─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
🌀✍مالیات دو گونه است:
(1)◇ مالیاتهای اولی (ثابت): مالیاتهایی است که نسبت، مقدار، مورد وضع یا مجموع آنها را دین اسلام مشخص کرده است؛ مانند خمس، زکات، جزیه و... .
(2)◇مالیاتهای ثانوی (متغیر): آن دسته از دریافتهایی که حاکم اسلامی، بر اساس مصلحت مسلمانان، در شرایط خاصی به طور موقت وضع میکند. این گونه مالیاتها میتوانند یا به طور مستقیم مانند مالیت بر حقوق کارمندان دولت یا به طور غیرمستقیم مانند افزایش قیمت کالا باشد.
─═𖣔2⃣𖣔═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
☄✍یكى از اركان مهم هر جامعه و حكومت است و از آن زمان كه جوامع انسانى پدید آمده و حکومتها و دولتها بر پا شده، نهادهاى اقتصادى جامعه از اهمیت خاصى برخوردار بوده است.
💬 دست اندركاران برنامههای حكومتى، هر یك بر پایه اندیشهها و آراء خود، مبانى و اصولى را براى پیریزی اقتصاد جامعهی خویش در نظر گرفته و به اجراى طرحهای اقتصادى خود میپرداختند.
─═𖣔3⃣𖣔═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
🌀✍برای وضع مالیات، معیارها و شرایطی باید تعیین گردد تا مالیات بر اساس آنها گرفته شود. برخی از این معیارها بدین قرار است:
☆(الف) عدالت: تناسب مالیات با توانایی پرداخت مالیاتدهندگان.
☆(ب) سهولت: گرفتن مالیات در مناسبترین زمان، بهترین شرایط و با ایجاد کمترین میزان ناراحتی و مزاحمت برای مؤدّیان مالیاتی.
☆(ج) اطمینان: قابل پیشبینی بودن مالیات و مشخص بودن مقدار، زمان و راه پرداخت آن.
☆(د) صرفه جویی: پایین بودن هزینه وصول مالیات تا حدّ ممکن.
─═༅💬4⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
👤#امام علی علیه السلام عاملان مالیات را از #شش چیز نهى میکند.
☄✍(1)در نخستین نهى میفرماید: "وَلاَ تُحْشِمُوا أَحَداً عَنْ حَاجَتِهِ"؛ هیچ کس را به سبب عرض حاجتش شرمنده نسازید؛ یعنى چنان با مردم رفتار کنید که از عرض حاجت خود شرمنده نشوند. مثلاً اگر بعضى گوسفندان آنها مورد علاقه آنهاست یا بعضى از بخشهاى زراعت مورد توجّه آنهاست، چنان با آنها رفتار کنید که بتوانند مقصود خود را اظهار دارند و خراج و زکات را از بخش دیگر مطالبه کنید.
─═༅💬5⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
🌀✍(2)حضرت در دومین نهى خود میفرماید: "وَلاَ تَحْبِسُوهُ عَنْ طَلِبَتِهِ"؛ و کسى را از خواسته (مشروعش) بازمدارید، اشاره به اینکه اگر آنها در نحوه تقسیم اموال و اخذ خراج خواستههای مشروعى داشته باشند آنها را رعایت کنید.
─═༅💬6⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
☄✍(3)در سومین نهى، آنها را از گرفتن وسایل ضرورى زندگى (و به اصطلاح مستثنیات دین) بازمیدارد و میفرماید: "وَلاَ تَبِیعُنَّ لِلنَّاسِ فِی الْخَرَاجِ کِسْوَةَ شِتَاء وَلاَ صَیف، وَلاَ دَابَّةً یعْتَمِلُونَ عَلَیهَا وَلاَ عَبْداً"؛ و هرگز براى گرفتن خراج از بدهکار، لباس تابستانى یا زمستانى و یا مرکبى که با آن به کارهایشان میرسند و یا بردهای را (که از کمک او براى زندگى بهره میگیرند) به فروش نرسانید. این دستور یکى از احکام کاملاً انسانى اسلام است که اجازه نمیدهد حتى از بدهکاران، ضروریات زندگى آنها را براى اداى دین بستانند، بلکه اگر مال دیگرى دارند از آن باید بهره گرفت و اگر ندارند باید به آنها مهلت داد تا زمانى که قدرت بر اداى دین خود پیدا کنند.
─═༅💬7⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
🌀✍(4)در چهارمین نهى میفرماید: "وَلاَ تَضْرِبُنَّ أَحَداً سَوْطاً لِمَکَانِ دِرْهَم"؛ کسى را براى گرفتن درهمى تازیانه نزنید. به بیان دیگر به هنگام اخذ حق بیتالمال هر گونه خشونتى ممنوع است و تجربه نشان داده که خشونتها نتیجه منفى در اداى دیون دارد و به عکس محبت و ملاطفت، درآمد بیتالمال را فزونتر میسازد. تعبیر به «درهم» ممکن است اشاره به اموال کم باشد؛ یعنى در جزئیات به مردم سختگیری نکنید. بعضى از شارحان احتمال دادهاند که درهم در اینجا به معناى جنس مال است یعنى براى اخذ اموال، مردم را در فشار قرار ندهید.
─═༅💬8⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
☄✍(5)امام در پنجمین نهى میفرماید: "وَلاَ تَمَسُّنَّ مَالَ أَحَد مِنَ النَّاسِ، مُصَلّ وَلاَ مُعَاهَد، إِلاَّ أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلاَحاً یعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الاْسْلاَمِ، فَإِنَّهُ لاَینْبَغِی لِلْمُسْلِمِ أَنْ یدَعَ ذَلِکَ فِی أَیدِی أَعْدَاءِ الاْسْلاَمِ، فَیکُونَ شَوْکَةً عَلَیهِ"؛ هرگز به مال احدى از مردم چه مسلمان باشد و چه غیرمسلمانی که در پناه اسلام است، دست نزنید (و آن را به تملک بیتالمال درنیاورید) مگر اینکه اسب یا سلاحى باشد که براى تجاوز به مسلمانان به کار گرفته میشود (در این صورت میتوانید آن وسایل را مصادره کنید)
─═༅💬9⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
🌀✍ زیرا براى مسلمان سزاوار نیست که چنین وسایلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نیرومندى آنها بر ضد مسلمانان گردد. این جمله اشاره به منافقان و افراد نفوذى است که مرکب سوارى و سلاحى دارند و آن را در اختیار دشمنان اسلام قرار میدهند در این موارد میتوان این وسایل را از آنان گرفت بیآنکه قیمت آنها پرداخته شود، چراکه پرداخت قیمت باز هم آنها را بر تجدید همان برنامه قوّت و قدرت میدهد. در واقع این دستور نوعى مصادره مشروع است که امام (علیه السلام) درباره افراد استثنایى اجازه داده است؛ ولى اموال سایر مسلمانان و غیرمسلمانانی که اهل ذمه هستند باید محترم شمرده شود.
─═༅💬🔟💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
☄✍(6)سرانجام در ششمین نهى میفرماید: "وَلاَ تَدَّخِرُواأَنْفُسَکُمْ نَصِیحَةً، وَلاَ الْجُنْدَ حُسْنَ سِیرَة وَلاَ الرَّعِیةَ مَعُونَةً، وَلاَ دِینَ اللهِ قُوَّةً"؛ هرگز از نصیحت و اندرز به خویشتن (و به یکدیگر) و از خوشرفتاری با سپاهیان و کمک به رعیت و تقویت دین خدا خوددارى مکنید.
─═༅💬1⃣1⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
🌀✍عدالت در فرهنگ اسلام تنها مفهومی ارزشی نیست بلکه تعهّدی عینی است.
انجام این مسئولیت و تحقق این اصل بزرگ در جامعه بر پایهای اساسی یعنی (ایجاد توازن اجتماعی) استوار است
اصل موازنه اجتماعی از اصولِ سفارش شده قرآن است: «کی لایکونَ دَولةً بینَ الاغنیاءِ منکمْ»؛ تا مالها میان توانگران شما دست به دست نشود.
─═༅💬1⃣2⃣💬༅═─
─┅═༅🍃🌍🍃༅═┅─
☄✍و مالیاتهایی چون خمس و زکات را بر عهده صاحبان ثروت میگذارد که هدف از آن تنها رفع نیازهای ضروری نیازمندان نیست بلکه فلسفه اساسی آن محرومیتزدایی و بهرهور کردن گروههای محروم و کمدرآمد از تواناییهای مادی جامعه است به گونهای که در سطح زندگی دیگر مردمان قرار گیرند و فاصله طبقات کم شود. زندگی و رفاه و آسایش معمولی برای تمامی افراد جامعه فراهم آید.
─═༅💬1⃣3⃣💬༅═─