📩 سوال:
🔸 چرا رهن کامل حرام است؟
✅ پاسخ:
🔹 رهن کامل یعنی مستأجر پولی را به عنوان قرض به موجر بدهد و در مقابل، از منفعت خانه (سکونت) استفاده کند و هیچ اجارهای را به موجر ندهد و خود پول چون قرض است بعد از تمام شدن مدت اجاره به صاحبش برگردانده شود و این همان ربای قرضی است و حرام است؛ یعنی در مقابل قرض، شرط اضافه شود و لو اینکه آن چیز اضافه منفعت باشد؛ مثل سکونت خانه.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا وهابیت بنای بر قبور را جایز نمی دانند و آن را تخریب می کنند؟
✅ پاسخ:
🔹 اصلی ترین دلیل وهابیت بر این کار حدیث ابوالهیاج اسدی است :
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، وَأَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، - قَالَ يَحْيَى: أَخْبَرَنَا، وَقَالَ الْآخَرَانِ: - حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ، عَنْ أَبِي الْهَيَّاجِ الْأَسَدِيِّ قَالَ لِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ: أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتَهُ وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ
🔹 علی بن ابی طالب به ابوالهیاج اسدی فرمودند: آیا اماده ای تو را به ماموریتی بفرستم که پیامبر مرا به آن ماموریت فرستاد ؟ هیچ تصویری را نمی بینی ( لابد تصویر ذی روح بوده است ) ؛ مگر اینکه آن را محو کنی و هیچ قبری را نمی بینی مگر اینکه آن را تسویه کنی.
📚 صحیح مسلم ح ۹۶۹ - سنن ترمذی ج ۲ ص ۲۵۶ - سنن کبری ج ۲ ص ۴۶۴
💠 نقد و بررسی :
👈🏻 سند روایت آنچنان معتبر نیست برای مثال ابو وائل وجود در سند فردی منحرف از حضرت امیرالمومنین بوده است :
قيل لأبي وائل أيهما أحب إليك علي أو عثمان قال كان علي أحب إلي ثم صار عثمان
📚 تهذيب التهذيب ج 4 ص 362
و یا وکیع موجود در سند در پانصد حدیث خطا کرده است و حتی آگاهی درستی از زبان عربی نداشته است با این وصف از کجا معلوم در این حدیث خطا نکرده باشد ؟
ووكيع أكثر خطأ منه وقال في موضع آخر أخطأ وكيع في خمسمائة حديث
📚 همان ج 11 ص 125
👈🏻 متن روایت نیز بر ادعای وهابیان دلالت نمی کند و باید به دو کلمه موجود در حدیث توجه کرد تا معنای حدیث را متوجه شویم :
❶ مُشْرِفًا : که از شرف می آید و به هر بلندی شرف گویند برای مثال به کوهان شتر چون بلندترین و بالاترین نقطه شتر است شرف می گویند
❷ سَوَّيْتَهُ : کسانی که با لغت عرب آشنا هستند می دانند که تسویه گاهی یک مفعول و گاهی دو مفعول می گیرد :
➖ در آیاتی تسویه یک مفعول دارد مانند : وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ( نفس را تسویه کرد )
➖ اما در آیاتی دیگر تسویه دو مفعول دارد مانند : إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ ( زیرا شما را با پروردگار عالم برابر می دانستیم ) که یکی از دو مفعول آن با حرف جر آمده است. در این گونه وارد تسویه صفت خودش نیست بلکه صفت قیاسی و در مقام مقایسه بین دو مفعول است مانند آیه مورد نظرکه معنای آن : ( ما بت ها را در این جهان، با رب العالمین یکسان فرض می کردیم )) می شود. در اینجا تسویه دو مفعولی و به معنای مساوی کردن شیء با شیئی دیگر است.
➖ با توجه به اینکه تسویه در حدیث (( وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ )) یک ضمیر دارد آن هم ضمیر متصل به سویته که به قبر بر می گردد معنای حدیث این گونه می شود : قبر را تسویه ( صاف و یکسان ) کن نه اینکه معنای آن : قبر را با چیز دیگر ( زمین ) تسویه و برابر کن. چون اگر مراد از حدیث تسویه قبر با زمین بود باید علاوه بر مفعول اول مفعول دیگری نیز با حرف جر برای آن ذکر می شد. مثلا می فرمودند : إلا سویته بالأرض در حالی که چنین مفعولی ذکر نشده است.
✅ بنابراین مراد از تسویه قبور در حدیث صاف کردن سطح قبوری که پستی و بلندی و یا مانند کوهان شتر برآمده بودند هست که اتفاقا نظر شیعه امامیه همین هست.
💥حتی شارحان صحیح مسلم نیز به همین مسئله اشاره کرده اند مانند نووی مفتی و فقیه بزرگ شافعی مذهبی اهل سنت :
◾️ وَفِي الرِّوَايَةِ الْأُخْرَى وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ فِيهِ أَنَّ السُّنَّةَ أَنَّ الْقَبْرَ لَا يُرْفَعُ عَلَى الْأَرْضِ رَفْعًا كَثِيرًا وَلَا يُسَنَّمُ بَلْ يُرْفَعُ نَحْوَ شِبْرٍ وَيُسَطَّحُ وَهَذَا مَذْهَبُ الشَّافِعِيِّ وَمَنْ وَافَقَهُ وَنَقَلَ الْقَاضِي عِيَاضٌ عَنْ أَكْثَرِ الْعُلَمَاءِ أَنَّ الْأَفْضَلَ عِنْدَهُمْ تَسْنِيمُهَا وَهُوَ مَذْهَبُ مَالِكٍ
📚 شرح النووي على مسلم ج 7 ص 36
ایکاش میدانستیم که وهابیان چگونه با استناد به این حدیث که سندش معیوب و متنش بر مدعا آنان دلالت ندارد چگونه آثار اهل بیت را ظالمانه تخریب کرده اند.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 سلام، گفته شده که كافر اگر كار خيری انجام بدهد، پيش خداوند أجر دارد، در صورتی كه خداوند در قرآن فرموده كسانی كه كافر شدند اعمالشان مثل خاكستر است كه در باد تند رها كنی. آیا اين دو تناقض ندارد؟!
✅ پاسخ:
سلام علیکم
🔹 أجر مصادیقی دارد که یکی از آنها ثواب است. به ثواب هم أجر گفته می شود. کافر، ثواب ندارد و ثوابِ او هباءً منثوراً (غبار پراکنده) خواهد شد.
اما آیا أجر هم نخواهد داشت که عوض باشد؟ بله، «إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ» کار خوبی انجام داده است و احسانی کرده، خدای متعال هرگز أجرش را ضایع نمی کند.
پس خداوند أجر کافر را هم ضایع نخواهد کرد؛ اما آیا پاداش او ثواب است؟ خیر. آنچه که در قرآن آمده این است که اینها ثواب نخواهند داشت.
فرق ثواب با عوض این است که ثواب منفعتِ همراه با تعظیم و إجلال است و عوض منفعتِ بدون تعظیم و إجلال است. کافر ثواب ندارد، حالا هر کاری کرده باشد؛ اما عوض دارد. به هر حال او کاری کرده و کارش بدون أجر نمی باشد. حالا این عوض ممکن است در دنیا باشد و ممکن است در هنگام قبض روح باشد و ممکن است بعد از مرگش باشد.
آنچه که ما عرض کردیم، نص قرآن است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ»؛ خدا هرگز اجر نيكوكاران را ضايع نخواهد گذاشت. (توبه، 120)
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا خداوند ما را به این دنیای پُر از گناه آورد؟
✅ پاسخ:
🔹 این سؤال مثل این می ماند که بگوییم چرا معلم درس می دهد یا چرا باران می بارد؟! بله، کار معلم درس دادن است و کار باران باریدن است. خداوند هم خالق است و کار خالق، خلق کردن است.
لذا این سؤال به این صورت اشتباه می باشد؛ اما نکاتی را در این رابطه که چرا به این دنیا آمدیم بیان می کنیم که خالی از لطف نیست:
1️⃣ زندگی حقیقی در سرای آخرت
🔸 اولین نکته ای که انسان مؤمن باید به آن توجه کند، غیر حقیقی بودن زندگی دنیا است. خداوند در قرآن میفرماید: «وَ مَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»؛ [عنکبوت/۶۴] اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى دانستند!
انسان عاقل هرگز خود را برای بازی و سرگرمی به دردسر نمیاندازد، نگاهش به جهان واقعی و حقیقی است و از امور دنیا به راحتی گذر میکند.
2️⃣ دنیا مزرعه آخرت
🔸 گرچه زندگی دنیا نسبت به آخرت غیرحقیقی است؛ اما از طرفی مهمترین عاملی که سبب داشتن آخرتی بهتر خواهد شد، انجام اعمال صالح در دنیاست. بنابراین انسان مؤمن نباید به دنیا به چشم مکانی بیفایده و به درد نخور نگاه کند.
امام علی (علیه السلام) به کسی که دنیا را مذمت میکرد، فرمودند: «مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ»؛ جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.
بنابراین مؤمن باید به دنیا به عنوان مهمترین وسیله برای رسیدن به بهشت نگاهی مثبت داشته باشد.
3️⃣ اختیار و آزمایش انسان
🔹 انسان دارای اختیار است و تنها راه تشخیص انسانهای خوب و بد و جدا کردن آنها آزمایش و امتحان است. دنیا محلی است که انسانها در آن آزمایش میشوند و هر کس با اختیار خود مسیر سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند.
این امتحانات و بلاءها انسان را رشد میدهد و او را به قرب الهی نزدیک میکند. هدف از امتحان، رشد انسان است نه سقوط او. درست است که امکان سقوط هم هست، اما حقیقت دنیا برای صعود انسان آفریده شده. کسی که با توکل به خداند به وظایف خود عمل کرده هیچگاه سقوط نمیکند و خداوند دستگیر اوست.
4️⃣ اعتماد به اراده الهی
🔸 خداوند، حکیمترین موجود و دلسوزترین فرد نسبت به انسان است. بدون شک اگر حضور انسان در دنیا به ضرر او بود، خداوند حکیم و مهربان هیچگاه انسان به دنیا نمیآورد. یقین بدانید خداوند بیش از خودِ انسان به دنبال بهشتی کردن اوست.
پس انسان را کمک میکند. تنها کسانی که لجاجت دارند، از بهشت خدا محروم شده و به جهنم سقوط میکنند.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 گفتن تکبیرة الاحرام در حال حرکت چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 هنگام گفتن تکبیرة الاحرام بدن باید آرام و بدون حرکت باشد، بنابراین اگر عمداً و از روی اختیار، تکبیرة الاحرام را در حال حرکت بدن بگوید، نمازش باطل است.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 منظور از انتظار فرج چيست؟
✅ پاسخ:
🔹 منظور از انتظار فرج آرزوي گشايش و رهايي از مشکلات و تنگناهاي فردي و اجتماعي است که نمونه بارز آن در ظهور امام زمان بروز مي يابد چرا که با ظهور ايشان عدالت فراگير شده و ظلم برچيده مي شود.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز فقهی الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا در روایات آمده که اگه حجت خدا روی زمین نباشد زمین اهل خودش را می بلعد و حتی اگر فقط دو نفر روی زمین باشند یک نفر حجت خداست؟
✅ پاسخ:
🔹 چون حجت خدا واسطه فیض خدا و مردم است و از طریق او فیض الهی به مردم و به همه عالم می رسد و وقتی که این واسطه، از بین برود، عالم از بین می رود!
⬅️ مثل اینکه بگوییم: چرا اگر آن پنجره ای که به منبع نور باز می شود، بسته شود، دیگر نوری به اتاق دوم نمی رسد؟ جوابش این است که چون نوری که به اتاق دوم می رسد بواسطه همان پنجره ای است که به منبع نور باز است و اگر آن پنجره بسته شود یا برداشته شود، دیگر نوری به اتاق دوم و سوم نمی رسد!
پس اگر حجت خدا که واسطه ی فیض خداست نباشد، فیض خدا قطع خواهد شد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 حضور معذور شرعی (یعنی جنب، حائض و نفساء) در اماکن مذهبی چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹رفتن معذور شرعی به مسجد برای عزاداری، جايز نيست.
🔹کسانی که عذر شرعی دارند، میتواند در بیرون مسجد باشد مثلا کنار درب بایستد و به میهمانان خوش آمد بگوید یا اگر آشپزخانه جزء مسجد نیست به آنجا برود.
🔹حياط مسجد حكم مسجد را ندارد (مگر اينكه صيغه مسجديت بر آن خوانده شده باشد) و معذور شرعی ميتواند براي عزاداری به آنجا برود.
🔹اگر انسان نداند یا فراموش کند که جنب یا حیض است و با همين حالت به مسجد برود چون نميدانسته معصيتى نكرده ولی باید فوراً مسجد را ترک کند.
🔹رفتن معذور شرعی به تکیه، حسینیه و نمازخانه، سقاخانه، مزار شهداء و قبرستانها و ماندن در آنجا اشکالی ندارد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔹 سلام، پدر و مادر برای عاقبت بخیری فرزندان چه کارهایی میتوانند انجام بدهند؟ آیا ادعیههایی از اهل بیت علیهم السلام در این مورد هست؟
✅ پاسخ:
علیکم السلام
🔹 دعاهای زیر برای این منظور مناسب است :
1. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً .
2. اللّهُمَّ اختِم لِاولادی بالخَیر و العافیه .
دعای عاقبت بخیری فرزندان در صحیفه سجادیه(دعای25)
امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه با دعا به فرزندان، از حقوق متقابل پدر و فرزند سخن گفته است:
«اللَّهُمَّ وَ مُنَّ عَلَیّ بِبَقَاءِ وُلْدِی وَ بِإِصْلَاحِهِمْ لِی و بِإِمْتَاعِی بِهِمْ»
«خداوندگار! بر منت گذار و فرزندانم را نگاه دار و آنان را فرزندانى صالح قرار ده و مرا از آنان بهره مند ساز»...
🔹 دعاهای عاقبت بخیری فرزندان در قنوت:
«رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماما» (فرقان آیه 74)
«پروردگارا! همسران و فرزندانمان را مایه روشنى چشم ما قرار ده و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان»
«رَبِّ هَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاء» (آل عمران آیه 38)
«خداوندا از طرف خود، فرزند پاکیزه اى به من عطا فرما که تو درخواست را مى شنوى»
«رَبِّ اجْعَلْنی مُقیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاء» (ابراهیم آیه 40)
«اى پروردگار من، مرا و فرزندان مرا برپاى دارندگان نماز گردان. اى پروردگار ما، دعاى مرا بپذیر»
🔹 البته باید توجه داشت که همه چیز در دعا ختم نمی شود و مواردی چون توجه به دوستان و اطرافیان اثرگذار بر روحیات فرزندان، ارتقاء سطح بینش و مطالعات دینی فرزندان، اهتمام در تربیت صحیح از منظر آموزه های دینی چرا که تربیت، عبارت است از: فراهم کردن زمینه ها و عوامل، براى به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب. تربیت در واقع هنر تغییر رفتار انسان است. تربیت، برانگیختن استعدادها و قواى گوناگون انسان و پرورش آنها که باید با تلاش و کوشش متربى نیز توأم باشد تا انسان به منتهاى کمال نسبى خویش به میزان طاقت و توانایى نائل شود. (در این مجال مرتبط نمودن فرزندان با اساتید دلسوز و یا امام جماعت مسجدو شرکت در مجالس مذهبی توصیه می گردد)
بنابراین جمع این موارد می تواند در حسن عاقبت فرزندان مفید فائده گردد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 حکم مال پیدا شده
.
