eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
63هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
4هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🪴🌹 چهله حسینی ختم زیارت عاشورا🌹🪴 💡☀️ ✅🌷 هدیه به روح مطهر سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفایش 👇 ✅🌷 به نیابت از شهید والامقام نوید صفری🌷 🤲🏻به نیت👇 1️⃣سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر (عج) 2️⃣شفای تمامی مریض ها 3️⃣رفع هم و غم از جمیع مومنین و مومنات 4️⃣برآورده شدن آرزوها و حاجات شرکت کنندگان در ختم ⏰ مهلت قرائت ختم 👇 ✅⏳از نماز صبح جمعه ۲۴ تیرماه الی نیمه شب شرعی همان روز 🗣️جهت عضویت در گروه حسینیه مجازی پاسخ به شبهات به شماره زیر پیام دهید👇 🔸http://wa.me/989020252250 🆔 یا به لینک زیر وارد شوید👇 https://chat.whatsapp.com/E70rqm3hZUKA97rZBwqUD8
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
📌متن شبهه👇 فیلم شبکه های اجتماعی: شما را به مقام انسانیت میرسانیم فروش جنین!... امام خمینی: اگر چهارتا دزد دستشون را ببرن در مجمع عمومی دزدی تمام میشود دست آدمها را امروز قطع میکنن برای اینکه دزدی کرده وقتی یک شخص با دو دست دزد میشه با یک دست چ اتفاقی قراره براش بیفته؟ گفتیم که علیرضا بعد از اینکه دستشو قطع کردم دیگه دزدی نکرد ۴ بار دیگه هم دزدی کرد من نمیفهمم چطور میشه به گردن یک نفر آفتاب انداخت، شلوارشو از پاش درآورد و بعد این آدم؛ آدم شود شیشه شکسته به درد هیشکی نمیخوره خلاصه شده 📌 پاسخ به شبهه 👇 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg درباره این ویدئو به تبیین دو مسئله می پردازیم: 1️⃣ آیا این وعده امام خمینی(ره) که «شما را به مقام انسانیت می رسانیم» محقق شده یا نه؟ 2️⃣ آیا مجازات «قطع کردن دست سارق» مجازات خوبی است یا نه؟ ⭕ درباره مسئله 1️⃣ ❌ پاسخ این سوال بله یا خیر نیست. ▪️ «رساندن مردم به مقام انسانیت» به عنوان یک هدف، مراتب و درجات مختلفی دارد و می توانیم بگوییم این هدف 10، 20 یا 50 درصد محقق شده است. بنابراین نمیتوان با شاهدمثال آوردن از چند نمونه ناهنجاری، ادعا کنیم که تمام ملّت از مرتبه انسانیت سقوط کرده‌اند. باید نقاط مثبت و منفی را با هم دید و بررسی کرد و امتیاز داد. ▪️ عبارت «شما را به مقام انسانیت می رسانیم» به چه معناست؟ آیا حکومت‌ها می‌توانند همه مردم را صددرصد به چنین هدفی برسانند؟! 👈 نه تنها حکومت‌ها، بلکه پیامبران و حتی خدا هم چنین کاری را انجام نمی‌دهند. زیرا انسان خلق شده است که با اختیار خود راه سعادت و انسانیت را پیش بگیرد نه به اجبار و زور. 🔆 إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً(انسان/ 3)ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس! ⁉️ پس نقش پیامبران و حکومتها در تربیت انسان ها چه میشود⁉️ 👈 خدا، ادیان، پیامبران، کتابهای آسمانی و حکومتها تنها می توانند زمینه ها و اسباب تربیت انسان را فراهم کنند. آخر سر این خود انسان است که باید با اختیار خود راه سعادت را پیش بگیرد. 👈 با این توضیح، اگر جمهوری اسلامی تمام اسباب و زمینه های هدایت و سعادت را فراهم کند، بازهم عده‌ای هستند که با اختیار خود از این راه منحرف می‌شوند. در چنین حالتی آیا می‌توان گفت که حکومت کم کاری کرده؟! 🟡 جمهوری اسلامی، در زمینه تأمین اسباب و زمینه های هدایت و سعادت امّت، قطعاً صد درصد درست عمل نکرده است. اما کارهای انجام شده نیز کارهای کمی نیست. 💠 اصل تغییر حکومت از حکومت طاغوتی به حکومتی که قوانین و مقرراتش بر مبنای اسلام است، بزرگترین قدم در رساندن مردم به مقام انسانیت است: 🔆 اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ(بقره/257) خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون می‌برند؛ 💠 استقلال ملّت ایران و آزادی آنها از دست مستکبران و زورگویان و ظالمان جهان، قدم بزرگ دیگری در راه رسیدن به مقام انسانیت است. 💠 اینکه به ملّت ایران اجازه داده شد که خودش نوع حکومت آینده‌اش را انتخاب کند، از خبرگان قانون اساسی گرفته تا رهبر و رئیس جمهور و نماینده مجلس و... را خودش با رأی خودش انتخاب کند. یعنی احترام به کرامت انسانی ملّت. 💠 در جمهوری اسلامی اسباب و زمینه‌های گناه و فساد و فحشاء که به صورت رسمی وجود داشت، از دسترس عموم خارج شد و در مقابل با تکثیر مدارس و دانشگاه ها، رشد چاپ و نشر کتاب، افزایش مساجد، حسینیه ها، هیئات مذهبی، کانون های فرهنگی و پایگاه های بسیج و... زمینه های علم و تقوا و معنویت ایجاد گردید. 