eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۴
60.8هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
3.8هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۴
📌متن شبهه👇 کیلا مولر: دختری که به اسارت مسلمانان داعش درآمد و توسط ابوبکر بغدادی مورد تجاوز قرار گرفت. صفیه همسر کنانة ابن ربیع: زنی که در سن 17 سالگی به اسارت پیامبر و یارانش درآمد و پیامبر اسلام پس از شکنجه و کشتن همسرش، او را همان شب به خیمه خود برد. 📌پاسخ👇 1️⃣ درباره اصل اسارت: به اسارت گرفتن کسی که در میدان جنگ حضور دارد و به نحوی در جنگ مشارکت داشته، عملی غیر اخلاقی نیست و برای تمام مردم دنیا با افکار و عقاید مختلف امری پذیرفته شده است. وقتی حق دارید دشمن را بکشید، به طریق اولی حق اسیر کردن هم دارید. البته مشروط بر اینکه جنگ، جنگی تجاوزکارانه نباشد. 👈 داعش با تجاوز به شهرها، و به قصد کشورگشایی شهروندان بی گناه و کسانی مثل «کیلا مولر» که یک فعال حقوق بشر بوده را به اسارت می گرفتند. 👈 اما در صدر اسلام اولاً تمام جنگ ها برای دفع حیله دشمن و پاسخ به خیانت آنها بوده نه جنگی تجاوزکارانه، ثانیاً تنها حاضران در میدان نبرد به اسارت گرفته می شدند. 2️⃣ درباره رابطه جنسی با اسیر: 🔹 داعش هم قانون اسیر گرفتن را رعایت نمی کرد و هم قانون ازدواج با اسیر را. یعنی هر کسی را در هر جایی پیدا می کرد به اسارت می گرفت و بدون توجه به شوهردار بودن یا مسلمان و غیرمسلمان بودن اسیر و بدون رعایت قانون عدّه به اسرا تجاوز کرده و یا آنها را خرید و فروش می کردند. 🔹 اما طبق نقل تاریخی، رسول خدا صفیه را در میدان جنگ به اسارت می گیرد؛ سپس او را آزاد می گذارد بین این که مسلمان شود یا یهودی باقی بماند و اینکه با رسول خدا ازدواج کند یا خیر... در این ماجرا صفیه مسلمان شده و با رضایت خود به همسری پیامبر در می آید. همچنین رسول خدا تا زمان بازگشت از جنگ خیبر با صفیه همبستر نشد. ✅ در ادامه، اصل ماجرای اسارت و ازدواج صفیه را از منابع تاریخی مطالعه کنید و ببینید آیا رفتاری غیر اخلاقی رخ داده یا نه؟ 👇👇👇 🔰در جریان فتح قلعه قموص که یکی از قلاع هفتگانه خیبر و دژ فرزندان ابی‌الحقیق بود، زنان به اسارت گرفته شدند که از جملهٔ آنان صفیه دختر حیی بن اخطب و یکی از دختر عموهایش بودند. ✅ محمد به بلال حبشی فرمان داد، صفیه و دختر عمویش را کنار بارها و جایگاه خود ببرد. «بلال»، این دو نفر را از کنار کشتگان یهود عبور داد و خدمت پیامبر آورد. پیامبر از جریان آگاه گردید، از جای برخاست و عبا بر سر «صفیه» افکند و به او احترام کرد و برای استراحت او نقطه‌ای را در لشکرگاه معین کرد، سپس با لحن تند به بلال گفت: «مگر مهر و عاطفه از دل تو رخت بربسته که این دو زن را از کنار اجساد عزیزان خود عبور دادی»؟ ✅ محمد ردای خویش را بر او افکند. محمد به صفیه گفت: «اگر بخواهی به دین خودت باشی تو را مجبور به ترک آن نمی‌کنم؛ ولی اگر خدا و رسول او را برگزینی تو را به همسری خود برمی‌گزینم». صفیه گفت: «حتماً خدا و پیامبر او را برمی‌گزینم». 📚طبقات الکبری، حقیق محمد عبدالقادر عطاء، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1990، ج8، ص 96 ✅پیامبر در چهره صفیه و نزدیک چشم او نشانه کبود شدگی که به سبزی می‌زد دید و از او پرسید که این چیست؟ صفیه گفت ای رسول خدا درخواب چنان دیدم که ماهی ازسوی آسمان یثرب آمد و در دامنم قرارگرفت، این موضوع را به شوهرخویش گفتم، کنانه گفت گویا دوست داری که همسر این پادشاه یشوی که از مدینه می‌آید؟ وچنان برچهره ام زد که از اثر آن گرفتار عادت ماهیانه شدم. پیامبر (ص) تا صفیه پاک شد همچنان درخیبر ماند و بدون اینکه با او زفاف کند از خیبر بیرون آمد. هنگامی که شتر پیامبر (ص) راجلو آوردند تا ازخیبر بیرون آید پیامبر ران خود را افقی قرار داد که صفیه پای بر آن نهد وسوارشود، صفیه از اینکار خودداری کرد و زانوی خود را بر ران پیامبر نهاد وسوارشد https://b2n.ir/z72355 https://www.islamquest.net/fa/archive/fa7372 ✅ پیامبر (ص)چون به منزلی به نام تبار که درشـش میلی خیبر بود رسـید از راه کناره گرفت و خواست باصـفیه زفاف کند، ولی صـفیه نپذیرفت و از آن کار خودداري کرد که پیامبر از این موضوع اندکی دلگیر شد. ▪️ چون به منطقه صـهباء که فاصله اش با خیبر یک منزل است رسـید، به ام سـلیم فرمود «این دوست خود را بیارائید و بر مویش، شانه زنید» و پیامبر میخواست در آن منزل باصفیه زفاف فرماید. ▪️ ام سـنان اسـلمی میگوید از او پرسـیدم رسول خـدا راچگونه دیده است و با او چگونه رفتـار فرموده است، گفت پیـامبر (ص) از رفتـار او مسـرور شـده و تمام شب را با او گفتگو فرموده و نخوابیـده است
✅ صـفیه گفت پیامبر از او پرسیده اند چه چیز موجب شدکه تقاضاي مرا در منزل اول نپذیري؟ و من گفتم از نزدیک بودن یهودیان برشما ترسیدم، و این موضوع مایه فزونی محبت رسول خدا نسبت به او شده است. ▪️ چون صـبح شد رسول خدا همانجا به مردم ولیمه داد که چیزي جزخرماي آمیخته باکشک و روغن نبود و به جاي ظرف وسـفره ▪️ هم ازسـفره هاي چرمی اسـتفاده شد و مردم چاشت خوردند و سـپس رسول خدا از آنجاحرکت کرد. ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تکذیب خبر شکار شدن پرنده همای سعادت📵 🔺دیروز برخی رسانه‌ها با انتشار عکسی مدعی شده بودند که ۲ شکارچی پرنده «همای سعادت» را پس از رویت اخیر آن در طالقان شکار کردند. 📸عکس منتشر شده مربوط به این خبر در سال ۱۴۰۰ است که محیط‌بانان پرنده هما را در زنجان از چنگال شکارچیان نجات داده بودند.      ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯
🔻وضو گرفتن سه قسم است: 🔸1. وضوی واجب مانند وضو برای نماز، مس کلمات قرآن و ... 🔹2. وضوی مستحبی همچون خواندن قرآن، زیارت معصومان و... 🔸3. وضوی حرام همچون وضو گرفتن بعد از غسل جنابت زیرا کسی که غسل جنابت انجام داده، تا وقتی کاری که وضو را باطل می کند از او سر نزده باشد، نباید وضو بگیرد. ⚠️در قسمت سوم برخی از افراد بعد از غسل جنابت، به اشتباه وضو هم می گیرند. ❌ 📚توضیح المسائل مراجع, ج1, ص227 منبع @ahkamz      ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳محمدرضا شاه با رای مردم اومد!!!😐 🔻دوربین مخفی رفته بین مردم با یه مشت اطلاعات غلط، همه باور کردن!!!! ✍قبلا می‌گفتیم جماعتی که تاریخ نمی‌خواند... ولی انصافا دیگه اینا ربطی به تاریخ خوندن یا نخوندن نداره!! شاه و رای آخه؟ شورای نظارت بر پادشاهی🤦‍♂ 📵فضای مجازی دیگه داره بدیهیات و واضحات رو از یه عده می‌گیره هر مطلبی رو به سادگی باور نکنیم.      ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۴
📌شبهه 👇 سلام علیکم طاعات و عبادات قبول مهلتی که شیطان خواست برای چه بود؟ یعنی قرار بود کشته بشه؟ یا عذاب بشه؟ قال ربّ انظرنی الی یوم یبعثون مقصود از وقت معلوم در عبارت الی یوم الوقت المعلوم آیا قیامته؟ یا ظهور حضرت صاحب الزمان؟ چرا خداوند دست شیطان رو برای کمک به گمراه کردن بنده‌ها باز گذاشت؟ آیا «هوای نفس» برای ابتلا و امتحان بندگان کافی نبود؟ تشکر از زحمت شما حفِظکم الله 📌پاسخ 👇 ❇️شیطان بعد از اینکه سجده نکرد و مطرود و مورد لعن قرار گرفت از خداوند می‌خواهد او را تا قیامت، زنده نگه دارد: «قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنی‌ إِلی‌ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»؛ «گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزی که (همگان‌) برانگیخته می‌شوند، مهلت ده». [حجر (۱۵)، آیه ۳۶] ⚛و در این مدت برای نیل به هدف خود تلاش کند که قرآن این خواسته را این‌گونه نقل می‌کند: «قالَ رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنی‌ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»؛ «گفت: پروردگارا! به سبب آن‌که مرا گمراه ساختی، من (هم گناهانشان را) در زمین برایشان می‌آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان خالص تو از میان آنان را».