📩 سوال:
🔸 من یک انگشتر پیدا کرده ام؛ آیا جایز است مبلغ آن را به فقیر صدقه بدهم و خودم از آن استفاده کنم؟
✅ پاسخ:
🔹 اگر قیمت آن، به مقدار دو و نیم گرم نقره یا بیشتر باشد و نشانه ای دارد که با آن صاحبش پیدا شود، باید یک سال (به صورتی که در رساله های عملیه بیان شده) اعلان گردد؛ چنانچه صاحب مال پیدا نشود می توانید آن را برای خود بردارید به قصد این که هر وقت صاحبش پیدا شد عوض آن را به او بدهید یا برای او نگهداری کنید تا زمانی که پیدا شد، به او بدهید ولی احتیاط مستحب آن است که از طرف صاحبش صدقه بدهید. البته اگر در بین سالی که اعلان می کنید از پیدا شدن صاحب مال ناامید شوید، احتیاط واجب آن است که صدقه بدهید.
🔹 توجه: برای صدقه دادن، اختیار دارید که خودِ انگشتر یا قیمت آن را به فقیر بدهید.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا شب جمعه (پنج شنبه شبها) به شب زيارتي امام حسين معروف است. و منظور از شب زيارتی امام حسين چيست؟
📩 سوال:
🔹 بزرگداشت ياد و نام و حرکت امام حسين عليه السلام براي اهل بيت عليهم السلام بسيار با اهميت بوده است و در تمام مناسبته اي مهم سال توصيه به زيارت امام حسين عليه السلام شده است.البته ائمه عليهم السلام اين مساله را از جانب خدا به مردم دستور ميدادند. زيرا حرکت امام حسين موجب زنده نگهداشتن دين شده است
يکي از روزهاي بسيار مهم جمعه است که در روايات عيد شمرده شده است و اعمال و آثار زيادي براي شب وروز جمعه بيان شده است.
از آنجاکه حفظ دين مديون امام حسين است و يا زنده بودن ياد امام حسين عليه السلام دين زنده خواهد ماند، لذا علاوه بر طول سال ، در هر هفته دو وقت مخصوص براي امام حسين عليه السلام تعيين شده است يکي روز دوشنبه است و ديگري جمعه است.
و در روايات به زيارت امام حسين عليه السلام در شب جمعه بسيار توصيه شده ، لذا شب زيارتي نام گرفته است. يعني زيارت امام حسين در اين شب اثار فراوان معنوي دارد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چگونه دین باعث آرامش انسان می شود؟
✅ پاسخ:
🔹 جهات مختلفی برای دین دار وجود دارد که از طرق دین به آرامش برسد؛ از جمله:
1. انسان دیندار معتقد است که خداوند سرمنشأ تمام خوبیهاست و تمام صفات کمالی را به نحو مطلق داراست؛ از جمله اینکه علم مطلق و قدرت مطلق دارد. پس وقتی بندگی خدا را میکند، او را آگاه از احوال خودش میداند و اینکه قدرت دارد تمام احتیاجات این بنده را برطرف کند. پس احساس آرامش میکند از اینکه پشتوانهای با این قدرت و عظمت دارد که از او غافل نمیشود و هیچ وقت بندهای را که زمینه دریافت خیر را فراهم کرده، محروم نمیکند.
2. انسان دیندار اگر در سختی قرار بگیرد، بنا بر توصیه دین، ساکت نمیماند و حق خودش را از ظالم میگیرد؛ اما اگر نتوانست به تمام حقّ خود برسد، او را به خدای عادل واگذار میکند که در دنیا و آخرت، حقّ این بنده را از ظالم میگیرد، پس احساس آرامش میکند.
3. مومن میداند که برای زندگی در دنیا، به برنامه عملیای نیاز دارد که تمام احتیاجات او برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را در نظر گرفته باشد. خداوند این برنامه کامل را در قالب «دین» در اختیار بنده گذاشته است. پس شخص مومن با عمل به دستورات دین، از سردرگمی، ابهام و تشویش دور میشود و یقین دارد که با اجرای این دستورات، به سعادت کامل میرسد و در تمام امور فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ... میتواند از راهنمایی و هدایت دین استفاده کند.
4. اعمالی در شریعت الهی برای بنده قرار داده شده است که انسان را به خدا نزدیک میکند. در سمت خدا قرار گرفتن، یعنی به مبدأ نور و آرامش نزدیک شدن، مانند وقتی که انسان در حال خواندن نماز است یا با دعا و راز و نیاز، خدا را یاد میکند. برخی دیگر از احکام شریعت به نوع خوراک و تغذیه و امور جسمانی انسان نیز ارتباط زیادی دارد (هرچند دارای آثار روحی هم هست)؛ مانند جواز خوردن حیوانات حلال گوشت، روزه گرفتن، پرهیز از خوردن حیوانات وحشی و ... . این احکام و دستورات نیز به او اطمینان میدهد که با استفاده از این غذاها و دوری از محرمات، سلامت تن خواهد داشت. همچنین توصیه به دوری از عواملی که روح را افسرده و مریض میکند؛ مثل دنیا دوستی، افراط در شهوات، دوری از غیبت، تهمت، دروغ و ... .
