eitaa logo
پرسمان | porseman
947 دنبال‌کننده
479 عکس
10 ویدیو
20 فایل
🏢 اداره تبلیغ نوین 🔶 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ✅ پاسخ‌به‌مسائل‌قرآن‌وحديث|كلام‌ودين‌پژوهی|اخلاق‌|احكام|مشاوره|تاريخ‌وسيره|سياسی|فرهنگی|مهدويت‌و... 📩 شما می‌توانيد از طريق پيامک ۳۰۰۰۱۶۱۹ سوال خود را مطرح كنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ دین پیامبر(ص) قبل از بعثت ❓ دين پيامبر قبل از رسالت چه بوده است؟ ❗️ پاسخ اجمالي: بى شك پيغمبر گرامى اسلام (ص) قبل از بعثت، يكتاپرست و از هر نوع شرك پاك بود و هرگز بر بت سجده نكرد. تاريخ زندگى او نيز اين معنى را منعكس مى كند، بدان گونه كه در نوجوانى وقتى بحيرا او را به لات و عزّى قسم داد، محمد(ص) آن دو را مبغوض ترين چيز براى خود برشمرد( دلائل النبوه، بيهقى، ج2، ص35). از اميرمؤمنان (ع) درباره رسول خدا (ص) سوال شد كه: آيا بتى را عبادت كرده است؟ حضرت فرمود: نه . سوال شد: آيا خمر نوشيده است؟ فرمود: نه (سبل الهدى و الرشاد، ج2، ص 200). ابن اسحاق مى گويد: «رسول خدا(ص) در حالى به جوانى رسيد كه خداوند او را مراقبت كرده و از پليدهاى جاهلى حفاظت مى كرد زيرا اراده آن داشت تا كرامت رسالت به او دهد».( سيره ابن اسحاق، ص 78 و ر.ك: السيره النبويه، ابن هشام، ج 1، ص 183) برای مطالعه پاسخ تفصیلی این پرسش به آدرس زیر مراجعه فرمایید. 🔸 http://www.ahlebayt.porsemani.ir/content/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 http://porseman.org/q/ 📩 30001619 🔹 @porsemanbot @porseman | http://porseman.org | http://porsemani.ir کانال اداره مشاوره در پیام رسان سروش @porseman
◀️ حجاب اجباری و دیدگاه امام خمینی(ره) بحث حجاب از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي مورد توجه بسياري از فعالان سياسي و اجتماعي قرار گرفت و روزهاي سرد 15 تا 27اسفند سال 57 با تنور اين مسئله به شدت داغ شد. ⬅️ 16 اسفند 57، امام خمینی در مدرسۀ فیضیه قم: «الآن وزارتخانه‏ها- این را مى‏گویم که به دولت برسد، آنطورى که براى من نقل مى‏کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‏هاى اسلامى نباید زنهاى لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 329( ⬅️ حضرت امام(ره) در اين روزها در اقدامي با صلابت از وضعيت حجاب در ادارات دولتي گلايه كردند و خواستار سامان دهي فوري به اين اوضاع شدند. ايشان در اين باره فرمودند: «زنان اسلامي بايد با حجاب اسلامي بيرون بيايند. نه اين‌كه خودشان را بزك كنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پيشين كار مي‌كنند. زن‌ها بايد وضع خودشان را عوض كنند... به من گزارش داده‌اند كه در وزارتخانه‌هاي ما زن‌ها لخت هستند و اين خلاف شرع است. زن‌ها مي‌توانند در كارهاي اجتماعي شركت كنند ولي با حجاب اسلامي». ⬅️ اين سخنان به سرعت با تظاهرات اعتراض آميز جمعي از زنان تهراني در مناطق شمال، مركز و غرب شهر مواجه شد، به طوري كه عكس اين تظاهرات در كنار تيتر يك روزنامه‌هاي 17 اسفند قرار گرفت. «خواست امام اين است كه حجاب اسلامي در مملكت بايد رعايت شود.» شعار زنان معترض اين بود كه حجاب، پاكي نمي‌آورد و حجاب هر كس در نهاد اوست. سخنران مراسم نيز معتقد بود از آن‌جا كه زنان و مردان هر دو براي پيروزي اين انقلاب تلاش كرده اند، پس هر دو بايد آزاد باشند. اين مخالفت‌ها در روزهاي بعد نيز ادامه پيدا كرد. دختران در بعضي مدارس تهران تظاهرات كردند. كاركنان زن هواپيمايي ملي ايران به اين فرمان معترض بودند. جمعي از زنان كارمند در تهران و برخي شهرهاي بزرگ نيز به اين اعتراضات پيوستند. البته اين حركت‌هاي معترضانه از سوي جمعي از موافقان فرمان امام نيز بي پاسخ نماند و درگيري‌هاي لفظي در برخي مواقع بين دو گروه شدت مي‌گرفت و گاه تندرويي هايي نيز از سوي نيروهاي انقلابي گزارش مي‌شد. شعار «يا روسري، يا توسري» در همين مقطع زماني مطرح شده بود و در روزنامه‌ها نيز بازتاب داشت. ⬅️ اعتراضات ادامه يافت. روز شنبه 19 اسفند تجمعي از زنان معترض در مقابل دادگستري تهران تشكيل شد، اما اين بار، موافقان فرمان امام كه طي روزهاي گذشته به طور پراكنده عليه معترضان شعار مي‌دادند، حضور پررنگ تري داشتند؛ به طوري كه نيروهاي كميته‌هاي انقلاب دستور داشتند از زنان معترض در مقابل مردم خشمگيني كه خواستار رعايت حجاب در جامعه بودند، مراقبت كنند. دفتر امام خميني(ره) اطلاعيه‌اي صادر كرد كه با مزاحمين بانوان به شدت برخورد خواهد شد. ⬅️ امام خميني(ره) نيز روز 21 اسفند، موضع گيري آيت الله طالقاني در مورد حجاب را تأييد كردند و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد و اعلام كردند كه به خواسته خود يعني غير اجباري بودن حجاب رسيده اند. ⬅️ در مقاطع بعدی امام (ره) در برابر بی عفتی عده ای در ملا عام واکنش نشان دادند و از مردم متدین خواستند در برابر این اقدامات بایستند. 7تیر 58، امام خمینی(س):« اسلام جلوی‌ شهوات را می‌گیرد؛ اسلام نمی‌گذارد که لخت بروند توی این دریاها شنا کنند. پوستشان را می‌کند! با زنها لخت بروند آنجا، و بعد زنها لخت بیایند توی شهرها! مثل کارهایی که در زمان طاغوت می‌شد. همچو کاری اگر بشود، پوستشان را مردم می‌کنند. مسلمانند مردم. نمی‌گذارند زنها و مردها با هم داخل هم بشوند و توی دریا بریزند و به جان هم بیفتند. «تمدن» اینها این است! اینها از تمدن این را می‌خواهند. ......» (صحیفه امام، ج ۸، ص: 338 و ۳۳۹) ⬅️ از سخنان حضرت امام و آيت الله طالقاني و ساير موضع گيري‌هاي موافقان حجاب در آن مقطع زماني چنين برمي‌آيد كه علماء و اكثريت مردم حاضر نيستند نحوه پوششي كه پيش از پيروزي انقلاب رايج بود را بيش از اين تحمل كنند، اما كاملا اميدوارند كه توصيه به حجاب در آن شرايط ويژه انقلابي مؤثر باشد. در آن سال‌ها حجاب نه تنها با نگاه ديني كه با نگاه انقلابي حتي براي ماركسيست‌ها نيز يك ارزش و نماد مبارزه با امپرياليسم محسوب مي‌شد و همين موقعيت بود كه زنان بي حجاب را در اقليت عددي و فكري قرار مي‌داد. بنابراين اميد آن بود كه بي بندوباري‌هاي گذشته تكرار نشود و اين زنان نيز با رغبت، حجاب اسلامي را بپذيرند. و در نهايت بعد از گذشت چند سالي و فراهم شدن موقعيت در سال 1362 قانون الزامي بودن حجاب به تصويب رسيد. سرانجام، مصوبه آبان ماه سال 62 مجلس شورای اسلامی، به تمام این فراز و نشیب ها پایان داد و فصلی جدید را در کشور اسلامی­امان آغاز کرد:
آبان ۱۳۶۲ ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات:«هرکس علناَ در انظار واماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تادوماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد . تبصره - زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر وانظار عمومی ظاهر شوند، به حکم بالا محکوم خواهند شد». ⬅️ امام بزرگوار، همواره بر دلیل اهمیت حجاب تاکید و با سخنان خود جامعه را هدایت می کردند و در سخنان خود خطاب به بانوان می فرمایند: 22اسفند 63، امام خمینی:« و البته باید توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزشهاى شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى این است که، آن ارزشهاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسههاى شیطانى یا دستهاى فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال مىشدند اینها، این ارزشها زنده بشود.»(صحیفه امام، ج19، ص: 185) 🔷 برای مطالعه متن تفصیلی این مقاله به آدرس زیر مراجعه فرمایید. http://porseman.org/showarticle.aspx?id=2508 جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 http://porseman.org/q/ 📩 30001619 🔹 @porsemanbot @porseman | http://porseman.org | http://porsemani.ir کانال اداره مشاوره در پیام رسان سروش @porseman
◀️توصیه‌های عملی ماه شعبان براساس بیانات رهبر انقلاب 🔺 رابطه خودتان را با خدا به‌وسیله دعا و ذکر تقویت کنیدبه خدا توکل کنید. از خدای متعال توفیق بخواهید. مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویات باز بدارد!یعنی یکی از خطرها این است که در عمل‌زدگی غرق بشویم و از آن ارتباط قلبی خودمان غافل بمانیم.آن چیزی که پشتوانه‌ی نشاط و شور و شوق و تحرک و توفیق ماست، کمک الهی است. 🔹 حقیقتاً از دل، با زبان مناجات با خدا حرف بزنید،شاید در ماه شعبان، بتوانیم با ذخیره‌ای که از این ماه گرفته‌ایم، آن مناجات پرسوز و گداز و پر مضمون را با نفس حقیقی بخوانیم - نه‌فقط الفاظ آن را مرور کنیم- و حقیقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنیم، و اگر ان‌شاءاللَّه این همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده‌ی ورود بر سر سفره‌ی ضیافت الهی شویم و در اوج قله‌ی آن ماه، شایسته‌ی ورود به لیلةالقدر گردیم. 🔹من یک وقتی ازامام (رضوان‌الله‌علیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم برای ماه شعبان است؛ دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش برای شب نیمه‌ی شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «جهنم هم که من را ببری، فریاد می‌کشم تو را دوست دارم». و در دعای کمیل: «اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد می‌کشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را» جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید 🔸 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2327 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از ربات پرسمان استفاده نمایید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q 🔸 پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش https://Sapp.ir/porseman🔸 کانال پرسمان در ایتا https://eitaa.com/porseman🔸 کانال پرسمان در گپ https://gap.im/porseman🔸
◀️ فلسفه غیبت امام زمان (عج) ❓با اين همه علاقه اى كه از جانب ارادتمندان امام زمان(عج) اظهار مى شود ؛ چرا باز آن حضرت از ديده ها پنهان است؟ ❗️بسيارى از مطالبى كه در مورد اسرار و حكمت هاى «غيبت» آن حضرت بيان شده، در مورد تداوم آن نيز صادق است. از طرفى بايد توجه كرد كه : 🔹ثابت و روشن نيست كه بسيارى از اين ابراز علاقه ها و دوستى ها از جانب ارادتمندان، خالصانه و هميشگى است و در موقع نياز و ضرورت نيز پايدار مى ماند!! 🔹اظهاردوستى ازسوى عده كمى از ارادتمندان كافى نيست ؛ بلكه بايد اين خواست و توجه جهانى شده و بسيارى از مردم خواستار ظهور منجى موعود شوند. 🔹پيامبران گذشته نيز وقتى كه مى ديدند با همه سعى و كوششى كه در راه هدايت بشر مبذول مى دارند، وجدان خفته آنان بيدار نمى گردد؛ آخرين چاره را در اين مى ديدند كه مدتى از ميان آنها بيرون بروند. 🔹 امام صادق (علیه السلام) در بخشى از فرموده هاى خود به اين بُعد غيبت امام زمان اشاره كرده، مى فرمايد :«...وجه حكمت غيبت، همان حكمت غيبت پيامبران پيشين است». جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🔸 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2441 به نقل از کتاب «مهدویت پیش از ظهور» جهت مطالعه متن کامل کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1353 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از ربات پرسمان استفاده نمایید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q 🔸 پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش https://Sapp.ir/porseman🔸 کانال پرسمان در ایتا https://eitaa.com/porseman🔸 کانال پرسمان در گپ https://gap.im/porseman🔸
پرسش ها و پاسخ هاى دانشجويى دفتر 27 مهدويت (پیش از ظهور)
📚 معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ هاى دانشجويى ؛ دفتر 27 📝 عنوان: مهدويت (پیش از ظهور) 🖌 نویسنده: رحیم کارگر 🖨چاپ: 89 - دفتر نشر معارف 🔍مشخصات ظاهری : 240 صفحه ؛ 34 پرسش و پاسخ 📖موضوعات : خاستگاه مهدویت | مصلح جهانى | مهدویت در جهان | مهدويت نزد شيعه و اهل سنت | تفاوت شيعه و اهل سنت | نام امام زمان(عج) در قرآن | چرايى شناخت امام | ولادت حضرت مهدى(عج) | امامت در كودكى | خصايص و ويژگى هاى حضرت مهدى(عج) | فلسفه غيبت امام زمان(عج)| چرايى دوازده امام | طول عمر امام مهدى(عج) | نائبان امام زمان(عج) | ولايت فقيه در عصر غيبت | مراجع تقليد در عصر غيبت | فريادرسى امام زمان(عج) | نظارت امام زمان(عج) و ستاريت خدا | زندگى امام زمان(عج) | ازدواج امام زمان(عج) | جزيره خضراء | سرداب امام زمان(عج) | انتظار فرج | انتظار پويا | وظيفه منتظران | منتظران گناهكار | دعاى سلامتى امام زمان(عج) | دعاها و زيارت نامه ها 📁 نمونه پرسش و پاسخ ها: ❓ ديدگاه اهل سنّت در مورد امام مهدى(عج) چيست؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110956 ❓ سبب غيبت امام زمان(عج) چيست؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110966 ❓ اگرامام مهدى(عج) انسانى زنده است که در طول یازده قرن با نسل هاى پیاپى هم عصر بوده و در قید حیات به سر برده، چگونه توانسته چنین عمر طولانى را به دست آورد؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110970 ❓ چگونه مى توانید ثابت کنید که «ولى فقیه»، نایب و جانشین امام زمان(عج)، رهبر و ولىّ جامعه اسلامى است؟ وقتى که آن حضرت در غیبت طولانى مدت به سر مى برد، چه نیازى به نایب و نماینده دارد؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110972 ❓ وظيفه فردى، اخلاقى و اعتقادى شيعيان و منتظران واقعى حضرت مهدى(عج) چيست؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110982 جهت مطالعه متن کتاب به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1353 جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx 📩 پيامك : 30001619 🔹 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش 🔸 https://Sapp.ir/porseman کانال پرسمان در ایتا 🔸 https://eitaa.com/porseman کانال پرسمان در گپ 🔸 https://gap.im/porseman
◀️ روزه در ساير اديان ❓آيا ماه رمضان و روزه گرفتن، در اديان گذشته نيز وجود داشته است؟ فرق روزه مسيحيان و يهوديان با مسلمانان چگونه است؟ ️ ⁉ببر اساس صريح آيه قرآن، روزه براى امتهاى گذشته نيز واجب بوده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ». از اين آيه به دست مىآيد كه در ملتها و امتهاى پيشين نيز روزه واجب بوده است. اما اين ملتها چه كسانى بودهاند؟ نقلهاى تاريخى از مصر، يونان، روم و هند باستان، نمونههاى روزه دارى را نقل كرده است. در كتاب مقدس نيز بر روزه دارى تأكيد و تشويق شده است. در قاموس كتاب مقدس آمده است: «روزه در تمام اوقات در ميان هر طايفه و هر ملت و مذهب، در موقع اندوه و زحمت غيرمترقبه، معمول بوده است». از تورات نيز برمىآيد كه موسى عليهالسلام چهل روز روزه داشته است: «هنگام بر آمدنم به كوه، لوحهاى سنگى را (لوحهاى عهدى كه خداوند با شما بست) بگيرم. آن گاه در كوه چهل روز و چهل شب ماندم؛ نه نان خوردم و نه آب نوشيدم». همچنين از انجيل لوقا نيز برمىآيد كه حواريون مسيح روزه مىگرفتند. روزه به عنوان يك عمل عبادى، در ميان يهود رواج دارد؛ ولى تنها در روز «كيپور» (روز كفار) اين عمل صورت مىگيرد. در اين روز يهوديان از غروب روز قبل تا شبانگاه اين روز، براى كفّاره گناهان روزه مىگيرند و از خوردن و آشاميدن، استحمام و كار پرهيز مىكنند و در كنيسهها به عبادت و استغفار مشغول مىشوند. جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🔸 http://www.adyan.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D9%86 به نقل از کتاب «پرسش و پاسخ های برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان» جهت مطالعه متن کامل کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از راههای زیر استفاده نمایید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش https://Sapp.ir/porseman کانال پرسمان در ایتا https://eitaa.com/porseman کانال پرسمان در گپ https://gap.im/porseman