فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأثیر روابط آزاد پیش از ازدواج
بر زندگی زناشویی
🔴 #استاد_شهید_مطهری
⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️
⠀ ⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🌸⊱━═╮
@porseman_onlin
╰═━⊰🌸⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
🔰 كَيفَ يُفرَحُ بِعُمُرٍ تَنقُصُهُ السّاعاتُ؟
✍به عمرى كه گذر زمان از آن می کاهد، چگونه می توان دلشاد بود؟
❤️ #امام_علی_علیه_السلام
📚 #غررالحكم_حدیث6983
⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️
⠀ ⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🌸⊱━═╮
@porseman_onlin
╰═━⊰🌸⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
﷽
⛔️شبهه
چرا پیامبر و امامان کنیز و غلام داشتند؟
امام باقر هنگامی که از دنیا رفتند ۶۰ تا برده داشتند
آیا این بردهداری نیست؟
❇️ پاسخ
درست است احکامى؛ مانند احکام ازدواج با بردگان، محرمیت با بردگان، مکاتبه(قرارداد براى آزادى بردگان) و... که در قرآن ذکر شده است، اصل وجود بردگى را در زمان پیامبر(ص) و صدر اسلام اثبات میکند، اما باید گفت که اسلام برنامهی بسیار دقیق و زمانبندى شدهای براى آزادى بردگان دارد که در نتیجه همهی آنها به تدریج آزاد میشوند.
ادامه👇
lish.ir/1H5a
⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️
⠀ ⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🌸⊱━═╮
@porseman_onlin
╰═━⊰🌸⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
هدایت شده از رایحه ی احکام «تخصصی»
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🔵اعمال روز #هفدهم_ربیع_الاول☝️
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
⚱⚱⚱⚱⚱⚱⚱⚱⚱
🔴فقط #بالینک به #اشتراک بگذارید👇
╭═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╮
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
╰═⊰🍂🌺🌸🍂⊱━╯
🔺 حداقل به #یک_نفر ارسال کنید/ممنون
13990813_40515_128k.mp3
16.88M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع). ۹۹/۸/۱۳
#بیانات_رهبری
⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️
⠀ ⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🌸⊱━═╮
@porseman_onlin
╰═━⊰🌸⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
﷽
♦️ سوال
آیا درست است که امام معصوم(ع) فرموده اند: " ما بزرگترها و کوچکترهایمان را به #دشنام گفتن و #لعن کردنِ آن دو نفر (ابوبکر و عمر) توصیه می کنیم" ؟
آیا این روایت دارای سند و متن معتبری است.
❇️پاسخ
💢نقل و ترویج آن به عنوان حدیث روا نیست زیرا درباره اینکه امام معصوم(ع) چنین عبارتی را فرموده باشند تردیدهای بسیار جدی وجود دارد:
✅اولا:
عبارت عربی این جمله اینست: "وَ نَحْنُ مَعَاشِرَ بَنِي هَاشِمٍ نَأْمُرُ كِبَارَنَا وَ صِغَارَنَا بِسَبِّهِمَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْهُمَا"
اما باید توجه کرد که این عبارت صرفا بخشی از یکی از ویرایش های ضعیف از یک روایتِ چند سطری درباره گفتگوی کمیت بن زید با امام معصوم ع است و در ویرایش های دیگری که مثلا در کافی کلینی نقل شده است این جمله نیست.
بنابراین روایت مورد بحث دارای چند ویرایش متفاوت است یعنی چندگونه نقل شده است. یکی از این گونه ها در کافی کلینی و دو گونه در رجال کشی نقل شده که صرفا در یکی از این ویرایش ها که در رجال محمد بن عمر کشی (قرن 4) با سند شدیدا ضعیف نقل شده است این عبارت یافت می شود.
ویرایشی که کلینی نقل کرده در کتاب الكافي ج : 8 ، ص : 102 ، حدیث شماره 75 آمده است و دو ویرایش متفاوتی که کشی نقل کرده در رجال الکشی، صص:20-207 ، روایت های شماره 261 و 263 قابل دسترسی و مقایسه با یکدیگر هستند.
✅ثانیا:
علت ضعیف بودن سند این روایت آنست که دستکم سه تن از واسطه های نقل این عبارت ، از سوی رجال شناسان عالیقدر شیعه متهم به ضعف و غلو (انحراف از تشیع از سنخ افراطی گری) شده اند بنابراین سندش به شدت ضعیف است.
یکی از این سه واسطه «محمد بن {الحسن بن} جمهور العمی{القمی}» نام دارد که شیخ طوسی فرموده که «غالی»(افراطیِ منحرف) بوده و نجاشی(رجال شناس طراز اول شیعه) درباره اش فرموده: «ضعیف فی الحدیث، فاسد المذهب»
📚رجال الطوسی، ص364 و رجال النجاشی، ص337
✅واسطه دیگری که در زنجیره سند این روایت دچار اتهامات سنگین است «اسحاق بن محمد البصری» نام دارد که شیخ طوسی تصریح کرده که این راوی «متهم به غلو» است(رجال الطوسی، ص384) و نجاشی فرموده که او «معدن التخلیط» است
📚رجال النجاشی، ص74
یعنی «روایات یا عقاید درست و نادرست را با هم مخلوط می کرده و نشر می داده است.
نفر سوم در زنجیره سند «نصر بن صباح» نام دارد که نه تنها وثاقتش اثبات نشده بلکه کشی و نجاشی تصریح کرده اند که از «غالیان» (جراین انحرافی افراطی شیعه) بوده است.
📚رجال الکشی، ص17 و رجال النجاشی، ص428
البته نفر چهارمی نیز در زنجیره سند حضور دارد که نامش «موسی بن بشار الوشاء» است و درباره وثاقت یا عدم وثاقتش هیچ اطلاعاتی در اختیار نداریم بنابراین «وثاقتش نامعلوم است».
طبیعی است اگر چهار حلقه از یک زنجیر پنج حلقه ای غیرقابل اتکا باشند چنین زنجیری به شدت غیرقابل اعتماد است. بنابراین سند این عبارت از نظر علمای رجال شیعه غیر قابل اتکا ارزیابی می شود.
✅ثالثا:
شیوه ای که اهل بیت(ع) در دعاها و زیارتهای معتبر به ما آموخته اند اینست که به جای «اینکه نام مقدسات اهل سنت را بیاوریم و تظاهر به #لعن آنها کنیم» از شیوه زیر پیروی کنیم:
1- لعن ظالمان به صورت کلی
2 - خوشرفتاری با اهل سنت و مدارا با آنان
3- بیان واقعیات تاریخ و مظلومیت اهل بیت (ع) به صورت مستند و به دور از فحاشی
✅اساسا «تظاهر به لعن» با ذکر نام «مقدسات اهل سنت» در هیچ حدیث صحیحی توصیه نشده است و اهل بیت(ع) چنین توصیه ای نفرموده اند. این شیوه ها غالبا ناشی از سلیقه شخصی برخی از افراطی های شیعه نما یا کسانی است که احیانا در برخی لحظات ، احساساتشان بر عقلشان غلبه می کند و برای درست کردن ابرو ، چشم را کور می کنند.
✅به طور کلی باید رفتار شیعیان مصداق آیه شریفه «قولوا للناس حُسنا» باشد. این آیه شریفه خوشرفتاری در رفتار با عموم مردم (خواه شیعه یا سنی یا مسیحی و ..) را توصیه فرموده است. طبیعی است اینکه کسی به نام تشیع بخواهد «تظاهر به لعن مقدسات اهل سنت» کند ، از این آیه شریفه تخطّی کرده است.
