eitaa logo
آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
11 دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
318 ویدیو
589 فایل
💮در شــــام شــــوم خــــواص کـــــور نــور بصیــــــرت عمـــــــارم آرزوست💮 🌐#مجری_طرح_اتحاد_گروه های_ولایی 🇮🇷#عمــــــاریون_رهبـــــریم 🆔 @ammareyon 🚫#کپی برداری از #طراحی گپشن ها و#تنظیمات کنفرانس ها بدون اجازه مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 🌀در روایت دیگری نیز وارد شده که عده‌ای نزد رسول خدا صلوات الله علیه آمدند و تمامی خصلت‌های نیکوی فردی را ذکر کردند. 👤حضرت فرمودند: «کَيْفَ‏ عَقْلُ‏ الرَّجُلِ؛ عقل او چگونه است؟» آنها اعتراض کردند که ما در مورد عبادات و کارهای نیک او صحبت می‌کنیم و شما از عقل او سؤال می‌کنید؟ 👤 حضرت فرمودند: إِنَّ الْأَحْمَقَ يُصِيبُ بِحُمْقِهِ أَعْظَمَ مِنْ فُجُورِ الْفَاجِرِ وَ إِنَّمَا يَرْتَفِعُ الْعِبَادُ غَداً فِي الدَّرَجَاتِ وَ يَنَالُونَ الزُّلْفَى مِنْ رَبِّهِمْ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ؛ کاری که احمق به واسطه حماقتش انجام می‌دهد از فجور فاجر بزرگ‌تر است. بندگان در روز قیامت به اندازه عقلشان درجه می‌گیرند و به پروردگارشان نزدیک می‌شوند ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 📖در روایت دیگری نیز راوی خطاب به امام صادق علیه‌السلام می‌گوید: 💬من همسایه‌ای دارم که بسیار نماز می‌خواند، بسیار صدقه می‌هد و بسیار حج می‌رود و شیعه است. 👤حضرت به او فرمودند: کیف عقله؛ عقل او چگونه است؟». راوی می‌گوید: اهل تعقل نیست. 👤حضرت می‌فرمایند: «لایرتفع بذلک منه؛ چیزی از اعمال او بالا نمی‌رود . ☄یعنی تقریباً اعمال او هیچ فایده‌ای ندارد. بنابراین عقل مهم‌ترین اولویت است؛ زیرا وزن این روایات خیلی زیاد است و حتی کسی را که عقل ندارد، دیندار نمی‌داند. لذا باید در درجه اول جامعه را اهل تدبیر و تعقل بار بیاوریم. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 👤حضرت امام هادی علیه السلام در ضمن روایتی به بیان دلیل تفاوت معجزات انبیا اشاره می‌کنند تا اینکه به زمان حضرت رسول می‌‌رسند 🌀و در جواب سؤال راوی که می‌پرسد حجت امروز خداوند بر مردم چیست، می‌فرمایند: 💬الْعَقْلُ‏ يُعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَى اللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ‏ وَ الْكَاذِبُ عَلَى اللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ؛ عقل که به وسیله آن کسی که نسبت درست به خدا می‌دهد شناخته می‌شود و او را تصدیق می‌کند و کسی که نسبت دروغ به خدا می‌دهد نیز شناخته می‌شود و تکذیبش می‌کند ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 🌀گویا حضرت می‌خواهند بفرمایند که نحوه اعجاز قرآن در زمان‌های مختلف نیز متفاوت است؛ یعنی وجه اعجاز قرآن در زمان نبی اکرم صلوات الله علیه بلاغت آن است ولی وجه اعجاز قرآن در عصر حاضر جنبه عقلانیت و عقلایی بودن آن است. 💬بنابراین، جایی که حضرت می‌فرمایند حجت ما در این زمان عقل است چگونه می‌توانیم عقل را رها کنیم؟ ☄حال باید ببینیم که ما چقدر جامعه را به سمت عقلانیت هدایت کردیم؟ آیا سیستم آموزش و پرورش و ادارات ما بر این اساس اداره می‌شود یا خیر؟ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 🌀اولویت دوم ، محبت است. 💬در روایت وارد شده است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ ذَاتَ يَوْمٍ يَا عَبْدَ اللَّهِ أَحْبِبْ فِي اللَّهِ وَ أَبْغِضْ فِي اللَّهِ وَ وَالِ فِي اللَّهِ وَ عَادِ فِي اللَّهِ فَإِنَّهُ لَا تُنَالُ‏ وَلَايَةُ اللَّهِ‏ إِلَّا بِذَلِكَ وَ لَا يَجِدُ رَجُلٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ وَ إِنْ كَثُرَتْ صَلَاتُهُ وَ صِيَامُهُ حَتَّى يَكُونَ كَذَلِكَ. 👤حضرت در این روایت می‌فرمایند: ☄«احبب فی الله» و این با «احبب فی سبل‌الله» متفاوت است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅🔟༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 👤حضرت در ادامه می‌فرمایند انسان تنها از این راه می‌تواند، ولیّ خدا شود و اگر این‌گونه نباشد، اصلاً طعم ایمان را نخواهد چشید و از ایمان خود لذت نمی‌برد، هرچند که نماز و روزه او زیاد باشد. 📖بنابراین، با این تأکیدی که رسول اکرم در مورد محبت دارند، باید بیشتر وقت خود را در این راه صرف کنیم. منظور از «فی الله» این است که همه هستی جلوه‌ای از حضرت حق است و انسان باید با این نگاه به همه هستی نگاه کند و لذا هرجا را که نگاه می‌کند، خدا را در آن می‌بیند. در این صورت به عشق می‌رسد و همه عالم را محضر خدا می‌بیند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 🌀هر چه معرفت انسان بالاتر برود، محبت انسان نیز بیشتر می‌شود؛ چون خداوند زیبایی محض است و معصومین هم جلوه تام خدای متعال و زیبایی محض هستند و انسان فطرتاً زیبایی را دوست دارد. 💬بنابراین هرچه معرفت انسان بیشتر شود، این زیبایی را بیشتر می‌بیند و در نتیجه عاشق‌تر می‌شود و لذا سعی می‌کند به آنها شبیه‌تر شود و همانند معصومین حرکت کند. لذا راه حرکت صحیح را می‌یابد و هر چه درست‌تر حرکت کند، نورانیت او بیشتر می‌شود. ☄ اینجاست که خداوند می‌فرماید: «لان شکرتم لازیدنکم»؛ شما را توسعه می‌دهم، نه اینکه نعمت‌های شما را توسعه دهم. هنگامی که انسان توسعه بیابد، بیشتر می‌فهمد و قدرتمندتر و زیباتر می‌شود ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 📖هنگامی که درآیات قرآن نیز دقت می‌کنیم، دقیقاً این دو اولویت را مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند 💬«إِنّ َشَرَّالدَّوَابِّ عِنْدَاللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لايَعْقِلُونَ» . این سنگین‌ترین تعبیری است که در قرآن آمده است؛ زیرا در قرآن تعبیر «کالانعام» نیز آمده است، ولی در اینجا تعبیر به دابّه شده که هر جنبنده‌ای را در بر می‌گیرد و حتی شامل موجودات تک‌سلولی نیز می‌شود. ☄خداوند در اینجا تعبیر «شر الدواب» را به کسانی نسبت می‌دهد که تعقل نمی‌کنند. در چند آیه بعد نیز می‌فرماید: «إِنَّ شَرَّالدَّوَابِّ عِنْدَاللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لايُؤْمِنُون‏». بنابراین، معلوم می‌شود کسی که از عقل جدا می‌شود، هم دچار کفر سابقی است و هم به ایمان لاحق نمی‌رسد ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 🌀باید نقطه شروع را به مردم معرفی کرد و به صورت کلی دستورالعمل نداد تا مردم گیج و سرگردان شوند. مثلاً به مردم می‌گویند تقوا پیشه کنید و برای این کار باید خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینید. 💬اما چگونه باید این کار را انجام دهند؟ مردم حیران و سردرگم می‌شوند، لذا باید یک نقطه شروع که خیلی سخت نباشد به مردم معرفی کرد. ☄این شیوه مورد تأیید آیات و روایات نیز هست. به نظر بنده، نقطه شروع این کار، تشویق به تعقل و عقلانیت در کارهاست. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 📖هنگامی که از این نقطه ساده شروع کنیم، عقل و فطرت و وحی نیز به ما کمک می‌کنند البته باید برای ادامه راه، کار و تلاش کرد و به بیراهه نرفت. 💬نکته دیگری که باید برای ترویج سبک زندگی اهل بیت در جامعه به آن توجه کرد این است که باید به لذت و بهره‌مندی افراد نیز توجه شود. ☄بدین معنا که وقتی شما در مسیر الهی حرکت می‌کنید، لذت شما هم توسعه پیدا می‌کند و زندگی شما را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. بنابراین برای دعوت افراد به حرکت در مسیر سبک زندگی اهل بیت، باید به آنها متذکر شد که این کار باعث لذت و بهره‌مندی دنیایی آنان نیز خواهد شد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 🌀گاهی اوقات بعضی افراد حاضر به تجربه این مسئله نمی‌شوند و این به دلیل نوع بیان ما از حرکت در مسیر الهی است. در حالی که در بسیاری از موارد، این توصیفات با فطرت ما و حتی کلام اهل بیت و آیات قرآن نیز سازگاری ندارد. مثلاً قرآن کریم می‌فرماید 💬«يُريدُاللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لايُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ». خداوند متعال برای اینکه کسی گمان نکند خداوند برای ما سختی می‌خواهد، قسمت دوم را نیز فرمودند وگرنه همان قسمت اول، یعنی: «يُريدُاللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ» کافی بود. ☄همچنین خداوند می‌فرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً». یعنی همراه هر سختی دو آسایش وجود دارد، نه اینکه بعد از آن باشد؛ هرچند در آیه دیگری نیز فرموده بعد از عسر، یسر است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─ 📖ولی جمع دو آیه می‌فهماند که حین عسر و بعد از آن با یسر مواجه خواهید شد. 💬البته منظور از عسر، سخت بودن راه الهی نیست؛ زیرا راه خداوند آسان است و سختی کار در رسیدن به بلوغ عقلی و قدم گذاشتن در راه است ولی بقیه راه آسان است. ☄ما نباید تأکید خود را در مورد سختی‌های دین‌داری داشته باشیم، بلکه باید به همان اندازه و یا حتی بیشتر از آن از مزایای دین‌داری برای مردم بگوییم؛ در حالی که متأسفانه بیشتر از مشکلات دین‌داری گفته می‌شود. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─