eitaa logo
دفتر نشر مرکز فقهی‌ ائمه‌‌ اطهار(علیهم‌السلام)
439 دنبال‌کننده
218 عکس
41 ویدیو
3 فایل
تنها کانال رسمی دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام. (آدرس: قم. نبش میدان معلم. مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام) راه‌های ارتباطی با مدیریت دفتر نشر: تلفن ۰۹۰۱۳۷۸۵۶۷۷ ادمین: @Akbarishahroodi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فقه هنر در اندیشه فقیهان معاصر 🔹با توجه به اهمیت هنر در جامعه اسلامی و ضرورت تدوین نظریه‌هایی فقهی که بتواند راهکار مناسب را برای هنرمندان و ارتباط‌گران ارائه نماید؛ اثر ارزشمند «فقه هنر در اندیشه فقیهان معاصر» مجموعه مقالاتی با هدف شناخت اندیشه‌ فقیهان معاصر درباره هنر و ارتباطات، روانه بازار نشر شده است. 🔸به همین منظور، گروه فقه هنر، ارتباطات و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، کلیه مقالات مبتنی بر فقه هنر،‌ را بررسی و تعدادی از مهم‌ترین آنها را تجمیع نموده و اکنون با نظم منطقی در سه فصل مستقل، تنظیم و تقدیم علاقه‌مندان کرده است. 🔻حجت الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی و حجت الاسلام والمسلمین محمد شیرین‌کار موحد، پس از انتخاب مقالات، به ویراستاری علمی و رفع برخی از ابهامات و کاستی‌های شکلی همت گمارده و سپس برای هر فصلی، مدخل و درآمدی را تنظیم و در پایان کتاب پیشنهادهایی را به محضر متولیان امر ارائه نموده‌اند. ▫️اساتید و پژوهشگران این عرصه می‌توانند این اثر را از مکان‌های ذیل تهیه نمایند. ⬅️ مراکز پخش و فروش آثار: ۱. قم و مشهد، فروشگاه کتاب مرکز فقهی. ۲. نمایشگاه عتبه حسینیه علیه‌السلام در بین الحرمین.(آثار عربی و انگلیسی) ۳. قم، جنب مدرسه کرمانی‌ها. ۴. فروشگاه بوستان کتاب. ۵. مجتمع ناشران، انتشارات دلیل ما. 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
🔰 واعظ درونی‌ داشته باش! 🖋 آيت الله فاضل لنکرانی: 🔹ما باید خود را طوری تربیت کنیم که قلب ما واعظمان بشود و ما را دائما موعظه کند. ندای درونی ما همیشه این باشد که مراقب باش! به سمت خداوند متعال حرکت کن! محور حرکات و سکنات تو رضایت الهی باشد! 🔸مبادا عمر و جوانی خویش را بیهوده تلف کنی! نسبت به اعمال و گفتاری که ما را از خداوند متعال دور می‌کند، ما را زجر ‌کند و نهیب ‌زند! شب‌هنگام که برای استراحت به رخت‌خواب می‌رویم محاسبه کنیم، امروز یک برگ از عمرت کم شد! یک روز به مرگ نزدیک شدی! نگاهی به گذشته‌ات کن؛ ببین کیفیت و کمیت اعمال تو چگونه بوده است؟ آیا باعث سربلندی و افتخار است یا سبب سرشکستگی؟! 🔻اگر عمل ناشایستی بود نهیب می‌زند که بدبخت شدی، خود را بیچاره کردی و... این‌ها موعظه‌ی درونی و البته از نعمت‌ها و عنایات الهی است. 📚 منبع: کتاب «حکمت فاضل»(دفتر اوّل)، سلسله مباحث اخلاقی حضرت آیت الله حاج شیخ محمّد جوادفاضل لنکرانی 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
📖 اینگونه موعظه کن! 🔰آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی ره: 🖋حضرت امام حسن عسكرى علیه السلام مى‌فرمايند: «مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلَانِيَةً فَقَدْ شَانَه» هر كس برادر مؤمن خود را در خلوت و به دور از ديدِ ديگران موعظه كند، او را وزين ساخته و از سبك‌شدن او جلوگيرى كرده است؛ امّا اگر او را در حضور ديگران و به صورت آشكار، موعظه و نصيحت كند، به او اهانت كرده و مقام او را پايين آورده و چهره بدى به او پوشانده است. 🔹بنابراين، تبليغ، هدايت، موعظه و نصيحت نيز بايد در شرايطى انجام گيرد كه نه تنها شخصيت‌ها حفظ شود و هيچ اهانتى از آن برداشت نشود؛ بلكه به عكس، ضمن اين‌كه هدايت و موعظه و نصيحت تحقق پيدا مى‌كند، به طرف مقابل شخصيت ببخشد؛ يعنى هم موعظه شود و هم به او ارزش داده شود؛ 🔸امّا اگر در كنار موعظه، شخصيت طرف خُرد شود، چنين موعظه‌اى علاوه بر اين‌كه مذموم است، معلوم نيست نقش و اثرى هم‌ داشته باشد و اگر اثرى هم بر آن مترتب شود به يقين اثرى اندك خواهد بود. 📚 منبع: کتاب «اخلاق فاضل» سلسله درس‌های اخلاقی مرحوم آیت اللّه العظمی فاضل لنکرانی قدّس سره 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
52.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰معرّفی گروه فقه پزشکی و آثار منتشر شده مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام مدیر گروه: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قاسمی 📖 برخی آثار منتشر شده: - دانشنامه فقه پزشکی - آیات فقه پزشکی - روایات‌ فقه پزشکی - فقه درمان - بانک استفتائات - واکاوی فقهی غربالگری - تغییر جنسیت - موضوع‌شناسی بانک خون بند ناف - تلقیح مصنوعی - رحم جایگزین از دیدگاه فقه معاصر - جراحی زیبایی از منظر فقه - محرمانگی اسرار بیماران - نقش اذن در فقه پزشکی - بانک شیر - مرگ مغزی - موضوع‌‌شناسی اختلالات روانی از منظر فقه و حقوق - و ... 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
🔰 شب‌زنده‌داری را فراموش نکن! آيت الله فاضل لنکرانی: 🖋عبادت و راز و نياز با یگانه معبود جهان هستی، آن هم در دل تاريك شب، برای اهل دل لذّتی فوق‌العاده و غير قابل وصف دارد و منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از این ویژگی برخوردارند؛ چنانچه حضرت امام رضا علیه‌السلام در توصیف ویژگی پيروان اهل بیت و شیفتگان حضرت مهدی ارواحنا فداه می‌فرمایند: «وَأَنَّ مِنْ دِينِهِمُ... طُولَ السُّجُودِ وَالْقِيَامَ بِاللَّيْلِ» 🔹آری؛ آنان كه توفيق شب‌زنده‌‌داری نصيبشان می‌شود و در دل شب با سجده‌های طولانی، قطرات محبّت پروردگار را بر مشام جانشان می‌رسانند، دیگر تمام دنيا و آنچه در آن است، در نظرشان كوچك و حقير جلوه می‌کند. 🔸 رمز موفقيت همه انبياء و اولياء و صالحان و علماء، مناجات در دل شب بوده است؛ و اساساً بیشتر عنايات ربّانی بر انبياء عظام در سحرگاهان روی داده است. 📚 منبع: کتاب «گفتارهای مهدوی» تألیف آیت اللّه حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دام ظله 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
🔰تا گریستن نباشد، نِگریستن نخواهد بود ▪️در جایی خواندم که متأسفانه نوشته بود «به جای گریستن، خوب‌نِگریستن»! حرف ما این است که می‌گوییم در قضیه امام حسین علیه السلام، بدون گریستن و بکاء، نِگریستن امکان ندارد. 🔻اگر انسان بخواهد وارد این وادی شود و خود را به هدف قیام امام حسین علیه السلام نزدیک کند، بدون بکاء نمی‌شود. اگر امکان داشت، ائمۀ ما علیهم السلام که عقل کلّ بودند، چرا شیعیان را این همه به گریه‌کردن تشویق کردند؟ 🔸روایات باب بُکاء را ببینید. روایات خیلی عجیبی است. ما عزادارها هنوز از حقیقت بُکاء بر امام حسین علیه السلام خبر نداریم. به این روایات دقت کنید و بعد این سؤال را برای خود مطرح کنید که آیا می‌شود بدون بکاء، به این حقیقت رسید یا نه؟ ما معتقدیم امکان ندارد. نمی‌شود گفت: بنشین و فقط فکر کن كه امام حسین علیه السلام چه کسی بوده و هدفش چه بوده؟ آنگاه شما هم می‌توانی به آن هدف برسی. چنین امری امکان ندارد! 🔺هرچه بُکاء بیشتر باشد، راه آشنا شدن و رسیدن به حقیقت این واقعه و حادثه، بازتر می‌شود. در کامل الزیارات به این مضمون آمده «أحبّ العیون إلی الله عین بکت علیه»، محبوب‌ترین چشم‌ها نزد خدا چشمی است که برای امام حسین علیه السلام گریه کند‌. چقدر معنا در این جمله خوابیده است؟ کسی که برای امام حسین علیه السلام گریه ‌کند محبوب خدا می‌شود. 📚منبع: کتاب "گفتارهای حسینی"، سلسله سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله محمدجواد فاضل ‌لنکرانی https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
🔰دل‌رُباترین امام و عارف‌ترین یاران ▪️یکی از فضائل امام حسین علیه السلام که در زیارت‌نامه‌های آن حضرت، از رهگذر تبیین ویژگی‌های اصحاب بزرگوار و ربانی ایشان فهمیده می‌شود، این است که حضرت سید الشهدا علیه السلام، دل‌رُباترین امام و حجت خدا است؛ چه آن حضرت با غرق‌شدن در جاذبه بالای ربوبی، از چنان جذبه‌ی الهی برخوردار بودند که خواص از مؤمنان عارف و ربانیونِ تابع را به نور الهی جذب کرد و مختص پروردگار نمود، به گونه‌ای که دیگر به غیر خدا مشغول نشدند. چه تمام هدف و مأموریت امام حسین علیه السلام به عنوان کلمه تامه الهی، قرار دادن انسان در مسیر کمال و وصول او به عالی‌ترین درجه از درجات پر مهر و محبت الهی است. 🔹بر این اساس، امام صادق علیه السلام در روایتی خطاب به یوسف کناسی، پس از بیان کیفیت ورود به حرم حسینی و تبیین زیارتنامه‌ی کوتاهی، در اواسط زیارت، در خلال اوصاف یاران امام حسین علیه السلام و به ظرافت، به جاذبه اعلای کلمه تامه خدا چنین اشاره می‌فرماید: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الرَّبَّانِيُّونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَنْصَارُ اللهِ جَلَّ اسْمُهُ وَ سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ صَبَرْتُمْ وَ احْتَسَبْتُمْ وَ لَمْ تَهِنُوا وَ لَمْ تَضْعُفُوا وَ لَمْ تَسْتَكِينُوا حَتَّى لَقِيتُمُ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى سَبِيلِ الْحَقِّ وَ نُصْرَةِ كَلِمَةِ اللهِ تَعَالَى التَّامَّةِ» ▫️بله، اصحاب حضرت سید الشهدا علیه السلام، ربّیونی بودند که برای یاری کلمه تامه الهی، عاقلانه به جهاد در راه خدا شتافتند و عاشقانه به دفاع از دین خدا پرداختند و در این امتحان الهی، هیچ ضعف و سستی و ذلت و حقارتی از خود نشان ندادند؛ چرا که ایشان، جذب جلوه‌های ملکوتی و جاذبه‌های لاهوتی امام علیه السلام شده بودند. جاذبه‌ای الهی که آنها را برای یاری دین خدا مشتاق نمود و با شیفتگی غیر قابل وصف و تمام‌عیاری، دلداده‌ی فضیلت‌های کلمه‌ی تامه‌ی خدا نمود. 📚منبع: کتاب "انقلاب حسینی"، درس‌گفتارهایی از آیت‌ الله محمدجواد فاضل ‌لنکرانی https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰هل كانت النهضة الحسينيّة مبتنية على أساس الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بالمعنى الفقهي الجزئي، أم كانت العلّة الحقيقيّة مبتنية على أساس الذبّ عن بيضة الإسلام؟ 🔻فالأدلة تبيّن بأنّ العلة الحقيقيّة في الواقع كانت هي الذبّ عن بيضة الإسلام، وأنّ ما ورد في كلام الإمام الحسين عليه‏السلام في قوله: إنّي أُريد أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر؛ ليس المقصود منه المعروف والمنكر الجزئي والفقهي المشهور، بل المراد منه نفس الدين؛ فإنّه لا معروف أهمّ منه، ولا منكر أعظم من هدمه. ▪️والدليل على هذا القول؛ هو أنّ الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر مشروط بالعلم بالتأثير؛ بمعنى أنّه واجب عندما يعلم الآمر والناهي بالتأثير، وقد ورد في بعض الروايات أنّ النهي عن المنكر قبال الحاكم الجائر لا يجوز إذا علم الناهي بعدم التأثير، ودون ذلك لا يُؤجر عليه فاعله، ولا يُرزق الصبر عليه، وورد أيضاً بأنّه إنّما هو على القوي المطاع. 🔹فعلى ضوء هذه الرواية، تكون هذه الفريضة واجبة على المؤمن إذا كان المقابل متّعظا، وأمّا صاحب القدرة والسوط الذي نعلم عدم قبوله وعدم التأثير عليه، فلا يجب... 🔺فیظهر أنّ هذه الثورة المقدّسة لم تكن على أساس هذه الفريضة بمعناها الجزئي، بل التحقيق يكشف بأنّ العلّة الحقيقيّة فيها كانت عبارة عن الذبّ عن بيضة الإسلام. ولكن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر من مقدمات هذا الأمر أو من الدواعي. ▪️هذا، ويمكن أن يقال بأنّ عنوان الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر يكون من العناوين التحتانيّة في هذه النهضة بمعنى أنّ العنوان الفوقاني الذي به يدور مدار الحركة ـ وهو غاية الغايات ـ عبارة عن الذب عن بيضة الإسلام، وهو الذي قد صرّح به الإمام الحسين علیه السلام بأنّه على الإسلام السلام؛ إذ قد بليت الأُمّة براع مثل يزيد. 📚المصدر: کتاب «النهضة الحسینیة والذبّ عن بیضة الإسلام» من مؤلّفات سماحة آیة اللّه الحاج محمدجواد الفاضل اللنکراني دام ظله 🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28