eitaa logo
پرفسور مسعود درخشان
3.7هزار دنبال‌کننده
65 عکس
82 ویدیو
8 فایل
وبسایت: dr-derakhshan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء معدود کشورهایی هستیم که می‌توانیم متون هزارساله‌ی خودمان را بدون نیاز به ترجمه بخوانیم. گنجینه‌ی ارزشمند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
، هر آنچه بر آدام اسمیت استوار است و هر آنچه آدام اسمیت را تولید کرده است به هیچ‌وجه اسلامی نیست.
35.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند مروری کوتاه بر زندگی پرفسور مسعود درخشان
1580290968_مقدمه كتاب سرمايه داري- ويرايش نهایی.pdf
613.5K
مقدمه پرفسور درخشان بر کتاب (۱) بخشی از مقدمه: كتاب سرمايه‌داري يكي از بهترين كتاب‌هايي است كه اينجانب در رویکردهای غیرمارکسیستی در تحليل ناتواني نهاد بازار در ايجاد سازوكارهاي خود-تنظيمي در نظام سرمايه‌داري ديده‌ام. ويژگي منحصر به فرد اين كتاب، در تقسيم‌بندي كتاب به دو بخش نظريات كلاسيك سرمايه‌داري و نهادهاي نظام سرمايه‌داري است. در بخش نهادهاي سرمايه‌داري، توجه اينگام به توسعه و تعميق بازارهاي مالي و ظرفيت بالقوه‌اي كه اين بازارهاي مالي در ايجاد بحران در نظام سرمايه‌داري دارند، قابل تقدير است به ويژه آنكه در همين چارچوبِ تحليلي، اينگام توانسته است بحران مالي بزرگ سال ۲۰۰۸ ميلادي در نظام سرمايه‌داري را به صورت ساده و روشن، اما دقيق و مستند، تبيين كند. از اين رو، مطالعة اين كتاب را براي دانشجويان رشته‌هاي اقتصاد، علوم سياسي، جامعه‌شناسي و مديريت توصيه مي‌كنم. ۱) کتاب «سرمایه‌داری» اثر جفری اینگام، ترجمه دکتر سید احسان خاندوزی و آقای علیرضا اشرفی احمد آباد با مقدمه استاد دکتر مسعود درخشان منتشر شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه‌ی "تعادل عمومی اقتصاد اسلامی" برآیند بردارهای قدرت باید در جهت تحقق نظام ولایت باشد.
پرفسور درخشان در سومین کنگره علوم انسانی اسلامی: من از اول انقلاب به دنبال حل این تعارض بین فقه اقتصادی و علم اقتصاد بودم و پاسخ را در نظریه تعادل عمومی دیدم. این نظریه یعنی تعادل نظام اقتصادی با نظام سیاسی با محوریت ولایت فقیه و تعادل این دو با نظام اجتماعی و تعادل این سه با ارزش‌های اسلامی. ۹۴/۸/۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 اقتصاد ما عین اعتقاد ماست و اعتقاد ما عین اقتصاد ما... 💠 @ProfDerakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن نظام پادشاهی که قطب‌الدین شیرازی از آن دفاع می‌کند به هزارتا از این جمهوری‌های دنیا می‌ارزد پ‌ن: نظام سلطان_عالم که قطب الدین شیرازی آن دو را یکی می‌داند. (همان نظام ولایت فقیه) 🇮🇷 @ProfDerakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد اسلامی کار ساده‌ای نیست... چیزی را می‌خواهید منسوب به خدا کنید، منسوب به دین کنید بازیچه که نیست... حتی اگر تمام عمرتان را بگذارید، گوشه‌ای از مسائل روشن شود و یک پرتوی بیفتد به دانش اقتصاد اسلامی برای ما کافی است ما می‌گوییم اقتصاد اسلامی؛ این حرف خیلی بزرگ است. @ProfDerakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- جمع بین شریعت و حکومت (اقتصاد و سیاست و...) ممکن نیست؟ + جمع بین شریعت و حکومت ممکن، بلکه واجب است! 💠 @ProfDerakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اندیشمندان اسلامی به مساله "قیمت عادلانه" نپرداختند؟ یکی از جواب‌ها می‌تواند این باشد: قیمت ثمره است. ما باید به دنبال روابط عادلانه باشیم نه قیمت عادلانه. @ProfDerakhshan
اقتصادنا و اقتصاد ما.pdf
167.6K
پروفسور مسعود درخشان: اقتصادنا و اقتصاد ما بیش از ۵۰ سال از نگارش کتاب اقتصادنا می‌گذرد. بسیاری از زوایای این گنجینه بزرگ از معارف اقتصاد اسلامی، نظام‌های اقتصادی، روش‌شناسی و فلسفه اقتصادی نه تنها تاکنون ناشناخته مانده بلکه از دیدگاه بنده برخی برداشت‌های نادرست از آن نیز شده است که فرصت طرح آنها در اینجا نیست. سؤالی که می‌خواهم توجه شما را به آن جلب کنم این است که نظریات شهید صدر در کتاب «اقتصادنا» به چه میزان و چگونه می‌تواند در «اقتصاد ما» به‌کار گرفته شود و فرآیند مطالعات اقتصاد اسلامی در کشور ما را که بعد از انقلاب اسلامی سرعت گرفت شتاب دهد و نقطه عطفی در این مطالعات باشد. 🇮🇷 @profDerakhshan
پرفسور مسعود درخشان: من فقیه نیستم اما فکر میکنم در رویکرد اسلامی به اقتصاد، ضرورتی به تحول در فقه جواهری نیست، هر چند که توسعه علم اصول یا اصول استنباط احکام در تاریخ فقه شیعه رایج بوده و خواهد بود. مشکل اصلی از اقتصاددانانی است که میکوشند اقتصاد اسلامی را در بستر اقتصاد سرمایه داری بنا کنند نه آنکه آن را از متن نظام جامع اسلامی کشف کنند. 💠 @ProfDerakhshan
پرفسور مسعود درخشان: مهم ترین نکته [در جنبش وال استریت]، آشکار شدن تعارضی‌ست که بین دموکراسی و نظام سرمایه‌داری وجود دارد. آمریکایی‌ها به‌ویژه معتقد بودند که بر اساس دموکراسی، می‌توان به عدالت اجتماعی و آزادی بیان دست یافت. حتی تاکید بر این بود و هست که به‌جز دموکراسی، از راه دیگری عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد. اما این بحران نشان داد که منظور از دموکراسی که این همه از آن صحبت می‌شد، نقش مردم و اراده مردم درمدیریت نظام نیست، بلکه ابزاری برای حاکمیت سرمایه‌داران، بانک‌ها و شرکت‌های مالی بر مقدرات مردم است. 💠 @ProfDerakhshan
وقتی این بحران در سپتامبر ۲۰۰۸میلادی به صورت تمام عیار ظاهر شد از همان روز اول سیاست هایی که توسط دولتها اتخاذ شد نجات سرمایه بود نه حمایت از خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر و بنگاه‌های کوچک تولیدی. هدف اصلی، نجات نهادهای متکفل تکاثر سرمایه بود که عمدتاً در حوزه های مالی فعالیت دارند مانند بانکها، صندوق های تامین سرمایه و شرکت های بزرگ مالی و سرمایه گذاری . در یک کلمه، هدف از طرح نجات در واقع نجات نهادهای مالی بوده و هست که مبنای توانمندی نظام سرمایه‌داری است. 💠 @ProfDerakhshan
ریشه‌های عدم موفقیت در قطع وابستگی به نفت/پرفسور مسعود درخشان https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=46947 💠 @profderakhshan
رویکرد سازشکارانه‌ای که بعد از جنگ تحمیلی در دولت سازندگی شکل گرفت و در دولت اصلاحات ادامه یافت و هم اکنون در دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده است اساساً با جهان‌بینی انقلابی مقام معظم رهبری تفاوت های بنیادین دارد. بسیاری از فرصت های ارزشمند و سرنوشت سازی که از مواضع انقلابی رهبر انقلاب حاصل شد متاسفانه توسط دولتمردان سازشکار از دست رفت. چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری آخرین فرصت برای دولت است که با توده های انقلابی مردم و نمایندگان بصیر مجلس همراه شود. 💠 @Profderakhshan