گزارش پیشنشست چهارم
✅✅✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در آستانه برگزاری همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت که در تاریخ 12-14 اسفندماه 1399 برگزار خواهد شد، چهارمین پیش نشست را با عنوان «ادله له و علیه تناسخ» با حضور مجازی دکتر رضا اکبری، استاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار کرد.
✅✅✅ در این نشست علمی که در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سایت پردیسان برگزار شد، دکتر رضا اکبری در موضوع «ادله له و علیه تناسخ» به ارائه بحث پرداختند. وی در آغاز به واژهشناسی تناسخ در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی پرداختند و تعاریف لغوی و اصطلاحی تناسخ را توضیح دادند. سپس به استدلالهای مدافع تناسخ پرداختند و از میان استدلالهای قدیمی به استدلالهای فلسفی و یا استدلالهای فلسفی و دینی اشاره کردند و افزودند در آثار متفکران اسلامی ابنسینا، سهروردی، قطب الدین شیرازی بیش از دیگران به این موضوع پرداختهاند و علیه تناسخ استدلالهایی آوردهاند که البته این رویکرد در ادامه رویکرد فیلسوفان یونان باستان بوده است.
✅✅✅ وی در این راستا به سه نوع نگاه جهانشناختی، انسانشاختی و حیوانشناختی اشاره کردند و بر موضوع نگاه یکپارچه و پارادایمی واحد در بررسی تحلیلی این استدلالهای له و علیه تناسخ تأکید کردند.
وی در ادامه به استدلالهای معاصر در حوزۀ تناسخ پرداختند و پنج استدلال (1) احساس آشنایی؛ (2) رؤیا (Dream)؛ (3) خاطرات از زندگیهای پیشین؛ (4) مدیومها یا واسطهها؛ (5) ارتباط بعد از مرگ را در این باره توضیح دادند و در تحلیلی این ادله افزودند میتوان این پنج استدالال را در دو استدلال کلی (1) استدلال مبتنی بر خاطره از زندگی قبلی؛ و (2) استدلال مبتنی بر گواهی ارواح مردگان خلاصه کرد؛ یعنی این استدالها دو استدلال بیش نیست که به تکثیر ادله دچار شدهاند.
ایشان در ادامه به موضوع نگاه پارادایمی در این استدلالها اشاره کردند و افزودند این ادله را میتوان با نگاههایی مانند «کارکرد پیچیدۀ حافظه»؛ «اعتقاد به عالم ذر» یا نگاههای «مبتنی بر علوم شناختی» هم بررسی کرد.
✅✅✅ وی در ادامه به استدلالهای مخالفان تناسخ پرداختند و گفتند در این استدلالها نیز باید به نگاههای پاردایمی و چارچوبههای فکری منسجم و یکپارچه توجه نمود و با نگاهی در یک پارادایم فکری به تحلیل ادله پرداخت.
وی از میان استدلالهای مخالفان تناسخ به ادله
(1) استدلال مبتنی بر داروینیسم؛ (2) استدلال مبتنی بر بیگبنگ؛ (3) استدلال مبتنی بر افزایش جمعیت
اشاره کردند و به توضیح اجمالی هرکدام پرداختند.
✅✅✅✅✅ جلسۀ شمارۀ 92 شورای پژوهشی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در تاریخ 6/11/99 ساعت 30/12 با حضور آقایان حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، یارعلی فیروزجایی، معاون پژوهش و عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، محمدتقی سبحانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه، محمد سوری، سرپرست پژوهشکدۀ فلسفه و کلام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه، جواد دانش، مدیر گروه فلسفۀ اخلاق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه و علی اکبر شاملی، مدیر ادارۀ پژوهش برگزار شد.
✅✅✅ در این جلسه موضوعات ذیل بررسی شد:
1. بررسی کتاب اندیشههای کلامی حاج ملاهادی سبزواری. این کتاب از پروژههای گروه کلام اسلامی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی است که در ذیل کلانطرح اندیشهنامه متکلمان امامیه در مدت دو سال توسط دکتر اصغر رمضانی زید عزه و با نظارت استاد محمدتقی سبحانی نگارش یافته است.
2. بررسی کتاب درآمدی بر چیستی عاطفه و عاطفهگرایی از منظر حکمت متعالیه. این کتاب از پروژههای قطب بنیادهای نظری است که توسط خانم دکتر زینب السادات میرشمسی در مدت سه سال به نگارش درآمده است.
این دو کتاب بهزودی جهت طی مراحل انتشار به معاونت پژوهش و اداره نشر پژوهشگاه ارسال خواهد شد.
هدایت شده از قم آنلاین
🛑 همکاری برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان
🔹وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به معاون میراثفرهنگی دستور داد هرچه سریعتر با کشور افغانستان هماهنگیهای لازم را برای بازسازی مقبره ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضیدان ایرانی در شهر غزنی این کشور انجام دهد
🔹ابوریحان محمد بن احمد بیرونی، دانشمند و ریاضیدان قرن چهارم و پنجم هجری ایرانی است که او را از بزرگترین دانشمندان مسلمان و ایرانی تاریخ میدانند
*عکس آرشیو
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌 اولین و بزرگترین کانال قمیها در ایتا☝️
✅✅✅✅پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار میکند:
✅✅✅✅نشست علمی یادبود اربعین درگذشت علامه مصباح یزدی با عنوان: «آیتالله مصباح یزدی (رحمةالله علیه) و امتداد سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی»
✅✅✅✅این نشست علمی در تاریخ 20 بهمنماه 1399 مصادف با چهلمین روز درگذشت علامه مصباح و با حضور استادان و صاحبنظران فلسفه و کلام اسلامی در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود.
✅✅✅✅در این جلسه استادان زیر به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت:
استاد دکتر لکزایی؛ استاد محمد لگنهاوزن؛ استاد اکبر میرسپاه؛ استاد دکتر محمدتقی سبحانی؛ استاد دکتر دیرباز؛ استاد دکتر حسینی قلعهبهمن؛ استاد دکتر روستاآزاد؛ استاد دکتر مهدی علیزاده.
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
✅✅✅ گزارش نشست یادبود اربعین درگذشت علامه مصباح یزدی:
✅✅✅✅✅
پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی
نشست علمی «آیتالله مصباح یزدی (رحمةالله علیه) و امتداد سیاسی- اجتماعی فلسفه اسلامی» در تاریخ 20 بهمنماه 1399، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست علمی که به مناسبت چهلم ارتحال عالم ربانی، آیتالله مصباح یزدی و به همت پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد، صاحبنظران به ارائه نظر پرداختند.
در این نشست علمی استاد دکتر نجف لکزایی با عنوان «حکمرانی سیاسی در اندیشه علامه مصباح یزدی»، سخنرانی کردند و گفتند ویژگی برجسته استاد مصباح تشکیلاتیبودن، با برنامهبودن و ساختارمنداندیشی بود. ایشان با هدف تحکیم مبانی انقلاب و نظام اسلامی در عرصه حکمرانی سیاسی همواره معترض تشکیلات وارداتی سیاسی از غرب بودند و خود ساختار جدیدی را در این زمینه ارائه دادهاند.
به گفته ایشان بر خلاف تهمتها و بداخلاقیها به ایشان، در اندیشه استاد مصباح مردم حضور اثرگذار، جدّی و ار سر تکلیف دارند و همه امور با انتخاب مردم رقم میخورد. در ادامه ایشان ساختار نظام اسلامی در اندیشه علامه مصباح را تبیین کردند.
در ادامه استاد دکتر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری با عنوان «فلسفه سیاسی از منظر آیتالله مصباح یزدی»، به ارائه سخن پرداختند و گفتند فلسفه سیاسی در اندیشه استاد مصباح یک نظریه توحیدی است. وی چون انسان را مخلوق الهی میداند، نظریههای سکولار را بر نمیتابد و معترض آنهاست. هدف حکومت، نظم و امنیت با هدف بسترسازی برای تعالی و پیشرفت فردی و اجتماعی است. در زمینه تفکیک قوا استاد نظریه «تفکیک قوا در عین تمرکز قوا و تمرکز قوا در عین تفکیک قوا» را پروراندهاند و بر این اساس، معتقدند آرای مردم به حاکمیت الهی فعلیت میبخشد و اگر اکثریت مردم همراه نباشند، اهداف اسلامی محقق نمیشود.
