✅✅✅ به همت گروه فلسفۀ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، سمینار پروژه «مبناگرایی بونجور و ملاصدرا» برگزار شد.
این سمینار در تاریخ چهارشنبه 17/10/1399 در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور نویسندگان آقایان عیسی موسیزاده و دکتر مهدی عباسزاده، ناظر طرح آقای دکتر محمدعلی مبینی، مدیر گروه فلسفه و سرپرست پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی و اعضای این پژوهشکده به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. این پروژه در تاریخ 06/10/1396 عقد قرارداد شده و اکنون در گروه فلسفه در دست ارزیابی علمی میباشد. پس از تأیید ارزیابان و شورای پژوهشی این کتاب به معاونت پژوهش و ادارۀ نشر پژوهشگاه ارسال خواهد شد.
هدایت شده از ذوالفقار ناصری
انالله و انا الیه راجعون ✅✅✅ همکار گرامی و پرتلاش، جناب آقای حمزه ملاگلی، درگذشت پدر خانم محترم را به حضرتعالی و خانواده گرامی تان تسلیت عرض می نماییم. دوستان خودتان در پژوهشکده فلسفه و کلام را در این مصیبت شریک غم بدانید.
✅ همه مرگ راییم پیرو جوان
✅ به گیتی نماند کسی جاودان
✅ اگر سال گردد فزون از هزار
✅ همین بود و خواهد سرانجام کار
✅✅✅✅ محمدتقی جعفری مشهور به علامه جعفری (۱۳۰۴ - ۱۳۷۷ش)، از علمای شیعه در قرن ۱۵ هجری قمری، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه و اصولی. او شاگرد مرتضی طالقانی بود و سراسر عمر خود را در تحصیل، تدریس و پژوهش و تحقیق سپری کرد. وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده است. جبر و اختیار، شرح نهجالبلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروفترین آثار اوست.
✅✅✅ از ویژگیهای وی، تلاش مداوم ایشان برای اتصال حوزه و دانشگاه، و علوم قدیم و جدید بود. او به دلیل آشنائی با زبان حوزویان و دانشگاهیان آثاری به یادگار گذاشت که مورد توجه هر دو قشر قرار گرفت و با اشراف به فقه، فلسفه، هنر و زیبائی شناسی در اسلام و نیم قرن فعالیت علمی و پژوهشی، بیش از ۱۰۰ جلد کتاب و رساله تحریر نمود.
✅✅ همچنین ۲۷ جلد کتاب در زمینه شرح و تفسیر نهج البلاغه و ۱۵ جلد کتاب در زمینه تفسیر مثنوی معنوی مولوی نگاشت. ایشان بیش از ۷۰ جلسه بحث و گفتگو با شخصیتهای بین المللی از جمله برتراندراسل، روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال داشته است. علاقه به هنر و ادبیات او را بر آن داشت که بیش از صد هزار شعر و قصیده و نظم فارسی و عربی و همچنین بخشهائی از ادبیات غرب را حفظ نماید.
✅ آثار هنری ایشان همچنان یکی از منابع اصیل هنر از دیدگاه فلسفه و حکمت اسلامی است.
✅✅✅ جلسۀ هماندیشی دبیران محترم قطب اخلاق با رئیس و مدیران پژوهشکدۀ فلسفۀ و کلام درتاریخ سهشنبه 7/11/1399 ساعت 30/10 صبح به مدت یک ساعت برگزار شد.
در این جلسه که با حضور رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام آقای دکتر محمد سوری، مدیر گروه فلسفۀ اخلاق، آقای دکتر جواد دانش، کارشناس گروه آقای دکتر علی اکبر علیزاده؛ نمایندۀ معانت پژوهشی پژوهشگاه، آقای حسین میرخلیلی و دبیر محترم قطب اخلاق، حجت الاسلام والمسلمین آقای فجری، دبیر محترم میز اخلاق، حجت الاسلام والمسلمین آقای نور محمدی؛ دبیر محترم میز خانواده حجت الاسلام والمسلمین آقای شهبازی؛ دبیر محترم میز سبک زندگی اسلامی؛ و دبیر محترم میز عفاف حجت الاسلام والمسلمین آقای بیاتی برگزار شد، نخست مدیر گروه فلسفۀ اخلاق آقای دکتر جواد دانش از پروژههای در دست اجرای این گروه که مربوط به قطب اخلاق است گزارشی دادند. آنگاه رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام آقای دکتر محمد سوری برای هماندیشی بیشتر گروه اخلاق با قطب اخلاق پیشنهاد جلسات مشترک دادند که با استقبال دبیر قطب اخلاق مواجه شد و اعضا تصمیم گرفتند هرچه زودتر این جلسات را تشکیل دهند. در پایان دبیر میز عفاف توضیحاتی دربارۀ میز نوبنیاد عفاد داد و تقاضای همکاری با پژوهشکده و گروه فلسفۀ اخلاق دادند که با استقبال پژوهشکده و گروه قرار گرفت.
گزارش پیشنشست چهارم
✅✅✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در آستانه برگزاری همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت که در تاریخ 12-14 اسفندماه 1399 برگزار خواهد شد، چهارمین پیش نشست را با عنوان «ادله له و علیه تناسخ» با حضور مجازی دکتر رضا اکبری، استاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار کرد.
✅✅✅ در این نشست علمی که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سایت پردیسان برگزار شد، دکتر رضا اکبری در موضوع «ادله له و علیه تناسخ» به ارائه بحث پرداختند. وی در آغاز به واژهشناسی تناسخ در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی پرداختند و تعاریف لغوی و اصطلاحی تناسخ را توضیح دادند. سپس به استدلالهای مدافع تناسخ پرداختند و از میان استدلالهای قدیمی به استدلالهای فلسفی و یا استدلالهای فلسفی و دینی اشاره کردند و افزودند در آثار متفکران اسلامی ابنسینا، سهروردی، قطب الدین شیرازی بیش از دیگران به این موضوع پرداختهاند و علیه تناسخ استدلالهایی آوردهاند که البته این رویکرد در ادامه رویکرد فیلسوفان یونان باستان بوده است.
✅✅✅ وی در این راستا به سه نوع نگاه جهانشناختی، انسانشاختی و حیوانشناختی اشاره کردند و بر موضوع نگاه یکپارچه و پارادایمی واحد در بررسی تحلیلی این استدلالهای له و علیه تناسخ تأکید کردند.
وی در ادامه به استدلالهای معاصر در حوزۀ تناسخ پرداختند و پنج استدلال (1) احساس آشنایی؛ (2) رؤیا (Dream)؛ (3) خاطرات از زندگیهای پیشین؛ (4) مدیومها یا واسطهها؛ (5) ارتباط بعد از مرگ را در این باره توضیح دادند و در تحلیلی این ادله افزودند میتوان این پنج استدالال را در دو استدلال کلی (1) استدلال مبتنی بر خاطره از زندگی قبلی؛ و (2) استدلال مبتنی بر گواهی ارواح مردگان خلاصه کرد؛ یعنی این استدالها دو استدلال بیش نیست که به تکثیر ادله دچار شدهاند.
ایشان در ادامه به موضوع نگاه پارادایمی در این استدلالها اشاره کردند و افزودند این ادله را میتوان با نگاههایی مانند «کارکرد پیچیدۀ حافظه»؛ «اعتقاد به عالم ذر» یا نگاههای «مبتنی بر علوم شناختی» هم بررسی کرد.
✅✅✅ وی در ادامه به استدلالهای مخالفان تناسخ پرداختند و گفتند در این استدلالها نیز باید به نگاههای پاردایمی و چارچوبههای فکری منسجم و یکپارچه توجه نمود و با نگاهی در یک پارادایم فکری به تحلیل ادله پرداخت.
وی از میان استدلالهای مخالفان تناسخ به ادله
(1) استدلال مبتنی بر داروینیسم؛ (2) استدلال مبتنی بر بیگبنگ؛ (3) استدلال مبتنی بر افزایش جمعیت
اشاره کردند و به توضیح اجمالی هرکدام پرداختند.
✅✅✅✅✅ جلسۀ شمارۀ 92 شورای پژوهشی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در تاریخ 6/11/99 ساعت 30/12 با حضور آقایان حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، یارعلی فیروزجایی، معاون پژوهش و عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، محمدتقی سبحانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه، محمد سوری، سرپرست پژوهشکدۀ فلسفه و کلام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه، جواد دانش، مدیر گروه فلسفۀ اخلاق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه و علی اکبر شاملی، مدیر ادارۀ پژوهش برگزار شد.
