eitaa logo
پرفسور مسعود درخشان
3.8هزار دنبال‌کننده
65 عکس
82 ویدیو
8 فایل
وبسایت: dr-derakhshan.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد اسلامی کار ساده‌ای نیست... چیزی را می‌خواهید منسوب به خدا کنید، منسوب به دین کنید بازیچه که نیست... حتی اگر تمام عمرتان را بگذارید، گوشه‌ای از مسائل روشن شود و یک پرتوی بیفتد به دانش اقتصاد اسلامی برای ما کافی است ما می‌گوییم اقتصاد اسلامی؛ این حرف خیلی بزرگ است. @ProfDerakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- جمع بین شریعت و حکومت (اقتصاد و سیاست و...) ممکن نیست؟ + جمع بین شریعت و حکومت ممکن، بلکه واجب است! 💠 @ProfDerakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اندیشمندان اسلامی به مساله "قیمت عادلانه" نپرداختند؟ یکی از جواب‌ها می‌تواند این باشد: قیمت ثمره است. ما باید به دنبال روابط عادلانه باشیم نه قیمت عادلانه. @ProfDerakhshan
اقتصادنا و اقتصاد ما.pdf
167.6K
پروفسور مسعود درخشان: اقتصادنا و اقتصاد ما بیش از ۵۰ سال از نگارش کتاب اقتصادنا می‌گذرد. بسیاری از زوایای این گنجینه بزرگ از معارف اقتصاد اسلامی، نظام‌های اقتصادی، روش‌شناسی و فلسفه اقتصادی نه تنها تاکنون ناشناخته مانده بلکه از دیدگاه بنده برخی برداشت‌های نادرست از آن نیز شده است که فرصت طرح آنها در اینجا نیست. سؤالی که می‌خواهم توجه شما را به آن جلب کنم این است که نظریات شهید صدر در کتاب «اقتصادنا» به چه میزان و چگونه می‌تواند در «اقتصاد ما» به‌کار گرفته شود و فرآیند مطالعات اقتصاد اسلامی در کشور ما را که بعد از انقلاب اسلامی سرعت گرفت شتاب دهد و نقطه عطفی در این مطالعات باشد. 🇮🇷 @profDerakhshan
پرفسور مسعود درخشان: من فقیه نیستم اما فکر میکنم در رویکرد اسلامی به اقتصاد، ضرورتی به تحول در فقه جواهری نیست، هر چند که توسعه علم اصول یا اصول استنباط احکام در تاریخ فقه شیعه رایج بوده و خواهد بود. مشکل اصلی از اقتصاددانانی است که میکوشند اقتصاد اسلامی را در بستر اقتصاد سرمایه داری بنا کنند نه آنکه آن را از متن نظام جامع اسلامی کشف کنند. 💠 @ProfDerakhshan
پرفسور مسعود درخشان: مهم ترین نکته [در جنبش وال استریت]، آشکار شدن تعارضی‌ست که بین دموکراسی و نظام سرمایه‌داری وجود دارد. آمریکایی‌ها به‌ویژه معتقد بودند که بر اساس دموکراسی، می‌توان به عدالت اجتماعی و آزادی بیان دست یافت. حتی تاکید بر این بود و هست که به‌جز دموکراسی، از راه دیگری عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد. اما این بحران نشان داد که منظور از دموکراسی که این همه از آن صحبت می‌شد، نقش مردم و اراده مردم درمدیریت نظام نیست، بلکه ابزاری برای حاکمیت سرمایه‌داران، بانک‌ها و شرکت‌های مالی بر مقدرات مردم است. 💠 @ProfDerakhshan
وقتی این بحران در سپتامبر ۲۰۰۸میلادی به صورت تمام عیار ظاهر شد از همان روز اول سیاست هایی که توسط دولتها اتخاذ شد نجات سرمایه بود نه حمایت از خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر و بنگاه‌های کوچک تولیدی. هدف اصلی، نجات نهادهای متکفل تکاثر سرمایه بود که عمدتاً در حوزه های مالی فعالیت دارند مانند بانکها، صندوق های تامین سرمایه و شرکت های بزرگ مالی و سرمایه گذاری . در یک کلمه، هدف از طرح نجات در واقع نجات نهادهای مالی بوده و هست که مبنای توانمندی نظام سرمایه‌داری است. 💠 @ProfDerakhshan
ریشه‌های عدم موفقیت در قطع وابستگی به نفت/پرفسور مسعود درخشان https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=46947 💠 @profderakhshan
رویکرد سازشکارانه‌ای که بعد از جنگ تحمیلی در دولت سازندگی شکل گرفت و در دولت اصلاحات ادامه یافت و هم اکنون در دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده است اساساً با جهان‌بینی انقلابی مقام معظم رهبری تفاوت های بنیادین دارد. بسیاری از فرصت های ارزشمند و سرنوشت سازی که از مواضع انقلابی رهبر انقلاب حاصل شد متاسفانه توسط دولتمردان سازشکار از دست رفت. چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری آخرین فرصت برای دولت است که با توده های انقلابی مردم و نمایندگان بصیر مجلس همراه شود. 💠 @Profderakhshan
ریشه‌های عدم موفقیت در قطع وابستگی به نفت.pdf
165.2K
ریشه های عدم موفقیت در قطع وابستگی به نفت 🇮🇷 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه انتشار مستند چه کسی موتور تفکر در حوزه اقتصاد اسلامی با رویکرد مدیریت نظام را روشن کرده است؟ 💠 @Profderakhshan
بصیرت و پیشرفت اقتصادی پیشرفت اقتصادی فرایندی بسیار پیچیده است که مستلزم استقلال فکری و فرهنگی و روحیه انقلابی است تابتوان به خودباوری رسید و با تکیه بر نیروهای دلسوز و توانمند داخلی و جوانان آگاه به سیاست های غرب سلطه گر، در مسیر پیشرفت اقتصادی گام برداشت. 💠 @profderakhshan
وابستگی به دلارهای نفتی و دلباختگی به ارزش های غربی وابستگی اقتصاد ملی به دلارهای نفتی جلوه ای از دلباختگی مدیران اقتصادی و مشاوران آنان به ارزش‌های غربی است. رسیدن به استقلال اقتصادی بصیرت می‌خواهد و شناخت دقیق از فریبکاری اقتصاددانان غربی که با نظریه پردازی‌های غلط اما فریبنده سالهاست بسیاری از دانشگاهیان و متولیان اقتصاد کشور را به بیراهه برده اند. 💠 @Profderakhshan
فرصتی که ازدست رفت اگر دولت سازندگی اراده می کرد که فرهنگ اقتصادیِ انقلابی را که در دوران دفاع مقدس در مصرف و تولید شکل گرفته بود حفظ کند و آن را مبنای استقلال اقتصادی و رهایی از اعتیاد به دلارهای نفتی قرار دهد، آنگاه امروز با تحریم حداکثری روبه‌رو نبودیم. متاسفانه به رفاه زدگی نفتی، تجمل گرایی و اشرافیت بیشتر توجه شد و کار به جایی رسید که امروزه دولتمردان ارشد یا فرزندان ژنی آنان در دولت تدبیر و امید به کاخ نشینی و افتخار می کنند‌. 💠 @Profderakhshan
امروز بیش از هر زمان دیگری، توده های انقلابی مردم چهره جنایتکارانه آمریکا را به درستی شناخته اند و به او و نوکران اروپائیش اعتمادی ندارند. آمریکا راهی جز این شناخت ندارد. دولت به هوش باشد که با ملاحظه در تحریم‌، فریب نخورد زیرا که در آنصورت الهام‌بخش برخی اقشار بی‌بصیرت خواهد شد که دلباخته تعامل با تروریست‌های آمریکایی و همجنس‌های او هستند.   💠 @Profderakhshan
دولت‌های نفتی، توهم توسعه اقتصادی و ضرورت سازش دولت‌های گذشته و به ویژه دولت فعلی به اشتباه بر این باور بوده و هستند که توسعه‌ اقتصادی همچون کالایی‌ است که می‌توان آن را با دلارهای نفتی از بازارهای خارجی خرید و یا با سرمایه گذاری های خارجی آن را در بازار داخلی تولید کرد. بنابراین، کسب دلارهای نفتی لازمه توسعه اقتصادی است و رفع تحریم‌ها پیش شرط کسب دلارهای نفتی است و اینهمه بدون با سلطه گران غربی امکان پذیر نخواهد بود. در این سفسطه که آن را ساخته اند و اقتصادانان غرب زده داخلی مروج آن هستند مطلقا از ارزش های اسلامی و انقلابی، استقلال و شرافت اقتصادی، اقتصادی و پیشرفت اقتصادی به مثابه مقوم فرهنگ، سیاست و روابط اجتماعیِ اسلامی اثری دیده نمی شود. "اقتصادی که ثمره است چیزی جز این نیست." 💠 @Profderakhshan
شادی مسیحیان در دنیای مدرن و غم عیسی علیه‌السلام مسیح سلام‌الله‌علیه برای اقامه ارزش‌های الهی قیام کرد. اما چه شد که در اواخر قرن نوزدهم، فیلسوف بزرگ آلمانی که اکثر فلاسفه قرن بیستم ملهم از اندیشه‌های او بودند فریاد می‌زد که "خدا مرده است و ما خدا را با دست‌های خودمان کشته‌ایم" و لذا اخلاق و ارزش‌های مسیحیت باید منسوخ شود تا عصر به معنای واقعی در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آغاز شود؟ چه شد که اکنون بی‌دینی و الحاد، شاخص مدرنیته و پسامدرنیته و پساپسامدرنیته شده است؟ 💠 @Profderakhshan
و دنیای مدرن مغرب زمین در دنیای به اصطلاح مدرن غربی میلاد مبارک عیسی‌بن‌مریم سلام‌الله‌علیهما را جشن می‌گیرند اما از این حقیقت غافل‌اند که در نظام‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از ارزش‌های والای دیگر خبری نیست. بزرگترین فیلسوف قرن بیستم و یا بزرگترین اقتصاددان تاریخ، همصدا با دهها برنده جایزه همچون آمارتیا‌ سِن و جیمز میرلیس و صدها تن از نظریه‌پردازان معروف غربی، ارزش‌ها و اخلاق مسیحیت را مردود دانسته و به خدانشناسی و الحاد خود افتخار می‌کنند. فرصتی است که درباره منشا این تضاد بیندیشیم. 💠 @Profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در همایش حوزه و مدرنیته در آذر ۱۳۹۹ یکی از استادان دانشگاه با استناد به عبارتی از فرانسیس بیکن ادعا کردند که مدرنیته با ادیان الهی در تعارض نیست‌ پرفسور مسعود درخشان پیش از ارائه بحث خود تعریضی بر این ادعا داشتند که بخشی از آن را در این کلیپ مشاهده می‌کنید. 💠 @Profderakhshan
انقلاب اسلامی به وارد شده است. سردار دل‌ها در نبرد، نظریه‌پردازی انقلابی و سربازی خستگی‌ناپذیر بود. متاسفانه در نبرد اقتصادی و سیاسی از قاسم سلیمانی‌ها در دولت تدبیر و امید خبری نیست. تا این مانع برطرف نشود مشکلات مردم حل نخواهد شد. 💠 @Profderakhshan
43.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دنیای مدرن کجاست؟ یک و فقط یک صدا وجود دارد! صدای مقام معظم رهبری... دنیا متشکل از دو دسته کشورهاست: کشورهای سلطه‌گر استثمارکننده کشورهای سلطه‌پذیر 💠 @Profderakhshan
23.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ "دنیای مدرن کجاست؟" (کیفیت متوسط) یک و فقط یک صدا وجود دارد! صدای مقام معظم رهبری... دنیا متشکل از دو دسته کشورهاست: کشورهای سلطه‌گر استثمارکننده کشورهای سلطه‌پذیر دنیای مدرن کجاست؟ 💠 @Profderakhshan