eitaa logo
آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
10 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
371 ویدیو
592 فایل
💮در شــــام شــــوم خــــواص کـــــور نــور بصیــــــرت عمـــــــارم آرزوست💮 🌐#مجری_طرح_اتحاد_گروه های_ولایی 🇮🇷#عمــــــاریون_رهبـــــریم 🆔 @ammareyon 🚫#کپی برداری از #طراحی گپشن ها و#تنظیمات کنفرانس ها بدون اجازه مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅═༅𖣔﷽𖣔༅═┅─ 🇮🇷 🔍☆◁ 📖☆◁ اسلامی و 📖☆◁ دوم 🕚ساعت:19/00 👤ارائه:جناب استاد 👤سوال: 🆔 @ilyan313 🇮🇷 ‎‌‌‌‌‌🆔 @ammareyon 🚫 برداری از و کنفرانس ها بدون اجازه ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎┅═✧❁﷽❁✧═┅ عرض سلام و درود ودعا خدمت جناب استاد وشما دوستان ولایی 🔘طبق اطلاع رسانی انجام شده با شما همراه هستیم 🔍☆◁با 📖☆◁ اسلامی و 👤باهـــــــمراهــــی جناب استاد ضمن سپـاس فراوان لطفا در صورت حضور شروع بفرمائید...... ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁مال و آنچه جدای از حقیقت روح آدمی است، کمال انسان محسوب نمی‌شود بلکه وسیله‌ی رفع نیازهای طبیعی می‌باشد و چون تهیّه‌ی وسائل آن بدون رنج نیست مقدار معقولی از کشش درون و لذّت مالک شدن در نهان طبیعی انسان نه فطری وی ذخیره شده است تا به بها و بهانه‌ی آن، رنج تحصیل مال تحمّل شود؛بنابراین گر چه اقتصاد در فرهنگ قرآن روبناست نه زیر بنا، لیکن اسلام هرگز نسبت به سائر مسائل روبنائی و فرعی بی‌اهمیت نبوده و نیست. 〽️قرآن کریم روح را از عالم غیب می‌داند و بدن را در قلمرو شهادت، و اصالت از آن غیب است که واسطه‌ی فیض خدای سبحان بوده و مستفیض‌ های نشأه شهادت را برخوردار می‌نماید، ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁بنابراین اوصاف روح که مهم‌ترین آنها اعتقاد است اصل بوده، و تأمین نیازهای بدن که در گرو مسائل مالی و مادی است یعنی اقتصاد فرع می‌باشد، گر چه تفکر اقتصادی و طرح و برنامه‌ریزی دقیق مسائل پیچیده‌ی آن جزء برجسته‌ترین علوم به شمار می‌آید، لیکن هر علمی از آن جهت حاکی معلوم است که ارزش خود را از معلوم دریافت می‌کند 🔆 لذا علم خداشناسی و پیامبرشناسی و امام شناسی و معادشناسی و مانند آن از اصول کلی اسلام چون حاکی از عالم غیب و قلمرو روح است، ارزش والای خود را از آن معلومهای ارزشمند کسب می‌نمایند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁منظور از این ارزش همانا قوّت درجه‌ی وجودی است که از امور حقیقی به شمار می‌آید، نه ارزش اعتباری، تا از محدوده‌ی حقیقت فرود آمده باشد و داخل در عناوین اعتباری گشته و با اعتبار گوناگون معتبران دگرگون شود، قرآن کریم همانطوری که اختران سپهری را زیور گنبد مینا می‌داند نه زینت انسان: 〽️«اِنّا زیَّنَا السّماءَ الدُّنیا بِزینهٍ الْکَواکِب» باغ و مرغزار زمینی را زینت زمین می‌شمارد، نه زیور بشر:«اِنّا جَعَلْنا ماعَلَی الْاَرضِ زینَهً لَها لَنبْلُوَهُمْ اَیًُّهُم احسَنُ عَمَلاً و انّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیها صَعیداً جُرُزاً»ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل می‌کند.» ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁لیکن ایمان که از سنخ روح است آن را زیور جان آدمی می‌داند: حبَّبَ اِلیکُمَ الاِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی قُلوبِکُمْ وَ کرَّهَ الیکُمُ الْکُفر و الفُسوق و العِصْیانَخدا ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهای شما زینت بخشیده و کفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده. 