✅✅✅ در این جلسه موضوعات ذیل بررسی شد:
1. بررسی کتاب اندیشههای کلامی حاج ملاهادی سبزواری. این کتاب از پروژههای گروه کلام اسلامی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی است که در ذیل کلانطرح اندیشهنامه متکلمان امامیه در مدت دو سال توسط دکتر اصغر رمضانی زید عزه و با نظارت استاد محمدتقی سبحانی نگارش یافته است.
2. بررسی کتاب درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفهگرایی از منظر حکمت متعالیه. این کتاب از پروژههای قطب بنیادهای نظری است که توسط خانم دکتر زینب السادات میرشمسی در مدت سه سال به نگارش درآمده است.
این دو کتاب بهزودی جهت طی مراحل انتشار به معاونت پژوهش و اداره نشر پژوهشگاه ارسال خواهد شد.
هدایت شده از قم آنلاین
🛑 همکاری برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان
🔹وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به معاون میراثفرهنگی دستور داد هرچه سریعتر با کشور افغانستان هماهنگیهای لازم را برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضیدان ایرانی در شهر غزنی این کشور انجام دهد
🔹ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، دانشمند و ریاضیدان قرن چهارم و پنجم هجری ایرانی است که او را از بزرگترین دانشمندان مسلمان و ایرانی تاریخ میدانند
*عکس آرشیو
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌 اولین و بزرگترین کانال قمیها در ایتا☝️
✅✅✅✅پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار میکند:
✅✅✅✅نشست علمی یادبود اربعین درگذشت علامه مصباح یزدی با عنوان: «آیتالله مصباح یزدی (رحمةالله علیه) و امتداد سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی»
✅✅✅✅این نشست علمی در تاریخ 20 بهمنماه 1399 مصادف با چهلمین روز درگذشت علامه مصباح و با حضور استادان و صاحبنظران فلسفه و کلام اسلامی در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود.
✅✅✅✅در این جلسه استادان زیر به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت:
استاد دکتر لکزایی؛ استاد محمد لگنهاوزن؛ استاد اکبر میرسپاه؛ استاد دکتر محمدتقی سبحانی؛ استاد دکتر دیرباز؛ استاد دکتر حسینی قلعهبهمن؛ استاد دکتر روستاآزاد؛ استاد دکتر مهدی علیزاده.
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
✅✅✅ گزارش نشست یادبود اربعین درگذشت علامه مصباح یزدی:
✅✅✅✅✅
پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی
نشست علمی «آیتالله مصباح یزدی (رحمةالله علیه) و امتداد سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی» در تاریخ 20 بهمنماه 1399، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست علمی که به مناسبت چهلم ارتحال عالم ربانی، آیتالله مصباح یزدی و به همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد، صاحبنظران به ارائه نظر پرداختند.
در این نشست علمی استاد دکتر نجف لکزایی با عنوان «حکمرانی سیاسی در اندیشه علامه مصباح یزدی»، سخنرانی کردند و گفتند ویژگی برجسته استاد مصباح تشکیلاتیبودن، با برنامهبودن و ساختارمنداندیشی بود. ایشان با هدف تحکیم مبانی انقلاب و نظام اسلامی در عرصه حکمرانی سیاسی همواره معترض تشکیلات وارداتی سیاسی از غرب بودند و خود ساختار جدیدی را در این زمینه ارائه دادهاند.
به گفته ایشان بر خلاف تهمتها و بداخلاقیها به ایشان، در اندیشه استاد مصباح مردم حضور اثرگذار، جدّی و ار سر تکلیف دارند و همه امور با انتخاب مردم رقم میخورد. در ادامه ایشان ساختار نظام اسلامی در اندیشه علامه مصباح را تبیین کردند.
در ادامه استاد دکتر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری با عنوان «فلسفه سیاسی از منظر آیتالله مصباح یزدی»، به ارائه سخن پرداختند و گفتند فلسفه سیاسی در اندیشه استاد مصباح یک نظریه توحیدی است. وی چون انسان را مخلوق الهی میداند، نظریههای سکولار را بر نمیتابد و معترض آنهاست. هدف حکومت، نظم و امنیت با هدف بسترسازی برای تعالی و پیشرفت فردی و اجتماعی است. در زمینه تفکیک قوا استاد نظریه «تفکیک قوا در عین تمرکز قوا و تمرکز قوا در عین تفکیک قوا» را پروراندهاند و بر این اساس، معتقدند آرای مردم به حاکمیت الهی فعلیت میبخشد و اگر اکثریت مردم همراه نباشند، اهداف اسلامی محقق نمیشود.
