eitaa logo
کانال‌جامع‌شهیدمحمدی‌قرقی
18.4هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
3.7هزار ویدیو
236 فایل
●موسس و فرمانده پایگاه امام رضا علیه‌السلام ●فرمانده حفاظت مقر سیلوی سنندج #فرمانده_تخریب_گردان‌عبدالله_تیپ۱۸جوادالائمه @shhrmq مرگ برای ما ننگ بود #شهادت_میراث_و_افتخار_ماست ستاد یادواره‌های‌ #فرمانده_شهید_حاج‌رضامحمدی‌قرقی_و_شهدای‌قرقی مشهد مقدس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🇮🇷 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷 🔏 تدبر در قرآن 🔏 @pshrmq 📕 تدبر سوره‌ی ناس 📕 📝 این سوره، صد و چهاردهمین سوره و سوره‌ی پایانی قرآن کریم می‌باشد. 📝 نام دیگر این سوره، «احدی المعوذتین» (یکی از دو معوذه) است، زیرا این سوره و سوره‌ی فلق با هم «المعوذتان» (دو معوذه) نامیده می‌شوند، از این رو نام هر یک از این دو سوره، «المعوذه» است. 📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره 📝 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده و مهربان 📝 قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ بگو: پناه می‌برم به پروردگار مردم، (۱) 📝 مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾ به مالک و حاکم مردم، (۲) 📝 إلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾ به (خدا و) معبود مردم، (۳) 📝 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ از شر وسوسه‏‌گر پنهان‌کار، (۴) 📝 الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾ که در درون سینه انسان‌ها وسوسه می‌کند، (۵) 📝 مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ ﴿٦﴾ خواه از جن باشد یا از انسان! (۶) 📜 گام دوم تفهم ساختار سوره 📝 سوره مبارکه‌ی ناس با شش آیه، از یک سیاق و یک فعل و دو مجموعه‌ی وابسته به آن تشکیل شده است. 📖 دسته اول : آیات ۱ تا ۳ 📝 این آیات مجرورهای حرف "باء" اند. 📖 دسته دوم : آیات ۴ و ۶ 📝 آیات چهارم و پنجم، مجرورهای حرف "مِنَ" اند و آیه ششم، بیان برای «الَّذِی» در آیه پنجم است. 📜 گام سوم : تفهم کلمه‌ها و جمله‌های مشکل 📝 أَعُوذُ : «عوذ» پناه می‌برم. 📝 خَنَّاسِ : «خَنَّسِ» پنهان شونده. به شیطان از این جهت«خَنَّاسِ» گفته می‌شود که پیوسته آدمی را وسوسه می‌کند. اگر انسان یاد خدا افتاد، عقب رفته و پنهان می‌شود و اگر از یاد خدا غافل شد، جلو می‌آید و وسوسه می‌کند. 📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره 📝 با توجه به ساختار آیات سوره، تفهم جهت هدایتی سوره نیز این‌گونه انجام می‌شود : 📝 با شروع فعالیت فرهنگی و تمدن ساز رسول خدا، شیاطین جن و انس بر آن بودند تا با وسوسه، در قلب و روح مردم نفوذ کرده، آن‌ها را از پذیرش دعوت پیامبر اکرم منصرف سازد. 📝 و از سوی دیگر شناخت ناقص مردم نسبت به پروردگار عالم، باعث شده بود که به جای پناه بردن به خداوند، به موجوداتی از جن و انس یا اشیایی بی‌جان پناهنده شوند. 📝 بدین جهت، سوره با اعلام لزوم پناهندگی مردم از شر هر وسوسه گر درونی جن و انس به پروردگاری که رب، ملک و اله است، نازل شد. 📝 آغاز شدن سوره با امر «قُلْ» نشان می‌دهد که ابلاغ این سوره به مردم فراتر از گفتن باشد، زیرا رسول اکرم تمام سوره‌ها و آیات وحی شده را به مردم ابلاغ می‌کردند. 📝 چه با امر «قُلْ» شروع می‌شد، چه این‌گونه نبود، از این رو آمدن این امر در ابتدای برخی از آیات به این معناست که «ای رسول! نه تنها بگو و ابلاغ کن که تبیین کن». 📝 و تبیین آن با سوق دادن مردم به سوی خدا، عبادت، دعا و توسل امکان پذیر است. 📝 بیشتر آیاتی که مسائل اعتقادی را بیان می‌کنند با فرمان «قُلْ» آغاز می‌شوند. 📝 این سوره از سوره های یک جمله‌ای است که از فعل امر «قُلْ» و مقول قول تشکیل شده است؛ از «أَعُوذُ» شروع می‌شود و تا انتهای سوره ادامه دارد. 📝 وابسته‌های فعل «أَعُوذُ»، دو مجموعه را تشکیل می‌دهند. 📖 ۱. به چه کسی پناه ببریم؟ (آیات ۱ تا ۳) 📝 مجموعه اول اعلام می‌کند که همه باید به پروردگاری پناه ببرند که رب، ملک و اله انسان است. 📝 «رَبِّ» مدیر مباشری است که به طور مستقیم همیشه و همه جا بر بنده نظارت دارد و اضافه شدن آن به «النَّاس»، این تفکر نادرست را از بین می‌برد که خدا را تنها «رَبِّ السماوات» یا «رَبِّ الارض» می‌دانستند و خداوند را رب همه‌ی مردم : «رَبِّ النَّاس» معرفی می‌کند و ربوبیت جامعه را علاوه بر ربوبیت آسمان و زمین، مختص خدا می‌داند. 📝 در ادامه از خداوند به «مَلِکِ النَّاس» یاد می‌کند که توجه، بیشتر به قدرت خداست، زیرا «مَلِکِ» کسی است که با امر و نهی در توده‌ی مردم تصرف می‌کند. 📝 بالاتر از آن، آیه‌ی بعدی است که اعلام می‌کند آن که باید به او پناه برده شود، معبودی است که همه رو به سوی او دارند : «إلَهِ النَّاس» 📝 نتیجه آن که اوصاف سه گانه‌ی یاد شده برای خداوند، در طول هم قرار داشته، هر کدام نسبت به قبل از خود، سطحی بالاتر دارد. 📝 آمدن این سه وصف کنار هم بدون اینکه با حرف عطف (واو، فا و ثم) میان آن‌ها فاصله شده باشد، بیانگر این است که مصداق واحدی وجود دارد و به توحید در استعاذه اشاره دارد. 📝 چون سخن از شر بزرگ و خطرناکی است، بایستی به سه اسم از اسماء الله پناه برد. 📝 مضارع بودن فعل «أَعُوذُ» استمرار و مداومت در استعاذه را می‌رساند و قرار گرفتن آن بعد از امر «قُلْ» تاکید بر عملی بودن آن است.
. 📖 ۲. از چه چیزی پناه ببریم؟ (آیات ۴ تا ۶) 📝 مجموعه دوم روشن می‌سازد که این پناهندگی، از شر هر وسوسه‌گر درونی جنی و انسی است که سینه‌ی مردم را آماج حملات خود قرار می‌دهد. 📝 شر وسوسه‌گر پنهانی که می‌تواند زیر منیت انسان مخفی شود : «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاس». 📝 "وسوس" که ریشه «الْوَسْوَاسِ» است، مانند "زلزل" بر تکرار دلالت دارد. 📝 «الْخَنَّاس» نیز وسوسه‌گری است که پی در پی القاء می‌کند؛ پنهان می‌شود و آشکار می‌گردد و سینه و قلب انسان‌ها را مورد وسوسه قرار می‌دهد : «الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاس» و موجب القاء افکار و خیال‌های باطل و خطرناک در انسان می‌شود. 📝 این وسوسه کننده آن قدر پنهان است که انسان گمان می‌کند این خیال‌ها، اندیشه خودش است؛ اما در واقع این کار شیطان است که هنرمندانه به جای انسان می‌نشیند و چنین نشان می‌دهد که بر اساس منافع انسان سخن می‌گوید. 📝مضارع بودن فعل «یُوَسْوِسُ» مانند «أَعُوذُ» تکرار و استمرار عمل را می‌رساند؛ بدین معنا که شیطان هیچ گاه از وسوسه‌گری باز نمی‌ایستد، بنده نیز همیشه و در همه‌ی شرایط باید به پروردگار پناه برد. 📝 در آیه‌ی پایانی خبر می‌دهد که خطورات وسوسه‌گر پنهانی از جانب هر دو گروه جن و انس، جامعه را تهدید می‌کند : «مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس» و رسول خدا که سوره خطاب به ایشان است، به عنوان رهبر جامعه‌ی اسلامی و به تبع ایشان مردم، برای در امان ماندن از این سرور درونی، راهی جز پناه بردن به پروردگارشان ندارند. 📜 نتیجه: 📝 این سوره که از دو مجموعه تشکیل شده است، در مجموعه‌ی اول اعلام می‌کند که همه باید به پروردگار پناه ببرند که رب، مَلِک و اله انسان است و در مجموعه‌ی دوم روشن می‌سازد که این پناهندگی، از شر هر وسوسه‌گر درونی جنی و انسی است که سینه‌ی مردم را آماج حملات خود قرار می‌دهد. 📝 با توجه به این که اصل سخن و سخن اصلی در مقول قول (آنچه گفته می‌شود) است و اینکه تکرار پنج باره کلمه «النَّاس» در این بخش این حقیقت را می‌رساند که این شر، فقط به یک نفر سرایت نمی‌کند؛ 📝 بلکه آن قدر خطرناک است که می‌تواند همه‌ی اجتماع را درگیر کند و باعث انحراف همه‌ی مردم شود، جهت هدایتی سوره، «لزوم پناه بردن همیشگی به پروردگار مردم برای حفظ اجتماع از شر دشمن درونی» می‌باشد. 