هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 بیست جمله از رهبر انقلاب درباره «بسیج»
🔻 به مناسبت فرارسیدن «#هفته_بسیج»، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بیست جملهی برگزیده از حضرت آیتالله خامنهای را در اینباره، بازنشر میکند.
🔍 در آدرس زیر مطالعه کنید 👇🏼👇🏼
https://khl.ink/f/24521
هدایت شده از پرسمان اعتقادی
💠 ايمان همراه با ياد معاد
✍ تنها ايمان به معاد كافى نيست، بلكه بايد ياد معاد نيز بود، همان گونه كه تنها ايمان به خداوند بدون ياد او فايده اى ندارد.
بر خلاف تصوّر بعضى كه گمان مى كنند ياد مرگ و معاد انسان را نسبت به دنيا و رشد مادّى بى تفاوت مى كند، عقيده ما آن است كه ياد قيامت وحسابرسى، انسان را از لااُبالى گرى، سرگردانى و هرج و مرج در آورده و او را انسانى هوشمند و با هدف مى كند و هرگز بى حساب كارى انجام نمى دهد.
چنانكه قرآن هوشيارى و توجّه را تنها مخصوص صاحبان عقل دانسته و فرموده است: اِنّما يَتذكّر اولوا الالباب يعنى تنها صاحبان عقل متذكّر شده و غافل نيستند.
آرى، ايمان به معاد كافى نيست، بلكه بايد ياد حساب و قيامت هم باشيم همان گونه كه ايمان و باور داشتن به گُل لذّت آفرين نيست، بلكه بايد هر چند لحظه اى يكبار آن را بوييد.
شايد دليل اينكه آن همه براى رفتن به قبرستان و زيارت اهل قبور سفارش شده اين باشد كه غافل نباشيم و كمى ياد مرگ باشيم، چنانكه در هر شبانه روز واجب است در نماز چند بار جمله مالِكِ يَوم الدِّين را به زبان بياوريم تا همواره متوجّه قيامت باشيم.
📚 کتاب معاد، استاد قرائتی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻امیرالمؤمنین عليه السلام: شُكرُ العالِمِ عَلى عِلمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وبَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ
شُكرگزارى عالم بر علمش عبارت است از:
عمل کردنش به آن علم و گذاشتن آن در اختیار سزامندانش
غررالحكم حدیث 5667
☀️بیانات مقام معظم رهبری
در دعاى صحیفهى سجّادیّه تعبیر عجیبى است؛ میفرماید که پروردگارا! به من آن روحیّه را عطا کن، آن فهم را عطا کن که من امید رسیدن نفَس بعدى را به این نفَس نداشته باشم: [حَتّى لانُؤَمِّلَ ...] وَلاَاتِّصالَ نَفَسٍ بِنَفَسٍ، وَ لاَ لُحوقَ قَدَمٍ بِقَدَمٍ؛ داریم راه میرویم، اینکه قدم بعدى حتما از سوى ما برداشته خواهد شد را ما خاطرجمع نباشیم؛ ممکن است برویم. خب این حالت ترقّب موت در انسان خیلى برکات دارد: کار را انسان عقب نمیاندازد؛ کارهاى لازمى را که باید انجام بدهد، انجام میدهد؛ منافاتى هم ندارد با اینکه انسان با توجّه به اینکه با همین احتمال که ممکن است تا یک ساعت دیگر، تا یک روز دیگر نباشد، کارهاى بلندمدّت را هم شروع کند؛ با هم منافاتى ندارد. چون سود کارهاى بلندمدّت حتما به شخص ما که نخواهد رسید؛ به دیگران هم که برسد به این تعبیر بگوییم سودش به ما رسیده است. بنابراین «اعمَل لِدُنیَاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبدًا»؛ کار آبادى دنیا، سامان دادن به امور زندگى دنیا را جورى انجام بده که گویا تا ابد بنا است زنده بمانى، یعنى حتما با استحکام انجام بده امّا «وَاعمَل لاِخِرَتِکَ کَاَنَّکَ تَموتُ غَدا»؛ کار آخرت را هم اینجورى انجام بده. معناى این این است که هر دو را درست انجام بده؛ کار دنیا را درست انجام بده مثل کسى که تا ابد زنده خواهد بود، کار آخرت را هم درست انجام بده مثل کسى که فردا خواهد مُرد و دیگر فرصتى برایش باقى نیست.
۱۳۹۳/۱۰/۰۷
#اخلاقی
#آخرت
☀️ @nahadpnuash
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 عادلانه حرف بزنید. 🍂
🔶 وإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَي....
(انعام /١۵٢)
⚡️ ترجمه :
و هنگامى كه سخنى مى گوئيد، عدالت را رعايت نمائيد، حتى اگر در مورد نزديكان شما و به زیان آنان بوده باشد!
🔴 بعضیا تا جایی از حق دفاع می کنن که به ضرر خودشون یا نزدیکانشون نباشه.
🚫اما اگر در جایی، یه طرف قضیه، از بستگان و نزدیکانشون باشه، دیگه کاری ندارن که حق با کیه؟!
فوری طرف فامیلشونو می گیرن. 😳
این روش اصلا قرآنی نیست!
❌ قرآن میگه همیشه به نفع حق سخن بگین، حتی اگر منافع بستگانتون تأمین نشه.
#سبک_زندگی_قرآنی
#در_بهشت
@nahadpnuash
📌فراخوان مقالات همایش ملی
▫️ آینده پژوهی وحدت حوزه و دانشگاه
با محوریت گام دوم انتقلاب اسلامی ▫️
🔹محورهای همایش:
✔️حوزه و دانشگاه و جامعه
✔️حوزه و دانشگاه و اقتصاد مقاومتی
✔️حوزه و دانشگاه و علم و دین
✔️حوزه و دانشگاه و نظام انقاتبی
✔️حوزه و دانشگاه و فرهنگ و سبک زندگی
✔️حوزه و دانشگاه و مهندیسی تمدن نوین اسلامی
🔹آخرین مهلت ارسال مقالات:
15 آذر ماه 1400
🔹زمان برگزاری همایش:
27 آذر ماه 1400
🔘کسب اطلاعات بیشتر:
04133392111
04133341319
www.vahdatuh.ir
--------
@nahadpnuash
#گزارش_تصویری
حضور معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین قشلاقی در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه پیام نور اهر
--------
@nahadpnuash
#نهج_البلاغه
❤️امیرالمومنین علی علیه السلام:
🌗هنگامی که از طبقات تهیدست و مستمند، کسی را یافتی که زاد راه تو را بسوی روز قیامت حمل کرده و به دوش بکشد، و فردای قیامت همان زمان که سخت به آن نیاز داری، سالم و دست نخورده آن را به تو برگرداند، پس وجود او را غنیمت شمرده، بی درنگ زاد راهت را بر دوش او بگذار و هر چه می توانی توشه بیشتری را با او بفرست که اکنون تو بر این کار قدرت داری و توانائی، چه بسا که بعدا او را طلب کنی و لیکن دیگر او را نیابی و دسترسی به او پیدا نکنی.
📘#نامه_31
@nahadpnuash
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📝 یادداشت رهبر انقلاب بر شعر سروده شده درباره کتاب «تنها گریه کن»
🏷 سرکار خانم نغمه مستشارنظامی از شاعران آیینی کشور، پس از مطالعه کتاب «#تنها_گریه_کن» شعری درباره این کتاب سرودهاند که در جریان مراسم رونمایی از تقریظ حضرت آیتالله خامنهای بر کتاب تنها گریه کن، از متن یادداشت رهبر انقلاب بر ترکیببند این شاعر رونمایی شد:
🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔹 بسیار کار درست و بهجایی کردهاند؛ آن بانوی شهیدپرور و آن حماسه، در خور چنین ستایش است.
🔹 ای کاش برای دیگر مادران ارجمند شهیدان در قم ــ مانند مادر شهیدان زینالدّین ــ و در سراسر کشور نیز زلال قریحهی شاعران، آثاری بیافریند.
🔺 من هم آن کتاب را خواندهام و چند کلمه تقریظ بر آن نوشتهام.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | انتخابِ خدا
🔺 ماجرای عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) بر مادر شهید معماریان و شفا گرفتن وی در شب عاشورا
✍🏻 متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب #تنها_گریه_کن را بخوانید👇🏻
https://khl.ink/f/49051
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂برای حفظ سلامتی، انجیر و زیتون بخورید🍂
🔸والتِّينِ وَالزَّيْتُونِ.
وَطُورِ سِينِينَ.
(تین/۱و۲)
⚡️در ميان خوردنى ها، ميوه ها و در ميان آنها ميوه هاى قنددار و چربى دار براى سوخت و ساز بدن بيشتر مورد نياز است.
⚡️انجیر و زیتون، داراى خواص غذايى و درمانى فراوانى هستند.
⚡️ انجير براى هر سن و سالى به خاطر قندى كه دارد مفيد است. ورزشكاران و كسانى كه دچار ضعف و پيرى هستند به خوردن آن سفارش شده اند.
⚡️بر اساس برخى روايات، انجير ميوه اى بهشتى است و در طبّ قديم، معجون انجير و عسل براى زخم معده و انجير خشك براى تقويت فكر سفارش شده است.
⚡️امام رضاعليه السلام فرمود: انجير بوى دهان را مى برد، لثه ها و استخوان ها را محكم مى كند، مو را مى روياند، درد را برطرف مى سازد و مثل دارو مؤثر است. زيتون، بلغم را برطرف مى سازد، رنگ صورت را صفا داده اعصاب را تقويت نموده، بيمارى و درد و ضعف را از بين مى برد و آتش خشم را فرو مى نشاند.
(منبع: تفسیر نور)
#سبک_زندگی_قرآنی
#در_بهشت
@nahadpnuash
🔻رسولالله (صلیاللهعلیهوآله): المَسجُد غریبٌ فیما بینَ قومٍ لایُصَلُّونَ فیهِ إنَّ الله تعالی لا یَنظُرُ اِلَیهِم یَومَالقیامَة
🔻مسجد در میان مردمی که در آن نماز نمیخوانند، غریب است و خداوند در روز قیامت نظر رحمت خود را از آنها دریغ خواهد کرد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۵
☀️بیانات مقام معظم رهبری
فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیهِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ (۱) الشافی، صفحهی ۸۶۷)
[حضرت امام صادق علیهالسلام] میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت:
یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن.
فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل
[جناب ابیذر برای او نوشت:] برای تو میگویم و آن این است:
اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن.
یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی.
قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟ آن شخص به جناب ابیذر گفت -لابد در نامهی بعدی نوشته- که:
جناب ابیذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن!
آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟
فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا جناب ابیذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوبترین موجودات و انسانهای عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست میداری؛ از همه بیشتر خودت را دوست میداری؛
وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای.
پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان.
۱۳۹۴/۰۲/۰۲
#اخلاقی
☀️ @nahadpnuash
هدایت شده از پرسمان اعتقادی
مقصود از ترس از خدا، ترس از عدالت او یعنی ترس از گناه واعمال زشت خویشتن است؛ وگرنه خدا که ترس ندارد.
امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: «شایسته است هر فردی فقط از عمل ناشایست خود بترسد».
و الا آن ها که حسابشان پاک است، از عدالت خداوند ترس ندارند امّا آن ها که پرونده تاریکی دارند، از عدالت خدا می ترسند، زیرا اگر خدا با بزرگان بزهکار بر اساس عدالت رفتار کند، باید آنان را مطابق پرونده سیاه خود به کیفرهای سخت محکوم سازد. آیا چنین موضوعی ترسناک نیست؟
اولیای معصوم (علیهم السلام) بیش از همه از خدا می ترسیدند، با آن که هرگز گناهی از آنان سر نمی زد. البته ترس ایشان هم بابت گناه نبود بلکه آنان از ترک اولی می ترسیدند که گناه محسوب نمی شود، ولی انتظار از امامان این است که آن را نیز انجام ندهند. انتظاراتی که از آنان هست، از دیگران نیست. چه بسا ممکن است عملی برای نوع افراد مباح و مشروع حتی عبادت شمرده شود، ولی برای کسانی که در سطح عالی قرار دارند و نسبت به مقامی که دارند، لغزش محسوب گردد.
ترس از خدا باید با امید همراه باشد و گرنه به یأس منجر می شود. «خوف و رجا» يا «بيم و اميد» در آيات و روايات دو صفت از صفات خوب مؤمنان راستين است.
اهل ايمان نه از غضب و عذاب خداوند ايمن مي شوند و نه از رحمتش مأيوس و نااميد مي گردند. توازن بيم و اميد كه ضامن تكامل و پيشروي آن ها در راه خدا است، همواره در وجودشان حكمفرماست ،چرا كه غلبه خوف بر اميد، انسان را به يأس و سستي مي كشاند. غلبه رجا و طمع، انسان را به غرور و غفلت واميدارد. اين هر دو دشمن حركت تكاملي انسان در مسير او به سوي خدا است.
به وسيله دو بال خوف و اميد انسان مي تواند به اوج آسمان سعادت پرواز كند و مسير تكامل را طي نمايد.
در حديثي از حضرت صادق(علیه السلام) مي خوانيم: «ينبغي للمؤمن ان يخاف الله خوفا كانه يشرف علي النار و يرجوه رجاءا كانه من اهل الجنه»؛ سزاوار است بنده مؤمن چنان از خدا بترسد كه گويي در كنار دوزخ قرار گرفته و مشرف بر آتش است و چنان به او اميدوار باشد كه گويي اهل بهشت است.
خداوند در سوره سجده، آيه 16 درباره بندگان مؤمن ومخلص خود مي فرمايد: «تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»؛ پهلوهاي شان در دل شب از بسترها دور مي شود (به پا مي خيزند و به درگاه خدا رو مي آورند) در حالي كه پروردگار خود را با بيم و اميد مي خوانند و از آنچه به آن ها روزي داده انفاق مي كنند.
در سوره زمر خداوند در مورد گروهي از شايستگان و بندگان صالح مي فرمايد: «يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ»؛
از عذاب آخرت مي ترسند و به رحمت پروردگارش اميد دارد». امير مؤمنان(ع) در حديثي مي فرمايد: «خير الاعمال اعتدال الرجاء و الخوف؛ بهترین عمل ها تعادل ميان اميد و بيم است.
در حديث ديگري حضرت صادق(علیه السلام) از پدر بزرگوارش نقل مي كند: «هيچ بنده اي نيست مگر اين كه در قلبش دو نور است: نور بيم و نور اميد، اگر با يكديگر مقايسه و سنجيده شوند ،هيچ كدام بر ديگري برتري ندارد.»
جناب لقمان حكيم در وصيتي به فرزندش مي گويد: «چنان از خدا بترس كه اگر اعمال نيك جن و انس را هم انجام داده باشي ،باز تو را عذاب مي كند. چنان به او اميدوار باش كه اگر گناه جن و انس را مرتكب شده باشي، تو را مورد رحمت قرار مي دهد».
بنابراين هم خوف و هم رجا، بايد در کنار هم و در هر زمان در قلب انسان باشند تا آن تعادل مطلوب حاصل گردد. زمينه براي تكامل و صعود انسان به سوي سعادت ابدي و كمال فراهم گردد ،مانند كوهنوردي كه در حال صعود از كوه بايد هم بيم از سقوط داشته باشد و احتياط كند و هم اميدوار به صعود با توانمندي و سلامتي باشد كه از راه باز نايستد. توجه به این نکته در بهبود وضعیت روحی شما موثر است.
🔰 @p_eteghadi 🔰