استاد میرسپاه در ادامه با عنوان «أثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه استاد مصباح یزدی»، گفتند با توجه به انحرافات فکری جوانان در اوایل انقلاب، استاد مصباح به مبحث بدیهیات توجه جدی کردند و با اصلاحاتی در آن معتقد شدند که بدیهیات تنها شامل وجدانیات و اولیات میشود و حسیات و تجربیات از دایرۀ بدیهات بیروناند. ایشان در مقابله با فیلسوفان دگراندیش که در شبهپراکنی در ذهن جوانان فعال بودند، تنها استدلال قابل قبول را استدلال قیاسی میدانند و در پاسخ کارل پوپر میگویند که تجربه و استقرا یکی نیستند و اصالت از آن عقل است. لذا ایشان بر این باور بودند که قضایای ارزشی واقعنما هستند و بین دانش و ارزش دیواری نیست و میتوان بر قضایای ارزشی اقامه برهان کرد.
استاد دکتر روستاآزاد در سخنرانیشان با عنوان «ثبات قدم در سیرۀ اجتماعی»، گفتند استاد علامه از همان آغاز قیام تا پایان عمر شریفشان در خط مستقیم ولایت فقیه ثابت قدم بودند و میکوشید مبانی عقلی و فلسفی انقلاب اسلامی را تحکیم بخشند و در این راستا همواره با التقاطها سر ستیز داشتند.
در ادامه استاد دکتر حسینی قلعهبهمن با عنوان «واقعگرایی اخلاقی از منظر استاد مصباح»، به ارائه خود پرداختند و گفتند ویژگی علامه مصباح این بود که در سطح و ظاهر پدیدهها گم نمیشدند و به عمق رفتارها و ریشهیابی آنها نفوذ میکردند. ایشان پدیدهها را در سه سطح میدیدند: (1) سطح ظاهر؛ (2) سطح نظامهای ارزشی و ایدئولوژیها؛ (3) مبانی و بنیانهای نظامهای فکری.
استاد محمد لگنهاوزن نیز در سخنرانیشان با عنوان «فلسفه دین استاد مصباح یزدی» به همکاری عمیق استاد مصباح با غیرمسلمانان پرداختند و گفتند ایشان بارها با قطب و مسیحیان دیدارهایی داشتند و میکوشیدند به تحکیم مبانی همکاریهای مشترک بپردازند.
گزارش کامل
نقش نظریه امر بین امرین در تبیین مسئله استطاعت در نگاه متکلمان نخستین
در راستای کرسی تخصصی نظریهپردازی متناندیش در متکلمان نخستین کرسی نقش نظریه امر بین امرین در تبیین مسئله استطاعت در نگاه متکلمان نخستین با ارائه حجت الاسلام دکتر اکبر اقوام کرباسی روز یکشنبه 19 بهمن در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش مرکز همکاری های علمی و بین الملل در ابتدای این جلسه حجت الاسلام دکتر اکبر اقوام کرباسی به ارائه نظریه پرداخت و حجت الاسلام دکتر سید حسن طالقانی و دکتر اصغر رمضانی به نقد این کرسی پرداختند.
کرباسی گفت: استطاعت، از مهمترین مشخصههای اختیارساز برای آدمی است که جریانهای کلامی معتقد به اختیار آدمی دستی در تبیین و توضیح آن بر اساس چارچوب و نظام فکری خویش داشتهاند. اهل الحدیث بر اساس تلقی جبرگرایانه خویش منکر این آموزه و در مقابل، معتزلیان به شدت بر وجود آن پای میفشردند. امامیان اما، از همان ابتدا بر اساس نظام عدل الهی و در چارچوب حاکمیت مشیت خداوند از یک سو و پذیرش اراده و حریت انسان از سوی دیگر در تبیین استطاعت کوشیدند. مجموعه تحقیقات نشان میدهد که میان اندیشمندان امامیه نخستین، استطاعت ناظر به مقام تحقق فعل خارجی دانسته میشد و طبعاً ایدۀ انحصاریِ امربینالامرینِ این گروه، به سادگی میتوانست تبیینی در خور از تلقی امامیه در این بحث ارایه نماید. با این همه در کوفه سده دوم چند تبیین مختلف از این بحث ارایه شد که جملگی در جان مایه اصول بحث مشترکاند، اما اختلافاتی نیز با یکدیگر دارند.
کوفه قرن دوم حداقل چهار نظریه در بحث استطاعت به خود دیده است. در نظریه زراره، استطاعت مساوق با تندرسی جسمی افراد و مقدم بر فعل دانسته میشد. هشام بن حکم استطاعت را جمع پنج موردِ تندرستى، رفع مانع، فراهم بودن وقت و امکانات، ابزار تحقق فعل و سبب وارد از بیرون میدانست. در نظر او چهار جزء از این علل قبل از فعل و یکی، که همان سبب وارد باشد، حینالفعل محقق میشود و هنگامی که خدا سبب را پدید آورد، فعل ضرورتاً محقق میشود. با این حال زمانی مفهوم استطاعت محقق است که هر پنج مورد پیشگفته گرداگرد یکدیگر جمع باشند. نظریۀ مؤمنالطاق در واقع دیدگاهی بین نظر هشام و زراره است. ایده او هر چند در قدم نخستین همسو با زراره مینماید و استطاعت را سلامتی و حتی قبل از فعل میداند ولیکن مانند هشام سبب وارد از بیرون(مشیت خداوند) را در تعریف استطاعت داخل نمیکند. تفاوت دیدگاه او با زراره نیز به آن برمیگشت که وی تحقق خارجی فعل را منوط به مشیت الهی میدانست. هشام بن سالم نیز همچون مؤمنالطاق و زراره، نظریه استطاعت را میپذیرد و آن را قبل از فعل و به معنای تندرستی انسان میداند و افعال انسان را تحت مشیت خداوند میداند. با این همه تفاوت مواضع انسانشناسانه هشامین با یکدیگر، جایگاه و جنس استطاعت را برای ایشان متفاوت خواهد کرد. ابن سالم استطاعت را قوهای میداند که به جسم انسان بازگشت میکند چرا که حقیقت انسان در نظر او همین بدن است، اما ابن حکم بر اساس دیدگاهش درباره انسان میبایست آن را به روح برگرداند و نه جسم؛ چرا که وی حقیقت انسان را روح میداند و تمام قوای انسان، را برای روح ترسیم میکند.
در ادامه دکتر سید حسن طالقانی در نقد اظهارات دکتر کرباسی گفت که همه متکلمان امامی مدرسه کوفه در تبیین مسئله استطاعت از نظریه امر بین امرین استفاده نکردهاند و لذا سخن آقای کرباسی فقط به نحو موجبه جزئیه صادق است و اینکه وی تبیین نکرد که استطاعت در افعال نفسانی انسان چگونه جریان پیدا میکند. آقای کرباسی در جواب گفت که اشکال نخست را میپذیرم و در مورد اشکال دوم نیز باید بگویم که محل بحث بنده نبود و تا به حال در این بخش از افعال انسان و ربط و نسبت آن با مسئله استطاعت زیاد غور نکردهام.
ناقد دوم اصغر رمضانی نیز در نقدشان بر دیدگاه کرباسی گفت که اولا به لحاظ مفهومی واژههای امر بین امرین و استطاعت توضیح داده نشدهاند. ثانیاً ارائه دهنده محترم جایگاه این بحث را در علم کلام روشن نکرده است. ثالثاً روشن نکردهاند که مسئله استطاعت برای حل چه مشکلی مطرح شده است. لذا همه این موارد به ابهام بحث میافزاید و مخاطب را سردرگم میکند.
کرباسی در جواب گفت پرداختن به مسئله امر بین امرین خود یک جلسه کامل وقت میگیرد و اجمالا به معنای دخالت اراده خداوند و اراده انسان در فعل انسان است. البته معنای اصطلاحی استطاعت را توضیح دادم. البته اشکالات بعدی را وارد میدانم و این ناشی از ضیق وقت جلسه است.
✅✅✅ نشست علمی «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی» برگزار شد.
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ششمین پیشنشست همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت را با عنوان «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی» برگزار کرد. این نشست علمی توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر آل بویه، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورخ 25/11/1399 ساعت 10 صبح در تالار شهید سلیمانی به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
در این نشست علمی دکتر آلبویه با توضیح چند مقدمه به اثبات جاودانگی نفس انسان در حیات دیگر پرداختند و گفتند چون انسان موجودی جاودانه است، باید زیست اخلاقی داشته باشد و اگر جاودانهبودن انسان مستدل نباشد، انسانها دلیلی بر زیست اخلاقی نخواهند داشت.
✅✅✅✅ گزارشی از نشست علمی «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی»
نشست علمی با عنوان «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی» توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر آل بویه، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورخ 25/11/1399 ساعت 10 صبح در تالار شهید سلیمانی به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
✅✅✅ در ابتدای این نشست علمی، دبیر جلسه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مصطفی آزادیان ضمن خیر مقدم به شرکتکنندگان، گفتند یکی از پرسشهای اصلی در مجامع علمی این است که چرا باید زیست اخلاقی داشت؟ و رابطۀ اخلاقیزیستن با حیات جاودانگی چگونه است؟ در این نشست به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد.
در ادامه آقای دکتر آلبویه با ذکر مقدماتی به این پرسش پاسخ دادند. ابتدا به طرح پرسش پرداختند و گفتند طبق عنوان نشست مراد این است که جاودانگی در زیست اخلاقی امروز ما جه نقشی دارد؟ آیا نقشی در تحریک ما در اخلاقیزیستن دارد یا نه؟ آیا اخلاقیزیستن، عقلانی و به صرفه هست یا نه؟ آنگاه با ذکر مقدماتی به کارکردهای اخلاق پرداختند و مقدمات زیر را توضیح دادند:
1. کارکردهای اجتماعی اخلاق و نقش انگیزشی آن؛ 2. کارکردهای اخلاق در عالم هستی ونقش انگیزشی آن؛ 3. کارکردهای درونی اخلاق ونقش انگیزشی آن. سپس با طرح این پرسش که آیا اخلاقیزیستن به نفع زندگی پس از مرگ هست یا نه؟ و چرا باید انسان خودش را فدای دیگران کند؟ پاسخ دادند قاعدۀ زرین میتواند به ما کمک کند؛ ولی این قاعدۀ طلایی اخلاق نیز تا جایی کارکرد دارد که من باشم و اگر نباشم فایدهای ندارد. وی دربارۀ کارکردهای درونی اخلاق و نقش انگیزشی آن، با توضیح مقدمات «انسان آمیزهای از نفس و بدن است» و «استمرارحیات پس از مرگ» و «رابطۀ زیست در آخرت و دنیا» و «نقش اخلاق درشکلگیری هویت آدمی» به این نتیجه رسیدند که اگر اخلاق در هویت انسان نقش دارد و اگر مردن نیستی نیست و انتقال از سرایی به سرای دیگر است، در این صورت زیست اخلاقی کاملاً عقلانی به نظر میرسد. اگر جاودانگی را برداریم، باز عقلانی نیست؛ مانند اینکه برجی بسازیم و بعد با یک بمب آن را منفجر کنیم. جاودانگی انگیزهای ایجاد میکند تا من اخلاقی باشم؛ پس جاودانگی مهمترین انگیزه انسان برای اخلاقیزیستن است.
هدایت شده از اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
یکصدمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر منتشر شد👇👇👇
هدایت شده از اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
به همت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صدمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر مربوط به زمستان 1399 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http://jpt.isca.ac.ir نمایه گردید.
«چگونگی غلبه هنر بر متافیزیک غرب در تفکر هایدگر» نوشته مهدی ذاکری و مرتضی سعیدی؛ «واقعگرایی خلّاق» و نقش آن در علم» اثر احمد عبادی و بهزاد بخشیپور؛ «رابطۀ فلسفه، کاتارسیس و مرگ در اندیشه افلاطون» به قلم مصطفی عابدی جیغه، عیسی موسیزاده و قربانعلی کریمزاده؛ «مبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی(ره) و مایستر اکهارت» نوشته ابوعلی عبدالقادر محمدی و محمدمهدی گرجیان؛ از جمله مقالات این شماره است.
همچنین «نظریۀ تجسّم عمل و کاربردهای کلامیِ آن در حوزۀ معاد» اثر رحیم دهقان؛ «ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسنزاده آملی» به قلم محبوبه گلستانیفر و ابراهیم علیپور؛ «ایمان صحابه در قرآن؛ بررسی و نقد نظریۀ عدالت صحابه» نوشته علی خراسانی و «تحلیل انتقادی اشکالات فخر رازی بر دلایل افضلبودن امام علی(علیه السلام) در کتاب الأربعین فی اصول الدین اثر عیسی عیسیزاده از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ سامانه نشریه: jpt.isca.ac.ir، کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه میشود.
🌐https://eitaa.com/journals_isca/79