هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
آیین اختتامیه همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت- دکتر محمد سوری.mp3
6.86M
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅آیین اختتامیه همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام ومسیحیت
👤سخنران: دکتر محمد سوری رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_soul013
⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ سالن پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی
⏰زمان: پنجشنبه 1399/12/14
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1391
هدایت شده از ی م
انتقاد به معصوم آری یانه؟
به نام او
در اینکه آیا می¬توان به معصوم مانند پیامبر(ص) یا امام(ع) در حکم¬رانی یا غیر آن، انتقاد و اعتراض کرد یا نه؟
حکیم فرزانه علامه جوادی آملی این گونه پاسخ¬ می¬دهد:
1. انتقاد به معنای بررسی گفتار و رفتار فرد و سنجش آن با معیاری است که خالص را از ناخالص جدا می¬کند.
2. انسان¬ها دو گروه¬اند: 1. معصوم؛ 2. غیرمعصوم.
3. برای درستی یا نادرستی گفتار و رفتار افراد غیرمعصوم قانون مدوّني تنظيم شده که معیار سنجش است و آن قرآن و معصومان¬اند که مفسر قرآن هستند.
4. برای سنجش گفتار و رفتار افراد معصوم ـ که انسانهاي کامل¬اند ـ قانون مدوّني در میان نیست؛ زیرا خود آنان معصوم و مصون از اشتباه هستند و اقدام آنان يقيناً حُكم خدا و به دستور اوست؛ همان¬گونه که قرآن معصوم و مصون از اشتباه است. بنابراین گفتار و رفتار و امضای معصومان؛ در حکومت¬داری و غیر آن، تفسیر قرآن است و به عنوان سنّت، منبع دین است و مدار حق و معیار سنجش براي کردار غیرمعصوم¬ است قرآن در بارۀ پیامبر فرمود: ﴿مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي٭ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَي (نجم، آيه3 و4﴾ همین مضمون دربارۀ امامان معصوم با جمله «لايَسبِقُونَهُ بِالقَولِ وَهُم بِأمرِهِ يَعمَلُونَ (زیارت جامعه)» نیز آمده است. بنابراین غیرمعصوم، حقّ پرسشِ اعتراضي و انتقادی از معصومان را ندارد. (جوادی آملی، کتاب نکاح، خصایص النبی، مقدمه، ص 212) گرچه می¬تواند برای فهم مطلب، از او بپرسد؛ ولي پس از بيان مطلب و روشن شدن آن، حق اعتراض نسبت به او را ندارد(ر.ک: ولایت فقیه، ص472)؛ چون در برابر سخن حق، اعتراض معنا ندارد.
جلد معنای زندگی.jpg
875.8K
✅✅✅ به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر میگردد.
کتاب معنای زندگی در خوانش انتقادی نیچه، کامو و سارتر بهزودی از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر میشود. این کتاب که به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل علیخانی است، به بررسی انتقادی یکی از مسائل مطرح در فلسفه و الهیات معاصر غربی یعنی مسئله معنای زندگی میپردازند و آن را از منظر سه تن از فیلسوفان بنام مغربزمین بررسی میکند. نویسنده در معرفی کتاب آورده است:
از بزرگترين پرسشهاي بشر ـ و به گفتۀ بعضي از فيلسوفان، بزرگترين پرسش بشر ـ پرسش از معناي هستي به نحو عام و معناي زندگي بشر به نحو خاصّ و معناي زندگي خود فرد به نحو اخصّ است. پرسش از معناي زندگي در محل تقاطع مابعدالطبيعه، دين، فلسفة اخلاق، روانشناسي، معرفتشناسي و فلسفة دين قرار دارد.
از مهمترين بحثهاي مرتبط با مسئله معناي زندگي و شايد بتوان گفت مهمترين موضوعي که در غرب با معناي زندگي مرتبط است، وجود يا عدم خداوند و نقش او در معنابخشيدن به زندگي است. كنارنهادن خدا و دين از معنابخشيدن به زندگي بشر غربي و پيامدهاي آن، يعني دلهره و اضطراب و پوچي، برخي از انديشمندان مكتب اگزيستانسياليسم را به اين انديشه رهنمون شد كه براي زندگي بيمعناي بشر غربی، معنايي اينجهاني درنظر گیرند. آنان اين معنايابي را به عهدۀ افراد انسانی نهادند. اساس رويكرد آنان، انسانگرايي، يعني آزادي مطلق انسان و منزلت مطلق او در هويتبخشی به خود و آفريدن ارزشها توسط خود او بود.
