دور ساخته، به رنج‌ها، سختی‌ها و خوشی‌های او معنا داده و شوق پرواز به سوی عالم جاویدان را در او شعله¬ور می¬سازد. بنابراین، آخرت‌باوری شرط لازم حس جاودانگی و معناداری زندگی انسان است. در این مقاله، ضمن تحلیل خصوصیات جاودانگی‌طلبی انسان، ارتباط آن با آخرت‌باوری و نقش آن دو در معنادارساختن زندگی انسان تبیین و تحلیل می‌شود. ✅✅✅ سپس آقای دکتر ذوالفقار ناصری در مقاله‌ای با عنوان «نقش توأمان اصل جاودانگی انسان و اصل خدامحوری در تأمین معنای زندگی از منظر قرآن کریم» به بحث رابطه جاودانگی و مسئله معنای زندگی پرداختند و افزودند:
معناي زندگي از دغدغه‌هاي فکری انسان معاصر و از مهم‌ترين مسائل مطرح در فلسفه دين است. معناي زندگي چيست و آيا تأمين چنين معنايي در حيات طبیعی انسان امکان‌پذير است يا اينکه برای معنادار‌شدن زندگي انسان در دنیا باورمندی به شروط مابعدالطبیعی نیز لازم است؟ در پاسخ، متفکران با رويکردهاي مختلف تلاش کرده‌اند در تأمين معنا براي زندگي دنیایی انسان پاسخ‌هايي فراهم آورند. يکي از پاسخ‌هاي قابل اعتنا به اين مسئله، توجه به شرط لازم جاودانگي انسان است که در اين مقاله تلاش خواهد شد اين مفهوم در پرتو تعاليم قرآني بررسي گردد. نتيجه آنکه اصل جاودانگي انسان تنها يک شرط لازم در تأمين معناي زندگي انسان است و اين اصل در کنار شرط لازم ديگر، يعني اصل خدامحوري (اعتقاد به جاودانگي انسان در ضمن بقاي الهي) تعريف واقعي مي‌يابد و بدون ايمان توأمان به اين دو اصل اساسي ، زندگي انسان ‌همچنان بي‌معناخواهد بود. ✅✅ در پایان جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا آل بویه در مقاله‌ای با عنوان «نقش جاوادنگی انسان در نادرستی سقط جنین» به بحث جاودانگی انسان و دلایل نادرستی سقط جنین پرداختند و گفتند: رویکردهای متفاوتی به مسئله سقط جنین در فلسفه اخلاق وجود دارد. برخی فیلسوفان اخلاق کوشیده‌اند استدلال‌هایی بر نادرستی سقط جنین اقامه کنند. برخی جنین را از لحظه لقاح انسان تلقی می‌کنند و هیچ تفاوتی میان جنین و نوزاد قائل نیستند. برخی تفاوت اساسی نوع انسان با دیگر انواع را مد نظر قرار داده و با تمسک به تفاوت ذاتی انسان از دیگر موجودات تنها انسان و در نتیجه جنین را دارای شأن و منزلت اخلاقی می‌دانند (استدلال ذات نوعی). برخی دیگر به دلیل نادرستی قتل انسان بالغ و عدم تفاوت اساسی میان او و مراحل قبلی هستی‌اش حتی در مرحله جنینی با تمسک به استمرار وجودی انسان در مراحل مختلف تکونش نادرستی سقط جنین را به اثبات می‌رسانند. برخی با نقد دلایل نادرستی قتل، د‌لیل واقعی نادرستی قتل را این می‌دانند که مقتول «آینده‌ای شبیه آینده ما» دارد و به دلیل این‌که جنین نیز از «آینده‌ای شبیه آینده ما» برخوردار است سقط کردن آن را غیراخلاقی می‌دانند (استدلال آینده‌ای شبیه آینده ما). برخی نیز تلاش کرده‌‌اند ویژگی اساسی و ذاتی انسان را به دست آورده و با توجه به آن ویژگی مرحله‌ای خاص در دوران جنینی را مرحله انسان شدن جنین به شمار آورده و از آن مرحله نادرستی سقط جنین را اثبات کنند (استدلال آغاز فعالیت مغز). در مقابل عده‌ای کوشیده‌اند بر فرض انسان نبودن جنین از لحظه لقاح نیز نادرستی سقط کردن جنین را اثبات کنند و این افراد با تمسک به بالقوگی جنین برای انسان شدن نادرستی سقط کردن آن را نشان می‌دهند. گرچه این استدلال‌ها تا حدودی قوی به نظر می‌رسد، چون بر تک‌ساحتی و میرا بودن آدمی مبتنی‌اند تهی از ضعف نیستند و مبنای‌ استدلال‌ها ازهمین‌رو کمی لرزان به نظر می‌رسد. اما اگر مبنای این استدلال‌ها تک‌ساحتی نبودن و میرا نبودن آدمی باشد، به نظر می‌رسد قوت آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود. ازاین‌رو در این مقاله تلاش می‌شود نقش جاودانگی انسان در نادرستی سقط جنین نشان داده شود.
