📌 متن شبهه : 👇 #3218
دروغهای عاشورا
در این ویدیو خواهید دید که سه رکن اصلی ماجرای امام حسین در روز عاشورا که بخاطرشان اشک میریزید همگی دروغ بوده و هیچیک نمیتواند واقعیت داشته باشد
دروغ اول: بی آبی و تشنگی در کربلا
همان طور که مي دانيد جنگي که در روز عاشورا رخ داده در نزديکي رود فرات بوده. در هيچ کجاي کره زمين نمي توانيد سرزميني در کنار يک رود را بيابيد که صحرا و بيابان بي آب و علف باشد، مگر رودي که از ميان کوهستان مي گذرد. همه در درازاي تحصيلمان خوانده ايم که در کنار رودخانه ها جلگه و زمين هاي حاصل خيز به وجود مي آيد. واقعيت اين است که اطراف فرات را نيز مانند ساير رودخانه ها، جلگه ها و زمين هاي حاصل خيز تشکيل مي دهد و کربلا نيز سرزميني سرسبز است. از آن گذشته در چنين مناطقي به دليل نزديکي به رودخانه بستر زيرين زمين را سفره هاي پهناور آبي تشکيل مي دهد و دست رسي به آب آسان تر از آن چيزي است که به ذهن مي رسد. تنها با کندن 4 يا 5 متر از زمين مي توان به آب رسيد. در منطقه اهواز يکي از مشکلات ساخت و ساز همين سفره هاي زيرزميني است که کاملاً زير شهر را فرا گرفته اند. 72 نفر نتوانسته اند يک گودال 4 متري حفر کنند؟(خلاصه شده)
📌پاسخ شبهه :👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
✅اين سوال بسيار جوابش واضح است گويا شبهه کننده نه تنها از علم کافي بر خوردار نيست بلکه در دنيا هم سيري نداشته است زيرا اگر درست درس خوانده باشد که به اصطلاح خودش مي گويد درازاي تحصيل داشتيم بايد بداند👇
1️⃣در مناطقي که هوا گرم و خشک است هر کجا نهر آبي باشد اطراف آن نهر گياه ميرويد اما کمي از آن فاصله گرفته شود کاملا خشک است، که مانند چنين مناظري در ايران بسيار يافت ميشود از باب مثال به بيابان اطراف قم و کهک رجوع کنيد خواهيد ديد که تا چند متر اطراف رود ها سرسبز است و باقي بيابان خشک و بي گياه است و در عراق چنين مناطقي بسيار است و اتفاقا کربلا چنين منطقه اي است يعني در اطراف خود رود فرات (که البته خود فرات نبوده شعبه اي از آن بوده) سرسبز بوده اما کمي از رود فاصله گرفته ميشد بيابان خشک بود، که فقط گياهان خود روي کوچک و خار در آن ميروييد و براي زراعت بايد آب را به مزرعه مي رساندند.
✅براي همين وقتي حضرت عباس ع براي آوردن آب رفت در کنار فرات وارد نخلستان شد و دشمنانش پشت نخلها کمين کردند پس معلوم است اطراف رود سرسبز بوده و در کتاب محن الابرار و نفس المهموم و ديگر مقاتل آمده هر چه سيد الشهدا به حر اصرار کرد که کنار فرات خيمه بزنند نگذاشت و او را در منطقه خشک پياده نمود.
2️⃣در کتاب کربلا و حرم مطهر آمده: يکي از علتهاي اينکه کربلا را به اين نام ناميدند آنست که :کربل به معني غربل است و چون سرزمين کربلا خاک نرم و رواني داشت مانند غربال شده به اين نام ناميده شد.
3️⃣اما کسي نگفته هيچ گياهي در آنجا نمي روييده در کتاب نفس المهموم آمده سيد الشهدا شب عاشورا مشغول کندن خارهاي اطراف خيمه ها بود و اصحاب شب عاشورا اطراف خيمه ها را خندق کنده درون آن خار و گياه ريختند و صبح عاشورا آتش زدند. لطفا تحقيق کرده اشکال کنيد.
