eitaa logo
پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۵
63.2هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
4هزار ویدیو
50 فایل
﷽ 🔻آیدی مدیر مجموعه پاسخ به شبهات: @Mohaanna ⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج کامل لینک مورد رضایت ماست تبادل و تبلیغات https://eitaa.com/taabblighat 🌐بقیه پیام رسان ها : 🔸http://zil.ink/pshobahat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️خیلی جالب است! هروقت یک دروغ شاخدار سر هم می‌کند همیشه یک نفر در ایران پیدا می‌شود که گفته بی‌بی‌سی را تایید کند. عضو ستاد مبارزه با کرونا!!!!! بدون ارائه هیچ سندی در مصاحبه با مدعی شده است که آمارهای واقعی کرونا ۲۰ برابر آمار اعلام وقتی عضو ستاد مقابله با کرونا بدون ارائه هیچ سندی اعتبار دولت و آمارهای دولتی را زیر سوال می‌برد چه انتظاری باید از دستگاه پروپاگاندای ملکه داشته باشیم 💬 amirsalehi -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌متن شبهه👇 آن عقل که در نظام دینی و سنتی ما از آن سخن گفته شده و آن تعقلی که به آن دعوت شده به هیچ وجه به معنای عقلانیت عصر جدید نیست در نظام سنتی عقلانیت که عقل را قربانی کنیم پای سنت پای دین و پای همه اشخاص عقل قربان کن به پیش مصطفی حسبی الله گو که الله ام کفی 📌 *پاسخ به شبهه*👇 1️⃣ عقل و عقلانیت در نگاه دینی و در نگاه عصر جدید بخصوص در دنیای غرب، از جهاتی مشابه و از جهاتی متفاوتند. 2️⃣ عقل ابزاری که وسیله ای برای فهم و تعلیم است را هم در نگاه دینی قبول دارند و هم در نگاه عصر جدید، ما برای فهم و تعلیم معارف دین به عقل نیاز داریم. در دنیای غرب هم از عقل ابزاری برای فهم داده های حسی و تجربی و تعلیم نتایج آن استفاده می کنند. 3️⃣ اما در نگاه دینی ما عقل منبعی هم داریم یعنی برخی از معارف دین به وسیله عقل اثبات، توجیه و از آنها دفاع می شود(العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان). در نگاه دینی عقل محدودیتهای بسیاری دارد و به تنهایی نمی تواند انسان را به سعادت برساند، بلکه انسان باید علاوه بر استفاده از حس و تجربه و عقل، از وحی و تعالیم پیامبران الهی هم استفاده نماید. 4️⃣ مولوی هم در اشعار خود عقل کلی که عقلی نورانی و به دور از شک و وهم و شهوت است را قبول دارد و می پذیرد که با معارف دین تعارضی ندارد، اما عقلی جزئی حسابگر را که مصلحت اندیش و به فکر سود و زیان دنیایی است و آمیخته با شک و وهم و شهوت است را سرزنش می کند و می گوید در مقابل دین و پیامبر و وحی باید این عقل قربانی شود. مولوی تکیه بیش از حد به عقل جدای از وحی را مذمت می کند. 5️⃣ در عقلانیت دنیای غرب از ابزار حس و تجربه برای فهم همه چیز استفاده می کنند، بنابراین معتقدند گزاره های متافزیکی، ارزشی و دینی بی معنا هستند. آنها بیشتر از عقل ابزاری عرفی استفاده می کنند. 6️⃣ معارف قطعی و یقینی که در دین وجود دارند هیچ وقت با معارف عقلی و یقینی تضاد و تعارضی ندارند. 7️⃣ معارف دینی یا عقل پذیرند مثل اصول اعتقادی، یا عقل گریزند و عقل آنها را درک نمی کند مثل بعضی جزئیات احکام یا معاد و برزخ، یا عقل ستیزند که ما در اسلام نداریم. 8️⃣ در نگاه دینی ما تنها به وسیله عقل، آن هم عقل ابزاری عرفی به سعادت ابدی نمی رسیم بلکه باید پیرو پیامبران و امامان علیهم السلام باشیم تا سعادتمند شویم. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
