eitaa logo
مرکز پاسخگویی به سوالات
524 دنبال‌کننده
288 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🌺سلام به کانال پاسخگویی به سوالات خوش آمدید🌺 🔶هدف ما در این جا پاسخگویی به سوالاتی است که گاهی ، برای شما و یا برای دوستانتان ایجاد می شود ، اعم از سوال های شرعی و اعتقادی ،ما در لینک زیر منتظر سوالات شما هستیم🔶 💠https://eitaa.com/hosein_asghari
مشاهده در ایتا
دانلود
أَنْتَ الَّذِي ضَرَبْتَ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّي أَدْمَيْتَهَا 💔😭 🥀 حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ضمن مجلس مناظره ای در حضور معاویه، خطاب به مغیرة بن شعبه لعنة الله عليه فرمود : ▪️«انت الذی ضربت فاطمة بنت رسول‏ اللَّه صلی اللَّه علیه و آله حتی ادمیتها و القت ما في بطنها...» ترجمه : «تو همانی که فاطمه دختر رسول الله سلام الله عليهما را آنقدر زدی ، تا اینکه او را خونی کردی و [ باعث شدی که او ] بچه ‏اش را سقط کرد...» 😭 نام کتاب : الإحتجاج نویسنده : الطبرسي، أبو منصور    جلد : 1  صفحه : 414 یَامُنْتَقِمُ إنْتَقِمْ... 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات: https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 حضرت  فاطمه زهرا (س) دختر پيامبر (ص) چگونه به شهادت رسيدند؟ ✅ پاسخ: 🔹 آن بانو در روز جمعه بيستم جمادي الثاني سال پنجم بعثت در شهر مکه بدنيا آمدند، نامش را فاطمه نهادند تا خداوند او و دوستدارانش را از آتش دور بگرداند.[1]کنيه ايشان؛ ام الحسن، ام الحسين، ام المحسن، ام الائمه و ام ابيها و از القاب مشهور وي؛ زهرا، بتول، مبارکه، طاهره، سيده النساء مي باشد. پدر عظيم الشأن وي رسول اکرم(ص) و مادر مکرم ايشان خديجه کبري مي باشند.آن بانو هميشه همراه پيامبر بودند، در محاصره اقتصادي در بروز رنج و اندوه، که بعد از محاصره اقتصادي بر اثر سختي ها و مشکلات بسيار مادر مکرمشان را از دست داده و تنها در کنار پدر بودند، در هشت سالگي به مدينه هجرت نمودند.در سال دوم هجري آن بانو با علي فرزند ابوطالب ازدواج مي نمايند که اين ازدواج به فرمان الهي بود.[2]بانويي که همسري مهربان براي شوهر، مادري مهربان براي فرزندان، همسري متواضع و بي توقع، عبادتگري خاشع و خاکسار، بخششگري بي مثال که لباس عروسي را به فقير مي دهد. در حال روزه غذاي خويش را مي بخشد. پيراهن وصله دار به تن مي نمايد.پيامبر(ص) مي فرمايند: اولين کسي که داخل بهشت مي شود فاطمه است.[3]هرگاه پيامبر قصد مسافرت داشتند با آخرين نفري که وداع مي کرد فاطمه بود و هنگامي که از سفر بر مي گشت اول به ديدار فاطمه مي رفت.آن بانو در سال يازده هجري، 13 جمادي اولي يا 3 جمادي الثاني بر اثر آسيب هاي جسمي وارده به شهادت مي رسند. از بعضي از منابع شيعه و سني استفاده مي شود که حضرت فاطمه(س) در اثر ضربات و لطمه ها و فشارهايي که بر آن مخدره وارد شد, شهيد شدند. اما اين که مسبب شهادت چه کسي بوده، اختلاف است؛ بعضي ((قنفذ)) را ذکر کرده و بعضي، جمعيتي که بر خانه آن حضرت هجوم آورده اند را سبب قتل مي دانند.آتش زدن به درِ خانه حضرت فاطمه و سيلي زدن به آن حضرت در منابع تاريخي و روائي شيعه آمده است و براي آن کس که شيعه است، همين مآخذ کافي است. در منابع و مآخذ اهل سنّت نيز آمده است و سنّي‏ ها مي‏توانند به آن معتقد باشند. براي نمونه به چند روايت از منابع شيعه و اهل سنت اشاره مي‏کنيم:در بحار الانوار مي نويسد: پس از آن که کار بيعت گرفتن از مردم تمام شد و علي(ع) و عده‏اي بيعت نکردند، به خانه آن حضرت حمله کردند. در را سوزاندند، علي را به زور بيرون آورند، حضرت فاطمه را تحت فشار در قرار دادند و کار به جايي رسيد که محسن او سقط شد. علي را به مسجد بردند ولي بيعت نکرد و آنان گفتند: بيعت نکني تو را به قتل مي‏رسانيم. روزها و ماهها گذشت. آنان تصميم به قتل علي(ع) گرفتند و قرار گذاشتند که خالد قتل آن حضرت را به عهده بگيرد. اسماء بنت عميس از اين توطئه آگاه شد و کنيز خود را فرستاد تا آن حضرت را از توطئه آگاه سازد. اصل توطئه چنين بود که وقتي ابوبکر نماز را تمام کرد و سلام گفت، خالد با شمشير علي(ع) را بکشد ولي وقتي نماز ابوبکر تمام شد گفت: اي خالد آنچه را دستور دادم نکن[4]اهل سنت نيز در کتابهاي کلامي، تاريخي و حديثي مسأله آتش زدن به در خانه را آورده‏اند. براي نمونه، به چند روايت اشاره مي‏کنيم:1ـ بلاذري مي‏گويد: ابوبکر کسي را دنبال علي فرستاد تا بيايد و بيعت کند ولي حضرت علي نيامد. پس از آن عمر بن خطاب در حالي که آتش به همراه داشت، به سوي خانه علي رفت. فاطمه عمر را در درب خانه ملاقات کرد و گفت: اي پسر خطاب! آيا مي‏خواهي خانه ما را آتش بزني؟! عمر بن خطاب گفت: بله.[5]2. ابن عبد ربّه مي‏گويد: آنان که از بيعت سرباز زدند عبارتند از: علي، عباس، زبير و سعد بن عباده. علي، عباس و زبير در خانه فاطمه نشستند. ابوبکر عمر را فرستاد تا آنها از خانه فاطمه بيرون بيايند. ابوبکر به عمر گفت: اگر سرباز زدند با آنان بجنگ. عمر به همراه آتش به خانه فاطمه آمد تا خانه را بر سر آنان آتش بزند. فاطمه او را ديد و گفت: اي پسر خطاب! آيا آمده ‏اي خانه ما را آتش بزني؟! عمر گفت: بله، مگر اين که بيعت کنيد[6]3. ابن قتيبه دينوري آورده است: ابوبکر عمر را به سوي کساني که بيعت نکردند و در خانه علي تحصّن کردند، فرستاد. عمر به خانه علي آمد و صدا زد ولي کسي بيرون نيامد. عمر هيزم خواست و گفت: قسم به آنکه جان عمر در دست اوست، يا بايد بيرون بياييد و بيعت کنيد ويا خانه را بر سر آنان که در آن هستند آتش مي‏زنم. به او گفتند: فاطمه در آن است. عمر گفت: و لو فاطمه در آن باشد. همه بيرون آمدند ولي علي بيرون نيامد. عمر نزد ابوبکر رفت و گفت: آيا نمي‏خواهي از علي که از بيعت سرباز زده بيعت بگيري؟ ابوبکر به قنفذ گفت: برو علي رابياور. قنفذ آمد و علي به او گفت: چه کار داري؟ قنفذ گفت: خليفه رسول خدا تو را مي‏خواهد. علي به او گفت: زود بر پيامبر دروغ بستيد. قنفذ پيام علي را به ابوبکر رساند. ابوبکر گريه طولاني کرد. عمر گفت: علي را رها نکن. ادامه 👇👇👇👇
ادامه 👆👆👆👆 ابوبکر به قنفذ گفت: دوباره نزد علي برو و بگو: با خليفه رسول خدا بيعت کن. علي گفت: سبحان الله، آنچه را که از آن او نيست براي خودش ادعا کرده است. قنفذ پيام علي را به ابوبکر رساند. ابوبکر باز هم بسيار گريه کرد. پس از آن عمر برخاست و گروهي با او همراه شدند و به در خانه فاطمه آمدند؛ در زدند. وقتي فاطمه صداي آنها راشنيد، با صداي بلند فرياد کرد: «يا ابتاه» يا «رسول الله» پس از تو از پسر خطاب و پسر ابي قحافه چه‏ها که نکشيديم. وقتي که گروه مهاجم گريه فاطمه را شنيدند. در حالي که گريه مي‏کردند برگشتند و دلشان به حضرت فاطمه سوخت ولي عمر و عده‏اي ماندند. علي را بيرون آوردند وگفتند بيعت کن. علي گفت: اگر بيعت نکنم چه مي‏کنيد؟ گفتند: به خدا سوگند گردنت را مي‏زنيم.[7]همانطور که ملاحظه مي‏کنيد در منابع شيعه، اين حادثه به طور کامل ذکر شده است و منابع اهل سنّت سعي کرده اند تا تمام ابعاد ماجرا بيان نشود. اما از لابه لاي همان مطالب ذکر شده شان مي توان فهميد که چه مطالبي را ذکر نکرده اند.اسناد و مدارک اين ماجرا در کتب شيعه و سني در  کتاب «مأساة الزّهراء» نوشته جناب سيد جعفر مرتضي عاملي لبناني، ج دوم بيان شده است.براي آگاهي بيشتر ر.ک:1- کامل الزيارات ابي القاسم جعفربن محمد بن جعفر بن موسي بن قوليه، ص 332.2- بحارالانوار، ج 28، ص 61 - ج، 29، 192 - ج 30، ص 348 - ج 43، ص 170.3- الاختصاص شيخ مفيد، ص 182.4- دلائل الامامه طبري ص 45.5- وفات الصديقه الزهر(س) علامه مقدأم ص 78.منابع اهل سنت:1- الملل والنحل الشهرستاني ج 1، ص 57.2- مناقب آل ابيطالب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 358 (به نقل از ((المعارف)) ابن قتيبه).3- الامامه والخلافه مقاتل بن عطيه، ص 160.4- انساب الاشراف بلاذري، ج 1، ص 586.5- العقد الفريد ابن عبد ربه، ج 4، ص 259.6- الوافي بالوفيات، ج 6، ص 17.پي نوشت:[1]. احقاق الحق، جلد 10، ص 16؛ فضائل خمسه، ج 3، ص 153 و 155.[2]. مناقب شهر آشوب، ج 2، ص 30 و 31.[3]. فضائل خمسه، ج 3، ص 204.[4]. بحارالانوار، ج 28، ص 308 به نقل از اثبات الوصية.[5]. انساب الاشراف، ج 2، ص 12، تحقيق محمود الفردوس العظم، دار اليقظة العربية.[6]. العقد الفريد، ج 5، ص 12، چاپ مصر، چاپ دوّم، تحقيق محمدسعيد العربان، 1953 و 1372.[7]. الامامة و السياسة، ج 1، ص 30، تحقيق استاد علي شيري، منشورات رضي. ________________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
༻﷽༺ صلوات خاصه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَهِ فاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ حَبیبَهِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَ کَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّهِ الْهُدى وَحَلیلَهَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَهَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوهً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَهِ اَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَالسَّلامِ. ( اللَّهُمَ عَجِّلْ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنَ وَلِیِّکَ وَ اجْعَلْ فَرَجَنَا مَعَ فَرَجِهِمْ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ ) ─═इई 🍃🌷🍃ईइ═─ التماس دعا 🤲📿 _____________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 استخاره در مورد ازدواج با توجه به اين كه گاهي خوب مي آيد و گاهي بد وظيفة من در مورد آن چيست؟   ✅ پاسخ: 🔹 استخاره به معناي طلب خير است؛ يعني انسان از خداوند بخواهد كه او را به نيكي و خير برساند. كلمة استخاره بعد ها به تفأل بر قرآن و انجام با تسبيح يا به نحو ديگر (استخاره ذات الرقاع) مصطلح شده است. مردم از استخاره عمل تفأل را مي فهمند و متأسفانه بسياري از ايشان نمي دانند كه استخاره چيست و در چه مواقعي مي بايست استخاره كرد! آيا اگر حكم استخاره خوب يا بد آمد، اينحكم الزام آور است يا خير؟ يعني اگر كسي عليه نتيجة استخاره عمل كرد بايد منتظر عواقب آن باشد يا آن كه عواقبي در پي نخواهد داشت؟ خداوند انسان را عاقل آفريد كه با كمك عقل بتواند از گمراهي و ظلمت نجات پيدا كند. عقل در تمام ابعاد زندگي چون چراغ هدايتي است كه نورافشاني كرده و جهالت را از بين مي برد. بنابراين مي بايست در هنگام تصميم بر هر كاري ابتدا عقل خود را حاكم كرده و از آن نظر بخواهد، مثلاً براي ازدواج، عقل مي گويد: فردي را براي همسري برگزين كه داراي اصالت خانوادگي بوده و از اخلاق و ايمان برخوردار باشد. فهم اين موضوع همگاني است. كيست كه نداند؟ پس اگر پسري عاشق دختري شد يا بر عكس و اين عشق او را كور كرد و عقل فراموش شد، پس از آن كه عطش عشق فرو نشست، ديگر جلوه اي از عقلانيت دراين زندگي ديده نمي شود و زندگي دستخوش حوادث و پيامدهاي ناگوار خواهد شد. استخاره هميشه بعد از تحقيق و استشاره (مشورت) است. حال اگر بعد از مشورت نيز عقل راه به جايي نبرد و هنوز زاويه هايي وجود دارد كه ناشناخته مانده است، در اين صورت براي اطمينان خاطر و نجات از سردرگمي، به شخص عالمي مراجعه كرده و از او مي خواهند كه به قرآن تفأل زند تا با راهنمايي اين كتاب آسماني، از حيرت و اضطراب بيرون آيد. مشورت نيز مي تواند تأثير بسياري در رفع اضطراب و شك بگذارد. قرآن مي فرمايد: "و شاور هم في الأمر؛ اي پيامبر! در كارها با آنان مشورت كن".(1) بنابراين استخاره در امر ازدواج همواره بايد بعد از تحقيق و تفحص از اخلاق و تدين طرف مقابل و پس از مشورت با كساني كه صاحب نظر در اين مسائل هستند، صورت بگيرد. بديهي است اگر عقل و مشورت، شخص را مورد تأييد قرار داد، نيازي به استخاره نيست، ولي اگر جاي ترديد بود، مي توان استخاره كرد. پس از تحقيق و مشورت اگر نياز به استخاره شد، يك نوبت بيشتر نبايد استخاره كرد. با توجه به آنچه نوشته ايد كه "تحقيق كردم، ديدم هيچ مشكلي وجود ندارد" بنابراين نيازي به استخاره نيست و بايد بر خدا توكّل كنيد و اقدام نماييد. با دادن صدقه و توكّل بر خدا، بر خلاف استخاره عمل كردن به خواست خدا مشكلي به وجود نمي آورد. 📚 پي نوشت ها: 1. آل عمران(3) آية 159. ________________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
💠 جوابِ سلام پیامکی 📩 سوال: 🔸 اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مسئله ای بپرسد، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ ✅ پاسخ: 🔹 جوابِ سلام، جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست. _______________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 لطفا درباره گناهان کبیره و صغیره توضیح دهید. ✅ پاسخ: 🔹 گناهان در يك تقسيم بندى كلّى به دو گروهند: 1 گناهان صغيره (كوچك)،. 2 گناهان كبيره (بزرگ). خداوند متعال در قرآن كريم مى فرمايد: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَرِيماً»«اگر از گناهان بزرگى كه از آنها نهى شده ايد اجتناب كنيد بدى هاى شما را مى پوشانيم و شما را در جايگاه خوبى وارد مى سازيم». و در جاى ديگر مى فرمايد: «وَ وُضِعَ الْكِتابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمّا فِيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغِيرَهً وَ لا كَبِيرَهً إِلاّ أَحْصاها» «و كارنامه (- (عمل شما در ميان)-) نهاده مى شود، آن گاه بزهكاران را از آن چه در آن است بيمناك مى بينى، و مى گويند: واى بر ما، اين چه نامه اى است كه هيچ (- (گناه)-) كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته، جز اين كه همه را به حساب آورده است». بايد توجه داشت كه گناهى چون مخالفت فرمان خداوند متعال سنگين و بزرگ است از اين روست كه پيامبر گرامى اسلام به ابوذر مى فرمايند: «لاَ تَنظُر إِلى صِغَرِ الخَطيئَهِ وَ لكِن أُنظُر إلى مِن عَصَيتَه‏(5) «به كوچكى گناه نگاه نكن بلكه بنگر چه كسى را نافرمانى مى كنى» و حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در اين مورد مى فرمايند: أَشَدِّ الذنوب ما استهان بِه صاحبُه‏ «بزرگترين گناهان آن معصيتى است كه گناهكار آن را كوچك بشمارد». اما در عين حال اين موضوع با تقسيم گناهان به صغيره و كبيره منافاتى ندارد چرا كه برخى از گناهان از نظر آثار و پيامدها نسبت به يكديگر به كوچك و بزرگ تقسيم مى شوند. پس صغيره و كبيره صفتى نسبى است كه در مقايسه ميان گناهان و آثار و پيامدهاى آنها به دست مى آيد اگرچه هر گناهى با صرف نظر از مقايسه با ساير گناهان معصيتى بزرگ به شمار مى آيد. امام باقرعليه السلام در حديثى معيار تشخيص كبيره را بيان كرده و مى فرمايند: كلّ ما اوعد اللّه عزّ و جل عليه النّار«هر گناهى كه خداوند براى آن وعده آتش دوزخ را داده باشد كبيره است». حضرت امام خمينى (ره) در تحريرالوسيله شش معيار را براى تشخيص گناه كبيره معرفى كرده اند كه عبارتند از: - هر گناهى كه در شرع وعده آتش دوزخ و يا مجازات براى آن داده شده است. - هر گناهى كه در شرع به شدّت از آن نهى شده است. - هر گناهى كه از منظر آيات و روايات همسنگ و يا بزرگتر از ساير گناهان كبيره معرفى شده است. - هر گناهى كه عقل به كبيره بودن آن اذعان كند. - هر گناهى كه در عرف مسلمانان كبيره تلقّى گردد. - هر گناهى كه روايات به كبيره بودن آن تصريح نمايند. _______________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 چرا باید مرجع تقلید داشته باشیم و از کسی که مثل خودمان است تقلید کنیم؟مگر خودمان عقل نداریم؟ در صورتی که اعمال بدون تقلید انجام شود، حکم شرعی آن چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 عقیدۀ مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی)، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا انسان خودش مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی عالم‌ترین کارشناس فقهی را یافته و در احکام شرعی از او تبعیت کند، یا از راه ا حتیاط طوری عمل کند که یقین داشته باشد تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده‌ای از مجتهدان عملی را حرام می‌دانند و عده‌ای دیگر می‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می‌دانند، آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.(۱) اگر فردی بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومی را که وابسته به آن است،‌به طور تخصصّی بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول، عمل و تقریر (تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنی با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از: علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و.... چنین فردی که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهی داشته باشد، می‌تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که می‌فهمد عمل نماید. به چنین فردی متخصّص علوم اسلامی یا مجتهد و فقیه می‌گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسی از نظر علم و آگاهی به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم می‌کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامی بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل خداداد است و قرآن هم فرموده: « اگر نمی‌دانید از آگاهان بپرسید».(۲) تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلی که تخصّص ندارند،‌به متخصّصان مراجعه می‌کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه می‌کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه می‌کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه می‌کنند. حتی کسانی که در یک رشته تخصص دارند،‌در رشته‌های دیگر تقلید می‌کنند، مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند؛ مهندسان و معماران هنگامی که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه می‌کنند. بنابراین همان طور که انسان در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروی می‌کند، در مسائل دینی نیز اگر متخصّص نیست، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» می‌گویند. پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص می‌باشد که حکم عقل است. اگر کسی که باید تقلید کند، تقلید نکرده و اعمالی را انجام دهد مانند بیماری است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودی حاصل شود بیماری‌اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفقُهَاءِ صائِناً لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً عَلی هَواهُ مُطیعاً لأمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ أن یُقَلِّدوهُ؛(۳) از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین‌اند و خود را از گناه و آلودگی حفظ می‌کنند و با هواهای نفسانی مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر الهی و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند». مراد از «همگان» یعنی کسانی که در علوم اسلامی مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامی مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکی و مهندسی از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید می‌کند. بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند. از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،‌در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می‌دانند و بعضی دیگر می‌فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه‌اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید می‌کند، مطابق باشد.(۴) ادامه 👇👇👇👇
ادامه 👆👆👆👆 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئلة ۱. ۲. نحل(۱۶) آیه ۴۳. ۳. بحار الانوار ج۲، ص۸۸. ۴. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئلۀ ۱۴. _______________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 چطور امام زمان (عج) رابشناسیم؟ چون فرموده اند که مردم باید امام عصر خویش را بشناسند؟ چرا سنی ها امام زمان (عج) را قبول ندارند؟ ✅ پاسخ: 🔹 برای شناخت امام زمان راه‌های متعددی وجود دارد از جمله:  1.مطالعه تاریخ زندگی یکی از راههای شناخت امامان- از جمله امام زمان(ع)- مطالعه تاریخ زندگانی آنها می باشد . مطالعه فضایل آنها از قبیل: شجاعت، مردانگی، ایثار، تواضع، صبر و... انسان را متوجه مقام والای آن بزرگواران می‏کند. زندگی نامه امام زمان (ع) کمک خواهد نمود که او را بهتر بشناسیم  2. تأمل در رفتار وسخنان امام زمان  گرچه امام زمان (ع) کلمات وسخنان زیادی ندارد ، در عین حال نامه ها ، توقیعات ودیگرکلمات سبب خواهد شد که امام زمان (ع ) بشناسیم، از این رو است که در روایات سفارش شده است که اگرمعارف اهل بیت درست بیان شود، مردم جذب آن ها می شوند  3.تعمیق در خداشناسی اگر ما خداوند و صفات و اسمای او را به طور حقیقی بشناسیم، می‏توانیم انسان‏های کامل راستین (امامان) را نیز بشناسیم؛ زیرا آنان آینه تمام‏نمای صفات جمال و جلال حضرت حق‏ هستند.. شاید دعایی که سفارش شده - که در زمان غیبت بعد از نماز خوانده شود-، ناظر به همین حقیقت باشد" خداوندا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی پیامبر را نمی‏شناسم؛ خدایا! پیامبرت را به من بشناسان که اگر به پیامبرت معرفت پیدا نکنم، نمی‏توانم امامم را بشناسم؛ خدایا! حجت و امامت را به من بشناسان که اگر امام را نشناسم، در دین خود گمراهم".(1)  4. آیات  در باره امام زمان آیات متعدد تاویل وتفسیر شده. که با خواندن ومطالعه آنها نیز می توان امام را شناخت. تعداد آیات در باره امام زمان زیاد می باشد. از جمله این آیه: هُوَ الَّذِی‌َّ أَرْسَل‌َ رَسُولَه‌ُو بِالْهُدَی‌َ وَدِین‌ِ الْحَق‌ِّ... (2)، او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا او را بر همة آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند. این آیه با اندکی تفاوت در دو مورد دیگر نیز آمده است‌.(3) در این آیه تصریح شده است که اسلام‌، روزی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت و بدیهی است که این وعده‌، تا کنون تحقق پیدا نکرده است‌. از امام صادق(ع) ‌در تفسیر این آیه آمده است‌: به خدا سوگند! هنوز محتوای این آیه تحقّق نیافته است‌، و تنها زمانی تحقق می‌پذیرد که قائم خروج کند، در وقتی که او قیام کند، کسی که خدا را انکار نماید، در تمام جهان باقی نخواهد ماند.(4) از امام باقر(ع) در تفسیر این آیه‌ می فرماید: وعده‌ای که در این آیه است‌، به هنگام ظهور مهدی از آل‌محمد(ص) تحقق پیدا می‌کند. (5)  5.روایات اهل البیت در روایات در باره ابعاد زندگی امام زمان (ع) بحث شده است، مثلا در بر خی روایات از اسم ، لقب وویژگیهای ظاهری امام سخن به میان آمده است .در بر خی از علل وفلسفه غیبت امام زمان ودر بر خی روایات دیگر از نحوه ظهور وچگو نگی حکو مت و... سخن گفته شده است. مطالعه این روایات انسان را به امام زمان آشنا می نماید. رسول خدا (ص) فر مود: او - مهدی- جهان را پر از عدل وداد خواهد نمود آن گونه که پر از ظلم شده است(6) امام حسین ( ع ) فرمود:دوازده مظاهر هدایت از مایند که اول آنان امیرالمؤمنین و آخرشان، یازدهمین فرزند من، امامی است که حق را برپا خواهد داشت. خداوند زمین مرده را به وجود او زنده خواهد نمود و در پرتو او دین حق را بر همه ادیان، غالب خواهد گرداند.(7)  درخصوص اعتقاد اهل سنت درباره امام زمان (ع) می توان گفت:اصل مسئله مهدویت اختصاص به مذهب شیعه ندارد ؟ اهل سنت نیز اصل مهدویت را قبول دارند ، منتهی برخی از آنان تصور می کنند که هنوز امام زمان (ع) متولد نشده وبعد متولد خواهد شد؛ اما بعضی از آنان باور دارند که حضرت متولد شده است. آیت الله صافی در کتاب منتخب الاثر، بسیاری از علمای اهل سنت که قائل به امامت و حیات حضرت بوده اند ، را ذکر ویاد آ ور شده است که بسیاری از مشاهیر علمای اهل سنت نیز ولادت حضرت را ذکر نموده اند. (8) البته برخی آنان معتقد هستند که حضرت آخرالزمان به دنیا خواهد آمد (9) برای اگاهی بیشتر در این باره ، به کتاب های زیر ،مراجعه نمائید .  1- دادگستر جهان ، ابراهیم امینی . 2- خورشید مغرب ، محمد رضا حکیمی . 3- نوید امن و امان ، لطف اللّه صافی گلپایگانی . 4- در انتظار خورشید ولایت ، عبدالرحمن انصاری . 5--چشم اندازی به حکو مت مهدی، نجم الدین طبرسی 📚 پی نوشت ها : 1. ناصر مکارم شیرازی مفاتیح نوین  ، مدرسه امام علی بن ابی طالب ،قم،چاب اول ص 510