استاد میرسپاه در ادامه با عنوان «أثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه استاد مصباح یزدی»، گفتند با توجه به انحرافات فکری جوانان در اوایل انقلاب، استاد مصباح به مبحث بدیهیات توجه جدی کردند و با اصلاحاتی در آن معتقد شدند که بدیهیات تنها شامل وجدانیات و اولیات میشود و حسیات و تجربیات از دایرۀ بدیهات بیروناند. ایشان در مقابله با فیلسوفان دگراندیش که در شبهپراکنی در ذهن جوانان فعال بودند، تنها استدلال قابل قبول را استدلال قیاسی میدانند و در پاسخ کارل پوپر میگویند که تجربه و استقرا یکی نیستند و اصالت از آن عقل است. لذا ایشان بر این باور بودند که قضایای ارزشی واقعنما هستند و بین دانش و ارزش دیواری نیست و میتوان بر قضایای ارزشی اقامه برهان کرد.
استاد دکتر روستاآزاد در سخنرانیشان با عنوان «ثبات قدم در سیرۀ اجتماعی»، گفتند استاد علامه از همان آغاز قیام تا پایان عمر شریفشان در خط مستقیم ولایت فقیه ثابت قدم بودند و میکوشید مبانی عقلی و فلسفی انقلاب اسلامی را تحکیم بخشند و در این راستا همواره با التقاطها سر ستیز داشتند.
در ادامه استاد دکتر حسینی قلعهبهمن با عنوان «واقعگرایی اخلاقی از منظر استاد مصباح»، به ارائه خود پرداختند و گفتند ویژگی علامه مصباح این بود که در سطح و ظاهر پدیدهها گم نمیشدند و به عمق رفتارها و ریشهیابی آنها نفوذ میکردند. ایشان پدیدهها را در سه سطح میدیدند: (1) سطح ظاهر؛ (2) سطح نظامهای ارزشی و ایدئولوژیها؛ (3) مبانی و بنیانهای نظامهای فکری.
استاد محمد لگنهاوزن نیز در سخنرانیشان با عنوان «فلسفه دین استاد مصباح یزدی» به همکاری عمیق استاد مصباح با غیرمسلمانان پرداختند و گفتند ایشان بارها با قطب و مسیحیان دیدارهایی داشتند و میکوشیدند به تحکیم مبانی همکاریهای مشترک بپردازند.
گزارش کامل
نقش نظریه امر بین امرین در تبیین مسئله استطاعت در نگاه متکلمان نخستین
در راستای کرسی تخصصی نظریهپردازی متناندیش در متکلمان نخستین کرسی نقش نظریه امر بین امرین در تبیین مسئله استطاعت در نگاه متکلمان نخستین با ارائه حجت الاسلام دکتر اکبر اقوام کرباسی روز یکشنبه 19 بهمن در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش مرکز همکاری های علمی و بین الملل در ابتدای این جلسه حجت الاسلام دکتر اکبر اقوام کرباسی به ارائه نظریه پرداخت و حجت الاسلام دکتر سید حسن طالقانی و دکتر اصغر رمضانی به نقد این کرسی پرداختند.
