┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🇮🇷 #طرح_مشترک_390_گروه_ولایی
#عماریون_رهبریم
🏴#طرح_ما_ملت_امام_حسینیم
⏰ساعت::21/00
🗒تاریخ:99/06/04
🔍☆◁#کنفرانس
📖☆◁#سیاست امام #حسین علیه السلام
📖☆◁#نرمش قهرمانانه #حسنی
📖☆◁#قیام عزتمندانه #حسینی
🔖☆◁#قسمت پنجم
✍ارائه:#جناب حجه الاسلام #بابایی
👤طرح سوال
🆔@ilyan313
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🏴#اتحادیه_عماریون
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
عرض سلام ودرود ودعا
خدمت جناب
حجه الاسلام #بابایی
وشما گرامیان ولایی
🔘طبق اطلاع رسانی انجام
شده با شما همراه هستیم
🔍☆◁#کنفرانس
📖☆◁#سیاست امام #حسین علیه السلام
📖☆◁#نرمش قهرمانانه #حسنی
📖☆◁#قیام عزتمندانه #حسینی
🔖☆◁#قسمت پنجم
👤باهـــــــمراهــــی
جناب استاد #بابایی
ضمن سپـاس فراوان
درخدمتتون هستیم
لطفا شروع بفرمائید ...
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🇮🇷#اتحادیه_عماریون
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁#سیاست امت امام #حسین علیه السلام
☄(1) نرمش قهرمانانه حسنی
☄(2) قیام عزتمندانه حسینی
─┅═༅𖣔1⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁حضرت علی علیه السلام که در کوفه شهید شدند امام حسن علیه السلام خلافت را به دست گرفتند و چند ماهی خلیفه و حاکم بودند. معاویه هم قبل از شهادت امیرالمومنین علیه السلام به فکر این بود خلافت را به دست بگیرد لذا با شهادت امیرالمومنین ادعای استقلال کرد و امام حسن با بسیج سپاه از کوفه عزم جنگ و ریشه کنی معاویه از خلافت را داشتند که به دلایلی مجبور به صلح یا به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه کردند. نکته مهم در قاموس امامت و ولایت این است که نباید صلح را تسلیم و پذیرش ذلت آمیز ترسیم کرد بلکه باید تصمیمی تاکتیکی برای حفظ و تداوم اسلام و مسلمین به شمار آورد.
─┅═༅𖣔2⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁شاید بر همین اساس بود که امام حسن علیهالسّلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کرد: ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛.از اینرو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شوداما حفظ جان شیعیان در تصمیم امام حسن علیه السلام به صلح با معاویه بسیار موثر بود. یکی دیگر از دلایل امام علیه السلام برای پذیرش صلح، حفظ جان شیعیان بود. معترضان به امام از دو گروه بودند: خوارج و نیز برخی از شیعیان قلباً راضی به صلح با معاویه نبودند و به امام معترض شدند.
─┅═༅𖣔3⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁امام با درک حال آنها با نرمی آنها را ساکت نمود و فرمود :زمانی که دیدم شما قدرت کافی در اختیار ندارید، کار را تسلیم کردم تا من و شما بمانیم - منظور امام از ماندن، حفظ تشیع بوده است. امام بارها می فرمود: من جنگ را تنها به خاطر رضایت خدا و حفظ خون مسلمانان رها کردم و نیزدر پاسخ به پرسش ابوسعید، درباره علت پذیرش صلح با معاویه فرمود: «ولولا ما أتیت لما ترک من شیعتنا على وجه الأرض احد الّا قتل
☄اگر من این کار را انجام نمیدادم •و با معاویه صلح نمى کردم•هیچ شیعه اى از شیعیان ما در روى زمین باقى نمیماند و همگى •به دست سپاهیان معاویه•کشته می شدند.
─┅═༅𖣔4⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه فرمودند: ما مخالف با حرکتهاى صحیح و منطقى دیپلماسى هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسى، چه در عالم سیاستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چیزى هستم که سالها پیش اسمگذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایى بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبى ندارد، اما این کشتىگیرى که دارد با حریف خودش کشتى میگیرد و یک جاهایى به دلیل فنّى نرمشى نشان میدهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کارى است؛ این شرط اصلى است؛ بفهمند که دارند چهکار میکنند، بدانند که با چه کسى مواجهند، با چه کسى طرفند، آماج حملهى طرف آنها کجاى مسئله است؛ این را توجّه داشته باشند.
─┅═༅𖣔5⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ 17 مرداد 1375 با تشریح دقیق فضای دیپلماسی و ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از حالت دفاعى در مسائل سیاسى به عنوان یکى از ویژگیهاى روحیه انقلابى تأکید کردند و فرمودند:نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرمتر از حریر و سختتر از سنگ و پولاد باشند.ایشان تصریح کردند: عرصه سیاست خارجى میدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد. بنا بر این دیپلماتهاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى را الگوى خود قرار دهند.
─┅═༅𖣔6⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁براي مذاكرات در حوزه سياست خارجي و بينالمللي سه حالت حضور قابل تصور است، نخست حضور در مذاكرات اين است كه طرف ساده لوحانه وارد مذاكره شود.ورود سادهلوحانه به مذاكرات يعني اينكه طرف مذاكره خود را شخصي عادل و منصف تصور كنيم كه ضمن حمايت ميخواهد حق ما را بدهد.متاسفانه در برخي مذاكرات شاهد اينگونه حضورها بوديم كه مذاكرهكننده چنان اعتمادي به طرف ميكند كه همه امتيازات را يكجانبه پرداخت كرده و برگشته است.
─┅═༅𖣔7⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁حالت دوم مذاكره ورود خصمانه است: ورود خصمانه اين كه در طول مذاكره نه امتيازي بدهيم و نه امتيازي بگيريم و حتي حاضر نباشيم در هيچ جايي عقبنشيني كنيم و هيچ پيشرفتي هم نداشته باشيم كه اين نوع مذاكره صرفا مذاكره براي مذاكره است.
─┅═༅𖣔8⃣𖣔༅═┅─
─┅═༅🕊🕋🕊༅═┅─
🌓◁نوع سوم همان روشي است كه مقام معظم رهبري به صورت علمي، دقيق و مثل يك ديپلمات كاركشته به آن اشاره كردند، حالتي است كه در آن نرمش قهرمانانه وجود دارد.نرمش قهرمانانه يعني اينكه اولا طرف مذاكرهكننده به اهداف و منافع ملي كشور خودش كاملا واقف است و با اعتماد، ايمان و با باور وارد عرصه مذاكره شده است.
─┅═༅𖣔9⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁در اين حالت مذاكره كننده همانند كشتيگيري است كه ميداند وارد چه زميني شده است، ميداند ميداني كه در آن حضور دارد ميدان طلاست و باور و ايمان دارد كه در اين ميدان حضور دارد و مهم آنكه طرف مقابلش را به خوبي ميشناسد و معتقد است طرف مقابل نيامده است كه با ما نسكافه و قهوه بخورد بلكه آمده است تا پشت ما را به خاك بمالد و ميداند كه طرف دشمني است كه آمده منافع ملي كشورش را غارت كند.كسي كه با اين شرايط وارد ميز مذاكره ميشود، ميتواند از تاكتيك نرمش قهرمانانه استفاده كند، يعني اينكه در كل مذاكره به خوبي ميداند كه بايد فرصت ايجاد كند تا دشمن بيايد جلو اما دشمن براي چه بيايد جلو؟ براي اينكه پشت او را خاك كند نه اينكه بيايد جلو و منافع او را ببرد، بنابراين نرمش قهرمانانه يعني اينكه از فرصت پيش آمده براي گرفتن طلا استفاده كنيم.
─┅═༅𖣔🔟𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁برخی چنین تصور میکنند که صلح امام حسن علیهالسلام، حرکتی از روی انفعال بوده است در حالیکه رهبر انقلاب معتقدند «امام حسین علیهالسلام جزو مدافعان ایدهی صلح امام حسن علیهالسلام بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک • از این پُرشورها و پُرحماسهها • به امام مجتبی علیهالصلاةوالسلام اعتراضی کرد، امام حسین علیهالسلام با او برخورد کردند: فغمز الحسین فی وجه حجر. هیچکس نمیتواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمی گرفت
─┅═༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁مهمترین وظیفهی ائمه، «حفظ دین» به بهترین شکل ممکن و گشودن راه برای پیوستن سایرین به مکتب اهلبیت بوده است. اگر با این مقدمهی کلی به ماجرا نگاه کنیم، میتوانیم پاسخ دهیم که پذیرش صلح در آن زمان از سوی امام حسن علیهالسلام، برای حفظ دین بوده است. علاوه بر این، حفظ انسجام امت و گشودن راهی که چراغ مکتب اهلبیت خاموش نشود را میتوان بهعنوان عوامل اصلی دیگر دانست.
─┅═༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁یکی از آسیبهایی که بیشوکم خود را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم نشان میدهد و باید آن را بهعنوان یک آسیب بدانیم. مرحوم صدوق در «عللالشرایع» روایتی را نقل میکنند که شخصی به نام ابیسعید نزد امام حسن علیهالسلام میرسند و در مورد صلح از امام سؤال میکنند و ایشان نیز با بحثی کلامی پاسخ میدهند و از ابیسعید میپرسند آیا من حجت خدا بر مردمان نیستم؟ آیا من امام مردم بعد از پدرم نیستم؟ آیا من همانی نیستم که پیامبر فرمودند حسن و حسین هر دو امام هستند، چه قیام کنند و چه قعود کنند؟ این سؤال نشان میدهد که این شائبه از همان ابتدا هم وجود داشته است و عدهای بر این باور ناصواب بودند که راه امام حسن علیهالسلام، راهی متفاوت از امام حسین علیهالسلام است.
─┅═༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁امام حسین علیهالسلام حتی در روز عاشورا نیز دو خطبه خواندند و سپاهیان یزید را به حق دعوت کردند و ممکن است عدهای این دعوت را نوعی جهادگریزی بدانند. حضرت حتی در آخرین لحظات زندگی خود و زمانی که در قتلگاه بودند و میدیدند که دشمنان به سمت خیمهها میروند، خطاب به آنها میگوید که اگر دین ندارید، آزاده باشید و اگر دین ندارید، غیرت عربی شما کجا رفته است؟ خوب اگر بخواهیم با معیار این تفکر پیش برویم، طبیعی است که اقدامات اهلبیت جملگی زیر سؤال میرود، در حالی که میدانیم اینگونه نیست و باید بهطرز دیگری به سیرهی اهلبیت نگریست.
─┅═༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁اگر بخواهیم وارد عرصهی زندگی اجتماعی شویم نیز طبیعی است هرکدام از مردم دارای ویژگیهای خاص خود هستند و نمیتوان همهی آنها را با یک روش به سمت خدا فراخواند. همانطور که در طب جسمانی نیز برای هریک از افراد مبتلا به یک بیماری، ممکن است نسخهای جدا تجویز شود، در طب معنوی و روحانی نیز همینطور است.از این حیث، نرمش قهرمانانه یعنی در نظر گرفتن «مبانی» و «اصولی» که به آن پایبندیم و هیچگاه ذرهای از آن عدول نمیکنیم و در مواجهه با مخاطب، متناسب با هدفی که داریم و میخواهیم به آن برسیم، انعطاف لازم را داشته باشیم.
─┅═༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁نکتهای که برخی فراموش کردهاند، از این قرار است که امام علیهالسلام حتی در میدان مبارزه نیز نقش هدایتگری دارند و هادی امت، همواره راه را برای بازگشت طرف مقابل فراهم میکند و بهگونهای ترشرویی و غلظت از خود نشان نمیدهد که این راه بسته شود.ما اگر این وجه را در نظر بگیریم، از طریق گفتوگو و مذاکره میتوانیم سخن خود را به دشمن منتقل کنیم.
─┅═༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁ما باید به عنوان حکومت دینی، فضای گفتوگو را در جهان ایجاد کنیم و اگر اینگونه نشود، هیچ گمکردهراهی هدایت نمیشود. به همین دلیل است که رهبر انقلاب در جایی فرمودند که گاهی میتوان از طریق دیپلماسی به اهدافی رسید که از طریق جنگها نمیتوان. بنابراین نه صلح و نه جنگ، هیچکدام فینفسه دارای ارزش و اهمیت نیستند. آن چیزی که از اهمیت و ارزش برخوردار است، همانطور که گفته شد، حفظ دین، حفظ وحدت امت اسلام و دعوت مردم به دین است.
─┅═༅𖣔1⃣7⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁از سویی دیگر، به نظر میرسد که عدهای یک خلط میان مفهوم «جهاد» و «جنگ» انجام دادهاند و این دو را یکسان میبینند. اسلام دین جهاد است و حضرت زهرا و امیرالمؤمنین نیز جهاد را مایهی عزت اسلام میدانند، اما جهاد لزوماً جنگ نیست. جهاد یک حکم دینی است و تعطیلی و سستی هم ندارد، ولی شکل جهاد الزاماً جنگ نیست. رهبر معظم انقلاب تعبیر زیبایی دارند که میفرمایند: رزمندگان یعنی کسانی که در مقابله با دشمن مجاهدت کردند، مجاهدت هم اعم از مقاتله است. مقاتله یعنی جنگ نظامی و مجاهدت مجموعهای از انواع مبارزههاست: جنگ نظامی، جنگ فکری، جنگ روحی، جنگ اجتماعی، مجموعهی اینها اسمش مجاهدت است.
─┅═༅𖣔1⃣8⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁جایی که عزت مسلمانان زیر سؤال برود، عرصهی جنگ است. جایی که اصل دین در خطر باشد نیز عرصهی جنگ است، اما همیشه که چنین شرایطی نداریم. این در حالی است که جهاد همیشگی است. زمانی که صلح تمام میشود، جنگ آغاز میشود و بالعکس. اما جهاد در هر دو حال ادامه دارد و یک کار فیسبیلالله است. این یکسانپنداری •میان جنگ و جهاد•، منجر به همان اشتباهی میشود که حتی صحابهی امام حسن علیهالسلام نیز مرتکب آن شدند و امام را به اتهام اینکه جنگ نکردهاند، زیر سؤال بردند. بنابراین نرمش قهرمانانه یکی از سختترین عرصههای جهاد است که باید به آن دقت شود.
─┅═༅𖣔1⃣9⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁برخی ممکن است نرمش قهرمانانه را به معنای پذیرش خواستههای ناحق طرف مقابل قلمداد کنند، مرز میان نرمش قهرمانانه و ذلتپذیری چیست؟در نرمش قهرمانانه، آن فردی که قهرمان است، اصولی آشکار دارد و با همهی وجود به آن پایبند است و از آن عدول نمیکند اما متناسب با شرایطی که دارد، ممکن است از خود انعطافهایی نشان دهد تا از یکسو نقاط ضعف دشمن را شناسایی کند و از سوی دیگر، حُسننیت خود را نشان دهد. در عین حال آن چیزی که از همه مهمتر است آنکه وجه هدایتگری را نیز بر مخاطب نمیبندد.
─┅═༅𖣔2⃣0⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁در صلح حدیبیه نیز میبینیم که کفار ابتدا «بسمالله» را حذف کردند و بعد نام «رسولالله» را و بعد که پیامبر به مردم بازگشتند، عدهای که کاسهی داغتر از آش بودند، از پیروی پیامبر استنکاف کردند. این در حالی بود که پیامبر اسلام در مقام گفتوگو و مذاکره است و نمیتواند با تندی و خشونت حرف خود را بزند. با پرهیز از کوتهنظری و مقطعنگری است که انسان میتواند به عمق مفهوم و اهمیت نرمش برسد. امام حسن علیهالسلام نیز در یک روایت تصریح میکنند که نمیتوانید حکمت کاری که انجام دادهام را دریابید و اینکه به من خشم میورزید، به دلیل نادانی نسبت به حکمت عمل من است.
─┅═༅𖣔2⃣1⃣𖣔༅═┅─
─┅┅═༅🕊🕋🕊༅═┅┅─
🌓◁ما امروز هم به راه علمی باقرین علیهماالسلام، هم سکوت امیرالمؤمنین علیهالسلام، هم ذلتناپذیری امام حسین علیهالسلام و هم همکاری با حکومتها بهصورت «مشروط» نیاز داریم و امکان تفکیک وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب نیز در آن سخنرانی تصریح کردند که اگر دشمن به ما حمله کند و ما را در تنگنا قرار دهد، ما اقدام عاشورایی انجام میدهیم. واضح است که اینجا صحنهی سکوت امیرالمؤمنین علیهالسلام و علم باقرین علیهماالسلام نیست و پیداست که صحنهی شهادتطلبی و کوبیدن بر دهان دشمن مکار است.
─┅═༅𖣔2⃣2⃣𖣔༅═┅─