4️⃣در کتاب آيينه داران آفتاب آمده در اين سرزمين گياهي ميروييده که به آن ترشک در فارسي مي گويند و در عربي نام اين گياه الکربل است و يکي از وجوه تسميه اين سرزمين به اين نام همين است.
5️⃣در ضمن در کتاب محن الابرار و نفس المهموم آمده که سيد الشهدا دستور حفر چاه به اصحاب داد اما ديدبانهايي که مامور از طرف عمر سعد بودند خبر به او رساندند و عمر سعد شخصي را فرستاد که فرياد زد اگر چاه حفر کنيد جنگ را شروع مي کنيم و شما را با تير خواهيم زد و اين خبر را جاسوسان به عبيد الله هم رساندند و نامه اي براي عمر سعد نوشت به اين مضمون :براي من خبر رسيده که حسين چاه مي کند و آب بيرون مي آورد و خودش و اصحابش از آن آب مي آشامند پس ملاحظه نما هنگامي که نامه من به تو رسيد ايشان را از چاه کندن هر قدر که توان داري منع کن و نگذار که چاه بکنند و آب بيرون بياورند و کار را بر ايشان تنگ بگير.
اما در خصوص تاریخ عاشورا، ممکن است عدهای از عوام گمان کرده باشند که گرما و تشنگی، یعنی تابستان گرم و سوزان، اما هر کسی که قدری مطالعه داشته باشد، میداند که عاشورا مصادف با روز چهارشنیه 21 مهر ماه بوده است. حال این تاریخ چه نقضی در تاریخ کربلا و مصائب عاشورا وارد میکند؟! در هر حال هیچ موقع در 21 مهر، دمای شهرهای جنوبی ایران، عراق و یا سرزمین حجاز و اطراف خلیج فارس کمتر از 35 یا 30 درجه نبوده است و در چنین حرارتی بدون آب حتی نمیشوید دوید، چه رسد به این که تازید و جنگید. اصلاً فرض بگیرید که عاشورا در وسط زمستان و در دشتی سبز واقع شده است! آیا آدمی در زمستان آب نمینوشد و اگر مانع دسترسی او به آب شوند، تشنه نمیگردد و اگر وارد جنگ تن به تن شود و پیاده به قلب دشمن بزند و یا با اسب بتازد، عطش
اش مضاعف نمیگردد؟! چقدر این بهانههای کینهتوزانه، ضعیف و مسخره است؟!
نشر این پیام صدقه جاریه است.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبتهای شنیدنی حاج مهدی رسولی:
جاده چالوس 🚧 را با گردنه حیران مقایسه کنید نه با کشتی نجات🚨
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3219
چرا امام حسین (ع) از خدا طلب اب نکردند از دشمن طلب کردند ؟
📌 پاسخ به شبهه👇
از منابع تاريخي و روايي چنين استفاده مي شود كه امام حسين(ع) در روز عاشورا از دشمن، براي خود و فرزندش حضرت علي اصغر(ع) آب طلب كرد
برخي اين درخواست را يك نوع نقص مي دانند و معتقدند كه امكان ندارد حضرت از دشمن طلب آب كرده باشد.
ما معتقديم كه امام سرچشمه حيات است و هيچ گاه محتاج خلق نيست و مي دانيم كه فعل امام فعل خداوند است و همانطور كه در تمام افعال خدا حكمت وجود دارد، در طلب آب كردن امام حسين(ع) از دشمن نيز حكمت وجود دارد.
✳️تقاضاي آب از دشمن، هيچ نقصي را متوجه امام(ع) نمي كند
✳️ با توجه به اين كه امامان(ع) براي هدايت انسان ها به امامت برانگيخته شدند، آن حضرت مي خواست با نمايش تشنگي كودك شيرخوار، حس ترّحم را در دشمن احيا و اسباب هدايت آن ها را فراهم كند.
✳️ امام حسين(ع) در صدد اتمام حجت بودند، تا در قيامت براي لشگريان ابن سعد در مورد بستن آب، هيچ عذري باقي نماند
✳️آن حضرت با نمايش فرزند خردسالش به عالم، مي خواستند رذالت دشمنان را اثبات كنند.
برگرفته از سخنان حجت الاسلام اویسی
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3220
فیلم شبکه های اجتماعی👇
احمد قابل
یکی از اون چیزهایی که به ما میگن گزارشهای صحیح نیست
والله العظیم گزارش صحیح نیست
امام حسین زبونش مو دراورد به این جامعه ای که در برابرش ایستاد از همون دمی که از مدینه حرکت کرد
مگر نمیگن (خرج منها خائفا یترقب) یعنی از دست حکومت فرار کرد نه اینکه قیام کرد برای اینکه علیه یزید بجنگه
حفظ امنیت خود و خاندانش را میخواست بکنه
وقتی که داشت حرکت میکرد وقتی که محمدابن حنفیه میاد پیشش همون وصیت نامه ای که اینقد بهش اصرار میکنن تو وصیت نامه اینه (انی لم اخرج ...)من کارم امر به معروف و نهی از منکره به مردم میگم مردم پذیرفتن خوب پذیرفتن
نپذیرفتن صبر میکنم نه اینکه شمشیر میکشم
میگن خوب چرا از مدینه داری خارج میشی؟اینجا قبر پدر توست، اینجا وطن توست
میگه خوب من که به اراده خودم خارج نشدم این قوم قصد جان منو کردن
پاسخ به شبهه👇
1️⃣ اینکه گفته شود هدف امام حسین علیه السلام تامین امنیت و آرامش خود و خانواده اش بوده دروغی بزرگ و حرفی باطل است، چرا که اگر چنین قصدی داشتند می توانستند یک بیعت ظاهری با یزید داشته باشند و در آرامش زندگی کنند، اگر قصدشان امنیت بود چرا خانواده خود را همراه خویش بردند و آنان را به خطر انداختند؟ اگر قصدشان امنیت بود انتخاب کوفه بدترین انتخاب بود چرا که این شهر در آن شرایط اصلا امنیت نداشت و امام(ع) هممی دانستند کوفیان یاری نمی کنند و تشکیل حکومت ممکن نیست.
2️⃣ رفتن ایشان به مکه از راه اصلی و از آنجا به کوفه آن هم از مسیر اصلی، و سخنان و دیدارهای ایشان در مکه برای آگاه کردن مردم از قیام خود و همراه کردن آنها بوده است. اگر قصد قیام نداشتند چرا به مردم بصره نامه نوشتند و از آنان یاری خواستند؟
3️⃣ هدف اصلی امام حسین(ع) اجرای دین و عدالت بود، برای این کار نمی خواستند با یزید بیعت کنند، ایشان می دیدند که اصل دین در خطر نابودی است، بدعتها جای سنت جدشان را گرفته، پس باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و امت جدشان را اصلاح و در مسیر درست قرار دهند حتی اگر منجر به شهادت ایشان شود. اصلاح امت چطور با عافیت طلبی و گوشه نشینی سازگار است؟؟؟
4️⃣ اما مردم کوفه هم ایشان را برای رهبری و حاکمیت خویش و نه برای تامین امنیت امام (ع)، دعوت کرده بودند، هر چند امام می دانستند که آنها از ایشان حمایت نمی کنند و تشکیل حکومت ممکن نیست، ولی برای اینکه حجت بر مردم کوفه تمام شود و اعتراض خود را هم به حکومت نشان دهند به کوفه رفتند. البته نمی خواستند خونشان هدر رود، لذا تا جایی که ممکن بود سعی کردن به بهترین شکل این کار را انجام دهند.
5️⃣ اگر آیه(فخرج منها خائفا...) را هنگام خروج از مدینه خواندند، نگران از حوادث آینده بودند زیرا قصد بیعت نداشتند و علیه حکومت هم می خواستند قیام کنند نه اینکه نگران جانشان باشند.