✅✅✅ سخنرانی پروفسور اولریش رودُلف )استاد دانشگاه زوریخ( در همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت برگزار شد. ✅✅ پروفسور اولریش رودُلف، استاد دانشگاه زوریخ در سخنرانی خود با عنوان «دیدگاه فارابی دربارۀ جاودانگی نفس» که به زبان انگلیسی و از طریق فضای مجازی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شد، به بررسی دیدگاه فارابی درباره جاودانگی نفس پرداختند. ✅✅✅✅✅✅ گفتنی است در آغاز این ارائه، خانم دکتر الیکا جلیلی، از شاگردان پروفسور رودُلف، به معرفی اجمالی ایشان پرداختند و وی را از استادان به‌نام در حوزۀ مطالعات اسلامی و به‌ویژه تاریخ فلسفه وکلام اسلامی در دانشگاه زوریخ معرفی کردند که علاقه‌مندی خاصی به میراث علمی فیلسوفان مسلمان از جمله ابونصر فارابی و امام محمد غزالی نشان داده‌اند. ✅در ادامه استاد پروفسور اولریش رودُلف، مهم‌ترین مباحث مقاله خود را این‌گونه بیان کردند و گفتند: من مقاله خودم را در سه بخش ارائه می‌دهم. نخست به برخی اصطلاحات در ارائۀ خودم اشاره می‌کنم. پرسش‌هایی که در این مقاله پاسخ گفته می‌شوند این است که در کدامین آثار فارابی دربارۀ نفس و جاودانگی آن بحث شده است؟ یا به طور دقیق‌تر رویکرد معرفت‌شناختی این آثار چیست و موضع کلی این آثار درباره جاودانگی نفس چیست؟ بخش دوم اینکه من به‌اختصار تبیین خواهم کرد که نظریۀ فارابی دربارۀ نفس چگونه تشخص نفس انسانی را تبیین می‌کند؟ بر اساس آموزه‌های فارابی قوای نفس چیستند و چگونه از هم تفکیک می‌پذیرند و به طور کلی وجود آنها چگونه شناسایی می‌شود؟ در بخش سوم مقاله، من بر موضوع این همایش یعنی جاودانگی نفس متمرکز خواهم شد که با حیات اخروی نفس و منحصراً قابلیت‌های وجودی آن پس از حیات مادی مرتبط است؛ بنابراین مسئله نهایی من در این مقاله این است که آیا فارابی جاودانگی نفس را تعلیم می‌دهد و اگر آری، چه معنایی از این آموزه را در نظر دارد.
