eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
63.4هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
4هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
یز شهید خواهند کرد . ابوخالد کابلی از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرمود: «یبایع القائم بمکة علی کتاب الله وسنة رسوله، ویستعمل علی مکة، ثم یسیر نحو المدینة فیبلغه ان عامله قتل، فیرجع الیهم فیقتل المقاتلة ولا یزید علی ذالک . . .» (48) . با حضرت قائم (علیه السلام) در مکه، بر اساس کتاب خدا و سنت رسول الله بیعت می کنند و آن حضرت، جانشین را بر مکه می گمارد . به سوی مدینه حرکت می کند که در میان راه، به وی خبر کشته شدن جانشین اش را می رسانند . حضرت، بلافاصله بر می گردد و ایشان را با جنگ می کشد و بیش از این کاری نمی کند . . . ه) اهل مدینه و جانشین امام ابوخالد کابلی در خبر دیگری از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: «. . . یخرج الی المدینة فیقیم بها ما شاء، ثم یخرج الی الکوفة ویستعمل علیها رجلا من اصحابه . فاذا نزل الشفرة جاءهم کتاب السفیانی ان لم تقتلوه لاقتلن مقاتلیکم ولاسبین ذراریکم .» . فیقبلون علی عامله فیقتلونه، فیاتیه الخبر، فیرجع الیهم، فیقتلهم ویقتل قریشا حتی لایبقی منهم الا اکلة کبش ثم یخرج الی الکوفة ویستعمل رجلا من اصحابه فیقبل و ینزل النجف .» (49) ; (. . حضرت مهدی (عج)) به سوی مدینه می رود و در آن جا هر قدری که بخواهد، می ماند . مردی از اصحاب خود را در آن جا جانشین خویش قرار می دهد . به طرف کوفه حرکت می کند . هنگامی که به «شقره » فرود می آید . کتاب و نامه ی سفیانی به اهل مدینه می رسد، مبنی بر این که اگر او را (قائم (عج)) نکشید . مردان شما را می کشم و زنان تان را اسیر می کنم . مردم مدینه بر والی هجوم آورده و او را به قتل می رسانند . این خبر به آن حضرت می رسد و به مدینه بر می گردد . و ایشان را می کشد و به نحوی قریش را نابود می کند که جز به مقدار خوراک و علف قوچ باقی نمی ماند . سپس به طرف کوفه می رود و یکی از یاران اش را جانشین و عامل خویش تعیین و بعد از آن به نجف روی آورده و در آن جا منزل می گزیند . در این روایت نیز; فرض صحت سند، محور درگیری، قریش است و نه تمامی مردم . قریش نیز در اثر تعدی و اقدام به قتل و جنایت، به سزای اعمال خود می رسند . و) آمار مقتولان قریش و سابقه ی آنان حدیث 1 - عن محمد بن مسلم، قال: سمعت ابا جعفر (علیه السلام) «لو یعلم الناس مایصنع القائم اذا خرج لاحب اکثرهم الا یروه مما یقتل من الناس . اما انه لایبدا الا بقریش فلا یاخذ منها الا السیف حتی یقول کثیر من الناس: "لیس هذا من آل محمد، ولو کان من آل محمد لرحم . . .» (50) ; محمد بن مسلم گوید: شنیدم امام باقر (علیه السلام) می فرمود: «اگر مردم [مخالفان] می دانستند که حضرت قائم (عج) چه برنامه ای دارد و چه کارهایی انجام می دهد، اکثر آنان، آرزو می کردند که هرگز آن حضرت را نبینند; زیرا، حضرت، کشتار زیادی می کند . به یقیین، اولین کشتار را در قبیله ی قریش خواهد داشت . از قریش نخواهد گرفت جز شمشیر و به آنان نخواهد داد مگر شمشیر، [حضرت کار را به جایی می رسانند] که بسیاری از مردم می گویند: این شخص، از محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)، نیست و اگر از اهل بیت پیامبر بود، رحم می کرد" .» . کلمه ی «ناس » در روایات، به معنای «مخالفان اهل بیت » است و کسانی که همیشه بنای دشمنی با آنان داشته اند و دارند . حدیث 2 - روی عبدالله بن المغیرة، عن ابی عبدالله (علیه السلام) :» اذا قام القائم من آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)، اقام خمسمئة من قریش، فضرب اعناقهم، ثم اقام خمسمئة، فضرب اعناقهم، ثم خمسمئة اخری، حتی یفعل ذالک ست مرات!» . قلت: «ویبلغ عدد هؤلآء هذا؟» . قال: «نعم، منهم و من موالیهم .» (51) عبدالله بن مغیره گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هنگامی که قائم آل محمد (عج) ظهور می کند، پانصد تن از قریش را ایستاده، اعدام می کند . سپس پانصد نفر دیگر را به همین گونه اعدام می کند و این کار، شش بار تکرار می شود .» . عبدالله می پرسد: «آیا تعدادشان به این اندازه می رسد؟» . حضرت فرمود: «آری; خودشان و دوستان شان .» . در روایات دیگر از «موالی قریش » به «احابیش » تعبیر شده است . منظور . کسانی است که در منطقه ی جبشی پایین مکه زندگی می کنند و با قریش همپیمان شدند که برای همیشه در کنار آنان باشند . (52) حدیث 3 - عن ابی الجارود، عن ابی جعفر (علیه السلام) قال: «. . . فیقتل الفا خمسمئة قریشی لیس فیهم الا فرخ زنیة . . .» (53) ; از ابوجارود، در ضمن حدیثی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که فرمود: «هزار و پانصد تن از قریش را می کشد که در میان آنان، جز زنازاده نیست . . .» . در این روایت، محدوده ی مقتولان و هویت و تعداد آنان، کاملا، روشن شده است . حدیث 4 . . . - عن الحارث الاعور الهمدانی، قال: قال امیرالمؤمنین (علیه السلام) : بابی ابن خیرة الاماء - یعنی القائم من ولده (علیه السلام) - یسومهم خسفا ویسقیهم بکاس مصبرة ولایعطیهم الا السیف هرجا، فعند ذال
پس بدون جنگ و خون ریزی متفرق می شوند . چون روز جمعه می رسد، باز آن حضرت، ایشان را دعوت می کند و اتمام حجت می کند . در آن حال، تیری از کمال بیرون می آید و بر یکی از مسلمانان اصابت می کند و او را می کشد . پس در آن حال گفته می شود: «فلانی کشته شد .» . در این هنگام، آن حضرت پرچم رسول خدا را می گشاید . وقتی که آن را گشود، ملائکه ی بدر به خدمت اش فرود می آیند . پس همین که وقت ظهور می رسد، نسیم فتح برای آن حضرت می وزد . آن حضرت، خود و اصحاب اش، بر ایشان حمله می کنند . خدای تعالی . او را بر ایشان غالب می گرداند . و از پیش اش می گریزند جمعی را نیز به قتل می رساند تا این که به خانه های کوفه داخل می شوند . منادی آن حضرت ندا می کند که "آگاه شوید که هیچ کس از شما فراریان را تعقیب نمی کند و زخمی ها را نکشد" . با ایشان به طریقه ای رفتار می کند که علی (علیه السلام) در جنگ جمل با اهل بصره کرد .» . (58) در این روایت نیز با قطع نظر از صحت سند، محور خاصی را مورد تهاجم و قتل قرار داده و آن، لشکریان سفیانی است که اصولا . خودشان، به عراق و بلاد اسلامی تهاجم وسیعی می کنند و به قتل و غارت و تجاوز دست می زنند پس از شکست دادن آنان و فرار از صحنه و پناه بردن به خانه های کوفه، حضرت مهدی (عج) از تعقیب آنان نهی و جلوگیری می کند . این روایت با آنچه که به حضرت نسبت می دهند، منافات دارد . 3 - اهل کتاب ابوبصیر می گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «حضرت قائم (عج) تا پایان زندگانی، در مسجد سهله (کوفه) خواهد ماند؟» . فرمود: «آری » . پرسیدم: «اهل ذمه در نظرش چه گونه خواهد بود؟» فرمود: «با آنان، از راه مسالمت آمیز وارد می شود، همان طور که پیامبر اکرم (علیه السلام) رفتار می کرد . آنان در حال خواری، جزیه می پردازند .» (59) . مرحوم مجلسی می گوید: «شاید این حکم، مربوط به آغاز قیام باشد; زیرا، ظاهر روایات، این است که از آنان جز ایمان پذیرفته نیست و اگر نپذیرند، کشته می شوند .» (60) . طبق این روایت و طبق بیان مرحوم مجلسی . نسبت به اهل کتاب (یهود و نصاری نیز سیاست نرمش را پیش می گیرد . و از آنان مطالبه ی جزیه می کند، نه این که در همان ابتدا، به جنگ آنان برود و قتل عام کند . آری، در مرحله ی بعد، فقط اسلام آورده و پذیرش دین حق را از آنان می خواهد؟ و در غیر این صورت محکوم به قتل و غنا هستند . البته، در هر مرحله ای، عده ای زیاد از آنان به اسلام می گروند و یا دفع جزیه را، پذیرند، و در آخر، درصدد کمی خواهد ماند که قطعا، جزء افراد عنود و لجوج هستند که چاره ای جز ریختن خون آنان، نخواهد بود . 4 - فرقه های انحرافی امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «. . . وان القائم (عج) یخرجون علیه فیتاولون علیه کتاب الله ویقاتلونه علیه .» (61) . ; همانا قائم (علیه السلام) در شرایطی ظهور خواهد کرد که علیه او کتاب خدارا تاویل و بر مبنای آن با آن حضرت به جنگ بر می خیزند . الف) زیدیه در ضمن حدیث مفصلی از امام صادق (علیه السلام) چنین بیان شده: «سید حسن آن جوانمرد خوش روی دیلمی (62) خروج می کند . . . و دست بیعت به حضرت مهدی (عج) می دهد و خود و اصحاب اش با آن حضرت بیعت می کنند، اما چهل هزار نفر صاحبان مصاحف که به زیدیه معروف هستند، بیعت نمی کنند و می گویند: "این کار سحر بزرگی است . "» . در ابتدای حدیث، آمده که حضرت مهدی . معجزاتی را نشان می دهد . با این کلام، دو لشکر، با هم درگیر می شوند . حضرت مهدی (عج) به طرف طائفه ی منحرف آمده و آنان را نصیحت و به پیروی خویش دعوت می کند، ولی ایشان بر لجاجت و طغیان خود می افزایند و آن حضرت، فرمان به کشتن آنان می دهد . پس همه را از بین می برند . . . (63) ب) بتریة (64) . عن ابی الجارود، عن ابی جعفر (علیه السلام) : «. . . یسیر الی الکوفة فیخرج منها سته عشر الفا من البتریة، شاکین فی السلاح، قراء القرآن، فقهاء فی الدین . . .» (65) ; ابوجارود، نقل می کند که امام باقر (علیه السلام) فرمود: «. . . هنگامی که حضرت قائم قیام کند، به سوی کوفه رهپسار می شود . در آن جا . . . شانزده هزار نفر از فرقه ی بتریه، مسلح در برابر امام می ایستند . آنان، قاریان قرآن و فقیهان دینی هستند و پیشانی آنان از عبادت زیاد پنیه بسته، چهره های شان در اثر شب زنده داری زرد شده است و نفاق سراپای شان را پوشانده است یک صدا فریاد بر می آورند و به حضرت می گویند: «ای پسر فاطمه! از همان جا که آمده ای باز گردد; زیرا . به شما نیازی نداریم .» . پس آن حضرت، شمشیر می کشد و همه را از میان بر می دارد . . . این روایت نیز با قطع نظر از سند، محور خاصی را که همان خوارج از طائفه بتریه است، مورد بحث قرار می دهد، نه این که جهانیان را به قبل برساند و نفوذ بالله . کشتار راه بیندازد . ج) خوارج مروج الذهب . حدیث مرسله را از امیر المؤمنین (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: امیرمؤمنان (علیه السل
ک تتمنی فجرة قریش لو ان لها مفاداة من الدنیا وفیها لیغفرلها . لانکف عنهم حتی یرضی الله . . . (54) حادث بن عبدالله اعور همدانی گوید: امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: «پدرم فدای فرزند برگزیده ی کنیزان - یعنی قائم از فرزندان اش - بادا! او، آنان را خوار می سازد و جام شرنگ به ایشان می نوشاند و به آنان جز شمشیر خون ریز مرگ آخرین نخواهد داد . پس در این هنگام، زشتکاران قریش آرزو می کنند که ای کاش دنیا و هر آن چه در آن است، از آن ایشان بود و آن را فدا می دادند تا گناهان شان بخشوده شود، ولی دست از ایشان بر نخواهیم داشت تا این که خداوند راضی شود .» . این روایات، شاید بر روایات دیگر حاکم باشد و آن روایات را نیز تفسیر و تبیین کند، چون، به طور واضح و آشکار می فرماید، محدوده ی قتل، همانا زشتکاران قریش است . 2 - اهل عراق (اهل السواد) </H3> حدیث 1 . . . - عن رفید بن ابی هبیرة، قال: قلت لابی عبدالله (علیه السلام) : «جعلت فداک یابن رسول الله! یسیر القائم بسیرة علی ابن ابی طالب فی اهل السواد» . فقال: " لا; یا رفید! ان علی ابن ابی طالب سار فی اهل السواد بما فی الجفر الابیض، وان القائم یسیر فی العرب بما فی الجفر الاحمر .» . قال: قلت له: «جعلت فداک! وما الجفر الاحمر؟» . قال: «فامر اصبعه الی حلقه، فقال: «هکذا یعنی الذبح . ثم قال: «یا رفید! ان لکل اهل بیت نجیبا شاهدا علیهم شافعا لامثالهم .<SUP> (55) » ; رفید، غلام ابن هبیره گوید: به امام صادق (علیه السلام)، عرض کردم: «یابن رسول الله! فدایت بشوم! آیا قائم (عج) در میان اهل سواد (اهل عراق) به سیرت و طریقه ی علی بن ابی طالب (علیه السلام)، رفتار می کند؟» . فرمود: «نه، یا رفید! همانا، علی بن ابی طالب، (علیه السلام) در میان اهل عراق، به طریقی رفتار کرد که در جفرا بیض است; یعنی، به طریق ملایمت با ایشان رفتار کرد، ولی قائم (علیه السلام) به روشی با عرب رفتار می کند که در جفراحمر است .» . عرض کردم: «فدای تو بشوم! جفراحمر چیست؟» . آن حضرت، انگشت خود را به حلق اش کشید و فرمود: » این گونه رفتار می کند .» ; یعنی سرهای دشمنان را می برد . بعد از آن فرمود: «یا رفید! البته، با هر اهل بیتی نجیب و جواب دهنده ای است که به کرده های اهل خود شاهد است . و به امثال آنان شفاعت کننده است .» . در مورد «رفید» ، مرحوم خوئی، ساکت است، ولی مامقانی گوید، از این روایت، حسن عقیده ی او ظاهر است (56) . در این روایت نیز حدود محورها، کاملا، مشخص شده است و آن، این که تمامی عراق و تمای عرب مورد نظر نیست . خود حضرت علی با تمامی عراق و عرب، سر جنگ نداشت، اینکه خصوص ناکثین و عهد شکنان بودند . امام عصر (ع) نیز با خصوص ناکثین و مخالفان مقابله می کند . حدیث 2 . . . - عن عبد الرحمان بن الحجاج، عن الصادق (علیه السلام) قال: «اذا قام القائم و اتی رحبة الکوفة » ، فقال برجله هکذا او اوما بیده الی موضع ثم قال: «احفروا ها هنا .» . فیحفرون، فیستخرجون اثنی عشر الف درع (واثنی عشر درع) واثنی عشر الف سیف، واثنی عشر الف بیضة لکل بیضة وجهان، ثم یدعو اثنی عشر الف رجل من الموالی من العرب والعجم فیلبسهم ذالک، ثم یقول: «من لم یکن علیه مثل ما علیکم فاقتلوه .» (57) ; از عبدالرحمان بن حجاج نقل شده که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «چون قائم (علیه السلام) قیام، کند، در رحبه ی کوفه (محله یا میدانی در کوفه است) می آید و به جایی اشاره کند و فرماید: «این جا را حفر کنید» . چون حفر کنند، دوازده هزار زره، دوازده هزار شمشیر و دوازده هزار کلاه خود، بیرون آرند . سپس دوازده هزار مرد از غلامان عرب و عجم را بخواند که اسلحه بر اندام شان بپوشاند و گوید: «هر که را چنین سلاحی در برندارد، بکشید .» . این روایت، از نظر سند، مرفوعه و ضعیف است، شاید این اقدام، در ارتباط با نقطه ی خاصی از کوفه - رحبه - باشد، نه این که تمامی افرادی را که این فرم خاص از لباس را ندارند; زیرا، معنای آن، چنین می شود که تمامی ساکنان کره ی زمینی را باید نابود کنند! حدیث 3 (قتال با سفیانی در کوفه) - چون حدیث . طولانی است، به ترجمه ی آن اکتفا می شود . سیدعلی بن عبد الحمید، در کتاب الغیبة، حدیث مرفوعه ای را از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: «قائم (علیه السلام) می آید تا این که به نجف می رسد . در آن حال، لشکر سفیانی، از کوفه به سوی آن حضرت و اصحاب او بیرون می آیند، در حالی که جمعیت خلایق با آن حضرت است . این قضیه، در روز چهارشنبه واقع می شود . آن حضرت . مردم را دعوت می کند و به حق خود سوگند می دهد و به ایشان خبر می دهد که من مظلوم و مقهور شده ام . و می فرماید: «هر که در خصوص خدا با من مصاحبه و گفت و گو کند، همانا، من، نزدیک ترین مردم به خدا هستم . . .» . در جواب اش گویند: «از هر جا که آمده ای بازگرد به همان جا، ما را به تو نیازی نیست، زیرا، ما، شما را شناخته و امتحان کرده ایم » .
ام) پس از شکست خوارج، هنگام گذشتن از گشستگان آنان فرمود: "آن کس شما را به کشتن داد که شما را فریفت .» . پرسید شد: «او کیست؟ » . فرمود: «شیطان و نفس های پلید» . اصحاب گفتند: «خداوند، ریشه ی آنان را تا پایان دنیا قطع کرد .» . حضرت پاسخ داد: «نه; سوگند به آن که جان ام در دست او است! آنان در صلب های مردان و رحم زنان خواهند بود و پی در پی خروج خواهند کرد تا آن که بر سرکردگی شخصی به نام «اشحط » (66) میان رود دجله و فرات خروج کنند . در آن روزگار، مردی از اهل بیت ما، به جنگ او می رود و او را به هلاکت می رساند و از آن پس هیچ قیامی از خوارج تا روز قیامت نخواهد بود .» (67) باز در این روایت مرسله، سخن از کشتار نیست . بلکه محور، بحث قتل رئیس و فرمانده خوارج به دست حضرت است . و پس از آن، هیچ گونه تحریکی از آنان صورت نمی گیرد . د) مرجئه (68) بشیر ابن اراکه نبال . روایت کرده که امام باقر (علیه السلام) فرمود: «ویح هذه المرجئة الی من یلجؤون غدا اذا قام قائمنا؟» . قلت: «انهم یقولون: "لو قد کان ذالک کنا و انتم فی العدل سواء" .» . فقال: «من تاب تاب الله علیه، ومن اسر نفاقا فلا یبعد الله غیره ومن اظهر شیئا اهرق الله دمه .» . ثم قال: «یذبحهم - والذی نفسی بیده! کما یذبح القصاب شاته .» و او مابیده الی حلقه . . . - » (69) حضرت فرمود: «وای به حال مرجئه، هنگامی که قائم ما قیام کند، به چه کسی پناه خواهند برد؟» . راوی گفت: «می گویند: در آن هنگام که ما و شما در برابر عدالت یک سان خواهیم بود .» . فرمود: «هر یک از آنان توبه کنند، خدا، از او می گذرد و اگر در درون خود نفاق و دورویی داشته باشد، خداوند، جز او کسی را تبعید و آواره نمی کند و اگر چیزی از آن نفاق را آشکار سازد، خداوند خونش را خواهد ریخت .» . سپس فرمود: «سوگند به ان که جان ام در دست او است! همچنان که قصاب، گوسفندش را سر می برد، آنان را خواهد کشت .» و یا دست به پیشانی اشاره کرد . ه) مقدس نماها محمد بن ابی حمزه، به واسطه ی یکی از اصحاب خود، از امام صادق (علیه السلام) روایت می کند آن حضرت فرمود: «القائم یلقی فی حربه مالم یلق رسول الله ان رسول الله اتاهم وهم یعبدن حجارة منقورة وخشبا منحوتة، وان القائم یخرجون علیه فیتاولون علیه کتاب الله، ویقاتلونه علیه .» (70) ; قائم (علیه السلام)، در پیکار خود با چنان چیزی مواجه خواهد شد که رسول خدا (صلی الله وعلیه واله وسلم) با آن مواجه نگردید . همانا، رسول خدا، در حالی به سوی آنان آمد که بت های سنگی وجوب های تراشیده را پرستش می کردند، ولی قائم (عج) چنان است که علیه او خروج می کنند و کتاب خدا را علیه او تاویل می کنند . و به استناد همان تاویل، با او به جنگ برمی خیزند . از این روایت چنین به دست می آید که حضرت، مورد فجا و ظلم و بی مهری مردم قرار می گیرید . بنابراین، هر واکنشی را که دشمنان دیدند، نتیجه ی طبیعی عمل خودشان است . لذا جا دارد به جای بررسی روایات قتل، به بررسی روایات ظلومیت حضرت مهدی و بی مهری مردم به ایشان بپردازیم . 5 - ناصبی ها ابوبصیر می گوید: به امام صادق (علیه السلام) غرض کردم: «رفتار امام مهدی (عج) با ناصبی ها و کسانی که با شما دشمنی دارند چه گونه خواهد بود؟» فرمود: «یا ابا محمد! ما لمن خالفنا فی دولتنا من نصیب . ان الله قد احل لناد ماءهم عند قیام قائمنا . محرم علینا وعلیکم ذالک، فلا یغرنک احد! اذا قام قائمنا انتقم لله ولرسوله ولنا اجمعین » ; (71) ای ابا محمد! در دولت و حکومت ما، مخافان، بهره ای نخواهند داشت . خداوند، برای ما، خون شان را در آن هنگام حلال خواهد کرد، ولی امروز، خون شان بر ما و شما حرام است، پس کسی تو را فریب ندهد . بدان که روزگاری که قائم ما قیام کرد، حضرت، برای خدا و رسول اش و برای ما، انتقام خواهد گرفت . البته امام با توجه به این که نواصب، دشمن ائمه ی طاهر هستند و دشمنی با آنان را دین خود می دانند، از از این باب، محدور الدم هستند، ولی آن بدین معنا نیست که حضرت، هر محدور الدم را به قتل برساند . چنان که دسته ی دیگر، بویژه کسانی که از قدرت ظاهر نیز برخوردار بودند، دست به این کار نزدند . 6 - منافقان ابو حمزه ی ثمالی از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: «. . . ولو قد قام القائم (علیه السلام) ما احتاج الی مسائلتکم عن ذالک ولاقام فی کثیر منکم من اهل النقاق حد الله » ; هنگامی که حضرت قائم قیام (علیه السلام) قیام کند . نیازی ندارد که از شما درخواست یاری کند و نسبت به بسیار از شما منافقان، حد خدا را جاری می کند . (72) در این روایت نیز محور ما منافقان هستند . ایشان، حد خداوند را اجرا می کند . این از اولیات و لوازم حکومت الهی است . نیز امام حسین (علیه السلام) به فرزندش امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: «سوگند به خدا! خون من از جوشش باز نمی ایستد تا این که خداوند، مهدی (عج) را برانگیزد . آن حضرت، به انتقام خون م
ن از منافقان فاسق و کافر . هفتاد هزار نفر را می کشد .» . (73) اولا، این روایت; مرسل است . ثانیا، محور، منافق و فاسق و کافر است . ثالثا، به قرینه ی روایات دیگر . این روایت را حمل بر موردی می کنیم که بر نفاق و کارشکنی و لحاجت خود اصرار می ورزند . نیز امام باقر، (علیه السلام) می فرماید: «هنگامی که حضرت قائم (عج) قیام کند، به کوفه می آید . چندین هزار مسلح فریاد بر آورند که از هر جا که آمدی، به آن جا بازگرد که ما را نیازی به فرزندان بنی فاطمه نیست . امام، آنان را تا آخرین نفرشان می کشد . سپس وارد کوفه می شود و هر منافق شک گرایی را می کشد و کاخ های شهر را ویران می کند و هر مسلح مخالف را از بین می برد تا این خدای عزوجل راضی شود .» (74) 💠این، همان روایت بثریه است که بحث آن قبلا گذشت . از نظر سند، مرسل است . قاطعیت امام در برخورد با خودی ها سعدان بن مسلم، ار بعض رجال اش . از امام صادق (علیه السلام)، روایت می کند که آن حضرت فرمود: «. . . بینا الرجل علی راس القائم یامره وینهاه <SUP> (75) (یامر وینهی) اذ قال: «ادیروه » . فیدیرونه الی قدامه، فیامر بضرب عنقه، فلا یبقی فی الخافقین شی ء الا خافه » ; (76) در آن میان که مردی پشت سر قائم ایستاده و امر و نهی می کند، ناگاه آن حضرت امر می کند و دستور می دهد که او را برگردانید . پس او را به پیش روی آن حضرت بر می گردانند و حضرت فرمان می دهد که گردن او زده شود . پس در شرق و غرب، چیزی باقی نمی ماند جز این که از او (قاطعیت او در اجرای احکام الهی) می هرساد . از نظر مسند، این روایت، مرسل است و این روایت، دلالت بر این دارد که حضرت، به علم خود، در مقام قضا و اجرای حدود عمل می کند . بالاخره، پس از برسی روایات، چنین به دست می آید که درباره ی حجم و عدد قتل و انتقام، جانب افراط و تفریط گرفته شده و واقع، چیز دیگر است . سیاست امام، همان سیاست پیامبر اکرم است . گاهی مقتضای رافت و عدالت و گستردن عدالت بر جامعه این است که دشمنان لجوج و اعداد لدود که هرگز و به هیچ وجه با حکومت حضرت مهدی کنار نمی آیند . که البته عدد آنان هم زیاد نیست، ولی متاسفانه مبالغه بسیاری شده - از سر راه بردارد . از طرفی، برای پا کردن حکومت الهی، آن هم به گستردگی جهان، این حجم عدد از تلفات، طبیعی به نظر می رسد مخصوصا با توجه به جمعیت جهان آنروز که این مقدار، درصد بسیار ناچیزی شمرده شود . پی نوشت ها: 1) ر . ک: حاشیه ی سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 339; تفسیر ابن کثیر، ج 4، ص 17 . 2) الغیبة نعمانی، ص 283، باب 15، ح 1; اثبات الهداف، ج 3، ص 543; بحارالانوار، ج 52، ص 356; معجم الاحادیث، ج 3، ص 305 . 3) مرحوم مجلسی فرماید: «العلق، خون غلیظ را می گویند . این جمله (مسح العرق والعلق) کنایه از برخورد با سختیها و مشکلاتی است که موجب عرق کردن و جراحاتی می شود که از آن خون بیرون ریزد .» (بحارالانوار، ج 5، ص 358). 4) همان، ح 2 . 5) همان، ح 3 . 6) بحار الانوار، ج 20، ص 54 . 7) سفینه البحار، ج 1، ص 565 . 8) چشم اندازی به حکومت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ص 131 . 9) همان . 10) واقع در شما او غرب قسطنه طنیة است حموی می گوید: امروز این نقاط، در دست فرنگ است و پاپ در آن سکونت دارد . (معجم البلدان; ج 3 . ص 10 . به فرهنگ معین; ج 5، ص 634 رجوع شود). 11) عقدالدرر، ص 189، باب 9، ف 1; معجم الاحادیث، ج 3، ص 124 . 12) عقدالدور، 89 . 13) البدایه والنهایة، ج 7، ص 44 . 14) کمال الدین، ج 2، ص 655 - 656، ب 57، ح 29; الغیبة، طوسی، ص 206 (با اندکی تفاوت در عبارت «قلنا: اذا ذهب ثلثا الناس فمن یبقی؟») 15) الغیبة، نعمانی، ص 274، ب 14، ح 54 . 16) کمال الدین، ج 2، ص 655، ب 57، ح 27 . 17) الغیبة، نعمانی، ص 284، ب 15، ح 4 . 18) اثبات الهداة، ج 2، ص 585، ب 32، ف 59، ح 792; بحارالانوار، ج 52، ص 387، ب 27، ح 203 - و باسناده (السید علی بن عبدالحمید فی کتاب الغیبة) الی کتاب الفضل بن شاذان رفعه الی عبدالله بن سنان عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال: 19) شاید مقصود این باشد که یکی از فرزندان پیامبر و علی علیهما اسلام بود . 20) معجم البلدان، ج 3، ص 283; موارد السجن، ص 367; مجمع البحرین، ج 5، ص 188 . 21) بصائر الدرجات، ص 141 . اثبات الهداة، ج 3، ص 523 . 22) همان . 23) نهج البلاغة، حکمت 110 . 24) الغیبة نعمانی، ص 253، ب 14، ح 13 . 25) کافی، ج 8، ص 233; معجم الاحادیث، ج 4، ص 36 . 26) بحارالانوار، ج 60، ص 213، ب 36، ح 23 . 27) کمال الدین، ج 1، ص 327 . 28) الغیبة، نعمانی، ص 231، ب 13، ح 14; عقدالدرر، ص 226، ب 9، ف 3; اثبات الهداة، ج 3، ص 539; بحارالانوار، ج 52، ص 353 . 29) الکافی، ج 5، ص 33، ح 4: عن علی بن ابراهیم، عن ابیه، عن اسماعیل بن مراد، عن یونس، عن ابی بکر الحضرمی . قال . . . ; المحاسن، ص 320، ح 55; (معجم الاحادیث، ج 4، ص 38). 30) مراه العقول،
ج 18، ص 361 . 31) تنقیح المقال، ج 1، ص 145 . 32) مستدرکات علم رجال الحدیث، ج 1، ص 365 . 33) ابن حماد، ص 96 - حدثنا ابو هارون، عن عمر بن قیس الملای، فی المنهال، عن زر بن حبیش، سمع علیاا یقول: عرف السیوطی، ج 2، ص 73; کنز العمال، ج 1، ص 589; ابن طاووس، ص 66; عرف السیوطی، ج 2، ص 73; کنزالعمال . . . . ابن طاووس . 34) کمال الدین، ج 1، ص 318، ب 30، ح 5 . 35) این حدیث، به گونه ی دیگری تفسیر و شرح داده شود . به مجله انتظار، شماره 3، ص 203 مقاله «حکم تسمیه ی نام حضرت مهدی » مراجعه شود . 36) الغیبة، نعمانی، ص 164 . 37) النهایة، ج 5 . 38) اصول کافی، ج 1، ص 200 . 39) بصائرالدرجات، ج 5، ب 16 . 40) بحارالانوار، ج 26، ص 154 . 41) احتجاج، ج 2، ص 323; بحارالانوار، ج 53، ص 174; مستدرک الوسائل، ج 3، ص 518 . 42) اصول کافی، ج 1، ص 397; کمال الدین، ج 2، ص 671 . 43) ر . ک: مقدمه کتاب الامام المکیه . 44) بحارالانوار، ج 52، ص 307; اثبات الهداة، ج 3، ص 582 - 583، ح 773; معجم الاحادیث، ح 3، ص 295 . 45) الغیبة، نعمانی، ص 253، ب 14، ح 13; بحارالانوار، ج 52، ص 230 . 46) الغیبة، نعمانی، ص 307، ب 19، ح 2; اثبات الهداة، ج 3، ص 545، ب 32، ف 27، ح 533; حلیة الابرار، ح 2، ص 633 . 47) الغیبة نعمانی، ص 236، ب 13، ح 25; بحارالانوار، ج 52، ص 349 . 48) بحارالانوار، ج 52، ص 308، ح 83 . 49) بحارالانوار، ج 52، ص 308 . 50) الغیبة نعمانی، ص 233، ب 13، ح 18; عقدالدرر، ص 227، ب 9، ف 3; اثبات الهداة، ج 3، ص 539، ب 32، ح 501; حلیة الابرار، ج 2، ص 354; بحارالانوار، ج 52، ص 354 . 51) ارشاد، ص 364; کشف الغمة، ج 3، ص 255; معجم الاحادیث، ج 4، ص 42 . 52) مجمع البحرین، ج 2، ص 123; معجم البلدان، ج 2، ص 214; امام حسین در مکه، طبسی، ص 18 . 53) دلائل الامامة، ص 241; معجم الاحادیث، ج 3، ص 306 . 54) الغیبة نعمانی، ص 229، ب 13، ح 11 . 55) بسائر الدرجات، ص 152 . ب 14، ح 4; معجم الاحادیث . ج 4، ص 47 . 56) تنفیع المقال، ج 1، ص 434 . معجم رجال الحدیث، ج 7، ص 200 . 57) اختصاص، ص 334; بحارالانوار، ج 52، ص 377; معجم الاحادیث، ج 4، ص 47 . 58) بحارالانوار، ج 52، ص 387; اثبات الهداة، ج 3، ص 585; معجم احادیث الامام المهدی، ج 4، ص 44 . 59) بحارالانوار، ج 52، ص 376 . 60) مرآة العقول، ج 26، ص 160 . 61) الغیبة نعمانی، ص 297 . 62) دیلم، محلی در منطقه ی در میان شمال قزوین و گیلان است . 63) بحارالانوار، ج 53، ص 15 . 64) تتریة، یک از قرقه های زیدیه، از پیروان کثیر النوی هستند . آنان، عقاید مشابهی با سلیمانیه، یکی دیگر از فرقه های زیدیه دارند . در اسلام و کفر عثمان توقف و تردید دارند . در مسائل اعتقادی، مشرب اعتزال و در فروع فقهی، بیش تر پیرو ابوحنیفه هستند . گروهی از آنان نیز پیرو شافعی یا مذهب شیعه هستند . بهجة الامال، ج 1 . ص 95، ملل و نحل، ج 1، ص 161 . 65) دلائل الامامه، ص 241; معجم الاحادیث، ج 3، ص 306 - 307 . 66) الاشحط: الکثره والاشاع فی الشیی ء . 67) مروج الذهب، ج 2، ص 418 . 68) مرجئه، گروهی از فرقه های اسلامی هستند که معتقدند . معصیت کردن، ضرری به ایمان انسان نمی زند، و با کفر، اعت خداوند سودی ندارد . به این گروه مرجئه می گویند، چون بر این باور هستند که خداوند عذاب دادن آنان را تاخیر انداخته است . مجمع البحری، ج 1، ص 177 . 69) الغیبة نعمانی، ص 283; بحار الانوار، ج 52، ص 357; معجم الاحادیث، ج 3، ص 305 . 70) الغیبة نعمانی، ص 297 . 71) بحارالانوار، ج 52، ص 376 . 72) تهذیب، ج 6، ص 172; وسائل الشیعه، ج 11، ص 483; ماراذ الاخیار، ج 9، ص 455 . 73) مناقب، این شهر آشوب، ج 4، ص 85; بحار الانوار، ج 45، ص 299 . 74) بحارالانوار، ج 52، ص 338; ارشاد، ص 364; معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 309 . 75) کذا والظاهر زایدة الضمیر فیهما والا «یامر وینهی » ویوید ذالک الخبر الآتی . 76) الغیبة نعمانی، ص 239، ب 13، ح 32 . . 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
. شبهه شماره 844 📌متن شبهه👇👇 آیا این درست است که میوه شیرین، دوستدار و محب اهل بیت(ع) است و میوه تلخ، دشمن اهل بیت؟ آیا طبق حدیث زیر؛ خربزه محب و دشمن اهل بیت است؟ آیا این حدیث صحیح است که شیعه در کتاب‌های خود آورده است: از حمزه بن محمد العلوی از احمد بن محمد الهمدانی از منذر بن محمد از حسین بن محمد از سلیمان بن جعفر از پدرش و او از پدرش و پدر بزرگش فرمود: امیر المؤمنین علی(ع) خربزه را برداشت و میل کرد، ولی طعمش خیلی ترش بود؛ لذا آن‌را انداخت و فرمود: «دور شو». کسی از او پرسید که چه شده است؟ او فرمود: «رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند از حیوانات و گیاهان اقرار گرفته تا اهل بیت را دوست بدارند. هر میوه‌ای که این امر را قبول کند و عمل کند طعمش شیرین است و هر مخالفی، طعمش تلخ و ترش است». بدین وسیله می‌توان مذهب هر میوه را شناسایی کرد! 📌پاسخ به شبهه👇👇 متن عربی روایت به نقل از شیخ صدوق(ره) چنین است: «حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيُّ قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ قَال حَدَّثَنَا الْمُنْذِرُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنِ الرِّضَا(ع) قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَخَذَ بِطِّيخَةً لِيَأْكُلَهَا فَوَجَدَهَا مُرَّةً فَرَمَى بِهَا فَقَالَ بُعْداً وَ سُحْقاً فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا هَذِهِ الْبِطِّيخَةُ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَخَذَ عَقْدَ مَوَدَّتِنَا عَلَى كُلِّ حَيَوَانٍ وَ نَبْتٍ فَمَا قَبِلَ الْمِيثَاقَ كَانَ عَذْباً طَيِّباً وَ مَا لَمْ يَقْبَلِ الْمِيثَاقَ كَانَ مِلْحاً زُعَاقا»؛[1] على(ع) خربزه‌اى را گرفتند تا بخورند ولی تلخ بود، حضرت علی آن‌را به زمين انداخته و فرمود: «از چشم دور شوى و نابود گردى!» پرسیدند: يا امير المؤمنين! اين خربزه چه نقصى دارد 🌐 آن‌حضرت فرمود: «رسول خدا(ص) فرمودند: خدای تبارک و تعالى، مودّت و دوستى ما را به هر حيوان و نباتى عرضه كرد آنچه از آنها پذيرفتند شيرين و پاكيزه گشته و آنچه نپذيرفتند شور و تلخ گرديدند». سند این روایت و روایات دیگر - که علامه مجلسی(ره) در «بحار الانوار» تحت عنوان «ما أقر من الجمادات و النباتات بولايتهم(ع)» آورده است - به جهت مجهول بودن برخی از راویان آن، ضعیف است. اما درباره متن روایت باید به چند نکته توجه نمود: 1. علامه مجلسی(ره) درباره این دسته از روایات می‌گوید: «اين قبيل اخبار، از متشابهاتى است كه تأويل آنها را جز خدا و راسخين در علم نمی‌داند. تأويل آنها را بايد برگردانيم به خود ائمه(ع)». سپس احتمالاتی را درباره این دسته از روایات بیان می‌کند: «ممكن است گفته شود شايد خداوند به عقيق، شعور عنايت كرده و بعد تكليف به ولايت نموده سپس شعور را از او گرفته است. ممكن است استعاره تمثيلى باشد براى اشاره نمودن به خوبى و زشتی بعضی از چیزها و ارزش و زشتی آنها؛ زيرا چیزهای خوب و با ارزش از هر نوع و جنس، يک نوع مناسبتى براى حسن خود بايد داشته باشند و چیزهای بد و بی‌ارزش نيز مناسبتى براى بی‌ارزشى و بدى خود دارند پس هر چيزى كه داراى شرافت و ارزش است نسبت دارد به شريف‌ترين شرافتمندان، محمّد و اهل بيت او(ص) گويا پيمان ولايت از آنها گرفته شده و آنها پذيرفته‌اند. يا منظور اين است كه اگر اينها درک داشتند ولايت را می‌پذيرفتند. همچنين هر چيزى كه در او يک رذالت و پستى است تمام آنها نسبتى با خبيث‌ترين خبائث دارند، دشمنان اهل بيت(ع) و جداى از اهل بيت هستند؛ مثل اين‌كه پيمان ولايت از آنها گرفته شده نپذيرفته‌اند و پيمان دشمنان كه گرفته شده قبول كرده‌اند يا اين است كه اگر داراى شعور بودند از پذيرفتن ولايت امتناع داشتند و ارتباط با دشمنان آنها را می‌پذيرفتند».[2] 2. برخی از محققان حدیث‌شناسی؛ این دسته از روایات را جزو نوادر می‌دانند.[3] 3. شاید بتوان متن این‌گونه از روایات را به بیان زیر توجیه نمود؛ خداوند در قرآن از میوه پاکیزه و میوه خبیثه نام برده است: «سرزمين پاكيزه، گياهش به فرمان پروردگار می‌رويد؛ امّا سرزمين‌هاى بدطينت (و شوره‌زار)، جز گياه ناچيز و بی‌ارزش، از آن نمی‌رويد؛ اين‌گونه آيات [خود] را براى آنها كه شكرگزارند، بيان می‌كنيم!».[4] 🌀همچنین از درخت پاکیزه و درخت نفرین شده و لعنت شده نام برده: «...همچنين شجره ملعونه (درخت نفرين شده) را كه در قرآن ذكر كرده‌ايم».[5] ❇«آيا نديدى چگونه خداوند "كلمه طيّبه" (گفتار پاكيزه) را به درخت پاكيزه‌اى تشبيه كرده كه ريشه آن [در زمين] ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟».[6] 🔸«[همچنين] "كلمه خبيثه" (سخن آلوده) را به درخت ناپاكى تشبيه كرده كه از روى زمين بركنده شده، و قرار و ثباتى ندارد».[7] خداوند در قرآن کریم
به زیتون و انجیر قسم خورده و درخت زیتون را مبارک دانسته: «قسم به انجير و زيتون».[8] 💠«همچون يک ستاره فروزان، اين چراغ با روغنى افروخته می‌شود كه از درخت پربركت زيتونى گرفته شده است».[9] با توجه به این‌که زیتون بسیار تلخ است ولی باز هم خدا به آن قسم خورده است. وقتی خداوند به چیزی قسم می‌خورد، برای او خیلی اهمیت دارد. 🔹پس نمی‌توان به‌طور کلی گفت؛ هر میوه تلخی به امامت اهل بیت اقرار نکرده و هر میوه شیرین اقرار کرده است؛ چون بعضی میوه‌ها ذاتاً تلخ مثل زیتون، لیمو ترش، سیب ترش، و بعضی دیگر ذاتاً شیرین آفریده شده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت؛ مضمون حدیث اشاره به این دارد، میوه‌ای که ذاتاً شیرین آفریده شده برخلاف مقتضای طبیعتش تلخ گردد، به ولایت اهل بیت(ع) اقرار نکرده، و اگر شیرین باشد به ولایت آن بزرگواران اقرار کرده است. [1]. شیخ صدوق، محمد بن على، علل الشرائع، ج 2، ص 464، قم، کتاب فروشی داوری، چاپ اول، 1385ش. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 27، ص 283 – 284، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [3]. عطاردى، عزيز الله، مسند الإمام الرضا أبى الحسن على بن موسى(ع)، ج 1، ص 233 – 235، مشهد، آستان قدس رضوى، چاپ اول، 1406ق. [4]. اعراف 58: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ». [5]. اسرا 60: «...و الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآن». [6]. ابراهیم 24: «كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماء». [7]. ابراهیم 26: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ». [8]. تین، 1. [9]. نور 35: «كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَة». 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
. متن شماره845 📌جدیدا تصویری از یک فرد معلوم الحال بعنوان امام جمعه موقت نطنز منتشر شده است که این فرد در یک پارتی در حال رقص است. تصویر درلینک اخرمتن ...امام جمعه موقت نطنز هستند. 👈شباهتی با آن عکس ضد انقلاب دیدید خبر بدهید. 📌مواظب فضای مجازی باشیم چرا خودمان را مدیون کنیم آیا ضد انقلاب برایش خیلی سخت است که یک نفر را در لباس روحانیت بیاورد و بعد یک عکس مستهجن از او منتشر کند؟ 👈جالب تر همه این جاهلانی است که اصلا امام جمعه موقت نطنز را ندیده اند و عکس را منتشر می کنند و بلندگوی دشمن می شوند. ای_پایین https://www.irna.ir/news/82394570/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%B7%D9%86%D8%B2-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%8A-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8 . 📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/EkHg3LwMEttI7wl0IdGjAR 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobahat.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