✅✅✅ به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر میگردد.
✅✅ کتاب رویکردهای رقیب در مسئله شرّ بهزودی از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر میشود. این کتاب که به قلم دکتر ذوالفقار ناصری است، به بررسی انتقادی یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر یعنی مسئله شرّ میپردازند و آن را از منظر یکی از فیلسوفان دین غربی بنام برایان دیویس بررسی میکند و در پایان راهحل فیلسوفان اسلامی را نیز با خوانشی جدید ارائه میدهد. نویسنده در معرفی کتاب آورده است:
مسئله شرّ یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد. امروزه فیلسوفان دین این مسئله را در قالب دو مسئله منطقی و قرینهای صورتبندی کرده و گونههای مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمردهاند. برایان دیویس از الهیدانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مسئله شرّ در الهیات جدید و هم برخی تئودیسهها و دفاعیهها در پاسخ به مسئله شرّ را نقد میکند و راهحل اصلی مسئله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین میداند. در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مسئله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مسئله نیز تبیین شده است.
✅✅✅ به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد.
✅✅ کتاب ذهن برتر از ماشین اثر هیوبرت دریفوس و ... با ترجمه دکتر یاسر خوشنویس منتشر شد. این کتاب در تیراز 400 نسخه و در 450 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانۀ بازار کتاب شده است. مترجم در معرفی کتاب آورده است:
کتاب برتری ذهن بر ماشین در حوزۀ فلسفۀ هوش مصنوعی جای میگیرد. هیوبرت دریفوس در دهه 1960، در محیط و زمانهای خوشبین به توانایی رایانهها در تقلید رفتارهای هوشمندانه انسانی و حتی فرارفتن از آن، واکاوی پیشفرضهای فلسفی هوش مصنوعی و بررسی آنچه را که میتوان از رایانهها انتظار داشت، آغاز کرد. این واکاوی همراه با تحولات حوزۀ هوش مصنوعی برای حدود پنج دهه ادامه یافت. کتاب حاضر یکی از سه اثر مشهور دریفوس در این مسیر است. امید است انتشار این کتاب فرصتی را برای اندیشیدن به هوش مصنوعی پدید آورد؛ موضوعی که به نظر میرسد در سالهای آینده بیش از گذشته شیوۀ زندگی، کار و روابط اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
معرفی کتاب «ابنعربی میراثدار پیامبران» توسط محمد سوری مترجم کتاب در برنامهی نشانه
https://www.instagram.com/tv/CMRenXnBpE0/?igshid=151rh2z5zdmvq
✅✅✅✅ نود و چهارمین جلسۀ شورای پژوهشی پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی در تاریخ 24/12/99 رأس ساعت 30: 10 با حضور آقایان حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، یارعلی فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، محمد سوری، رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه، جواد دانش، مدیر گروه فلسفۀ اخلاق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محمدعلی مبینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و علی اکبر شاملی، مدیر ادارۀ پژوهش برگزار شد.
✅✅✅ در این جلسه موضوعات ذیل بررسی و تعیین تکلیف شد:
1. بررسی کتاب «مبناگرايي بونجور و ملاصدرا» آقای عیسی موسیزاده و مهدی عباسزاده؛
2. طرح تفصیلی «مقایسۀ نقادانۀ دیدگاههای فرااخلاقی مایکل اسمیت با نظریات اخلاقی فیلسوفان اسلامی معاصر« دکتر محمدعلی مبینی؛
3. حسن انجام کار ترجمه کتاب «راه تفکر هایدیگر» به قلم دکتر مجتبی درایتی به تأیید رسید؛
4. حسن انجام کار پروژۀ «اندیشههای کلامی یونس بن عبدالرحمن» بهقلم مقداد امیری به تأیید رسید؛
5. تعیین تکلیف موظّفی علمی محققان پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در سال 1399 و 1400.
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
shaban.pdf
971.6K
🌀 جدول مراقبهی شعبانیه
📝 اعمال و اذکار اين ماه
📿 انشاالله بنابگذاريم تا در ماه شعبان با تکرار همراه با توجه ذکر «لا إله الاّ الله، وَ لا نَعْبُدُ إلاّ إیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّین وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرکُون» توحيد خود را تقويت كنيم. دل به او سپاريم، و جز او را عبادت نکنیم، خالصانه دین را برای او بدانیم، هرچند مشرکان، جهتهای فراوان دیگری را پیش روی ما میگشايند تا از دین خدا عدول کنیم و به مکتبها و تئوریهای آنها برگردیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔹 مي توانيد جدول مراقبه را دانلود کنید و با انجام عمل هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 هر فردی مطابق توان و ظرفیت خود، مي تواند همه يا برخي از اذکار را انتخاب کند.
📌 دانلود فایل Pdf در پیوست
📚 منبع:
مفاتیح الجنان
#مراقبه_شعبان
#شعبان
🌱
https://eitaa.com/tagrobe_t_masiri
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هدایت شده از ذوالفقار ناصری
✅✅✅ کارگاه «روش تصحیح متون عرفانی» برگزار شد.
✅✅ کارگاه «روش تصحیح متون عرفانی» با تدریس دکتر محمد سوری، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و استاد عرفان اسلامی در کتابسرای طه برگزار شد.
✅ در این کارگاه دو ساعته که در تاریخ 24/12/1399 و با حضور علاقه مندان برگزار شد، دکتر سوری به صورت فشرده دربارۀ روش های تصحیح متون عرفانی در تراث اسلامی سخنرانی کردند.
مدیر جدید گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منصوب شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به پیشنهاد رئیس محترم پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، دکتر محمد سوری، طی حکمی آقای دکتر حسن عبدی را به مدیریت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منصوب کردند. آقای دکتر عبدی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و استادیار گروه فلسفه این دانشگاه هستند.
انا لله و انا الیه راجعون متأسفانه با خبر شدیم همسر گرامی همکار عزیزمان آقای دکتر علی اکبر علیزاده که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بودند دارفانی را وداع گفته اند. بدین وسیله این مصیبت جانگداز را به ایشان و فرزند گرامی و سایر بستگان تسلیت عرض می نماییم و آمرزش و رحمت بیکران الهی را بر آن مرحومه مسئلت می نماییم. مراسم تشییع و سایر مراسمات متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.
هدایت شده از محمد سوری
درسگفتارهایی در باب تاریخ فلسفه و با محوریت مکتب فلسفی اصفهان.
مدرّس: مهدی عسگری
مکتب فلسفی اصفهان، اصطلاح نوپدیدی است که اساتیدی همچون مرحوم علامه سیدجلالالدین آشتیانی و استاد دکتر سیدحسین نصر آن را برای بازه زمانی در تاریخ فلسفه وضع کردهاند که در اصفهان جریان داشته است.
در مکتب فلسفی اصفهان با دو مدرسه متفاوت روبهرو هستیم. مدرسهای که استادی آن را میرداماد برعهده داشته و مدرسه دیگر که استاد آن ملارجبعلی تبریزی بوده است.
تکیه ما در این درسگفتارها بر مدرسه تبریزی و شاگردانش است.
