eitaa logo
پرفسور مهدی گلشنی
280 دنبال‌کننده
25 عکس
10 ویدیو
11 فایل
📰استاد فیزیک و پدر فلسفه علم ایران جزؤ ۱۰۰فیزیکدان کوانتومی مطرح جهان . 📌 Mehdi Golshani. Professor of Physics 🌐سایت شخصی استاد: http://mgolshani.ir 📱صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/dr_golshani_fans?igshid=dkosufjf8yli
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺آشنایی با دکتر مهدی گلشنی: ✅ زندگینامه – متولد اصفهان، 1317 ✅ تحصیلات – لیسانس فیزیک از دانشگاه تهران ،1339 – دکترای فیزیک از دانشگاه کالیفرنیا (برکلی – آمریکا) ،1348 ✅ مسؤلیتهای علمی- دانشگاهی – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف (از 1349 تا کنون)، استاد دانشگاه صنعتی شریف (از 1364 تا کنون) – عضو پیوسته فرهنگستان علوم (از ابتدای آن) ، ورئیس گروه علوم پایه آن (از 1369 تا 1379) – سر پرست گروه علوم پایه شورای عالی برنامه ریزی (از 1369 تا 1380) – عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی (از 1375 تا کنون) – رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف ( از 1352 تا 1354 و از 1366 تا 1368) – معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ( از 1357 تا 1359) – رئیس( و بنیانگذار ) گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف ( از 1374 تاکنون ) – رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (از 1372 تا 1387) ✅ خدمات علمی ـ فرهنگی پایه‌گذاری گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف (اولین نهادی که در ایران عهده‌دار تربیت دانشجو در رشته فلسفه علم است) فعالیت موثر در راه‌اندازی دوره دکترای فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف (اولین دوره دکترای فیزیک در ایران) پایه‌گذاری تحقیقات در زمینه «فیزیک بنیادی» در ایران فعال کردن تحقیقات در زمینه‌های «علم و دین» و «فیزیک و فلسفه» در ایران مشارکت در برنامه‌ریزی و تأسیس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات عضو مؤسس انجمن بین‌المللی علم و دین (کمبریح، انگلستان) مشاوره و مشارکت در پروژه کنفرانس علم و جستحوی معنویت (1998- برکلی، آمریکا) که نقطه عطفی در تاریخ مناسبات علم و دین در غرب محسوب می‌شود راه‌اندازی نشریات نامه علم و دین، آفاق الحضاره الاسلامیه و نامه علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی راه‌اندازی مرکز تحقیقات امام علی (ع)، پژوهشکده اقتصاد، گروه اندیشه سیاسی اسلام، گروه غرب‌شناسی،گروه مطالعات زنان ، گروه علم و دین،گروه فلسفه برای کودکان، و دوره های دکترای تاریخ علم در تمدن اسلامی و دکترای فلسفه علم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکترای فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف ✅ عضویت در جوامع علمی – فرهنگی – عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران – عضووابسته ارشد مرکز بین المللی فیزیک نظری در تریست ایتالیا (از 1369 تا 1374) – عضو آکادمی علوم جهان اسلام (از 1381 تا کنون) – عضو انجمن اروپائی علم و الهیات – عضو انجمن استادان فیزیک آمریکا – عضو مرکز الهیات و علوم طبیعی (برکلی، آمریکا) – عضو مو سس انجمن بین المللی علم و دین (کمبریج ، انگلیس) انجمن فیزیک ایران انجمن فیزیک آمریکا انجمن مدرسان فیزیک آمریکا انجمن بین‌المللی علم و دین (کمبریج، انگلستان) انجمن فلسفه علم (میشیگان، آمریکا) انجمن اروپایی علم و الهیات انجمن مطالعه علمیِ دین (نیویورک، آمریکا) مرکز الهیات و علوم طبیعی (برکلی، آمریکا) مرکز بین‌المللی فیزیک نظری (تریست، ایتالیا) مرکز اسلام و علم (کانادا) مؤسسه تعامل الهیّات با علم و تکنولوژی (میسوری، آمریکا) مؤسسه علم و دین مِتانِکسوس (فیلادلفیا، آمریکا)، و … ✅ جوایز و عناوین افتخاری استاد نمونه دانشگاه صنعتی شریف استاد نمونه آموزش عالی کشور استاد ممتاز فیزیک دانشگاه صنعتی شریف استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف جایزه تمپلتون برای درس علم و دین داور بین المللی جایزه علم و دین تمپلتون (بزرگترین جایزهء مالی در جهان در زمینه علم و دین) برنده دو دوره جایزه کتاب سال ایران چهره ماندگار فیزیک ، سال 1381 دریافت نشان درجه یک دانش در مراسم بزرگداشت مشترک فرهنگستانها،به عنوان برگزیده فرهنگستان علوم، 1388 دریافت جایزه علامه طباطبائی، 1391 بزرگداشت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، 1395 ✅ مسئولیت برگزاری کنفرانسها سمینار فلسفه و روش‌شناسی علوم تجربی (1369) کنگره بین‌المللی امام علی (ع) و عدالت، وحدت و امنیت (1379) کنفرانس توسعه دانش و فناوری (1383) کنگره ملی علوم انسانی: وضعیت امروز ، چالشهای فردا ( 1385) 🌐 http://mgolshani.ir/fa/بيوگرافي-دكتر-مهدي-گلشني/ 🔴 @prof_golshani
✅مقاله پوزیتیویسم و روی‌گردانی بعضی از فیزیکدانان برجسته‌ی قرن بیستم از آن ✍دکتر مهدی گلشنی و دکتر مرتضی خطیری 🔴 @prof_golshani
Positivism.pdf
283.7K
📒 پوزیتیویسم و روی‌گردانی بعضی از فیزیکدانان برجسته‌ی قرن بیستم از آن ✍دکتر و دکتر مرتضی خطیری 🔴 @prof_golshani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی دکتر در دانشگاه کمبریج 🔺بیان توصیه به کسب علم از زبان امیرالمومنین (ع) در جمع بزرگان علم و فلسفه: "علم را بياموزيد ولو از مشركان" 🔴 @prof_golshani
🖼چکیده مقاله بررسی نقش دین در علم ✍دکتر مهدی گلشنی 🔴 @prof_golshani
🔺نام در میان 100 فیزیکدانِ مطرح کوانتومی جهان 📚کتاب: فیزیکدانان کوانتومی 📖فهرست اسامی و گزیدۀ فعالیت فیزیکدانان مطرحِ کوانتومی در طول تاریخ ✅کانال دوستداران استاد گلشنی👇 🔴 @prof_golshani
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نظر دکتر درباره مستند سینمایی «بانو»: ✅فرهنگ است که علم ساز و تمدن ساز است و امثال این مستند، فرهنگ ساز هستند. 🔺نسل جوان خوب است به دنبال معنا باشد. تشخیص اینکه چه چیزی در "حیات" اهمیت دارد در این مستند به خوبی دیده می‌شود. 🎥دانلود و تماشا در👇 https://eitaa.com/hhonar_com/538 ✅کانال دوستداران استاد گلشنی👇 🔴 @prof_golshani
متن و فایل صوتی مناظره علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع؟ دکتر گلشنی حجت الاسلام دکتر خسروپناه ⏰ پنجم بهمن 96 🎓 دانشگاه معارف اسلامی ✅کانال دوستداران استاد گلشنی👇 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
متن و فایل صوتی مناظره علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع؟ دکتر گلشنی حجت الاسلام دکتر خسروپناه #مناظر
18 بهمن.pdf
548.8K
📜 بخش اول مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» دکتر و دکتر عبدالحسین 📰صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان ✅کانال دوستداران استاد گلشنی👇 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
متن و فایل صوتی مناظره علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع؟ دکتر گلشنی حجت الاسلام دکتر خسروپناه #مناظر
23 بهمن ماه.pdf
1.36M
📜 بخش دوم مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» دکتر و دکتر عبدالحسین 📰صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان ✅کانال دوستداران استاد گلشنی👇 🔴 @prof_golshani
📸دیدار دکتر و استاد غلامرضا اعوانی با علامه حسن زاده آملی 🔴 @prof_golshani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیزیکدان‌ها فهمیدند که چگونه نیازمند دین و فلسفه هستند! 🔻سخنرانی درباره «ضرورت توجه علوم پایه به دین و فلسفه» 📜متن کامل سخنرانی👇 https://b2n.ir/065796 ✅کانال دوستداران استاد گلشنی🔻 @prof_golshani
🔺سخنان درباره شخصیت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر 🗓 نوزدهم فروردین روز شهادت 📜متن کامل در کانال👇 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺سخنان #پرفسور_مهدی_گلشنی درباره شخصیت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر 🗓 نوزدهم فروردین روز شهادت #ش
🔻شهید محمد باقر صدر جزو استثنائات زمان خود بودند. (ره) در پیامی که به مناسبت شهادت ایشان صادر کردند، ایشان را مغز متفکر اسلام نامیدند. شهید صدر چند ویژگی بارز داشتند که این ویژگی‌‌ها کمتر در یک نفر به طور همزمان وجود دارند. نبوغ، شهامت، رفتار اخلاقی، جامع نگری و آگاهی به مقتضیات زمان از ابعاد شخصیتی ایشان بود. مشکل حوزه‌‌‌های علمیه ما در حال حاضر این است که به مقتضیات زمان آگاه نیستند. 🔸علامه طباطبایی، علامه جعفری و و همچنین شهید صدر (که فراتر از یک بعد شخصیتی داشتند) متوجه بودند. شهید صدر در سن ۲۰ سالگی به اجتهاد رسیدند و در ۲۴ سالگی کتاب «فلسفتنا» را نوشتند. در زمان ایشان دو مشکل اصلی وجود داشت؛ یکی و دیگری پوزیتیویسم که در آن زمان کمتر کسی به مشکل پوزیتیویسم واقف بود. به عنوان مثال سید جمال در مناظره با ارنست رنان وقتی رنان‌ می‌گوید من پوزیتیویست هستم اهمیت این نکته را متوجه نشد و جواب او را به خوبی نداد. 🔹نکته مهم دیگر جاذبه شهید صدر بود. الان نه در حوزه‌‌ها و نه در دانشگاه‌‌‌های ما جاذبه نیست. در سوئد با یک شخص لیبیایی ملاقات داشتم که‌ می‌گفت در عراق با آیت‌الله صدر ملاقات و مباحثه داشتم. این شخص آن قدر تحت تأثیر شهید صدر در آن ملاقات قرار‌ می‌گیرد و فی المجلس شیعه‌ می‌شود. آن قدر تحول در این فرد حاصل شده بود که در سوئد به جنگ با مجاهدین خلق پرداخته بود به طوری که روزی حمله کردند و خانه اش را غارت کردند. 💥یک مورد دیگر را‌ می‌شناسم که فردی آفریقایی و سنی بود. او‌ می‌گفت در اولین صحبت با شهید صدر به قدری آرامش پیدا کردم که گویی از قبل او را‌ می‌شناختم. ابتدا فکر کردم رفتار ایشان برای ظاهرسازی است اما آن قدر با من خوش رفتاری کرد که فکر‌ می‌کردم اگر یک ماه با او بمانم شیعه خواهم شد. بسیار متواضع و همیشه متبسم بود. 🔸جامع نگری و زمان آگاهی در شهید صدر بسیار مهم است. در جهان اسلام یک عالمی کتابی نوشت و صریحاً از دفاع کرد که شهید صدر کتاب و را در جواب این‌‌ها نوشتند. همچنین برای دولت پاکستان کتابی درباره در بانک نوشتند. مسأله علیت در کتاب فلسفتنا قابل توجه است. پوزیتیویسم از ابتدای تکون علم جدید رواج یافت و آگوست کنت صریحاً گفت دو دوره را گذرانده ایم و وارد دوره تجربه گرایی شده ایم. 🔹شهید صدر معتقد بود که اگر بر اساس حس بخواهیم مبدأ علیت را بشناسیم اشتباه کرده ایم. چون حس و تجربه‌ نمی‌تواند تعاقب دو امر که محسوس هستند را به دست آورد. البته ابن سینا قبلاً این نکته را گفته بود. شهید صدر معتقد بود اگر فکر در حدود تجربه اسیر باشد‌ نمی‌تواند به عدم امکان اشیا از چیزی به طور کلی حکم کند. اگر اصل علیت را نپذیریم هیچ نظریه‌ای را‌ نمی‌توان تثبیت کرد. شهید صدر به اصول ما تقدم متوسل‌ می‌شد. 🔸مشکل اینجاست که در زمان ما در فیزیک ذرات به این نتیجه رسیده‌‌‌‌اند که‌ نمی‌توانند مسایل مربوط به ابعاد کوچک اتم‌‌ها و … را تبیین کنند. در نتیجه گفتند در این ابعاد شانس حاکم است. شهید صدر در کتاب فلسفتنا این مسأله را رد‌ می‌کند. البته بعدها در کتاب «مبانی منطقی استقراء» نظرشان متفاوت شد. انیشتین و پلانک هم این مسأله را قبول نداشتند. در بحث استقراء شهید صدر معتقد بود با استفاده از حساب و احتمالات به یقین موضوعی‌ می‌رسیم. ایشان سعی کردند خود اصل علیت را از طریق استقراء ثابت کنند. روش قیاسی را قبول داشتند ولی‌ می‌گفتند کافی نیست. احکام ما تقدم را هم قبول داشتند و‌ می‌گفتند بسیاری از احکام دینی مثل وجود خدا را‌ می‌توان از طریق استقرا ثابت کرد. 🔹شهید صدر معتقد بود خلأیی که برای ۲۰۰۰ سال در فلسفه وجود داشت را حل کرده است. من معتقدم اگر ایشان زنده‌ می‌ماندند و برخی تحولات فکری امروز را‌ می‌دیدند نظرشان را قدری تعدیل‌ می‌کردند. یک نکته بسیار مهم که اکثریت در ایران از آن غافل‌‌‌‌اند این است که‌ می‌گویند هیچ وقت از طریق تجربه به قطعیت‌ نمی‌رسیم. پلانک معتقد بود در هیچ موردی ما‌ نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آن چه امروز در علم قطعی است برای همیشه قطعی‌ می‌ماند. قطعی برای پژوهشگر هیچ گاه ممکن نیست. بلکه ایده آلی است که همواره در مقابل چشم پژوهشگر وجود دارد. دایسون از فیزیک دانان معاصر‌ می‌گوید طبیعت همواره با تازگی هایش ما را غافلگیر کرده است. ✅بحثی که شهید صدر برای احتمالات مطرح کرد را امروز برخی فیلسوفان دارند دنبال‌ می‌کنند. 🔴 @prof_golshani
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی ⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه!علم دینی معنا ندارد!! ✅پاسخ دکتر : 🔸استدلال می شود که کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه. ما این مطلب را نه تنها از مخالفان دین می شنویم، بلکه بعضی از متدیّنان نیز به آن معتقد هستند و لذا هر دو گروه صحبت کردن از علم اسلامی یا اسلامی کردن دانشگاه ها را فاقد معنا و یا اصولاً امری بی فایده می دانند. 🔹به نظر ما این برداشت ها درباره رابطه و علم دینی(اسلامی) ناشی از محدود کردن معنای دین و غفلت از محدودیت های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همه آن چیزهایی است که به نام علم تعلیم داده می شود. آنهایی که از نزدیک ناظر یا دست اندر کار امور علمی نیستند، همه آنچه را که در کتاب های علمی آمده است یا دانشمندان از آنها صحبت می کنند، واقعاً یافته های علم می دانند و قطعی تلقّی می نمایند و از نقشی که ایدئولوژی ها و گرایش های فلسفی در کاوش های علمی و تفسیر داده های تجربی ایفا کرده و می کنند غفلت دارند. اگر علما صرفاً دنبال توضیح یافته های تجربی می بودند مشکلی از جهت مطلب مذکور در کار نمی بود، و تمایز دینی و غیر دینی یا شرقی و غربی نیز منتفی می بود. 💢ولی مسئله این است که دانشمندان بزرگ همواره در مقام توضیح همه جهان طبیعت بوده و کوشیده اند از تعمیم یافته های محدود خود، نظریه های جهان شمول بسازند، نظریه هایی که بسیار فراتر از حوزه قابل دسترس آنها بوده است و اینجا بوده که پای تعصبات و گرایش های دینی و فلسفی به میان آمده است. 📚 از علم سکولار تا ، مهدی گلشنی،ص1و 2 ادامه دارد... 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی ⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم
🔺ضرورت حرکت به سمت 🔸ما معتقدیم که هم با بینش سکولار می توان در کار علمی موفق شد و هم با بینش الهی. امّا تفاوت این دو گونه علم در دو جا ظاهر می شود: الف)به هنگام ساختن نظریه های جهان شمول(با استفاده از مفروضات متافیزیکی مختلف) ب)در جهت گیری های کاربردی علم (ایدئولوژی ها و بینش های مختلف فلسفی می توانند روی کاربردهای علم محدودیت بگذارند، یا آن را به جهات معیّنی سوق دهند) ✅بر این مبنا نظر ما این است که علم دینی و از لحاظ ثمرات بسیار از علم سکولار است. زیرا نه تنها نیازهای مادی انسان را برطرف می سازد، بلکه جهان را برای او معنادار می کند. ⚠️البته در اینجا تصریح می کنیم که منظورمان از «علم دینی»، یا به طور خاص علم اسلامی، این نیست که کاوش های علمی به صورتی نوین انجام شود یا آنکه برای انجام پژوهش های فیزیکی، شیمیایی، و زیستی، به قرآن و حدیث رجوع گردد، یا آنکه یافتن معجزات علمی قرآن مورد تأکید قرار گیرد، یا فی المثل کارهای علمی با ابزارهای هزارسال پیش صورت پذیرد و بالاخره آنکه در چند قرن گذشته، در ابعاد نظری و عملی، به کناری گذاشته شود(که البته نه امری است مقدور و نه مطلوب) 🔸بلکه غرض این است که برای پرهیز از آفات علم و برای هرچه غنی تر کردن آن، باید که بینش الهی بر عالِم حاکم باشد، بینشی که خدا را خالق و نگهدارنده جهان می داند، عالَم وجود را منحصر به عالم مادّی نمی کند، برای جهان هدف قائل است و اعتقاد به یک نظام اخلاقی دارد. 📚از علم سکولار تا علم دینی، مهدی گلشنی، ص2 و 3 🔴 @prof_golshani
🔺گفتگو دکتر با سایت مباحثات جامعۀ دینی باید به یافته‌های علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند/نباید اینقدر نگاه‌ها به غرب باشد، بلکه نگاه‌ها باید به ظرفیت‌های داخلی باشد، نگاه روشنفکران ما به غرب است/غرب که اینقدر ادعای برتری می‌کرد، در موضوع ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بی‌اندازۀ غرب به ثروت‌اندوزی و غفلت از معنویات و ارزش‌ها چقدر خسارت‌بار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است. 📜متن کامل در کانال 👇👇 🔴 @prof_golshani
پرفسور مهدی گلشنی
🔺گفتگو دکتر #مهدی_گلشنی با سایت مباحثات جامعۀ دینی باید به یافته‌های علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسل
⚡ دکتر مهدی گلشنی در گفت‌ؤگو با مباحثات تبیین کرد: جامعۀ دینی باید به یافته‌های علم احترام بگذارد/وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند/نباید اینقدر نگاه‌ها به غرب باشد، بلکه نگاه‌ها باید به ظرفیت‌های داخلی باشد، نگاه روشنفکران ما به غرب است/غرب که اینقدر ادعای برتری می‌کرد، در موضوع ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بی‌اندازۀ غرب به ثروت‌اندوزی و غفلت از معنویات و ارزش‌ها چقدر خسارت‌بار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است. 🔸 مقدمه:حواشی پیش آمده در خصوص عمل به دستورات پزشکی توسط برخی از اساتید حوزه و حامیان طب سنتی این سوال جدی را مطرح کرده‌است که آیا اساسا بین آموزه‌های دینی و علمی تقابل و تضادی وجود دارد؟ در این بین نقش حاکمیت و نظام چگونه می‌تواند باشد؟ دکتر مهدی گلشنی در گفت‌وگوی اختصاصی با مباحثات به این سوالات پاسخ داده‌است. 🔹 بنده کار علمی را بخشی از دین می‌دانم، اما با ابزار خودش. نماز و روزه به روش خاص خود هستند. کار علمی هم با کاوش علمی و تجربه و نظریه‎پردازی وغیره همراه است. اما همان‌طور که وقتی شما در خیابان می‌روید، مجاز هستید که بین خطوط حرکت کنید و نباید تخلف کنید، و باید یک‌سری قواعد را رعایت کنید. در مورد علم هم گروهی از اصول حاکم است و این اصول از خود علم گرفته نشده‌اند. مثلا، اینکه ما می‌توانیم جهان را بفهمیم، یا می‌توانیم جهان را به زبان ریاضی توضیح دهیم. اینها را نمی‌توانیم با تجربه ثابت کنیم. دین هم گروهی از اصول را مطرح کرده است که در علم تاثیر دارد. یکی از آنها همین است که ما می‌توانیم جهان را بفهمیم. اتفاقا سخن انیشتین این بود: اینکه ما می‌توانیم جهان را بفهمیم، از دین گرفته شده است.دین با ابزارهای خودش علم را در بر دارد و باید مراعات یافته‌های علم را کرد. جامعۀ دینی هم باید به یافته‌های علم احترام بگذارد. 🔹 منطق این است که اسلام به ما دائرة المعارف پزشکی تحویل نداده است. کار اسلام هدایت است. اتفاقا از ما خواسته است که خودمان برویم و کشف کنیم که چه کارهایی را به چه طریقی می‌توان انجام داد. یک مرد عربی در حضور پیامبر(ص) شتر خود را رها کرد و گفت: «توکلت علی ﷲ» پیامبر اکرم(ص) به او فرمود: «اعقل و توکَل»، یعنی شتر را پایبند بزن و توکل بر خدا کن. پس توکل، دعا به درگاه الهی و غیره باید باشد، اما سایر ابزارها همچون عقلانیت و محکم‌کاری و تدبیر نیز باید وجود داشته باشد. بنابراین، وظیفه یک مسلمان این است که برای بیماری همراه با دعا به پزشک هم رجوع کند. در دورۀ تمدن اسلامی دقیقا این برداشت وجود داشت. پس دستور و کار علمی سر جای خودش است و باید دستوراتش را عمل کرد، ولی ضمنا دعا هم باید کرد، چون هر دو موثر است. 🔹 یکی از کارهای خیلی خوبی که در بحث کرونا اتفاق افتاد، هشدارهای سریع وزارت بهداشت بود. متاسفانه بعضی از دولت‌مردان خیلی به آنها توجه نکردند. دستورات وزارت بهداشت خیلی عاقلانه بود. اگر همان اول اقدام می‌شد، و در همان ده پانزده روز اول کشور به کلی قرنطینه شده بود و جلوی مسافرت‌ها را می‌گرفتند، الان مشکلات ما خیلی کم‌تر بود. به نظر من جهالت، غرور در بعضی از حاکمان و عدم توجه به نصایح نخبگان باعث شد که ما این موضوع را خیلی جدی نگیریم. بنابراین، بسیاری از امکانات از دست ما خارج شد. اما با این وجود، هیچ‌گاه دیر نیست. 🔹 ما با حادثه‌ای مواجه شدیم که در دهه‌های گذشته بسیار کم‌سابقه بوده است. این حادثه تمام جهان را فراگرفته و مصیبت‌های زیادی به بار آورده است. به نظر من مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که در جهت خوداتکایی کشور درس بگیریم، و برای حوادثی این‌چنین آمادگی خود را زیاد کنیم. برخی از کشورها یاد گرفته‌اند که این کار را انجام دهند. باید در جهت استفادۀ از دین و عقل و علم نیز هشیارانه عمل کنیم. به نظر من اگر جامعۀ ما آگاه شود که جای هر چیزی کجا است، آن وقت خسارات ما در این گروه از حوادث بسیار کمتر خواهد بود.به طور خلاصه، بنده در دراز مدت این شری را که اتفاق افتاد، وسیله خیر کثیر برای آینده می‌بینم. امیدوارم که عاجلاً از آن استفاده عقلانی شود. 🔻جامعۀ تحصیل‌کردۀ ما و حوزه‌های علمیۀ ما باید این مباحث را روشنگری کنند. غرب که اینقدر ادعای برتری می‌کرد، در موضوع کرونا ضعف خود را در بسیاری از امور نشان داد. معلوم شد که توجه بی‌اندازۀ غرب به ثروت‌اندوزی و غفلت از معنویات و ارزش‌ها چقدر خسارت‌بار بوده و چقدر به جهان ظلم شده است. روشن شد که نباید اینقدر نگاه‌ها به باشد، بلکه نگاه‌ها باید به داخل و باشد. نگاه ما به غرب است. ✅مشاهده متن کامل گفت‌وگو: http://mobahesat.ir/22801 🔴 @prof_golshani