کرباسی گفت: استطاعت، از مهمترین مشخصههای اختیارساز برای آدمی است که جریانهای کلامی معتقد به اختیار آدمی دستی در تبیین و توضیح آن بر اساس چارچوب و نظام فکری خویش داشتهاند. اهل الحدیث بر اساس تلقی جبرگرایانه خویش منکر این آموزه و در مقابل، معتزلیان به شدت بر وجود آن پای میفشردند. امامیان اما، از همان ابتدا بر اساس نظام عدل الهی و در چارچوب حاکمیت مشیت خداوند از یک سو و پذیرش اراده و حریت انسان از سوی دیگر در تبیین استطاعت کوشیدند. مجموعه تحقیقات نشان میدهد که میان اندیشمندان امامیه نخستین، استطاعت ناظر به مقام تحقق فعل خارجی دانسته میشد و طبعاً ایدۀ انحصاریِ امربینالامرینِ این گروه، به سادگی میتوانست تبیینی در خور از تلقی امامیه در این بحث ارایه نماید. با این همه در کوفه سده دوم چند تبیین مختلف از این بحث ارایه شد که جملگی در جان مایه اصول بحث مشترکاند، اما اختلافاتی نیز با یکدیگر دارند.
کوفه قرن دوم حداقل چهار نظریه در بحث استطاعت به خود دیده است. در نظریه زراره، استطاعت مساوق با تندرسی جسمی افراد و مقدم بر فعل دانسته میشد. هشام بن حکم استطاعت را جمع پنج موردِ تندرستى، رفع مانع، فراهم بودن وقت و امکانات، ابزار تحقق فعل و سبب وارد از بیرون میدانست. در نظر او چهار جزء از این علل قبل از فعل و یکی، که همان سبب وارد باشد، حینالفعل محقق میشود و هنگامی که خدا سبب را پدید آورد، فعل ضرورتاً محقق میشود. با این حال زمانی مفهوم استطاعت محقق است که هر پنج مورد پیشگفته گرداگرد یکدیگر جمع باشند. نظریۀ مؤمنالطاق در واقع دیدگاهی بین نظر هشام و زراره است. ایده او هر چند در قدم نخستین همسو با زراره مینماید و استطاعت را سلامتی و حتی قبل از فعل میداند ولیکن مانند هشام سبب وارد از بیرون(مشیت خداوند) را در تعریف استطاعت داخل نمیکند. تفاوت دیدگاه او با زراره نیز به آن برمیگشت که وی تحقق خارجی فعل را منوط به مشیت الهی میدانست. هشام بن سالم نیز همچون مؤمنالطاق و زراره، نظریه استطاعت را میپذیرد و آن را قبل از فعل و به معنای تندرستی انسان میداند و افعال انسان را تحت مشیت خداوند میداند. با این همه تفاوت مواضع انسانشناسانه هشامین با یکدیگر، جایگاه و جنس استطاعت را برای ایشان متفاوت خواهد کرد. ابن سالم استطاعت را قوهای میداند که به جسم انسان بازگشت میکند چرا که حقیقت انسان در نظر او همین بدن است، اما ابن حکم بر اساس دیدگاهش درباره انسان میبایست آن را به روح برگرداند و نه جسم؛ چرا که وی حقیقت انسان را روح میداند و تمام قوای انسان، را برای روح ترسیم میکند.
در ادامه دکتر سید حسن طالقانی در نقد اظهارات دکتر کرباسی گفت که همه متکلمان امامی مدرسه کوفه در تبیین مسئله استطاعت از نظریه امر بین امرین استفاده نکردهاند و لذا سخن آقای کرباسی فقط به نحو موجبه جزئیه صادق است و اینکه وی تبیین نکرد که استطاعت در افعال نفسانی انسان چگونه جریان پیدا میکند. آقای کرباسی در جواب گفت که اشکال نخست را میپذیرم و در مورد اشکال دوم نیز باید بگویم که محل بحث بنده نبود و تا به حال در این بخش از افعال انسان و ربط و نسبت آن با مسئله استطاعت زیاد غور نکردهام.
ناقد دوم اصغر رمضانی نیز در نقدشان بر دیدگاه کرباسی گفت که اولا به لحاظ مفهومی واژههای امر بین امرین و استطاعت توضیح داده نشدهاند. ثانیاً ارائه دهنده محترم جایگاه این بحث را در علم کلام روشن نکرده است. ثالثاً روشن نکردهاند که مسئله استطاعت برای حل چه مشکلی مطرح شده است. لذا همه این موارد به ابهام بحث میافزاید و مخاطب را سردرگم میکند.