💠 امروز دسترسی مردم به معارف دینی و یافتن پاسخ سوالات اعتقادی و فقهی که در واقع راهنمای مسیر پر پیچ و خم سعادت است به مراتب آسان‌تر و در دسترس‌تر شده است. امروز هیچ مسئله اعتقادی و فقهی وجود ندارد که پاسخی روشن و معقول برای آن تهیه نشده باشد. 💠 اینکه ملّت با بصیرت ما فریاد حمایت از مظلومش بلند است و به هر مظلومی در جهان دست یاری می‌دهد و در جنگ و بلایای طبیعی و... از جان و مال و انرژی خود ایثار می کند، به نوعی بیداری وجدان انسانی اش را نشان می دهد. ⭕ درباره مسئله 2️⃣ صرفاً با معیار «بازدارندگی» نمی‌توان نسبت به خوب یا بد بودن مجازاتهای جرائم اظهار نظر کرد. 🔹 اولاً قطع دست دزد، با 13 شرطی که در قانون مجازات اسلامی آمده، حکم خداست و در قرآن نیز آمده است. با دلیل عقلی می‌دانیم که خدا حکیم و عالم و عادل و خیرخواه است پس هیچگاه یک حکم ظالمانه و نامعقول و بی فایده صادر ن
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
می‌کند و در هر حُکمی، حکمت هایی نهفته است که نهایتاً می توان گفت ما انسان ها از درک آن عاجزیم. 🔹 ثانیاً «بازدارندگی» هیچ گاه صدردصد محقق نمی‌شود. اسلام هم این مطلب را پیش بینی کرده و برای تکرار جرم سرقت، در دفعه دوم، سوم و چهارم نیز به ترتیب مجازاتهای سنگین تری وضع کرده است. 🔹 ثالثاً: «بازدارندگی» منحصر در بازدارندگی مجرم از جرم نیست. بلکه بازدارندگی سایر افراد جامعه هم ملاک است. اگر مجرمی پس از مجازات جرم خود را تکرار کرد نمی‌توان به صراحت گفت که این مجازات بازدارنده نبود. چون این مجازات ممکن است برای هزاران نفر دیگری که فقط از ان مجازات با خبر شده‌اند، بازدارندگی ایجاد کرده باشد. 🔹 رابعاً: با قضاوتهای احساسی نمی‌توان نسبت به قوانین اجتماعی اظهار نظر کرد. اینکه یک فقیری با دو دست به سراغ دزدی رفته و با یک دست قطعاً وضع معیشتش بدتر خواهد شد، درست است. حاکم می تواند نسبت به این گونه افراد حکم دیگری صادر کند. اما اگر بخواهیم بر اساس این نمونه ها، اصل مجازات را زیر سوال ببریم: ⁉️ با سارقان حرفه ای و باندهای سرقت و مسئولان دزدی که چندهزار میلیاردی دزدی می‌کنند چه کنیم؟! اینها که قطعا از سر فقر و ناچاری به دزدی رو نیاورده اند⁉️ 🔹 انسان فقیر، شاید بیشتر از دیگران سرقت وسوسه شود که دزدی کند، اما فقر توجیه‌گر سرقت نیست. 🔻 چه بسیار انسانهای مؤمن فقیری که به تعبیر قرآن، با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و حتی اجازه نمی‌دهند کسی بفهمد که آنها فقیرند: 🔆 ...يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا...(بقره/273) از شدّت خویشتن‌داری، افراد ناآگاه آنها را بی‌نیاز می‌پندارند؛ امّا آنها را از چهره‌هایشان می‌شناسی؛ و هرگز با اصرار چیزی از مردم نمی‌خواهند. ⚠️ فقر و تنگدستی به هیچ وجه زیبنده نظام مقدس اسلامی نیست. اما به گونه‌ای سخن نگوییم که انگار فقر در این حکومت تولید شده و پیش از آن هیچ کس فقیر نبوده. بر اساس شاخص های بین المللی، میزان فقر در ایران از ابتدای انقلابی اسلامی، همواره سیر نزولی داشته است. فقر برطرف نشده اما با تلاش های این حکومت، فقر کاهش پیدا کرده است: 🔸https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.DDAY?locations=IR 📉 شاخص جینی(توزیع ثروت) نیز روند نزولی داشته است/یعنی فاصله طبقاتی بوده اما کمتر شده: 🔸https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI?locations=IR -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌متن شبهه👇 چرا نام امام علی (علیه السلام) در قرآن نیامده است 🤔 ✅پاسخ رو ببینید👆👆 -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇🏻# 4486 📌شبهه اول صف تماشای اعدام(شلوغ) صف بازار(شلوغ) صف حج(شلوغ) صف کتابخانه(خلوت) چشم ها بی فایده اند وقتی ذهن کور باشد! ذهنی که اندیشه نکند یک ذهن کور است و اینجاست که چشم ها دیگر بینا نیستند... 📌پاسخ به شبهه اول اینکه صف کتابخوانه خالی را در کنار صف حج شلوغ قرار دهیم مشکل اسلام را اشکار نمی کند بلکه مشکل مسلمانی کردن ما را اشکار میکند زیرا اسلام صرفا در قران 960 مرتبه به بحث تفکر کردن و علم پرداخته پس کم کاری ماست که منجر به صف خالی کتابخانه شده نه اسلام! https://zaya.io/b5ujc و این یعنی ذهن کور اثر اعمال ماست نه دعوت دین به ان! 📌شبهه دوم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 به هر حال شما جهنمی خواهید بود از نظر هر دینی جزدین خودتان 📌پاسخ به شبهه دوم خود قرآن کریم پاسخ این پرسش را به نحو روشنى داده است. زیرا عذاب از آن کافران مقصر است که در عین دسترسى به حقیقت، تسلیم هوا و هوس شده و از پیروى فرمانهاى خدا سرباز زده اند، و امّا انسانهاى قاصر که به عللى احتمال وجود دین حقى دیگر، در ذهن آنها نقش نمى‌بندد و یا در صورت نقش بستن هیچ نوع وسیله براى تحقیق ندارند، مسلماً این گروه از عذاب الهى مستثنى هستند. در قرآن و روایات موضوعى بنام «مستضعف» هست که محققان اسلامى درباره آن بحثهاى مفصلى انجام داده اند، این گروه که شاید بیشتر کافران روى زمین را در بر مى گیرد از عذاب الهى بخشوده شده، و سرنوشت مقصر را نخواهند داشت. قرآن آنگاه که درباره کافران سخن مى گوید، یادآور مى شود که جایگاه آنان دوزخ و چه جایگاه بدى است سپس مستضعفان را استثنا کرده است. کسانی که فرشتگان (قبض ارواح)، روح آنها را گرفتند در حالى که به خویشتن ستم کرده بودند، به آنها گفتند: «شما در چه حالى بودید؟» گفتند: «ما در سرزمین خود، تحت فشار و مستضعف بودیم.» آنها [فرشتگان‏] گفتند: «مگر سرزمین خدا، پهناور نبود که مهاجرت کنید؟!» آنها (عذرى نداشتند، و) جایگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدى دارند. (97) مگر آن دسته از مردان و زنان و کودکانى که براستى تحت فشار قرار گرفته‏اند (و حقیقتاً مستضعفند) نه چاره‏اى دارند، و نه راهى (براى نجات از آن محیط آلوده) مى‏یابند. (98) امید است خداوند، آنها را مورد عفو قرار دهد و خداوند، عفو کننده و آمرزنده است. (99)» (نساء – 97 تا 99) می توان مستضعفان را در چند گروه خلاصه کرد: 1. در سرزمینى دیده به جهان بگشایند که امکان آموزش دین صحیح فراهم نباشد. 2. در سرزمینى زندگى کنند که به خاطر نبودن دانشمند، انجام وظیفه ممکن نباشد. 3. در خانواده هایى تربیت یابند که آیین موروثى خود را آنچنان محکم و استوار بدانند که تو گویى آن را از سرب ریخته اند که خراش بر نمى دارد، مانند بودایى ها و برهمن ها که در شرق آسیا به سر مى برند، و احتمال نمى دهند که آیین حقى خارج از این محدوده وجود داشته باشد. 4. انسانهاى ناتوان از نظر فکرى که خود آن نیز قسمى از مستضعفان مى باشد. و .... حضرت امام خمینی (قدس سره) نیز بیان بسیار مهم و زیبایی در این باره دارد و می فرماید: اکثر کفار، جاهل قاصرند نه مقصر. (دقت کنید) 📌شبهه سوم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 مورگان فریمن: در حال حاضر در ۱۷۹ کشوری که درگیر هستند از ۵۰ خدای مختلف درخواست کمک میشه ولی تا به حال از هیچکدام از خداها کمکی نیامده ولی وقتی که علم واکسن آن را پیدا کند هر کس از خدای خود تشکر می کند 📌پاسخ به شبهه سوم 1⃣انتساب چنین مطلبی به مورگان فریمن(بازیگر و کارگردان آمریکایی) صحت ندارد. (علی الظاهر سندی وجود ندارد که او چنین چیزی گفته باشد) 2⃣اصلا فرض می کنیم صدها بازیگر آمریکایی این را گفته اند، مگر بیان یک «حرف غلط»، از زبان یک «شخص مشهور»، به آن حرف «صحت» می بخشد!؟ 3⃣ما کاری به ادیان دیگر نداریم، ولی در کجا اسلام فرموده، از خدا درخواست کنید سپس در خانه بمانید و هیچ اقدامی نکنید...و خداوند خودش واکسن را از آسمان می فرستد!؟ ✔️آیا اسلام چنین چیزی فرموده است؟ خیر ✔️آیا ما چنین ادعایی داشته ایم؟ خیر 🔹پس چرا مدعی شده اید، از خداوند درخواست می کنید اما کاری از دستش برنیامده است؟!! 🔹اگر در زمینه‌ی علوم اسلامی کمی مطالعه نمایید، متوجه خواهید شد که خداوند در آیه ی 39 سوره‌ی مبارکه‌ی نجم فرموده: «نیست برای انسان مگر سعی و تلاش خودش» 4⃣بله، وقتی دانشمندان این واکسن را کشف کردند، ما «برای خداوند» سجده‌ی شکر بجای می‌آوریم... ✔️چرا طوری سخن می‌گویید انگار این دانشمندان بی نیاز از خداوند متعال هستند؟ چرا تصور می‌کنید دانشمندان خودشان این هوش و ذکاوت را به خود بخشیده‌اند و خداوند متعال آنها را بهره‌مند نکرده است؟ اصلا چه کسی به آنها روزی می دهد؟ مرگ و حیات آنها به دست چه کسیست؟ ✔️بله، ما از زحمات پژوهشگران قدر دانی می‌کنیم، ولی قدردانی اصلی باید از الله متعال باشد که ای
ر گرفته است. 2️⃣ اساساً دین وعده رسیدن به نتیجه اعمال در دنیای دیگر را می دهد نه وعده رسیدن به زندگی بهتر را. دین می گوید هر چه در این دنیا بکارید، در دنیای دیگر درو می کنید. 🔹خداوند عادل است و از او انتظار می رود که هر کار خوبی را به نحو شایسته ای پاداش دهد و هر کار بدی را به نحو شایسته مجازات کند. 🔹 کسی که در این دنیا چندین بیمارستان و مدرسه و مسجد ساخته، جان دهها انسان را نجات داده و صدها کار خوب دیگری در سابقه خود دارد؛ در این دنیا چه چیزی به او بدهیم، تا تمام کارهای خیرش را جبران کند؟ 👈در دنیا هر لذتی با دردی و هر دردی با لذتی همراه است! رنج، لازمه جدایی ناپذیر دنیای مادی است. اما در جهان دیگر، بخاطر آنکه محدودیت های این دنیایی وجود ندارد، حیات ابدی در انتظار انسان است و مرگی در کار نیست، بهترین مکان برای پاداش دادن به این کارهای خیر است. 🔹در مقابل هم کسی که در این دنیا هزاران نفر را کشته یا شکنجه کرده یا خانواده های زیادی را به خاک سیاه نشانده، ایا مثلاً 20 سال زندان یا یک مرتبه اعدام، می تواند با تمام جرم و جنایتهایش برابر باشد؟ 3️⃣ مقصود از نیازهای اساسی چیست⁉️ ➕اگر مقصود نیازهای مادی مثل خوراک و پوشاک و مسکن و ... است؛ بله دین در تأمین این نیازها اساساً ادعایی ندارد تا بخواهد وعده اینها را در این دنیا یا دنیای دیگر بدهد. ➕ اگر مقصود نیازهایی مثل عدالت، امنیت، زندگی اخلاق، صلح و آرامش و ... است؛ می توان گفت که عمل به تعالیم و دستورات دین، این نیازها را قطعا برآورده می کند و به جز یک دین الهی، هیچ نظام فکری دیگری نمی تواند موجب تأمین عدالت و زندگی اخلاقی و ... شود. 4️⃣ آیا انسان بدون دین نمی تواند عادلانه عمل کند⁉️ 🔹 مفهوم عدالت و برخی از مصادیق آن را عقل به تنهایی درک می کند و از آنجا که عقل نیز یکی از منابع دین است، می توان آموزه های عقلی را نیز جزئی از دین قلمداد کرد. 🔹 اما در بسیار از موارد، عقل به تنهایی نمی تواند عادلانه یا ظالمانه بودن یک عمل را تشخیص دهد و تنها خداوند است که می تواند با وحی خود انسان را نسبت به عدل و ظلم آگاه کند. ➕ مثلاً آیا ما حق داریم یک دزد را مجازات کنیم یا اینکه فقط باید مال مسروقه را از او پس بگیریم؟ اگر حق داریم او را مجازات کنیم، چه مجازاتی در حق او یک مجازات عادلانه محسوب می شود؟ آیا یک سال زندان عادلانه است یا ده سال یا ... 👈 در این موارد عقل انسان توان کشف واقعیت را ندارد، لذا خداوند با وحی خود او را به عدالت ورزی راهنمایی می کند. 🔹 درباره اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن رفتارها نیز همین مشکل وجود دارد. یعنی با عقل خود خوب و بدی برخی از اعمال را می توانیم بفهمیم اما در سایر شئون زندگی، برای داشتن عملی اخلاقی، باید به وحی الهی تمسّک کنیم. 🔆 بنابراین، تنها با وحی الهی است که می توان در تمام شئون زندگی عملی مطابق عدل داشت. 5️⃣ همانطور که گفتیم، دین مجموعه ای از تعالیم و دستورات است که توسط پیامبران و جانشینان بر حق ایشان به مردم ابلاغ می شود. دین یک قدرت قاهره ای در درون خود ندارد که به تنهایی بتواند جامعه را اصلاح کند و زندگی دنیایی ما را آباد کند. این خود انسان ها هستند که باید با اختیار خود، عمل به دین را انتخاب کنند. این انسان ها هستند که باید به سمت پیامبران و جانشینان ایشان رفته و با پیروی از آنان، سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کنند. و الا دینی که در لابلای کتابها و کتابخانه ها خاک بخورد، هیچ سودی به حال مردم ندارد. 📌شبهه هفتم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 منطقيون: موجودی نمیتواند هم دانای مطلق | باشد و هم توانای مطلق. چون در صورت دانای | مطلق بودن باید بداند که در آینده چه تصمیمی | می گیرد و اگر توانای مطلق باشد می تواند آنچه را که پیشگویی کرده در آینده تغییر دهد! 📌پاسخ به شبهه هفتم اشکال اساسی این شبهه در معرفی کردن خدا به عنوان دانای مطلق و توانای مطلق است زیرا خداوند دانای مطلق هست اما توانایی خدا به افعال ممکن تعلق می‌پذیرد نه افعال غیرممکن، زیرا افعال غیر ممکن از پایه امکان وجودی ندارند و این عدم امکان به خاطر محدودیت آنهاست نه توانمندی خدا (مثلاً یک سنگ بالقوه توانمندی این را ندارد که در آن واحد هم سفید باشد و هم سیاه و این به خاطر محدودیت خود سنگ است) در مقابل باید دانست که این دانایی و توانایی خداوند به معنای تغییر خداوند در تصمیمات وی نیست زیرا از اساسا تغییر و تحول در خدا راه ندارد چون تغییر برای زمانی است که یک موجود رشد کند و مرحله بهتری از خودش برسد و تصمیم بهتری اتخاذ کند در حالی که خداوند کمال مطلق است و کمال مطلق نیازی به رشد ندارد! همچنین امکان داشتن انجام کاری از طرف خدا (تغییر در تصمیمات) وی را موظف به انجام ان نمی کند! 📌شبهه هشتم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 هیچ گاه درک نکردم چرا کافری که بیمار می ش
ن پژوهشگران را واسطه کرده جهت خدمت به بشریت. ✔️اگر الله متعال اراده نمی‌فرمود هرگز انسانهای تحصیل کرده و محقق، نمی‌توانستند کاری انجام دهنشش ♦️امیداست از این سخنان سوء برداشت نشود، ما تلاش پژوهشگران را بی اهمیت نکرده‌ایم و به تخریب علم و عالمان نپرداخته‌ایم، بلکه جایگاه واقعی آنها را در مقابل خالق کائنات به تصویر کشیده‌ایم. آری، یک فرد عالم بسیار بالاتر از یک فرد بی علم است، اما آن فرد عالم و میلیون‌ها فرد چون او در مقابل خداوند متعال چیزی نیستند.. 5⃣در حقیقت مثل متن این شبهه، که نشات گرفته از افکار است، مثل آن بچه‌ای است که با کنکاش و جستجو مقداری خوراکی در یخچال یا کمد یا ... پیدا می‌کند بعد فکر می‌کند زرنگی او منجر به خلق!! این خوراکی شده است!. و هرچه مادر تلاش می‌کند آن را از دست کودک بگیرد، با قیافه حق به جانب می‌گوید خودم پیداش کردم!! بله تلاش او بی اثر نبوده اما این پدر است که با پولِ‌ خود خوراکی را خریده! و اگر عقب‌تر برویم این زمین است که مثلاً آن موز خوشمزه و شیرین را ایجاد کرده و اگر دقیق تر فکر کنیم این خدا است که آن را آفریده است!. ✅پی‌نوشت: 🔹پرستیدن خداهای متفاوت، اشتباه در تعیین مصداق واقعی است، وگرنه اصل اینکه "جهان را خالقی باشد خدا نام"، عقلی، فطری و مسلم است. 🔹بحث تعارض "علم و دین" یک بحث وارداتی و در مورد دین مسیحیت می باشد، وگرنه در دین اسلام هیچ تعارضی بین "دین و علم" وجود ندارد. 📌شبهه چهارم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 گریه نکن دلبندم، تا دلت بخواهد در جهان کلیسا، مسجد، کنیسه و معبد ساخته‌ایم که برای حل مشکلات تو دعا کنیم... گریه نکن، گریه نکن 📌پاسخ به شبهه چهارم اگر به قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس مسلمین مراجعه کنید، خواهید دید که این کتاب بر نقش انسان‌ها برای تغییر مسیر زندگی و شرایط اجتماعی تاکید فراوان کرده و فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ[رعد /11] خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمی‌دهد، مگر آن‌که آنان آن‌چه را در خودشان است تغییر دهند!» 🔹 این آیه به زیبایی بیان می‌کند اگر مردم جامعه می‌خواهند وضعیت تغییر کند و شرایط بهتر شود، باید خودشان حرکت کنند و با تلاش و کوشش جامعه را تغییر دهند. هم‌چنین در آیه دیگری می‌فرماید: «بگو: من شما را فقط به یک حقیقت اندرز می دهم [و آن] اینکه دو دو و یک یک برای خدا قیام کنید.[سبا / 46]» 🔹 این آیه یکی از عالی‌ترین تعالیم اسلام و قرآن است که از مردم می‌خواهد اگرچه یک نفر باشند، در برابر ظلم، جور، ستم، استعمار و استثمار قیام کنند و نسبت به جامعه بی‌تفاوت نباشند و هرگز دست روی دست نگذارند. *بنابراین دین اسلام بر نقش انسان‌ها برای از بین بردن ظلم و تبعیض تاکید فراوان دارد و از انسان‌ها می‌خواهد با آن مبارزه کرده و فقر را ریشه‌کن کنند، نه این‌که فقط بنشینند و دعا کنند.* 👈 هم‌چنین پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «هر کس صبح کند در حالی‌که نسبت به امور مسلمین اهتمامی نداشته باشد، مسلمان نیست.‏» این سخن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به زیبایی مسئولیت اجتماعی تک تک مسلمانان را گوش‌زد می‌کند که نباید نسبت به هم‌نوع خود و فقرای جامعه بی‌تفاوت باشیم و آن‌ها را از یاد ببریم. *بنابراین در مبانی دین اسلام هرگز مسئولیت اجتماعی افراد فراموش نشده و بر آن تاکید فراوان شده است.* یعنی مردم یک جامعه باید نسبت به همدیگر احساس مسئولیت کنند و برای رفع فقر از جامعه تلاش کنند. تاکید اسلام بر صدقه دادن، پرداخت خمس و زکات در همین راستا بوده و در عمل مسلمین را بر آن داشته است که از اموال خود به فقرا و مستمدان کمک کنند. https://btid.org/fa/news/160373 📌شبهه پنجم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 خداوندا من برای گناهی که تو در وجودم قرار داده ای گناهکار هستم اگر قرار است مرا بازخواست کنی در دفاع از خود چه بگویم 📌پاسخ به شبهه پنجم این شبهه از اساس بر اسلام وارد نیست زیرا این تفکر برای گروهی است که انسان را در افعالش مجبور معرفی میکنند در حالی که اسلام انسان را به عنوان یک موجود مختار معرفی می‌کند و اقتضاء مختار بودن انسان در افعالش، داشتن ثمره ی پاداش و عقاب برای این گروه است وگرنه پاداش و عقاب معنایی ندارد اگر اختیار برای انسان وجود نداشته باشد. https://imanoor.com/blog/choice/ 📌شبهه ششم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 دین هرگز نخواهد توانست که در این جهان، نیاز های اساسی مردم را برآورده کند در نتیجه وعده تامین آنها را در جهان دیگری میدهد! 📌پاسخ به شبهه ششم (در این پاسخ، مقصود ما از دین، دین اسلام است) 1️⃣ دین مجموعه ای از تعالیم و دستورات عقلی و وحیانی است که برای رسیدن به سعادت دنیایی و اخروی در اختیار انسان قرا
ود دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار می شود دچار آزمون الهی....! مرض که یکیست شاید تفاوت در نگرش انسانهاست جهل نرمترین بالشی است که انسان می تواند سر خود را بگذارد و بخوابد... 📌پاسخ به شبهه هشتم 1️⃣ صرف درک نشدن یک مطلب دلیل اشکال آن نیست . بلکه باید تحقیق کرد  حکمت را فهمید . 2️⃣حدیث زیر از امام رضا (ع) می باشد. بیماری برای مؤمن مایه تطهیر و رحمت است و برای کافر مایه عذاب و لعنت، و بیماری همواره گریبان گیر مؤمن است تا آن که دیگر هیچ گناهی در وجود او باقی نماند. بحارالانوار، ج 78، ص193. 3️⃣صرفنظر از جایگاه دینی و مذهبی که برای حضرات معصومین (ع) قائلیم ، همگان ایشان را به عنوان بزرگترین عالمان می شناسند . 4️⃣ حکمت بلا در زندگی انسان : * ایجاد حالت تضرع و خشوع و فروتنی در انسانها * امتحان و آزمایش بندگان * بازتاب و پیامد گناهان انسان * ارتقاء درجه و رتبه * بیدارشدن از خواب غفلت * عذاب الهی (به دلیل تكذیب آیات و نشانه های الهی و فرستادگان او) 5️⃣بیماری نوعی بلا و رنج و در راستای آزمایشات الهیست که با عنایت به حکمتهای مختلف "بلا"، مشخصا برای توجه بیشتر یا مکافات بی توجهی به خداوند و فرامین اوست . 6️⃣ برخورد انسان با آزمایشات و بلاها نقش مهمی دارد که عذاب باشند یا مایه کفاره گناهان و رشد : "ما شما را به وسیله شرور یعنی بدی ها و بیماری ها و خیرات و نعمت ها امتحان می كنیم" (سوره انبیاء آیه 35) 7️⃣ اگر انسان زمان آزمایش و بلا ، متوجه خدا شود و صبر و رضا پیشه کند این "بلا" از مواردیست که مایه رشد و کمال او خواهد بود . 8️⃣ اگر انسان در برابر بیماری، طریق كفر و ناسپاسی پیشه گیرد و به قضا و قدر الهی اعتراض كند، اجری نخواهد داشت و موجب كفاره گناهش نخواهد شد.   حال اگر پیش از این کافر نیز بوده تنها عذابی بر عذابهایش اضافه شده است . 9️⃣در رد استدلال پایانی نویسنده که گفته : بیماری که یکیست ! باید گفت : بنزینی که ماشینی را به آتش می کشد با بنزینی که سبب حرکت آن می شود نیز یکیست ! بستگی دارد چگونه مورد استفاده واقع شود. 📌شبهه نهم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 از دو حالت خارج نیست، یا خدا قبلا می داند که من چه خواهم کرد و یا نمی داند، اگر نمی داند: عبارت "او بر همه چیز عالم است" نقض می شود و در صورتی که می داند، چگونه انتظار دارد که من کاری بر خلاف دانایی او نکنم؟ با رعایت این دو نکته چگونه مرا بعد از مرگ مسئول نمونه و کیفر خواهد داد؟ 📌پاسخ به شبهه نهم 🔸این پرسش، پرسشی چند صد ساله است که همان چند صد سال پیش پاسخ آن داده شده است. 🔹 برخی از اندیشمندان که نتوانسته اند به این پرسش پاسخ دهند، علم خداوند را محدود کرده اند. برخی هم گفته اند که انسان مجبور است و اختیاری در کار نیست! 🔆 اما حقیقت این است که بر خلاف ادعای شبهه کننده که می گوید"از دو حالت خارج نیست"، اتفاقا این قضیه بیش از دو حالت دارد. ✳️مقدمه: 👈 ما وقتی مطلبی را با دلیل عقلی اثبات کردیم، حق نداریم به صِرف اینکه برخی مصادیق را درک نمیکنیم، آن مطلب عقلی را زیر سوال ببریم. 👈 عالم مطلق، عادل بودن خداوند با دلیل عقلی اثبات شده است، مختار بودن انسان نیز با علم حضوری اثبات می شود. 👈 حال ما میبینیم که به صورت مصداقی در دنیا ظلم و ستم وجود دارد، کودک ناقص الخلقه به وجود می آید و ... 👈در اینجا نمی توانیم بگوییم که (نعوذ بالله) خدا ظالم است. زیرا برای عادل بودن خداوند دلیل عقلی داریم. 👈 بلکه باید با تلاش علمی وجود ظلم و شرّ و ناقص الخلقه ای را به گونه ای تبیین کنیم که منتهی به ظالم بودن خداوند نشود. زیرا پیش از این ظالم بودن خدا را محال دانسته ایم. ✳️ خداوند می داند که انسان در این دنیا چه کارهایی انجام می دهد و عاقبت او چه می شود ✳️ همچنین خداوند عادل است و اگر انسان مجبور به اعمالش بود، نباید مجازات می شد اما می بینیم که قرار است پاداش و عقاب اعمالش را ببیند. ✳️ و نیز ما با علم حضوری، درک می کنیم که واقعا اراده داریم و کارهایمان را با اختیار خود انجام می دهیم. 👈 پس باید به نحوی مطلب را تبیین کنیم که عدالت خداوند زیر سوال نرود. 🔆راه حل مسئله که از طرف اندیشمندان مطرح شده این است که: "خداوند می داند که انسان با اختیار خودش اعمال نیک و بد را انجام می دهد." ✳️ خداوند صرفاً از آینده انسان آگاه است. این آگاهی هیچ تأثیری در قدرت انتخاب انسان ندارد. زیرا صِرفاً آگاهی است نه چیز دیگری. ✳️اساساً خداوند موجودی فرازمانی است و قبل و بعد، آینده و گذشته برای وجود او بی معناست. ✳️معنا ندارد که مثلا بگوییم "خداوند قبل از اینکه من آن کار خیر را انجام بدهم، می دانست که من این کار را خواهم کرد" ✳️قبل و بعد برای خدا معنا ندارد! ⚠️پاسخ مسئله این است، اما  قبول داریم که تصورکردن برخی مطالب عقلی، برای ما که با این مسائل مأنوس نیستیم بسیار سخت و دشوار است!
پس به عنوان مثال باید توضیح دهم معلمی که از ابتدای سال با دانش‌آموزان است در انتهای سال میداند با توجه به شناخت خود از دانش آموزان و نمرات آنها چه نمره ای در پایان سال می گیرند دانش آموز موفق و دانش آموز تنبل اما این اساسا در اختیار آن افراد برای اینکه شب آخر مطالعه بکنند و آماده امتحان شوند و نمره خوبی بگیرند یا تقلب کنند و نمره خوبی بگیرند و یا کلاً و مطالعه نکنند و تقلب نکنند و نمره بدی بگیرند اثری ندارد! 📌شبهه دهم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 شما معتقدید که حاصل تمام بشریت از آدم و حوا بوده و از آن زمان انسان به هیچ وجه تكامل نیافته است، پس حالا به من بگویید که بین آن دو کدام سفید بوده، کدام آسیایی و کدام آفریقایی؟ 📌پاسخ به شبهه دهم برخلاف تصور، دی‌ان‌ای سفیدپوستان و سیاه‌پوستان تفاوت زیادی با هم ندارند بلکه براساس یافته‌های علمی، تقریباً همه انسان‌ها دی‌ان‌ای (DNA) مشابهی دارند. اما تفاوت رنگ پوست این افراد به‌خاطر آن است رنگدانهٔ اولیه در پوست انسان به نام ملانین، که از بدن انسان در برابر آفتاب محافظت می‌کند، اشعه‌های فرابنفش را جذب می‌کند و نمی‌گذارد یکی از ویتامین‌های کلیدی بدن به نام اسید فولیک را از بین بروند. ژن‌های بسیاری در سازو کارهای بیوشیمیایی که به تولید ملانین در بدن منجر می‌شود دخالت دارند. تنوع طبیعی د ژن‌ها باعث شکل‌گیری طیفی از رنگ پوست‌ها در میان انسان‌ها شده‌است. آسیایی و آفریقایی بودن هم که بستگی به محل تولد و زندگی فرد دارد 📌شبهه یازدهم فردوسی بزرگ ۳۰ سال زحمت کشید تا زبان پارسی را زنده نگه دارد اما امروز مردمان اریایی در ارامگاه او فاتحه عربی می خوانند 📌پاسخ به شبهه یازدهم شما که قبول ندارید فردوسی مسلمان بوده و نماز عربی و قرآن میخونده، اما حداقل بیاید قبول کنید که فردوسی یک متعصبِ نژاد پرست هم نبود. یک ضد دین نبود، او دینی رو در مقابل دین اسلام ابداع نکرده بود. او نمی خواست که مردم دین خودشون رو ول کنند و بیان شاهنامه بخونن. او فقط و فقط می خواست زبان پارسی رو زنده کنه. اما نمی خواست که مردم دست از دین و اعتقاداتشون بردارند. نمی خواست مردم با عربها دشمنی کنند. نمی خواست همه نماز و دعا رو فارسی بخونن. هیچ منافاتی نداره که شما در طول زندگیت مقیّد باشی که به زبان فارسی اصیل صحبت کنی اما موقع نماز و خواندن قرآن، طبق دستور دینت عمل کنی. شما اگر واقعا دلسوز زبان پارسی هستید، چند بار از اقدامات رهبر مسلمانِ ایران برای تقویت زبان پارسی تقدیر و تشکر کردین؟ 📌شبهه دوازدهم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 می‌گویند هر ۱۰ سال یکبار علم تازه و دو برابر می شود، چگونه می‌شود از دینی پیروی کنیم که مربوط به ۱۴۰۰سال پیش است 📌پاسخ به شبهه دوازدهم در نظر داشته باشیم که "علم" اگر علم باشد، تاریخ انقضا ندارد؛ کدام علمی تا کنون  منقضی شده است؟ بله، ممکن است که بشر از کشفی نتایجی گرفته باشد و با رشد علمی بفهمد که خطا کرده و به نتایج جدید دست یابد؛ پس این نقص و خطای بشر می‌باشد، نه این علم تغییر یافته باشد. آدمی باید خیلی جاهل و متکبر باشد که بگوید: «هر چه من شناختم، همان علم است، و اگر روزی به نتایج دیگری دست یافتم، آن علم دیگر علم نیست و این علم است»! چرا نمی‌گویند: «کشفیات و یافته‌های علمی ما، هیچ اعتباری ندارد، چون ده سال دیگر تغییر می‌کند»؟! آیا وقتی پس از دبیرستان، در دانشگاه تحصیل می‌کنید، بر علم‌تان افزوده می‌شود و یا هر چه از علم فراگرفته بودید، ابطال می‌گردد؟! پس، هر چه عقل بشر رشد کند و پیشرفت علمی بیشتر باشد، دین خدا بهتر و بهتر شناخته می‌شود، نه این که به خاطر چندتا کشف علمی، دین خدا رد شود! ●- فلسفه و اخلاق ارسطو، نه تنها هم چنان مورد مطالعه، بررسی و بحث میان دانشمندان می‌باشد، بلکه نظریه‌پردازان جدید و به اصطلاح گپسا پست مدرن امریکایی"، برای جلوگیری از زوال بیشتر و مرگ قطعی "لیبرال دموکراسی امریکایی"، به این نتیجه رسیده‌اند که ما باید اخلاق ارسطویی را به اندیشه و نظریه لیبرال دموکراسی تزریق کنیم تا حیاتی دوباره بیابد! لذا مکتب جدیدی تحت عنوان «جماعت‌گرایان»، با پرچمداری نظریه‌پردازانی چون "چارلز تیلور" و "مایکل سندل" تأسیس کرده‌اند و دانشگاه هاروارد نیز برای ترویج این مکتب جدید، یک ترم مجانی و مجازی برای جهانیان به راه انداخت و مدرک هم داد! ●- معنای "علم" و حوزه‌ها و دامنه‌های آن بسیار وسیع‌تر از آن است که بخواهند به چند مورد اختصاص دهند و سپس اندازه‌گیری نیز بنمایند!   آیا اگر اشعار حافظ، مولوی، سعدی و شاهنامه فردوسی ... و یا گوته، و یا آنت فن درسته-هولسهوف از آلمان را بخوانید، می‌گویید: «این ادبیات مربوط به چند قرن پیش است و به درد ما نمی‌خورد»؟! آیا اگر رومان‌های "شکسپیر" را بخوانید، می‌گویید مربوط به قرن 15 و 16 می‌باشد و نباید همچنان تدریس شود و
یا از روی آن فیلم و تئاتر ساخته شود؟! آیا اگر به علوم نجوم و طب، و یا فلسفۀ، و یا حتی حقوق در گذشته رجوع کنید، می‌گویید: «قدیمی شده است»؟! در حالی که یافته‌های جدید، بر پایه و تداوم همان علوم می‌باشند. پس چطور می‌شود به اسلام که می‌رسد، آن هم  به طور کلی، و به بهانۀ پیشرفت علم، مربوط به 1400 سال پیش می‌شود؟! چرا وقتی برای درست کردن یک آلترناتیو مقابل اسلام، دم از کوروش و زرتشت و ...، می‌زنند، نمی‌گویند که مربوط به دو سه هزار سال پیش است، و حال آن که هیچ تاریخ مستند کافی و یا کتاب جامعی از آنان وجود ندارد؟! 📌شبهه سیزدهم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 عکس پاپ و آیت الله سیستانی👇 یکیشون میتونه شراب بخوره ولی نمی تونه زن بگیره(پاپ ) یکیشون نمیتونه شراب بخوره ولی میتونه چند تا زن بگیره(آیت الله سیستانی) جفتشون هم میگن فرمان خداست! 📌پاسخ به شبهه سیزدهم معمولا اموري كه به عنوان تفاوت و اختلاف شريعت بين اديان و مذاهب مطرح است ، نه به حقيقت دين و شريعت كه به انحرافات و تحريف ها و تغييرات بعد از دوران انبيا در دين بر مي گردد در خصوص حرمت شراب بايد گفت: بر اساس دلايل گوناگون ،حليت و جواز نوشيدن شراب از اموري است كه حضرت مسيح يا هيچ پيامبر ديگري آن را مجاز ندانسته و بعدها به متن برخي از كتاب هاي ديني مسيحيت افزوده شده است . امام رضا فرمود : "خداوند هيچ پيغمبري را نفرستاد جز اين كه حرمت شراب جزء برنامه رسالتي او بود" راجع به حرمت شراب در عهد قديم و انجيل اشاره هايي ذكر شده است ، براى نمونه رجوع شود به انجيل لوقا ،باب اوّل ،بند 15- امثال سليمان ،باب 20 بند 1 و باب 23 بند 29- 35- كتاب اشعيا،باب 5 بند 22 و باب 28 بند 1- 7 و باب 56 بند 12- كتاب يوشع ،باب 4 بند 11. اگر بگوييم كه در برخي از شرايع هم اشاره صريحي بر حرمت شراب نشده ، ناشي از اين نيست كه خداوند بر شرب خمر اين اديان راضي بوده، بلكه شرايط و موقعيت اعلام اين تحريم فراهم نشده، همان طور كه در اسلام هم حكم حرمت شراب پس از سال ها نازل شد و در ابتداي امر دستور ابلاغ حرمت شرب خمر صادر نشد .
ادامه... از امام باقر عليه السّلام نقل شده: خداوند هيچ پيامبرى نفرستاد مگر آن كه در علم خدا بود كه اگر دين او كامل شود ،خمر را در دين او تحريم كند. خمر پيوسته حرام بوده است. مردم فقط از خصلتى به خصلتى نقل مي شوند . اگر همه احكام دين يك بار بر مردم حمل مي شد، به دين نمي رسيدند. در خصوص تعدد زوجات هم اصولا دليلي در هيچ دين آسماني بر حرمت آن وجود ندارد . تفكر منحرف مسيحي ابتدا اساس ازدواج را مذموم دانسته و بعد آن را بر راهبان و كشيشان حرام اعلان نمود . در نهايت مجبور شد از اين تفكرات بي منطق تا حد زيادي عدول نمايد ، اما هيچ دليلي بر حرمت اين عمل وجود ندارد ، بلكه در منابع اديان اشاره شده كه انبياي گذشته در مواردي چندين همسر داشتند . مثلا در تورات براي حضرت داود 18 زن نقل مي شود. آنچه امروزه تحت عنوان شريعت يهودي و مسيحي مطرح است، اصلا قابل استناد به انبيا و شريعت حقيقي يهودي و مسيحي و مانند آن نيست . از منابع موجود نمي توان به وجود اختلافات بين شرايع رسيد 📌شبهه چهاردهم https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 یک مسیحی از شاهزاده سعودی سوال کرد که | دین شما حکم میکند زنان محجبه باشند، اما زنان | شما حجاب ندارند مگر شما متصدیان دین نیستید؟ | شاهزاده گفت: الان 2021 است، آیا شما قوانین | 2000 سال پیش را اجرا می کنید؟! پس من دلیلی نمی بینم که در سال 1442 از آن قوانین پیروی کنم! 📌پاسخ به شبهه چهاردهم در اصل اسلام قانون برای نجات بشریت در هر عصر و زمانی است و هرگز حکم زمان‌ مندی نبوده است تا در برهه تاریخی دیگر قابل اجرا نباشد و حکم اسلام تا زمانی که مصلحت آن باقی باشد ثابت است! در مقابل آن قوانین کشورها که ساخته پرداخته انسانهاست به علت متغیر بودن و جاهل بودن انسان ها به مصلحت آینده خود هرگز توان مقایسه شدن با حکم الهی را ندارد پس این قیاس از اساس اشتباه است و یک قیاس مع الفارق است زیرا انسان متغیر و جاهل به مصلحت خود در آینده را با خدای ثابت و دانای مطلق که تمام دستوراتش در راستای مصلحت انسان است مقایسه می کند! ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