6️⃣ در وصیت به محمد حنفیه، فرمودند برای اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر می روند، اما چطور می خواستند چنین کاری کنند، اگر به یک روستای دور افتادی می رفتند و در آنجا از نماز و روزه و ... می گفتند و از برخی گناهان نهی می کردند، آیا این کار انجام می شد؟ بزرگترین منکر وجود حکومت یزید بود و بزرگترین معروف عدالت و احکام دین. اگر فرمودند کسی که حق را نپذیرد صبر می کنم تا روز قیامت تا خدا داوری نماید، منظورشان این بود من وظیفه خود را انجام می دهم بیعت نمی کنم، قیام هم می کنم، ولی منتظر می مانم تا خدا بین من و آنها قضاوت کند.
7️⃣ ماندن ایشان در مکه برای همیشه در صورتی بود که مردم آنجا از ایشان حمایت کنند و او را رهبر و امام و حاکم خود قرار دهند تا بتوانند علیه حکومت باطل قیام کنند.
8️⃣ ابن عباس به ایشان پیشنهاد می دهد به مکه یا یمن بروید اگر مناسب نبود از آنجا به ریگزارها و دره ها و... پناه ببرید ولی ایشان فقط قدردانی کردند ( الارشاد/ج۲/ص۳۵)، نقل ینابیع الموده از اینکه امام فرمودند به ریگزارها و دره ها می روم بدون سند و در منابع اصیل وجود ندارد.
9️⃣ اگر در مقابل سپاه حر یا سپاه عمرسعد فرمودند اگر من را نمی خواهید به حجاز برمی گردم، منظورشان این بود که از تشکیل حکومت چون شما یاری نمی کنید فعلا دست برمی دارم، نه اینکه بیعت می کنم یا دیگر قیام نمی کنم. از طرفی امام (ع) نمی خواستند آنها با ریختن خون پاکش جهنمی شوند.
0️⃣1️⃣ با تبلیغات به مردم تلقین کرده بودند که علیه خلیفه و حاکم حتی اگر فاسق و ظالم باشد نمی شود قیام یا اعتراضی کرد و خدا خواسته او حاکم شود، اما امام می خواستند این تفکر غلط را بشکنند و به یک واجب دینی عمل کنند، ایشان در نامه به مردم کوفه نوشتند: که رسول خدا(ص) فرمودند، کسی که حاکم ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده، عهد و پیمان الهی را شکسته، مخالف سنت رسول الله(ص) عمل می کند، در بین مردم به ظلم و معصیت رفتار می کند، سپس با گفتار و عمل خود به مخالفت نپردازد، سزوار
است خداوند آن شخص را نیز به مانند آن حاکم در عذاب خود داخل نماید.(بحارالانوار/ج ۴۴/ص ۳۸۲)
1️⃣1️⃣ ایشان از زمانی که اعلام کردند بیعت نمی کنند تا هنگام شهادت، بارها و بارها از عدم بیعت، اعتراض به حکومت، امر به معرف و نهی از منکر، جهاد، شهادت و ... سخن گفته اند. برای نمونه: هنگام خروج از مدینه در نامه به بنی هاشم:( من لحق بی منکم استشهد معی و من تخلف لم یبلغ الفتح)(بحار/ج ۴۵/ص۸۵)، خطاب به مروان: از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که خلافت بر آل ابوسفیان حرام است،(بحار/ج۴۴/ص۳۲۶)، پس از شنیدن خبر شهادت مسلم: هر کس از شما در برابر تیزی شمشیر و زخم نیزه ها بردبار است با ما بماند(ینابیع الموده/۴۰۶)، هنگام رفتن از مکه: هر کس آماده است خون خود را نثار ما کند و خود را آماده لقاء خدا سازد با ما همراه شود(لهوف، ۱۲۶)...