گزارش پنل «باور به تناسخ» در همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» پنل «باور به تناسخ» در روز پنج‌شنبه مورخ 14/12/1399 ساعت 8 تا 11 به دکتر حسن عبدی و دبیری آقای دکتر ذوالفقار ناصری در تالار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این پنل چهار مقاله با عنوان‌های «تناسخ ملكوتی دنیوی و اخروی در فلسفه اسلامی» از دکتر ياسر حسین‌پور، «بررسی ابعاد مختلف تناسخ در فلسفه اشراق» از خانم فهیمه ثری، «بررسی مهم‌ترين دلايل تجربی اثبات تناسخ» از حجت الاسلام والمسلمین حمید فلاحتی و «بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام ومسیحیت » از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی يوسفی ارائه شدند. در مقاله نخست با عنوان «بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام ومسیحیت »، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی يوسفی گفتند: جاودانگی نفس، مسئله‌ای است که با یکی از آموزه‌های بنیادین ادیان ابراهیمی به ویژه اسلام و مسیحیت یعنی معاد و زندگی پس از مرگ، گره می‌خورد. بقای نفس فرض‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها جاودانگی تناسخی نفوس انسانی است که در اصطلاح مشهورش، دست‌کم به دو معنا به کار می‌رود: معنای نخست، سیر نفس در چرخه تناسخی ابدان است که بر این اساس معادی که در ظاهر شریعت بر آن تأکید شده روی نخواهد داد، بلکه نفس هر کسی يک سلسله توالد و تجديد حيات را طي مي‌کند و پياپي از بدنی به بدن ديگر وارد می‌شود و این روند پي‌در‌پي در يک سلسلۀ بي‌انتها ادامه مي‌يابد. متون دینی مسیحت و اسلام در رد معنای نخست و جایگزینی آن به جای معاد هماهنگ‌اند، همچنان‌که متکلمان مسیحی و مسلمان نیز در دفع سیر نفس
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر سید علی حسینی (زید عزه) سلام علیکم بما صبرتم؛ درگذشت ناگهانی والد مکرم، عالم عامل و مروج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید مقتدا حسینی(ره) را خدمت جنابعالی تسلیت عرض می کنم. حقیقتا باعث تاثر و تاسف شد. بنده را در غم خود شریک بدانید. از زمانی که در مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام بودم و با ایشان افتخار آشنایی پیدا کردم ، تا بعد که به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رفتم و این همکاری ادامه پیدا کرد، ایشان را فردی متواضع، مهربان، متقی، متعبد و فرهیخته دیدم. خدایش غریق رحمت فرماید و به جنابعالی و بستگان محترم اجر و صبر عنایت فرماید نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
فاضل ارجمند جناب آقای دکتر سیدعلی حسینی زید عزّه، درگذشت غمبار والد معظم حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سیدمقتدا حسینی ابهری (طاب ثراه) را خدمت جنابعالی و دیگر وابستگان و نیز همۀ شیعیان اهل بیت در لوگانو (سوییس) تسلیت عرض می‌کنم. از زمانی که حقیر افتخار آشنایی با آن بزرگوار را پیدا کردم و در قم و تهران چندین بار خدمت ایشان رسیدم، از دانش و اخلاقشان بسیار آموختم و جز صفا و مهر و یکرنگی و روشن‌اندیشی چیزی ندیدم. خداوند متعال آن بزرگوار را غریق رحمت واسعۀ خود گرداند و با محمد و خاندان پاکش محشور کند و به شما صبر جزیل عنایت فرماید. در غم شما شریک هستیم. محمد سوری رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی
✅✅✅ دکتر محمد سوری، رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی، در میزگرد برخط «میراث صوفیه» شرکت می کند. ✅✅ دکتر سوری در این میزگرد در سخنانی با عنوان ««میراث مکتوب طریقت نقشبندیه دردورۀ شکل‌گیری و دورۀ گسترش و جایگاه زبان فارسی در آن»» به نقش صوفیه در فرهنگ ایران اسلامی خواهد پرداخت و جایگاه تصوف در فرهنگ اسلامی را تشریح خواهد کرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آیین افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul01 ⏰زمان: سه شنبه 1399/12/12 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1366
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آیین افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul02 ⏰زمان: سه شنبه 1399/12/12 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1369
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آیین افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul03 ⏰زمان: سه شنبه 1399/12/12 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1371
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آیین افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 👤ارائه مقاله پروفسور ماسیمو کامپانینی استاد فقید دانشگاه میلان توسط دکتر سید علی حسینی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul04 ⏰زمان: سه شنبه 1399/12/12 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1373