eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
156 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅✅ نویسنده در معرفی کتاب آورده است: ✍️✍️ ابومحمد جابر بن‌ یزید جعفی كوفی (حدود 50-128ق) از اصحاب بنام امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و از راويان پرحديث بوده است. نقل روایات اعتقادی توسط جابر، مخصوصاً در حوزه¬های معرفت خداوند، ضرورت وجود نبی و امام و مسائل مرتبط به معاد نشان می¬دهد که او دغدغه مسائل کلامی را نیز داشته است. اثر حاضر روزنه¬ای است به میراث روایات اعتقادی و آرای کلامی او که در حوزه کلام امامیه از خود به یادگار گذاشته است. ❎❎❎ این کتاب در شمارگان 300 نسخه و در 187 صفحه وزیری و به قیمت 45000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
✅✅ به همت گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد. ✅✅ کتاب شیخ حرّ عاملی به قلم محسن گلشاهی، از سری کتاب‌های متکلمان شیعه منتشر شد.
نویسنده در معرفی کتاب آورده است: ✍️✍️✍️ شیخ حرّ عاملی فقیه اخباری سده دوازده قمری است که اثر بزرگ او وسائل‌الشیعه از هنگام تألیف تاکنون، محور تلاش‌های فقهی عالمان شیعه بوده و در کنار فعالیت‌های دیگر در رجال و درایه و اصول، صحنه روشنی از شخصیت بارز وی در علم فقه در اذهان اهل علم به‌وجود آورده است. ✍️ اما در پس این پرده، فعالیت علمی گسترده‌ای همراه با تألیف ده‌ها جلد کتاب و رساله در حوزه علم کلام از وی به‌جا مانده که کم از ابعاد فقهی آثار او نیست و اجازه چشم‌پوشی از مطالعه شخصیت کلامی او را نمی‌دهد. اثر حاضر دریچه‌ای است به میراث بزرگی از نگاشته‌ها و نظریات اعتقادی، که شیخ حرّ عاملی در حوزه کلام اسلامی از خود به یادگار گذاشته است.
این کتاب در شمارگان 300 نسخه و در 279 صفحه وزیری و به قیمت 65000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
⬅️ چهاردهمین پیش نشست کنفرانس بین المللی الهیّات عملی 📒«کلام کاربردی و مسئله رنج» ⏰زمان: شنبه 23 بهمن 1400، از ساعت 18:30 الی 20:30 📒ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار (استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران) ⬅️لینک ورورد به جلسه (به عنوان میهمان و با وارد کردن نام و نام خانوادگی). 🌐 https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-practicaltheology
✍️✍️ گزارش سیزدهمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی الهیات عملی ✅ سیزدهمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی الهیات عملی با عنوان «الهیات عملی در مسیحیت و نسبت آن با الهیات معنوی» با ارائه دکتر احمد شاکرنژاد، رئیس پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و سرکار خانم انسیه قنادزاده، دکتری فلسفه تطبیقی در تالار شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تاریخ پنجشنبه 21/11/1400 رأس ساعت 10-12 برگزار شد. ❎ در این نشست علمی ابتدا خانم دکتر قنادزاده در معرفی الهیات عملی، در یک تبیین تاریخی، تاریخچه‌ای از الهیات در کلیسا را مطرح کردند و گفتند الهیات عملی کاملاً به حوزۀ مسیحیت تعلق دارد و به دلیل مشکلاتی که در تقابل با سکولاریسم داشتند، به رویکردهای عملی روی آوردند و این امر دو عامل درونی و بیرونی داشت: عامل درونی شکاف میان ساحت نظر و عمل بود و عامل بیرونی هم تهاجم مدرنیته به کیان کلیسا بود. و لذا کلیسای کاتولیک در استمرار الهیات شبانی، برای حفظ خود به الهیات عملی روی آورد که نوعی از الهیات معاشرت با مردم است نه نظرورزی حکیمانه. در ادامه دکتر شاکرنژاد به نسبت میان الهیات معنوی و الهیات عملی پرداختند و گفتند این دو شاخۀ علمی در دوران مدرن برای بازگرداندن عمل و معنویت به الهیات ایجاد شده‌اند؛ اما عدم توجه به تمایزات الهیات معنوی با معنویت گرایی مدرن و عدم آگاهی از نسبت این دو چالش‌هایی را برای محققان ایجاد کرده است.
الهیات معنوی به معنای خاص خود شاخه‌ای از الهیات مسیحی است که به دنبال مطالعه منسجم تجربه زیستۀ ایمان در بافت مسیحی و در تجربه با روح القدس است؛ به این معنا، «الهیات معنوی» دانشی است که به چگونگی ایجاد ارتباط زنده با متعلق ایمان مسیحی می پردازد. در قرم شانزدهم نسخه عملی از الهیات دیانوسیوسی تشکیل شد که متأثر ار الهیات سلبی او بود و به عمل در مقابل نظر بها می‌داد. به باور وی درواقع الهیات عملی در کنار الهیات سیستماتیک دو منبع تغزیه الهیات معنوی هستند که با بهره‌گیری از آنها، الهیات معنوی می‌تواند خودش را در مسیر سنت الهیات مسیحی. البته الهیات معنوی از میان تعالیم الهیات عملی بیش از همه به مباحث زیست معنوی، کمال، تعمیق ایمان و خودسازی توجه دارد تا مباحثی درباره اداره کلیسا و جماعت مومنان، مناسک و شعائر دینی، هدایت معنوی، خدمات کلیسایی، امور شبانی. در یک نگاه مقایسه‌ای حجم و دامنه موضوعات عملی در الهیات عملی بسیار فراگیر است و حتی شامل اعمال ظاهری و فرمالیستی نیز می شود. هر دو دغدغۀ مشترک دارند؛ هرچند الهیات عملی تقدم دارد.البته حجم اطلاعات از الهیات عملی بیشتر از الهیات معنوی است؛ این دو کاملاً با هم مرتبط‌اند؛ هرچند در موضوع متفاوت هستند.الهیات عملی چارچوب‌ مؤمنانه دارد تا الهیات معنوی از الهیات رها نشود و به سکولارشدن نینجامد. و در مقابل الهیات معنوی می‌تواند خطر فرمالیسم و ظاهرگرایی را از الهیات عملی دور کند. الهیات عملی می‌تواند نخبه‌گرایی الهیات معنوی را کاهش دهد؛ و این دو در کنار هم است که می‌توانند در عرصه نظر و عمل چارچوب‌های بحث را از انفسی‌گرایی دور کنند. نتیجه اینکه الهیات معنوی به الهیات عملی نیاز دارد تا در چارچوب عمل مومنانه و سنت مسیحی اعمال معنوی را سامان دهی کند و در دام باطن گرایی نیافتند. الهیات عملی نیز به الهیات معنوی احتیاج دارد تا در ورطه فرمالیسم دینی و ظاهرگرایی گرفتار نشود. پس الهیات معنوی و الهیات عملی را می توان دو جریان الهیاتی مدرن دانست که با هم تعاضد دارند و به همدیگر کمک می‌رسانند. در پایان این جلسه دکتر رضا اکبری و دبیر جلسه آقای ناصری پرسش‌هایی را ناظر به مباحث مطرح در نشست علمی طرح کردند که ارائه‌کنندگان محترم به سؤالات آنها پاسخ دادند.
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تیزر کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمد حسین طباطبایی 🌐 http://hekmateislami.com/ @hekmateislami
to bcc: me مدرسۀ زمستانی انجمن‌علمی فلسفۀ دین ایران، مدرسه‌ای زمستانه را با عنوان «فلسفۀ دین جهانی» و به‌صورت مجازی تدارک دیده است. محورها و مدرسان این مدرسه به شرح زیرند: الهیات جهانی – رسول رسولی‌پور (دانشگاه خوارزمی) انسان کامل – قاسم کاکایی (دانشگاه شیراز) بداء – محمد سعیدی‌مهر (دانشگاه تربیت مدرس) تثلیث – احمدرضا مفتاح (دانشگاه ادیان و مذاهب) زندگی پس از مرگ – رضااکبری (دانشگاه امام صادق (ع)) شر و رنج – نعیمه پورمحمدی (دانشگاه ادیان و مذاهب) کارما و سمسره – ابوالفضل محمودی (دانشگاه آزاد اسلامی) نظریۀ امر الهی – محسن جوادی (دانشگاه قم) وجود خداوند – محمدصالح زارع‌پور (دانشگاه منچستر) وحی و الهام – مهراب صادق‌نیا (دانشگاه ادیان و مذاهب) هبوط – لیلا هوشنگی (دانشگاه الزهراء (س)) این مدرسه به مدت ۲۴ ساعت از سوم تا پنجم اسفند ماه (هر روز به مدت ۸ ساعت) برگزار خواهد شد. حداقل شرایط متقاضیان ثبت‌نام فارغ‌التحصیل کارشناسی رشتۀ فلسفه و رشته‌های مرتبط (مثل مطالعات ادیان، عرفان و …) طلاب فارغ‌التحصیل سطح دو حوزه‏‌های علمیه دانشجویان رشته‌های دیگر: در صورت داشتن مقاله‌ای در حیطۀ مباحث فلسفه دین گواهی مدرسۀ زمستانی به عزیزانی که در پایان دوره یک مقاله کوتاه در حد ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه در یک بازه ۴۵ روزه ارائه کنند به گونه‌ای که مورد تأیید داوران قرار گیرد گواهی شرکت در دوره اعطا می‌شود. هزینۀ ثبت‌نام: ۲۰۰ هزار تومان (این هزینه صرف پیشبرد امور انجمن خواهد شد و استادان این دوره هزینه‌ای بابت برگزاری مدرسه دریافت نمی‌کنند) مهلت ثبت‌نام: پایان روز ۳۰ بهمن ۱۴۰۰