eitaa logo
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
551 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
91 ویدیو
23 فایل
" ناشر برتر فرهنگ و اندیشه اسلامی " برای تهیه کتاب و اطلاعات بیشتر به سایت سازمان انتشارات مراجعه فرمایید: 🌐 www.Poiict.ir با کتاب بیشتر از عمر خود زندگی کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷شاید شنیده باشید که برخی می‌گویند ایران، گورستان ایده‌هاست! ما سعی کردیم گزندگی این حرف را بگیریم؛ آن‌هم با توجه کردن به یک ایده‌ای که در زمان طرحش، حواشی زیادی به پا کرد، موافقان و مخالفان قد علم کردند و… یک استراتژیست فرهنگی، ایده‌ای در نوع خود قابل تأمل، به ذهنش رسیده و آنرا با دانشجویان درمیان گذاشته! 🔶اما آیا این ایده قابلیت توجه دارد؟ آیا به‌کار‌گیری راهبردی نظامی در حوزه فرهنگ درست است؟! آیا این ایده فرزند زمانه خود است؟ دغدغه نویسنده کتاب این بوده که سوالاتی این‌چنینی، پاسخی استدلالی یابند! همچنین وی سعی نموده به کاربردی‌سازی ایده فکر کند! قرار است این کتاب که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، راهنمای عملی باشد برای هر کسی که قلبش برای اعتلای کشور می‌تپد. 📖این کتاب، چهار فصل داشته و عناوین آن بدین شرح است: 🔸فصل اول: مبادی جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل دوم: دلایل مخالفان جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل سوم: لایه عملیاتی جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل چهارم: گفتمان پردازی فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار قیمت: ۵۰۰۰۰ ۲۰۸ صفحه 📌@poiictnews 📌@canoon_org
🔶کل خلقت، ظهوراتی است از اسما و صفات حق و اصلا وجود، جلوه حضرت حق می باشد. این وجود و هستی در واقع جلوات، مظاهر و مجالی صفت حق اند. از آن نظر که این چنین است، کل وجود، جلوه خداوند متعال بوده و اسمای الهی منشا و سرچشمه عالم هستی می باشد و به همین جهت اسمای حسنای الهی نقش زیاد و بسزایی در وجود دارند. 🔷علاوه بر آن که اسمای الهی منشا وجودند، تاثیرات قابل توجهی در عالم هستی نیز دارند. در حقیقت آن که وجود را تربیت می کند، حرکت می دهد و در مسیر پیش می برد و تکمیل می سازد، اسمای خداوند است. به بیان دیگر، هنگامی که می گوییم کل وجود از اسمای خداست، یعنی کل وجود، آثار یا جلوه خداست با اسما و صفاتی که دارد و خداوند متعال با چنین اسمایی چنین نظامی را به وجود آورده است. 💢از این رو، قسمتی از اسماء خداوند، تربیت عالم هستی را برعهده دارد که موجودات را به حرکت وا می دارد و در سیر تکاملی آن ها به سوی خداوند، در مسیرهایشان پیش می برد. بنابراین، جایگاه اسمای خداوند متعال را نباید در تربیت خلقت فراموش کرده و با غفلت از کنار آن بگذریم. 📖کتاب به قلم استاد قیمت: ۴۰۰۰۰ تومان ۱۳۰ صفحه 📌@poiictnew 📌@canoon_org
🔶نسبی گرایی یکی از قدیمی ترین و سرسخت ترین عقاید در است. حدود ۲۵۰۰ سال پیش، پروتاگوراس کتابش را با این ادعا که «انسان مقیاس هر چیز است؛ برای آن چیزهایی که هست و آن چیزهایی که نیست» شروع میکند. از این واقعیت، تحت تاثیر قرار گرفت که موقعیت هایی وجود دارد که ظاهرا در آنها دو طرف با هم اختلاف نظر دارند اما با این حال هر دو حق دارند. 🔷در ادعا می شود هستی شناسی طبقه بندی و مفهوم سازی مطلق نیست. کسانی هستند که مبانی ایمن را برای و انکار میکنند و با انجام این کار، همسو با تفکر هراکلیتی، انبوهی از هویت های متغیر را مطرح میکنند که هیچ گونه ثباتی ندارد. در این حالت، هرگونه تلاش فلسفی برای تحمیل یک نظر، گمراه کننده و محکوم است. 💢در مقابل، کسانی هستند که نسبی گرایی را به عنوان نوعی خودکشی فکری رد میکنند و نسبی گرایی را ناخوشایند می بینند. نسبی گرایی از سویی با در ارتباط و به نحوی صورتی از نهیلیسم است و از سویی دیگر با مرتبط است و از بنیانهای آن به شمار می رود. 📖 📝 🖨 📃در ۱۳۶ صفحه چاپ اول ۱۴۰۱ قیمت: ۵۵ هزار تومان 📌@poiictnews 📌@canoon_org
🔷در مساله معاد، قرآن کریم به صراحت، بازگشت تمام انسان ها را به سوی خداوند مطرح می کند و بیان می دارد در این بازگشت، انسان های صالح، بهره‌مند از برکات ملاقات با اسماء خداوند شده و ذات مقدس حق را با اسما رحمت ملاقات می کنند. اما درباره انسان های ناصالح، خبر عقوبت شوم ملاقات با اسماء غضب را به مخالفان حق می‌دهد و اشاره می کند گنهکاران، خداوند را با اسما غضب ملاقات می کنند. 🔶آنچه در دیدگاه قرآن معاد نامیده می‌شود، تنها مخصوص انسان نبوده و کل هستی را در برمی گیرد که بر همین اساس نیز از مظاهر قدرت مطلق خداوند به حساب می‌آید. بنابراین لازم است انسان با درک حرکت جهان هستی، عاقبت‌نگر بوده و از فواید آن که همان دوراندیشی، خودآگاهی و خداآگاهی است، بهره‌مند گردد. 📖کتاب به قلم استاد ، به تشریح معاد که از سرنوشت‌سازترین حقایق عالم هستی می‌باشد، پرداخته است. این اثر که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، پس از بیان مقدمه، به مقوله «فرجام اندیشی» و فرجام نیک و بد می پردازد و سپس در یک فصل کلی، مباحثی را درباره «معاد» و بازگشت انسان به سوی خداوند مطرح می کند. در ۱۳۰ صفحه قیمت ۴۰ هزار تومان 📌@poiictnews 📌@canoon_org
کتاب اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمین ، کوشیده است با اصطیاد مبانی جهان‌شناسانه از قرآن، برونداد آن را در مؤلفه‌های علوم‌انسانی نشان دهد. پس از فصل اول که به مفاهیم و کلیات اختصاص یافت در فصل دوم، نگاه قرآن را به‌مراتب جهان و برونداد آن در علوم‌انسانی اسلامی مورد واکاوی قرار داد و مبرهن ساخت که برخورداری جهان از مراتب و وجود رابطه طولی و ناگسستنی بین جهان غیب و جهان شهادت، علوم‌انسانی مدرن را که بر اساس طبیعت‌گرایی هستی‌شناختی، یا طبیعت‌گرایی روش‌شناختی شکل‌گرفته است با چالش مواجه می‌سازد. انکار جهان غیب که در طبیعت‌گرایی هستی‌شناختی بروزیافته و یا انکار نقش‌جهان غیب در پدیده‌های مادی و انسانی که در طبیعت‌گرایی روش‌شناختی ظهور یافته، معرفت ناقصی را در علوم‌انسانی موجب شده است. در فصل سوم به یازده مبنای قرآنی در قالب سه ویژگی‌ مرتبط با سویه ارتباط جهان با فاعل و ویژگی‌ مرتبط با صورت و ماده و ویژگی مرتبط با غایت جهان پرداخته شد. این مبانی عبارت‌اند از:۱. ماهیت از اویی جهان؛۲. جهان دستگاهی تدبیر شده؛۳. حاکمیت نظام علی و معلولی بر جهان؛۴. حق و حکیمانه بودن جهان؛۵. واحد و زنده‌بودن و شعورمندی جهان؛۶. احسن بودن نظام جهان؛۷. برخورداری از ثبات و تغیر؛۸. کفایتمندی منابع زیستی؛۹. ماهیت به سویی جهان؛۱۰. بستر بودن جهان مادی برای تکامل انسان؛۱۱. قرارگاه نهایی بودن جهان آخرت نگارنده تلاش کرده است برونداد این مبانی را در موضوع، روش، هدف، نظریه‌ها و مسائل علوم‌انسانی نشان دهد. 336 صفحه قیمت: 168000 تومان @poiictnews
🌱جدیدترین اثر حضرت آیت‌الله رشاد منتشر شد؛ 🔹فلسفه مضاف: درامدی تأسیسی بر فلسفه‌های مضاف اسلامی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🌱جدیدترین اثر حضرت آیت‌الله رشاد منتشر شد؛ 🔹فلسفه مضاف: درامدی تأسیسی بر فلسفه‌های مضاف اسلامی
🌱جدیدترین اثر حضرت آیت‌الله رشاد منتشر شد؛ فلسفة مضاف 🔹تأسیس‌نمودن و توسعه‌دادن فلسفه‌های مضاف به «علوم» و «امور» بر اساس حکمت و معارف اسلامی، از دغدغه‌های دیرین حضرت آیت‌الله علی‌اکبر رشاد بوده و در سه دهۀ گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان بدل شده‌است؛ نگارش مقالة «آفت عقبگرد» در سال 1356 را می‌توان سرآغاز این دغدغه قلمداد کرد. ایشان، در سه دهة اخیر، در ساحات و سطوح گوناگون گستردة فلسفة مضاف تأملات تأسیسی داشته و در زمینة عناوین متفاوت این گستره تک‌نگاره‌هایی در قالب رساله‌های مستقل تألیف نموده‌اند؛ در متن این رساله‌ها تولید‌کردن ادبیات و ساختن اصطلاح در زمینة مباحث عمدة فلسفة مضاف آشکار است. 🔹اکنون پس از سه دهه تمرکز و نظریه‌پردازی، به قلم آیت‌الله و به همت منتشر شده‌است. در این اثر چیستی، ضرورت، انواع، تعریف، طبقه‌بندی و پدیداری فلسفه‌های مضاف مورد بحث و مداقه است و دقایق ظریفی از روش‌شناسی این مبحث آشکار می‌شود. جناب آیت‌الله رشاد در دیباچة کتاب نوشته‌است: « این بنده بر این باورم که: اصلاح و تحول در هر ساحتی در گرو وقوع اصلاح و تحول در منطق و مبانی آن ساحت است و در این برهه‌ی تاریخی نیز اصلاح و تحول در معرفت و معیشت مسلمانان ـ‌که دغدغه‌ی عمده‌ مصلحان مشفق امت است‌ـ بالمرّه در رهن اصلاح و تحول در روش‌شناسی و پیش‌انگاشته‌های رایج برای «درک جهان» و «فهم دین» است، و این مهم جز از رهگذر تأسیس و توسعه‌ی فلسفه‌های مضاف با اتکا بر منابع و ذخایر معتبر دینی و بومی فراچنگ نخواهد افتاد». گسترۀ تأملات تأسیسی ایشان در عرصۀ فلسفه‌های مضاف، شامل مباحث شاخه‌های مهمی چون «فلسفۀ دین»، «مبانی منطق فهم دین»، «فلسفۀ علم دینی»، «فلسفۀ علوم انسانی»، «فلسفۀ فرهنگ»، «فلسفۀ هنر»، «فلسفۀ زبان»، «فلسفۀ ادبیات»، «فلسفۀ تعلیم و تربیت»، «فلسفۀ سیاست» و همچنین حوزه‌های نوخاسته‌ای چون «فلسفۀ معرفت دینی»، «فلسفۀ اصول»، «فلسفۀ فقه»، «فلسفۀ فرج»، «فلسفۀ پیشرفت‌ورزی»، «فلسفۀ فضای سایبر» است. 📇این کتاب در 336 صفحه به قیمت 128000 تومان به چاپ رسیده است.
🌱کتاب نقد و بررسی تحویل‌گرایی در الهیات معاصر
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#تازه_وارد 🌱کتاب #تحویل_گرایی_و_الهیات نقد و بررسی تحویل‌گرایی در الهیات معاصر
🌱کتاب نقد و بررسی تحویل‌گرایی در الهیات معاصر 🔹 تحویل‌گرایی یکی از رویکردهایی است که در دین‌شناسی علمی به‌ کار می‌رود. در این رویکرد، دین به پدیده‌ای اجتماعی یا روحی و روانی تحویل برده می‌شود؛ بنابراین بر اساس جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و پدیدارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹 تحویل‌گرایی دارای ابعاد معناشناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی است؛ با توجه ‌به سیر تحولات در الهیات، گونه‌های مختلفی از تحویل‌گرایی را می‌توان ملاحظه کرد، مانند: ⬅️ تحویل دین به بُعد عقلانی (به این معنا که دین چیزی نیست مگر مجموعه باورهایی که مبتنی بر ادله عقلی است و معرفتی می‌باشد)، ⬅️ تحویل دین به بُعد اخلاقی (بر این ‌اساس دین چیزی نیست مگر آموزه‌های اخلاقی)، ⬅️ تحویل دین به بُعد احساسی و عاطفی ⬅️ تحویل دین به بُعد اجتماعی ⬅️تحویل دین به بُعد اسطوره‌ای و تاریخی در تمام این انواع تحویل موضوع قابل ‌توجه، این است که دین به یکی از ابعاد آن تحویل برده می‌شود. ازاین‌رو نقد و بررسی رویکرد تحویل‌گرایی در الهیات لازم و ضروری به نظر می‌رسد. 🔹نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود: ✅ برای تبیین پدیده‌های مرکب، تحویل‌گرایی راه امن و صحیحی نیست، زیرا در پدیده‌های مرکب و پیچیده که دارای ابعاد مختلفی هستند، نمی‌توان تمام ابعاد آن را به یک بُعد و یا یک لایۀ معنایی تحویل برد، زیرا مانع از شناخت تمام ابعاد و سطوح معنایی یک حقیقت می‌شود. ✅ روش‌های دیگری را نیز می‌توان برای تبیین پدیده‌ها استفاده کرد؛ چنان‌که رویکردهایی مانند پدیدارشناسی و نوخاسته‌گرایی (با وجود تفاوت‌هایی که بین این دو روش وجود دارد) به‌عنوان رویکردهایی که ضد تحویل‌گرایی شناخته می‌شوند. ✅ استفاده‌کردن از رویکرد تحویل‌گرایی برای تبیین دین و الهیات مستلزم نسبیت‌گرائی و نا‌واقع‌گرائی است، این مسئله با حقیقت دین و الهیات که در بر دارندۀ معارفی درباره جهان است، ناسازگار می‌نماید. 📝 📇این کتاب در 320 صفحه به قیمت 160000 تومان توسط به چاپ رسیده است.
🔷ادبیات و هنر، آینه فرهنگ هر ملت و کشوری است که نویسندگان و هنرمندان، تصور و تصویر ذهنی شان از آن جامعه را در آثارشان به نمایش می گذارند. در آمریکا مانند بسیاری از کشورها، نویسندگان برای نشان دادن اعتراض‌ها و مخالفت‌هایشان به فرم‌های ادبی نظیر داستان کوتاه، رمان، شعر و نمایشنامه روی آورده و می‌آورند. 🔶اگرچه در جامعه آمریکایی تقریبا همیشه نویسندگان مخالف وضعیت، وجود داشته است اما گاهی مخالفت‌ها شکل جریان به خود گرفته و آثاری را با درون‌مایه‌های اعتراضی به‌وجود آورده است. 📖در کتاب ، جریان‌های مخالف و اعتراضی در آمریکا به همراه معرفی برخی از آثار در این جریان‌ها، بررسی می‌شود. این کتاب که به کوشش و محصول نشر کانون اندیشه جوان است، دارای هشت فصل می باشد و عناوین آن به این شرح است: 🔹فصل اول: ادبیات ضد برده داری 🔸فصل دوم: ادبیات سوسیالیستی 🔹فصل سوم: نسل گمشده 🔸فصل چهارم: رنسانس هارلم 🔹فصل پنجم: ادبیات ضد جنگ جهانی دوم 🔸فصل ششم: اعتراض های اجتماعی دهه شصت 🔹فصل هفتم: مکتب زیباشناسی و جنبش هنری سیاه پوستان 🔸فصل هشتم: ادبیات ضد جنگ ویتنام این کتاب در 216 صفحه در سال 1400 به قیمت 55 هزار تومان به چاپ رسیده است 📌 @Poiictnews 📌 @canoon_org
💢💢 شما هم دعوتید به بازدید از غرفه مشترک و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸🔹 در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 🕌 مصلی تهران، شبستان اصلی، راهرو ۷، غرفه ۳۵ 📆 ۲۰ لغایت ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ 🆔 @Poiictnews
🌱 از منظر امامین انقلاب 🔹 انقلاب اسلامی، از متن حوزة علمیه پدید آمد و از همین‌رو، باید حوزه را پدیدآورنده، خاستگاه و سرچشمه، زمینه‌ساز و به تعبیری‌نمادین، «مادر» انقلاب دانست. بدیهی است که علّت بقاء شیء‌، همان علّت پدیدآیی آن است. بنابراین، اگر حوزه بخواهد فرزند معنوی خویش، یعنی انقلاب‌اسلامی، مراحل شکوفایی و ثمردهی خویش را تا تشکیل امّت اسلامی و زمینه‌سازی بیشتر برای عصرظهور شاهد باشد؛ باید همچنان، در جمیع ابعاد و ارکانش، انقلابی بماند... 📝 📎 📇این کتاب در 124 صفحه به قیمت 55000 تومان در بهار 1402 به چاپ رسیده است. 📌@Poiictnews