ج 18، ص 361 .
31) تنقیح المقال، ج 1، ص 145 .
32) مستدرکات علم رجال الحدیث، ج 1، ص 365 .
33) ابن حماد، ص 96 - حدثنا ابو هارون، عن عمر بن قیس الملای، فی المنهال، عن زر بن حبیش، سمع علیاا یقول: عرف السیوطی، ج 2، ص 73; کنز العمال، ج 1، ص 589; ابن طاووس، ص 66; عرف السیوطی، ج 2، ص 73; کنزالعمال . . . . ابن طاووس .
34) کمال الدین، ج 1، ص 318، ب 30، ح 5 .
35) این حدیث، به گونه ی دیگری تفسیر و شرح داده شود . به مجله انتظار، شماره 3، ص 203 مقاله «حکم تسمیه ی نام حضرت مهدی » مراجعه شود .
36) الغیبة، نعمانی، ص 164 .
37) النهایة، ج 5 .
38) اصول کافی، ج 1، ص 200 .
39) بصائرالدرجات، ج 5، ب 16 .
40) بحارالانوار، ج 26، ص 154 .
41) احتجاج، ج 2، ص 323; بحارالانوار، ج 53، ص 174; مستدرک الوسائل، ج 3، ص 518 .
42) اصول کافی، ج 1، ص 397; کمال الدین، ج 2، ص 671 .
43) ر . ک: مقدمه کتاب الامام المکیه .
44) بحارالانوار، ج 52، ص 307; اثبات الهداة، ج 3، ص 582 - 583، ح 773; معجم الاحادیث، ح 3، ص 295 .
45) الغیبة، نعمانی، ص 253، ب 14، ح 13; بحارالانوار، ج 52، ص 230 .
46) الغیبة، نعمانی، ص 307، ب 19، ح 2; اثبات الهداة، ج 3، ص 545، ب 32، ف 27، ح 533; حلیة الابرار، ح 2، ص 633 .
47) الغیبة نعمانی، ص 236، ب 13، ح 25; بحارالانوار، ج 52، ص 349 .
48) بحارالانوار، ج 52، ص 308، ح 83 .
49) بحارالانوار، ج 52، ص 308 .
50) الغیبة نعمانی، ص 233، ب 13، ح 18; عقدالدرر، ص 227، ب 9، ف 3; اثبات الهداة، ج 3، ص 539، ب 32، ح 501; حلیة الابرار، ج 2، ص 354; بحارالانوار، ج 52، ص 354 .
51) ارشاد، ص 364; کشف الغمة، ج 3، ص 255; معجم الاحادیث، ج 4، ص 42 .
52) مجمع البحرین، ج 2، ص 123; معجم البلدان، ج 2، ص 214; امام حسین در مکه، طبسی، ص 18 .
53) دلائل الامامة، ص 241; معجم الاحادیث، ج 3، ص 306 .
54) الغیبة نعمانی، ص 229، ب 13، ح 11 .
55) بسائر الدرجات، ص 152 . ب 14، ح 4; معجم الاحادیث . ج 4، ص 47 .
56) تنفیع المقال، ج 1، ص 434 . معجم رجال الحدیث، ج 7، ص 200 .
57) اختصاص، ص 334; بحارالانوار، ج 52، ص 377; معجم الاحادیث، ج 4، ص 47 .
58) بحارالانوار، ج 52، ص 387; اثبات الهداة، ج 3، ص 585; معجم احادیث الامام المهدی، ج 4، ص 44 .
59) بحارالانوار، ج 52، ص 376 .
60) مرآة العقول، ج 26، ص 160 .
61) الغیبة نعمانی، ص 297 .
62) دیلم، محلی در منطقه ی در میان شمال قزوین و گیلان است .
63) بحارالانوار، ج 53، ص 15 .
64) تتریة، یک از قرقه های زیدیه، از پیروان کثیر النوی هستند . آنان، عقاید مشابهی با سلیمانیه، یکی دیگر از فرقه های زیدیه دارند . در اسلام و کفر عثمان توقف و تردید دارند . در مسائل اعتقادی، مشرب اعتزال و در فروع فقهی، بیش تر پیرو ابوحنیفه هستند . گروهی از آنان نیز پیرو شافعی یا مذهب شیعه هستند . بهجة الامال، ج 1 . ص 95، ملل و نحل، ج 1، ص 161 .
