ولی اگه چندنفر باشن که از پشت گوشی بخندوننم، آکوا و بهار و ریچلن🎀😂✨🛐
#میوقاله هایی که قولشون رو داده بودیم.
سلام!
میخوام درباره نظافت پیشیها صحبت کنم.🌚
همتون دیدین ویدیو هایی که پیشیهارو میشورن یا مینالن که موقع حموم چقدر عصبین و....
اقاجان یچیزی بگم؟ این بدبختا اصن حموم نمیخوان! نکنید. خوشمون نمیاد. پشمامون خیس میشه، بعد باید 24656 کیلو پشم با خودمون حمل کنیم.
پیشیا توی بزاق دهنشون، مواد ضد میکروبی دارن و همچنین روی زبونشون پرز دارن.
پس وقتی ما میبینیم یه پیشی داره خودشو لیس میزنه ایشون کاملا نظافت خودش رو داره انجام میدن.
ولی، اگه خیلی اصرار داری این بنده خدا رو تمیز کنی، یه شونه براش بگیر، روزانه پیشی ها باید بین 1 تا 2 بار شونه بشن. البته بستگی به فصل و نژادشون داره. مثلا گربه پرشین چون موهای بلندی داره باید حتما 2 بار درروز موهاش شونه بشه. وگرنه گره میخوره و باید ببرنی موهاشو کوتاه کنین.
وقتی که فصل بهار و تابستون میشه پیشیتون نیاز داره نسبت به زمستونا بیشتر موهاش شونه بشه چون هوا گرم میشه موهاشون شروع میکنه به ریختن. پس تو این موقع ها بیشتر باید موهاشون شونه بشه.🪒
و اما درباره حموم بردن این بیچاره ها. پیشی ها چون خودشون رو تمیز میکنن زیاد نیاز به حموم ندارن و شاید سالی 2 بار کافی باشه براشون. -نظر منو بپرسید زیاد هم هست- و نباید با شامپو های انسان بدنشون رو بشورید و شامپو مخصوص خودشون رو دارن. اگه پیشیا رو زیاد بشورین موهاشون میریزه.
حالا اگه اصرار دارین این بدبختارو بشورین؛وقتی پیشی رو میشورید آروم دوش رو باز کنید که بچگی نترسه. بعد که پیشیتون تمیز شد، حوله بپیچید دورش و با حوصله خشکش کنید. -چون از سشوار میترسن!-
حالا موهاشو شونه کنید.
یه پیشی دست گل تحویل گرفتید.
موقع گرفتن ناخن های این کوچولو ها مراقب باشید. اولا اگه یزید هستید، پیشنهاد میکنم ناخن گربه تون رو بکِشید تا درد بکشه که یوقت شمارو اوف نکنه!
دوما با ناخنگیر های مخصوص ناخن پیشی هاتونو بگیرین. و وقتی ناخنشون رو میگیرید، اگه ناخنگیر مخزن نداره یچیزی زیرتون بندازین. ناخنگیر رو بهش نشون بدین تا کامل بشناسه و با ارامش ناخن هاشو بگیرین. نزارید بترسه. مهم ترین نکته اینه که مراقب باشید که خیلی زیاد ناخنشون رو نگیرید. یه گوشتی نزدیک ناخنشون دارن، که اگه اونو بگیرید هم خیلی درد میکشن. -یه بحث جدا داره توی یه میوقاله دیگه میگم- پس مراقب باشین. اگه جلوی ناخونشون نور بگیرید اون گوشت رو میبینید.
درکل توصیه من برای نظافت پیشی ها اینه که پیشیا کلا نیاز به حموم ندارن ولی اگه اصرار به نظافتشون دارین، شونه کردن موهاشون بهترین راهه و حتی گرفتن ناخن هاشونم توصیه نمیکنم چون ریسکیه.
اینم از یه میوقاله. که قولشو داده بودم بهتون.
میوقاله بعدی هم بزودی آپلود میشه.
امیدوارم مفید بوده باشه براتون.
ممنون که تا اینجا رو خوندین.
رسمی🐾
پیشی
شاید بدونید که توی مصر گریه یکی از الهه ها بوده؛ ولی چقدر درباره جایگاه گربهها توی فرهنگ و ملتهای مختلف دارید؟
توی #میوقاله امروز میخوایم درباره این موجودات شیرین یکم تاریخی حرف بزنیم.
گربه ها در طول تاریخ جایگاه متخلفی داشتن و درطول زمان گاهی نماد شومی و حیلهگری بودن و گاهی نماد خوش یومی.
گربه ها در زمان مصر باستان خیلی عزیز و مهم بودن و فرعون ها و مردم عادی اونها رو بسیار مقدس میدونستن. کسی که گربه ای رو اذیت میکرد بشدت شکنجه میشد و اگر گربه کسی فوت میکرد، خیلی بد اشفته میشدن و به عنوان علامت ابروهاشون رو میتراشیدن. پیشی در واقع توی مصر باستان جایگاه و مقام مساوی خدا داشت. حتی توی مصر الههای به نام باستیت با سر گربه و بدن زن بوده. مردم به باستیت احترام میزاشتن و اون رو خدای عشق و زایش و بهرهمندی میدونستن. اونا برای عصبانی نکردن باستیت قربانی میدادن و یسری اویز رو بعد مرگشون نگه میداشتن تا از خشمش در امان باشن.
همچنین در مصر بزرگترین مقبره گربه ها که هزاران جسد مومیایی و مجسمه گربه های طلایی بود کشف شد. گربه ها در مصر برای حفظ جون انسان ها در برابر مار و موش و طاعون نگهداری میشدن.
در کشور های دیگه مثل چین گربهای به نام "لی شو" وجود داره که اون رو الهه باروری میدونن و برای اون قربانی میدن.
در هند باستان، گربه الهه مادرانگی و مادر بودنه و در روم باستان، نمادی از حفاظت و ازادی از این شیرینکا یاد میشه.
در اروپا پیشی ها خونگی ترین حیوون ها بودن و فقط پادشاهها و شاهزادهها اون رو نگه داری میکردن. همچنین توی ژاپن، گربه جایگاه خفنی داشت و بسیار گرون قیمت بود و فقط اشراف زاده ها اجازه نگهداری از گربه ها رو داشتن. اونا توی معابد نگهداری میشدن تا دست نوشته ها و پیله های ابریشم رو از خطر موش ها حفظ کنن.
در فرهنگ بودا و برما هم گربه ها کالببدی برای ارواح مقدس بودن.
اما توی قرون وسطا این جایگاه پایین میاد و یکدفعه در اروپا این شیرینک ها موحودات شوم شناخته میشن. کشت و کشتار اونا اغاز میشه و تعادل طبیعت رو بههم میزنه. موش ها زیاد میشن و طاعون افزایش پیدا میکنه و از نظر من الهه باستیت مجازاتشون میکنه. اونا معتقد بودن گربه ها شوم هستن و دندون های سمی و گوشت فاسد دارن. -خب نباید گربه رو بخورییی کههههه- پس میکشتنشون، اتیششون میزدن یا زنجیرشون میکردن. شیوع طاعون بر اثر مرگ گربه ها یک چهارم مردم اروپا رو از بین برد.
خداروشکر بعد عصر رسنانس دیدگاه مردم به پیشی ها تغییر کرد...
توی اسلام، گربه ها حیوان هایی هستند که باید ازشون مراقبت بشه، و پیامبر از اونها به عنوان حیوون هایی قابل احترام یاد میکنه. ایشون میگن که اگر گربه ای در خانه فردی از گرسنگی بمیره، اون فرد به جهنم میره.
حتی یکی از یارهاشون اسمش ابوهریره بوده. به معنای پدر بچه گربه.
ابوهریره شنیده بود که پیامبر میگه زنی پارسا بعد از اینکه یادش رفت اب و غذای گورباعی رو تا زمان مرگش تامین کنه رفت جهنم. و طبق یه افسانه گربه ابوسعید، پیمبر را از حمله مار نجات داد. یسری منابع میگن که پیامبر گربه ای بنام معزه داشت که وقتی در راه جنگ بود میبینه که در حال زایمان بوده. یکی از سربازانش رو بالای سر اون گربه میزاره. -من بودم پیشیه رو چقدر بوث بوثی میکردم🤏🏻-
همچنین میگن که وقتی معزه روی پاشون خوابیده بوده بلند نمیشن که بچگی بیدار نشه. -پیامبر عشق منه🤏🏻-
اما توی کشور های مختلف امروزه پیشی ها همچنین نماد های مختلفی دارن. با اینکه بعضی از مردم گربه سیاه رو نماد بدشانسی میدونن، گربه خاکستری در فلکور ایرلندی برای صاخبش شانس میاره. توی فلکور هندی گربه های تیره رنگ مژده بدست اوردن طلا هستن و گربه با چنگال تیز خوششانسی میاره. و توی فلکو فرانسوی، اگه گربه سفید جلوی در خونتون میو میو کنه، یعنی یه فرد مجرد توی اون خانواده قراره ازدواج کنه.
درکل دیدگاه فرهنگ های مختلف در طول زمان تغییر کرده و به نفع یا به ضرر انسان بوده -طاعون رو یادتونه دیگه؟- البته که بیشتر خرافات باعث میشده این بیچاره ها گاهی اوقات زندگی سختی داشته باشن. بنظر من بهتره که بدون توجه به خرافات هرروز پیشی هامون رو بوث بوثی کنیم و مراقبشون باشیم.
امیدوارم از این مقاله خوشتون اومده باشه.
ممنون که تا اینجا با ما بودین.
رسمی🐾
پیشی.