⭕️سخنرانی کوتاه
💠زندگی با نور
گلی که آب نخوره و نور نبینه، چه به روزش میاد و چه اتفاقی براش میفته؟ چرا؟ خب معلومه، خشک میشه، چون برای زنده موندن به آب و نور نیاز داره.
🔸ما هم توی زندگیمون به خیلی چیزها نیاز داریم که روی پا بمونیم و بتونیم زندگیمون رو ادامه بدیم. مثلا چرا پدر مادرها به ما میگن که در کنار خوردنیها، از شیر و سبزی و چیزهای مقوی استفاده کنیم؟ خب برای اینه که قوی بشیم و سالم بمونیم و مریض نشیم.
❣️خدای مهربون خالق همه چیز هست و بهتر از هرکسی میدونه که برای بندهاش چی نیازه.
❓ایستگاه فکر: بچهها کی میدونه چیا برای روح آدمها نیازه تا سرحال و سرکیف بمونن خوبه؟
🔰برای ما انسانها یکی از چیزهایی که خوبه و خدا بهش دستور داده، نماز هست. اگر خدا از ما خواسته تا نماز بخونیم، چون این به نفع خود ماست. نماز باعث نورانی شدن دل و روح و جان ما میشه و برای ما یه نوع غذای روحه که اگه نباشه، روحمون پژمرده میشه مثل گلی که آب و نور بهش نمیرسه! البته در صورتی که نمازمون درست و حسابی باشه و با کارهای قبل و بعدش خرابش نکنیم.
🔹خدای توی سوره عنکبوت آیه 45 میفرماید: «أَقِمِ الصَّلَاةَ، إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ»؛ نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد.
✳️بنابراین کسی که روزی پنج بار غذای روحش رو مرتب استفاده میکنه، نماز میخونه و روزی پنچ بار نور الهی بهش میتابه، دروغ نمیگه، دوستانش رو اذیت نمیکنه و حرفهای زشت هم نمیزنه و خدا هم حسابی توی انجام کارهای خوب کمکش میکنه.
📎 #محبت_به_خدا
📎 #سخنرانی_کوتاه
https://eitaa.com/planAmin
👌امام جواد علیه السلام و مسئله ظهور
#گناه_برای_ظهور؟
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
🔹امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند: «اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » :
🔸 اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است.
🔹برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
🌸اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود.
🌸ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست.
🌸ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛
👈بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم
پُر شدن جهان از ظلم و جور، #شرط_قیام نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند:
👌«پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور میباشد.
✍دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمیباشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از #ظلم و جور نبوده است ؛
🔹 بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشهکنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود.
🔸از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
✍خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/planAmin
✅وصیت #اخلاقی امام جواد علیه السلام
👌پس از این مقدمه شرح یکی از وصایای نورانی امام جواد علیه السلام ارائه می گردد.
✍«قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛
👌مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: می پذیری؟. گفت: آری. فرمود:
تکیه بر صبر کن و به فقرا درآویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی.
👌در کلام نورانی امام جواد علیه السلام، #پنج_اصل اخلاقی مطرح گشته که تشریح هر کدام بیان می شود:
https://eitaa.com/planAmin
ادامه👇
۱٫ صبر
🔹لحظه لحظۀ #سلوک اخلاقی مؤمن، در بستر #صبر شکل می گیرد؛
👈به طوری که وی به هر اندازه از مقام #صبر دور باشد، افعال وی نیز #ناقص تر می گردد؛ و از این روی امام جواد علیه السلام فرمودند: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ صبر را #بالش خود قرار بده.
🔹این تشبیه از آن رو است که چون #آرامش و قرار جسمی انسان، با تکیه بر بالش است، #مؤمن در رسیدن به آرامش روحی نیز، نیاز به تکیه گاهی چون صبر دارد.
🔹وقتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال می شود: #ایمان چیست؟. ایشان می فرمایند: «الصَّبرُ.»
🔹زیباتر آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام راه رسیدن به #لقای الهی را نیز صبر می داند؛ آنجا که می فرمایند:
👌«مَن صَبَرَ عَلَی اللهِ وَصَلَ إِلَیهِ»؛ هر که برای (وصال به) خدا صبر کند، به او می رسد.
🔹پس حقیقت آن است که صبر با هر نوعش (صبر بر گناه و معصیت یا صبر بر مصیبت) بهترین #بستری است که می تواند خواستگاه رشد جوانه های ایمان باشد.
۲٫ فقر
🔸از اموری که باعث #تضییع_عزّت برخی مؤمنان ضعیف الایمان می شود و یا در سلوک اخلاقی آنها خلل ایجاد می کند، فقر و #مشکلات مادی است.
🔸در نتیجه، آن امام همام علیه السلام فرمودند: «اعْتَنِقِ الْفَقْرَ»؛ (ای مؤمن!) فقر را در #آغوش بگیر.
🔸به بیان دیگر اگر فقر و تنگدستی، #تحمّل شود؛
اولاً، عزّتمندی مؤمن را به همراه دارد
و ثانیاً، #مانع رشد اخلاقی و تکامل سالک نمی شود.
🔸بر اساس حکمت و #معارف توحیدی برخاسته از مکتب اهل بیت علیهم السلام، این بند از روایت را به مفهوم دیگری نیز می توان تفسیر نمود؛ و آن اینکه انسان #سالک اِلی الله، « #فقیر بالذّات» است، در مقابل خداوند #متعال که «غنی بالذات» است؛ و بر این اساس، خود را نیازمند و محتاج دانسته و بسیاری از #خودسری ها و خودبینی های او از بین می رود.
🔸بیان نورانی امام الموحّدین حضرت علی علیه السلام در مسجد #کوفه بیان گر همین مطلب است که می فرماید:
👈 «مَولایَ یا مُولای! اَنتَ الغَنِیُّ وَ اَنَا الفَقِیرُ وَ هَل یَرحَمُ الفَقِیرَ اِلَّا الغَنِیُّ»؛
👈 مولای من ای مولای من! تو بی نیازی و من فقیرم و آیا ترحم می کند بر فقیر به جز کسی که بی نیاز است.
https://eitaa.com/planAmin
۳٫ دوری از شهوات
👌یکی از #اصول مهم در راه #کسب اخلاقیات، عدم #دخالت_شهوات در #افعال و کردار فرد می باشد؛
👌زیر خواسته های #شهوانی، رنگ و بوی منیّت و انانیّت دارد و انسان را از کسب معارف حقّه الهی دور می سازد؛
✍️ حال آنکه #امنیت مؤمن، قدم نهادن در حریم الهی است؛
👌 لذا امام جواد علیه السلام در #ادامۀ وصیت خویش فرمودند:
«ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ»؛ شهوات را به دور انداز و رها کن.
یعنی #محور و اساس فعالیت های مؤمن، #خواسته های الهی است، نه #امیال نفسانی.
https://eitaa.com/planAmin
۴٫ مخالفت با هوای نفس
🔹سخت ترین وادی، در مسیر کسب فضائل اخلاقی مخالفت و مبارزه با #هوای نفس است،
👌در همین راستا و برای #تبیّن بیشتر آن، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، مبارزه با هواهای نفسانی را «جهاد اکبر» نامیده است .
🔹اهمیت این #مسئله بدان حد بوده که آن حضرت به همین مقدار کفایت نکرده و برای #تبیین بیشتر آن فرموده اند:
🔹«أَعْدَی عَدُوَّکَ نَفْسَکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ دشمن ترین #دشمنانت، نفس تو است که در بین دو پهلوی تو قرار دارد.
🔹از این رو، یکی دیگر از #اصولی که امام جواد علیه السلام در #وصیت اخلاقی خویش بیان نمودند این کلام نورانی است که:
👈«خَالِفِ الْهَوَى»؛ با هوای نفس مخالفت کن.
🔹رسول الله صلی الله علیه وآله در کلام نورانی دیگری، از مبارزه با نفس به #عنوان برترین #جهاد یاد می کنند و می فرمایند:
👌«اَفْضَلُ الْجِهَادِ أَنْ تُجَاهِدَ نَفْسَکَ وَ هَوَاکَ فِی ذَاتِ اللهِ تَعَالَی»؛
👌برترین جهاد این است که به خاطر خدای تعالی با نفس و هوای #نفسانیت مبارزه کنی. به تعبیر دیگر، باید اولین کار و آخرین کار مؤمن، جهاد با نفس باشد.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در این رابطه می فرماید:
👌«اَوَّل مَا تَنْکِرُونَ مِنَ الْجِهَادِ، جِهَادُ أَنْفُسِکُمْ آخِرَ مَا تَفْقِدُونَ مُجَاهَدَهُ أَهْوَائِکُمْ وَ طَاعَهُ اُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ»؛)
👌نخستین جهادی که آن را ناخوش می دارید، جهاد با #نفسهایتان، و آخرین چیزی که گُم می کنید، مبارزه با خواهشهایتان و اطاعت از اولی الأمرتان است.
👌پس مخالفت با #هوای_نفس و صد البته رها نمودن شهوات، راه را برای وصال و لقای الهی هموار می سازد.
https://eitaa.com/planAmin
۵٫ حضور در محضر الهی
🔸آنچه #بیشتر از همه برای #سالک اهمیت داشته و در تمامی لحظات نباید از آن #غافل باشد، دقت در این امر است که بداند، همیشه در #محضر الهی به سر می برد، و در مَنظر و مرئای او است.
🔸امام جواد علیه السلام فرمودند: «اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛
👌 بدان که در برابر دیدۀ #خدایی و متوجه باش که چگونه ای.
🔸گفتار نورانی ای که از حضرت امام خمینی (ره) به یادگار مانده است نیز، احتمالاً #برداشتی از این روایت امام جواد علیه السلام بوده است که فرمودند: «عالَم #محضر خدا است، در محضر خدا معصیت نکنید.»
🔸بر اساس این بخش از گفتار نورانی امام جواد علیه السلام، می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل گناه، می تواند #غفلت از حضور در محضر الهی باشد.
🔸سالک باید از دستوری که اهل سلوک، از آن با عنوان «مراقبه» یاد می کنند و آن را مایۀ #سعادت و رکن #عمدۀ سیر و سلوک می خوانند، کمک بگیرد و در هر لحظه و در هر جایی و در هر حالی که هست، همواره خود را در #محضر الهی بداند تا بدین ترتیب غفلت را که زمینه ساز گناهان و تخلّفات است، از وجود خویش دور سازد.
🔸امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمّار فرمودند:
👌«یَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ فَإِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِیَهِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِینَ عَلَیْکَ»؛
👌 ای اسحاق! به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی؛ هر چند تو او را نمی بینی، ولی او تو را می بیند، و اگر معتقد باشی که او تو را نمی بیند، بی شک به او کفر ورزیده ای، و اگر بدانی که او تو را می بیند و آن گاه در حضور او معصیت کنی، بی تردید او را از بی ارزش ترین بینندگان قرار داده ای.
پس؛
👌الهی! به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.
👌الهی! چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم.
https://eitaa.com/planAmin
باسمه تعالی
⏪تحسین #منکر
(به بهانه ولادت امام جواد علیه السلام)
از امام جواد علیه السلام منقول است که میفرمایند:«مَنِ استَحسَنَ قَبیحا کانَ شَریکا فیهِ»؛[بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۸۲]
❇️هر کس یک کار قبیح و بدی را تحسین کند مثل این است که آن گناه را انجام داده است.
❇️لازم نیست ما حتما خودمان گناه را انجام بدهیم همین که گنهکار را تحسین هم بکنیم کافی است!
❇️در سوره مبارکه شمس خداوند میفرماید:«فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها؛ (آیه ۱۴)قوم ثمود تکذیب کردند و شتر را پیکردند.»
✳️مگر همه آنها شتر را پی کردند ؟؟؟
✳️حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: یکی از آنها شتر را پی کرد. اما چون بقیه راضی بودند آنها هم در گناه شریکاند.
✳️گاهی ما یک تحسین کوچکی میکنیم:
به عنوان مثال:
⭕️طرف می آید می گوید: جنس های بنجل را امروز به قیمت روز به مردم قالب کردم. ما هم میگوییم: ماشاء الله! خوب ما هم در آن شریکیم.
⭕️یا اینکه فردی میگوید: ما در دوران عقد بچهدار شدیم، دیدیم زشت است سقطش کردیم. ما هم میگوییم: کار خوبی کردی! خوب ما هم قاتلیم؛ فرقی نمیکند.
⭕️و یادر تلویزیون میشنویم که میگویند: «مردم یمن امروز اینطور شدند»؛ و میگوییم: حقشان است! ما هم در تمام گناه این سعودیها شریک هستیم.
⭕️یا اینکه «برای مردم غزه این اتفاق افتاد»؛ میگوییم: حقشان است! ما هم در گناه آنها شریکیم.
از آن طرف اگر بگوییم: خدا لعنت کند اسراییلیها را، خدا لعنت کند آمریکاییها را، خدا لعنت کند این سعودیها را، ما هم در ثواب مبارزه با آنها شریک میشویم.
⭕️گاهی فقط یک لبخند به طرف مقابل می زنیم؛ اگر ما این لبخند ها را نمیزدیم، امروز این قدر گناه در جامعه عادی نمیشد.
طرف محجبه بوده، حالا حجابش را کنار گذاشته است، میگوییم: چقدر لباس به تو میآد.
اگر تا آخر عمر این فرد گناه بکند ما در آن شریکیم. چون ما از کار او تعریف کردیم.
⭕️چرا ما در زیارت عاشورا چند بار اینها را میگوییم: « وَشٰایَعَتْ وَبٰایَعَتْ وَتٰابَعَتْ عَلىٰ قَتْلِهِ»، « و اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ »؟
ی⭕️عنی کسانی که نگاه کردند، کسانی که راضی بودند، کسانی که لجام زدند بر اسب، کسانی که سم اسب شما را آماده کردند، همه آنها را خدا لعنت بکند.
⭕️ داستانک:
یک کسی را میخواستند اعدام کنند، که از دزدهای بنام بود. گفتند: درخواستی نداری؟
گفت: چرا؛ دوست دارم مادرم بیاید با مادرم صحبتی بکنم.
گفتند: خوب اشکالی ندارد، مادر بیاید.
مادر آمد. گفت: پسرم چه می خواهی؟
گفت: مادر دوست دارم زبانت را دربیاوری بگذاری در دهان من؛ من همین آرزو را دارم.
مادر هم گفت: باشه. زبان را درآورد. این فرزند شروع کرد گاز گرفتن زبان مادر.
آمدند او را گرفتند و گفتند: ای دیوانه چکار می کنی؟
گفت: این مادر باعث شد امروز من کنار چوبهدار بیایم.
بچه که بودم یک عدد تخم مرغ دزدیدم آوردم خانه. مامانم گفت: بارک الله.
اگر آن بارک الله را مادر نمیگفت و یک سیلی در دهانم می زد امروز من اینجا کشیده نمیشدم.
آن تخم مرغی که آن روز دزدیدم، امروز شتر مرغ دزد شدم.
https://eitaa.com/planAmin
✅«قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛
✅ مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: می پذیری؟. گفت: آری. فرمود: تکیه بر صبر کن و به فقرا درآویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی.
✅در کلام نورانی امام جواد علیه السلام، پنج اصل اخلاقی مطرح گشته که تشریح هر کدام بیان می شود:
1. صبر
لحظه لحظۀ سلوک اخلاقی مؤمن، در بستر صبر شکل می گیرد؛ به طوری که وی به هر اندازه از مقام صبر دور باشد، افعال وی نیز ناقص تر می گردد؛ و از این روی امام جواد علیه السلام فرمودند: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ صبر را بالش خود قرار بده.
این تشبیه از آن رو است که چون آرامش و قرار جسمی انسان، با تکیه بر بالش است، مؤمن در رسیدن به آرامش روحی نیز، نیاز به تکیه گاهی چون صبر دارد.
وقتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال می شود: ایمان چیست؟. ایشان می فرمایند: «الصَّبرُ.»
زیباتر آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام راه رسیدن به لقای الهی را نیز صبر می داند؛ آنجا که می فرمایند: «مَن صَبَرَ عَلَی اللهِ وَصَلَ إِلَیهِ»؛ هر که برای (وصال به) خدا صبر کند، به او می رسد.
پس حقیقت آن است که صبر با هر نوعش (صبر بر گناه و معصیت یا صبر بر مصیبت) بهترین بستری است که می تواند خواستگاه رشد جوانه های ایمان باشد.
2. فقر
از اموری که باعث تضییع عزّت برخی مؤمنان ضعیف الایمان می شود و یا در سلوک اخلاقی آنها خلل ایجاد می کند، فقر و مشکلات مادی است.
در نتیجه، آن امام همام علیه السلام فرمودند: «اعْتَنِقِ الْفَقْرَ»؛ (ای مؤمن!) فقر را در آغوش بگیر.
به بیان دیگر اگر فقر و تنگدستی، تحمّل شود؛ اولاً، عزّتمندی مؤمن را به همراه دارد و ثانیاً، مانع رشد اخلاقی و تکامل سالک نمی شود.
بر اساس حکمت و معارف توحیدی برخاسته از مکتب اهل بیت علیهم السلام، این بند از روایت را به مفهوم دیگری نیز می توان تفسیر نمود؛ و آن اینکه انسان سالک اِلی الله، «فقیر بالذّات» است، در مقابل خداوند متعال که «غنی بالذات» است؛ و بر این اساس، خود را نیازمند و محتاج دانسته و بسیاری از خودسری ها و خودبینی های او از بین می رود.
بیان نورانی امام الموحّدین حضرت علی علیه السلام در مسجد کوفه بیان گر همین مطلب است که می فرماید: «مَولایَ یا مُولای! اَنتَ الغَنِیُّ وَ اَنَا الفَقِیرُ وَ هَل یَرحَمُ الفَقِیرَ اِلَّا الغَنِیُّ»؛ مولای من ای مولای من! تو بی نیازی و من فقیرم و آیا ترحم می کند بر فقیر به جز کسی که بی نیاز است.
3. دوری از شهوات
یکی از اصول مهم در راه کسب اخلاقیات، عدم دخالت شهوات در افعال و کردار فرد می باشد؛ زیر خواسته های شهوانی، رنگ و بوی منیّت و انانیّت دارد و انسان را از کسب معارف حقّه الهی دور می سازد؛ حال آنکه امنیت مؤمن، قدم نهادن در حریم الهی است؛ لذا امام جواد علیه السلام در ادامۀ وصیت خویش فرمودند: «ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ»؛ شهوات را به دور انداز و رها کن. یعنی محور و اساس فعالیت های مؤمن، خواسته های الهی است، نه امیال نفسانی.
4. مخالفت با هوای نفس
سخت ترین وادی، در مسیر کسب فضائل اخلاقی مخالفت و مبارزه با هوای نفس است، در همین راستا و برای تبیّن بیشتر آن، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، مبارزه با هواهای نفسانی را «جهاد اکبر» نامیده است .
اهمیت این مسئله بدان حد بوده که آن حضرت به همین مقدار کفایت نکرده و برای تبیین بیشتر آن فرموده اند:
«أَعْدَی عَدُوَّکَ نَفْسَکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ دشمن ترین دشمنانت، نفس تو است که در بین دو پهلوی تو قرار دارد.
از این رو، یکی دیگر از اصولی که امام جواد علیه السلام در وصیت اخلاقی خویش بیان نمودند این کلام نورانی است که: «خَالِفِ الْهَوَى»؛ با هوای نفس مخالفت کن.
رسول الله صلی الله علیه وآله در کلام نورانی دیگری، از مبارزه با نفس به عنوان برترین جهاد یاد می کنند و می فرمایند: «اَفْضَلُ الْجِهَادِ أَنْ تُجَاهِدَ نَفْسَکَ وَ هَوَاکَ فِی ذَاتِ اللهِ تَعَالَی»؛ برترین جهاد این است که به خاطر خدای تعالی با نفس و هوای نفسانیت مبارزه کنی. به تعبیر دیگر، باید اولین کار و آخرین کار مؤمن، جهاد با نفس باشد.
https://eitaa.com/planAmin
امیرالمؤمنین علیه السلام در این رابطه می فرماید: «اَوَّل مَا تَنْکِرُونَ مِنَ الْجِهَادِ، جِهَادُ أَنْفُسِکُمْ آخِرَ مَا تَفْقِدُونَ مُجَاهَدَةُ أَهْوَائِکُمْ وَ طَاعَةُ اُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ»؛ نخستین جهادی که آن را ناخوش می دارید، جهاد با نفسهایتان، و آخرین چیزی که گُم می کنید، مبارزه با خواهشهایتان و اطاعت از اولی الأمرتان است.
پس مخالفت با هوای نفس و صد البته رها نمودن شهوات، راه را برای وصال و لقای الهی هموار می سازد.
5. حضور در محضر الهی
آنچه بیشتر از همه برای سالک اهمیت داشته و در تمامی لحظات نباید از آن غافل باشد، دقت در این امر است که بداند، همیشه در محضر الهی به سر می برد، و در مَنظر و مرئای او است.
امام جواد علیه السلام فرمودند: «اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ بدان که در برابر دیدۀ خدایی و متوجه باش که چگونه ای.
گفتار نورانی ای که از حضرت امام خمینی (ره) به یادگار مانده است نیز، احتمالاً برداشتی از این روایت امام جواد علیه السلام بوده است که فرمودند: «عالَم محضر خدا است، در محضر خدا معصیت نکنید.»
بر اساس این بخش از گفتار نورانی امام جواد علیه السلام، می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل گناه، می تواند غفلت از حضور در محضر الهی باشد.
سالک باید از دستوری که اهل سلوک، از آن با عنوان «مراقبه» یاد می کنند و آن را مایۀ سعادت و رکن عمدۀ سیر و سلوک می خوانند، کمک بگیرد و در هر لحظه و در هر جایی و در هر حالی که هست، همواره خود را در محضر الهی بداند تا بدین ترتیب غفلت را که زمینه ساز گناهان و تخلّفات است، از وجود خویش دور سازد.
امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمّار فرمودند: «یَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ فَإِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِیَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِینَ عَلَیْکَ»؛ ای اسحاق! به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی؛ هر چند تو او را نمی بینی، ولی او تو را می بیند، و اگر معتقد باشی که او تو را نمی بیند، بی شک به او کفر ورزیده ای، و اگر بدانی که او تو را می بیند و آن گاه در حضور او معصیت کنی، بی تردید او را از بی ارزش ترین بینندگان قرار داده ای.
https://eitaa.com/planAmin
باسمه تعالی
🔸موضوع : برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با #بازی های دنیا !
👈عنوان : در دنیای بازی ، بازیگری یا کارگردان؟
پیام : مقام معظم رهبری؛ جوانهای ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند . ( 1 / 1 / 97 )
♻️ ماهیت بحث :
👌 تبیین برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با #بازی های دنیا مبنی بر عدم خلقت
برای بازیچه بازی های دنیا شدن ، جهت توجه مخاطبین به فرار از #بازیچه بازی های دنیایی شدن و ایفای نقش #کارگردانی در دنیای بازی ها.
ادامه👇👇
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
https://eitaa.com/planAmin