65) دلائل الامامه، ص 241; معجم الاحادیث، ج 3، ص 306 - 307 .
66) الاشحط: الکثره والاشاع فی الشیی ء .
67) مروج الذهب، ج 2، ص 418 .
68) مرجئه، گروهی از فرقه های اسلامی هستند که معتقدند . معصیت کردن، ضرری به ایمان انسان نمی زند، و با کفر، اعت خداوند سودی ندارد . به این گروه مرجئه می گویند، چون بر این باور هستند که خداوند عذاب دادن آنان را تاخیر انداخته است . مجمع البحری، ج 1، ص 177 .
69) الغیبة نعمانی، ص 283; بحار الانوار، ج 52، ص 357; معجم الاحادیث، ج 3، ص 305 .
70) الغیبة نعمانی، ص 297 .
71) بحارالانوار، ج 52، ص 376 .
72) تهذیب، ج 6، ص 172; وسائل الشیعه، ج 11، ص 483; ماراذ الاخیار، ج 9، ص 455 .
73) مناقب، این شهر آشوب، ج 4، ص 85; بحار الانوار، ج 45، ص 299 .
74) بحارالانوار، ج 52، ص 338; ارشاد، ص 364; معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 309 .
75) کذا والظاهر زایدة الضمیر فیهما والا «یامر وینهی » ویوید ذالک الخبر الآتی .
76) الغیبة نعمانی، ص 239، ب 13، ح 32 .
.
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
شبهه شماره 844
📌متن شبهه👇👇
آیا این درست است که میوه شیرین، دوستدار و محب اهل بیت(ع) است و میوه تلخ، دشمن اهل بیت؟
آیا طبق حدیث زیر؛ خربزه محب و دشمن اهل بیت است؟ آیا این حدیث صحیح است که شیعه در کتابهای خود آورده است: از حمزه بن محمد العلوی از احمد بن محمد الهمدانی از منذر بن محمد از حسین بن محمد از سلیمان بن جعفر از پدرش و او از پدرش و پدر بزرگش فرمود: امیر المؤمنین علی(ع) خربزه را برداشت و میل کرد، ولی طعمش خیلی ترش بود؛ لذا آنرا انداخت و فرمود: «دور شو». کسی از او پرسید که چه شده است؟ او فرمود: «رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند از حیوانات و گیاهان اقرار گرفته تا اهل بیت را دوست بدارند. هر میوهای که این امر را قبول کند و عمل کند طعمش شیرین است و هر مخالفی، طعمش تلخ و ترش است». بدین وسیله میتوان مذهب هر میوه را شناسایی کرد!
📌پاسخ به شبهه👇👇
متن عربی روایت به نقل از شیخ صدوق(ره) چنین است:
«حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ قَال حَدَّثَنَا الْمُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَخَذَ بِطِّيخَةً لِيَأْكُلَهَا فَوَجَدَهَا مُرَّةً فَرَمَى بِهَا فَقَالَ بُعْداً وَ سُحْقاً فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا هَذِهِ الْبِطِّيخَةُ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَخَذَ عَقْدَ مَوَدَّتِنَا عَلَى كُلِّ حَيَوَانٍ وَ نَبْتٍ فَمَا قَبِلَ الْمِيثَاقَ كَانَ عَذْباً طَيِّباً وَ مَا لَمْ يَقْبَلِ الْمِيثَاقَ كَانَ مِلْحاً زُعَاقا»؛[1]
على(ع) خربزهاى را گرفتند تا بخورند ولی تلخ بود، حضرت علی آنرا به زمين انداخته و فرمود: «از چشم دور شوى و نابود گردى!» پرسیدند: يا امير المؤمنين! اين خربزه چه نقصى دارد
🌐 آنحضرت فرمود: «رسول خدا(ص) فرمودند: خدای تبارک و تعالى، مودّت و دوستى ما را به هر حيوان و نباتى عرضه كرد آنچه از آنها پذيرفتند شيرين و پاكيزه گشته و آنچه نپذيرفتند شور و تلخ گرديدند».