⚠️ *توجه کنید* وقتی اعتراضات معیشتی و اقتصادی مردم که عامل اصلی ایجادش دولت‌های ناکارآمد و خائن هستن، 👈 به سمت اهانت و موضع‌گیری علیه کسانی که *امنیت* کشورو تأمین می‌کنن کشیده میشه؛ 👈 بدون هیچ تشکیکی دنبال رد پای اسرائیل و آمریکا و مزدوراشون بگردید.. 💬 آدم -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌متن شبهه👇 کلیپی در دنبای مجازی در حال انتشار است با موضوع زیر👇 اعتراف سید عباس خویی فرزند ایت الله خویی مبنی بر عوام فریبی مراجع در عصر حاضر 📌پاسخ به شبهه👇 این صحبت ها دانسته یا ندانسته خلاف واقع و تهمت است. 🌷مرجع بودن در میان علمای راستین مبتنی بر داشتن صلاحیت علمی و عملی بوده که به سختی کسب می شده است. برای مرجع شدن از دیر باز چیزی به نام اجازه نامه اجتهاد وجود داشته که برخی از مراجع به سختی و دقت به برخی از شاگردان خود که صلاحیت آنها را تشخیص می داده اند تقدیم می کرده اند و البته هنوز این رسم وجود دارد. 🌷مقلد بودن و تقلید کردن از زمان خود ائمه وجود داشته و ائمه برخی از شیعیان خود را به آنها ارجاع می داده اند. 🌷 پول تاثیر گذار است اما نه در مرجع شدن. بله اگر مرجعی پول داشته باشد و کمک کند و مساجد بسازد و خدمات بدهد و ... طبعا شناخته تر می شود و مقلدان او بیشتر می شوند ولی نه اینکه پول شخصی را مرجع کند. 🌷 ممکن است دشمن و استعمار با پول و برای مقاصد خود فردی را مطرح کند لکن این ربطی به اصل مرجعیت و کیفیت مرجع شدن ندارد و نباید این حکم را به همگان تسری و نسبت داد. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌پاسخ به شایعه ای مبني بر سو استفاده مالي داماد آيت الله موسوي جزايري در فضاي مجازي 👇 دفتر نماينده ولي فقيه در خوزستان با انتشار مطلبي اعلام كرد دامادهاي آيت‌الله موسوي جزايري به جز يكي از آنان كه روحاني‌زاده، كارمند دولتي و داراي فرزند طلبه است، همگي روحاني و از اساتيد حوزه و دانشگاه هستند و هيچ‌كدام فعاليت اقتصادي ندارند. www.irna.ir/news/82987640/ -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن‌گرافیک| چطور مجوز برگزاری هیئت بگیریم؟ fna.ir/eyxlam -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
📌متن شبهه👇 از آدم های مذهبی نما بترسید! آنان به درجه ای رسیده اند که مطمئن هستند، هر کاری بکنند اشکالی ندارد!! چون فکر می کنند، با عبادت کردن جبرانش می کنند. 📌 *پاسخ به شبهه*👇 جمله ای منسوب به دیتر هالروردن، بازیگر، کمدین و خواننده آلمانی است که می گوید: از آدم های مذهبی نه اما از آدم های مذهبی نما بترسید! آنان به درجه ای رسیده اند که مطمئن هستند، هر کاری بکنند اشکالی ندارد!! چون فکر می کنند، با عبادت کردن جبرانش می کنند. 👇 این سخن، سخن درست و به جایی است. اساساً ظاهر افراد نباید معیاری برای اعتماد کردن یا اعتماد نکردن به آنها باشد. ریش و تسبیح و انگشتر و چادر و نماز و روزه و جای مهر روی پیشانی، هیچ گاه معیار صحیحی برای قضاوت درباره شخصیت افراد نیست. یعنی بر اساس این ظواهر نمی توان گفت کسی خوب است و نمی توان گفت کسی بد است. نه مثل برخی افراد بدبین، باید نسبت به مردان دارای ریش و تسبیح و زنان چادری بدبین بود و نباید مثل برخی افراد خوش بین، به این دست انسانهای با ظاهر مذهبی، اعتماد صد درصد کرد. معیار خوب و بدی و معیار سنجش دینداری افراد در احادیث ما آمده است: امام صادق علیه السلام می فرمایند: لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِيَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ.(فریب نماز و روزه مردم را نخورید چه بسا انسانی به نماز و روزه حریص باشد به گونه ای که از ترک آن وحشت داشته باشد و اگر بخواهید آن ها را مورد آزمایش قرار دهید با راستگویی و امانت داری آزمایش کنید.) در حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام آمده است: لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ اعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِيثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ.(به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید، زیرا این اعمال ممکن است از روی عادتی باشد که شخص از ترک آن وحشت دارد. اما نگاه کنید به راستگویی و امانتداری افراد.) (کتاب کافی، جلد 2، باب الصدق و اداء الامانة، حدیث 2 و 12) -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
⚠️درخواست 50 هزار نفری را بجای موضع یک ملت جا میزنید و از مداخله خارجی در لبنان حمایت میکنید؟ کجای دنیا رسانه‌هایش اجاره دارند از یک اقلیت شورشی و خرابکار در کشوری دوست و همراه، حمایت کنند؟ امروز اگر برای حامیان خودفروشان لبنانی فکری نشود، دور نیست فردا این بلا را سرخودمان بیاورند. 💬 فرشاد مهدی پور -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌
💢دانیلا سمعان کیست؟ . او از جایگاهی برخوردار است که نظرش در توییتر سر و صدا به پا کرده و به خبر فارسی رسیده است؟ برایم جذاب شد ایشان را بشناسم! شاید با مطالعه آثار و افکارش بتوان از او بهره برد . فیلسوف است یا نظریه پرداز؟ آثارش چیست؟ جامعه شناس؟ یک مبارز انقلابی؟ یک فرد آکادمیک با راهبرد مشخص؟ یک رهبر مردمی؟ . اسم او را در گوگل جستجو کردم این جمله را آورد: مدل مشهور لبنانی! انواع و اقسام لباسها را می‌پوشد، لخت یا پوشیده جلوی دوربین‌ها راه می‌رود و از شرکت‌های پول می‌گیرد. یکی از سلبریتی هاست. ظاهرا در رشته مدلینگ هم تخصص دارد!!! . حالا چرا جامعه عقل خود را به امثال او می‌دهد؟ چرا رسانه های مخالف او را به خبر اول تبدبل می‌کنند تحلیلش با شما . این تیتر را مدتهاست برای مطالب این جماعت می‌نویسم: "جامعه را به چه کسانی می‌سپارد؟" . خاصیت ستاره سازی در دنیای مجازی همین است -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
⚠️🚨یکی از اتفاقات زیانبار رایج در فضای مجازی فارسی و غیرفارسی این است که کسی که از یک موضوع اطلاعات کافی ندارد، تصمیم می‌گیرد دیگران را راهنمایی کند! شروع می‌کند به نت‌برداری از مطالبی که مخلوط درست و نادرست‌اند و به اندازهٔ درک خود از آن‌ها برداشت و آن را برای راهنمایی عموم منتشر می‌کند! اسم یک شخص حقیقی یا حقوقی معروف را هم زیر مطلب می‌نویسد تا لطفش به مخاطبین تکمیل شود! مبادا زحمتش جدی گرفته نشود! عده‌ای هم با همین هدف چنین مطالبی را بازنشر می‌کنند و سبب می‌شوند کسانی که سواد و سواد رسانه‌ای کمی دارند دچار زیان‌های ناشی از باور چنین مطالبی شوند. کسی که این متن را به زبان انگلیسی نوشته فرق کوروناویروس‌های پیشین و کوروناویروس جدید را نمی‌دانسته و با یک سرچ از مطالب سال ۱۹۹۱ مطلب دزدیده است؛ این مطلب توسط یک دلسوز مشابه! که گمان می‌کرده هر متنی به زبان انگلیسی باشد درست است به فارسی ترجمه و توسط دلسوزان متعدد دیگر بارها بازنشر شده است! است.منابع@nouritazeh @HealthNotes 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📌متن شبهه👇 ⭐️ اگرها و چراهای غدیر خم! ١- اگر از نظر پيامبر صلى الله عليه وسلم، علی خليفه بلافصل است و در غدیرخم انتصاب او به طور رسمی اعلان شده است، پس چرا برای این امر برنامه‌ریزی دقيق و عميقی نکرد تا ابوبکر نتواند به راحتی و بدون این که از بينی کسی خون بياید، خلافت را غصب کند؟! آيا پيامبر و علی اينقدر بينش سياسی و كشف و الهام و فراست نداشتند كه حكومت نبوی مصادره می‌شود؟! ٢- اگر اميرالمؤمنين فرمان خدا را بر خلافت خود یافته است، پس چرا شجاعت، شهامت و عدالت او اقتضا نکرد که یک تنه شمشير برکشد و فرمان و عدالت خدا را جاری سازد؟! ٣- اگر جریان غدیر خم مربوط به انتصاب حضرت علی است، پس چرا ایشان که دروازهٔ حکمت و شهر علم نبوی هست، بيان حق را از وقت حاجت به تأخير انداخت و به تعبيری بيست و پنج سال سکوت کرد؟! ٤- اگر علی خليفهٔ انتصابی بوده، پس چرا ابوذر، عمار، سلمان و امثال ایشان که در دین مداهنت نداشتند و در شأن آنان آمده است: ﴿لَا یَخَافُونَ لَومَةَ لَائِمٍ﴾ اعتراض نکردند؟! ٥- اگر خلافت علی انتصابی بوده، پس چرا خطاب به ابوبکر می‌گوید: غير تو را أولىٰ ندانيم، تو را پيامبر خدا بر امر دین ما پيش کرد، دیگر کی می‌تواند که تو را پس اندازد. اشاره به امامت ابوبکر در نماز جماعت به امر پيامبر است. ٦- اگر خلافت انتصابی بوده، پس چرا مدت بيست و پنچ سال در نمازهای فرض پنجگانه، جمعه و عيدین به سه خليفه اقتدا می‌کرد و در این مدت خود را زبون و اسير اهل باطل و نفاق قرار داد؟! ٧- اگر خلافت انتصابی بوده، پس چرا علی و قوم او (بنی‌هاشم ) که از نظر نيرو و جایگاه اجتماعی و مردمی به نسبت به ابوبکر و قوم او (بنی‌تيم) به مراتب قوی‌تر بودند، به پا نخواستند و از مصادرهٔ حكومت جلوگيری نكردند؟! ٨- اگر موضوع ﴿بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْك﴾ معرفی علی برای خلافت است، پس چرا پيامبر بلافاصله از نزول آن، آن را ذکر نکرد؛ زیرا تأخير بيان از وقت حاجت از پيامبرِ حکيم قبيح است؛ ۹- اگر موضوع آیهٔ بالا همان نصب سياسی است، پس آیاتی که در آن به پيامبر دستور داده شده که در ادارهٔ دنيای مردم با آنان مشورت کند، چگونه توجيه می‌شود: ﴿وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ﴾، ﴿وَأَمْرُهُمْ شُورىٰ بَيْنَهُمْ﴾؟! ۱۰- اگر از نظر حضرت علی خلافت انتصابی است، پس چرا در جای جای نهج البلاغه بر این تأکيد می‌كند که حکومت سياسی از طریق بيعت و رأی صورت می‌گيرد. به عنوان نمونه اميرالمؤمنين در نامهٔ ششم نهج البلاغه خطاب به معاویه می‌فرماید: «مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردند، هم بدانسان بيعت مرا پذیرفتند. پس کسی که حاضر است نتواند دیگری را خليفه گيرد و آن که غائب است نتواند کردهٔ حاضران را نپذیرد. شورىٰ از آنِ مهاجرین و انصار است؛ پس اگر اینان بر امامت کسی گرد آمدند و او را امام خود ناميدند، خشنودی خدا در آن است.» ۱۱- اگر خلافت حضرت علی انتصابی است؛ پس چرا در عصر حكومتش آنجا که می‌خواهد از حق خود برای خلافت دفاع کند، بر ارزش‌ها و شایستگی‌های خودش تأکيد می‌کند نه انتصاب؟! اين كار و خطبه‌های نهج البلاغه نگرش ايشان را نسبت به حکومت بيان می‌دارد! ۱۲- اگر از نظر حضرت علی، سه خليفهٔ پيش از او سخن پيامبر را به زمين زده و حکومت را غصب کرده‌اند، پس چرا در راستاى تثبيت و استحکام حکومت آنان همکاریهای شگفت‌انگيز و مشفقانه‌ای با آنها داشته است؟! ✍️ عبدالحکيم سيدزاده 📌 *پاسخ به شبهه*👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L 1️⃣ پیامبراکرم صلی الله علیه وآله برنامه ریزی دقیقی برای معرفی جانشین خود داشتند، بارها به صورت آشکار و کنایه حضرت علی علیه السلام را معرفی کردند، در یوم الدار، حدیث منزلت هنگام رفتن برای تبوک، اعلام آیات برائت برای مشرکان، آیه ولایت(مائده، ۵۵)... البته هنگام رحلت هم ظاهرا قصد بیان داشتند که برخی از کسانی که به نفعشان نبود اجازه ندادند. 2️⃣ حضرت علی (ع) فردی شجاع و توانا بودند، اما به خاطر حفظ اسلامی که نهالی نوپا بود، بعد از مدتی اعتراض مجبور به سکوت شدند، خطری که از ناحیه امپراتوری روم و ایران، منافقین داخلی، مرتدین، پیامبران دروغین و... جامعه اسلامی را تهدید می کرد باعث این سکوت شد. 3️⃣ بعد از اینکه خلافت را غصب کردند، ایشان ابتدا اعتراض کردند، در بحثی که با خلیفه اول داشتند اعتراض خود رابیان کردند، هنگامی که ایشان را به زور برای بیعت به مسجد بردند باز هم از حق خود دفاع کردند، شب ها به همراه حضرت زهرا سلام الله علیها به در خانه مهاجر و انصار می رفتند و آنها را دعوت به یاری می کردند که نتیجه ای نداشت.(احتجاج، طبرسی، ج۱، ۹۶ و ۳۰۴)،(نهج البلاغه،خطبه ۲۶) و... https://b2n.ir/636957 4️⃣ ابوذر، سلمان، مقداد، عمار و... به خلافت ابوبکر اعتراض کردند. افراد دیگری هم بودند که با خلیفه اول بیعت نکردند ولی چون در اقلیت بودند به جایی نرسیدند. https://b2n.ir/662804 5️⃣ از
نظر شیعه ابوبکر از طرف پیامبر اکرم(ص) امام جماعت نشده، روایات اهل سنت در این مورد، هم از نظر سند و هم از نظر دلالت مخدوش هستند. 6️⃣ در برخی روایات آمده است که حضرت نماز پشت سر خلفا نمی خواندند بلکه فرادی می خواندند، البته اگر به جماعت خوانده باشند هم از روی تقیه بوده که هیچ اشکالی هم ندارد. 7️⃣ ابوبکر و عمر هم از شاخه های قریش بودند، البته بعضی از قریش با خلیفه اول مخالفت کردند، برخی از بنی هاشم از حضرت علی(ع) حمایت کردند که چون در اقلیت بودند نتیجه ای نداشت. ترس و تهدید و تطمیع و میل به دنیا و سستی و رسومات قبیلگی و...باعث شد مردم از ایشان حمایت کافی را نکنند. https://b2n.ir/539040 8️⃣ پیامبراکرم (ص)، بیم آن داشتند که مردم جانشینی حضرت علی(ع) را نپذیرند، بنابراین می خواستند در بهترین زمان و مکان آن را اعلام کنند،ایشان از وقت حاجت بیان امر خدا را به تاخیر نیانداختند. خداوند هم به ایشان فرمودند که باید ماموریت خود را انجام دهند، تا دین کامل شود، و گرنه رسالت خود را انجام نداده اند.(مائده، ۶۷) 9️⃣ آیات مشورت مربوط به اموری است که در اختیار پیامبر اکرم(ص) است، نه مسئله جانشینی ایشان که در اختیار خداست، مشورت با مردم در امور کوچتر است نه امر مهمی مثل امامت و جانشینی. 0️⃣1️⃣ امامت از سوی خداست ولی حاکم شدن امام با حمایت مردم است، ایشان در مقام احتجاج با معاویه در نامه ۶، فرمودند که اگر ملاک بیعت مهاجر و انصار با خلفای قبل باشد آنها با من هم بیعت کرده اند. ایشان ولایت بر مردم را حق خود می دانستند.(نهج البلاغه، خ ۲۱۶) 1️⃣1️⃣ انصاب ایشان از سوی خداوند هم بر اساس شایستگی و فضائل ایشان بوده نه بدون دلیل و علت. 2️⃣1️⃣ به خاطر مصالح اسلام و مسلمین در امور مختلف به خلفا کمک کردند نه اینکه آنها را قبول داشتند، در خطبه شقشقیه در نهج البلاغه حضرت نظر خود درباره خلفا را بیان کرده اند. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇 https://chat.whatsapp.com/BQgWO30a0W7Iaoes9oXf9L کانال ایتا:👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ـ‌اللهم‌ـ‌عجل‌ـ‌لولیک‌ـ‌الفرج‌ـ‌