4_99461864798290686.pdf
1.61M
🍃🌺🍃
#کتابخانه_رمضان
#کتابچه_سفره_آسمانی
#بین_الصلاتین
🔰معرفی کتاب
🔹 سفره آسمانی گزیده ای از کتاب دقایقیباقرآناستاد قرائتی میباشد که برای مسابقه تدوین شده است.
🔹این کتاب دارای ۴۰ موضوع می باشد که می توان در بین الصلاتین از آن استفاده نمود.
https://eitaa.com/planAmin
4_99461864798290686.pdf
1.61M
🍃🌺🍃
#کتابخانه_رمضان
#کتابچه_سفره_آسمانی
#بین_الصلاتین
🔰معرفی کتاب
🔹 سفره آسمانی گزیده ای از کتاب دقایقیباقرآناستاد قرائتی میباشد که برای مسابقه تدوین شده است.
🔹این کتاب دارای ۴۰ موضوع می باشد که می توان در بین الصلاتین از آن استفاده نمود.
https://eitaa.com/planAmin
#نماز
🌿🌺سلام مولای من، مهدی جان🌺🌿
🔅 السَّلاَمُ عَلَى بَقِيَّةِ اللَّهِ فِي بِلاَدِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلَى عِبَادِهِ...
🌱سلام بر مولایی که زمینیان، عطر خدا را از وجود او استشمام می کنند؛
🌱سلام بر او و بر روزی که حکومت خدا را روی زمین برپا خواهد کرد.
📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله
💚مولای من💚
مرا بِه غِیرِ تُو نبود پناه مہدے جآن
ڪِه من گدایم و هستے تو شاه، مَہدے جآن
در انتظارِ تو شامها گذشت عمر عزیز
نگشت حاصل من غیـر آه مہدے جآن...🌸🌺🌼🌺
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💚💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📖 حدیث روز
پرهیز از عداوت با مردم
🔻رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:
🔸إِيَّاكُمْ وَ مُشَارَّةَ النَّاسِ، فَإِنَّهَا تُظْهِرُ الْعُرَّةَ وَ تَدْفِنُ الْغُرَّةَ.
✍️از بدی کردن و عداوت با مردم بپرهیزد؛ چراکه این کار، عیبها را برملا میسازد و خوبیها را دفن میکند.
📚 الامالی (طوسی)، ص ۴۸۲.
📎 #حدیث
📎 #سبک_زندگی
📎 #عدوات
⭕️نماز برای این است که بنده یادش نرود خدایی دارد...
🔹#نماز برای این است که #بنده یادش نرود خدایی دارد؛ «نماز» برای این است که ما همیشه یادمان باشد که «بنده» هستیم، یعنی چشم بینایی در بالای سر ما وجود دارد، در قلب ما وجود دارد، در تمام جهان وجود دارد؛ یادمان نرود به موجب اینکه #بنده هستیم خلقت ما عبث نیست. «بنده» هستیم پس #تکلیف و #وظیفه داریم.
🔹پس اینکه من #نماز میخوانم، مرتب میگویم: الله اکبر، لا حول و لا قوة الا بالله، سبحان الله، و اعلام عبودیت میکنم که من #بنده هستم، برای این است که همیشه یاد خدا در دل من باشد. فایده آن چیست؟ در این مرحله فایدهاش این است: یادمان هست که بنده هستیم، یادمان هست که #وظیفه داریم، یادمان هست که قانون خدایی عادلانهای در دنیا وجود دارد؛ به این قانون باید عمل بشود
📕آزادی معنوی، مرتضی مطهری، ص ۴۱
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
https://eitaa.com/planAmin
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«خود بزرگ بینی»
🔹#خودبزرگبینی، یکی از بزرگترین بیماری های روحی و روانی است که از #خودخواهی و #خودبینی نشأت می گیرد. امام علی (علیه السلام) در این مورد میفرماید: «اوْحَش الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ» [۱] (بدترین وحشت، #خودبزرگبینی است). امام سجّاد (عليه السلام) در یکی از دعاهایشان میفرماید: «و عَبِّدنی لَک وَ لا تُفْسِدْ عِبادتَی بِالْعُجْب» [۲] (مرا به بندگی خود درآور و عبادتم را به وسیله #عُجب تباه مساز). خواجه عبدالله انصاری می گوید: «عیب است بزرگ برکشیدن خود را * از جمله خلق برگزیدن خود را * از مردمک دیده بباید آموخت * دیدن، همه کس را و ندیدن خود را». [۳]
💠حقیقت خود بزرگبینی
🔹#خودبزرگبینی، خوش بینی انسان است نسبت به اعمال خود، و لایق شمردن خود از نظر عمل به وظایف و کسب امتیازات و موفقیت ها. مرحوم نراقی در حقیقت عُجب و خودبزرگبینی میگوید: «#عُجب، خودبزرگ بینی است، به جهت دیدن نوعی کمال، چه کمال واقعی و چه کمال خیالی و تصوری». [۴] مرحوم شیخ بهایی (ره) در تعریف عُجب میگوید: «#عُجب، بزرگ دیدن عمل صالح و خوشحالی امر آن و نشان دادن اعمال و لایق دانستن خود است». [۵]
💠فرق خود بزرگبینی و تکبّر
🔹#خودبزرگبینی، مربوط به عمل است و #تکبّر مربوط به نفس است، که انسان نفس خود را بهتر از دیگران بداند. در «خود بزرگبینی» مقایسه با دیگران، مطرح نیست، فقط خود شخص مطرح است، و لو کسی دیگر هم نباشد، [۶] ولی در «تکبّر» مقایسه با دیگران مطرح است. #خودبزرگبینی در اثر داشتن چیزی است، در حالی که در #تکبّر و خودبرتربینی، ممکن است بدون کمال هم مطرح باشد.
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، قصار ۳۸ و در قصار ۱۱۳ آمده است: «لا وَحْدَةَ اوحَشَ مِنَ الْعُجب». (هيچ تنهايى وحشتناكتر از عُجب نيست). [۲] صحيفه سجاديه، دعاى فى مكارم الاخلاق، ص ۱۰۰. [۳] آشنايى با علوم اسلامى، شهيد مطهرى، ص ۲۱۳. [۴] جامع السعادات، ج ۱، ص ۳۲۱. [۵] اربعين، شيخ بهايى، ص ۳۵؛ معراج السعادة، نراقى، ص ۲۲۱. [۶] جامع السعادات، ج ۱، ص ۳۲۱
منبع: حوزه نت
#عُجب #تکبر
https://eitaa.com/planAmin
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه می توان با استدلال به «وجوب اطاعت الهی» حق «قانون گذاری» را برای «خداوند» اثبات كرد؟
🔹«آيه ۵۱ سوره نور» سخن از «ايمان و تسليم مطلق» در برابر حكم خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله) به ميان آورده و مى فرمايد: «انَّماكانَ قَولَ المُؤمِنينَ اِذا دُعُوا اِلَى اللّهِ وَ رَسوُلِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُم اَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا و اَطَعْنا و اُولـئكَ هُمُ المُفلِحُونَ» (سخن #مؤمنان، هنگامى که به سوى #خدا و #پیامبرش دعوت شوند تا میان آنان داورى کند، تنها [و در هر حال] این است که مى گویند #شنیدیم و #اطاعت کردیم و اینها همان #رستگاران [واقعى] هستند).
🔹از شأن نزولى كه در بعضى از تفاسير براى آيات بعد از آن آمده است ـ كه جمعى از منافقان هنگامى كه وضع خود را متزلزل ديدند خدمت #پيامبر (صلی الله علیه و آله) رسيدند و سوگند ياد كردند كه ما تسليم فرمان تو ايم ـ روشن مى شود كه منظور از آيه فوق كه سخن از نقطه مقابل اين گروه يعنى #مؤمنان مى گويد #تسليم_مطلق در مقابل #قوانين_خداوند است، و هر قانونى را غير آن از درجه اعتبار ساقط مى كند، و اگر منظور تنها مسأله قضاوت و داورى باشد باز دلالت بر مقصود ما دارد؛
🔹زيرا مسأله #داورى نيز بر اساس #قانون صورت مى گيرد؛ بنابراين تسليم بودن در برابر قضاوت خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله) به معنى «تسليم بودن در مقابل #قانون_الهى» است؛ و لذا هميشه قضات هنگام صدور احكام خود، استناد به يك يا چند ماده قانون مى كنند و بر اساس آنها حكم صادر مى كنند، بنابراین #مؤمنان بايد تنها به موارد #قوانين_الهى استناد جويند. همچنين «آيه ۱۵۳ سوره انعام» در مورد ترك شرك، نيكى كردن به پدر و مادر، ترك فرزندكشى و به طور كلّى ريختن خون بى گناهان، و اعمال زشت ديگر مى فرمايد:
🔹«وَ اِنَّ هذا صِراطى مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (این #راه_مستقیم من است؛ از آن پیروى کنید؛ و از راههاى پراکنده [و انحرافى] پیروى نکنید، که شما را از راه او، دور مى سازد؛ این چیزى است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند، تا پرهیزگارى پیشه کنید). از اين تعبير به خوبى روشن مى شود كه #صراط_مستقيم همان «حكم و قانون و فرمان الهى» است، و هر آنچه غير از آن است، راههاى كج و معوج و نادرستى است كه مردم را از صراط مستقيم خداوند دور مى سازد، و نيز از اين تعبير استفاده مى شود كه پيمودن راه هاى ديگر، مايه تفرقه و پراكندگى و اختلاف است.
🔹دليل آن هم روشن است، زيرا نظر انسان ها حتّى دانشمندان بزرگ در تشخيص مصالح و مفاسد كارها با هم تفاوت بسيار دارند؛ هر گاه #قانونگذارى به دست #انسانها سپرده شود دائماً #اختلاف و #پراكندگى بر جوامع انسانى حاكم خواهد بود. ابن مسعود در حديثى از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل مى كند كه: «پيامبر #خط_مستقيمى كشيد؛ سپس فرمود: اين راه صحيح است، سپس از طرف راست و چپ آن، خطوط مختلفى كشيد و فرمود: اينها هم راه هایی [متفرّق] است، در كنار هر يك از آنها شيطانى نشسته كه افراد را به سوى آن مى كشد!». [۱]
🔹علاوه بر اين در «آيه ۳ سوره مائده» گرچه مستقيماً سخنى از مسأله انحصار قانون گذارى به خداوند به ميان نيامده، ولى تعبيرى دارد كه از آن به خوبى استفاده مى شود موردى براى قانون گذارى غير خدا وجود ندارد؛ مى فرمايد: «اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسْلامَ ديناً» (امروز #دين شما را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و #اسلام را به عنوان آيين [جاويدان] شما پذيرفتم).
🔹در واقع #دين به معنى واقعى آن، شامل تمام شئون زندگى بشر مى شود، و با توجّه به اينكه #اسلام خاتم اديان است و تا پايان جهان برقرار خواهد بود، مفهوم آيه اين است كه تمام آنچه مورد نياز انسان ها از نظر #قوانين تا پايان جهان است در #اسلام پيش بينى شده، و بنابراين زمينه اى براى قانون گذارى ديگرى باقى نمى ماند. البته بخشى از اين قوانين خاص و جزيى، و بخشى عام و كلّى است؛ وظيفه «علماى دين» و «قانون گذاران اسلامى» آن است كه آن كليّات را بر مصاديق آن تطبيق كنند و #مقرّرات مورد نياز را از آنها #استنباط و #استخراج نمايند.
پی نوشت؛
[۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۱۴، ص ۱۸۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
https://eitaa.com/planAmin
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«مراقبت از نفس» کلید رسیدن به همه خوبیها
🔹به نظر شما «بزرگترین دشمن انسان» کیست؟ شیطان؟ دوستان ناباب؟ اینها دشمن هستند، اما #دشمن_اصلی چیز دیگری است که در کتاب های معارف اسمش را #نفس گذاشته اند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک» [۱] (بدترین دشمنان تو همان #نفس_اماره تو است که از همه به تو نزدیکتر و در میان دو پهلویت قرار گرفته است).
🔹دلیلیش این است که #نفس_انسان ضعیف است، زرق و برق دنیا را که می بیند #هوس می کند، به هر کدام که می رسد یکی دیگر را هوس می کند، حد و حدودی هم ندارد. کم کم خواسته هایش آنقدر زیاد می شود که انسان مجبور می شود مثل برده همه زندگی اش را به دنبال خواسته های رنگ و وارنگ نفسش بدود.
🔹حسابی آدم را خسته و گرفتار می کند، تا به جای اینکه آدم از #عمرش استفاده کند برای انسانتر شدن، مشغول می شود به خدمت کردن به #نفسش. از آن بدتر اینکه به خاطر خواسته هایش تن به هر کاری می دهد. کلاهبرداری، کم فروشی، اختلاس و... جالب است بیشتر اختلاس کننده ها قبل از دزدی های کلانشان، شغل خوب و آبرومند با درآمدهای بالا دارند، با این حال چون نفسشان حریص شده است باز هم در وجودشان احساس نیاز به پول بیشتری می کنند.
🔹غرض اینکه باید این #نفس را مدیریت کرد. باید دست رد به سینه اش زد تا حد و حدودش را بشناسد. آن وقت است که انسان طعم واقعی آزادی را احساس می کند. امام سجاد (عليه السلام) فرمودند: «أَلْخَیْرُ کُلُّهُ صِیانَةُ الاْنْسانِ نَفْسَهُ» [۲] (تمام خیر آن است که انسان مراقب #نفسش باشد).
پی نوشتها؛
[۱] بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۶۴
[۲] تحف العقول، ۲۷۸
منبع: وبسایت موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهمالسلام
#نفس #نفس_امّاره
https://eitaa.com/planAmin
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فرمول شناسایی «دوست» از «دشمن»
🔹یکی از نشانه های #دوست_خوب را «امام حسین» (علیه السلام) این چنین بیان فرمودند: «کسی که تو را #دوست دارد، تو را نهی میکند و کسی که با تو #دشمنی دارد، تو را فریب میدهد». [۱]
🔹نهی کردن از کاری، معمولا ناخوشایند است، و یا بچهها از ممنوعیت های والدین خسته و ناراحت هستند، و این در حالی است که وقتی کسی ما را #دوست دارد، دلش نمیخواهد ما گرفتار شویم و به مشکلات بیافتیم و وظیفه دارد ما را از کاری که به صلاحمان نیست باز دارد.
🔹اما آنچه دیده می شود وقتی کسی به جرمی دستگیر میشود در اعترافش میگوید #فریب #دوستم را خوردم، او نمیدانسته که هیچ وقت یک #دوست_خوب انسان را فریب نمیدهد، و به کار زشت دعوت نمیکند.
🔹لذا کسانی که گرفتار دوست بد شوند در فردای #قیامت هم از این #دوستی حسرت میخورند و میگویند: «يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا» [۲] (اى واى بر من! کاش فلانى را #دوستِ_خود نگرفته بودم). پس سعی کنیم از #دوستانی که خیرخواهمان هستند و ما را از انجام کارهایی که به نفعمان نیست باز میدارند، خسته و رنجور نشویم.
پی نوشتها؛
[۱] نزهة الناظر و تنبيه الخاطر (حلوانی) ج ۱، ص ۷۷
[۲] قرآن کریم، سوره فرقان، آیه ۲۸
منبع: وبسایترهروانولایت
#دوست #دشمن
https://eitaa.com/planAmin
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️كدام آيات از «قرآن مجيد» ناظر به «قيام حضرت حجت» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میباشد؟
🔹آيات متعدّدى در #قرآن_مجيد ناظر به قيام #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است كه از باب نمونه به چند آيه اشاره مىكنيم: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ - إِنَّ فِى هَذَا لَبَلَاغاً لِقَوْمٍ عَابِدِينَ» [۱] (در زبور بعد از ذكر [تورات] نوشتيم: #بندگان_شايستهام وارث [حكومت] زمين خواهند شد! - در اين، ابلاغ روشنى است براى جمعيّت عبادت كنندگان).
🔹«وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِيْنَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لاَيُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْفَاسِقُونَ» [۲] (خداوند به كسانى از شما كه #ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند وعده مىدهد كه قطعاً آنان را #حكمرانروىزمين خواهد كرد، همانگونه كه به پيشينيان آنها خلافت روى زمين را بخشيد و دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، پا بر جا و ريشه دار خواهد ساخت، و ترسشان را به امنيت و آرامش مبدل مىكند، آن چنان كه تنها مرا مىپرستند و چيزى را شريك من نخواهند ساخت و كسانى كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند).
🔹«وَ نُرِيدُ أَنْ نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِى الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ». [۳] (ما مىخواهيم بر #مستضعفان_زمين منّت نهيم و آنان را #پيشوايان و #وارثان روى زمين قرار دهيم). در اين ايّام همه به فكر #ظهور_حضرت هستند، و سفارش به توسّلات مىكنند؛ ولى #ظهور شرايطى دارد. عدّهاى به جنبه منفى شرايط فكر مىكنند، يعنى معتقدند بايد #زمين پر از #ظلم و جور شود و همه جا را ظلم و #فساد بگيرد تا عصر ظهور فرا رسد؛ ولى مطابق #آيات_قرآن تا يك «قوم داراى ايمان و عمل صالح» نباشد، #ظهور ميسّر نخواهد شد.
🔹چون بر طبق آيه قرآن، خدا به #جمعيّت_صالح وعده پيروزى بر كافران و ناصالحان را داده است. همچنين بر اساس آيه «أنَّ الأرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ» بايد هم #بندگى را خوب بجا بياورند و هم #صالح باشند. آيه ديگر مىفرمايد: «نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً» كه مراد، #ائمّه_هدايت است، نه ائمّه ضلال. بنابراين #شرط_ظهور، «تربيت يك گروه عظيم صالح» است، تا آنها توانايى و لياقت همراهى با #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) براى برافراشتن پرچم حقّ و عدالت را داشته باشند؛ در غير اين صورت #ظهور محقق نخواهد شد.
🔹از اينجا معلوم مىشود كه در كنار دعاهايى كه براى #تعجيل_ظهور مىكنيم، بايد دو كار را فراموش نكنيم: ۱) #خودمان را بسازيم؛ يعنى «ايمان»، «عمل صالح»، «شجاعت»، «تقوا وخداترسى»، «ترك گناه»، «داشتن افكار بلند و والا در حدّ يك حكومت جهانى» را داشته باشيم. ۲) #جامعه را بسازيم، چرا كه ما عهدهدار هدايت ديگران هستيم، يعنى بگوييم كه اى مردم اگر مىخواهيد #شرايط_ظهور فراهم شود، بايد بر طبق آيات «اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» و «عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ» عمل كنيد.
🔹بحث #ظهور بسيار مهم و با اهمّيّت است كه فراهم كردن شرايطش خيلى مشكل است، بر خلاف آنچه كه ما فكر مىكنيم. مسأله #تعجيلِ_ظهور نياز به مقدّماتى دارد كه بايد آماده و مهيّا شود. مطابق روايات، تعداد ياران حضرت ۳۱۳ نفر است، ولى منظور صف اوّل ياوران #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و در صفوف بعدى افراد ديگرى هم قرار مىگيرند.
پی نوشتها؛
[۱] سوره انبیاء، آیات ۱۰۵و۱۰۶
[۲] سوره نور، آیه ۵۵
[۳] سوره قصص، آیه ۵
📕مشكات هدايت، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: مكارم، مسعود، حامدى، محمد رضا، مدرسه امام على بن ابیطالب (ع)، قم، ۱۳۸۵ش، چ اول، ص ۱۵۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
https://eitaa.com/planAmin
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
🔹
⭕️«رسانه» و جنگ اراده ها
🔹سال هاست که صحنه نبردها دچار تغییرات ماهوی شده است. یعنی اگر پیشتر فتح و #پیروزی بر «روی زمین» معنا پیدا می کرد، امروز گام اول پیروزی فراتر از صفحه جغرافیا، بلکه به #تغییر_ادراک و #فتح_دلها وابسته شده است. نمونه عینی این اتفاق جنگ ۲۰۰۳ #آمریکا علیه #عراق بود که قبل از پیروزی در بُعد جغرافیا، آمریکا به مدت یک سال صحنه نبرد علیه عراق را به عرصه #تبلیغات و #رسانه کشاند، #ارادهها را سست کرد و بعد از آن در ظرف چند روز عراق را اشغال و بر آن حاکم شد.
🔹در جریان فتوحات جغرافیایی #داعش در غرب آسیا نیز دقیقاً همین اتفاق البته در ابعاد محدودتری رخ داد و داعش توانست در #نبرد_تبلیغی - النصر بالرعب - #اراده_مقابل را متزلزل و زمین را فتح کند. در همین رابطه نمونه های دیگری را نیز می توان بیان کرد. #جنگ_ارادهها ربط وثیقی با #جنگ_شناختی دارد. «جنگ شناختی» به معنای آماج قرار گرفتن «قوه شناخت» مردم و نخبگان یک جامعه به منظور «تغییر باورها و در نهایت رفتارهاست». این #جنگ البته شکل تکامل یافته تر و عمیق تری از #جنگ_روانی است. اساسی ترین نتیجه در جنگ شناختی «تلفات مضاعف انسانی» است.
🔹در #جنگ_سخت وقتی یک نفر مجروح یا کشته شد عملاً فقط یک نفر از جبهه خودی کم می شود، اما در #جنگ_شناختی وقتی یک نفر نسبت به باورهای خود تردید کرد، علاوه بر این که یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه مقابل اضافه می شود. در این شکل از نبرد در واقع نه تنها سربازانِ خط مقدم نبرد نظامی، بلکه «عموم مردم جامعه» که اصلی ترین سرمایه هر نظام سیاسی است آماج قرار گرفته، نسبت به «جامعه و کشور خود» بدبین و حالت رویگردانی شکل می گیرد. #جنگ_شناختی در صورت تداوم به وارونگی افکار عمومی، شکاف و بحران اقناعی و در نهایت به «زایل شدن اراده های راسخ» منتهی خواهد شد.
🔹بی شک و براساس شواهد قطعی، ابزار کاربردی در جنگ اراده ها، #رسانه است. به مدد تصویرسازی و تکرار آن، #ادراک_مخاطب از واقعیات موجود و پیرامون دچار تغییر شده و باورهای او استحاله می شود. در این شرایط #جامعه_هدف دقیقاًً مسائل پیرامون را آنطور درک و رمزگشایی می کند، که «ارسال کننده پیام» آنرا رمزگذاری و هدفگذاری کرده است. در این آوردگاه، به جای تجهیزات نظامی، #رسانه ابزار مهم و موثر برای #تحمیل_اراده در صحنه رویارویی است.
🔹تفوق در «ایجاد تصویر منفی» از دستاوردها و پیشرفت ها از یک جامعه پیشرو و جوان، ایجاد حس حسرت نسبت به غیر، القاء ناتوانی و عقبگرد و... از جمله مهم ترین تاکتیک ها در این #جنگ_رسانه_ای و روانی است تا اراده های مستحکم، سست و خلل پذیر شده و زمینه برای #تسلیم فراهم شود. پازلی بسیار واضح و در عین حال پیچیده و چند بُعدی برای اثرگذاری بر «سیستم محاسباتی حریف».
🔹در #نبرد_ارادهها، بار اصلی بر دوش #رسانه است. این «رسانه و کارکردهای متنوع» آن است که #تصویرسازی می کند، «باورها» را شکل داده، اصلاح کرده و یا تغییر می دهد، «اراده ها» را جزم کرده و یا زایل میکند، از ملتی قهرمان چهره ای شکست خورده و ناتوان می سازد، موقعیت خلق می کند و یا فرصت ها را می سوزاند و هدر میدهد، بسترهای پیشرفت و پسرفت را هموار میکند، عزم های راسخ و غیرتها را به میدان می آورد و یا انگیزه ها را به میرایی و نابودی میکشاند.
🔹دهه ها سرمایه گذاری #غرب در حوزه #رسانه و #تبلیغات و خلق صنایعی همچون هالیوود و ایجاد اندیشکده های نظریه پردازی در حوزه ارتباطات دقیقاًً با همین مبنا صورت گرفته است. یعنی تلاش #غرب برای هیمنه سازی و شکل دادن به باورهای مطلوبش در نقاط هدف. باورپذیر کردن غرب به عنوان تمدن پیشرفته، برتر و مسلط، باوراندن عقب ماندگی و درماندگی در هر آنچه نشانی از غرب ندارد و باوراندن ضرورت وابستگی، تنها بخشی از کارکردهای #رسانه در صحنه جنگ ارادههاست.
منبع: حوزه نت به نقل از جهان نیوز (با تلخیص)
#رسانه #جنگ_شناختی #جنگ_روانی #جنگ_ادراکی #جنگ_رسانه_ای
https://eitaa.com/planAmin
⭕️«بصیرت» موجب سعادت
🔹این معنا را باید بدانید که #انسان به #روحْ، انسان است. انسان به #بصیرت، «بصیرت قلبی»، انسان است. این آلات ظاهری آلاتی است که وسیله است، و اینها از بین رفتنی است، آنکه باقی میماند «روح انسان» است. و آنچه در انسان #سعادت را ایجاد میکند، #بصیرت انسان است.
بیانات حضرت امام ۵۸/۷/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
https://eitaa.com/planAmin