سند این روایت و روایات دیگر - که علامه مجلسی(ره) در «بحار الانوار» تحت عنوان «ما أقر من الجمادات و النباتات بولايتهم(ع)» آورده است - به جهت مجهول بودن برخی از راویان آن، ضعیف است. اما درباره متن روایت باید به چند نکته توجه نمود:
1. علامه مجلسی(ره) درباره این دسته از روایات میگوید: «اين قبيل اخبار، از متشابهاتى است كه تأويل آنها را جز خدا و راسخين در علم نمیداند. تأويل آنها را بايد برگردانيم به خود ائمه(ع)».
سپس احتمالاتی را درباره این دسته از روایات بیان میکند:
«ممكن است گفته شود شايد خداوند به عقيق، شعور عنايت كرده و بعد تكليف به ولايت نموده سپس شعور را از او گرفته است. ممكن است استعاره تمثيلى باشد براى اشاره نمودن به خوبى و زشتی بعضی از چیزها و ارزش و زشتی آنها؛ زيرا چیزهای خوب و با ارزش از هر نوع و جنس، يک نوع مناسبتى براى حسن خود بايد داشته باشند و چیزهای بد و بیارزش نيز مناسبتى براى بیارزشى و بدى خود دارند پس هر چيزى كه داراى شرافت و ارزش است نسبت دارد به شريفترين شرافتمندان، محمّد و اهل بيت او(ص) گويا پيمان ولايت از آنها گرفته شده و آنها پذيرفتهاند.
يا منظور اين است كه اگر اينها درک داشتند ولايت را میپذيرفتند.
همچنين هر چيزى كه در او يک رذالت و پستى است تمام آنها نسبتى با خبيثترين خبائث دارند، دشمنان اهل بيت(ع) و جداى از اهل بيت هستند؛ مثل اينكه پيمان ولايت از آنها گرفته شده نپذيرفتهاند و پيمان دشمنان كه گرفته شده قبول كردهاند يا اين است كه اگر داراى شعور بودند از پذيرفتن ولايت امتناع داشتند و ارتباط با دشمنان آنها را میپذيرفتند».[2]
2. برخی از محققان حدیثشناسی؛ این دسته از روایات را جزو نوادر میدانند.[3]
3. شاید بتوان متن اینگونه از روایات را به بیان زیر توجیه نمود؛
خداوند در قرآن از میوه پاکیزه و میوه خبیثه نام برده است:
«سرزمين پاكيزه، گياهش به فرمان پروردگار میرويد؛ امّا سرزمينهاى بدطينت (و شورهزار)، جز گياه ناچيز و بیارزش، از آن نمیرويد؛ اينگونه آيات [خود] را براى آنها كه شكرگزارند، بيان میكنيم!».[4]
🌀همچنین از درخت پاکیزه و درخت نفرین شده و لعنت شده نام برده: «...همچنين شجره ملعونه (درخت نفرين شده) را كه در قرآن ذكر كردهايم».[5]
❇«آيا نديدى چگونه خداوند "كلمه طيّبه" (گفتار پاكيزه) را به درخت پاكيزهاى تشبيه كرده كه ريشه آن [در زمين] ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟».[6]
🔸«[همچنين] "كلمه خبيثه" (سخن آلوده) را به درخت ناپاكى تشبيه كرده كه از روى زمين بركنده شده، و قرار و ثباتى ندارد».[7]
خداوند در قرآن کریم
به زیتون و انجیر قسم خورده و درخت زیتون را مبارک دانسته: «قسم به انجير و زيتون».[8]
💠«همچون يک ستاره فروزان، اين چراغ با روغنى افروخته میشود كه از درخت پربركت زيتونى گرفته شده است».[9]
با توجه به اینکه زیتون بسیار تلخ است ولی باز هم خدا به آن قسم خورده است. وقتی خداوند به چیزی قسم میخورد، برای او خیلی اهمیت دارد.
🔹پس نمیتوان بهطور کلی گفت؛ هر میوه تلخی به امامت اهل بیت اقرار نکرده و هر میوه شیرین اقرار کرده است؛ چون بعضی میوهها ذاتاً تلخ مثل زیتون، لیمو ترش، سیب ترش، و بعضی دیگر ذاتاً شیرین آفریده شدهاند.
بنابراین، میتوان گفت؛ مضمون حدیث اشاره به این دارد، میوهای که ذاتاً شیرین آفریده شده برخلاف مقتضای طبیعتش تلخ گردد، به ولایت اهل بیت(ع) اقرار نکرده، و اگر شیرین باشد به ولایت آن بزرگواران اقرار کرده است.
[1]. شیخ صدوق، محمد بن على، علل الشرائع، ج 2، ص 464، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش.
[2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 283 – 284، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[3]. عطاردى، عزيز الله، مسند الإمام الرضا أبى الحسن على بن موسى(ع)، ج 1، ص 233 – 235، مشهد، آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1406ق.
[4]. اعراف 58: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ».
[5]. اسرا 60: «...و الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآن».
[6]. ابراهیم 24: «كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء».
[7]. ابراهیم 26: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ».
[8]. تین، 1.
[9]. نور 35: «كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَة».
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
متن شماره845
📌جدیدا تصویری از یک فرد معلوم الحال بعنوان امام جمعه موقت نطنز منتشر شده است که این فرد در یک پارتی در حال رقص است.
تصویر درلینک اخرمتن ...امام جمعه موقت نطنز هستند.
👈شباهتی با آن عکس ضد انقلاب دیدید خبر بدهید.
📌مواظب فضای مجازی باشیم
چرا خودمان را مدیون کنیم
آیا ضد انقلاب برایش خیلی سخت است که یک نفر را در لباس روحانیت بیاورد و بعد یک عکس مستهجن از او منتشر کند؟
👈جالب تر همه این جاهلانی است که اصلا امام جمعه موقت نطنز را ندیده اند و عکس را منتشر می کنند
و بلندگوی دشمن می شوند.
#سواد_رسانه ای_پایین
https://www.irna.ir/news/82394570/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%B7%D9%86%D8%B2-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8
.
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
شبهه شماره846
📌متن شبهه👇👇
گفته شده که «عسکری» لقبی برای افراد نازاست، همانگونه که انگور عسکری به معنای انگور بیهسته است! آیا این نشانگر آن نیست که امام یازدهم فرزندی نداشته است؟!
📌پاسخ به شبهه👇👇
لقب امام یازدهم عسکری است. لقبی که به معنای عقیم و نازا است. «عسکری» در زبان عربی دو معنا دارد: پادگان نظامی و عقیم، شیعیان کلمه عسکری را نظامی معنا میکنند و میگویند چون امامشان در زندان نظامی عباسیان بوده این لقب را گرفته. به نظر میرسد زندانی بودن در یک مکان نظامی نمیتواند به همراه آورنده لقب نظامی باشد؛
چون آن امام جزو ارتش عباسیان نبود.
💠از آنسو، انگور عسکری یعنی انگور بدون هسته. و شاید امام یازدهم به دلیل بیفرزندی لقب عسکری گفته بود.
پاسخ اجمالی
شاید پرداختن به چنین شبههای ضروری نباشد زیرا نادرستی استدلال موجود در آن کاملاً واضح است، اما با این وجود، چند نکته را در این زمینه متذکر میشویم:
1. امام دهم یا امام هادی(ع) و فرزند ایشان امام حسن(ع) به عسکریین مشهورند و علت این نامگذاری آن است که این دو امام بزرگوار به اجبار و به دستور حاکمان عباسی مدت زیادی از عمرشان را در سامراء محصور بودند که در آن زمان، لشکرگاه و پادگانی نظامی به شمار میآمد و زندگی آن حضرات به دلیل شدت نظارت، نظامی شده بود.
🔹 علاوه بر اینکه برای لقب و نامگذاری، کمترین مناسبت کافی است مثل اینکه به خرمافروش میگفتند تمار(خرمایی)؛
نمیتوان از این نامگذاری چنین استنباط نمود که شکل و قیافه او خرمایی است یا خصوصیات خرما در این شخص وجود دارد. خلاصه در نامگذاری به عسکری لازم نیست شخص حقیقتاً از لشکریان باشد، بلکه کمترین مناسبت کافی است.
2. «عسکر» معرب «لشکر» است؛
یعنی لفظ لشکر وقتی وارد فرهنگ و زبان عربی شد آنرا تبدیل به عسکر کردند و تمام معانی که در زبان عربی برای آن بیان کردند؛ مانند انبوه جمعیت، اجتماع افراد، محل اجتماع و زیادی از هر چیز در حقیقت بر گرفته از همین ریشه فارسی است.[1]
چنانکه در زبان فارسی نیز برای لشکر یا عسکر غیر از معنای سپاه و نیروی منظم و معین از نظامیان معنای دیگری نقل نکردهاند.
💠البته در برخی منابع از شهری در خوزستان به نام لشکر و یا عسکر مکرم نیز نام میبرند.[2]
بنابراین نه در زبان عربی عسکر به معنای عقیم و نازا آمده و نه در زبان فارسی!
3. لقب عسکری هم برای امام یازدهم و هم برای امام دهم(ع) به کار رفته و به آن دو جناب عسکریین میگفتند؛ پس اگر لقب عسکری برای افراد نازا باشد، باید امام هادی را نیز عقیم بدانیم، در حالیکه با اعتراف به وجود امام حسن عسکری(ع) عقیم بودن امام هادی معنا ندارد و تردیدی نیست که امام دهم صاحب چند فرزند بود. بر این اساس، این استدلال از اساس باطل است.
4. معلوم نیست همهی انواع انگور عسکری بیهسته باشند و اگر نوعی از انگور عسکری بیهسته است، دلیل نیست که علت نامگذاریاش به این نام تنها به دلیل نداشتن هسته باشد، شاید به دلیل اینکه اولین فردی که آنرا کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بود، و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده میشد رواج یافت.
5. در مورد دلایل وجود امام زمان(عج) رجوع کنید به پاسخهای 2833 و 534 و 1369.
[1]. ر. ک: فیومی، مصباح المنیر، واژه «عسکر»؛ ابن منظور، لسان العرب، واژه «عسکر»؛ صاحب بن عباد، المحیط فی اللغه، واژه «عسکر»؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، واژه «عسکر».
[2]. ر. ک: دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، واژه «عسکر»؛ معین، محمد، فرهنگ فارسی، واژه «عسکر»
.
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
.
شبهه شماره847
📌متن شبهه👇👇
درمورد شخصیت و اندیشه صادق هدایت توضیح دهید
📌پاسخ👇👇
#پاسخ_شرح_زندگی_وتفکرات_صادق_هدایت
1⃣ صادق هدایت در یک خانواده اشرافی، كه در هر دو رژیم قاجار و پهلوی، صاحب مناصب بالای سیاسی بودند، بدنیا آمد.
او دانش آموزی کندذهن بود که حتی نتوانست دیپلم متوسطه را بگیرد و وقتی به مدد نفوذ خانواده اش با رانت های حکومتی به خارج از کشور اعزام شد، پس از چند ماه از مدرسه اخراج شد.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Hedayat113.jpeg/200px-Hedayat113.jpeg
2⃣ برخلاف تبلیغات رسانه ای، صادق #هدایت یک نویسنده غیر حرفه ای بود که به دلایلی چند، #انگلیسی ها او را به زور مشهور کردند.
هدایت در دوران اولیه نویسندگی خود، فرد ناشناختهای بوده که به قول خودش جلز و ولز میکرده تا یک کتابفروش، کتابهایش را پشت شیشه مغازهاش بگذارد، اما انگلیسی ها افکار و آثار مخرب و ضدایرانی و ضداسلامی او را کشف میکنند و به یکباره رادیو #بی.بی.سی به معرفی او و داستانهایش پرداخته و هدایت را شهرهی شهر میکند.
نظر خود هدایت در این باره همه چیز را روشن میکند: «من که جلز ولز میکردم رمضانی معلوماتم را پشت شیشه دکانش بگذارد، یک شبه شدم نویسنده شهیر مشهور آفاق!» (آشنایی با صادق هدایت، ص 24)😕
3⃣ هدایت دارای 2 دوره زندگی است:
🍁 1. او با توجه به جوّ ابتدایی دوران رضاخان، گرایشهای #وطن پرستانهی غیر ارادی و #ناسیونالیستی از خود نشان داده و در این زمان، آثارش مملو از توهین به اسلام و مقدسات اسلامی (رسول الله، اهلبیت و حتی فاطمه زهرا سلام الله علیها) و اسطوره سازی از #ایران_باستان است.
🍁 2. اما او بعدها که از ایران خارج شد و تمدن غرب را دید، از ایران متنفر شد وپس از گرایش به #انترناسیونالیسم، حتی از آن چیزی که دورانی آن قدر تبلیغش را میکرده، متنفر شد.
4⃣ جملات بسیار زیادی نیز در "توهین به ایران" و تنفر از فرهنگ عمومی مملکت و آداب و رسوم، ارزشها و حتی خط و غذای ایرانی! 😕از او وجود دارد که نشانگر شخصیت سخیف اوست.
👈اينها عباراتي است كه هدايت وطن پرست و مردم دوست!!! درباره مردم كشورش بكار برده است: «میخواهم هفتاد سال سیاه چیز ننویسم. مرده شور ببرند! عقم مینشیند كه دست به قلم ببرم، به زبان این رَجّالهها چیز بنویسم ... یك مشت بیشرف! ... یك خط هم نباید بماند ...» 😳
5⃣داستانهاي هدايت #تقليدي ناقص و دست و پا شكسته از داستانهاي غربي است.
مهمترین اثر هدایت به تعبیر بسیاری از منتقدان "بوف کور" است. کتابی منحط، سیاه و مملو از پوچی و بیهودگی که به گفته جلال آل احمد، در بسیاری از قسمت هایش رونویسی از "دفتر خاطرات" ریکله است. از طرفی سایه ی سنگین نویسنده امریکایی قرن نوزدهم واشنگتن آیرونیگ و اثرش یعنی "ماجرای دانشجوی آلمانی" یا "اورلیای" ژرارد دونورال بر "بوف کور" سیطره افکنده است.
6⃣ آثار صادق هدایت مملو از انفعال ، رخوت و وادادگی است.
مهمترین ویژگی آثار او، "نیست انگاری" از ذات حق تعالی ست خدا در جهان بینی هدایت منشاء شر و خشم بر انسان است و آن را آفریده و سپس رها نموده است. در آثار او، خدایی حضور ندارد و شخصیت های آن مبتلا به یاس و واماندگی اند.
تقریبا تمام کتابهای هدایت آمیخته با فحاشی و توهین های رکیک به #خداوند، دین اسلام و ائمه اطهار است. 😔
7⃣⚡️عاقبت هم همین یاس و پوچی و بیهودگی به همراه تعارضات و تناقضات فکری در هدایت، سبب افسردگی و #خودکشی وی شد.
او بارها دست به خودکشی زد. اولین بار در جوانی به قصد خودکشی خود را به رود "سن" انداخت اما ماهیگیری نجاتش داد و هدایت بعداً شرح این واقعه را در داستان "زنده به گور" نوشت و آن را "یادداشت های یک دیوانه" نام نهاد. آخرین بار هم در 49 سالگی، در سال 1330 در پاریس، شیر گاز اتاقش را باز کرد و به حیات خود خاتمه داد. و جسدش ـ بدون رعایت تشریفات اسلامیـ در گورستان مسیحیان این شهر، به خاك سپرده شد.
⭕️ او خود قاتل خود شد و بسیاری دوست دارند با نوشته های مسمومش، قاتل ذهن هزاران جوان نیز بشوند.
در واقع، باید او را نه "صادق هدایت" که درست برعکس اسمش نام بنهیم: "کاذب ضلالت"
⭕️⁉️ به راستی! چرا باید کسی را که درمان دردهایش "تریاک" باشد و آنقدر پوچ و بیهوده که خود هم ارزشی برای جان خودش قائل نباشد، را چنان برجسته سازی کنند که به عنوان سرمشق جوانان ما معرفی شود!!! و مهملاتش دهان به دهان بچرخد؟
📝برای اطلاعات بیشتر ر.ک:
کتابهای «راز شهرت صادق هدايت»، «حقيقت بوف كور» و «داش آكل؛ حواشي و تبعات» و آشنایی با صادق هدایت (نوشته دوست صمیمی اش، فرزانه، م.ف) و لینکهای زیر:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920511000793
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9001200472
.
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