✅در پایان خوب است توجه خواننده محترم را به سخنی که سید رضی در نهج البلاغه از امیرالمؤمنین(ع) نقل کرده جلب کنیم که « اِنّي أكره لكُم أن تكونوا سبّابين »
ترجمه: «برای شما ناپسند دارم که #دشنامگو باشید»
📚نهج البلاغه، خطبه 206
⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️
⠀ ⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🌸⊱━═╮
@porseman_onlin
╰═━⊰🌸⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
♦️سوال
عکس رهبر در کنار پدرشان چرا عمامه پدر ایشان سفید هست ؟؟
❇️پاسخ
عکس کمتر دیده شده رهبر انقلاب درکنار پدرشان
lish.ir/1H3L
تصویر مذبور ابوی رهبری در منزل بوده و میتوان گفت ایشان با «دستار» سر خود را پوشانده اند؛ وگرنه در تصاویری که از ایشان باقیست مانند رهبری عمامه مشکی برسر میگذاشتند:
پدر رهبر معظم انقلاب آیت الله سید جواد خامنه ای
ادامه👇👇
lish.ir/1H3N
⭕️💠⭕️💠⭕️💠⭕️
⠀ ⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🌸⊱━═╮
@porseman_onlin
╰═━⊰🌸⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 ꧁༼﷽༽꧂🌸🍃
🎥 #ڪلیپ_ڪوتاه☝️
💕قهر و #آشتی(همسران)
🎤 دڪتر #اسلامی
⭕️#ادامه_دارد...
⠀ ⠀ོ ⠀🌦⠀⠀ོ ⠀ ⠀ོ🌦⠀⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌸``╯
┗``╯ \╲
🌺 زیارت نامه حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها
🕌 #زیارت_مجازی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها از طریق لینک زیر 👇👇
vtour.amfm.ir
التماس دعا فراوان✋
⠀ ⠀ོ ⠀🌦⠀⠀ོ ⠀ ⠀ོ🌦⠀⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌸``╯
┗``╯ \╲
👇👇👇
🌾ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم
🍃بي بي فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود.[۱] پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»[۲]
🍃حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد:
🍃«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».[۳]
به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».[۴]
🍃شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد:
🍃«قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج[۵] بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».[۶]
🍃ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.[۷] يوسف علي يوسفي مي نويسد:
🍃«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».[۸]
🍃 خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه[۹] كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.[۱۰]
منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام
--------------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]- مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶.
[۲]- محمدي، اشتهاردي، محمد؛ حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸.
[۳]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۸.
[۴]- قمي، حسن بن محمد بن حسن، پيشين، ص ۲۱۳.
[۵]- از اصحاب امام رضا (عليه السّلام): محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹.
[۶]- فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵.
[۷]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹.
[۸]- يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي.
[۹]- ستيه مخفف سيدتي است (فقيهي، علي اصغر، پيشين، ص ۸۷).
[۱۰]- همان، ص ۸۷-۸۶.
⠀ ⠀ོ ⠀🌦⠀⠀ོ ⠀ ⠀ོ🌦⠀⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
🌹یا فاطمةُ اشفعی لی فی الْجَنَّةِ🌹
♥️ #امام_جواد (ع) فرمودند:
🍃 هر كس قبر عمّه ام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را در قم زيارت كند، بهشت پاداش او است.
📖 كامل الزيارات، ص 53
حال که زیارت حضوری به دلیل بیماری کرونا مشکل شده به زیارت مجازی میرویم از طریق لینک زیر
👇👇
vtour.amfm.ir
⠀ ⠀ོ ⠀🌦⠀⠀ོ ⠀ ⠀ོ🌦⠀⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
🚫شایعه
حدیث #کرونا هم به باز آمد!
❇️پاسخ
آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی حدیث کورون منتسب به امام علی علیهالسلام را که ادعا شده در کتاب عظائم الدهور (ابوعلی الدبیزی ۵۶۵ هجری) آمده است جعلی دانسته و گفتند چنین کتابی اصلا وجود خارجی ندارد.
✅لذا...
افرادی که مدعیاند چنین کتابی وجود دارد باید قدیمیترین نسخه آن را ارائه بدهند تا کارشناسان با تستهای مربوطه قدمت آن را معلوم نمایند.
چنانچه چنین کتابی موجود باشد یک سند قطعی در جهت حقانیت دین اسلام خواهد بود حتی اگر یک هفته قبل از انتشار خبر ویروس کرونا چاپ شده باشداما متاسفانه این خبر شایعه است و چنین کتابی وجود خارجی ندارد‼️
علاوه بر آیتالله فاضل لنکرانی، کارشناسان علوم حدیث گفتند 👇
1⃣ اصلا این روایت و حتی مستند این روایت (که از کتب قرن نهم معرفی شده) وجود ندارد. حتی در قرون بعدی هم چنین کتاب و روایتی نیست!.
2⃣ یک متن عربی امروزی است و هیچ سنخیتی با فرمایشات حضرت علی علیه السلام و عربیهای قدیم مستفاد در روایت ندارد.
3⃣ منشا اولیه این روایت ساختگی سایتهای معلولمالحال کشورهای حاشیه خلیج فارس است. و احتمالا کار وهابیت است برای ساده انگار شناساندن #شیعیان به جهانیان است.
https://plink.ir/8qYyc
https://plink.ir/qPxDr
⠀ ⠀ོ ⠀🌦⠀⠀ོ ⠀ ⠀ོ🌦⠀⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
〰✨🕊🌸༼༼ ﷽ ༽༽🌸🕊✨〰
#اذکار_هفته
#پرسش❓
ذکر روزهای هفته (فلان روز هفته ۱۰۰ بار یارب العالمین ، یا ۱۰۰ بار یاقاضی الحاجات و..) آیا مستند #معتبری دارد؟ از یک روحانی اهل مطالعه ای شنیدم که #سندی ندارد. اگر سند ندارد چرا این قدر گسترده در مساجد و مراکز مختلف، نصب و ترویج میشود؟! حتی بنده در دو مدرسه ابتدایی دیدم که این اذکار هفته را بر روی دیوار نصب کرده اند و دانش آموزان را هر روز توصیه به خواندن ذکر آن روز می کنند❓
⭕️💠💠💠💠⭕️
#پاسخ✅
✍از جمله #مستحبات موکدی که مورد تاکید آیات و روایات فروانی قرار گرفته است ، #متذکر شدن به ذکر خداوند است .
💠خداوند می فرماید ؛
« اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، خدا را #بسيار ياد كنيد و صبح و شام او را تسبيح گوييد»🍃احزاب 41
💠در حدیث قدسی آمده است که خداوند به موسی نبی عرضه داشت ؛
« #ذکر من را در هیچ حالتی ترک مکن چرا که ترک ذکر من قساوت قلب می آورد »(1)
📌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرکس ذکر خدا را زیاد بگوید ، خداوند او را دوست می دارد و برای چنین کسی دو برائت نامه قرار می دهد ، برائت از آتش دوزخ و برائت از نفاق»(2)
💠امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« در هر ساعت از ساعات شبانه روز به مقداری که توان دارید زیاد ذکر خداوند را بگویید»(3)
📌اذکاری که گفتنش در روزهای هفته مورد توصیه قرار می گیرد که به ترتیب از شنبه تا جمعه یا رب العالمین ، یاذالجلال و الاکرام ، یا قاضی الحاجات ، یا ارحم الراحمین ، یا حی یا قیوم ، لا اله الا الله الملک الحق المبین ، اللهم صل علی محمد و آل محمد می باشد ، به جز صلوات که بالخصوص گفتنش در روز #جمعه در روایات سفارش شده است ( الخصال ج2 ص394 - ثواب الاعمال ص156 ) سایر اذکار بالخصوص روایتی ندارد اما به صورت کلی داخل در #عنوان ذکر خداوند است و پاداش دارد و گفتن آن مانعی ندارد .
💠مشغله روزمره زندگی سبب #غفلت افراد از ذکر الهی می گردد ، رسم مذکور بر گفتن اذکاری در طول هفته ، سبب تنبه و توجه بیشتر به ذکر خداوند می گردد ، لذا عرف اذکار مذکور را قبول کرده است و این اذکار مخالفتی با شرع نیز ندارد ، بلکه چنان که گذشت موافق شرع نیز می باشد .
📚(1)الکافی ج2 ص497
📚(2)وسائل الشیعه ج7 ص154
📚(3)الکافی ج8 ص7
⠀ོ ⛅️⠀⠀ོ ⠀🌥⠀ ⠀ོ
╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮
https://eitaa.com/joinchat/3560439879C0e9ded2d08
╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
╲\ ╭``┓
╭``🌸``╯
┗``╯ \╲