📌متن شبهه👇 #3311
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال یک:
مي دانيم كه در اروپا و ساير كشورهاي توسعه يافته اگر كسي با دختري ازدواج كند كه سن اين دختر حتي يك روز كمتر از ١٨ سال باشد ان فرد جنايتكار و مجرم شناخته مي شود با اين استدلال كه اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و كار شما مصداق فريب و اغفال كودكان است ولي در ايين اسلام پيامبر اسلام با دختر بچه ٧ الي ٨ ساله ازدواج مي كند ( ازدواج با عايشه به نقل از همه منابع موثق تاريخ اسلام) و حتي خميني در كتاب تحريرالوسيله ازدواج با طفل شيرخواره را با اذن پدر جايز مي داند و دفع شهوت را بوسيله ران هاي نوزاد مجاز مي داند، و از همه بدتر الله نيز در قران وعده دختر بچه مي دهد (معني كواعب اترابا را سرچ كنيد ) حال با اين توضيحات وجدانا و شرافتا كدام رفتار درست وانساني وكدام يك پليد و شيطاني است رفتار اروپا يا شيوه اسلامي، و آيا اروپائيان نمي فهمند و نمي توانند از كودكان كامجويي كنند؟ آيا بهتر است كمي به اين مساله و هدفش مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد چون شما علما حواستان هست؟
خلاصه شده.
📌 *پاسخ به شبهه*👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
⚠️ برای تفکر آزادانه درباره این پرسش و پاسخ ما، لازم است با رویکردی منطقی به مسئله نگاه کنیم و از سخنان احساسی القاء شده در متن دوری کنیم.
🌐 سن قانونی ازدواج برای دختران در هر کشوری بنابر تصمیم قانونگذاران آن کشور متفاوت است. از 13 سال تا 21 سال حداقل سن مجاز ازدواج است که در قوانین کشورها برای ازدواج دختران تعیین شده است.
https://b2n.ir/793991
🔹 نویسنده پرسش، ادعا می کند که استدلال تعیین سن 18 سال، این است که ازدواج دختر در سن کمتر از 18 سال ممنوع است چون اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و به ازدواج درآوردن او مصداق فريب و اغفال كودكان است.
مسلّم است که فریب و اغفال کودکان و نیز به ازدواج درآوردن دختران در زمانی که به بلوغ عقلی برای تصمیم گیری نرسیده اند کاری غیر انسانی و غیر اخلاقی است. اما آیا کسی می تواند بگوید دقیقا در چه سنی همه دختران جهان به بلوغ عقلی می رسند و از کودکی خارج می شوند؟
👈 طبق قانون 18 سال، می پرسیم آیا دختر در سن 17 سال و 11 ماه و 29 روز کودک است و بلوغ عقلی ندارد اما صبح فردای آن روز (یعنی روزی که 18 سال او تمام می شود) از کودکی خارج شده و به بلوغ عقلی می رسد؟
⁉️ چه دلیلی بر اثبات این مطلب وجود دارد؟ آیا غیر از این است که عدد 18 یک عدد اعتباری است و با توجه به مصالح و مفاسدی توسط قانونگذاران وضع شده است؟
✅ با توجه به اختلاف نظری که در قانون کشورهای مختلف درباره حداقل سن مجاز ازدواج وجود دارد، روشن است که این تعیین سن، مبنای علمی و طبیعی ندارد. بلکه قانونگذاران یک جامعه ای دیده اند که دخترانشان اکثرا در سن 18 سالگی به بلوغ عقلی می رسند، در جامعه ای دیگر دیده اند که اکثریت دختران از سن 15 سالگی بلوغ فکری دارند و میتوانند ازدواج موفقی داشته باشند. پس این اعداد، اعتباری هستند و بستگی به شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و نمی توان یک عدد خاص را برای همه جوامع تجویز کرد. شاید در یک جامعه ای با یک سطحی از فرهنگ و آموزش دختران زیادی باشند که در سن 25 سالگی هم بلوغ فکری نداشته باشند و چه بسا در جامعه ای دیگر دخترانی باشند که در سن 12 سالگی به بلوغ فکری رسیده اند.
مقصود ما از مطالب بالا این است که تعیین یک سن خاص برای ازدواج و تحمیل آن بر همه افراد جامعه، خالی از عیب و اشکال نیست.