[حجر (۱۵)، آیه ۳۹ و ۴۰] ☑️بنا بر تصریح آیات قرآن خداوند این مهلت را به او می‌دهد: «قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرینَ إِلی‌ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»؛ «(خدا) گفت: تو از مهلت یافتگانی، تا روز (آن‌) وقت معین».[حجر (۱۵)، آیه ۳۷ و ۳۸] ⚛در این که منظور از «یوم الوقت المعلوم» چیست در میان مفسّران قرآن و نهج البلاغه گفتگوست. 1⃣بعضى گفته اند: منظور پایان جهان و برچیده شدن دوران تکلیف است (در این صورت تنها با مقدارى از درخواست ابلیس موافقت شده زیرا او درخواست حیات تا روز قیامت داشت ولى تا پایان دنیا موافقت شد). 2⃣احتمال دیگر این که منظور زمان معیّنى است که پایان عمر ابلیس است و تنها خدا مى داند و جز او از آن آگاه نیست؛ چرا که اگر آن زمان را آشکار مى ساخت ابلیس تشویق به گناه و سرکشى بیشتر مى شد. ⏮در حدیثى نیز آمده است که منظور از «یوم الوقت المعلوم» زمان قیام حضرت مهدى (عج) است که به عمر ابلیس پایان داده مى شود. (تفسیر نورالثّقلین، ج 3، ص 14، ح 46.) 🔰آیات قرآن تنها به بیان همین امر بسنده کرده و به‌صراحت بیان نمی‌کند که چرا این مهلت به شیطان داده شده است. ⏮ اما در روایات، نکاتی پیرامون این موضوع وجود دارد مانند آن‌چه در نهج البلاغه نقل شده است: 👈«فَأَعْطَاهُ اللَّهُ النَّظِرَةَ اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَةِ وَ اسْتِتْمَاماً لِلْبَلِیَّةِ وَ إِنْجَازاً لِلْعِدَةِ»؛[ نهج البلاغة،خطبه اول، ص ۴۲]  خداوند هم او را برای مستحق شدنش به خشم حق، و تمام کردن آزمایش و به انجام رسیدن وعده‌اش مهلت داد، 🔰در این‌جا حضرت علی علیه‌السلام به سه نکته و دلیل برای این‌ کار اشاره می‌کند که به ترجمه و توضیح آنها می‌پردازیم: ❇️«اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَةِ»؛ کلمه «سُخطة» از ماده «سخط» به معنای غضب و خشم است[ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۷، ص ۳۱۳]  و در مقابلِ معنای رضایت قرار دارد[فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ۴، ص ۱۹۲، ] ✅ مورد لعن واقع شدن شیطان در ابتدا وقتی انسان با این عبارت مواجه می‌شود گمان می‌کند که ابلیس با مخالفتی که با خداوند کرده، مستحق غضب الهی نبوده و خداوند به او مهلت داد تا مستحق غضب الهی گردد. اما ‌چنین نیست؛ ابلیس مورد غضب و لعنت الهی قرار گرفت و به او مهلت داده شد تا گناه و اشتباه خود را بیش‌تر کند تا در نهایت عقوبت بیش‌تری ببیند.[خویی، میرزا حبیب‌الله‌ هاشمی، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج ۲،‌ ص ۶۲] ⚛علاوه بر این خداوند در قرآن درباره ابلیس آورده: «وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلیَ‌ یَوْمِ الدِّینِ»؛ «و بی‌تردید تا روز قیامت لعنت بر تو خواهد بود». [حجر (۱۵)، آیه ۳۵] ✅بنابراین به او مهلت داد تا مستحق چنین لعنتی که تا قیامت است، گردد.[صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج ۱۶، ص ۱۸۱] ✅مهلت به سبب افزودن بر گناهان 🔰مانند چنین مهلتی، خداوند به کفار نیز مهلت می‌دهد تا بر گناهان خود بیافزایند: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِین»؛ «و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می‌دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان می‌دهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است». [ آل‌عمران (۳)، آیه ۱۷۸]
✅امتحان «اسْتِتْمَاماً لِلْبَلِیَّةِ»؛ کلمه «بلیّة» از ابتلا به معنای امتحان است. [فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج ۲،‌ ص ۶۲] 🔰این علت در واقع به جهت انسان‌ها بیان شده است؛ یعنی خداوند به شیطان مهلت داده تا امتحان انسان‌ها را تکمیل کند. ‌انسان‌ها علاوه بر عوامل درونی، شیطان را نیز در مقابل خود می‌بینند که وسیله امتحان الهی بوده و تلاش در گمراهی انسان می‌کند و انسان طبیعتاً با گذشت از این موانع می‌تواند به آن‌چه شایسته مقام اوست، برسد.      ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