هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از نسل باکریها، او را مدافع وطن آفریدند...
@pshrmq
drrafiei_ir_13991128_141637645_rsr85cj2iz.mp3
4.76M
📼 انواع صداقت...
🎙حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
@pshrmq
70.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نسخه کامل مستند قاب خاکی؛ بخشهای دیده نشدهای از حضور رهبر انقلاب در جمع مردم زلزلهزده کرمانشاه
@pshrmq
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 چگونه با معماهای ظهور برخورد کنیم...
@pshrmq
هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
مقام محمود 1.mp3
11.1M
📼 مقام محمود (۱)
▪️«وَ اَسْئَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنیِ الْمَقامَ الْمَحْمُود لَکُمْ عِنْدَاللّهِ.»
🎙استاد شجاعی و میرباقری
@pshrmq
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 توجه امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف به شیعیان...
🎙استاد فرحزاد
@pshrmq
.
🇮🇷 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🇮🇷
⚫️ فاطمیه ⚫️
@pshrmq
■● درسهای فاطمیه ●■
☑️ درس ششم : بصیرت
▪️مگر پیامبر در غدیر از تک تک این افراد برای ولایت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیهالسلام بیعت نگرفته بودند؟
▪️حرص مال و سمت و مقام با صحابه پیامبر چه کرده بود! که اینگونه با فراموشی سخنان نبی اکرم، به دنبال جانشین برای ایشان میگشتند؟
▪️اولین کسانی که در غدیر به پیامبر صلیاللهعلیه وآله وسلم تبریک گفتند شیخین بودند. حالا بر سر بیعت شکنی با نبی با دیگران مشاجره میکردند!
▪️روزی هم مردم ایران مسیر امام خمینی (ره) را گلباران میکردند و ورود ایشان را به یکدیگر تبریک میگفتند و او را نائب امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف میدانستند.
▪️ممکن است امروز نیز عدهای بخاطر پست و مقام مردم را دچار سردرگمی کنند.!؟
🔳 وظیفه ما داشتن بصیرت است.
🔲 فاطمیه پر است از درسهایی برای مردم ما.
☑️ ادامه دارد...
✅ انتشار و برداشت مطالب کانال با ذکر صلواتی آزاد میباشد.
@pshrmq
🇮🇷 السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ الزَّهرَاءُ، سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ 🇮🇷
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
.
🇮🇷 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷
🔏 تدبر در قرآن 🔏
@pshrmq
📕 تدبر سورهی توحید 📕
📝 این سوره، صد و دوازدهمین سورهی قرآن کریم میباشد.
📝 ثواب تلاوت این سوره برابر با ثلث قرآن میباشد.
📝 نامهای دیگر این سوره، اخلاص، صمد، قل هو الله احد، «نسبه الرب» (نسبت خدا) و «احدی المشقشقتین» (یکی از دو مشقشقه) است.
📝 «نسبه الرب» بدین جهت است که در این سوره، توحید ربوبی با تمام مراتب معرفی شده است.
📝 مشقشقهی دیگر، سوره کافرون است که با این سوره مشقشقتان نامیده میشوند.
📝 و دلیل آن نیز این است که این دو سوره مرز میان شرک و توحید را مشخص ساخته و آنها را از هم جدا میکنند، چنانکه «مشقشقه» از ماده «شقق» به معنای جدا ساختن، شکستن و شکافتن است.
📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره
📝 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ﴿۱﴾
به نام خداوند بخشنده و مهربان (۱)
📝 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾
بگو: خداوند، یكتا و یگانه است. (۱)
📝 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾
خداوندى است كه همه نیازمندان قصد او میكنند. (۲)
📝 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾
(هرگز) نزاد، و زاده نشد. (۳)
📝 وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾
و براى او هیچگاه شبیه و مانندى نبوده است. (۴)
📜 گام دوم تفهم ساختار سوره
📝 سوره مبارکهی توحید چهار آیه دارد. که این سوره تنها یک سیاق دارد.
📝 فعل امر «قُلْ» و مقول آن که از «هو» آغاز میشود و تا انتهای سوره ادامه دارد، چه «هو» مبتدا (مسندالیه) و «اللَّهُ أَحَد» خبر (مسند) برای آن است.
📝 «اللَّهُ الصَّمَدُ» خبر دوم برای «هو» است و «لَمْ یَلِدْ» توصیف «الصمد» بوده و ضمیر فاعلی آن نیز به همان «الصمد» بازگشت دارد.
📝 «لَمْ یُولَد» و «وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَد» نیز هر دو بر «لَمْ یَلِدْ» عطف شدهاند.
📜 گام سوم : تفهم کلمهها و جملههای مشکل
📝 أَحَدٌ : یگانهای که دومی برای او تصور نمیشود.
📝 الصَّمَدُ : بینیاز مطلق که برطرفکننده همه نیازهاست.
📝 کُفُوًا : «کف» شباهت و همانندی در صفات یا خصوصیات و اینکه وجود «کف» برای خداوند فنی شده است، به این معناست که هیچ چیزی در صفات و خصوصیاتش، هیچگونه مشابهت و مماثلت با خداوند ندارد.
📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره
📝 با توجه به ساختار آیات سوره، تفهم جهت هدایتی سوره نیز اینگونه انجام میشود :
📝 این سوره در فضایی نازل گشت که تمام ادیان الهی، تحریف شده به امتهای زیادی به انحراف کشیده شده بودند.
📝 انواع بتپرستی و قائل شدن فرزند برای خداوند متعالی شایع بود و مردم برای برطرف کردن حوائج خود دست نیاز به موجودات متعدد دراز میکردند.
📝 در این شرایط خداوند با نازل کردن سوره توحید، خدای احد و یگانه را تنها بینیاز رافع نیاز دیگران معرفی کرده و با نفی صفات سه گانهی زاییدن و فرزند کسی بودن و داشتن همتا، صمدیت را در پروردگار، منحصر میکند.
📝 آغاز شدن سوره با امر «قُلْ» نشان میدهد که ابلاغ این سوره به مردم باید فراتر از گفتن باشد؛ به این معنا که «ای رسول نه تنها بگو و ابلاغ کن که تبیین کن».
📝 «هُوَ» اسم است برای ذات خداوند متعالی نه ضمیر، چون ضمیر نیاز به مرجع دارد؛ ولی«هُوَ» مرجع ندارد و هرجا که بیان شود، روشن است که مقصود خداست. مفرد بودن آن نیز توحید در ذات را میفهماند.
📝 «اللَّهُ أَحَدٌ» تبیین کنندهی توحید در صفات است،
📝 زیرا اولا لفظ جلالهی «اَللَّهُ» اسم علم جامع همهی صفات کمال و جمال است؛ به این معنا که فقط اسم خداست که همهی صفات الهی به آن نسبت داده میشود؛ اما خودش صفت برای چیزی واقع نمیشود.
📝 ثانیا «أَحَدٌ» همچون واحد از مصدر «وحد» گرفته شده است؛ با این تفاوت که «أَحَدٌ» برخلاف «واحد» بر چیزی اطلاق میشود که نه در واقع و نه در ذهن، کثرت پذیر نیست، از این رو قابل شمارش نبوده، دوم و سوم ندارد.
📝 این بدان معناست که صفات حق تعالی، عین ذات اوست و میان ذات و صفات حق تعالی، دوگانگی وجود ندارد و این ذاتی که جامع تمام صفات است : «اَللَّهُ»، یکتاست : «أَحَدٌ».
📝 بعد از بیان این مقدمه که خداوند، احد و یگانه است، «اَللَّهُ» را به عنوان تنها بینیاز رافع نیاز دیگران : «الصَّمَدُ»، معرفی میکند.
📝 «الصَّمَدُ» وصف دیگر «اَللَّهُ» است که همراه شدن آن با "ال"، انحصارش را برای پروردگار میرساند : «اللَّهُ الصَّمَدُ».
📝 صمد، مولایی است که همه برای رفع نیاز، به سوی او روی میآورند، در حالی که خود او بینیاز مطلق است، زیرا لازمهی رافع نیاز دیگران بودن، بینیازی خود است.
هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
.
📝 برخلاف غنی که فقط به معنای بینیاز است، پس ممکن است کسی بینیاز (غنی) باشد، اما رافع نیاز (صمد) نباشد.
📝 از آن جا که رفع نیاز از صفات فعل است، «الصَّمَدُ» توحید در افعال را میرساند.
📝 در ادامه برای تاکید بیشتر بر توحید در صمدیت برای خداوند، سه نفی آمده است، زیرا وجود آنها در پروردگار، با انحصار صمدیت در او متعارض است.
📝 آن سه نفی عبارتند از :
۱. خداوند فرزندی ندارد که آن فرزند، صمد باشد : «لَمْ یَلِدْ»
۲. پدری ندارد که آن پدر، صمد باشد : «وَلَمْ یُولَد»
۳. همتایی نیز ندارد که آن همتا، صمد باشد : «وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»
📜 نتیجه:
📝 این سوره از سورههای یک جملهای است که از فعل امر «قُلْ» و مقول قول تشکیل شده است.
📝 ابتدا با بیان این مقدمه که خداوند، احد و یگانه است، «اللَّهُ» را به عنوان تنها بینیاز رافع نیاز دیگران : «الصَّمَدُ» معرفی میکند.
📝 محتوای آیات بعدی در جهت تکمیل معنای «الصَّمَدُ» است که صفات سه گانهی زائیدن و فرزند کسی بودن و داشتن همتا را از خدا نفی میکند، زیرا وجود آنها در پروردگار با انحصار صمدیت در او متعارض است.
📝 بر این اساس با توجه به وجود اصل سخن در مقول قول و بودن مطلب اصلی سوره، پیرامون صمدیت خداوند، جهت هدایتی سوره، «توحید در صمدیت پروردگار» است.
📚 ترجمه آیتالله مکارم شیرازی.
📚 درسنامه روش تدبر، حجتالاسلام محمدحسین الهیزاده.
🌺 ادامه دارد...
✅ برداشت و نشر مطالب کانال جامع شهید محمدی قرقی، با ذکر صلوات آزاد میباشد.
💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى
مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ
وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐
🌷برای مشاهده یکپارچه و کامل تدبر در قرآن به وبسایت شهید محمدی قرقی مراجعه نمایید.
http://pshrmq.blog.ir/1396/05/04
☀️ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️
@pshrmq