🔆 اما دین مبین اسلام، راه حلی بهتر و عقلانی تر برای وقوع یک ازدواج موفق قرار داده است.
✳️ در اسلام ازدواج در هر سنی امکان پذیر است اما در برخی شرایط، محدودیت هایی برای دختر و پسر قرار داده می شود. دین اسلام به جای تعیین سن خاص، سه شرط بلوغ جسمی، بلوغ عقلی و رضایت طرفین را مجوّز عقد ازدواج و برقراری روابط زناشویی می داند.
✳️ اگر بلوغ جسمی در کار نباشد، برقراری رابطه جنسیِ کامل، ممنوع و حرام است و اگر رابطه ای برقرار شود و زن در این رابطه آسیبی ببیند، علاوه بر گناهکار بودن مرد، تا آخر عمر حق همبستری با او را ندارد، و همچنین دیة کامل و نفقة او تا آخر عمر بر عهده مرد است، هر چند او را طلاق داده باشد.(تحریر الوسیله امام خمینی ره، کتاب نکاح، مسئله 12.)
✍️ این فتوا، فتوای اختصاصی امام خمینی ره نیست بلکه همه فقهای شیعه در طول تاریخ چنین نظری داشته اند، برای نمونه:
شیخ مفید (متوفی 413 ه- ق) در این باره فرمود: "هرگاه مردی با دختری که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند و این کار او موجب "افضاء" (بروز مشکلاتی در اعضای جنسی) شود باید دیه کامل او را بپردازد و کلیه مخارج او را نیز تا آخر عمرش بر عهده بگیرد."( المفید، محمّد بن محمد بن النعمان العکبری المقنعة ، ص: 747) همچنین فقیه بز
رگ شیعه، ابن إدریس حلی، (متوفی598 ه ق) می فرماید: "کسی که با همسر خود که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند، همسرش بر او حرام ابدی خواهد شد" (ابن إدریس، محمد بن منصور بن أحمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج2، ص: 530، )
✳️ اگر دختر به بلوغ عقلی نرسیده باشد، پدر یا جدّ پدری اش با رعایت خیر و صلاح فرزندشان، اجازه ازدواج فرزند را صادر می کنند. 🔹 تاکید می کنیم: با رعایت خیر و صلاح فرزند. یعنی در فقدان بلوغ عقلی دختر، پدر یا جد پدری که دارای بلوغ فکری هستند و نسبت به دخترشان دلسوز و حساس تر هستند صلاح و مصلحت او را می سنجند.
✳️ ازدواج دختر نابالغ با شرایطی که ذکر شد در اسلام مجاز دانسته شده است اما این جواز به معنای واجب بودن یا تشویق به چنین کاری نیست بلکه این اجازه برای موارد و شرایط خاص صادر شده و در شرایط عادی، طبق عرف جامعه در سن و سال جوانی و به قصد تشکیل خانواده ازدواج صورت می گیرد.
✳️ گاهی شرایط به گونه است که لازم است بین دو نفر صیغه محرمیت برقرار شود(مثلا فرض کنید مردی مجبور است در خانه ی شخصی دیگر اقامت داشته باشد. او می توان با عقد کردن دختر خردسال خانواده برای مدتی کوتاه، با مادر آن دختر محرم شود و بدون تکلّف در آن خانه زندگی کند.). اگر یکی از طرفین یا هر دو به سن بلوغ جسمی نرسیده باشند، پدر یا جد پدری ایشان می توانند با ملاحظه خیر و صلاح فرزندشان او را به عقد دیگری در آورند. در چنین صورتی صرفاً محرمیّت تحقق می یابد و برقراری ارتباط جنسی تا زمان بلوغ ممنوع است. همچنین اگر ازدواج به صلاح فرد نباشد، اجازه پدر یا جد پدری نافذ نیست و عقد باطل است.
🔴 بر خلاف ادعای نویسنده پرسش، سن عایشه در هنگام ازدواج با حضرت محمد ص، بین 9 تا 15 سال بوده است نه 7 یا 8 سال! هر چند این اقدام پیامبر، سازگار با فرهنگ زمانه خویش بوده همانگونه که دختر پیامبر نیز در همین سن و سال کم ازدواج کرد و اینکه این ازدواج قطعا با رضایت پدر عایشه (یعنی ابوبکر) صورت گرفته است و اشکالی به این کار وارد نیست.
