─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
👤حضرت در ادامه میفرمایند انسان تنها از این راه میتواند، ولیّ خدا شود و اگر اینگونه نباشد، اصلاً طعم ایمان را نخواهد چشید و از ایمان خود لذت نمیبرد، هرچند که نماز و روزه او زیاد باشد.
📖بنابراین، با این تأکیدی که رسول اکرم در مورد محبت دارند، باید بیشتر وقت خود را در این راه صرف کنیم. منظور از «فی الله» این است که همه هستی جلوهای از حضرت حق است و انسان باید با این نگاه به همه هستی نگاه کند و لذا هرجا را که نگاه میکند، خدا را در آن میبیند. در این صورت به عشق میرسد و همه عالم را محضر خدا میبیند.
─┅═༅1⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀هر چه معرفت انسان بالاتر برود، محبت انسان نیز بیشتر میشود؛ چون خداوند زیبایی محض است و معصومین هم جلوه تام خدای متعال و زیبایی محض هستند و انسان فطرتاً زیبایی را دوست دارد.
💬بنابراین هرچه معرفت انسان بیشتر شود، این زیبایی را بیشتر میبیند و در نتیجه عاشقتر میشود و لذا سعی میکند به آنها شبیهتر شود و همانند معصومین حرکت کند. لذا راه حرکت صحیح را مییابد و هر چه درستتر حرکت کند، نورانیت او بیشتر میشود.
☄ اینجاست که خداوند میفرماید: «لان شکرتم لازیدنکم»؛ شما را توسعه میدهم، نه اینکه نعمتهای شما را توسعه دهم. هنگامی که انسان توسعه بیابد، بیشتر میفهمد و قدرتمندتر و زیباتر میشود
─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖هنگامی که درآیات قرآن نیز دقت میکنیم، دقیقاً این دو اولویت را مشاهده میکنیم. به عنوان مثال، خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند
💬«إِنّ َشَرَّالدَّوَابِّ عِنْدَاللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لايَعْقِلُونَ» . این سنگینترین تعبیری است که در قرآن آمده است؛ زیرا در قرآن تعبیر «کالانعام» نیز آمده است، ولی در اینجا تعبیر به دابّه شده که هر جنبندهای را در بر میگیرد و حتی شامل موجودات تکسلولی نیز میشود.
☄خداوند در اینجا تعبیر «شر الدواب» را به کسانی نسبت میدهد که تعقل نمیکنند. در چند آیه بعد نیز میفرماید: «إِنَّ شَرَّالدَّوَابِّ عِنْدَاللَّهِ الَّذينَ كَفَرُوا فَهُمْ لايُؤْمِنُون». بنابراین، معلوم میشود کسی که از عقل جدا میشود، هم دچار کفر سابقی است و هم به ایمان لاحق نمیرسد
─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀باید نقطه شروع را به مردم معرفی کرد و به صورت کلی دستورالعمل نداد تا مردم گیج و سرگردان شوند. مثلاً به مردم میگویند تقوا پیشه کنید و برای این کار باید خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود ببینید.
💬اما چگونه باید این کار را انجام دهند؟ مردم حیران و سردرگم میشوند، لذا باید یک نقطه شروع که خیلی سخت نباشد به مردم معرفی کرد.
☄این شیوه مورد تأیید آیات و روایات نیز هست. به نظر بنده، نقطه شروع این کار، تشویق به تعقل و عقلانیت در کارهاست.
─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖هنگامی که از این نقطه ساده شروع کنیم، عقل و فطرت و وحی نیز به ما کمک میکنند
البته باید برای ادامه راه، کار و تلاش کرد و به بیراهه نرفت.
💬نکته دیگری که باید برای ترویج سبک زندگی اهل بیت در جامعه به آن توجه کرد این است که باید به لذت و بهرهمندی افراد نیز توجه شود.
☄بدین معنا که وقتی شما در مسیر الهی حرکت میکنید، لذت شما هم توسعه پیدا میکند و زندگی شما را آسانتر و لذتبخشتر میکند. بنابراین برای دعوت افراد به حرکت در مسیر سبک زندگی اهل بیت، باید به آنها متذکر شد که این کار باعث لذت و بهرهمندی دنیایی آنان نیز خواهد شد.
─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀گاهی اوقات بعضی افراد حاضر به تجربه این مسئله نمیشوند و این به دلیل نوع بیان ما از حرکت در مسیر الهی است. در حالی که در بسیاری از موارد، این توصیفات با فطرت ما و حتی کلام اهل بیت و آیات قرآن نیز سازگاری ندارد. مثلاً قرآن کریم میفرماید
💬«يُريدُاللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لايُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ». خداوند متعال برای اینکه کسی گمان نکند خداوند برای ما سختی میخواهد، قسمت دوم را نیز فرمودند وگرنه همان قسمت اول، یعنی: «يُريدُاللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ» کافی بود.
☄همچنین خداوند میفرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً». یعنی همراه هر سختی دو آسایش وجود دارد، نه اینکه بعد از آن باشد؛ هرچند در آیه دیگری نیز فرموده بعد از عسر، یسر است.