5. جهان بینی اسلامی نیز به آرامش دین دار کمک میکند؛ زیرا او میداند که از کجا آمده، به کجا میرود و برای چه در این دنیا قرار دارد؛ یعنی به سوالات بنیادین ذهن بشر پاسخ میدهد. انسان میداند که جاودانه باقی میماند و مرگ فقط رفتن از زندگی دنیا به عالم بالاتر است که شروع راحتی اوست.
6. قرار دادن راهنمایانی با عنوان «نبی» و «امام» که از پدر و معلم به او مهربانترند و او را در دنیا و آخرت یاری میکنند.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 اگر روح ما از خدا هست پس چرا ناقص هست یعنی نیاز به تربیت دارد و کامل نیست؟
✅ پاسخ:
🔹 ابتدا باید مفهوم دمیده شدن روح را توضیح دهیم. تا مشخص شود آیا روح ما از خداست یا خیر. خداوند در تشریح مراحل آفرینش انسان، فرمودند: «ونفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین»(1) کلمه «روحی» در این آیه یعنی روح خودم؛ این معنایش این نیست که خدا روح و جسم دارد بلکه منظور این است که این روح را خدا آفریده است (این آفرینش به معنای جدا شدن چیزی از خدا نیست) و منظور خدای متعال از اینکه فرمود: روح خودم؛ شرافت دادن به روح انسانی است چنان که درباره خانه کعبه فرمود: خانه من. عبارت انتهای آیه که میفرماید همگی برای او سجده کنید؛ تایید بر همین موضوع است که این انسان آنقدر شرافت دارد که منسوب به من است و لایق سجده کردن.
خداوند در سوره حج آیه 26 خطاب به حضرت ابراهیم میفرماید: «و طهر بیتی للطائفین» (خانه مرا برای طواف کنندگان تطهیر نما) منظورش شرافت دادن به کعبه است نه این که خدا خانهی دارد و مانند ما وارد آن خانه میشود. پس مفهوم دمیده شدن روح، این نیست که خداوند روح دارد و آن را درون انسان دمیده است!
این روح برای این که لایق سجده شود باید رشد کند، تربیت شود و به تکامل برسد تا آنچه درون آن بالقوه وجود دارد، بالفعل شود. روح انسان چون منسوب به خداوند است ظرفیت آن را دارد تا ویژگی های کمال را کسب کند. مهربانی خداوند، عدل، علم، بخشش و ... نمونه ای از صفات کمال است که انسان می تواند با کسب از آن، آینه خداوند روی زمین باشد چنانچه هدف خلقت همین است. مانند دانه سیب که می تواند خودش به یک سیب تبدیل شود اما برای رسیدن به این کمال، باید در زمین قرارگیرد و سختی مبارزه با خاک را تحمل کند تا بتواند به یک درخت بارور تبدیل شود.
📚 پی نوشت:
1)حجر: 29
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 آيا زمان در برزخ، مانند زمان در دنياست؟
✅ پاسخ:
🔹 خير، زمان در دنيا با حرکت زمين به دور خودش و حرکت به دور خورشيد سنجيده مي شود.
اين مسائل در عالم برزخ نيست.
بنابراين زمان در آنجا مانند زمان در دنيا نيست.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 پیش افتادن عمدی مأموم از امام جماعت
📩 سوال:
🔸 اگر هنگام نماز جماعت از امام، عقب و یا جلو بیفتیم، نماز به جماعت صحیح است یا خیر؟
✅ پاسخ:
🔹 مأموم بايد افعال نماز را با امام يا كمى ديرتر از امام به جاى آورد و اگر عمداً از امام جماعت پيش افتد يا مدتى پس از او به جاى آورد، نمازش به فرادا صحیح بوده ولی جماعت محسوب نمی شود.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 ️آيا میدانيد چرا به حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، كريمه اهل بيت میگويند؟
✅ پاسخ:
🔹 یکي از القاب حضرت معصومه(س) «كريمه اهل بيت» است. اين لقب بر اساس رؤياى صادقانه يكى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است :
مرحوم آيت اللّه سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه مند بود كه محل قبر شريف حضرت صدّيقه طاهره (س) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب كرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسّل بسيار، استراحت كرد. در عالم رؤيا به محضر مقدّس حضرت باقر(ع) و يا امام صادق (ع) مشرّف شد.
امام به ايشان فرمودند:
«عَلَيْكَ بِكَرِيمَةِ اَهْلِ الْبَْيت ِ.»
يعنى به دامان كريمه اهل بيت چنگ بزن . ايشان به گمان اينكه منظور امام (ع) حضرت زهرا(س) است، عرض كرد: «قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(س) پنهان بماند؛ از اين رو قبر حضرت معصومه(س) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(س) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(س) داده است.»مرحوم مرعشى نجفى هنگامى كه از خواب برخاست، تصميم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زيارت حضرت معصومه (س) رهسپار ايران شود. وى بى درنگ آماده سفر شدو همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زيارت كريمه اهل بيت ترك كرد.
📚كريمه اهل بيت، ص٤٣، با تلخيص و تصرّف
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 آيا صلوات فرستادن و يا نماز خواندن و کارهاي مستحبي ديگر در روز جمعه ۲ برابر محاسبه میشود؟
✅ پاسخ:
🔹 بله. کارهای خیر در شب و روز جمعه، دو برابر ثواب دارد.
در حدیث «اعلموا أن الخیر و الشرّ یضاعف یوم الجمعة» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 57 ـ 58، ح 95) از امام علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: کار نیک و کار بد در روز جمعه، دو برابر خواهند شد.
🔺یعنی ثواب کار نیک، دو برابر و عقاب کار بد، دو برابر خواهد بود.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 انجام اعمال عبادی در زمان عادت ماهیانه
📩 سوال:
🔸 آیا برای زنی که در دوران عادت ماهیانه می باشد انجام ذکر و دعا اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 اشکال ندارد، مخصوصا در وقت هر نماز، مستحب است وضو بگیرد و اگر نمی تواند وضو بگیرد، تیمم کند و در جای نماز رو به قبله بنشیند و به مقدار نماز، مشغول ذکر و دعا و صلوات شود.
🔹 قرائت قرآن جز آياتى كه سجده واجب دارد جايز است، هر چند خواندن بيش از هفت آيه كراهت دارد. يعنى ثواب آن نسبت به زمانى كه عادت نيست، كمتر است.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط با ما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا امام رضا علیه السلام ولیعهدی را قبول کردند؟
✅ پاسخ:
🔹 عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَى قَالَ: رَوَى أَصْحَابُنَا عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَكَ اللَّهُ كَيْفَ صِرْتَ إِلَى مَا صِرْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْمَأْمُونِ فَكَأَنَّهُ أَنْكَرَ ذَلِكَ عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع يَا هَذَا أَيُّمَا أَفْضَلُ النَّبِيُّ أَوِ الْوَصِيُّ فَقَالَ لَا بَلِ النَّبِيُّ قَالَ فَأَيُّمَا أَفْضَلُ مُسْلِمٌ أَوْ مُشْرِكٌ قَالَ لَا بَلْ مُسْلِمٌ قَالَ فَإِنَّ الْعَزِيزَ عَزِيزَ مِصْرَ كَانَ مُشْرِكاً وَ كَانَ يُوسُفُ ع نَبِيّاً وَ إِنَّ الْمَأْمُونَ مُسْلِمٌ وَ أَنَا وَصِيٌّ وَ يُوسُفُ سَأَلَ الْعَزِيزَ أَنْ يُوَلِّيَهُ حِينَ قَالَ اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ وَ الْمَأْمُونُ أَجْبَرَنِي عَلَى مَا أَنَا فِيهِ وَ قَالَ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ قَالَ حَافِظٌ لِمَا فِي يَدِي عَالِمٌ بِكُلِّ لِسَان
🔰مظفّر بن جعفر بن مظفّر رضى اللَّه عنه مىگويد:
جعفر بن محمّد بن مسعود، از پدرش نقل كرده كه او گفت: محمّد بن نصير از حسن بن موسى حكايت كرده كه او گفت:
اصحاب نقل كردهاند كه شخصى به حضرت رضا عليه السّلام عرض كرد: خدا نيكو بدارد شما را چگونه قبول كرديد آنچه را كه مأمون به شما پيشنهاد نمود؟ (گويا اين شخص در مقام انكار و اعتراض به حضرت اين سؤال را مطرح كرده بود) حضرت به او فرمودند: اى مرد، نبىّ افضل است يا وصىّ نبىّ؟
آن مرد گفت: نبىّ افضل است.
حضرت فرمودند: مسلمان افضل است يا مشرك؟
آن مرد عرض كرد: مسلمان افضل است.
حضرت فرمودند: عزيز مصر مشرك بود و يوسف عليه السّلام پيامبر، مأمون مسلمان است و من وصىّ پيامبر هستم يوسف از عزيز مصر درخواست كرد او را والى قرار دهد و اين درخواست هنگامى بود كه جناب يوسف به عزيز فرمود:
مرا والى خزائن زمين قرار بده چه آن كه نگهبان بوده و هم آگاه و عالم در حالى كه مأمون مرا مجبور بر آنچه قبول كردم نمود، سپس حضرت در تفسير آيه شريفه «اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» فرمودند:
مقصود از «حفيظ» يعنى حافظ و نگهبان آنچه در زير دستم هست مىباشم و مراد از «عليم» آن است كه به هر زبانى آگاه و عالم مىباشم.