اما برخی از مورخان مانند ابن قتیبه دینوری نوشته اند: عایشه در سال 57 ، یا 58هجری و در هفتاد سالگی درگذشت(ابن قتیبه دینوری، المعارف، ص 134.)؛ پس در سال اوّل یا دوم بعثت متولد شده بود. تاریخ اجرای صیغه عقد را یک ماه پس از درگذشت حضرت خدیجه و بعد از عقد سوده بیان کرده اند(طبقات الکبری، ج 8،ص79.). حضرت خدیجه در رمضان سال دهم بعثت از دنیا رفت و در شوال همین سال عایشه به عقد پیامبر درآمد(همان، ص 58.). بنابراین عایشه در هنگام عقد حدوداً نه ساله بود؛
همچنین برخی از سیره نویسان همانند «ابن اسحاق» و «ابن هشام» که پیشگامان سیره نویسی هستند. می نویسند: عایشه بیستمین فردی بود که به پیامبر ایمان آورد. اینان می افزایند : پیش از عایشه خواهرش اسماء و پس از عایشه «خبّات بن اَرَّت» مسلمان شدند. (این امر در حدود سال چهارم بعثت و بعد از علنی شدن دعوت پیامبر رخ داد)، چنان که می افزایند: عایشه در این هنگام به سن تکلیف نرسیده و صغیره بود(سیره ابن هشام، ج1،ص234.).
⁉️ صغیره بودن به چه معناست؟ قطعاً به این معنا نیست که دوره شیرخواری را طی می کرده، چرا که در این دوره معقول نیست گفته شود اسلام آورد؛ باید در این هنگام سن عایشه حدی باشد که بتوان این نسبت را به او داد.
👈 سن حضرت علی (علیه السلام) را در هنگامی که اسلام آورد، ده تا سیزده سال گفته و یادآور شده اند حضرت در این هنگام صغیر بود، «رجل» نبود. حال دربارة عایشه هم می بایست طوری سخن گفت که معقول باشد؛ یعنی سنش به اندازه ای باشد که بتواند اسلام بیاورد تا بگویند بیستمین مسلمان است ، اگرچه کم تر از سن بلوغ باشد. اگر بلوغ دختران نه سال است، ایشان در هنگام پذیرش اسلام مثلاً هشت ساله باشد. در این صورت هنگامی که به عقد پیامبر درآمد، حدوداً پانزده ، یا شانزده ساله بود، نه شش ، یا هفت ساله.
📌 اما درباره عبارت قرآنی و "کواعبَ اترابا" : این عبارت، توصیفی از وضعیت جسمانی همسران بهشتی است. تعبیری کنایه ای از جوانی و شادابی جسمی ایشان است. می گوید زنان بهشتی از لحاظ جسمی مانند دخترانی هستند که تازه علائم بلوغ (یعنی برجستگی و رشد سینه ها)در آنها آشکار شده است. و اشاره ای به سن و سال آن ها ندارد. زنان بهشتی کودک نیستند بلکه جسم آنها مانند دختران نورس و بلوغ یافته است. اما آیات و روایاتی وجود دارند که می گویند بهشتیان همگی جوان و هم سن و سال هستند و اینگونه نیست که در بهشتی مردی 50 ساله با دختری 10 ساله ازدواج کند بلکه سن همه اهل بهشت، سن سال جوانی است. به عنوان نمونه امام جواد (ع) فرمود: «لان اهل الجنه يكونون شباناً: اهل بهشت همه (مرد و زن) جوان محشور مي شوند. (احتجاج علي طبرسي، ناشر انتشارات اسوه، ج2، ص478.)
👈 در قرآن کریم نیز آن جا که از همسران پاک بهشتى سخن به میان آمده، مىگوید: نزد بهشتیان همسرانى است که فقط چشم به شوهرانشان دوخت
هاند، همگى جوان و با شوهران خود هم سن و سال اند: "وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْرابٌ".(سوره ص آیه 52.) "اتراب" به معناى "هم سن و سال"، یکی از توصیفات براى زنان بهشتى نسبت به همسرانشان است؛ چرا که توافق سنى جاذبه را میان دو همسر افزون مىکند، و یا توصیفى است براى خود آن زنان که همه آنها هم سن و سال و جوانند.( مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 317، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش؛ سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 5، ص 318، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم، 1404 ق.)
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست.
--------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇
سوال دوم👇
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
پيامبر در سوره احزاب ايه شماره ٥٠ مي گويد اي محمد دختران خاله تو دختران عمو و عمه و دايي تو و هر زن مهاجر و انصار كه خود را رايگان ببخشد بر تو حلال است و فقط بر تو حلالند نه ساير مومنان( دون مومنان) و در ايات قبل گفته كه زنان پيامبر در حكم مادران شمايند و بعد پيامبر بر همه حرامند و در ادامه در ايه ٥١ مي گويد نوبت همخوابگي هركدام رامي خواهي به تاخير بيانداز در حاليكه قبلا گفته شرط عدالت براي داشتن چند زن وجود دارد، حال اينجا يك سوال پيش مي ايد ايا هيچ كس در دنيا نمي تواند بگويد همه زنان بر من حلالند و زنان من بر همه حرامند ؟ (تحدي)
آيا جا دارد كمي شك كنيم و مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد شما علماي عظام حواستان به همه چيز هست؟
❌پاسخ در پیام بعد👇
------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال دو:
پيامبر در سوره احزاب ايه شماره ٥٠ مي گويد اي محمد دختران خاله تو دختران عمو و عمه و دايي تو و هر زن مهاجر و انصار كه خود را رايگان ببخشد بر تو حلال است و فقط بر تو حلالند نه ساير مومنان( دون مومنان) و در ايات قبل گفته كه زنان پيامبر در حكم مادران شمايند و بعد پيامبر بر همه حرامند و در ادامه در ايه ٥١ مي گويد نوبت همخوابگي هركدام رامي خواهي به تاخير بيانداز در حاليكه قبلا گفته شرط عدالت براي داشتن چند زن وجود دارد، حال اينجا يك سوال پيش مي ايد ايا هيچ كس در دنيا نمي تواند بگويد همه زنان بر من حلالند و زنان من بر همه حرامند ؟ (تحدي)
آيا جا دارد كمي شك كنيم و مشكوك شويم يا نه خيالمان راحت باشد شما علماي عظام حواستان به همه چيز هست؟
📌 *پاسخ به شبهه*👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
✍️ صحبت در کلام الله بودن و معجزه بودن قرآن کریم است. نویسنده شبهه اینگونه می پندارد که قرآن کریم کلام پیامبر است و پیامبر گرامی اسلام، احکامی را به نفع خویش و در راستای هوا و هوس شخصی بیان کرده و آن را به خداوند نسبت داده است.
🔹 معجزه بودن قرآن کریم، از منظر های مختلفی قابل بررسی است از جمله: فصاحت و بلاغت، اسلوب بیان، نظم حروف و کلمات، معارف عالیه، دستورالعمل های فراگیر، شیوه استدلال، اخبار غیبی از گذشته، حال و آینده، اشاره های علمی و ...
➕ وجوه اعجاز قرآن:
https://b2n.ir/759201
🔹 اگر بتوان اثبات کرد که تنها یک آیه از آیات قرآن کریم، معجزه الهی است، همین یک آیه کافی است برای اینکه بگوییم کل قرآن کریم معجزه الهی است. چرا؟ چون اگر پیامبر شخصی باشد که صلاحیت و شایستگی دریافت وحی به اندازه یک آیه را داشته باشد، بنابراین با دلیل عقلی اثبات می شود که او دارای مقام عصمت است 👈 توضیح اینکه با برهان عقلی اثبات می شود که خداوند متعال "حکیم" است. خداوند قصد دارد با فرستادن پیامبران و ابلاغ وحی خویش، مردم را به راه کمال و سعادت راهنمایی کند. این خلاف حکمت الهی است که وحی و معجزه خود را در اختیار کسی قرار دهد که از آن سوء استفاده کرده و در راه منافع شخصی و گمراهی مردم به کار ببرد. چنین کاری نقض غرض است و با حکمت و عدالت خداوند سازگار نیست. پس پیامبر اگر پیام آور خداوند است باید معصوم از گناه و خطا و هواپرستی باشد. وقتی آیه ای بر او نازل شده است پس قطعا پیام آور خداوند است و وقتی پیام آور است پس قطعا معصوم است؛ و اگر اثبات شود یک پیامش وحی الهی است، پس همه پیامهایی که با عنوان وحی به مردم ابلاغ می کند، واقعاًَ وحی الهی است.
👈 در باب اثبات اعجاز قرآن کریم از وجوه مختلف آن کتاب ها و مقالات زیادی نگاشته شده که می توانید با مراجعه به منابع و سایتهای علمی معتبر به آنها دسترسی پیدا کنید.
✍️ اما آیاتی در قرآن وجود دارد که پیامبر را از منافع مادی محروم می کند و نیز تکالیف سختی را به دوش پیامبر می گذارد که همین مطلب دلیلی بر این است که آیاتی که احکام اختصاصی برای پیامبر درباره ازدواج را صادر کرده، از حکمت الهی و مقتضای وظایف پیامبر نشأت می گیرد نه منفعت طلبی ایشان.
برای نمونه:
قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى(شوری - 23)(بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوستداشتن نزديكانم [اهل بيتم]...»)
قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفينَ (ص - 86)( (اى پيامبر!) بگو: «من براى دعوت نبوّت هيچ پاداشى از شما نمىطلبم، و من از متكلّفين نيستم! (سخنانم روشن و همراه با دليل است!)»)
🔆 در واقع اگر پیامبر احکام ازدواج را برای منافع شخصی خودش بیان کرده بود، بهتر بود در برابر تعالیم اخلاقی و دینی ای که به مردم می داد و در زمانی که بر جامعه ی مسلمین حکومت داشت برای خودش تاج و تختی راه می انداخت و پول و ثروتی جمع می کرد! اما تاج او تکه پارچه ای ساده بود و تختش منبری چوبی در مسجد ساده اش! او هیچ پولی از مردم برای ساختن زندگی خودش نگرفت و آیات قرآن نیز او را از این کار منع کرده اند.
🔆 طبق آیات قرآن، پیامبر موظّف بود ساعاتی از شب را به عبادت خداوند بپردازد و نماز شب فقط بر پیامبر اسلام واجب بود. نماز عید قربان و مسواک زدن نیز فقط بر پیامبر واجب بوده است.
🔆 مصرف زکات و صدقات و نیز ازدواج با اهل کتاب تنها بر پیامبر حرام بوده در حالی که بر دیگر مسلمانان جایز است.
https://b2n.ir/565435
⁉️ با این وجود آیا می توان گفت دستورات قرآن در راستای منافع شخصی پیامبر است؟
✅ اما درباره حکمت احکام اختصاصی ازدواج، مفسّران تبیین های مختلفی ارائه داده اند برای نمونه:
📌خداوند متعال در پایان آیه مورد بحث می فرمایند:« لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ»(احزاب - 50)( اين (حکم) بخاطر آن است كه مشكلى (در اداى رسا
لت) بر تو نباشد)
این عبارت در واقع اشاره به فلسفه اين احكامِ مخصوص پيامبر گرامى اسلام است، اين جمله مى گويد: پيامبر ص شرايطى دارد كه ديگران ندارند و همين تفاوت شرایط سبب تفاوت در احكام شده است.
به تعبير روشن تر مى گويد: هدف اين بوده كه قسمتى از محدوديتها و مشكلات از دوش پيامبر ص از طريق اين احكام بر داشته شود.
👈 پیامبر بايد از تمام وسائل براى شكستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده كند كه يكى از آنها ايجاد رابطه خويشاوندى از طريق ازدواج با قبائل مختلف بود، زيرا محكمترين رابطه در ميان عرب جاهلى رابطه خويشاوندى محسوب مىشد، و داماد قبيله را همواره از خود مىدانستند، و دفاع از او را لازم، و تنها گذاشتن او را گناه مىشمردند.
👈 قرائن زيادى در دست داريم كه نشان مىدهد ازدواجهاى پيامبر لا اقل در بسيارى از موارد جنبه سياسى داشته است و بعضى ازدواجهاى او مانند ازدواج با" زينب"، براى شكستن سنت جاهلى بوده كه شرح آن را ذيل آيه 37 همين سوره بيان كرديم...
🔹 روشن است كسى كه در سن 25 سالگى كه عنفوان جوانى او بوده با زن بيوه چهل ساله اى ازدواج مى كند، و تا 53 سالگى تنها به همين يك زن بيوه قناعت مى نمايد و به اين ترتيب دوران جوانى خود را پشت سر گذاشته و به سن كهولت مىرسد، و بعد به ازدواجهاى متعددى دست مى زند حتما دليل و فلسفه اى دارد، و با هيچ حسابى آن را نمىتوان به انگيزه هاى جنسى پيوند داد، زيرا با اينكه مساله ازدواج متعدد در ميان عرب در آن روز بسيار ساده و عادى بوده و حتى گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مىرفته و هيچگونه محدوديتى براى گرفتن همسرى قائل نبودند براى پيامبر ص ازدواجهاى متعدد در سنين جوانى نه مانع اجتماعى داشت، و نه شرائط سنگين مالى، و نه كمترين نقصى محسوب مىشد.
✍️ جالب اينكه در تواريخ آمده است پيامبر ص تنها با يك زن" باكره" ازدواج كرد و او عايشه بود، بقيه همسران او همه زنان بيوه بودند كه طبعا نمى توانستند از جنبه هاى جنسى چندان تمايل كسى را برانگيزند.
✍️ حتى در بعضى از تواريخ مى خوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد. و آنها به همين قدر خوشحال بودند و مباهات مى كردند كه زنى از قبيله آنان به نام همسر پيامبر ص ناميده شده، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر ص محكمتر، و در دفاع از او مصمم تر مى شدند.
🔹 از سوى ديگر با اينكه پيامبر ص مسلما مرد عقيمى نبود ولى فرزندان كمى از او به يادگار ماند، در حالى كه اگر اين ازدواجها به خاطر جاذبه جنسى اين زنان انجام مىشد بايد فرزندان بسيارى از او به يادگار مانده باشد.
📚(تفسير نمونه، ج17، ص: 381 تا 383 ذیل آیه 50 سوره احزاب.)
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست.
--------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇
متن شبهه:
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال سوم👇
در سوره احزاب ايه ٣٧ امده اي پيامبر تو اگر عاشق زن پسرخوانده ات ( زيد) شدي اشكالي ندارد و از اين پس ازدواج با زنان پسرخوانده حلال است ، الان با شنيدن اين ايه مي توان كمي شك كرد كه پيامبر با اين همه زن عاشق زن پسر خونده اش شده و خدا نقش كارشناس امور جنسي گرفته يا اینکه اصلا شك نكنيم و خيالمان راحت باشد چون شما متخصصان مذهب حواستان كاملا جمع است؟
❌ *پاسخ در پیام بعد*👇
--------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇
هفت سوال ساده علی دشتی که آخوند و آخوندیسم را از بین می برد.
سوال سوم:👇
در سوره احزاب ايه ٣٧ امده اي پيامبر تو اگر عاشق زن پسرخوانده ات ( زيد) شدي اشكالي ندارد و از اين پس ازدواج با زنان پسرخوانده حلال است ، الان با شنيدن اين ايه مي توان كمي شك كرد كه پيامبر با اين همه زن عاشق زن پسر خونده اش شده و خدا نقش كارشناس امور جنسي گرفته يا اینکه اصلا شك نكنيم و خيالمان راحت باشد چون شما متخصصان مذهب حواستان كاملا جمع است؟
📌 *پاسخ به شبهه
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
❌ نویسنده شبهه با بی اخلاقی تمام، دست به تحریف معنای قرآن زده و ماجرا را مطابق با سلیقه خود نقل کرده و از دل نقل خود شبهه افکنی می کند!
📌 متن و ترجمه آیه مورد بحث:
🔆 وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُْفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَْشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَْشَئهُ فَلَمَّا قَضىَ زَيْدٌ مِّنهَْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهُْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(احزاب/37)
👈 (به خاطر بياور) زمانى را كه به آن كس كه خداوند به او نعمت داده بود و تو نيز به او نعمت داده بودى [به فرزند خواندهات «زيد»] مىگفتى: «همسرت را نگاهدار و از خدا بپرهيز!» (و پيوسته اين امر را تكرار مىكردى) و در دل چيزى را پنهان مىداشتى كه خداوند آن را آشكار مىكند و از مردم مىترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى! هنگامى كه زيد نيازش را از آن زن به سرآورد (و از او جدا شد)، ما او را به همسرى تو درآورديم تا مشكلى براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسر خوانده هايشان- هنگامى كه طلاق گيرند- نباشد و فرمان خدا انجام شدنى است (و سنّت غلط تحريم اين زنان بايد شكسته شود).
🔹 با توجه به نکات زیر، روشن می شود که مسئله طرح شده در شبهه هیچ جایگاهی ندارد:
1️⃣ در آیه هیچ حرفی از عشق پیامبر به همسر زید نیامده است و این تحریف نویسنده شبهه است.
2️⃣ «زینب» همسر زید، دختر عمّه پیامبر است و حضرت از کودکی با او آشنا بوده است و خود پیامبر وی را به همسری زید درآورده است؛ با این سابقه آشنایی چطور ممکن است که یک دفعه پیامبر عاشق او شود و قصد کند که رابطه او با زید را به طلاق بکشاند تا خودش با آن زن ازدواج کند؟
3️⃣ در متن آیه خطاب به پیامبر آمده است « به فرزند خوانده ات «زيد» مىگفتى: "همسرت را نگاهدار و از خدا بپرهيز!"... ». اگر پیامبر قصدی مخفیانه برای ازدواج با همسر زید داشت، اصرار بر عدم طلاق چه لزومی دارد؟
✍️ از این نکات بر می آید که احساس عشق و علاقه و نیّتی جنسی در پشت ماجرای طلاق زید وجود نداشته است اما در این آیه مطلبی آمده است که مورد سوء استفاده بدخواهان قرار گرفته و با بررسی تفسیر و شأن نزول آیه می توان به سوء برداشتها پاسخ داد:
👈 « در دل چيزى را پنهان مىداشتى كه خداوند آن را آشكار مىكند و از مردم مىترسيدى در حالى كه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسى!»
✳️ زید برده ای بود که به دست پیامبر آزاد شده بود اما همسرش زینب، دختری با اصل و نسب بود و این طلاق، ضربه ای روحی به زینب وارد می ساخت. پيامبر ص در نظر داشت، كه اگر كار صلح ميان دو همسر به انجام نرسد و كارشان به طلاق و جدايى بيانجامد براى جبران اين شكست كه دامنگير دختر عمه اش زينب شده كه حتى بردهاى آزاد شده او را طلاق داده، وى را به همسرى خود برگزيند، ولى از اين بيم داشت كه از دو جهت مردم به او خرده گيرند و مخالفان پيرامون آن جنجال بر پا كنند.
👈 نخست اينكه:" زيد" پسر خوانده پيامبر ص بود، و مطابق يك سنت جاهلى پسر خوانده، تمام احكام پسر را داشت، از جمله اينكه ازدواج با همسر مطلقه پسر خوانده را حرام مى پنداشتند.
👈 ديگر اينكه پيامبر ص چگونه حاضر مى شود با همسر مطلقه برده آزاد شده اى ازدواج كند در حالی که چنین شأن و مقامی دارد؟
از بعضى از روايات اسلامى به دست مى آيد كه پيامبر ص به هر حال اين تصميم را به فرمان خدا گرفته بود، و در قسمت بعد آيه نيز قرينه اى بر اين معنى وجود دارد.
🔆 بنابراين اين مساله، يك مساله اخلاقى و انسانى بود و نيز وسيله مؤثرى براى شكستن دو سنت غلط جاهلى (ازدواج با همسر مطلقه پسر خوانده، و ازدواج با همسر مطلقه يك غلام و برده آزاد شده).
🔹 مسلم است كه پيامبر ص نبايد در اين مسائل از مردم بترسد و از جوسازيها و سمپاشيها واهمه اى به خود راه دهد، ولى به هر حال طبيعى است كه انسان در اين گونه موارد به خصوص كه پاى مسائل مربوط انتخاب همسر در كار بوده باشد، گرفتار ترس و وحشتى مىشود، به خصوص اينكه ممكن بود اين گفتگوها و جنجالها در روند پيشرفت هدف مقدس او و گسترش اسلا
اسلام اثر بگذارد، و افراد ضعيف الايمان را تحت تاثير قرار دهد و شك و ترديد در دل آنها ايجاد كند.
🔹 لذا در دنباله آيه مىفرمايد:" هنگامى كه زيد حاجت خود را به پايان برد و او را رها كرد ما او را به همسرى تو در آورديم، تا مشكلى براى مؤمنان در ازدواج با همسران پسرخوانده هاى خود، هنگامى كه از آنها طلاق بگيرند، نباشد و اين كارى بود كه مى بايست انجام بشود" و فرمان خدا انجام شدنى است"
❌کپی برداری و انتشار مطالب کانال فقط با درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ماست.
--------------------------
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی👇🏻
https://chat.whatsapp.com/EuJIB0CL3Ij376rR8aD4rM
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