کرباسی در جواب گفت پرداختن به مسئله امر بین امرین خود یک جلسه کامل وقت میگیرد و اجمالا به معنای دخالت اراده خداوند و اراده انسان در فعل انسان است. البته معنای اصطلاحی استطاعت را توضیح دادم. البته اشکالات بعدی را وارد میدانم و این ناشی از ضیق وقت جلسه است.
✅✅✅ نشست علمی «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی» برگزار شد.
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ششمین پیشنشست همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت را با عنوان «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی» برگزار کرد. این نشست علمی توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر آل بویه، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورخ 25/11/1399 ساعت 10 صبح در تالار شهید سلیمانی به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
در این نشست علمی دکتر آلبویه با توضیح چند مقدمه به اثبات جاودانگی نفس انسان در حیات دیگر پرداختند و گفتند چون انسان موجودی جاودانه است، باید زیست اخلاقی داشته باشد و اگر جاودانهبودن انسان مستدل نباشد، انسانها دلیلی بر زیست اخلاقی نخواهند داشت.
✅✅✅✅ گزارشی از نشست علمی «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی»
نشست علمی با عنوان «نقش جاودانگی در زیست اخلاقی» توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر آل بویه، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورخ 25/11/1399 ساعت 10 صبح در تالار شهید سلیمانی به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.
✅✅✅ در ابتدای این نشست علمی، دبیر جلسه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مصطفی آزادیان ضمن خیر مقدم به شرکتکنندگان، گفتند یکی از پرسشهای اصلی در مجامع علمی این است که چرا باید زیست اخلاقی داشت؟ و رابطۀ اخلاقیزیستن با حیات جاودانگی چگونه است؟ در این نشست به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد.
در ادامه آقای دکتر آلبویه با ذکر مقدماتی به این پرسش پاسخ دادند. ابتدا به طرح پرسش پرداختند و گفتند طبق عنوان نشست مراد این است که جاودانگی در زیست اخلاقی امروز ما جه نقشی دارد؟ آیا نقشی در تحریک ما در اخلاقیزیستن دارد یا نه؟ آیا اخلاقیزیستن، عقلانی و به صرفه هست یا نه؟ آنگاه با ذکر مقدماتی به کارکردهای اخلاق پرداختند و مقدمات زیر را توضیح دادند:
1. کارکردهای اجتماعی اخلاق و نقش انگیزشی آن؛ 2. کارکردهای اخلاق در عالم هستی ونقش انگیزشی آن؛ 3. کارکردهای درونی اخلاق ونقش انگیزشی آن. سپس با طرح این پرسش که آیا اخلاقیزیستن به نفع زندگی پس از مرگ هست یا نه؟ و چرا باید انسان خودش را فدای دیگران کند؟ پاسخ دادند قاعدۀ زرین میتواند به ما کمک کند؛ ولی این قاعدۀ طلایی اخلاق نیز تا جایی کارکرد دارد که من باشم و اگر نباشم فایدهای ندارد. وی دربارۀ کارکردهای درونی اخلاق و نقش انگیزشی آن، با توضیح مقدمات «انسان آمیزهای از نفس و بدن است» و «استمرارحیات پس از مرگ» و «رابطۀ زیست در آخرت و دنیا» و «نقش اخلاق درشکلگیری هویت آدمی» به این نتیجه رسیدند که اگر اخلاق در هویت انسان نقش دارد و اگر مردن نیستی نیست و انتقال از سرایی به سرای دیگر است، در این صورت زیست اخلاقی کاملاً عقلانی به نظر میرسد. اگر جاودانگی را برداریم، باز عقلانی نیست؛ مانند اینکه برجی بسازیم و بعد با یک بمب آن را منفجر کنیم. جاودانگی انگیزهای ایجاد میکند تا من اخلاقی باشم؛ پس جاودانگی مهمترین انگیزه انسان برای اخلاقیزیستن است.
هدایت شده از اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
یکصدمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر منتشر شد👇👇👇
هدایت شده از اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
به همت پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صدمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر مربوط به زمستان 1399 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http://jpt.isca.ac.ir نمایه گردید.