2. توبه‌،33. 3. صف‌، آیة 9 و فتح‌، آیه 28.  4. ، ناصر مکارم ودیگران ، تفسیر نمونه‌  ، دار الکتب الإسلامیة ، تهران‏ ،سال چاپ1374 ش‏. ج 7، ص 373. 5ـ طبرسی فضل بن حسن‏، مجمع البیان فی تفسیر القرآن‏ ، ناصر خسرو، تهران ، 1372 ش‏ ، ج 5-6 ، ص25 6. صافی گلپایگانی منتخب الاثر،ص192 ، قم،موسسه حضرت معصومه،چاب اول،سال 1419ه ، ص598 7. شیخ صدوق‏ اکمال الدین و تمام النعمة، اسلامیه، ص317  8. آیت الله صافی ، نوید امن و امان، قم ، انتشارات حضرت معصومه سلام الله علیها ،‌ 1375 هـ . ش ص238 9. شیخ کلینی ، کافی، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، 1365 هـ . ش ، ج 1، ص 329 . _______________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 چرا خداوند تبارک و تعالی- با اینکه قادر بود - تمامی خلق را اهل توحید و اطاعت نیافرید؟ ✅ پاسخ: 🔹 لازم است بدانیم : برترین لذت و سرور، در احساس کمال و یافتن لياقت و شایستگی است. لذیذ ترین نعمت، پاداشِ عمل نیکو می باشد. استفاده و بهره مندی از نعمتی که پاداش عملِ اختیاریِ انسان نباشد، دارای لذت و سرور حقیقی و کامل نیست به عبارتی دیگر کمال حقیقی، منحصر است در کمال اختیاری و ارادی، فراترین نعمت نعمتی است که در نتیجه استحقاق و تحمل آلام بدست آید. و استحقاق مدح و ثواب، هرگز بدون اختیار و تحمل زحمت و بَلا، تحقق پیدا نمی‌کند. و الله تبارک و تعالی اراده نموده که انسان را به بالاترین حد کمال برساند نه حد نازل آن . بنابراین خداوند عز وجل از ابتداء بندگان را اهل توحید و اطاعت نیافرید بلکه انسان را خلق نمود و به طاعت خود، امر و از معصیت نهی کرد تا انسان با شایستگی خود و انجام طاعات الهی به کمال حقیقی دست یابد. ✔️ 💠 زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید : «بفرمایید که چرا خداوند عزوجل با اینکه قدرت هم داشت تمامی خلق را اهل توحید و اطاعت نیافرید!؟» ▫️ امام علیه السلام فرمودند : «لو خلقهم مطيعين لم يكن لهم ثواب لان الطاعة إذا ما كانت فعلهم لم تكن جنة ولا نار ، ولكن خلق خلقه فأمرهم بطاعته ، ونهاهم عن معصيته ، واحتج عليهم برسله ، وقطع عذرهم بكتبه ليكونوا هم الذين يطيعون ويعصون ، ويستوجبون بطاعتهم له الثواب ، وبمعصيتهم إياه العقاب.» ترجمه :  « اگر ایشان را مطيع خلق می فرمود دیگر ثواب و پاداشی نداشتند چرا که در اینصورت دیگر طاعت فعل ایشان نبود، و بهشت و دوزخی در کار نمی ماند، 👈🏻 بلکه او خلق خود را آفریده و به طاعت خود امر نمود، و از معصیت و نافرمانی خویش نهی فرمود، و به واسطهٔ پیامبران خود حجت را بر ایشان تمام نموده و با فرستادن کتاب های خود عذر ایشان را قطع کرد👉🏻 تا اینکه خود ایشان باشند که اطاعت و یا معصیت و نافرمانی می نمایند و به طاعت خود مستوجب ثواب، یا به نافرمانی خویش درخور عقاب او می گردند.» 📖 بحار الانوار جلد ۵ صفحه ۱۸ ____________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 شرط قبولی اعمال چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 ما وقتی هدیه ای به یک بزرگی می بریم مثلا به یک حاکم و سلطان و پادشاه... یک عمل این است که هدیه را در کاغذ کادو مناسب و هیئت خوبی در آورده و پیشکش سلطان کند. مرحله دوم و بعدی اینست که سلطان هدیه ما را بپذیرد و مورد قبول ایشان واقع شود. این مهمتر است چراکه انجام کار خوب یک چیز و مقبول شدن در درگاه خدا چیز دیگری است. ما چه بسا خیرات و عبادات اعم از مستحب و واجب را به صورت صحیح انجام دهیم لیکن باید دید که مورد قبول خدا هم واقع میشود یا نه؟!!! دغدغه اصلی افراد متدین باید این باشد و هست ؛ که نذورات و احسانها و زیارات و خیرات و قرائت قرآن و نماز شب و ...که میکنند مورد قبول خدا واقع شده یا نه؟؟ 👌در روایات معصومین ع شرائطی برای قبولی اعمال نیک بیان شده است. از جمله آنها مال حلال-عدم اذیت دیگران بخصوص شوهر و والدین و همسایه – بی ا حترامی به فقراء- غیبت –بد خواهی برای مسلمانان- قطع رابطه با برادر دینی.-سبک‌شمردن نماز-شرب خمر-ندادن زکات... به طور کلی گناهان مانع میشوند و ما به صورت قطع نمی دانیم که چه عمل زشتی مانع قبولی می باشد لذا باید از همه آنها پرهیز نمود ⭕️قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : الطاعة بعد الطاعة علامة قبول الطاعة والمصية بعد الطاعة علامة رد الطاعة ، والطاعة بعد المعصیة علامة غفران المعصية ، و المعصية بعد المعصية علامة خذلان العبد. اطاعت انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه قبول شدن اطاعت است ، و گناه انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه مقبول واقع نشدن اطاعت است ، و اطاعت پس از معصيت نشانه آمرزش گناهان است ، و معصيت انجام دادن بعد از معصيت ، علامت گمراهى و هلاكت بنده است ! 