─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖ولی جمع دو آیه میفهماند که حین عسر و بعد از آن با یسر مواجه خواهید شد.
💬البته منظور از عسر، سخت بودن راه الهی نیست؛ زیرا راه خداوند آسان است و سختی کار در رسیدن به بلوغ عقلی و قدم گذاشتن در راه است ولی بقیه راه آسان است.
☄ما نباید تأکید خود را در مورد سختیهای دینداری داشته باشیم، بلکه باید به همان اندازه و یا حتی بیشتر از آن از مزایای دینداری برای مردم بگوییم؛ در حالی که متأسفانه بیشتر از مشکلات دینداری گفته میشود.
─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀خداوند در قرآن کریم میفرماید: و لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض
💬روش قرآن و اهل بیت این بوده که شفاف و واضح سخن میگفتند و هیچگاه مردم را سردگم نمیکردند؛ چراکه اگر اینچنین بود حتماً مردم سؤال میکردند.
☄برای اینکه مردم سردرگم نشوند و ما نیز بتوانیم بین این گزارههای دینی جمع کنیم، باید تکتک آنها را تبیین کنیم. اگر «البلاء للواء» وجود دارد، در مقابلش «یرید الله بکم الیسر» نیز وجود دارد
─┅═༅1⃣8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖اگر حادثه کربلا اتفاق افتاده در مقابلش «ما رأیت منه الاّ جمیلاً» نیز وجود دارد. از ابتدای خلقت تا به حال، حادثهای سنگینتر از کربلا نداریم و در این حادثه نیز اسارت سنگینترین و سختترین واقعه بوده است ولی حضرت زینب سلام الله علیه میفرمایند:
💬« ما رأیت منه الا جمیلاً». ما باید بتوانیم در درجه اول این زیبایی را ببینیم و در درجه دوم آنها را به مردم نیز نشان دهیم.
☄خداوند در قرآن میفرماید: «أَلاإِنّ َأَوْلِياءَ اللَّهِ لاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاهُمْ يَحْزَنُونَ». این مسئله باید برای مردم گفته شود که هر کس در این راه قدم گذارد، هیچ ترس و حزنی به او نخواهد رسید. بلکه تنها بهجت و لذت در آن وجود دارد.
─┅═༅1⃣9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀همچنین میفرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْياخالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ». خداوند سبحان تأکید میکند که اینها در حیات دنیا نصیب مؤمنان میشود و حتی زینت را مقدم بر طبیات کرده است.
💬ولی چرا این ذهنیت برای ما ایجاد شده که اگر کسی خواست ولیّ خدا بشود باید گونی بپوشد یا با لباس پاره زندگی کند؟ در حالی که این مسئله با فطرت ما و کمال مطلق طلبی در تعارض است. با مسیر حق که زیبا و لذتبخش است منافات دارد.
☄ به فرموده آیت الله جوادی آملی کدام لذت حرامی است که معادل حلال آن وجود نداشته باشد؟ واقعاً نیز هیچ لذت حرامی وجود ندارد که حلالش وجود نداشته باشد. حتی لذت حلال آن بسیار بیشتر است و این در تمام لذات صادق است.
─┅═༅2⃣0⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
📖بنابراین، یک جهت معنای فرمایش امام که «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» همین است و جهت دیگرش نیز تبیین اولویتهاست. هنگامی که اولویتها را به هم میریزیم، چهره وحشتناکی را درست میکنیم که باعث فرار مردم میشود.
💬خداوند در آیه دیگر میفرماید: «وَبَشِّرِالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُواالصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَاالْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً».
☄یعنی سبک زندگی الهی و اسلامی اینگونه است که بهشت انسان را همینجا برپا میکند و لذتهای بهشتی را در اینجا مییابد. حتی بقیه نعمتهای بهشتی نیز شبیه لذاتی است که در دنیا چشیده است.
─┅═༅2⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📔🍃༅═┅─
🌀نکته دیگری که در ترویج سبک زندگی اهل بیت باید توجه کرد، حل تعارضات است؛ یعنی همانطور که علمای ما در مباحث فقهی استصحاب را جاری میکنند یا روشی برای حل تعارض روایات فقهی دارند، باید تعارضات موجود در روایات اخلاقی یا روایات مربوط به سبک زندگی را نیز حل کنند.
💬مثلاً در روایات وارد شده است که «لو ان ابن آدم فرّ من رزقه کما فرّ من الموت لأدرکه رزقه؛ اگر فرزند آدم همانگونه از مرگ فرار میکند
☄از رزقش فرا رکند، باز هم به سراغ او خواهد آمد». آیات قرآن نیز با این روایات هماهنگ است، مانند «نحن نرزقکم» و «ما من دابه الا و علی الله رزقها». اما وقتی انسان به زندگی خود نگاه میکند، چنین چیزی را نمییابد و نه تنها از رزقش فرار نمیکند، بلکه به دنبال آن نیز هست ولی باز هم با مشکل مادی در زندگی مواجه است. .
─┅═༅2⃣2⃣༅═┅─