«چگونگی غلبه هنر بر متافیزیک غرب در تفکر هایدگر» نوشته مهدی ذاکری و مرتضی سعیدی؛ «واقعگرایی خلّاق» و نقش آن در علم» اثر احمد عبادی و بهزاد بخشیپور؛ «رابطۀ فلسفه، کاتارسیس و مرگ در اندیشه افلاطون» به قلم مصطفی عابدی جیغه، عیسی موسیزاده و قربانعلی کریمزاده؛ «مبانی نظری «فنا» از نظر امام خمینی(ره) و مایستر اکهارت» نوشته ابوعلی عبدالقادر محمدی و محمدمهدی گرجیان؛ از جمله مقالات این شماره است.
همچنین «نظریۀ تجسّم عمل و کاربردهای کلامیِ آن در حوزۀ معاد» اثر رحیم دهقان؛ «ماهیت انسان برزخی از دیدگاه مکتب حکمت متعالیه؛ بر اساس دیدگاه علامه حسنزاده آملی» به قلم محبوبه گلستانیفر و ابراهیم علیپور؛ «ایمان صحابه در قرآن؛ بررسی و نقد نظریۀ عدالت صحابه» نوشته علی خراسانی و «تحلیل انتقادی اشکالات فخر رازی بر دلایل افضلبودن امام علی(علیه السلام) در کتاب الأربعین فی اصول الدین اثر عیسی عیسیزاده از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ سامانه نشریه: jpt.isca.ac.ir، کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه میشود.
🌐https://eitaa.com/journals_isca/79
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشست علمی آیت الله مصباح یزدی و امتداد سیاسی اجتماعی فلسفی
زمان: دوشنبه 1399/11/20 از ساعت 9 الی 12
مکان: قم - پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
1. سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی
موضوع: حکمرانی سیاسی در اندیشه استاد مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi001
2. سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد عسگر دیر باز
موضوع:فلسفه سیاسی از منظر استاد مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi002
3.سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد میرسپاه
موضوع:تاثیر مبانی نظری در پیشگیری انحرافات فردی و اجتماعی از دیدگاه استاد مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi003
4.سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استادسعید روستا آزاد
موضوع:ثبات قدم در سیره اجتماعی استاد مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi004
5.سخنران: استاد محمد لگنهاوزن
موضوع:فلسفه دین استاد مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi005
6.سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد سید اکبر حسینی قلعه بهمن
موضوع:واقع گرایی اخلاقی از منظر استاد مصباح یزدی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi006
7.سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی علیزاده
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_mesbaheyazdi007
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ششمین پیش نشست همایش جاودانگی در اسلام و مسیحیت- نقش جاودانگی در اسلام و مسیحیت- دکتر علیرضا آل بویه.mp3
31.34M
#نشست_علمی
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#همایش_جاودانگی_در_اسلام_ومسحیت
✅ششمین پیش نست همایش جاودانگی در اسلام و مسیحیت
⬅️نقش جاودانگی در زیست اخلاقی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_soul06
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه
👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی آزادیان
⬅️مجری: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1313
✅✅✅ نشست علمی «جاودانگی از منظر کانت» برگزار شد.
هفتمین پیشنشست همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت با عنوان «جاودانگی از منظر کانت» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی برگزار شد. در این نشست علمی که در مورخ 30/11/1399، ساعت 10 صبح در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، جناب استاد دکتر محمد محمدرضایی، استاد دانشگاه تهران، به ارائه بحث پرداختند.
گزارش پیشنشست علمی «جاودانگی از منظر کانت»
در این نشست علمی که در مورخ 30/11/1399، ساعت 10 صبح در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، جناب استاد دکتر محمد محمدرضایی، استاد دانشگاه تهران، به ارائه بحث پرداختند.
در این نشست علمی دکتر محمدرضایی با توضیح مقدماتی به اهمیت فلسفه کانت و تأثیرپذیریهای او از گذشتگانی مانند دیوید هیوم اشاره کردند و افزودند در فلسفههای قبل از کانت جاودانگی نفس امر مقبولی تلقی میشد و برای مثال دکارت با اعتقاد به دوگانهانگاری جوهر نفس و جوهر بدن، نفس را جوهری جاودانه میدانست؛ ولی با تردیدهای فلسفی هیوم بر تفکر عقلگرایان و کارتیزینها، بر تجربهگرایی تأکید کرد و پس از او ایمانوئل کانت با ترکیب این دو جریان فلسفی، معتقد شد که سه اصل مابعدالطبیعی خدا، جهان و نفس با مقولات فاهمۀ عقل نظری قابل اثبات نیستند و دلایلی له یا علیه آنها نمیتوانیم اقامه کنیم؛ زیرا گزارههای فلسفی دربارۀ این سه اصل جدلیالطرفین هستند و درواقع باید دربارۀ آنها لاادریگرا باشیم.
اما از منظری دیگر، کانت که در آغاز فکر فلسفی خود به سه موضوع «ریاضیات»، «طهارت باطن» و «وجود خدا» اعتقاد راسخ داشت، تلاش کرد گزارههای مابعدالطبیعی را که از حوزۀ علم و تجربه و عقل نظری انسانی بیرون نهاده بود، اینبار در حوزۀ عقل عملی آنها را به اثبات رساند؛ برای مثال او با چنین استدلالی به اثبات جاودانگی نفس اهتمام ورزید:
(1) برترین خیر متعلق ضروری ارادۀ عاقل است؛
(2) قداست (تلائم نیتها با قانون اخلاق) شرط ضروری اخلاق است؛
(3) قداست در موجود عاقل محسوس یافت نمیشود؛
(4) قداست تنها در سیر بیپایان به دست میآید؛
(5) چنین سیر بیپایانی متعلق اراده است؛
(6) برترین خیر تنها با فرض جاودانگی نفس به دست میآید.
ایشان در ادامه به نقد آرای کانت دربارۀ اثباتناپذیری جاودانگی نفس انسان در حوزۀ عقل نظری پرداختند و گفتند اشکال اساسی به کانت این است که دیگر فیلسوفانی که استدلالهای عقلی و به قول کانت دلایل استعلایی بر وجود نفس و اثبات جاودانگی آن آوردهاند، مبانی کانت را نمیپذیرند و نظام فلسفی کانت تنها مورد قبول خود او و پیروانش میباشد و کانت نمیتواند مبانی نظام فلسفیاش را برای دیگر فیلسوفان نیز تحکیم کند.
انا لله و انا الیه راجعون متأسفانه با خبر شدیم جناب استاد دکتر سید ابراهیم موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و مدیر گروه فلسفه این دانشگاه پس از طی یک دوره بیماری به لقاء الله پیوست. پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی این مصیبت را به خانوادۀ آن مرحوم، همه دوستداران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می نماید. این استاد گرانقدر از همکاران علمی این پژوهشکده بودند و کتاب «الحاد و از خودبیگانگی: بررسی خاستگاه های فلسفی الحاد مدرن» اثر پتریک مسترسن با ترجمه عالمانه ایشان سال ها پیش از سوی این پژوهشکده منتشر گردید. خداوند این استاد فلسفه را قرین دریای رحمتش گرداند و روح پاکش را با اجداد طاهرینش مشهور فرماید.
هدایت شده از محمد سوری
هو الباقی
بمناسبت درگذشت استاد فقید دکتر سید ابراهیم موسوی (ره) مراسم ختمی در فضای مجازی ( سامانه اسکای روم ) برگزار می گردد .
زمان : یکشنبه 99/12/03
ساعت19:00
از طریق لینک 👇
https://b2n.ir/j92418
پس از لمس لینک از گزینه میهمان وارد شوید.
@publicmofid
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
22.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅همایش بینالمللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»
⏰زمان :
❇️ سهشنبه 1399/12/12، ساعت 11-08
❇️چهارشنبه 1399/12/13، ساعت 14-13
❇️پنجشنبه1399/12/14، ساعت 13 الی 14:30
💠مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠لینک ورود به همایش:
🌐http://dte.bz/soul