2️⃣1️⃣ امام حسن علیه السلام به خاطر اینکه خونی ریخته نشود با معاویه صلح نکرد، بلکه به خاطر خیانت یاران و اینکه سپاهی دیگر نداشتند مجبور به صلح شدند.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
﷽📌متن شبهه:👇 #3221
هیچوقت نفهمیدم چرا اجر مداح با پوله ولی اجر عزاداران با اباعبدالله.
📌پاسخ شبهه:👇
1️⃣ مرسوم است که به سخنرانان و مداحان مجالس اهل بیت (علیهم السلام) هدیه و صله ای می بخشند. قدمت این رسم، به زمان خود اهل بیت(علیهم السلام) باز می گردد و روایات متعددی وجود دارد که هدیه دادن ائمه به شاعران و مادحان خود را نقل کرده اند.
👈 برای نمونه: در کتاب جامع احادیث الشیعه اثر گرانقدر مرجع عالی قدر، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ، جلد 15 ، باب 85 ، صفحه ی 450 به بعد آمده است:
📖 «امام سجاد(ع) خرج 40 سال زندگی فرزدق ، شاعر معروف را یک جا به او داد به پاس یک شعر که در مدح اهل بیت و امام سرود و آن را در حضور هشام خلیفه ی غاصب در مسجد الحرام خوانده بود. عجیب تر آنکه امام سجاد از او عذر خواهی کرد که کاش بیشتر داشتم و به تو صله و هدیه میدادم!
📚 همچنان روایات دیگر در این زمینه را می توانید در کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی، تحقیق ناصر باقری بیدهندی، جلد2، ص 1082، تحت عنوان «تکلیف مستمعان و بانیان مجالس» مشاهده کنید.
🔆 بنابراین، هدیه گرفتن مداحان و سخنرانان، عملی بدعت آمیز نیست و ریشه در سیره اهل بیت علیهم السلام دارد.
3️⃣ این صله را صاحبان مجالس و مستمعان، بی منّت و به نیّت اجر و ثواب معنوی پرداخت می کنند و مداحان و سخنرانان نیز به این هدیه به عنوان تحفه ای از جانب اهل بیت (علیهم السلام) نگاه می کنند.
➖ در این بین، سخنرانان و مداحان اندکی هستند که برای انجام این کار، نرخ تعیین می کنند. چنین چیزی به هیچ وجه در مرام یک محبّ واقعی اهل بیت نیست و با اصول اخلاقی ناسازگار است. اما تعداد افرادی که نرخ تعیین می کنند، بسیار کمتر از افرادی است که مخلصانه به وعظ و مدح می پردازند و حتی حاضر نیستند در قبال عمل خود، همان صله را هم بگیرند و به اجر معنوی عملشان دلخوش اند.
➕ گاهی ممکن است صاحبان مجالس، از مداح یا سخنران، نرخ متعارفی را سوال کنند تا صله شان، کمتر از حد معمول نباشد؛ در اینجا بیان نرخ متعارف عملی غیر اخلاقی و منافی اخلاص نیست اما اگر درخواست مبلغ هنگفتی داشته باشند، واقعا غیر قابل قبول است.
4️⃣ اکثر هیات های محلی پولی ندارند که به مداح بدهند و مداحان بصورت خودجوش و بدون چشم داشت مداحی می کنند.
لطفا کمی حرکت کنید و به هیات محله خودتان سری بزنید احتمالا جزو همین بند باشند
----------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
کانال ایتا:👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا ما👇
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام 👇
🆔https://t.me/poorseshgar
📲 #دلگرمی
🌹پیام #تشکر اعضا
ما هم از شما بابت حضورتون سپاسگزاریم
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3222
سلام علیکم ورحمت الله
چرا در زیارت عاشورا به لعن که میرسیم از عبارت
(جاهدت الحسین)استفاده شده
اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و..
مگر جهاد از فروع دین ومقدس نیست .؟چرا نفرموده(حاربت الحسین)
ممنون از پاسخ های شما
📌پاسخ به شبهه👇
برخی معتقدند استفاده از واژگان «جاهدت» برای دشمنان امام حسین(ع) صحیح نیست زیرا واژه «جهاد» در جنگ با اهل حق مورد استفاده قرار نمیگیرد، بلکه همیشه جنگ با اهل باطل را «جهاد» میخوانیم و به منابعی استناد میکنند که در ارتباط با این فراز از زیارت عاشورا: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْن»، بجای کلمه «جَاهَدَت» از واژگان «حَارَبَت» استفاده کرده است: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی حَارَبَتِ الْحُسَیْن».[1]
در تحلیل این نظر باید گفت که هرچند شاید بتوان با کمی اغماض این مطلب را – آن هم از نگاه عرف - در ارتباط با خود واژه «جهاد» پذیرفت، اما لزوماً هر واژهای که از ریشه «جهد» استخراج میشود (مانند جاهدت) اینگونه نیست که مفهومی مقدس از آن برداشت شود چنانکه در قرآن کریم، تلاش والدین برای گمراه کردن فرزندشان نیز با واژگانی از ریشه «جهد» بیان شده است: «وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُم».[2]
«جهاد» از «جهد» به معنای «سختی» و «مشقّت» است.[3] «جاهدت العدوّ»؛ یعنى در جنگ با دشمن مشقّت را بر خود هموار کردم.[4] این معنا و مفهوم هم در بعد مثبت و هم در بعد منفى به کار گرفته مىشود. البته، از آنجا که در جنگ نهایت تلاش همراه با مشقت و سختی وجود دارد، این واژه در جنگ و نبرد هم به کار مىرود؛ لذا ممکن است واژههاى جهاد و مجاهده در فرهنگ قرآن و روایات همیشه در جنگ اهل حق با باطل کاربرد داشته باشد، ولى این بدان معنا نیست که اگر «جاهد» در معناى اصلى خود، یعنى «تلاش» به کار رفت، حتماً باید در جهت مثبت باشد.
بهترین دلیل بر این سخن مواردی است که استعمال «جاهد» در قرآن به معناى تلاش در جهت منفى است که بدان اشاره کردیم.
بنابر این در عبارت موجود در زیارات هم واژه «جاهدت» میتواند صحیح باشد و هم واژه «حاربت» و تا حد زیادی معنای آن دو نیز به هم نزدیک است. بر این اساس جمله «اللّهم العن العصابة الّتی جاهدت الحسین…» به معنای جهاد مقدس نیست تا کاربرد آن در مورد دشمنان امام حسین(ع) ابهامآمیز باشد بلکه این واژگان، بازگو کننده تلاش آن گروه ستمکار در برابر سیدالشهدا است و معنایش این است که، خداوندا، لعنت فرست بر کسانی که تمام تلاش خویش را در برابر سیدالشهدا و براى کشتن آنحضرت به کار گرفتند. و این معنا از «جاهدت» درست است و مشکلى ندارد.
[1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 178، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش.
[2]. عنکبوت، 8.
[3]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 208، دمشق، بیروت، دارالقلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق.
[4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 2، ص 55، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
--------------------------
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3223
در سوره نور آیه ۵ گفته کسانی ک به زنان تهمت ناپاکی بزنند بخشیده میشود اما در سوره نور آیه ۲۳ گفته بخشیده نمیشوند
📌پاسخ به شبهه👇
✅ در آیه ۵ سخن از بخشش در میان نیست
✅ تفسیر آی ۴ و ۵ از تفسیر نمونه
✅ﻭَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺮْﻣُﻮﻥَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺼَﻨﺎﺕِ ﺛُﻢَّ ﻟَﻢْ ﻳَﺄْﺗُﻮﺍ ﺑِﺄَﺭْﺑَﻌَﺔِ ﺷُﻬَﺪﺍءَ ﻓَﺎﺟْﻠِﺪُﻭﻫُﻢْ ﺛَﻤﺎﻧِﻴﻦَ ﺟَﻠْﺪَﺓً ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻘْﺒَﻠُﻮﺍ ﻟَﻬُﻢْ ﺷَﻬﺎﺩَﺓً ﺃَﺑَﺪﺍً ﻭَ ﺃُﻭﻟﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻔﺎﺳِﻘُﻮﻥَ (4) ﺇِﻟﺎَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺗﺎﺑُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﺫﻟِﻚَ ﻭَ ﺃَﺻْﻠَﺤُﻮﺍ ﻓَﺈِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺭَﺣِﻴﻢٌ (5)
ﺗﺮﺟﻤﻪ:
4- ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺳﭙﺲ ﭼﻬﺎﺭ ﺷﺎﻫﺪ (ﺑﺮ ﺍﺩﻋﺎﻯ ﺧﻮﺩ) ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﺑﺰﻧﻴﺪ، ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﭙﺬﻳﺮﻳﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺳﻘﺎﻧﻨﺪ.
5- ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻏﻔﻮﺭ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ.
ﺗﻔﺴﻴﺮ: ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺗﻬﻤﺖ
ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﺪﻳﺪﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺳﺘﺎﻭﻳﺰﻯ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻐﺮﺽ ﻭ ﺑﻰ ﺗﻘﻮﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎﻙ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺗﻬﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، ﺑﻠﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭﺍﻥ، ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﺗﻬﻤﺖ ﺯﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﻜﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺗﺎ ﺣﻴﺜﻴﺖ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﻯ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﺍﺯ ﺧﻄﺮ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻣﺼﻮﻥ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﻭ ﻛﺴﻰ ﺟﺮﺍﺕ ﺗﻌﺮﺽ ﺑﻪ ﺁﺑﺮﻭﻯ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻜﻨﺪ.
ﻧﺨﺴﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻨﺎﻓﻰ ﻋﻔﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺍﺩﻋﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺷﺎﻫﺪ (ﻋﺎﺩﻝ) ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﺑﺰﻧﻴﺪ"! (ﻭَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺮْﻣُﻮﻥَ ﺍﻟْﻤُﺤْﺼَﻨﺎﺕِ ﺛُﻢَّ ﻟَﻢْ ﻳَﺄْﺗُﻮﺍ ﺑِﺄَﺭْﺑَﻌَﺔِ ﺷُﻬَﺪﺍءَ ﻓَﺎﺟْﻠِﺪُﻭﻫُﻢْ ﺛَﻤﺎﻧِﻴﻦَ ﺟَﻠْﺪَﺓً).
ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﺪﻳﺪ، ﺩﻭ ﺣﻜﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ:
" ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻳﺪ" (ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻘْﺒَﻠُﻮﺍ ﻟَﻬُﻢْ ﺷَﻬﺎﺩَﺓً ﺃَﺑَﺪﺍً).
" ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺳﻘﺎﻧﻨﺪ" (ﻭَ ﺃُﻭﻟﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻔﺎﺳِﻘُﻮﻥَ).
ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﻧﻴﺰ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﺗﺎ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺣﻴﺜﻴﺖ ﭘﺎﻛﺎﻥ ﺭﺍ ﻟﻜﻪ ﺩﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﺩﺍﻍ ﻓﺴﻖ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺎﻧﻴﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﻧﻬﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺳﻮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.
ﺍﻳﻦ ﺳﺨﺘﮕﻴﺮﻯ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻔﻆ ﺣﻴﺜﻴﺖ ﻣﺮﺩم ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ، ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺗﻌﻠﻴﻤﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻨﻌﻜﺲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻤﮕﻰ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻴﺜﻴﺖ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻦ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ
ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﺮﮔﺰ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﺴﻰ ﻧﻤﻰ ﺑﻨﺪﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻓﺮﺻﺘﻰ ﺁﻟﻮﺩﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺑﻪ ﭘﺎﻛﺴﺎﺯﻯ ﺧﻮﻳﺶ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﺧﺪﺍ ﻏﻔﻮﺭ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ" (ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺗﺎﺑُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﺫﻟِﻚَ ﻭَ ﺃَﺻْﻠَﺤُﻮﺍ ﻓَﺈِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺭَﺣِﻴﻢٌ).
ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎء ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ" ﺃُﻭﻟﺌِﻚَ ﻫُﻢُ ﺍﻟْﻔﺎﺳِﻘُﻮﻥَ" ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺟﻤﻠﻪ" ﻭَ ﻟﺎ ﺗَﻘْﺒَﻠُﻮﺍ ﻟَﻬُﻢْ ﺷَﻬﺎﺩَﺓً ﺃَﺑَﺪﺍً" ﻧﻴﺰ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﺵ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻫﻢ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻢ ﺣﻜﻢ ﻓﺴﻖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎم ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺧﻴﺮ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ، ﺣﻜﻢ ﻓﺴﻖ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺣﻜﺎم ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﻭﻟﻰ ﺷﻬﺎﺩﺗﺸﺎﻥ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﻤﺮ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻃﺒﻖ ﻗﻮﺍﻋﺪﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ" ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻘﻪ" ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻰ ﺁﻳﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺮﺍﺋﻨﻰ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎﻯ ﻗﺒﻞ ﻧﻴﺰ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎء ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺑﺤﺚ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﺮﻳﻨﻪ ﺍﻯ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﺣﻜﻢ ﻓﺴﻖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺩﻟﻴﻠﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻋﺪم ﻗﺒﻮﻝ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻓﺴﻖ ﺍﺳﺖ، ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺠﺪﺩﺍ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻣﻠﻜﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﺍ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📲به پشتوانه قدرت پوشالی غرب و ایالات متحده کسی که پشت این میز نشسته بود چندی پیش گفت: مشهد باید قریه ای از هرات باشد.
اما امروز حتی نتوانست میز کار خود را حفظ کند و از کشورش فرار کرد.
این است حاصل اعتماد به غرب و ایالات متحده و دوری از مهمان نوازترین همسایهی تاریخ
💬 خانوم حسینی
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3224
از شیخ هادی نجم آبادی پرسیدند:
آیا موسیقی حرام است؟
گفت:
آن موسیقی حرام است که از صدای کشیده شدن کفگیر بر تهدیگ پلو همسایهی غنی برخيزد و به گوش اطفال گرسنهی همسایهی فقیر برسد...
📌 پاسخ به شبهه👇
چنین صدایی نه تنها حرام است، بلکه نشان از مسلمان نبودن آن ثروتمند است زیرا رسول خدا (صل الله علیه و آله) فرمود:
«به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان نياورده است آن كس كه شب پوشيده بخوابد و همسايه اش برهنه باشد.»
📚 مستدرك الوسائل، ج8، ص429، ح9897.
همچنین فرمودند:
«هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک میخواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست»
📚کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 164،«بابُ الاهْتِمامِ بِأُمورِ الْمُسْلمین» ح 4.
همچنین درباره حقوق همسایگان فرمود:
«اگر از تو كمك خواست كمكش كنى، اگر از تو قرض خواست به او قرض دهى، اگر نيازمند شد نيازش را برطرف سازى، اگر مصيبتى ديد او را دلدارى دهى، اگر خيرى به او رسيد به وى تبريك گويى، اگر بيمار شد به عيادتش روى، وقتى مرد در تشييع جنازه اش شركت كنى، خانه ات را بلندتر از خانه او نسازى تا جلوى جريان هوا را بر او بگيرى مگر آن كه خودش اجازه دهد.»
📚مسكّن الفؤاد، ص 105.
⚠️نکته مهم⚠️
چنین سخنانی اگر به قصد توجه دادن مردم به یک امر مهم باشد، اشکالی ندارد؛ اما اگر هدف از انتشار چنین متن هایی، کم اهمیت نشان دادن دیگر احکام الهی( که در اینجا، حرام بودن برخی از اقسام موسیقی مد نظر است)قطعا عملی اشتباه است.
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال بدون درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ما نیست
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