📚 علل الشرائع، ج1، ص: 238
_____________________________
✅ پایگاه اطلاع رسانی حضرت استاد احمدی شاهرودی
| ارتباط با ما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا امیرالمومنین علیه السلام در شوری شش نفره شرکت کردند؟
✅ پاسخ:
🔹 رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا كَتَبَ عُمَرُ كِتَابَ الشُّورَى بَدَأَ بِعُثْمَانَ فِي أَوَّلِ الصَّحِيفَةِ وَ أَخَّرَ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَجَعَلَهُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ فَقَالَ الْعَبَّاسُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَشَرْتُ عَلَيْكَ فِي يَوْمَ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ أَنْ تَمُدَّ يَدَكَ فَنُبَايِعَكَ فَإِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لِمَنْ سَبَقَ إِلَيْهِ فَعَصَيْتَنِي حَتَّى بُويِعَ أَبُو بَكْرٍ وَ أَنَا أُشِيرُ عَلَيْكَ الْيَوْمَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ كَتَبَ اسْمَكَ فِي الشُّورَى وَ جَعَلَكَ آخِرَ الْقَوْمِ وَ هُمْ يُخْرِجُونَكَ مِنْهَا فَأَطِعْنِي وَ لَا تَدْخُلْ فِي الشُّورَى فَلَمْ يُجِبْهُ بِشَيْءٍ فَلَمَّا بُويِعَ عُثْمَانُ قَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ قَالَ لَهُ يَا عَمِّ إِنَّهُ قَدْ خَفِيَ عَلَيْكَ أَمْرٌ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ عَلَى الْمِنْبَرِ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَجْمَعَ لِأَهْلِ هَذَا الْبَيْتِ الْخِلَافَةَ وَ النُّبُوَّةَ فَأَرَدْتُ أَنْ يُكْذِبَ نَفْسَهُ بِلِسَانِهِ فَيَعْلَمَ النَّاسُ أَنَّ قَوْلَهُ بِالْأَمْسِ كَانَ كَذِباً بَاطِلًا وَ أَنَّا نَصْلُحُ لِلْخِلَافَةِ فَسَكَتَ الْعَبَّاسُ.
🔰 از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام نقل كرده: امام عليه السّلام فرمودند:
زمانى كه عمر مكتوب شورى را مىنوشت و اسامى نامزدهاى براى خلافت پس از خويش را در آن درج مىكرد ابتداء اسم عثمان را در صدر مكتوبه قرار داد و نام على عليه السّلام را مؤخّر از همه نوشت، عبّاس به امير المؤمنين عليه السّلام عرض كرد:
يا امير المؤمنين، يا ابا الحسن روزى كه رسول خدا از دنيا مىرفتند من به شما اشاره كردم دست دراز كن تا ما با تو بيعت كنيم چون خلافت از آن كسى است كه سابق بر ديگران است شما مخالفت كرده و از آن امتناع نموديد.
تا مردم با ابو بكر بيعت كردند.
و امروز نيز گوشزد مىكنم كه عمر اسم شما را در شورى نوشته و آخرين نفر قرار داده و مىدانم كه آنها تو را از آن خارج خواهند كرد پس نصيحت مرا بشنو و داخل شورى مشو.
امير المؤمنين عليه السّلام جواب عبّاس را نداد و زمانى كه مردم با عثمان بيعت كردند عبّاس به حضرت عرضه داشت: نگفتم ايشان با تو چنين خواهند نمود؟
امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: اى عمو محقّقا يك امر بر تو پوشيده و مخفى مىباشد و آن اين است كه:👈 مگر نشنيدى خلیفه به ناحق روى منبر گفت: خداوند متعال براى بيعت پيامبرش بين نبوّت و خلافت جمع نمىكند.
حال، من نفس گفتار او را تكذيب كنم تا مردم بدانند كه حرف ديروز آن شخص كذب و باطل بوده و من براى خلافت شايستهام؟! عبّاس پس از شنيدن اين كلام ساكت شد.
📚 علل الشرائع، ج1، ص: 171
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 تاخیر در انجام نذر
📩 سوال:
🔷 اگر کسی مبلغی نذر کرده ولی زمانی برای پرداخت تعیین نکرده آیا هنگام پرداخت آن مبلغ، می بایست متناسب با تورم، نذرش را ادا کند یا همان مبلغ نذر شده کفایت می کند؟
✅ پاسخ:
🔸 احتیاط در این است که تورم را محاسبه و ادا کند، مگر این که هنگام نذر قصدش این باشد که همان مبلغ نذر شده را بپردازد، هر چند مالیت آن مبلغ کاهش یابد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 چرا به امام زمان لقب قائم داده اند؟
✅ پاسخ:
🔹 از حضرت امام باقر(علیه السلام) پرسیدند:
مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمود: آرى!
گفتند: پس چرا تنها دوازدهمین شما به این نام، نامیده شد؟
🔺 فرمود: آن هنگام که جدّمان حسین(علیه السلام)به شهادت رسید، فرشتگان با اشک و آه، ضجهزنان گفتند:
اى اله و اى سید ما! آیا نمىنگرى که با بنده برگزیده و فرزند برگزیده تو چه مىکنند؟ خداوند به آنان چنین وحى کرد:
اى فرشتگان من آرام باشید! به عزّت و جلالم سوگند! حتما از آنها انتقام خواهم گرفت، هر چند مدتها بگذرد،
آنگاه پرده را کنار زد و امامان پس از حسین(علیه السلام) را به فرشتگان نمایاند، در میان آنان یکى ایستاده بود و نماز مىخواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود:
با این شخص ایستاده (قائم) از آنها انتقام مىگیرم.
📚 بحارالأنوار ج ۴۵ ص ۲۲۱
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 حضور معذور شرعی در اماکن مذهبی چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 معذور شرعی یعنی: جنب، حائض و نفساء
🔹رفتن معذور شرعی به مسجد برای عزاداری، جايز نيست.
🔶کسانی که عذر شرعی دارند، میتواند در بیرون مسجد باشد مثلا کنار درب بایستد و به میهمانان خوش آمد بگوید یا اگر آشپزخانه جزء مسجد نیست به آنجا برود.
🔹حياط مسجد حكم مسجد را ندارد (مگر اينكه صيغه مسجديت بر آن خوانده شده باشد) و معذور شرعی ميتواند براي عزاداری به آنجا برود.
🔶اگر انسان نداند یا فراموش کند که جنب یا حیض است و با همين حالت به مسجد برود چون نميدانسته معصيتى نكرده ولی باید فوراً مسجد را ترک کند.
🔹رفتن معذور شرعی به تکیه، حسینیه و نمازخانه، سقاخانه، مزار شهداء و قبرستانها و ماندن در آنجا اشکالی ندارد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
📩 سوال:
🔸 راههای خلاص شدن از وسواس چيست؟
✅ پاسخ:
🔹 ناراحتي و نگراني شما را درك ميكنم و از اينکه با اين مسئله مواجه هستيد متاسفم، بدانيد كه شما تنها فردي نيستيد كه از اين گونه افكار و اعمال مزاحم و تكراري رنج ميبريد. از آنجاي که اختلال وسواس پيچيده و فرايند درمان آن نيز، نياز به مشاوره حضوري دارد، بنابراين در اولين فرصت با مراجعه به يکي از مراکز مشاوره، پيگير درمان وسواس به کمک مشاوره حضوري باشيد. توجه داشته باشيد اگر کسي به راهکارهاي که گفته ميشود عمل نکند، کاري نمي شود کرد.
🔹 در ادامه راهکارهاي کلي در مورد وسواس ارائه ميشود:
1️⃣🔹 ريشه وسواس اضطراب مي باشد و از اختلالات اضطرابي به حساب مي آيند پس نياز است که در آرامش باشيد و از راهکارهاي مقابله با اضطراب استفاده نماييد:
-🌱 سعي کنيد براي کاهش اضطراب و استرس ورزش را مخصوصا در جمع شروع کنيد و شادابي و نشاط خود را بيشتر نماييد.
-🌱 دست به فعاليتهاي مورد علاقه تان بزنيد.
- 🌱سعي کنيد بيشتر در جمع باشيد، و روابط و فعاليتهاي اجتماعي را ارتقا دهيد.
- 🌱سعي کنيد نقاط مثبت و خوبي هاي خود را نوشته و مرور کنيد و به خود احترام بگذاريد.
2️⃣🔹يکي از مواردي که وسواس به دنبال آن هستند اطمينان خواهي يا يقين به درستي کار خودشون است، در صورتي در هيچ کاري نه ميتوانيم به يقيق برسيم و نه از نظر شرعي اين را از ما خواسته اند.
3️⃣🔹 يکي از علل وسواس محور قرار دادن فکر خود در تصميمات و رفتارهاي زندگي مي باشد و عدم توجه به توصيه هاي درمانگر و اطرافيان است که اين اشتباه مي باشد و فرد وسواس بايد بداند که نبايد فکر خود را محور قرار دهد و يقين او اعتبار ندارد و بايد طبق يقين افراد ديگر عمل نمايد.
4️⃣🔹از روش هاي مقابله با وسواس، شناخت و آگاهي مناسب از احکام شرع مقدس مي باشد لذا آگاهي خود را بالا ببريد.
5️⃣🔹 از روش هاي مقابله با وسواس، عدم پاسخ دهي مي باشد لذا نبايد به فکر و يقين خود اعتنا کنيد و هر موقع که شک کرديد اگر توانستيد قسم بخوريد که نجس هست آن موقع آب بکشيد و الا اعتنا نکنيد.
6️⃣🔹 از روش هاي مقابله با وسواس، تقابل به ضد مي باشد به اين معنا که نه تنها از نجاست فرار نکنيد بلکه خود سعي کنبد که دستان خود را نجس کرده و پس از مدتي آب بکشيد و قبل از آب کشيدن، آرامش داشته و بي خيال باشيد و اعتنا نکنيد.
7️⃣🔹توجه داشته باشيد که به تدريج اين حالت وسواسي براي شما ايجاد شده است و به تدريج اين عادت را هم مي توانيد ترک نماييد.
8️⃣🔹در صورت عدم بهبودي حتما به روانشناس متعهد و متخصص که در زمينه درمان وسواس تبحر دارد مراجعه نماييد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |
💠 خمس پولِ پیش پرداخت
📩 سؤال:
🔸 آیا پولی که مستأجر ناچار است برای اجاره خانه به مُوجر قرض (رهن) دهد، خمس دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 اگر مستأجر توان پرداخت اجاره کامل را ندارد یا مُوجر نمیپذیرد، به مقدار پولی که برای اجاره مسکن مطابق شأن، باید طبق قرارداد اجاره به مُوجر قرض دهد، خمس تعلق نمیگیرد و احکام مَئونه را دارد.
🌺 🙏 از ما با ارسال این پیام به همراه ذکر لینک به دوستان ، کانال ها و گروه های خود حمایت کنید. 🙏 🌺
__________________________________
💠کانال پاسخگویی به سوالات
( زیر نظر مرکز الامام امیرالمومنین، علیه السلام )
| ارتباط باما | ایتا | سروش | سایت |