eitaa logo
کانال‌جامع‌شهیدمحمدی‌قرقی
19.1هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3.7هزار ویدیو
235 فایل
●موسس و فرمانده پایگاه امام رضا علیه‌السلام ●فرمانده حفاظت مقر سیلوی سنندج #فرمانده_تخریب_گردان‌عبدالله_تیپ۱۸جوادالائمه @shhrmq مرگ برای ما ننگ بود #شهادت_میراث_و_افتخار_ماست ستاد یادواره‌های‌ #فرمانده_شهید_حاج‌رضامحمدی‌قرقی_و_شهدای‌قرقی مشهد مقدس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تاریخچه‌ی تشکیل اسرائیل... 🎙️حجت الاسلام رفیعی @pshrmq
📝 خودخواهی جاهلانه و آگاهانه ▪️حجت‌الاسلام نظافت @pshrmq
🌼 اعمال مشترک ماه رجب @pshrmq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🇮🇷 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷 🔏 تدبر در قرآن 🔏 @pshrmq 📕 تدبر سوره‌ی کوثر 📕 📝 این سوره، صد و هشتمین سوره قرآن کریم می‌باشد. 📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره 📝 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده و مهربان 📝 إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ ما به تو كوثر (خیر و بركت فراوان) عطا كردیم! (۱) 📝 فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن! (۲) 📝 إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾ (و بدان) دشمن تو قطعا بریده‏ نسل و بی‌عقب است! (۳) 📜 گام دوم تفهم ساختار سوره 📝 سوره مبارکه‌ی کوثر سه آیه دارد و از یک سیاق، تشکیل شده است. 📝 عطف آیه‌ی دوم بر آیه اول و اشتراک اسلوب بیان (آغاز آیه‌ی اول و سوم با «إِنَّ») و وحدت خطاب در هر سه آیه «أَعْطَیْنَاکَ»، «لِرَبِّکَ»، «شَانِئَکَ» عامل پیوستگی آیات این سوره است. 📜 گام سوم : تفهم کلمه‌ها و جمله‌های مشکل 📝 «الْکَوْثَرَ» : "کثر" زیادی و فزونی است. کلمه «کَوْثَرَ» برای مبالغه در زیادی بوده و معنای آن بسیار زیاد و فراوان مى‌باشد. 📝 «انْحَرْ» : "نحر" قطع کردن و بریدن گلوی حیوان است و در این سوره به معنی قربانی کردن حیوان است. 📝 «شَانِئَکَ» : "شنا"، دشمنی و کراهت از چیزی و دوری از آن است و در این سوره به معنی دشمنی است که نسبت به پیامبر غضبناک بوده و از همراهی با ایشان خودداری می‌کرده است. 📝 «الأبْتَرُ» : "بتر"، قطع و بریده شدن و عدم تکمیل چیزی است و در این سوره منظور از «الأبْتَرُ» کسی است نسل او بریده و قطع گردد. 📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره 📝 با توجه به ساختار آیات سوره، تفهم جهت هدایتی سوره نیز این گونه انجام می‌شود : 📝 بعد از گذشت چند سال از بعثت پیامبر خاتم و اینکه ایشان فرزند و پسری نداشتند، دشمنان بر اساس باور نادرست خود که فرزند پسر وارث و ادامه دهنده راه پدر است، در نهایت بی‌شرمی، ایشان را ابتر به معنی مقطوع النسل می‌خواندند و قلب رسول مهربانی‌ها را آزرده بودند. 📝 در چنین شرایطی سوره کوثر با محوریت امتنان خداوند بر پیامبر و دادن روحیه به ایشان نازل شد و از دو جهت به ایشان عنایت خاص دارد؛ 📝 یکی اعطای کوثر به ایشان و دیگری ابتر شدن طعنه زن به ایشان. 📖 ۱. به پا داشتن نماز خالصانه و قربانی کردن برای پروردگار، به شکرانه‌ی اعطای کوثر (آیات ۱ و ۲) 📝 سوره با " إِنَّا " شروع شده و بر نفی فضای انکار و تردید نسبت به استمرار دین پیامبر به دلیل نداشتن فرزند پسر تاکید می‌کند و می‌فرماید : همانا ما به تو خیر فراوان دادیم و با اعطای آن نسل تو را استمرار و دین الهی را تداوم بخشیدیم. «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» 📝 تکرار ضمیر "نا" در «إِنَّا» و «أَعْطَیْنَاکَ»، اولا عظمت اعطا کننده را نشان می‌دهد و ثانیا مشارکت فرشتگان را در رسیدن این خیر کثیر به رسول الله می‌فهماند؛ به این معنا که نظام اجرای الهی و فرشتگان، مجرای این امر الهی بوده‌اند. 📝 هرچند "اعطا" و "ایتا" هر دو به معنای دادن‌ هستند، اما "اعطا" بیشتر به بخشش‌های خاص گفته می‌شود و "ایتا" هر دادنی را شامل می‌شود؛ 📝 حتی امانت دادن را، آمدن ضمیر خطاب "ک" در «أَعْطَیْنَاکَ» به ما می‌فهماند که این بخشش اختصاصی، ویژه‌ی رسول خدا است. 📝 «الْکَوْثَرَ» از ریشه "کثر" به معنای کثرت است و برای کثرت واقعی به کار برده می‌شود و در مقابل "تکاثر" که شامل کثرت ادعایی است؛ همانند "تعارض" که به معنای خود را به مریضی زدن است. 📝 ضمن اینکه وزن "فوعل" که از اوزان مبالغه است نیز مبالغه را در کثرت می‌رساند، از این رو «الْکَوْثَرَ» به خیر کثیر اشاره دارد. 📝 آیه دوم با "فاء" نتیجه آغاز گردیده و از پیغمبر خواسته است تا در مقابل امتنان اعطای کوثر، نماز به پا دارند : «فَصَلِّ» 📝 آمدن «لِرَبِّکَ» بعد از «فَصَلِّ» گویای این مطلب است که این نماز باید خالصانه و در اوج توجه به پروردگار باشد و این از آمدن حرف "لام" به دست می‌آید که برای اختصاص می‌آید. 📝 دلیل دیگر آنکه، وقتی پیامبر خدا به نماز امر می‌شوند به طور حتم برای پروردگار است. 📝 پس همراه شدن فرمان نماز با «لِرَبِّکَ» تاکید این است که نماز باید به شکرانه‌ی ربوبیت و مدیریت الهی برپا داشته شود. 📝 دومین وظیفه‌ی پیامبر بعد از اعطای کوثر، قربانی کردن شتر است : «وَانْحَرْ» 📝 که با توجه به وظیفه‌ی قبل که با قید «لِرَبِّکَ» همراه بود، در نگاه مقایسه‌ای، این وظیفه نیز همانند وظیفه‌ی قبلی، بایستی برای پروردگار باشد. 📝 نتیجه آن که پیامبر باید در ازای لطف بزرگ خدا به ایشان، شکر بزرگی را نیز به جای آورند که هم معنوی و هم مادی است و هر دو، وسیله‌ی تقرب بیشتر ایشان به خدایند.
. 📖 ۲. ابتر شدن طعنه زن به ایشان (آیه ۳) 📝 آیه سوم و پایانی نیز با «إِنَّ» آغاز شده و بر حقیقتی خدشه ناپذیر تاکید می‌کند که ای رسول ما طعنه زن تو، بدون دنباله و مقطوع النسل است : «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَر» 📝 ضمیر فصل هو که برای تاکید و حصر می‌آید، ابتر بودن را به طعنه زن پیامبر منحصر می‌داند، در حالی که او رسول‌الله را ابتر می‌دانست. 📝 از مقایسه آیه اول و سوم بدست می‌آید که چون «الْکَوْثَرَ» در مقابل «الأبْتَر» است، مراد از آن خیر کثیر، تداوم و کثرت نسل پیامبر است که با وجود صدیقه کبری حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام محقق گردید، از این رو «الْکَوْثَرَ» فاطمه است. 📝 بشارتی که در این سوره با عنوان کوثر به رسول الله داده شده، از یک سو ضربه‌ای بر امید دشمنان اسلام بود که هرگز برنامه‌ی اسلام و قرآن قطع نخواهد شد و از سوی دیگر، تسلای خاطرخاطر پیامبر بعد از شنیدن لقب زشت ابتر. 📝 کوثر بودن فاطمه الزهرا با توجه به ماضی بودن «أَعْطَیْنَاکَ» و ابتر نامیدن پیامبر به جهت نداشتن فرزند پسر، نتیجه می‌دهد که این سوره باید پس از ولادت حضرت فاطمه نازل شده باشد. 📝 آخر آن که واژه‌های این سوره، مخصوص همین سوره‌اند و مثل «أَعْطَیْنَاکَ»، «الْکَوْثَرَ»، «فَصَلِّ لِرَبِّکَ» «انْحَر»، «شَانِئَک» و «الأبْتَر» در جای دیگری از قرآن نیامده‌اند و این به صورتی زیبا، سوره را ویژه می‌سازد. 📜 نتیجه : 📝 عنایت خاص سوره به پیامبر از دو جهت است : یکی اعطای کوثر به ایشان که به شکرانه‌ی آن، به برپایی نماز و قربانی کردن به موظف شده‌اند و دیگری ابتر شدن طعنه زن به ایشان. 📝 با توجه به وجود «ان» در ابتدای آیات اول و سوم که فضای تردید موجود در آن زمان را از بین می‌برد و جمع محتوای این دو آیه، جهت هدایتی سوره «امتنان بر رسول اکرم با اعطای کوثر و ابتر شدن طعنه زن به ایشان» است. 📚 ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی. 📚 درس‌نامه روش تدبر، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی‌زاده. 🌺 ادامه دارد... ✅ برداشت و نشر مطالب کانال جامع شهید محمدی قرقی، با ذکر صلوات آزاد می‌باشد. 💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐 🌷برای مشاهده یکپارچه و کامل تدبر در قرآن به وبسایت شهید محمدی قرقی مراجعه نمایید. http://pshrmq.blog.ir/1396/05/04 ☀️ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️ @pshrmq‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اقتصاددان بزرگی که باید بشناسید، دکتر منوچهر فرهنگ @pshrmq