🔆دوستی مال بیش از جنبه‌ی آلی بودن و جمع آن زائد بر رفع نیاز، مذموم است، گر چه تولید آن جهت تهیه‌ی وسائل رفاه دیگران، و تخفیف بار توانفرسای تورّم و تنگدستی جامعه هر چه بیشتر بهتر خواهد بود، قرآن کریم دوست داشتن زیاد مال را اندوه روح دانسته و آنرا نکوهش می‌کند:« وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا »مال و ثروت را بسیار دوست دارید.» ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁ و اگر از آن به خیر یاد کرده است مانند:«اِنَّهُ لِحُبِّ الْخیرِ لشَدید»و او علاقه‌ی شدید به مال دارد.» گذشته از آنکه اوّلاً عنوان خیر وصف مال است نه صفت دوست داشتن و ثانیاً از آیه مدح مال‌دوستی استفاده می‌شود آنرا به گمان کسی که مال را دوست دارد، خیر نامید و گرنه روش آیه در نکوهش انسانی است که نسبت به خدای سبحان کفور است: 〽️«اِنَّ الاِنسانَ لرَبِّهِ لَکَنُودَ وَ اِنَّهُ علی ذلک لَشَهیدٌ وَ انَّهُ لِحبِّ الْخیرِ لَشَدیدٌ »انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش بسیار ناسپاس و بخیل است و او خود بر این معنی گواه است و او علاقه‌ی شدید به مال دارد.» و همچنین آیه‌ی وصیت که از مال به خیر یاد کرده است به لحاظ ضرورت وجود آن در زندگانی دنیائی می‌باشد که در اینحال خیر است و به کسی هم وابسته نیست. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁داشتن ثروت در اقتصاد اسلامی، کمال محسوب می‌شود تا دارنده‌ی آن کامل و کسی که آن را ندارد ناقص باشد، حضرت علی بن ابیطالب امیرالمؤمنین علیه السلام در تحلیل مسأله‌ی ثروت جریان ساده زیستن و نیازمندی بعضی از پیامبران چون نبی اکرم صلوات الله علیه و موسی کلیم علیه‌السّلام و داود علیه‌السّلام قاری بهشتیان و عیسی مسیح علیه‌السّلام را نقل می‌کند سپس می‌فرماید: 🔆«فلینظر ناظر بعقله، اکرم الله محمّداً بذلک ام اهانه فان قال اهانه فقد کذب و الله العظیم بالافک العظیم و ان قال اکرمه فلیعلم انّ الله قد اهان غیره حیث بسط الدنیا له وزواها عن اقرب الناس الیه»، ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁یعنی صاحب نظر در این زمینه با خرد خویش تدبّر کند آیا خدای سبحان با ساده زیستن، پیامبر خود را گرامی داشت یا او را تحقیر نمود اگر کسی بگوید خداوند پیامبرش را در اثر ضعف معیشت و فقر مالی توهین کرد سوگند به خدا دروغ گفت، دروغ بزرگی و اگر بگوید خدای سبحان او را با ساده زیستن گرامی داشت، پس بداند که خداوند کسی را که مبتلا به کثرت اموال کرد اهانت نمود که سفره‌ی رنگین دنیا را به روی او باز کرد و برابر او نهاد و از دسترس نزدیک‌ترین انسان‌ها به او، یعنی حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه برچید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁بنابراین مال زینت دنیا است نه زیور انسان، و دوست داشتن آن به مقدار معقول در حدّ دوستی وسیله صلاح است نه بیش از آن و نه در حدّ هدف، و ثروت اندوزی و زرمداری مذموم است و اشتیاق به مال‌های بسیار سبب بازداشتن از راه خدا و مسدود شدن راه تعالی روح است، 🔆 و مجموع مال‌های دنیا به اندازه‌ی نیازِ مجموع انسان‌ها است و جمع‌آوری آن در یکجا و احتکار آن نزد گروه یا شخص خاص، مخالف نظام پولی در اسلام است، و تأسّی به انبیاء علیهم‌السّلام در ساده زیستن است و کمال در هجرت از زیاده‌طلبی به خیر زیاد می‌باشد، که خیر نفسی است نه نِسْبی، و خیر واقعی است نه اعتباری و خیالی و... . ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁پیروزی رزمندگان در صدر اسلام ، مرهون عللی بود که یکی از آنها قناعت در معیشت است، چنانکه اصحاب صُفّه •گروهی از مهاجران فقیر که در کنار سکوی مسجد پیامبر صلوات الله علیه زندگی می‌کردند.• از مهاجرین و ایثارگران انصار نمونه‌ی بارز آنند و تحلیل نهائی نبرد مسلمین با کافران به صورت ظفر کوثر بر تکاثر و پیروزی از خودگذشتگی بر خواستن برای خود و غلبه‌ی زهد بر زرمداری و چیره‌گی زندگی بسیط بر زندگی پیچیده و خلاصه اعتلای کلمه‌ی الله بر کلمات دیگرانست. 〽️خطوط کلی اقتصاد اسلامی را، همانا قسط و عدل ترسیم می‌کند، که ترسیم کننده‌ی همه‌ی خطوط دینی است لذا از افراط مبتلایان به انبوه مال می‌کاهد تا به دام شکمبارگی و اسراف و خوش‌گذرانی و طغیان و بخل و از بین بردن حق دیگران و طمع نیفتند و هم از تفریط مبتلایان به اندوه فقر مالی کاهش می‌دهد، تا گرفتار سختی و گرسنگی و برهنگی و زبونی و دریوزگی نشوند ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁ و انزال قانون کلی «کَیْلا یَکُونَ دُولةً بینَ الْاَغنیاءِ مِنکُم»تا •این اموال• در میان ثروت‌مندان شما دست به دست نگردد.» از همگان بویژه از عالمان راستین و دین شناسان دین باور، و مفسران متعهّد و فقیهان زاهد تعهد گرفت که در برابر نابرابری توانگران و تهیدستان، و در قبال ناباوری زیاده‌جویان و در پیش روی محرومان، آرام نگیرند و به دادخواهی برخیزند، تا اموال عمومی در بین همه‌ی مردم جریان یابد نه در نزد اشخاص خاص حقیقی یا حقوقی: 🔆«لو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء الا یقاروّا علی کظّة ظالم و لا سَغَب مظلوم لا لَقیتُ حَبلها علی غاربها و لسقبت آخرها بکأس اولها...» از این بیان معلوم می‌شود که همگان در تنظیم قسط اقتصادی مسؤل‌اند، ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅🔟༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁اصل این مطلب که توانگری و تهیدستی، هر دو آزمون الهی است و هیچکدام ذاتاً مایه‌ی کرامت یا اهانت آدمی نیستند از آیات سوره‌ فجر استنباط می‌شود: 〽️« فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ کَلا...» چه اینکه پندار باطل مبتلای به توانگری، سبب می‌شود که وی محبت فراوان به مال پیدا کند، و نسبت به اطعام مستمندان قیام و اقدام نکرده، نه شوق داشته باشد نه مشوّق، در آیات دیگر همین سوره آمده است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁آنچه در پیرامون اهمیت مال آمده جنبه‌ی توصیفی دارد نه دستوری، چنانکه همه‌ی آنچه در پیرامون خطر فقر مالی وارد شده، جهت توصیفی دارد نه دستوری، مثلا از پیامبراکرم صلوات الله علیه درباره‌ی خطر فقر اقتصادی چنین رسیده است: 🔆«بارک لنا فی الخبز، و لا تفرّق بیننا و بَیْنهَ فلو لا الخبزْ ما صلّینا و لا صُمنا و لا ادیّنا فرائض ربّنا» فقط جنبه‌ی تأثیر طبیعی قضیه را در بر دارد نه جهت دستوری آن را، چه اینکه ناظر به مقدار تحمل مردم متوسط است و گرنه اوحدی از مردان الهی چه در صدر اسلام چه در عصر ما با تحمل همه‌ی سختی‌های تنگدستی، اسلام ناب را یاری کرده و دشمن مهاجم را از مرز میهن اسلامیمان طرد نموده، و کیان قرآن و عترت را با عنایت خدا از گزند بیگانگان حفظ کردند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در یک روایت دیگر، انسان هایی را که برای حفظ آبروی و ادای دین خود و کمک به اقوام و بستگانشان کار نمی کنند را بی فایده و بی ارزش معرفی کرده و می فرمایند: کسی که نمی خواهد از راه حلال مالی را فراهم آورد که با آن آبروی خود را حفظ نماید و دینش را ادا کند و صله رحم را به جا آورد، خیری در او نیست. 〽️هر فردی به تناسب استعدادها و توانایی های ذاتی خود و یا به دلیل شرایط اجتماعی و محیطی، برای تأمین زندگی خود شغل خاصی را انتخاب می کند و هر شغلی، اخلاق و روحیه خاصی را می طلبد.موضوع معیشت و مسائل مرتبط با آن، یکی از مهم ترین و پایدارترین مسائل بشری می باشد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁تمامی افراد به ویژه جوانان دغدغه معیشت را دارند زیرا یک زندگی خوب و موفق مستلزم داشتن یک شغل مناسب با درآمد خوب است.با کار کردن، زندگی انسان شکوفا شده است و فرد از طریق آن به سعادت دنیا و آخرت می رسد.کار کردن و داشتن یک شغل آبرومند، نه تنها وسیله ای برای امرار معاش و تأمین مایحتاج مادی زندگی محسوب می شود، بلکه از عوامل بسیار مهم در احساس شخصیت، عزت، استقلال و اعتماد به نفس می باشد. 🔆افرادی که از زحمات و تلاش خود امرار معاش می کنند، در وجود خود نیز حس افتخار و هدفمندی دارند به این خاطر که خود را یکی از اعضای فعال و تأثیرگذار در جامعه می دانند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁حضرت امام باقر علیه السلام نیز در خصوص کار می فرمایند:کسی که برای بی نیازی از مردم و رفاه خانواده و کمک به همسایگانش در طلب روزی حلال باشد، در روز قیامت خداوند مهربان را در حالی ملاقات می کند که چهره اش مانند ماه شب چهارده می درخشد.دین مبین اسلام به هیچ عنوان کار کردن و تلاش برای تأمین معاش را جدا از عبادت و پرستش نمی داند. 👤پیامبر اکرم صلوات الله علیه، هنگامی که از جنگ تبوک به شهر مدینه بازگشتند، سعد انصاری که نتوانسته بود همراه پیامبر صلوات الله علیه به جنگ برود، به استقبال آن حضرت آمد.هنگامی که پیامبر صلوات الله علیه، دستان خشک و خشن و ترکیده او را دیدند، از او پرسیدند: صدمه ای به دستانت رسیده است؟ سعد در پاسخ گفت: برای تأمین مخارج اهل و عیالم با طناب و بیل کار می کنم.پیامبر صلوات الله علیه بر دستان او بوسه ای زدند و فرمودند:« این دستی است که در آتش جهنم نمی سوزد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁بیکاری، موجب ناامیدی و سرخوردگی و احساس ضعف در فرد می شود زیرا نظر دیگران نسبت به او این است که او فردی بی فایده و‌بی تأثیر در جامعه است.مومنانی که کار می کنند در نزد خداوند مهربان محبوب هستند. 🔆دین مبین اسلام، پاداش افرادی را که در راه تأمین معاش خود و خانواده شان تلاش می کنند، برابر پاداش مجاهدان و رزمندگان راه خداوند و‌ بلکه بالاتر از اجر آن ها قرار داده است.حضرت محمد(ص) در حدیثی می فرمایند:عبادت و پرستش خداوند مهربان هفتاد جزء دارد که بالاترین و برترین جزء آن، طلب روزی حلال است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁این در حالی ست که انسان های بیکار و افرادی که بار زندگی خود را بر دوش دیگران می اندازند و از زیر کار و فعالیت شانه خالی می کنند، مورد لعن و نفرین اسلام و اولیای اسلام اند.پیامبر اکرم صلوات الله می فرمایند: کسی که بار زندگی خود را بر دوش مردم بیندازد ملعون است. 👤حضرت امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:حضرت موسی از خداوند مهربان سوال کردند: خدایا مبغوض ترین بندگان در نزد تو چه کسانی هستند؟ خداوند مهربان در پاسخ فرمودند: کسانی که شب تا صبح همچون جسد مرده ای می خوابند و روز خود را به بطالت و‌بیکاری می گذرانند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁معیشت اقتصادی در دو بُعد قابل ‌بررسی است. ☄(1)مبانی: یک بُعد مسائل مربوط به مبانی است ☄(2) درآمد و مصرف: بُعد درآمد و مصرف خود، دو قسم دارد؛ نخست منابع درآمد و دیگر موارد و نوع مصرف است؛ در معیشت اقتصادی ابتدا باید به مبانی بحث توجه شود و تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله اقتصاد مقاومتی نیز برگرفته از سیره معصومین علیه السلام است و در مسائل اقتصادی باید یک سری از مبانی در نظر گرفته شود.همان ‌طور که بیان کردید در مباحث اقتصادی بحث مبانی اساس و بنیانِ کار را تشکیل می ‌دهد. 🔆مبانی، پایه‌ هایی است که می‌ تواند فرمول ‌های رایج را شکل دهد و به تعبیر دیگر در آموزه‌ های فقهی یک منبع و مبنا داریم و دیگری فروع. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣8⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁ منابع، آیات، روایات و عقل هستند؛ مبانی، آن قواعد کلی است که از این منابع برگرفته می ‌شود و از طریق آن راهکارهای عملی که از آن ‌ها به فروع تعبیر می ‌شود در مجموعه زندگی استخراج می ‌شود. فروعات هم همان راهکارهای عملی هستند. 〽️برای مثال چنان چه به کتاب و سنت مراجعه کنیم می ‌بینیم مبانی را از کتاب و سنت تحت عنوان حجت ظواهر و حجت خبر واحد و حجیت بیّنه استخراج می ‌کنیم که این ‌ها مبانی ‌ای هستند که از اصل منابع استخراج می ‌شود و بر مبنای حجیت ظهور یا حجیت بینه یا حجیت خبر واحد سراغ فروعاتی می ‌رویم که فروعات، راهکارهای عملی در زندگی هستند. بنابراین مبانی، همان قواعد کلی است که پایه کشف راهکارهای عملی در زندگی هستند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅1⃣9⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ 💰◁در مسائل اقتصادی هم ما این مسائل را داریم و مسائل اقتصادی یک سری مبانی دارد که این مبانی فرمول ‌ها و راهکارهای اقتصادی را به دست می ‌دهند. برای مثال ما می ‌خواهیم یک فعالیت اقتصادی انجام دهیم آیا این فعالیت اقتصادی می ‌تواند بر این مبنا شکل بگیرد که ما به هرکسی ولو کافر باشد وابستگی پیدا کنیم تا این فعالیت ما درآمد اقتصادی داشته باشد؟ 🔆اینجا بحث مبنای استقلال اقتصادی مطرح می شود که در آموزه های دینی، استقلال اقتصادی و خودکفایی از مبانی فعالیت های اقتصادی است که معنای استقلال اقتصادی یعنی تکیه بر نیروی خودی برای اداره معیشت.اگر ما باید بر نیروی خودی تکیه کنیم باید به سراغ منابع این سخن برویم که این سخن برگرفته از آموزه های دینی است و عقل و نقل معتبر این سخن را تأیید می کند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅2⃣0⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─ ⚙◁اصبغ بن نباته مى‏ گوید: از امیر المؤمنین شنیدم که بر بالاى منبر مى‏ گفت: اى صنف تاجر و کاسب! اوّل فقه بعد تجارت! اوّل فقه بعد تجارت! اوّل فقه بعد تجارت! که به خدا سوگند، «ربا» در این امّت پوشیده ‏تر از راه رفتن مورچه است بر روى سنگهاى صاف. 👤قال امیرالمؤمنین علیه السلام:«یَا مَعْشَرَ التُّجَّار! الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا‏» 📓الکافی ج5، ص150، ح1 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅2⃣1⃣༅═┅─
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅🍃🌖🍃༅═┅─ جناب استاد سپاس فراوان .عالی بود اجرکم عندالله از همـراهی همـه دوستان ولایی سپاسگزاریم... پایان کنفرانس التماس دعای فرج یا علی ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎ ─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─ 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا