#توئیت_نگار 📲
🔹بایدن خودش اجازه داد تا ما نفت بفروشیم؟
عجب!
چرا بایدن آن 9 ماه که شما در راس امور بودید اجازه نداد؟!
#بلد_نیستید
#یادتان_میدهیم
#ظریف
#انتخابات
👤 ✍ #محمدامین_پارسا
💬 کْـانـال مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله |تلگرام |
🆔 takl.ink/pishgaman_info
در دور دوم، شکست قالیباف در برابر پزشکیان حتمی است اما جلیلی نه. چرا؟
🔸به راست یا دروغ به سادگی میشود علیه «فساد» قالیباف جوسازی کرد (باز تاکید میکنم حتی به تهمت و دروغ). ماجراهایی مثل سیسمونی و هولدینگ یاس، چنین قابلیتی دارند.
🔻اما تهمت فساد، حتی با دروغ هم به جلیلی نمیچسبد. چنان که در این دور، هر دروغی علیه او گفتند، اما تهمت فساد مالی، سیاسی یا اخلاقی مطرح نشد (چون نمیگرفت).
🔻قالیباف رای منفی بالایی دارد اما جلیلی رای منفی بسیار پایینی دارد (چنانکه در افکارسنجیها کاملا پیداست) و این، در دوئل دونفره بسیار تعیینکننده است.
🔻بخشی از سبد رای قالیباف برای وعدههای شبیه به پزشکیان، یا همان رایهای غیرگفتمانی است. در صورت وجود نسخه اصلی در یک رقابت دونفره، طبعا بخش زیادی از این سبد به پزشکیان منتقل خواهد شد.
🔻اما جلیلی و پزشکیان کمترین سبد رای مشترک را دارند. رای جلیلی گفتمانی، و در بخش آرای خاکستری هم جلبکنندهٔ رای خاکستری طبقات کمتربرخوردار است که میتواند موج سنگینی ایجاد کند.
🔻در جذب رای خاکستری غیرسیاسی هم قالیباف در نداشتن برنامه جامع و نگاه کلان، گرچه عین پزشکیان نیست ولی ظاهرا تفاوت چندانی با او ندارد. در مقابل، هر بیطرفی نگاه تخصصگرا و راهبردی و برنامهمحور جلیلی را تایید میکند. پس در اینجا هم جلیلی قابلیت بیشتری برای جلب آرای خاکستری غیرسیاسی در مقابل پزشکیان دارد.
🔻تنها مسئله، لولوسازیهای فرهنگی و سیاست خارجی از جلیلی است که رفتار او در مناظره چهارم و تسلط و رویکرد محکمش در مقابل پورمحمدی نشان داد حتی در موضوعی مانند FATF هم میتواند از هیولاسازی جلوگیری کند و بلکه جذب رای هم داشته باشد.
🔸با این حساب، ضمن احترام فراوانی که برای آقای قالیباف دارم، باید منصفانه گفت: رای به قالیباف رای به پزشکیان است.
✅@vahid_khazab
#ویراست_نگار 📲
🔹اغلب ملت ایران اهل عزا و هیئت حسینیاند. اما گاهی در بزنگاههای تصمیم و انتخاب، همچون لیلةالقدر انتخابات، آویزانهای به اردوگاه یزید را برمیگزینند و با رأی یا سکوتشان طرف آنها را میگیرند. این یعنی در منبر و مداحی و فضای شبکه عظیم هیئات کشور، سکولاریسم، التقاط یا سطحینگری یک تهدید جدی است.
👤✍ علی نجاتی مهر
💬مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 @pishgaman_info
#یادداشت_نگار⭐
🏷️ جهاد جلیلی، جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله
تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی
📌 قسمت یک از دو
🔹این روزها که متاثر از نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برخی گروههای سیاسی و رسانههایشان، انگشت اتهام را به سمت سعید جلیلی و الگوی سیاستورزی او نشانه رفتهاند و سعی در حذف او از سپهر سیاست ایران دارند، فرصتی است برای نیروهای انقلاب اسلامی تا در الگوی متفاوت سیاستورزی سعید جلیلی تامل کنند.
🔹اگر الگوی منش سعید جلیلی را فهم کنیم، حتی میتوان عملکرد خودش را بر اساس الگوی کلان خودش نقد کرد. برای مثال این که بتوان ایدهها و برنامههای خود را با زبان توده مردم بیان کرد، الزامی جدی ذیل رویکرد تبیینی و تربیتی در انتخابات است. پس چه طرفدار جلیلی باشیم چه منتقد یا مخالف او، مسأله مهم، فهم منطق کنش اوست. او چگونه میاندیشید که انصراف نداد؟ چرا در موضع منتقد وضعیت موجود جمهوری اسلامی ننشست؟ چرا در مناظره از داماد پزشکیان مستقیم نام نبرد؟ و... ابتدا باید این پدیده را فهم کرد و سپس موضع جانبداری، بی تفاوتی و یا مخالفت اتخاذ کرد
🔹در دو دهه اخیر، خصوصا پس از رای نیاوردن در انتخابات ۹۲، جریان سیاسی اصولگرا فرصت و زمینه یافت تا ابتدا به صورت تلویحی و زیرپوستی و سپس عریان و صریح این انگاره را در میان حزباللهیها ترویج کند که مسیر کسب قدرت از طریق سیاست ورزی مکتبی، مسدود است! و اگر تمنای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در جامعه را دارید، راهکاری جز تن دادن به قواعد سیاست ورزی متداول (البته با کمی روتوش و آرایش) وجود ندارد».
🔹اصولگرایان چنین تصویر کردند که جبهه انقلاب تا وقتی که به قواعد قبیلهای سهم بندی در لیستبندیها، فنون جنگ روانی، بازیهای تبلیغاتی، مصلحتسنجی های بی مبنا و تاکتیکهایی چون اجماع و... تن ندهد، اساسا گشایشی در وضعیت سیاسیاش رخ نخواهد داد. در این نگاه، انقلاب اسلامی و آرمانهایش، صرفا ویترین شعارها و وجهه ما را تامین میکند، اما قرار نیست #روش را هم تعیین کند، بلکه سازوکارهای سیاستورزی را باید از دیگران الگو بگیریم. تمکین به این راهبرد، نه تنها باعث شد که حزب الله آرام آرام از روشهای سیاستورزی خاص خود تنازل کند و کنش سیاسیاش رنگ و بوی عرفی بگیرد، بلکه منجر به کودتایی در فرهنگ سیاسی او شد، کودتایی که آن چه بر اساس مبانی نظری انقلاب اسلامی #فرع دانسته میشد را بر #اصل مسلط کرد.
🔹در نظامهای سیاسی عرفی، اصلی ترین کارکرد انتخابات، انتقال قدرت به روشی غیرخشونتآمیز است و طبیعتا اصلی ترین هدف متصور برای حاضران در کارزار انتخابات نیز کسب قدرت سیاسی است. اما در نظام #جمهوری_اسلامی مبتنی بر نگاه امام و رهبری، انتخابات فراگیرترین سازوکار سیاستورزی عموم مردم است. سیاستورزی در مکتب امام اساسا یک #کنش_تربیتی و #رشدمحور است. همان طور که فرد برای رسیدن به کمال و تقرب الهی، در جهاد با موانع درونی مثل حسد و کینه و عجب و... اخلاق میورزد، در جهاد با موانع بیرونی مثل ساختارهای ظالمانه و طاغوتها و... باید سیاستورزی کند.
🔹در این نگاه، کسب قدرت (ولو با انگیزه خالصانه خدمت) فرعِ رشد و تعالی روحی سیاستمدار، هواداران او و مخاطبان کنش سیاسی او قرار میگیرد. در این چارچوب، سیاستورزیِ مکتبی برای یک کاندیدا صرفا محدود به رعایت اخلاق فردی اسلامی (مثل دروغ نگفتن، توهین نکردن، تهمت نزدن و...) نمی شود بلکه سنخی از کنش سیاسی است که در پی رشد و تعالی معنوی و اخلاقی سیاستمدار، بسیجشدگان و عامه مردم باشد و یا حداقل با رشد و تربیت هیچ یک از اینان در تعارض نباشد.
🔹پیروزی و شکست در انتخابات نیز صرفا بر اساس شاخص رای آوردن یا نیاوردن کاندیدای اصلح سنجیده نمی شود بلکه کاندیدایی موفقتر است که در برنامه رقابتی و انتخاباتی خود زمینه چنین #سلوک_تربیتی را بیش از دیگران برای هواداران خود و عامه مردم فراهم ساخته باشد. شاید یکی از دلایلی که الگوی کنشگری سیاسی سعید جلیلی برای دیگران (و حتی برای برخی از دغدغه مندان گفتمان انقلاب اسلامی) بعضا نامانوس و عجیب به نظر میرسید این بود که جلیلی از دریچه چنین مبنایی به انتخابات مینگریست. سابقه این نگاه سعید جلیلی به انتخابات را در فضای مجازی میتوان در متن سخنان او در جمع دانشجویان در زمستان ۸۳ (چند ماه قبل تر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴) پیگیری کرد.
🔹در شرایطی که نقل محافل تشکلهای دانشجویی مباحثه و مشاجره بر سر احتمال حضور این کاندیدا و آن کاندیدا بود، او در کسوت یک استاد دانشگاه (و نه کاندیدای ریاست جمهوری) توجه دانشجویان (به مثابه کنشگران سیاسی عرصه انتخابات) را به اهمیت گفتمانسازی در فرصت انتخابات جلب میکند و آنان را به مجاهدت برای طرح یک گفتمان #حقیقی و #کارآمد در انتخابات ریاست جمهوری فرامیخواند.
⚠️ادامه دارد..
👤✍ دکتر سعید خورشیدی
🆔 @pishgaman_info
May 11
#یادداشت_نگار⭐
🏷️جهاد جلیلی و جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله
تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی
📌قسمت دو از دو
🔹در واقع جلیلی در انتخابات ۴۰۳، عامل به توصیههای گذشته خودش بوده است. او در مقابل جنگ نرم طولانی مدت چند ساله دشمن مبنی بر کاشت تصویر «ایرانِ در قعرِ دره»، تلاش کرد استعاره رهبری از موقف کنونی جمهوری اسلامی مبنی بر «در آستانه قله بودن» را در راهبرد تبلیغاتی خود عینی نماید.
🔹جلیلی ضمن بیاعتنایی به توصیه برخی کارشناسان رسانهای که معتقد بودند (فارغ از اینکه واقعیت چیست) گفتمان تبلیغات ریاست جمهوری باید بر نفی و نقد گذشته استوار باشد تا مورد اقبال مردمی قرار گیرد، معتقد بود که گفتمان انتخاباتی باید ریشه در واقعیت و ناظر به حل مسائل امروز باشد. او برای پیروزی در انتخابات، بیش از چهل سال مجاهدت صورت پذیرفته در جمهوری اسلامی (رزمندگان دفاع مقدس، جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی، جهاد دانشگاهی، مدافعان حرم، مدافعان سلامت، ...) و نتایج و برکات پدید آمده ناشی از آنها را نادیده نگرفت، بلکه همگان را به شکر جمعی و عملی این نعمات از طریق بهره گیری از فرصتهای حاصل شده از آنان فراخواند. او با جامعه، از تصویر ایران در آستانه جهش و تعالی سخن گفت و با این ایده خود توانست بیش از سیزده میلیون رای کسب کند.
🔹پرهیز جلیلی از ورود به مشاجرات سخیف شخصی با سایر کاندیداها، صرفا یک وسواس اخلاقی یا پسند شخصی نبود. او نشان داد که مایل است که مردم در انتخابات، جدال اندیشهها و مسلکهای مختلف را مشاهده کنند و از مسیر مقایسه و ارزیابی این افکار، اولا رشد یابند و ثانیا انتخاب درستی داشته باشند. نگرش تربیتی به سیاست ورزی و انتخابات، باعث می شود که افق عمل سیاسی کاندیدای جبهه انقلاب، کوتاه مدت نباشد، اهل دوپینگ سیاسی نباشد و متوجه این نکته باشد که #دوپینگ، بدنه را ضعیف و از درون تهی میکند.
🔹او به هوادارانش و بسیجشدگان ذیل خودش به چشم #عدد_رای نگاه نمیکند که توهم کند عنان آنها به دست اوست و او میتواند با هر سنخ ائتلاف و اجماعی، آنان را به سبد رای دیگری #کوچ_اجباری دهد، بلکه او میبایست برای آنها به مثابه عاملیتهای انسانی، اصالت قائل شود. جلیلی در انتخابات اخیر به درستی چنین کرد. او از یک سو فهمید که تحلیل های ریاضیوار از کنش انسانی رایدهندگان نادرست است و انصراف او به نفع دیگران حتی نتیجه کوتاه مدت حسابگرایانه هم در پی نخواهد داشت.
🔹اما مهمتر از آن، روشن بود انجام چنین ریسک و قماری، عوارض و لطمات بلندمدت به بدنه اجتماعی جبهه انقلاب اسلامی خواهد زد. این انصراف به هسته مقاوم جبهه انقلاب، پیام ناممکن بودن کنشگری مستقل از جناحهای سیاسی خواهد داد و به آنان این حس را منتقل خواهد کرد که انقلابیون پیادهنظام جناح اصولگرایند و انتخاب و فعالیت ما، اثری ندارد و این حسابگریهای پشت پرده است که سرنوشت کاندیداها را مشخص میکند. تسری چنین نگاهی به فعالان سیاسی جبهه انقلاب، دعوت از آنان به کنشگری در بزنگاههای سیاسی آتی را مختل میکرد و عملا باعث ریزش جدی در کنشگری این بدنه اجتماعی میشد.
🔹چنین تحلیل و نگرش مبنایی، سعید جلیلی را برآن داشت که در مقابل فشار سهمگین و بی ضابطه سیاسیون اصولگرا مقاومت کند و آینده سیاسی حزب الله را تضمین نماید. امروز بخشی از انرژی تخریب جلیلی، حاصل #هراس جریانهای سیاسی از جان گرفتن و تداوم این سنخ سیاستورزی مستقل و مردمی در جامعه ایران است. آنان از جوانان مومن انقلابیای می هراسند که در کارگاه بزرگ تربیت سیاسی انتخابات ۴۰۳، از یک سو شیرینی عاملیت سیاسی مستقل از لابیهای سیاسی را چشیده و از سوی دیگر فعالیتهای تبیینیاش در گفتگو با تودههای مردم نه تنها موجبات همراهی بیش از سیزده میلیون نفر از جامعه را فراهم ساخته، که تقدیر و لبخند رضایت رهبر انقلاب اسلامی را نیز در پی داشته است.
👤✍ دکتر سعید خورشیدی
💬 کْـانـال مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 takl.ink/pishgaman_info
🏷️ تحجّر خطرناک
ما وقتی میگوییم تحجّر، فوراً ذهنمان میرود به تحجّر مذهبی؛ بله آن هم یک نوع تحجّر است، اما تحجّر فقط تحجّر مذهبی نیست، بلکه خطرناکتر از آن، تحجّر سیاسی است؛ تحجّرهای ناشی از شکلبندی تحزّب و سازمانهای سیاسی است که اصلًا امکان فکر کردن به کسی نمیدهند. اگر ده دلیل قانعکننده برای حقّانیت یک موضع ذکر کنیم، قبول میکند، اما در عمل طور دیگری نشان میدهد! چرا؟ چون حزب، آن تشکیلات سیاسی بالای سر _مثل پدرخواندهی مافیا_ از او اینگونه خواسته است.
رهبرانقلاب دیدار دانشجویان ۷ آذر ۱۳۸۱
#️⃣ #تحجر
#️⃣ #پدرخواندهها
💬مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 @pishgaman_info
#یادداشت_نگار⭐
⏰ مدت مطالعه: ۱ دقیقه
🏷️ پاسخ رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) به تهمت طالبان و تحجر!
🔸محمود احمدینژاد که در سال ۸۴ پیروز انتخابات شد، هراسی به دل مخالفین سیاسیاش انداخت چرا که او فردی مستقل بود که توانست در دور دوم انتخابات با گفتمان عدالتخواهی و فسادستیزی سرمایه اجتماعی ۱۷ میلیونی را پشت خود جمع کند. همین هراس سبب شد به او نسبت طالبان و تحجر دهند، واکنش رهبر انقلاب در آن برهه در دیدار با اعضای دولت خواندنی است، رهبر انقلاب:
🔸ضمناً این هم که بگویند شما متحجرید و طالبانی عمل میکنید، به این حرفها خیلی گوشتان بدهکار نباشد؛ از این حرفها همیشه هست و گفتهاند و میگویند. ما با هر حرکت و گرایشی از نوع طالبان، در اصل و بنیاد مخالفیم. آنها اصلاً مخالف عقلند؛ آنها متحجر بودند. اتفاقاً کسانی که در مقابل جناح متعبد و پایبند ایستادند، به یک معنا بیشتر به تحجر و به طالبانیسم نزدیکترند؛ چون آنها هم نسبت به آموختهها و درسهای غربی تحجر دارند. هرچه غربیها گفتند، همان را صددرصد باید اجرا کرد؛ این تحجر نیست؟ تحجر همین است.
🔸بار دیگر همان هراس به دل جناح چپ و راست افتاده است، خصوصا که این سرمایه پشت فرد درستی مجتمع شده و آنها بدون هیچ خلاقیتی همان تهمتها را تکرار میکنند! با مصادیق متحجرین در نگاه رهبر انقلاب آشنا شدیم اما امام خمینی(ره) چه کسانی را متحجر میدانستند؟! کسانی که با عدالتطلبی مخالف بودند، کسانی که دین مخالفین خود را زیر سوال برده و کسانی که به جمهوریت نظام و نظر مردم بیاعتنا بودند، از جمله مهمترین مصادیق متحجرین از نگاه حضرت امام بودند. امام در منشور روحانیت درباره سختی مبارزهاش بیان میکند:
🔸️مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود كه اگر تنها این بود، مقابله را آسان مینمود. بلكه علاوه بر آن، از داخل جبهه خودی گلولهی حیله و مقدسمآبی و تحجر بود؛ گلولهی زخم زبان و نفاق و دو رویی بود كه هزار بار بیشتر از باروت سرب، جگر و جان را میسوخت و میدرید. در آن زمان روزی نبود كه حادثهای نباشد، ایادی پنهان و آشكار آمریكا و شاه به شایعات و تهمت ها متوسل شدند؛ حتی نسبت عامل انگلیس به افرادی كه هدایت مبارزه را بهعهده داشتند، میزدند!!
🔸جالب است که امروز همین تهمتها را به شاگرد راستین خمینی(ره) میزنند. آقای جلیلی شما گفتی جلویشان میایستی و صدایشان در میآید! شنیدیم صدایشان را اما به قول خود شما این کافی نیست، شما باید به توصیه رهبر انقلاب گوش دهید و با میدانداری نخ تسبیح این ظرفیت عظیم ۱۴ میلیونی شوید!
👤✍ م.م.مبارز
https://gkite.ir/es/9485911 :نظرات📩
💬 کْـانـال مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 takl.ink/pishgaman_info
eelane jang@qb_ir.pdf
863.8K
#جزوه_نگار📖
🏷️ متن پیام حضرت امام خمینی(ره) به ملت ایران در قبول قطعنامه ۵۹۸ در ۲۹ تیر ۱۳۶۷
📌انتشار به مناسبت سالگرد پیام امام(ره)
#️⃣#بخوانید
💬 مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 takl.ink/pishgaman_info
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ | عدالت، تندروى نیست؛ حقگرایى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است.
عدالت دشمنانی دارد. همهی کسانی که نانشان در بیعدالتی است، با عدالت دشمناند. همهی کسانی که با قلدری و زورگویی - چه در صحنهی ملی، چه در صحنهی بینالمللی - تغذیه میشوند، با عدالت مخالفند.
بعضی میخواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست؛ عدالت حقگرایی است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیری از ویژهخواری است؛ جلوگیری از تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان است. عدالت را نباید تندروی و مخالفت با شیوههای علمی دانست.
بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاستجمهوری ۱۳۸۴/۰۵/۱۲
🎬انتشار به مناسبت مراسم تنفیذ حکم چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری
#️⃣ #عدالت
#️⃣ #آرمانخواهی
💬 مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 takl.ink/pishgaman_info
#برش_کتاب 📕
💢 اسم رمز وحدت
🔸 در مقابلِ #اصلاحخواهیِ اباعبدالله در برابرِ ارتجاعِ پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، گفتمانی در ذهن مردم، مانند یک هژمونی غالب شد که طبق آن، هر کسی طور دیگری میاندیشد یا عملی انجام میداد که به نظر آنها با آن جماعت و وحدت #مغایرت داشت، با نگاه های تیز و ذهنیت #متعصب خود اصرار میورزیدند که این فرد در امت پیامبر، در حال #تفرقهافکنی است. بنیامیه با دستگاه های #تبلیغاتی ای که ایجاد کردند، مردم و حرکت های اصلاحی را اسیرِ گفتمانِ اسلامیِ #تقلبیِ خود کرده بودند.
🔸یکی از خصوصیات اسلام محمدی این است که حفظ #وحدت، حول محور #ارزشها و #سنتها قرار گیرد؛ نباید ارزش های اسلامی را برداشت و گفت که باید وحدت حول #اشخاص صورت گیرد. این وحدت به قیمت تعطیلی ارزشها اشتباه است. اسلام #غیرمحمدی وحدت و جماعت را، حتی به قیمت #تعطیلی سنت و اسلام ترجیح میدهد.
🔸نکته غلط دیگر اینکه خیلی از مسلمانان به جای رعایت #عدالت، «امنیت» را مطلق ارزشها در نظر میگرفتند و کسی نمیتوانست اعتراض کند، هر چند #ظالمها بر #مظلومها تسلط مییافتند. امام حسین(ع) این روش را در خطبه منا به شدت نهی کرد و فرمود: «وَ بِالادِّهَانِ وَ الْمُصَانَعَةِ عِنْدَ الظَّلَمَةِ تَأْمَنُونَ»؛ یعنی با لاپوشانی و ساخت و پاخت به امنیت رسیده اید و این امنیت، هم ناپایدار است و هم غیراصولی و غیراسلامی. جامعه باید بر #ظالمان و #تعدیگران تنگ باشد.
📚نهضت مقدس، حجت الاسلام قنبریان، ص۵۲-۵۳-۵۴
💬مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 takl.ink/pishgaman_info
🚩 إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ
▪️الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ
انشاءالله همچون گذشته درآمیختن خون شیعه و سنی به تأسی از عاشورای خونین، باعث اتحاد مقاومت در مقابل یزیدیان زمان خواهد شد.
#️⃣#اسماعیل_هنیه
💬مَـحْـفِـل پـیشْگامٰان 🔗|ایتا | بله | تلگرام|
🆔 takl.ink/pishgaman_info