📚 ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی. 📚 درس‌نامه روش تدبر، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی‌زاده. 🌺 ادامه دارد... ✅ برداشت و نشر مطالب کانال جامع شهید محمدی قرقی، با ذکر صلوات آزاد می‌باشد. 💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐 🌷برای مشاهده یکپارچه و کامل تدبر در قرآن به وبسایت شهید محمدی قرقی مراجعه نمایید. http://pshrmq.blog.ir/1396/05/04 ☀️ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️ @pshrmq‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهمترین عوامل جهت تسکین قلب امام.mp3
577.5K
📼 مهمترین عامل جهت تسکین قلب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در ایام فاطمیه چیست؟ 🎙ابراهیم افشاری @pshrmq
خط حزب‌الله ۴۷۱.pdf
585.2K
🇮🇷 خط حزب‌الله ۴۷۱ | سلاحی اختصاصی در دست جبهه حق 📝 چهارصد و هفتاد و یکمین شماره‌ هفته‌نامه‌ «خط حزب‌الله» منتشر شد. 🌸 شرحی بر دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه بر اساس سوره‌ی مبارکه‌ی فتح و آیات قرآن کریم، هنگام مواجهه با ظلم ستمگران و درخواست نصرت الهی در برابر ظالمان 🌺 تاملی در تقریظ‌های اخیر رهبر انقلاب بر سه کتاب زندگی شهدا 🌸 خبر انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر شش کتاب حوزه‌ی «ادبیّات پایداری» در روزهای پایانی شهریورماه و در آغاز هفته‌ی دفاع مقدّس، خبر از پاییزی جذّاب برای اهل کتاب می‌داد؛ پاییزی که خیلی زود و با «پاییز آمد» تنورش گرم شد و اوّلین مراسم رونمایی، اواخر مهرماه در زنجان برگزار شد. 🌸 دوّمین آئین رونمایی از سه کتاب تقریظی مصادف شد با روزهای پایانی آبان‌ماه و هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی؛ و چه فرصتی بهتر از اینکه در دل پاییز زیبا و دل‌انگیز، قصّه‌هایی عاشقانه بخوانیم از انسان‌هایی که عشق را به معنی حقیقی و متعالی آن تعریف کرده‌اند! 🌸 ماجرای عشق مرتضیٰ و ستاره در «هواتو دارم»، ماجرای سیّدمصطفیٰ و محبّت عجیب مادرش در «بیست سال و سه روز»، و ماجرای غیرتی شدن مجید قربانخانی برای دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها که ماجرای یک عشق ناب به اهل‌بیت علیهم السلام را در کتاب «مجیدبربری» به تصویر می‌کشد. 🌷این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهدای بسیجی وحید اکبریان و ولی‌الله زاهدی تقدیم می‌شود. @pshrmq
. 🇮🇷 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🇮🇷 ⚫️ فاطمیه ⚫️ @pshrmq ■● درس‌های فاطمیه ●■ ☑️ درس هشتم : فتنه‌ها ▪️حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام از فتنه‌ها به عنوان آزمایش‌های الهی یاد می‌کنند. ▪️تشخیص حق از باطل سخت می‌شود و کسانی که دروغ گفتند رسوا می‌شوند. ▪️نباید گمان کنیم که اگر کسی در بین امت اسلامی فتنه ایجاد کرد به حال خود رها شده! بلکه روز جزا در پیش است و از روز حساب، گریزی نیست. ▪️همواره ابوسفیان‌ها در تاریخ حضور داشتند و دارند. ▪️ابوسفیان قصد داشت برای رسیدن به اهداف نادرست خود از حضرت امیرالمومنین استفاده کند، که آن حضرت با در نظر گرفتن گذشته او دست رد به سینه او زد. ▪️افرادی متظاهر برای دستیابی به اهداف نادرست خود با استفاده از واژه‌های غلط انداز و حتی تشابه اسم‌ها و تحریک مردان انقلابی در صدد ایجاد فتنه هستند. ▪️این افراد به ظاهر با رهبری و ملت انقلابی همراه هستند ولی در باطن در صدد عوض کردن ماهیت انقلاب و استحاله رهبری را دارند. 🔲 فاطمیه پر است از درس‌هایی برای مردم ما. ☑️ ادامه دارد... ✅ انتشار و برداشت مطالب کانال با ذکر صلواتی آزاد می‌باشد. @pshrmq 🇮🇷 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ الزَّهرَاءُ، سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ 🇮🇷 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا