eitaa logo
مرکز پاسخگویی به سوالات
524 دنبال‌کننده
288 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🌺سلام به کانال پاسخگویی به سوالات خوش آمدید🌺 🔶هدف ما در این جا پاسخگویی به سوالاتی است که گاهی ، برای شما و یا برای دوستانتان ایجاد می شود ، اعم از سوال های شرعی و اعتقادی ،ما در لینک زیر منتظر سوالات شما هستیم🔶 💠https://eitaa.com/hosein_asghari
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 خوردن و آشامیدن غیرعمدی 📩 سوال: 🔸 حكم خوردن و آشاميدن به صورت سهوي و غير عمد در روزه چيست؟ ✅ پاسخ: 🔹 همه مراجع: اگر روزه دار سهواً چيزي بخورد يا بياشامد، روزه اش باطل نميشود و فرقي بين روزه واجب يا مستحب نيست. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 چرا اهل بیت دقیقاً شب قدر رو مشخص نکردند، چه فلسفه ای داشته است؟ ✅ پاسخ: 🔹 در این شکی نیست که امامان از اینکه کدام شب ،شب قدر است کاملا اطلاع و اگاهی داشته اند چنان که امام باقر فرمود: « شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که فرشتگان در آن شب دور ما طواف می کنند» 📚بحار الانوار ج94 ص13 ❗️اما انان به خاطر ملاحظاتی شب قدر را به طور معین اعلام نفرمودند .در فلسفه آن چنین گفته اند: «این مخفی بودن برای این است که مردم به همه شب های ماه رمضان یا شب های اخر ان اهمیت دهند .همانگونه که خداوند رضایت خود را در میان انوع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی اورند و غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه بپرهیزند ،دوستانش را در میان مردم مخفی کرده تا همه را احترام کنند اجابت را در میان دعاها پنهان مرده تا به همه دعا ها روی آورند ،اسم اعظم را در میان اسمایش مخفی ساخته تا همه را بزرگ دارند،وقت مرگ را مخفی ساخته تا در همه حال اماده باشند ،شب قدر را نیز پنهان ساخته تا همه شب های ماه رمضان را اهمیت دهند و کوچک نشمرند» 📚تفسیر نمونه ج27 ص190 🔷این بیان در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است ❗️علامه مجلسی نقل می کند که به امام علی گفته شد که شب قدر کدام شب است؟ ♦️حضرت پاسخ داد: « شب قدر برای شما مخفی قرار داده شده است چرا که اگر شما از آن اگاهی پیدا کنید تنها درآن شب عمل می کنید و از باقی شب ها غافل میشوید» 📚بحار الانوار ج94 ص5 ❗️اگر چه اهل بیت به خاطر همان فلسفه ذکر شده صراحتا از این که شب قدر کدام شب است سخن نگفته اند اما با دقت در اخبارشان بدست می اید که شب قدر کدام شب است ♦️چنان که علامه مجلسی می آورد: «اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان  شب قدر است» 📚زاد المعاد ص187 🔷رییس المحدثین ،شیخ صدوق نیز چنین می آورد: « مشایخ ما و بزرگان و علمای شیعه اتفاق دارند که شب قدر ،شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚خصال ج2 ص519 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 هنگامى كه يك قسمت كرۀ زمين شب است، قسمت ديگر آن روز‌ مى‌باشد. بنابراين زمانى كه ما در شب قدر قرار مى‌گيريم، در سوى ديگر كرۀ زمين روز است. شب قدر در اين قسمت از كرۀ زمين چه وقت است؟ ✅ پاسخ: 🔹 منظور از شب همان قرار گرفتن سايۀ قسمتى از كرۀ زمين بر روى قسمت ديگر است؛ بنابراين، اگر شب قدر مثلًا از ايران شروع شود تا زمانى كه اين سايه تمام كرۀ زمين را فراگيرد شب قدر ادامه دارد. و در واقع 24 ساعت طول مى‌كشد. 🌺🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏🌺 __________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
رهبر انقلاب: در حقیقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار، سال نویی را آغاز میکند. در تقدیر او در دوران سال برای او از سوی کاتبان الهی نوشته میشود. انسان وارد یک سال نو، مرحله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو میشود. _____________________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی حضرت استاد احمدی شاهرودی | ارتباط با ما | ایتا | سروش | سایت |