📕عوالي اللآلي ج : 1 ص : 284 فردی به امام صادق علیه السلام گفت دوست دارم که بدانم کارهایم را خدا قبول کرده و یا قبول نکرده است. «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِلصَّادِقِ علیه السلام أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ عَلَامَةَ قَبُولِی عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ عَلَامَةُ قَبُولِ الْعَبْدِ عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» 📙(أعلامالدین، ص283) «فَقَالَ لَهُ» علامت قبولی عمل این است که : «عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» علامت کار قبول این است که آدم بجا کار کند. ____________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 آیا انسان از جاودانگی در بهشت خسته نمی‌شود و برایش یکنواخت نیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 شهید مطهری چنین پاسخ میدهد: "در اینجا خستگی ودلزدگی وملال خصوصا از یکنواختی است وانسان حالت گم کرده ای دارد که در پی گمشده خویش است وبه هر چیزی می رسد می پندارد آن را یافته است وبه او دل خوش می کند اما پس آز چندی احساس می کند که "او"نیست خسته ودلزده میشود وبه دنبال چیزی دیگر می رود. این است که در دنیا انسان همیشه طالب چیزی است که ندارد ودلزده از چیزی است که دارد اما در جهان آخرت به حکم آنکه به آنچه در اعماق فطرت وشعور شخصی خود دلبستگی داشته وگمشده واقعی او بوده است یعنی حیات جاوید در جوار رب العالمین رسیده است به هیچ وجه خستگی وملال ودل زدگی برایش پیدا نمیشود. قرآن می گوید: "در انجا انسان ها طالب دگرگونی ووضع جدید نیستند"کهف 108 این است که اهل بهشت با آنکه الی الابد در بهشت بسر می برند نه هرگز دلزده وسیر نمیگردند. بعلاوه نظر به اینکه در آنجا هرچه بخواهند به اراده الهی برایشان پیدا میشود ارزوی آنچه ندارند آزارشان نمیدهد" 📚مجموعه اثار، ج2 ص531 ایت الله مکارم پاسخ میدهد: ( خستگی از یک نواختی ایجاد میشود)  اما هیچ مانعی ندارد ( در بهشت)  تحول وتکامل تداوم داشته باشد یعنی اسباب تکامل در آنجا جمع است وانسان ها درست در  پرتو اعمالی که در آین جهان انجام داده اند ومواهبی که خدا در آن جهان به آنها عنایت کرده در مسیر تکامل دائما پیش می روند ( وهیچگاه حالت سکون آنان را فرا نمی گیرد تا بحث خستگی ودلزدگی پیش آید) 📚تفسیر نمونه ج12 ص568 ____________________________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩 سوال: سلام وقت شما بخیر 🔸 راهکار اسلام برای اینکه یک فرد بتواند ثروتمند بشود و بتواند درآمدزایی کند و از ثروت خودش درست استفاده کند و اینکه چطور مالمان با برکت شود را لطفا بفرمایید. ✅ پاسخ: سلام علیکم 🔹 برای ثروتمند شدن و استفاده بهینه از ثروت، باید از حیث مادی و معنوی راه کارهایی صورت گیرد: 👈 راه کار های مادی ۱- سعی و تلاش مداوم و پشتکار داشتن ۲- برنامه ریزی منظم ۳- استفاده از تجربه دیگران و مشورت نمودن ۴-همت عالی داشتن. ۵- قناعت نمودن ۶- دوری از اسراف و تبذیر 👈 راه کارهای معنوی ۱- رعایت تقوا در قالب انجام واجبات و ترک محرمات ۲- نماز اول وقت ۳- خواندن سوره واقعه بعد از نماز عشاء ۴- دعا کردن ۵- توسل نمودن ۶. طلب کردن روزی حلال از خداوند ۷. اجتناب و دوری کردن از ربا 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
💠 جوابِ سلام پیامکی 📩 سوال: 🔸 اگر کسی در نامه یا پیامک ابتدا سلام نموده و بعد مسئله ای بپرسد، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ ✅ پاسخ: 🔹 جوابِ سلام، جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست. ____________________________ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 آیا در قیامت بدن دنیوی انسان همان بدن اخروی است؟ ✅ پاسخ: 🔹 آری، انسان با همین بدن دنیایی خویش در آخرت حاضر می‏شود و پاداش و کیفر می‏بیند. آیات و روایات فراوانی به این مطلب دلالت دارند. ازجمله: «آیا انسان می‏پندارد که استخوان‏های او را جمع نخواهیم کرد؟! آری قادریم که (حتی خطوط و یا استخوان‏های ظریف سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم» (قیامت، ۳و۴) «و برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد و گفت: چه کسی این استخوان‏ها را زنده می‏کند، در حالی که پوسیده است. بگو: همان کسی آن را زنده می‏کند که نخستین بار آفرید و او به هر مخلوقی آگاه است». (یس، ۷۸و۷۹) «و هنگامی که خلایق از قبرها برانگیخته شوند.» (انفطار، ۴) و نیز بنگرید: (مؤمنون، ۳۵، ۳۶)، (واقعه، ۴۷ ـ ۵۰)، (اسراء، ۹۸) و...۱ مخفی نماند برخی معتقدند که بازگشت عین ذرات موجود ضرورتی ندارد، چرا که شخصیت انسان به روح اوست، و این روح به هر ماده‏ای تعلق بگیرد، مثل انسان است که در این صورت نیز انسان؛ عین بدن دنیایی محشور شده است.۲ 📚 پی‌نوشت‌ها: ۱. برای آگاهی بیشتر ر.ک: پیام قرآن، ج ۵، ص ۳۰۷ ـ ۳۳۵ نشر مدرسه امیرالمؤمنین. ۲. برای آگاهی بیشتر ر.ک: تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۸، ص ۴۷۰ پاورقی، دارالکتب الاسلامیة / المیزان فی تفسیر القرآن، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۱۷، ص ۱۱۳ و ۱۱۴، مؤسسه اعلمی ـ بیروت. 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 برای درمان کینه و نفرت و ناراحتی چه کار کنیم؟ ✅ پاسخ: 🔹 هنگامی که انسان غضب کند و از انتقام ناتوان باشد،چاره ای ندارد جز این که غضب خود را فرو برد. این خشم و غضب به باطن بر می گردد و عقده درونی ایجاد می کند و تبدیل به کینه می شود و به آن شخص به طور دائم و مستمر در قلبش احساس سنگینی می کند. انسان باید بداند تا زمانی که کینه ای در قلب او باشد دائما اندوهناک و غمگین و گرفتار خواهد بود و در دنیا و آخرت در چنگال بی رحم عذاب خواهد ماند باید در فضیلت رفق و مدارا و عفو بیندیشد خدای تعالی می فرماید: خذ العفو و امر بالعرف یعنی ای پیامبر با امت به شیوه عفو و بخشش رفتار کن به نیکو کاری امر فرما امام صادق از نبی اکرم چنین روایت می کند آیا بهترین صفات دنیا و اخرت را به شما معرفی کنم؟ هر کس به تو ظلم کرد او را ببخش، باکسی که با تو قطع رابطه کرد وصلت کن، هرکس به تو بدی کرد به او احسان کن و هرکس تو را محروم کن به او عطا کن برای شخصی که کینه دارد بهتر آن است که رابطه اش را با شخص مورد کینه به حال قبلی خود حفظ کند و اگر بتواند برای مبارزه با نفس و مخالفت شیطان احسان و نیکی بیشتری به او روا دارد، بسیار نیکوست. رسول خدا(ص) می‌فرماید: «مؤمن کینه توز نیست.»(محجة البیضاء5/317). در مورد درمان کینه و نفرت راه‌های زیادی وجود دارد که به تناسب اشخاص و با توجه به روحیات آن‌ها و شدت و ضعف کینه و نفرتی که در دل دارند متفاوت است. اما آن‌چه می‌توان به عنوان یک نسخه عمومی برای همه موارد استفاده کرد شامل مراحلی است که به برخی از آن‌ها به طور خلاصه اشاره می‌شود. 1. تأمل در عملی که موجب کینه شده است. اگر عمل شخصی که از او کینه به دل گرفته‌اید را مورد بازبینی قرار ده از دو حالت خارج نیست. یا عمل او مورد رضای خداوند بوده و شما تحمل کار الهی را نداشته‌اید به طور مثال عمل خلافی را در محل کار انجام داده‌اید مانند رشوه گرفتن و همکارتان شرح ماوقع را برای رئیس اداره بیان کرده و شما مورد مؤاخذه قرار گرفته‌اید و همین عامل سبب کینه شما از همکارتان را فراهم آورده است و یا پسر یا دختری که روابط مخالف شرعی را با جنس مخالف خود برقرار کرده و دوست او ماجرا را برای والدین او تعریف کرده است که وی را نصیحت کنند. در این موارد باید گفت که عیب متوجه خود انسان کینه توز است و باید ظرفیت خود را در پذیرش حقایق بالا ببرد و شرح صدر نسبت به تکالیف شرعی و دستورات اسلامی پیدا کند و نه تنفر از دوست و همکار و اگر کاری که سبب کینه شده عملی مخالف شرع بوده و با ضوابط اسلامی سازگاری ندارد به طور مثال شخصی به خواهر و یا بستگان دیگر انسان حرفی خارج از ضوابط اسلامی بزند و شخص شنیده و کینه او را به دل گرفته است. در این صورت باید گفت در چنین مواردی جای کینه نیست بلکه جای برخورد اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و فرو خوردن خشم در این‌جا از مکرهای ابلیس می‌باشد که از آن به بی‌غیرتی تعبیر می‌شود. 2. تأمل در نتیجه کینه‌ورزی: شخص کینه توز باید بداند که هر چه این صفت رذیله در قلب وی استمرار پیدا کند وی در غم و اندوه بسر برده و در دنیا و آخرت آزار و عذاب می‌کشد. و به دلیل عدم ابراز حالت خود دچار بیماری‌های مختلف روانی و روحی می‌گردد. ‌ 3. تأمل در نتیجه بخشش و عفو به جای کینه و تنفر: برای شخص کینه توز، در صورت توانایی و قدرت دو امکان وجود دارد. اول آن‌که حق خود را بدون کم و زیاد در صورت محق بودن بازگیرد که این عدل می‌باشد و اگر به ناحق باشد ظلم می‌باشد. دوم آن‌که به او نیکی کرده و او را ببخشد که این فضل است. امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌نماید که ایشان کسی را که در مقابل ستمی که به او شده گذشت کند و به کسی که از او بریده بپیوندد و به کسی که با او بدی کرده نیکی کند را بهترین مخلوقات در دنیا و آخرت دانسته است. 4. مطالعه در سیره اهل بیت و الگوهای اسلامی: دقت در زندگی اهل بیت به عنوان انسان‌های کامل می‌تواند ما را در یافتن راه صحیح در مواجهه با مشکلات یاری رساند. 5. توجه به مقام انسانی و خلیفةاللهی وی و نحوه تعامل خداوند با انسان‌ها: این نکته را نباید از نظر دور داشت که انسان به عنوان اشرف مخلوقات از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر موجودات برخوردار است و از طرفی انسان باید همان توقعی که از خداوند نسبت به اعمال بد خود دارد را در رابطه با ارتباط خود نسبت به اعمال دیگران داشته باشد. بدون شک هیچ کس از خداوند توقع رعایت عدالت را نسبت به اعمال خود ندارد چه رسد به ظلم. اگر دوست دارید که خدای متعال لغزش های شما را ببخشد, شما نیز نسبت به لغزش دیگران اهل بخشش باشید. نتیجه آن‌که رعایت همین نکات، تاثیر بسیاری در تعدیل انسان دارد. 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 فرد وسواسی چگونه باید وضو بگیرد؟ ✅ پاسخ: 🔷 بر فرد وسواسی که حساسیت شدیدی در مورد اعمال دینی دارد، مثلاً در کارهای وضو خیلی شک می‌کند یا به مسح و شستن، راحت اطمینان پیدا نمی‌کند، واجب است مانند افراد معمولی و متعارف رفتار کند و نباید به شک خود اعتنا نماید. 🔸 توجه: وسواس حرام است و شخص وسواسی جایز نیست که به شک خود اعتنا کند (حتی یقین چنین فردی نیز اگر برخاسته از وسواس باشد، معتبر نیست). 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 چرا روز جمعه، جمعه نامیده شده است؟ ✅ پاسخ: 🔹 شیخ طوسی و ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیهما روایت کرده‌اند : 🔸 وعنه عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن موسى عن العباس بن معروف عن ابن أبي نجران عن عبد الله بن سنان عن ابن أبي يعفور عن أبي جعفر عليه‌السلام قال قال له رجل : كيف سميت الجمعة بالجمعة؟ قال : إن الله عزوجل جمع فيها خلقه لولاية محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم ووصيه في الميثاق فسماه يوم الجمعة لجمعه فيه خلقه. 💠 ترجمه : «شخصی از امام باقر علیه السلام پرسید: چرا جمعه، جمعه نامیده شد؟ امام باقر علیه السلام فرمودند : خداوند متعال در روز عهد و پیمان، مخلوقاتش را در روز جمعه برای ولایت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و وصی و جانشین او گرد هم آورد و آن روز را به جهت اجتماع مخلوقاتش جمعه نامید. 📚 تهذیب الاحکام، تالیف شیخ طوسی، جلد ۳، صفحه ۳، حدیث ۴ 📚 الکافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ۳، صفحه ۴۱۵ ، حدیث ۷ ‌ 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 ما چگونه مي‌توانيم زمينه ظهور امام زمان(علیه السلام) را فراهم کنيم و به عبارت ديگر به ظهور ايشان کمک کنيم؟ ✅ پاسخ: 🔹 زماني که جامعه بشري تشنه عدالت شده و از آمادگي لازم برخوردار گردد و همه از ظلم و جور خسته شوند، آن حضرت ظهور خواهد کرد و بسي روشن است که مقدمات ظهور، به طور ناگهاني حاصل نمي‌‌شود بلکه زمان لازم است تا به تدريج اين مقدمات فراهم گردد. يکي از مهم‌ترين شرايط ظهور اين است که جبهه حق و باطل شکل بگيرد.  اگرچه جبهه باطل به ظاهر قوي تر باشد و افراد بيشتري را جذب خود کرده باشد. همه انسان‌هاي عدالت جو و حق طلب بايد در راستاي تحقق اين شرايط تلاش نمايند و اين تفکر که بايد يک جا نشست تا ظلم فراوان شود، مردود و غيرمعقول است و اين حديث از پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که مي‌فرمايد: «مهدي (عج) زمين را پر از عدل و داد مي‌کند بعد از آن که پر از ظلم و جور شده باشد.»(1) به اين معنا نيست که تنها علّت ظهور حضرت مهدي (علیه السلام) پر شدن زمين از ظلم و جور است، تا کسي فکر کند که براي تعجيل در ظهور، بهتر است ساکت بنشينيم تا ظلم فراوان شود، بلکه آن حضرت فرموده يکي از نشانه‌هاي آن، فراواني فساد و ظلم است.(2)  امام زمان(علیه السلام) فقط دشمن نمي‌‌خواهد  بلکه دوست هم مي‌خواهد تا بتواند به کمک آنها بر دشمنان خود غلبه کند. و اين دوستان طبق برخي از روايان در طول زمان تکميل مي‌شوند و در زمان ظهور با رجعت به حضرت مي پيوندند.  بر مبناي آيات قرآن و روايات بسيار، همه انسانها مأمور اصلاح خود به وسيله عمل به دستورات اخلاقي و عملي اسلام هستند. تهذيب نفس و کسب فضائل اخلاقي از وظايف منتظران است و زمينه‌اي براي ظهور امام زمان و قرار گرفتن در زمره ياران حضرت را فراهم مي‌کند. شخصِ منتظر هميشه مهيا و پرتلاش و آماده است و از پا ننشسته و با تمام توان با انجام فرايض ديني و وظايف فردي و اجتماعي، گامي در جهت زمينه سازي ظهور آن حضرت بر مي‌دارد. امام باقر (علیه السلام) در کلامي پر معنا به اين مسئله اشاره فرمودند: «براي انجام واجبات صبر کنيد و در برابر دشمنان مقاومت نماييد (و وظايف سياسي اجتماعي خود را فراموش ننماييد و سرسختانه آن‌ها را دنبال کنيد) و پيوندتان را با امام منتظران مستحکم نماييد».(3)  فرد منتظر همچنين از کارهايي که منافي با اين انتظار است، دوري مي‌کند و در مقابل ظلم و زشتي و گناه ساکت نمي‌‌ماند و هرگز از مشکلات مأيوس نمي‌‌شود.  📚 پي نوشت ها: 1 . ابراهيم قندوزي، ينابيع المودة، ص 488؛ محمدي ري شهري، ميزان الحکمة، ج 1، ص 280 .  2 . رک: موسوي همداني . پاسخ به پرسش‌هاي ديني، ج 1، ص 45؛ شهيد مطهري . سيري در سيره ائمة اطهار ، ص293 تا 295 .  3 . نعماني، کتاب الغيبه، ص 300 .  🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 چطور میشه یاد مرگ بود و در طی روز به یاد مرگ افتاد؟ ✅ پاسخ: 🔹 توجه به فضیلت یاد مرگ می تواند انسان را نسبت به آن ترغیب نماید. یاد مرگ به معنای توجه به ناپایداری دنیا و گذرا بودن آن است که تاثیر شگرفی در خودساختگی و سعادت انسان دارد. مهم ترین فایده یاد مرگ، توجه دادن به انسان نسبت به ماهیت گذرا و بی ارزش دنیا است. وقتی فرد به مرگ فکر کند و آن را سرنوشت حتمی هر موجودی از جمله خودش ببیند، نسبت به دنیا بی اعتنا می شود. بی اعتنایی به دنیا دل را از محبت آن خالی می کند و دلی که از محبت دنیا خالی شد جایگاه یاد و محبت الهی می گردد. امام باقر (علیه السلام) فرموده اند: «أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ ذِكْرَهُ إِنْسَانٌ إِلَّا زَهِدَ فِي الدُّنْيَا»(1)؛ مرگ را زیاد یاد کن، هیچ فردی مرگ را زیاد یاد نکند مگر اینکه در دنیا زاهد شود. زیارت قبور می تواند انسان را به سرنوشت محتوم خود بیشتر واقف گرداند و او را به یاد مرگ اندازد. مشغول شدن بیش از حد به دنیا مرگ را از یاد انسان می برد. بنابراین در کسب و معاش نباید حرص و طمع داشت و اعتدال و قناعت را باید رعایت نمود.  از عوامل غفلت زا مانند انواع گناهان و لذت های حرام و همنشینی با دنیاپرستان اجتناب کنید.  📚 پی نوشت: 1. كلينى، محمد بن يعقوب‏، الکافی، ج3، ص255. 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 استغاثه يعني چه؟ ✅ پاسخ: 🔹 استغاثه يعني پناه خواستن از خدا يا ائمه اطهار (عليهم السلام) در مشكلات. 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com
📩 سوال: 🔸 قسم شرعي چيست؟ لطفا توضیح دهید. ✅ پاسخ: 🔹 قسم چند شرط دارد: 1ـ كسی كه قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و همچنین ممنوع از تصرف در مال خود نباشد و قسم را از روی قصد و اختیار بخورد. 2 ـ كاری را كه قسم می‌خورد انجام دهد، باید حرام و مكروه نباشد و كاری را كه قسم می‌خورد ترك كند، باید واجب و مستحب نباشد و اگر قسم بخورد كه كار مباحی را بجا آورد باید ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد. 3 ـ به یكی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد كه به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند: خدا، الله و.... 4 ـ قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد كند صحیح نیست. 5 ـ عمل كردن به قسم برای او ممكن باشد. قسم خوردن به قرآن، قسم شرعی حساب نمی شود . عمل کردن به آن واجب نیست . شکستن آن حرام نیست و کفاره هم ندارد. قسم شرعی که عمل به آن واجب است و شکستن آن حرام است و کفاره دارد، قسمی است که به اسم خداوند باشد، مثل آن که بگوید: به الله قسم یا بگوید: به خدا قسم و یا به صفاتی که مختص خداوند است، قسم بخورد، مثلا بگوید: به خالق عالم قسم یا به رازق موجودات قسم. اگر کسی به اسما و یا صفات مختص خدا قسم بخورد، عمل به آن واجب است. اگر کسی آن قسم را بشکند، حرام است و باید کفاره بدهد. قسم خوردن به قرآن یا قسم به پیامبران و امامان، قسم شرعی حساب نمی شود در فرض سؤال که به قرآن قسم خورده و آن را شکسته اید، گناه حساب نمی شود، هرچند بهتر است از این نوع قسم خوردن خودداری شود و یا به آن عمل کنید، ولی اگر عمل نکردید،گناه نیست و دچار غضب خداوند نشده اید. 🔰 ارسال پرسمان به : https://eitaa.com/hosein_asghari ✅ کانال پاسخ به سوالات : https://eitaa.com/porseshvpasokh110 🌐 سایت : https://khorshidhayat.com