احوال، آثار و افکار ملارجبعلی تبریزی
در مورد ملارجبعلی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. همین قدر میدانیم که وی در فلسفه بیشتر به تفکر مشا عنایت داشته است به طوری که در مورد او نوشتهاند «کان الشفاء و الاشارات فی یده کالشمع فی ید أحدنا یدیرهما کما ندیر بیدنا». شاملو در تمجید از مقام علمی او در علوم عقلیه می نویسد: «از جمله فلاسفه، برهانآفرین، افصح المتکلمین، اکمل المتبحرین، رئیس المدققین، دستورالمحققین، کاشف اسرار نص جلی، مولانا حکیم رجبعلی، که اگر در عالم رؤیا ارسطو طریق گفتارش را مشاهده مینمودی، بیشک و شبهه معلم ثانی را از تعلیم اول دست اعتراض کوتاه بودی» تبریزی آثاری در فلسفه از خود به جای گذاشته است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
1ـ الأصل الأصیل یا الاُصول الآصفیّة: از این کتاب دو تصحیح موجود است. یکی تصحیح ناقص مرحوم سیدجلالالدین آشتیانی در جلد اول منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران که همراه با تعلیقات انتقادی استاد منتشر شده؛ و دیگری تصحیح کامل کتاب توسط آقایان عزیز جوانپور هروی و حسن اکبری بیرق منتشر شده که تصحیحی نااستوار است. جلالالدین همایی این رساله را رسالۀ مبدأ و معاد دانستهاند.
2ـ رسالۀ اثبات واجب: رسالۀ اثبات واجب تا به حال دو بار تصحیح شده است: (الف) تصحیح مرحوم عبدالله نورانی که در کتاب حکمت الهی در متون فارسی به عنوان رسالۀ دوم چاپ شده است؛ (ب) تصحیح مرحوم آشتیانی که در جلد اول منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران چاپ شده که همچون الأصل الأصیل با تعلیقات انتقادی استاد همراه است.
3ـ دیوان شعر. از این دیوان نسخهای خطی به شمارۀ ثبت 12833 در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی موجود است.
4ـ معرب رسالة الحکمة. اصل این رساله به فارسی است که قاضی سعید قمی آن را به عربی ترجمه کرده است. عنوان عربی رساله البرهان القاطع و نور الساطع است که در کتاب الأربعینیات قاضی سعید قمی به تصحیح استاد نجفقلی حبیبی به چاپ رسیده است.
5ـ وجود الباری.
6ـ تفسیر آیة الکرسی.
7ـ المعارف الإلهیّة: این کتاب را به محمدرفیع پیرزاده شاگرد تبریزی نسبت دادهاند. ولی پیرزاده در ابتدای کتاب تصریح کرده است که تبریزی در اثر ضعف و پیری نمیتوانست بنویسد و مطالب را بر او املا میکرده است. بنابراین پیرزاده تنها کاتب سخنان تبریزی بوده است نه اینکه در این کتاب اندیشههای خود را بیان کند. آقابزرگ نیز به این نکته تصریح کرده است.
همانطور که گذشت تبریزی در فلسفه به فلسفه مشا عنایت بیشتری داشته است، اما در آثار او میتوان عناصر فکری دیگری را نیز یافت. این عناصر فکری عبارتند از: روایات ائمه معصومین (ع)، سخنان اهل عرفان و صوفیه، اندیشهها نوافلاطونی، سخنان حکمای هند و اقوال برخی از فیلسوفان. در میان این عناصر فکری توجه به روایات و اندیشههای نوافلاطونی بیشتر خودنمایی میکنند. البته تأثیرپذیری تبریزی از اندیشههای نوافلاطونی به حدی است که بر تفسیر او از روایات نیز تأثیر گذاشته است.
تبریزی درفلسفه خود به اشتراک لفظی وجود، اصالت ماهیت بنابر کتاب الأصل الأصیل و اصالت وجود بنابر کتاب معارف الإلهیّة، الهیات سلبی، انکار وجود ذهنی، انکار حرکت جوهری، شی دانستن موضوع فلسفه، تجرد قوای نفس نباتی، انحصار موجود در ممکن برای اثبات واجب تعالی، رد کردن عینیت و زیادت صفات بر ذات واجب تعالی و اصل سنخیت به عنوان دلیل (نه مبنای) قاعده الواحد معتقد است. مجموعه این نظرهای فلسفی را میتوان در اثر مهم او یعنی الأصل الأصیل دید.
هدایت شده از محمد سوری
جلسه اول
در جلسه اول به ذکر اجمالی درباره مکتب فلسفی اصفهان و دو مدرسه عمده آن پرداختیم و بعد از آن به عناصر فکری تاثیرگذار در افکار تبریزی و شاگردانش اشاره کردیم. 👆