👆 حکم قرآن به سر گرفتن اشخاص معذور __________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 اگر قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد آیات ابتدایی سوره علق بوده که در مبعث در 27 ماه رجب بر پیامبر نازل شده است؟ ✅ پاسخ: 🔹 از مجموع آیات قرآن استفاده می شود که قرآن دو گونه نزول داشته است ؛ 1⃣ نزول دفعی 2⃣ نزول تدریجی 🔹 نزول دفعی و یک جا و جمعی  آن است که محتوای تمام قرآن یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر در ماه مبارک رمضان و شب قدر نازل گردیده است . 🔹 و نزول تدریجی نیز  همان است که بر حسب شرائط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است . ❗️نزول تدریجی ، در آغاز بعثت پیامبر گرامی ، با نزول آیات ابتدایی سوره « علق» محقق شده است و نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر محقق شده است . 💠 با توجه به این نکته و فرق گذاری بین نزول دفعی و جمعی محتوای قرآن بر قلب پیامبر در شب قدر و بین نزول تدریجی آیات قرآن در طول 23 سال که آغازش در روز مبعث بوده است ، اشکال مطرح شده ، موجه نمی باشد. 📚تفسیر نمونه ج21 ص148 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩 سوال: 🔸 سلام. آیا در شب های قدر استفاده از تلفن همراه و تبلت و لب تاپ و امثال آن در صورتی که نرم افزار قرآن آن باز باشد و روی صفحه تلفن همراه باشد، به جای کتاب قرآن قابل استفاده می باشد؟ البته در زمان سر گرفتن قرآن! مرجع: مقام معظم رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم 🔹 در فرض سؤال، حکم قرآن را ندارد. ___________________________________ 📩 سوال: 🔸 سلام. آیا شرکت کردن زن حایض در مراسم شب قدر و سر گرفتن قرآن حرام است؟ مرجع: مقام معظم رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم 🔹 حرام نیست؛ ولی لمس خط قرآن بر حائض حرام است. ___________________________________ 📩 سوال: 🔸 سلام. آیا احیا گرفتن شب قدر، در خانه ثواب زیادی دارد؟ یا حتماً باید در مسجد صورت گیرد؟ مرجع: مقام معظم رهبری ✅ پاسخ: سلام علیکم. 🔹 حضور در مسجد فضیلتی دارد که در خانه، آن فضیلت نیست. __________________________________ 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠چند نکته درباره اذان و اقامه ۱. برنمازگزار مستحب است قبل از نمازهای یومیه،ابتدا اذان و بعد از آن اقامه بگوید. ۲. اذان و اقامه باید در وقت نماز گفته شود و اگر قبل از وقت بگوید باطل است. ۳. اقامه باید بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگوید،صحیح نیست. ۴. بین جمله های اذان و اقامه نباید زیاد فاصله شود و اگر بین آنها بیشتر از معمول فاصله بیندازد، باید دوباره آن را از سر بگیرد. ۵. اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند،کسی که با آن جماعت نماز می خواند ،نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. ۶. مستحب است کسی را که برای گفتن اذان انتخاب می کنند ،عادل،وقت شناس و صدایش بلند باشد. ۷. مستحب است در روزی که بچه به دنیا می آید ،در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند. ۸. هیچ یک از نمازهای واجب و مستحب به جز نمازهای یومیه و قضای آنها، اذان و اقامه ندارند. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط با ما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 لطفا کیفیت و وقت نماز شب را توضیح دهید. ✅ پاسخ: 🔹 وقت نماز شب از اول شب تا اذان صبح می باشد و هرچه به اذان صبح نزدیکتر باشد بهتر است. کیفیت نماز شب :این نماز مجموعا ً یازده رکعت است: اول - هشت رکعت آن مانند نماز صبح (دو رکعت دو رکعت) به نیت نماز شب خوانده شود . دوم - دو رکعت نماز به نیت نماز شفع بدون قنوت خوانده شود. سوم - یک رکعت آخر به نیت نماز وتر بخواند ، سپس در قنوت برای چهل مؤمن دعا و طلب مغفرت کند و بگوید (اللهم اغفر لفلان ...) و سپس حاجات خود را از خدا می خواهد و بعد از آن هفتاد مرتبه (استغفر الله ربی و اتوب الیه) بگوید . آنگاه هفت بار ذکر (هذا مقام العائذ بک من النار) بگوید. وبعد از آن ۳۰۰ مرتبه (العفو) بگوید. سپس رکوع و سجود انجام می دهد و نماز تمام می شود. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 آيا ماليدن چيزهاى روغنى مثل كرم به صورت، وضو و غسل را باطل مى‌كند؟ ✅ پاسخ: 🔹 چنانچه جرمى كه مانع رسيدن آب به پوست است نداشته باشد، مانعى ندارد. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 زمان كنار گذاشتن فطریه 📩 سوال: 🔸 زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن، چه موقع است؟ ✅ پاسخ: 🔹 از غروب شب عید فطر می تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلف باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد، ولی اگر نماز عید نمی خواند، می تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد و در صورتی که آن را از مال خود جدا کرده و کنار گذاشته، تأخیر در پرداخت چنانچه برای غرض عقلایی باشد و سهل انگاری محسوب نشود، اشکال ندارد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 مقدار و مبلغ فطریه 📩 سوال: 🔸 مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 پرداخت فطریه به فقیر به عنوان هدیه 📩 سوال: 🔸 آیا جایز است زکات فطره را به عنوان هدیه به افراد فقیر آبرومند بدهیم؟ ✅ پاسخ : 🔹 لازم نیست به فقیر بگوید که زکات است، بلکه اگر آن فرد خجالت می کشد، مستحب است آن را به او داده و زکات بودنش را به زبان نیاورد، ولی خودش باید قصد زکات نماید. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 زکات فطریه میهمان 📩 سؤال: 🔸 آیا پرداخت فطریه مهمان به عهده میزبان است؟ ✅ پاسخ: 🔹 فطریۀ میهمان یک شبه، به عهده میزبان نیست؛ در وجوب فطریه میهمانی که پیش از غروب آفتاب بر میزبان وارد می شود، شرط است که جزء افراد نانخور و تحت عنوان عائلۀ میزبان محسوب شود، مانند خدمتکار یا بعض افراد فامیل که هر از چند گاه چند روزی در منزل شخص بسر می برند. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 کسی که هفتاد سال گناه کرده، چگونه با توبه پاکیزه میگردد؟ ✅ پاسخ: 🔹 مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند: وقتی خداوند متعال (بوسیله ی توبه) از ذاتِ وجود گناهکار راضی شد، گناه را به حسنه و کار نیک مبدّل می سازد و به آن می فرماید: «به حسنه و کار نیک تبدیل شو»«۱» چنانکه در جایی می فرماید:«الفرقان إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا»«۲» - مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند، پس خداوند بدی‌هایشان را به نیکی ها تبدیل میکند، و خدا همواره آمرزنده ی مهربان است. چنانکه در مقابل «حَبْط» نیز داریم.«۳» 📚 پی نوشت: ۱.بحارالانوار، ج۷، ص۲۵۹، روایت۵. ۲.فرقان، آیه ۷۰. ۳.مائده، آیه ۵؛ انعام، آیه ۸۸ و... 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 شرط قبولی روزه در ماه مبارک چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 امام صادق عليه السلام می‌فرمایند: ‌‌إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّكاةِ ـ يعني الفِطرَةَ ـ كما أنَّ الصَّلاةَ على النبِيّ صلى الله عليه و آله مِن تَمامِ الصّلاةِ ، لأنّه مَن صامَ و لَم يُؤَدِّ الزَّكاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَكَها مُتَعَمِّدا. 🔸 کامل کردن روزه، به دادن زكات (فطريه) است ، همچنان كه کامل کردن نماز به صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله مى باشد ؛ زيرا اگر كسى روزه بگيرد و زكات فطره را عمدا ندهد از روزه بى بهره است. 📚: من لا یحضر الفقیه، ج۲، ص ۱۸۳ 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 وظیفه کسی که بموقع زکات فطره را نپرداخته، چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 اگر زکات فطره را جدا کرده اید همان را بپردازید و اگر جدا نکرده‌اید، بنا بر احتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضاء، با قصد قربت بپردازید. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 اگر تقدیر ما در شب قدر مشخص شده دعا کردن بعد از شب قدر چه فایده‌ای دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیات و روایات فراوانی اشاره دارند كه دعا، صدقه و نیكوكاری‌های انسان، به دگرگونی و بهبود وضع زندگی وی می‌انجامد یعنی پی‌آمد كارهای خوب و بد انسان در تغییر سرنوشت او، یكی از قضا و قدرهای كلی و ثابت به شمار می‌آید در قرآن كریم آمده است: «وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ»(۱) یعنی استغفار به رفع عذاب می‌انجامد و یا «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»(۲) اگر اهل قریه‌ای ایمان بیاورند و تقوا پیشه كنند بركات آسمان و زمین را بر ایشان نازل می‌كنیم.» بنابراین تغییر سرنوشت به دست خود انسان، از قضا و قدرهای الهی است و خداوند چنین خواسته است كه: «لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی».(۳) اینجاست كه نقش دعا در زندگی بشری روشن می‌شود. زیرا دعا یكی از مظاهر قضا و قدر است كه هم در سرنوشت انسان مؤثر است و هم می‌تواند جلو قضا و قدر دیگری را بگیرد. دعا به معنی تغییر دادن خواست الهی نیست. بلكه به این معناست كه خواست خدا چنین تعلق گرفته است كه هركس این دعا را بكند و یا صدقه دهد و یا... فلان مورد ابتلا از او برداشته می‌شود. پس ورود عذاب مثلاً مشروط به عدم دعای بشری است و برداشته شدن عذاب و گرفتاری بوسیله دعا نیز خود یكی از مقدرات الهی است. در شب قدر برخی مقدرات انسان به صورت قطعی ثبت می‌گردد و برخی به صورت مشروط و دعا در تغییر بسیاری از این مقدرات مشروط تأثیر گذار است. علی بن عقبه می‌گوید از امام صادق شنیدم كه فرمود: «‌دعا، قضا را برمی‌گرداند، هرچند آن قضا محكم شده باشد، پس بسیار دعا كنید. زیرا دعا كلید هر رحمتی است».(۴) 📚 پی نوشت‌ها: ۱. انفال(۸) آیۀ ۳۳. ۲. اعراف (۷) آیه ۹۶. ۳. نجم(۵۳) آیۀ ۳۹. ۴. قمی، شیخ عباس، سفینة البحار، دارالاسوه، چاپ دوم، ۱۴۱۶، ج ۳،(ص) ۴۸، باب الدعا بعده العین. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 نحوۀ جبران غیبت 📩 سوال: 🔸 اگر در مورد شخصی غیبت کرده باشیم، آیا می توان با اهدا ثواب اعمال مستحبی و واجب، گناه آن را جبران کنیم؟ ✅ پاسخ: 🔹 اهداء ثواب اعمال کافی نیست، بلکه ‌‌اگر‌‌ زنده است و طلب حلالیت از او ممکن هست و مفسده ندارد، بايد از او حلالیت بطلبید و اگر در قيد حيات نيست يا طلب حلالیت از او امکان ندارد، برايش استغفار کنید. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩 سوال: 🔸 چرا رهن کامل حرام است؟ ✅ پاسخ: 🔹 رهن کامل یعنی مستأجر پولی را به عنوان قرض به موجر بدهد و در مقابل، از منفعت خانه (سکونت) استفاده کند و هیچ اجاره‌ای را به موجر ندهد و خود پول چون قرض است بعد از تمام شدن مدت اجاره به صاحبش برگردانده شود و این همان ربای قرضی است و حرام است؛ یعنی در مقابل قرض، شرط اضافه شود و لو اینکه آن چیز اضافه منفعت باشد؛ مثل سکونت خانه. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 چرا وهابیت بنای بر قبور را جایز نمی دانند و آن را تخریب می کنند؟ ✅ پاسخ: 🔹 اصلی ترین دلیل وهابیت بر این کار حدیث ابوالهیاج اسدی است : حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، وَأَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، - قَالَ يَحْيَى: أَخْبَرَنَا، وَقَالَ الْآخَرَانِ: - حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ، عَنْ أَبِي الْهَيَّاجِ الْأَسَدِيِّ قَالَ لِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ: أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتَهُ وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ 🔹 علی بن ابی طالب به ابوالهیاج اسدی فرمودند: آیا اماده ای تو را به ماموریتی بفرستم که پیامبر مرا به آن ماموریت فرستاد ؟ هیچ تصویری را نمی بینی ( لابد تصویر ذی روح بوده است ) ؛ مگر اینکه آن را محو کنی و هیچ قبری را نمی بینی مگر اینکه آن را تسویه کنی. 📚 صحیح مسلم ح ۹۶۹ - سنن ترمذی ج ۲ ص ۲۵۶ - سنن کبری ج ۲ ص ۴۶۴ 💠 نقد و بررسی : 👈🏻 سند روایت آنچنان معتبر نیست برای مثال ابو وائل وجود در سند فردی منحرف از حضرت امیرالمومنین بوده است : قيل لأبي وائل أيهما أحب إليك علي أو عثمان قال كان علي أحب إلي ثم صار عثمان 📚 تهذيب التهذيب ج 4 ص 362 و یا وکیع موجود در سند در پانصد حدیث خطا کرده است و حتی آگاهی درستی از زبان عربی نداشته است با این وصف از کجا معلوم در این حدیث خطا نکرده باشد ؟ ووكيع أكثر خطأ منه وقال في موضع آخر أخطأ وكيع في خمسمائة حديث 📚 همان ج 11 ص 125 👈🏻 متن روایت نیز بر ادعای وهابیان دلالت نمی کند و باید به دو کلمه موجود در حدیث توجه کرد تا معنای حدیث را متوجه شویم : ❶ مُشْرِفًا : که از شرف می آید و به هر بلندی شرف گویند برای مثال به کوهان شتر چون بلندترین و بالاترین نقطه شتر است شرف می گویند ❷ سَوَّيْتَهُ : کسانی که با لغت عرب آشنا هستند می دانند که تسویه گاهی یک مفعول و گاهی دو مفعول می گیرد : ➖ در آیاتی تسویه یک مفعول دارد مانند : وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ( نفس را تسویه کرد ) ➖ اما در آیاتی دیگر تسویه دو مفعول دارد مانند : إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ( زیرا شما را با پروردگار عالم برابر می دانستیم ) که یکی از دو مفعول آن با حرف جر آمده است. در این گونه وارد تسویه صفت خودش نیست بلکه صفت قیاسی و در مقام مقایسه بین دو مفعول است مانند آیه مورد نظرکه معنای آن : ( ما بت ها را در این جهان، با رب العالمین یکسان فرض می کردیم )) می شود. در اینجا تسویه دو مفعولی و به معنای مساوی کردن شیء با شیئی دیگر است. ➖ با توجه به اینکه تسویه در حدیث (( وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ )) یک ضمیر دارد آن هم ضمیر متصل به سویته که به قبر بر می گردد معنای حدیث این گونه می شود : قبر را تسویه ( صاف و یکسان ) کن نه اینکه معنای آن : قبر را با چیز دیگر ( زمین ) تسویه و برابر کن. چون اگر مراد از حدیث تسویه قبر با زمین بود باید علاوه بر مفعول اول مفعول دیگری نیز با حرف جر برای آن ذکر می شد. مثلا می فرمودند : إلا سویته بالأرض در حالی که چنین مفعولی ذکر نشده است. ✅ بنابراین مراد از تسویه قبور در حدیث صاف کردن سطح قبوری که پستی و بلندی و یا مانند‌ کوهان شتر برآمده بودند هست که اتفاقا نظر شیعه امامیه همین هست. 💥حتی شارحان صحیح مسلم نیز به همین مسئله اشاره کرده اند مانند نووی مفتی و فقیه بزرگ شافعی مذهبی اهل سنت : ◾️ وَفِي الرِّوَايَةِ الْأُخْرَى وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ فِيهِ أَنَّ السُّنَّةَ أَنَّ الْقَبْرَ لَا يُرْفَعُ عَلَى الْأَرْضِ رَفْعًا كَثِيرًا وَلَا يُسَنَّمُ بَلْ يُرْفَعُ نَحْوَ شِبْرٍ وَيُسَطَّحُ وَهَذَا مَذْهَبُ الشَّافِعِيِّ وَمَنْ وَافَقَهُ وَنَقَلَ الْقَاضِي عِيَاضٌ عَنْ أَكْثَرِ الْعُلَمَاءِ أَنَّ الْأَفْضَلَ عِنْدَهُمْ تَسْنِيمُهَا وَهُوَ مَذْهَبُ مَالِكٍ 📚 شرح النووي على مسلم ج 7 ص 36 ایکاش میدانستیم که وهابیان چگونه با استناد به این حدیث که سندش معیوب و متنش بر مدعا آنان دلالت ندارد چگونه آثار اهل بیت را ظالمانه تخریب کرده اند. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 سلام، گفته شده که كافر اگر كار خيری انجام بدهد، پيش خداوند أجر دارد، در صورتی كه خداوند در قرآن فرموده كسانی كه كافر شدند اعمالشان مثل خاكستر است كه در باد تند رها كنی. آیا اين دو تناقض ندارد؟! ✅ پاسخ: سلام علیکم 🔹 أجر مصادیقی دارد که یکی از آنها ثواب است. به ثواب هم أجر گفته می شود. کافر، ثواب ندارد و ثوابِ او هباءً منثوراً (غبار پراکنده) خواهد شد. اما آیا أجر هم نخواهد داشت که عوض باشد؟ بله، «إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ» کار خوبی انجام داده است و احسانی کرده، خدای متعال هرگز أجرش را ضایع نمی کند. پس خداوند أجر کافر را هم ضایع نخواهد کرد؛ اما آیا پاداش او ثواب است؟ خیر. آنچه که در قرآن آمده این است که اینها ثواب نخواهند داشت. فرق ثواب با عوض این است که ثواب منفعتِ همراه با تعظیم و إجلال است و عوض منفعتِ بدون تعظیم و إجلال است. کافر ثواب ندارد، حالا هر کاری کرده باشد؛ اما عوض دارد. به هر حال او کاری کرده و کارش بدون أجر نمی باشد. حالا این عوض ممکن است در دنیا باشد و ممکن است در هنگام قبض روح باشد و ممکن است بعد از مرگش باشد. آنچه که ما عرض کردیم، نص قرآن است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ»؛ خدا هرگز اجر نيكوكاران را ضايع نخواهد گذاشت‏. (توبه، 120) 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال: 🔸 چرا خداوند ما را به این دنیای پُر از گناه آورد؟ ✅ پاسخ: 🔹 این سؤال مثل این می ماند که بگوییم چرا معلم درس می دهد یا چرا باران می بارد؟! بله، کار معلم درس دادن است و کار باران باریدن است. خداوند هم خالق است و کار خالق، خلق کردن است. لذا این سؤال به این صورت اشتباه می باشد؛ اما نکاتی را در این رابطه که چرا به این دنیا آمدیم بیان می کنیم که خالی از لطف نیست: 1️⃣ زندگی حقیقی در سرای آخرت 🔸 اولین نکته‌ ای که انسان مؤمن باید به آن توجه کند، غیر حقیقی بودن زندگی دنیا است. خداوند در قرآن می‌فرماید:‌ «وَ مَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»؛ [عنکبوت/۶۴] اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى دانستند! انسان عاقل هرگز خود را برای بازی و سرگرمی به دردسر نمی‌اندازد، نگاهش به جهان واقعی و حقیقی است و از امور دنیا به راحتی گذر می‌کند. 2️⃣ دنیا مزرعه آخرت 🔸 گرچه زندگی دنیا نسبت به آخرت غیرحقیقی است؛ اما از طرفی مهم‌ترین عاملی که سبب داشتن آخرتی بهتر خواهد شد، انجام اعمال صالح در دنیاست. بنابراین انسان مؤمن نباید به دنیا به چشم مکانی بی‌فایده و به درد نخور نگاه کند. امام علی (علیه‌ السلام) به کسی که دنیا را مذمت می‌کرد، فرمودند: «مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ»؛ جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند. بنابراین مؤمن باید به دنیا به عنوان مهم‌ترین وسیله برای رسیدن به بهشت نگاهی مثبت داشته باشد. 3️⃣ اختیار و آزمایش انسان 🔹 انسان دارای اختیار است و تنها راه تشخیص انسان‌های خوب و بد و جدا کردن آن‌ها آزمایش و امتحان است. دنیا محلی است که انسان‌ها در آن آزمایش می‌شوند و هر کس با اختیار خود مسیر سعادت یا شقاوت را انتخاب می‌کند. این امتحانات و بلاء‌ها انسان را رشد می‌دهد و او را به قرب الهی نزدیک می‌کند. هدف از امتحان، رشد انسان است نه سقوط او. درست است که امکان سقوط هم هست، اما حقیقت دنیا برای صعود انسان آفریده شده. کسی که با توکل به خداند به وظایف خود عمل کرده هیچ‌گاه سقوط نمی‌کند و خداوند دستگیر اوست. 4️⃣ اعتماد به اراده الهی 🔸 خداوند، حکیم‌ترین موجود و دلسوزترین فرد نسبت به انسان است. بدون شک اگر حضور انسان در دنیا به ضرر او بود، خداوند حکیم و مهربان هیچ‌گاه انسان به دنیا نمی‌آورد. یقین بدانید خداوند بیش از خودِ انسان به دنبال بهشتی کردن اوست. پس انسان را کمک می‌کند. تنها کسانی که لجاجت دارند، از بهشت خدا محروم شده و به جهنم سقوط می‌کنند. 🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺 __________________________________ 💠کانال پاسخگویی به سوالات ( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام ) | ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |