eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
554 دنبال‌کننده
651 عکس
47 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔰 پیشینه عبارت « علیه السلام » بعد از نام اهل بیت عليهم السلام در تاریخ شیعه 💠 حضرت آیة الله سید موسی شبیری زنجانی (حفظه الله): 🔸 اوایل امر، شیعه تحت فشار بود و در تقیه به سر می‌برد و تدریجاً عقاید خود را اظهار می‌کرد، لذا به استحکامی که اکنون هست، نبود و کم کم مستقر شد. 🔹 امروزه اگر کسی نام اهل بیت علیهم السلام را ذکر کند و دنبال آن عبارت علیه السلام را نیاورد، بی احترامی محسوب می‌شود، امّا گویا اصحاب ائمه، رسم و عادت شیعه چنین نبود که وقتی نام ائمه علیهم السلام را ذکر کنند، عبارات احترام نظیر: «ع» را بیاورند. لذا در بسیاری از روایات، عبارت «ع» ذکر نشده است و این روایات را شیعیان نقل کرده‌اند، نه سنّی‌ها. 🔸 نسخه‌ای از استبصار شیخ طوسی در اختیار جعفر بن مشهدی پدر صاحب مزار بوده است. کاتب نسخه طبق این عادت شیعه عبارت «ع» را بعد از نام ائمه نوشته بوده ولی بعداً وقتی ابن مشهدی نسخه را با اصل مقابله کرده،‌ متوجه شده که در نسخه اصل این عبارات نیست، لذا وی اکثر «ع» ها را خط کشیده است. من این نسخه را در نجف در کتابخانه شیخ علی کاشف الغطاء دیده بودم. در ایران هم تصویر این نسخه را از کتابخانه آستان قدس گرفتم و نسخه خودم را با آن مقابله کردم. 🖊 در عصر معصومين عليهم السّلام بنا بر شرایط و عرف آن زمان عبارت "علیه السلام " بعد از اسامی ایشان استفاده نمی شد ، ولی در عرف شیعه این زمان عدم استفاده از آن، خلاف احترام و شأن ایشان است. 📚کانال پژوهش‌های تاریخ اسلام عبارت •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 شیخ محمدتقی شوشتری یکی از عالمان رجالی معاصر 🔸سخن آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی درباره ایشان: «هم خودشان و هم کتابشان، قاموس الرجال، را باید جزو حسنات عصر حاضر به شمار آورد ... و از نسخۀ قاموس الرجال می توان فهمید که کتاب‌های دیگر ایشان نیز بدین گونه است و همۀ این‌ها جزو حسنات عصر حاضرند» (کیهان فرهنگی، سال دوم، شمارۀ اول) آقای ابوالقاسم اعتبار، دستیار و کاتب ایشان در ده سال پایانی عمر، درباره ایشان می‌گوید: «روزی اول صبح که نزد معظم له رفتم، در حالی که در حیاط منزل قدم می‌زدند این حدیث را زمزمه می‌فرمودند: «فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» و متوجه شدم که کمدی را به عنوان هدیه برای ایشان آورده‌اند که آن را بیش از حد مورد نیاز خود می‌دیدند. همان روز عصر آن را به کسی که واقعاً مستحق آن بود بخشیدند. ایشان در میان تفسیرهای قدیمی بهترین تفسیر را تفسیر تبیان شیخ طوسی و بهترین تفسیر عصر حاضر را المیزان علامه طباطبایی می دانست و بارها به من فرمود: «اگر خدا توانی بدهد تفسیری خواهم نوشت و در آن سعی می‌کنم این دو تفسیر را نقد کنم». آنچه که برداشت کرده‌ام این است که از میان دعاها علاقۀ شدیدی به دعای ابوحمزۀ ثمالی داشتند تا آنجا که در بهاران جوانی با خط بسیار زیبایی آن را یک بار برای خود نوشتند (در هفده‌سالگی)» 📚(به نقل از کتاب محقق شوشتری، ص 121). •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔻ابوجعفر محمد بن علی الهادی (ع) (درگذشته ۲۵۲ق)، معروف به امامزاده سید محمد، فرزند امام هادی (ع) و برادر امام حسن عسکری (ع) است. برای سید محمد، کنیه‌ها و القاب فراوانی گزارش شده که شناخته شده‌ترین کنیه او «ابوجعفر» و مشهورترین لقبش «سَبْعُ الدجیل» است. 🔸او فرزند بزرگ امام‌ هادی (ع) و یار و یاور حضرت در احیای ارزش‌های الهی و سنّت رسول خدا (ص) بود، به‌طوری که بسیاری می‌پنداشتند سید محمد، جانشین و امام پس از پدر است. اما با رحلت او پیش از امام‌ هادی (ع)، جانشینی امام عسکری (ع) بر همگان آشکار شد. 🔸سید محمد در میان شیعیان عرب‌زبان، جایگاهی همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع) نزد ایرانیان شیعه دارد، چنان‌که بسیاری از بزرگان و مراجع شیعه در آبادانی آستان مقدس او کوشیده‌اند و علمای شیعه نیز در وصف مقامات و کرامت او مطالبی نوشته و شاعران شیعه در تکریم او اشعاری سروده‌اند. علما و مردم عراق، سید محمد را صاحب کرامت و قدرت معنوی می‌دانند. 🔸آستان امامزاده سید محمد در پنجاه کیلومتری جنوب سامرا، در شمال بغداد، نزدیک قریه‌ای به نام بلد در استان صلاح‌الدین، واقع شده است. 📚 مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/ابوجعفر_محمد_بن_علی_الهادی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 📜 اشعار ام‌کلثوم علیهاالسلام در رثای حضرت امام حسین علیه‌السلام در کوفه ◾️ قتَلتُم اخی صَبراً فَوَیلٌ لِاُمِّکُمُ ‌••• سَتُجزَونَ ناراً حَرُّها یَتَوَقَّدُ ▫️برادرم را با زجر و شکنجه کشتید. وای بر مادرتان! به زودی در آتشی سوزان سزای این کارتان را می‌بینید. ◾️سفَکتُم دِماءً حَرَّمَ اللَّهُ سَفکَها ••• وحَرَّمَهَا القُرآنُ ثُمَّ مُحَمَّدُ ▫️خون‌هایی را ریختید که خدا و قرآن و محمد آنها را محترم شمرده بودند. ◾️الا فَابشِروا بِالنّارِ انَّکُم غَداً ••• لَفی قَعرِ نارٍ حَرُّها یَتَصَعَّدُ ▫️ هان، بشارتتان باد به دوزخ! شما فردا در قعر دوزخی هستید که آتش آن زبانه می‌کشد. ◾️واِنّی لَاَبکی فی حَیاتی عَلی اخی ••• عَلی‌ خَیرِ مَن بَعدَ النَّبِیِّ سَیولَدُ ◾️بدَمعٍ غَزیرٍ مُستَهِلٍّ مُکَفکَفٍ ••• عَلَی الخَدِّ مِنّی دائِبٌ لَیسَ یُحمَدُ ▫️ تا زنده‌ام با اشک‌هایی فراوان و بر گونه روان که هیچ‌گاه خشک نخواهد شد، ▫️بر برادرم، همو که پس از پیامبر بهترین مولود بود، خواهم گریست. 📚مثیر الاحزان، ابن نما حلی، ص۸۸ علیها السلام حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آیا ازدواج « بن خطاب» با دختر در تاریخ صحّت دارد؟👇 ✍پاسخ این سوال در تحقیقی مفصّل و متقن توسط موسسه «حضرت ولیعصر(عج)» در نُه محور :👇 علیها السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
✍محور اول : دختری به نام ام كلثوم وجود نداشته است! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/01.htm#03 ✍محور دوم : ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امام علی(ع)؟ http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/02.htm#04محور سوم : تعارض های موجود در نقل قضيه! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/02.htm#05محور چهارم : اهانت به ناموس رسول خدا! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/03.htm#06محور پنجم : بررسي و تحليل بهانه عمر براي ازدواج! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/03.htm#07محور ششم : مخالفت با سنت رسول خدا! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/03.htm#08محور هفتم : عمر با ام كلثوم «كفو» نبود! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/04.htm#11محور هشتم : ازدواج با تهديد و زورگويي! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/04.htm#10محور نهم : بررسي روايات اهل تسنن! http://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/04.htm#11 📚تاریخ اسلام علیها السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا