eitaa logo
پرسمان اندیشه
132 دنبال‌کننده
168 عکس
51 ویدیو
20 فایل
معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز ، در مصاف با پرسش هایی بعضا ویرانگر خود را متعهد به غبار روبی از چهره زیبای دین می داند. گرد آوری پاسخ های مطمئن از سیاست ها و اولویت های پایدار کانال پرسمان اندیشه است. ارتباط با ادمین... https://eitaa.com/mo_kh110
مشاهده در ایتا
دانلود
👆🏻👆🏻👆🏻 پیش مردی ارمنی که چند دستگاه گرامافون برای فروش به زنجان آورده بود رفتم، و آنچه را که میان من و آخوند رفته بود برایش حکایت کردم. چون امید منفعت یافت خوشحال شد، یکی از گرامافون هایش را با پنج صفحه به امانت گرفتم و هفته بعد به خانه آخوند بردم. صفحه ها استوانه شکل و یک رو بود. بر یک صفحه عرض تبریک عین الدوله به مناسبت تاجگذاری مظفرالدین شاه، بر یک صفحه تار حسینقلی خان، بر یک صفحه صدای کمانچه باقرخان، بر یک صفحه صدای نی و بر صفحه دیگر صدای شیخ شیپور ضبط شده بود. اول صفحه صدای عین الدوله را گذاشتم. آخوند از کار این دستگاه در شگفت ماند و گفت: «من نه ناصرالدین شاه را دیده ام و نه عین الدوله را – یک بار که شاه به زنجان آمد کسی به دنبال من فرستاد تا یکدیگر را ببینیم اما اعتنا نکردم و نرفتم.» بعد یکی از صفحه های دیگر را نشانش دادم و گفتم بر این صفحه صدای نی ضبط شده. گفت مقصودت همان نی است که چوپان ها می زنند؟ گفتم بلی. گفت این صفحه را هم بگذار تا ببینم. از صدای نی آنقدر خوشش آمد که گفت یک بار دیگر هم برایش بگذارم. بعد صفحه های کمانچه باقرخان و شیخ شیپور را گذاشتم. ظاهراً آخوند صدای شیخ شیپور را شنیده بود، زیرا با تعجب گفت: «راستی برگردان صدای خودش است!» آهسته به شیخ عباسعلی گفتم: «از آخوند بپرس استفاده از جعبه آواز مجاز است یا حرام.» و چون پرسید آخوند گفت: «چون این جعبه جماد و نابالغ است، شنیدن آوازش حرام نیست، همانطور که شنیدن نوائی که از وزیدن باد به تنه درخت بید شکسته برمی خیزد یا صدائی که از وزش باد بر سوراخی یا لوله ای به وجود می آید حرام نیست، شنیدن آواز جعبه آواز هم گناه ندارد.» پس از اینکه مدتی به صحبت های گوناگون گذشت، از خانه آخوند بیرون آمدم، و روز بعد نظر او را به آن مرد ارمنی گفتم. خوشحال شد و کتباً از آخوند استفتا کرد. همان پاسخی را که به من داده بود در جوابش نوشت. مرد ارمنی آن فتوا را با دستگاه ژلاتین چاپ و میان مردم منتشر کرد، و دیری نگذشت که همه گرامافون هایش به فروش رسید. فتوای آخوند بر حاج میرزا ابوالمکارم که یکی از روحانیون قشری و متعصب بود گران آمد و بار دیگر از او استفتا کرد. آخوند قربانعلی در جوابش نوشت: «حرف همان است که یکبار گفته­ام.» جمعی فتوای آخوند را باور نکردند و از روحانیون مقیم نجف پرسیدند. آنان استفاده از جعبه آواز را حرام و گناه شمردند. چون جواب کتبی ایشان را پیش آخوند آوردند وی آن را پاره کرد و گفت: «این ها بچه ­اند و نمی فهمند!» منبع...... https://historylib.com/articles/1953/ @porseman_andisheh
🍀🍀🍀🍀 ✅ چگونگی ضربت خوردن امیرالمومنین / توصیف آخرین لحظه‏ هاى زندگى حضرت علی کتاب "على از زبان على"، نوشته دکتر سید جعفر شهیدى، محقق و مورخ تاریخ اسلام است. بخش‌هایی از این کتاب را که درباره چگونگی ضربت خوردن حضرت علی (ع) در ادامه می‌خوانید. چگونگى ضربت خوردن حضرت علی (علیه‎السلام) در نوشته تاریخ‎ نویسان پیشین یکسان نیست. در حالى که طبرى و ابن سعد و دیگران نوشته ‏اند: «چون (حضرت علی علیه السلام) از سایبانى که به مسجد می رسد، بیرون شد، ابن ملجم او را ضربت زد» یعقوبى که تاریخ او پیش از اینان نوشته شده گوید: «پسر ملجم از سوراخى که در دیوار مسجد بود، شمشیر بر سر او زد.»، اما نوشته ابن اعثم که هم عصر طبرى است، با نوشته آنان مخالف است و با آنچه میان شیعیان مشهور است مطابق مى ‏باشد. وى چنین مى‏ نویسد: «پسر ملجم شمشیر خود را برداشت و به مسجد آمد و میان خفتگان افتاد. على (علیه‎السلام) اذان گفت و داخل مسجد شد و خفتگان را بیدار مى‏کرد، سپس به محراب رفت و ایستاد و نماز را آغاز کرد، به رکوع، و سپس به سجده رفت. چون سر از سجده نخست برداشت، ابن ملجم او را ضربت زد و ضربت او بر جاى ضربتى که عمرو پسر عبدود در جنگ خندق بدو زده بود آمد. ابن ملجم گریخت و على در محراب افتاد و مردم بانگ برآوردند امیرمؤمنان کشته شد.» (۱) بلاذرى به روایت خود از حسن بن بزیع آرد: «چون پسر ملجم او را ضربت زد گفت: فزت و رب الکعبة و آخرین سخن او این آیه بود. «و من‏ یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره.» (۲) روایت‎هاى شیعى و برخى از روایت‎هاى اهل سنت نیز با آنچه ابن اعثم نوشته مطابقت دارد. به هرحال امام را از مسجد به خانه بردند. دیرى نگذشت که قاتل را دستگیر کرده و نزد او آوردند. بدو فرمود: ـ «پسر ملجمى؟» ـ «آرى!» ـ «حسن او را سیر کن و استوار ببند! اگر مُردم او را نزد من بفرست تا در پیشگاه خدا با او خصمى کنم و اگر زنده ماندم یا مى‏بخشم یا قصاص مى‏کنم.» ابن سعد نوشته است امام فرمود: «بدو خوراک نیکو دهید و در جاى نرمش بیارمانید.» و هم او نوشته است روزى که على مردم را براى بیعت مى‏خواند ابن ملجم دوبار براى بیعت پیش آمد و على او را راند سپس فرمود از پیغمبر شنیدم او ریش مرا از خون سرم رنگین خواهد کرد. 👇👇👇
👆👆👆 ✅امام در آخرین لحظه‏ هاى زندگى فرزندان خود را خواست و به آن‌ها چنین وصیت کرد: شما را سفارش مى‏ کنم به ترسیدن از خدا، و این که دنیا را مخواهید هر چند دنیا پى شما آید؛ و دریغ مخورید بر چیزى از آن که به دستتان نیاید و حق را بگویید، و براى پاداش ‏ [آن جهان‏]کار کنید و با ستمکار در پیکار باشید و ستمدیده را یار؛ و شما و همه فرزندانم و کسانم و آن را که نامه من بدو رسد سفارش می‎کنم به ترس از خدا و آراستن کار‌ها و آشتى با یکدیگر، که من از جد شما شنیدم، می‎گفت: آشتى دادن میان مردم بهتر است از نماز و روزه سالیان. خدا را، خدا را درباره یتیمان، آنان را گاه گرسنه و گاه سیر مدارید و نزد خود ضایعشان مگذارید. خدا را، خدا را. همسایگان را بپایید که سفارش شده پیامبر شمایند، پیوسته درباره آنان سفارش مى‏فرمود چندان که گمان بردیم براى آنان ارثى معین خواهد نمود. خدا را، خدا را، درباره قرآن، مبادا دیگرى بر شما پیشى گیرد در رفتار به حکم آن. خدا را، خدا را، درباره نماز که ستون دین شماست. خدا را خدا را در حق خانه پروردگارتان! آن را خالى مگذارید، چندانکه در این جهان ماندگارید که اگر [حرمت‏]آن را نگاه ندارید به عذاب خدا گرفتارید. خدا را خدا را، درباره جهاد در راه خدا به مال‎هاتان و به جان‎هاتان و زبان‎هاتان، بر شما باد به یکدیگر پیوستن و به هم بخشیدن. مبادا از هم، روى بگردانید و پیوند هم را بگسلانید. امر به معروف و نهى از منکر را وامگذارید تا بدترین شما حکمرانى شما را بر دست گیرند، آنگاه دعا کنید و از شما نپذیرند. پسران عبدالمطلب! نبینم در خون مسلمانان فرو رفته‏اید و دست‎ها را بدان آلوده، و گویید امیرمؤمنان را کشته‏اند. بدانید جز کشنده من نباید کسى به خون من کشته شود. بنگرید! اگر من از این ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اندام او را مبرید که من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم مى‏فرمود: «بپرهیزید از بریدن اندام مرده، هر چند سگ دیوانه باشد.» (۳) اندک اندک آرزوى او تحقق مى‏یافت و بدانچه مى‏خواست نزدیک مى‏شد. او از دیرباز، خواهان شهادت بود و مى‏گفت: «خدایا بهتر از اینان را نصیب من دار و بدتر از مرا بر اینان بگمار!» على (علیه‎السلام) به لقاء حق رسید و عدالت، نگاهبان امین و بر پا دارنده مجاهد خود را از دست داد، و بى‏یاور ماند. ستمبارگان از هر سو دست به حریم آن گشودند و به اندازه توان خود اندک اندک از آن ربودند، چندانکه چیزى از آن بر جاى نماند. آنگاه ستم را بر جایش نشاندند و همچنان جاى خود را می‎دارد تا خدا کى خواهد که زمین پر از عدل و داد شود، از آن پس که پر از ستم و جور شده است. چون على (علیه‎السلام) را به خاک سپردند. امام حسن (علیه‎السلام) به منبر رفت و گفت: «مردم! مردى از میان شما رفت که از پیشینیان و پسینیان کسى به رتبه او نخواهد رسید. رسول الله پرچم را بدو می‎داد و به رزمگاهش می‎فرستاد و جز با پیروزى باز نمى‏گشت. جبرئیل از سوى راست او بود و میکائیل از سوى چپش. جز هفتصد درهم چیزى به جاى ننهاد و مى‏خواست با آن خادم بخرد.» (۴) جز وصیت کوتاهى که نوشته شد، از امام وصیت‏هاى دیگرى نیز در سندهاى قدیمى دیده مى‏شود. برخى از آن‌ها را پیش از ضربت خوردن فرموده و برخى را پس از آن که متوجه دیدار خدا گردید... پى‏ نوشت‎ها: ۱. تاریخ ابن اعثم، ج ۴، ص ۱۴۰ ـ ۱۳۹. ۲. انساب الاشراف، ص ۴۹۹. ۳. نامه ۴۷. ۴. طبقات، ج ۳، ص ۲۶. @porseman_andisheh
☘️☘️☘️ ✅معرفی کتاب؛ ✔️امتیازات مجموعه «مکاسب محرمه» استاد علیرضا اعرافی مجموعه کتاب «مکاسب محرمه» استاد علیرضا اعرافی به منظور آشنایی هرچه بیشتر محققین و جامعه نخبگانی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است. برخی از امتیازات اثر به قلم ناصر نجفی، پژوهشگر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی مرور می‌شود. برخلاف رویۀ عمومی دروس خارج که در آن از ادلۀ قرآنی کمتر استفاده می‌شود و بیشترین تمرکز بر نقل اقوال است، تا جایی که علامه طباطبایی(ره) در این باره می‌نویسد: «… ممکن است یک محصل همۀ آن علوم را فرا بگیرد، متخصص در صرف و نحو و بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول شود و همۀ این درس‌ها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز گردد و حتی به پایۀ اجتهاد نیز برسد، ولی قرآن را آن‌گونه که باید، نتواند قرائت کند و یا به عبارتی، اصلاً، دست به هیچ قرآنی نزده باشد!» (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۲۷۶) اما یکی از امتیازات این اثر استفادۀ حداکثری از دلایل قرآنی است. این رویه در بخش‌های مختلف این اثر ادامه داشته است. نکتۀ ممتاز دیگر این دوره، استفادۀ مکرّر از قواعد فقهی مختلف است. در عموم مباحث کتاب، بخشی به عنوان «مقتضای قواعد» آورده شده که ذیل آن از قواعد مربوطه مانند قاعدۀ ید، قاعدۀ نفی حرج، قاعدۀ اعانه بر اثم، تقابل الأثمان بالاوصاف و … بحث شده است. از دیگر نقاط قوت این اثر، پرداختن تفصیلی به برخی مباحثی است که کمتر در دروس خارج متداول به آن پرداخته می‌شود؛ مانند: غنا و فروعات مختلف آن، غیبت و فروعاتش، علوم غریبه، لهو و لعب و… در این کتاب خیلی مفصل و با نگاه به ابعاد مختلف آن بررسی و تبیین شده است. از دیگر امتیازات مکاسب محرمه استاد اعرافی، پرداختن به برخی مسائل جدید روز است. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که این اثر، تقریرات درس خارج ایشان از سال‌های ۸۵ تا ۹۳ است. یعنی در آن مقطع، ورود به چنین مباحثی هم لازم و هم ارزشمند بود. مانند بخش «محرمات علوم در حوزۀ نشر» و مسائل ذیل آن نظیر حفظ کتب ضلال و فروعات آن یا حق التألیف و فروعاتش. یا بحث قمار در فضای مجازی، بلیط‌های بخت‌آزمایی که در آن مقطع رایج بود و … همچنین یکی از نکات مثبت این اثر، تقسیم محرمات به محرمات تجاری و محرمات اداری است؛ در ذیل این فصل به مباحثی چون اختلاس و فروعات آن پرداخته شده است. در بررسی برخی روایاتی که در این اثر به آنها استناد شده است، به قرائن دیگر غیر از سند توجه شده و سعی در احیای قرائن برای تبیین دلالت روایت بوده است. اگرچه رویه در تمام مباحث این نبوده است و نگاه‌های صرفا سندی پررنگ شده است. نکتۀ مثبت دیگری که در جای‌جای این دوره دیده می‌شود، احصای دقیق روایات ناظر به بحث مربوطه است. در دروس خارج متداول، عموما به نقل اقوال بیشتر اهمیت می‌دهند و همۀ روایات لازم مورد بحث قرار نمی‌گیرد اما به این مهم در مکاسب محرمه ایشان توجه شده است. این ویژگی تقریبا در تمام مباحث ادامه یافته است. نکتۀ مهم دیگر توجه به سنخ‌شناسی مسائل در برخی موارد است. برای مثال در موضوعاتی مانند معونه الظالمین، غیبت و تطفیف، از دلیل عقل شروع می‌کند. با اینکه در همۀ موارد این کار صورت نگرفته است و این امر باعث تطویل در برخی مباحثی شده که جنبۀ عقلایی دارند. ممنبع: شبکه اجتهاد @porseman_andisheh
🍀🍀🍀 ✅دربارۀ «بقیع» به مناسبت هشتم شوال بَقیع‌، دشتی پوشیده از بوته‌ و درختچه در بیرون حصار مدینه بود (پهناوری آن اکنون به 80هزار مترمربع می‌رسد). پس‌ از مرگ‌ عثمان‌‌بن‌‌مظعون‌ در 3ق‌، پیامبر اکرم‌(ص‌) که‌ گویا در جست‌ و جوی‌ جای‌ خاصى‌ برای‌ دفن‌ پیکر اصحاب‌ خویش‌ بودند، ناحیۀ بقیع‌ را پسندیدند. مشهورترین‌ مدفون‌ بقیع‌ در عهد رسول‌ اکرم‌(ص)‌، ابراهیم‌ فرزند خردسال‌ آن‌ حضرت‌ بود. برخى‌ از همسران‌ رسول‌ خدا(ص)‌ همچون‌ ام‌ سلمه‌، صفیه‌، حفصه‌ و عایشه‌ نیز در همان‌جا به‌ خاک‌ سپرده‌ شدند. گورستان‌ بقیع‌ همچنین‌ به‌ سبب‌ دفن‌ پیکر چهار تن‌ از ائمه‌، امام‌ حسن‌ مجتبى‌، امام‌ سجاد، امام‌ باقر و امام‌ صادق‌ علیهم‌ السلام‌، نام‌بردار بوده‌ و به‌ همین‌ سبب‌، بر استحباب‌ زیارت‌ بقیع‌ تأکید بسیار شده‌ است. گوشه‌هایى‌ از بقیع‌، به‌ سبب‌ دفن‌ اعضای‌ مشهور از یک‌ خانواده‌، اندک‌ اندک‌ صورت‌ مقبرۀ اختصاصى‌ یافت‌؛ مانند قطعه‌ای‌ که‌ مدفن‌ امامان‌ چهارگانه‌ و عباس‌‌، عموی‌ پیامبر(ص)‌ بود و ظاهراً مقبرۀ بنى‌هاشم‌ شمرده‌ مى‌شد. بسیار محتمل‌ است‌ که‌ قبه‌ ساخته شده بر روی قبور ائمه (مقبرۀ بنی‌هاشم) را خلفای‌ بنى‌ عباس‌ برای‌ بزرگداشت‌ نیای‌ خویش‌ در تاریخى‌ اینک‌ نامعلوم‌، برپا کرده‌ باشند. در 1221ق‌/1806م‌ که‌ وهابیان‌ بر مدینه‌ دست‌ یافتند، به‌ بقیع‌ هجوم‌ بردند و کلیۀ قبه‌های‌ موجود در آنجا را تخریب‌، و اموال‌ و تزیینات‌ را دستخوش‌ غارت‌ کردند؛ اما پس‌ از آنکه‌ ابراهیم‌ پاشا برای‌ مقابله‌ با وهابیان‌ به‌ حجاز لشکر کشید و ایشان‌ را به‌ سختى‌ شکست‌ داد، به‌ امر سلطان‌ محمود عثمانى‌، بار دیگر قبه‌های‌ بقیع‌ را تجدید بنا کرد. تسلط مجدد وهابیها در 1343ق‌/1924م‌ بر حجاز، تهاجم‌ دیگری‌ را از سوی‌ آنها بر گورستان‌ بقیع‌ در پى‌ داشت‌. خبر این‌ ویرانى‌ و هتک‌ حرمت‌ از مقابر ائمه‌ و دیگر نام‌آوران‌ تاریخ‌ صدر اسلام‌، در ایران‌ و برخى‌ کشورهای‌ اسلامى‌ موجى‌ از نگرانى‌ و نفرت‌ پدید آورد؛ به‌ ویژه‌ در ایران‌ موضوع‌ مذکور در مجلس‌ شورای‌ ملى‌ مطرح‌ شد و سپس‌ هیأتى‌ رسمى‌ برای‌ تحقیق‌ در این‌ موضوع‌، در 1304ش‌ (95 سال پیش) به‌ حجاز رفت‌. در طول‌ سالیان‌ بعد نیز علما و رجال‌ سیاسى‌ ایران‌ از پى‌گیری‌ موضوع‌ تجدید بنای‌ گورستان‌ بقیع‌ چنان‌که‌ شایستۀ آن‌ است‌، باز نایستاده‌اند. 📖 برگرفته از مقالۀ «بقیع» از دائرة المعارف بزرگ اسلامی @porseman_andisheh
☘️☘️ 💢فقه و تحلیل‌های علمی اقتصاد؛ نقد و بررسی ✔️پس از برگزاری نشست اساتید اقتصاد اسلامی با رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا یوسفی، یادداشتی با عنوان «فقه و تحلیل‌های علمی اقتصاد» نگاشت و تصریح کرد: روش بررسی علم فقه نیز بهره‌گیری از روش‌های عقلی، نقلی، زبانی با اتکاء از منابع در دسترس است در حالیکه علم اقتصاد بر روش‌های تجربی متکی است. بنابراین فقه و علم اقتصاد دو علم کاملاً متمایز به لحاظ هدف، موضوع، روش و کارکرد هستند لذا انتظار از دانش فقه باید با توجه به نکات چهارگانه باشد در غیر این صورت باری بر دوش فقه گذارده شده که از تحملش خارج است و در نهایت به دلیل بر نیاوردن انتظارات به تخریب ذهنیت عمومی نسبت فقه منجر‌‌ می‌شود. ✔️از این‌سو حجت‌الاسلام دکتر غلامعلی معصومی‌نیا، نقدی نوشت و این‌ پرسش را مطرح کرد که کسانی که همت خود را مصروف به اثبات ناتوانی فقه در پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز و به‌ویژه اقتصاد کرده و می‌کنند باید توضیح دهند که این همه اقتصاددان و دانشکده اقتصاد چرا نتوانسته‌اند تاکنون یک مدل بومی برای اقتصاد ایران که مبتنی بر روش علمی مورد نظر خود این آقایان است ارائه دهند؟ این استاد حوزه معتقد است: بخش عمده‌‌ای از هجوم‌ها از سوی داعیه‌داران لزوم طراحی مدل‌های علمی به فقه صورت گرفته در حالی که در قسمت عمده برنامه‌های کشور تاکنون نظرات همین افراد مبنای سیاستگزاری بوده و متأسفانه ثمربخش هم نبوده است. سپس دکتر یوسفی به نقد استاد معصومی‌نیا پاسخ داد که در ذیل متن آن و نیز دو یادداشت اولیه را می‌خوانید. 👈 تفصیل مطلب.... https://b2n.ir/t20559 @porseman_andisheh
☘️☘️☘️ 💢اخباری‌گری شکاف عمیقی بین شیعه و سنی ایجاد کرد ✔️حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی: 🔹با تلاش و قدرت نادرشاه جلسه‌ای با عنوان وحدت میان شیعه و سنی برپا و نماز جمعه‌ای در صحن حضرت امیرالمؤمنین (ع) برگزار کردند و مردم مراسم جشن و سروری برای وحدت و تقریب نادری گرفتند. 🔹در دوره قاجار نیز تلاش‌هایی برای ادامه تلاش‌های تقریبی نادرشاه صورت گرفت و البته به نتیجه مطلوب نرسید اما باعث شد فقهای شیعه مطالعه کنند و به نقاط ضعف و قوت یکدیگر بنگرند و ببینند چه شد که تقریب نادری مورد توافق واقعی قرار نگرفت و شیعه و سنی فقط به شکل ظاهری جشنی برپا کردند. 🔹این باعث شد نهضت علمای اصولی در برابر فقهای اخباری شکل گیرد و این نهضت یک گام بسیار مهم و بلندی برای تقریب میان مذاهب بود و توانستند با قدرت استدلال مذهب شیعه را از حالت اخباری‌گری به اصول‌گرایی تغییر دهند. 🔹امروزه نیز دارالتقریبی که در کشور مصر پیدایش یافته در واقع نهادی در برابر فقه اخباری‌گری است چراکه این اخباری‌گری بود که شکاف عمیقی در میان مسلمانان شیعه و اهل سنت ایجاد کرد. تفصیل مطلب....👈 https://b2n.ir/f12076 🆔 @porseman_andisheh
☘️☘️☘️ ✅گزارشی سفر آیت الله اعرافی به واتیکان ✔️بیان ۱۰ چالش مهم جهان و انسان معاصر در دیدار با پاپ / همه بخش های حوزه باید نگاه و رویکرد جهانی و بین المللی داشته باشند. ✔️ آقای پاپ فرانسیس بیان کرد؛ «برای ایران از ۳ جهت احترام قائلم؛ اول اینکه تاریخ و گذشته ادوار پیشین شما را خوانده و به پیشینه غنی شما باور دارم و برای آن احترام قائلم؛ دوم: گرچه با مشکلات و سختی های زیادی مواجه است، ولی تنها مکان در عالم هستید که نظام دینی دارید و سوم: به عنوان یک آمریکای لاتینی، شجاعت، دلیری، نترسیدن شما در مباحث مختلف جهانی را می پسندم. تفصیل مطلب... yun.ir/6v01ob 🆔 @porseman_andisheh
☘️☘️☘️ ✅خاطره خواندنی شب مبعث ✔️ یاد پیامر در اشعار احمد شوقی «در ماه رجب سال 1384 قمری به انجام عمره‌ای موفق شدم و لله الحمد. در مدینه منوره مشرّف بودم و آن ایام تنها هتلی که آن هم در سطح هتل‌‎های درجه دوم شمرده می‌شد، هتل یا فندق «المدینه» بود که در مجاورت حرم مطهّر و بقیع بود و نزدیک نمایندگی هما(یعنی هواپیمای ملّی ایران). شب مبعث بود و حقیر پس از ادای فرایض و عرض سلام و بندگی به مرقد مقدّس حضرت ختمی‌مرتبت و ائمه بقیع علیهم السلام به هتل مذکور که محلّ اقامتم بود برگشتم و چون هوا گرم بود بر بالکن اتاقم نشستم و منتظر ماندم که غذایی را که سفارش داده بودم برایم بیاورند، ولی تلویزیون اتاقم را روشن کرده بودم و به اخبار گوش می‌دادم که ناگهان گوینده تلویزیون گفت: حالا مستقیماً از اُپرای قاهره مراسم احتفال «لیله المعراج»[1] را که در حضور رئیس جمال عبدالناصر و با شرکت «سیده ام کلثوم» اجرا می‌شود پخش می‌کنیم و بلافاصله سالن عظیم اُپرای قاهره را نشان داد که مدعوان و حاضران در آن جلسه دهها ردیف صندلی‌ها را اشغال کرده بودند و فقط در ردیف جلو سه صندلی خالی بود. صدای همهمه مردان وزنانی که در آن تالار بودند شنیده می‌شد که ناگهان دوربین تلویزیون بر چهره مرحوم جمال عبدالناصر(ره) متمرکز شد که وارد سالن می‌شود و به دنبال ... تفصیل بیشتر... https://www.dinonline.com/38387/%d8%a7%d8%ad%d9%85%d8%af-%d9%85%d9%87%d8%af%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%85%d8%ba%d8%a7%d9%86%db%8c/ 🆔 @porseman_andisheh
قابل توجه طلاب پایه ده و اساتید محترم 💠دوره پژوهشی استان البرز همراه با حجت الاسلام و المسلمین دکتر اسلام پور ✅ این دوره پژوهشی مخصوص اساتید و طلاب پایه ۱۰ می‌باشد. ✳️ روز برگزاری: در سه روز ۱۱، ۱۲ و ۱۴ تیر ۱۴۰۱ شنبه، یکشنبه و سه شنبه هفته بعد ❇️ ساعت: صبح ۸ تا ۱۲ و بعد از ظهر ۱۵ تا ۱۹ ❇️مکان برگزاری: مدرسه امام صادق علیه السلام (کرج) __________________________________ 🔴در سال تحصیلی جدید ۱۴۰۲_۱۴۰۱ تمام اساتیدی که تدریس خواهند داشت باید دوره پژوهشی را شرکت کرده و مدرک آن را بگيرند. دوره پژوهشی که در تاریخ ۱۱، ۱۲ و ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، آخرین دوره پژوهشی خواهد بود، لذا انتظار می‌رود اطلاع رسانی کافی به اساتید مدارس محل خدمت خود انجام داده تا مشکلی پیش نیاید. طلاب علاقمند مشخصات خود را به شماره تلفن 09354005708 جناب آقای خمسه ارسال کنند. لطفا لینک گروه را برای تمام کسانی که در دوره شرکت می‌کنند ارسال بفرمایید. گروه دوره پژوهشی استان البرز استاد اسلام پور https://eitaa.com/joinchat/3807445176G04acaba65b 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه البرز: @pazhoohesh_alborz