یادداشت کیانوش عیاری برای «جنگل پرتقال»
با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
🔸کیانوش عیاری کارگردان سینما درباره فیلم «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیهکنندگی رسول صدرعاملی یادداشتی منتشر کرد و در آن نوشت:
🔹آرمان خوانساریان کارگردان صادقی نیست! زیرا وانمود میکند جوانی سی و یک ساله است، در حالی که فیلم خیلی خوب و دانای «جنگل پرتقال» را باید یک کارگردان پنجاه شصت ساله و البته دانا و خوش قریحه ساخته باشد.
🔹مقصود از این شوخی بیمزه این است که این فیلم دیدنیِ چندسال اخیر سینمای ایران را حتما ببینید؛ فیلمی که کارگردانی ناب و بی ادعای آن با فیلم نامهایی گیرا و پُرمغز، اثری یگانه را به سینمای ایران اهدا کرده است.
🔹امید که این فیلم هم، زیر چرخ دندههای سینمای خنده آمیز گم نشود. از این رو به مردم - به ویژه علاقمندان سینما و مخاطبين باسواد - حتما توصيه میکنم و باز هم تکرار میکنم که این فیلمِ به شدت دانا را ببینند.
🔹با خرید یک بلیت شصت هزار تومانی بابت تماشای این فیلم، میلیونها تومان لذت ببرید...
🔹آقای آرمان خوانساریان سی و یک یا پنجاه شصت ساله! فیلمتان یک اعجاز نایاب را در سینمای ایران دارد و آن، حس و حال گرمی ست که به تماشاگرِ یخزده این دوران منتقل میکند.
@platohonar
بد جوری قضاوت خواهی شد؟!
✍️محمد تقی فهیم
وقایعی که در غزه روی میدهد با هیچ کدام از مواد منشورهای بینالمللی تطابق ندارد. مرزهای وحشیگری فروریخته و ویرانی و کشتار غیر نظامیان، اصلی از اصول اساسی لیبرال دموکراسی شده است! روز به روز مردم غزه در فشار کوچ و رفتن جان میدهند، اما کجا؟ به قول محمود درویش "ملتی میان ترکشها و باران، وطنی میجوید". این چنین است که مردم جهان به جنبش درآمده است، اما در کشورمان برخی که نام هنرمند برخود نهادهاند، منفعتطلبانه روزه سکوت اختیار کردهاند. هنر و هنرمند به چهکار میآید وقتی التیام بخش درد و رنج انسانها نباشد. الان و این میدان فرصت اثبات شعارهای انسانگرایی آنهایی است که همواره کوس ادعاهایشان همه را کر کرده بود. اینجا و اکنون دیگر مرز جغرافیایی و حتی مرزبندی ایدئولوژیک رنگ باخته است. حالا انسانها قتل عام میشوند و کدام هنر و هنرمندی است که دغدغه انسان داشته باشد اما در برابر این نسلکشی بیتفاوت بماند، مگر اینکه تاجری بوده باشد که در قالب اعمال و گفتار پوپولیستی اولویتش بستن بار دنیایی خود بوده باشد(که هست) اما از یک جایی هنرمند باید با خود خودش به تکلیف برسد. همو که نیچه علاوه بر هر فضیلتی، "نابغه خبر دهی" میخواندش، صفتی که به واقع هم مردم مظلوم غزه در همین حد انتظار دارند. آنها توقع دارند که هنرمند درد اشنا، این خبر هولناک و تکان دهنده را بر قلم و زبان خود جاری و بر سر اشغالگران کودککش فریاد بزند. "هنرمند سیاسی نیست" دراین فقره، ذلیلانهترین سیاست است. "هنر برای هنر" اینجا مبتذلتر از هرجای دیگری است. "هنرمند با هنرش حرف میزند" نیز دراین هنگامه بهغایت فرصتطلبانه است. واقعیت امر این است که بله در عرصه سینما، نتیجه دیر هنگام است، ولی کارگردانی که با این استدلال خاموشی گزیند، به کج راه غلطیده است. هرچه را قرار است فردا روزی بسازد واگذارد و پلان فریاد قهرمان اثرش را همین حالا تبدیل به محتوای قابل انتشار کند. مردم مظلوم غزه از سینماگران ما توقع صدور مانیفست مبارزه چریکی ندارند. یک همراهی، همدلی، محکومیت ظالم، نوشتهای کوتاه هم کفایت میکند تا پاسخی به توقعی بر حق باشد. بازیگری که قرار است در آینده نقش عدالتطلبانه ایفا کند، باید بداند که مهیبترین نقض عدل الان صورت میگیرد و اگر با هر استدلالی خود را به کنج خانهی گرم محدود کند، میدان عدالت را به نفع ظلم آشکار، باخته است. تهیهکنندهای که میپندارد باید دنبال طرح و برآورد و غیره باشد، سقوطش به چاه ویل بیتفاوتی حتمی است. همه باید بدانیم که دیگر سکوت و توجیه معنایی جز دنیاخواهی مفرط مبتذل ندارد و شک نکنید که در نزد آیندگان بد جوری قضاوت خواهیم شد. وقتی میدانیم که هنر هنرمند از زیست او منشا میگیرد، نادیده گرفتن آنچه در غزه میگذرد، زیست چنین هنرمندی را زیر سوال میبرد، زیستی که در آن از ایستادن کنار حق خبری نبوده و برعکس، کنار کشیدن به هربهانهای، عین کنار ظلم لمیدن معنا میدهد. در یک کلام "زیست ما میدهد هنر ما را" و امروز کنار کشیدن و نظارهگری، در بهترین حالت، به هنر خنثی و اخته خواهد انجامید. و بلاخره اینکه نقد و آسیبشناسی خیانت، کم کاری و غفلت مدیران و متولیان سینمای کشور طی سالهای متمادی در زمینه تولید آثار جذاب جهانی پیرامون موضوع مقاومت و کلا ساخت فیلمهای ضد آمریکایی و سرمایهداری کلان حاکم بر دنیا به جای خود محفوظ و باید به آن پرداخت، اما فوریت کنونی عرصه سینمای کشور، خروج از رکود و سکون و سکوت هنرمندان، بهویژه سینماگران است چرا که به قول مرید البرغوثی "در سینه جوان قلبی است و در قلبش گلولهای".
@platohonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همایون شجریان: کنار مردم بودن یک سبک زندگی است
@platohonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺خاطره ای جذاب از مرحوم خسرو شکیبایی از پشت صحنه فیلم مرحوم داریوش مهرجویی
💠لاکردار اگر بدونی چقدر دوست دارم
@platohonar
📺 نامه بیش از صد نفر از هنرمندان به گوترش
🔸موزه صلح تهران و خانه سینمای ایران در نامهای مشترک خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف کشتار مردم فلسطین شدند.
♦️متن نامه که بیش از ۱۰۰ نفر آن را امضا کردند به شرح زیر است:
به نام حق
جناب آقای آنتونیو گوترش دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
ما هنرمندان ایران به همراه جانبازان و مصدومان شیمیایی بازمانده از جنگ عراق و ایران (۱۹۹۰- ۱۹۹۸)، با امضای این نامه دردمندانه از شما میخواهیم تمام تلاش خود را در جهت جلوگیری از ظلم عریانی که علیه زنان، کودکان و مردم غیر نظامی محاصره شده غزه در جریان است، انجام دهید. جناب گوترش، جایگاهی که در اختیار شماست، چه بخواهید و چه نخواهید، وجدان تاریخی بشر امروز را نمایندگی میکند و عملکرد آن سند قضاوت آیندگان خواهد بود. به خاطر انسانیت جنگ را متوقف کنید./ با احترام موزه صلح تهران، خانه سینمای ایران
🔸تعدادی از امضا کنندگان: حبیب احمدزاده هنرمند و جانباز شیمیایی، همایون اسعدیان، محمد بحرانی، مجید انتظامی، کمال تبریزی، محسن تنابنده، هانیه توسلی، رضا کیانیان، مسعود جعفری جوزانی، رامبد جوان، لیلا حاتمی، هادی حجازی فر، شبنم مقدمی، فرزاد موتمن، احمدرضا درویش، علی سرتیپی، منوچهر شاهسواری، علیرضا شجاع نوری، رسول صدر عاملی، محمد مهدی عسگرپور، بهرام عظیمی، مهدی فخیم زاده، مصطفی کیایی، محسن کیایی، محمد حسین لطیفی، مجید مجیدی، حسین محجوب، احمدرضا معتمدی، محمد حسین مهدویان، مازیار میری، سید رضا میرکریمی، جواد نوروزبیگی، افشین هاشمی، سیدجواد هاشمی، علی دهکردی، محمدرضا فرحبخش و...
@platohonar
قصه زلزله بم فیلم میشود
🔹در آستانه بیستمین سالروز حادثه زلزله بم، فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیهکنندگی حبیب والینژاد توسط سازمان سینمایی حوزه هنری و شهرداری تهران تولید میشود.
🔹این اثر برای اولینبار قصهای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را روایت میکند.
@platohonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی فیلم :اوپنهایمر
دو ماه پس از فرود بمبهای اتمی در هیروشیما و ناکازاکی، اوپنهایمر پدر بمب اتم دنیا با هری اس. ترومن، رئیس جمهوری وقت آمریکا، در دفتر او در کاخ سفید ملاقات کرد و از دغدغههای خود درباره احتمال جنگ هستهای در آینده با اتحاد جماهیر شوروی سخن گفت. ترومن کوشید نگرانیهای اوپنهایمر را برطرف کند و به او اطمینان داد که شوروی بههیچوجه قادر به ساخت بمب اتمی نخواهد بود.
اوپنهایمر که بیاعتنایی ترومن دیوانهاش کرده بود، دستهایش را به هم فشرد و با صدایی آرام گفت: «آقای رئیسجمهور من حس میکنم دستانم آلوده به خون است
@platohonar
اکبر عبدی: سینمای ما ضعف فیلمنامه دارد
بازیگر سینما و تلویزیون:
🔹سینمای ما به دلیل ضعف فیلمنامه به این مرحله رسیده؛ بر فیلمنامه تاکید کنید زیرا به فرهنگ مردم وصل است.
🔹میگویند اگر فلان فیلم، فیلم بدی است چرا اینقدر فروخته است؟! میگویم میشود یک کلیپ را هم گذاشت و بسیار بازدید داشته باشد.
@platohonar
📺بیتا فرهی درگذشت
🔸بیتا فرهی که طی چند هفته گذشته به دلیل عارضه ریه و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر امروز ۴ آذر ماه از دنیا رفت.
🔸«هامون»، «برادرم خسرو»، «دوران عاشقی»، «در انتظار معجزه»، «خاک آشنا»، «خون بازی»، «خانه ای روی آب»، «اعتراض»، «کیمیا»، «بانو»، «لامینور» و.. از جمله فیلمهای سینمایی است که بیتا فرهی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
🔸بیتا فرهی متولد سال ۱۳۳۷ بود و در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت.
@platohonar
📺مجید مجیدی، کارگردان سینما: امروز برخی آثاری که در پلتفرمها میبینیم از سریالهای ترکیهای نیز سخیفترند.
@platohonar